13-10-2009 Algemene Raadscommissie
Agendapunt 2.3 Ingekomen stukken
Agendapunt 2.1 Verslagen Algemene Raadscommissie 8 en 23 september 2009
Agendapunt 2.2 Toezeggingenlijst tot en met 23 september 2009
Agendapunt 2. Overige onderwerpen
Agendapunt 2.4 Mededelingen uit het college
Agendapunt 2.5 Rondvraag commissieleden
Agendapunt 3. Bespreken van de Beleidsregel Uitstallingen en de Inspraaknota Uitstallingen
Agendapunt 4. Voorstel betreft het vaststellen van de verordeing Tijdelijke Regels Wet Investeren in Jongeren (WIJ)
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen Verordening Tijdelijke Regels Wet Investeren in Jongeren
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Verordening Tijdelijke Regels Wet Investeren in Jongeren." Het voorstel betreft de vaststelling van tijdelijke regels voor de uitvoering van de Wet Investeren in Jongeren (WIJ), die op 1 oktober 2009 in werking is getreden. De gemeente Bergen moet vijf nieuwe verordeningen vaststellen of bestaande WWB-verordeningen wijzigen om te voldoen aan de WIJ. Het voorstel volgt een regionale aanpak en biedt een overgangstermijn voor de implementatie van leer-werktrajecten en de vaststelling van verordeningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzaak, achtergrond en de te nemen stappen voor de implementatie van de WIJ beschrijft. Het biedt ook inzicht in de regionale samenwerking en de redenen voor het kiezen van tijdelijke regels.
Rol van de raad:
De raad moet de tijdelijke regels vaststellen en akkoord gaan met de overgangstermijnen voor de implementatie van de WIJ. De raad speelt een cruciale rol in het bieden van kaders voor de uitvoering van de wet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van tijdelijke regels en de overgangstermijnen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van regionale samenwerking en de aanpassing van bestaande verordeningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor de vaststelling van verordeningen. Echter, het is minder meetbaar en realistisch, aangezien er risico's zijn voor overschrijding van middelen en aanloopproblemen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tijdelijke regels vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde overgangstermijnen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat jongeren of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de wet, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra middelen gemoeid met het voorstel, maar er is een risico op overschrijding van reïntegratiemiddelen vanuit het participatiebudget. Eventuele inkomensondersteuning komt uit het inkomensdeel van de WWB, en leer-werktrajecten worden gefinancierd vanuit het participatiebudget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Investeren in Jongeren (WIJ) Verordeningen Werk-leer aanbod Jeugdwerkloosheid Inkomensvoorziening Reïntegratie Participatiebudget Economische crisis Regionale initiatieven Toeslagen en verlagingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. Voorstel betreft het structureel verhogen van subsidie aan de regio-VVV, het sluiten van de VVV vestiging in Schoorl en het openen van een VVV agentschap in Schoorl
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanpassing subsidie VVV 2010
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing subsidie VVV 2010". Het doel is om de subsidie voor de VVV-vestigingen in de gemeente Bergen te verhogen om de toeristische dienstverlening op peil te houden. De huidige subsidie is onvoldoende door veranderde omstandigheden zoals de afname van boekingen via de VVV en stijgende personeelskosten. Het voorstel omvat het sluiten van de VVV-vestiging in Schoorl en het realiseren van een VVV-agentschap, terwijl de vestigingen in Egmond en Bergen open blijven met aangepaste openingstijden. De benodigde extra subsidie wordt gedekt door het heralloceren van bestaande budgetten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige situatie, de financiële implicaties, en de voorgestelde oplossingen. Er zijn echter enkele juridische aspecten, zoals de bouwvergunning voor de informatiezuil, die nog moeten worden afgerond.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de subsidie en de voorgestelde herstructurering van de VVV-vestigingen. Dit is een raadsbevoegdheid omdat het gaat om een wijziging in de structurele subsidie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het openhouden van alle vestigingen met beperkte openingstijden (optie 1) of het sluiten van de vestiging in Schoorl en het realiseren van een agentschap (optie 2). De keuze heeft gevolgen voor de dienstverlening en de financiële lasten van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de juridische toetsing van het prestatiecontract ontbreekt nog.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de verhoging van de subsidie en de herstructurering van de VVV-vestigingen volgens optie 2.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de subsidie met € 32.355. De dekking wordt gevonden door herallocatie van bestaande budgetten, zoals de vermindering van het stuurgroepbudget Toerisme & Recreatie en de stelpost “Verdieping bestaand beleid”. Het voorstel heeft geen gevolgen voor de meerjarenbegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Toerisme VVV-vestigingen Exploitatie Dienstverlening Informatie Noordzeewind Agentschap Personeelslasten Regio-VVVVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. Voorstel betreft het vaststellen van de notitie Burgers Betrokken, het Participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptnotitie Burgers Betrokken". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een participatiebeleid en kaders voor wijkgericht werken in de gemeente Bergen. Het doel is om bewoners meer te betrekken bij hun leefomgeving en hen meer zeggenschap te geven over de leefbaarheid in hun wijk. Het voorstel omvat het invoeren van wijkovereenkomsten en het beschikbaar stellen van een budget per wijk. Er zijn geen verplichte wijkgroottes of minimumaantallen voor bewonersverenigingen. Onderhouds- en beheerbudgetten worden niet overgeheveld naar bewonersverenigingen. Het voorstel is een beleidsvoorstel van het college aan de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijke kaders en spelregels biedt voor burgerparticipatie en wijkgericht werken. Het bevat ook een participatietraject en inspraak van bewonersorganisaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om beleidskaders vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de vaststelling van de conceptnotitie en daarmee het participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid van bewoners bij beleids- en planontwikkeling en de toewijzing van budgetten voor wijkgericht werken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke budgetten en evaluatieperiodes noemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de participatie kan moeilijk meetbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de conceptnotitie Burgers Betrokken vast te stellen, waarmee het participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij hun leefomgeving en hen meer zeggenschap te geven. Er is een inspraaktraject geweest met bewonersorganisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een structureel budget van €10.000 voor burgerparticipatie en een budget van €2.850 per wijk voor wijkgericht werken. Deze budgetten zijn opgenomen in de exploitatiebegroting en er zijn geen extra kosten gemoeid met de kaders voor wijkgericht werken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerparticipatie Wijkgericht werken Participatiemodel Bewonersverenigingen Kaders Inspraakreacties Evaluatie Wijkcoördinator Beleidsontwikkeling LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7. Kennisnemen van het onderzoek van de Rekenkamercommissie naar de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid
Agendapunt 8. Voorstel betreft het vaststellen van de beleidsregels onder welke voorwaarden een onttrekking aan de algemene reserve als dekking kan worden voorgesteld
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om beleidsregels vast te stellen voor het onttrekken van bedragen uit de algemene reserve. Deze reserve dient als financiële buffer voor onverwachte uitgaven. De regels zijn opgesteld naar aanleiding van een motie uit januari 2009 en zijn bedoeld om duidelijkheid te scheppen over wanneer en hoe de algemene reserve kan worden aangesproken. De belangrijkste punten van de beleidsregels zijn dat uitgaven binnen het bestaande beleid worden begroot en niet ten laste van de reserve komen, incidentele tegenvallers met meevallers worden gecompenseerd, en dat de reserve alleen kan worden gebruikt voor incidentele uitgaven met groot politiek draagvlak. De raad wordt gevraagd om deze regels vast te stellen, zodat er duidelijkheid ontstaat over de voorwaarden voor het gebruik van de algemene reserve. De regels zullen worden opgenomen in de volgende herziening van de nota Reserves en Voorzieningen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beleidsregels onttrekking algemene reserve". Het doel is om duidelijke regels vast te stellen voor het onttrekken van bedragen uit de algemene reserve van de gemeente. Deze reserve dient als financiële buffer voor onverwachte uitgaven. De beleidsregels stellen dat in principe alle inkomsten en uitgaven binnen het bestaande beleid moeten worden begroot, en dat incidentele tegenvallers niet ten laste van de algemene reserve mogen komen. Alleen bij voorstellen met groot politiek draagvlak, die niet binnen de reguliere begroting kunnen worden gedekt, kan de reserve worden aangesproken. Het gaat altijd om incidentele uitgaven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke richtlijnen en voorwaarden voor het gebruik van de algemene reserve. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse van de impact van deze regels op de lange termijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de beleidsregels vast te stellen. Hiermee geeft de raad richting aan hoe de algemene reserve kan worden gebruikt en onder welke voorwaarden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde regels en of deze voldoende bescherming bieden voor de algemene reserve. Er moet ook worden overwogen of de regels voldoende flexibel zijn om in te spelen op onvoorziene omstandigheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarden voor het gebruik van de reserve. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, zoals hoe vaak de regels worden geëvalueerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verduidelijking over de evaluatie en rapportage.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde beleidsregels wil vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de regels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om beleidsregels. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele onttrekkingen gedekt worden, omdat het voorstel zich richt op het vaststellen van voorwaarden voor toekomstige beslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsregels Algemene reserve Weerstandcapaciteit Nota Reserves en voorzieningen Incidentele uitgaven Gemeentewet artikel 212 Financiële verordening Politiek draagvlak Meerjarenbegroting BalansVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9. Voorstel betreft het vaststellen van het normenkader voor de rechtmatigheidcontrole van de Jaarrekening 2009
Samenvatting
Het voorstel betreft het vaststellen van het normenkader voor de rechtmatigheidscontrole van de jaarrekening 2009. Dit normenkader omvat de regelgeving waaraan de accountant financiële beheershandelingen zal toetsen om te bepalen of de baten, lasten en balansmutaties in de jaarrekening voldoen aan de relevante wet- en regelgeving. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd en bevat zowel externe wetgeving als gemeentelijke verordeningen en besluiten. Het College stuurt het normenkader naar de Raad, die het kan bevestigen door het voor kennisgeving aan te nemen. Het definitieve normenkader wordt aan het eind van het jaar vastgesteld, waarna het wordt geoperationaliseerd in een toetsingskader. De gemeentelijke organisatie en de accountant zijn betrokken bij de uitvoering van dit besluit. De Raad wordt medio 2010 geïnformeerd over de resultaten van de accountantscontrole.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen van het normenkader voor de rechtmatigheidcontrole jaarrekening 2009
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen van het normenkader voor de rechtmatigheidcontrole jaarrekening 2009". Het voorstel betreft het vaststellen van een normenkader dat de regelgeving bevat waaraan de accountant de financiële beheershandelingen zal toetsen in het kader van de rechtmatigheidcontrole van de jaarrekening 2009. Dit normenkader omvat zowel externe wetgeving als gemeentelijke verordeningen en besluiten. Het doel is om te waarborgen dat de financiële transacties rechtmatig zijn. De raad kan het normenkader bevestigen door het voor kennisgeving aan te nemen, waardoor het college verder kan met de uitwerking in een toetsingskader.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de inhoud van het normenkader beschrijft. Het biedt een overzicht van de relevante wet- en regelgeving en legt uit hoe het normenkader wordt gebruikt in de accountantscontrole.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het normenkader te bevestigen, waardoor het college verder kan met de uitwerking ervan in een toetsingskader. De raad kan ook besluiten om het normenkader aan te vullen indien nodig.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en procedurele stap betreft.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de jaarrekening 2009. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het normenkader pas definitief kan worden vastgesteld aan het eind van het jaar. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het normenkader voor kennisgeving aan te nemen of eventueel aan te vullen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technisch en intern gericht document betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het vaststellen van het normenkader, en er worden geen specifieke dekkingsmaatregelen genoemd. Het voorstel betreft voornamelijk de administratieve voorbereiding voor de accountantscontrole.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Rechtmatigheidcontrole Jaarrekening 2009 Accountantscontrole Wet- en regelgeving Toetsingskader Externe regelgeving Gemeentelijke verordeningen Financiële beheershandelingen ProgrammabegrotingVerfijning van de zoekopdracht: