20-04-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Primus bij hoofdelijke stemming
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Toezeggingenlijst en ingekomen stukken:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5.2 Verzamellijst ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het document betreft schriftelijke vragen van de fractie Bruin aan het college van B&W van de gemeente Bergen over de gevolgen van een uitspraak van de Raad van State met betrekking tot het project Nieuw Nassau in Bergen aan Zee. De vragen richten zich op de communicatie met de gemeenteraad, de voortgang van het project na de uitspraak, en de financiële en juridische aspecten van de omgevingsvergunningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de beantwoording van de gestelde vragen, maar mist gedetailleerde informatie over de toekomstige stappen en de betrokkenheid van de gemeenteraad bij de besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet geïnformeerd worden over de gevolgen van de uitspraak en kan gevraagd worden om medewerking te verlenen aan nieuwe omgevingsvergunningen. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet goedkeuren van wijzigingen in de regelgeving die de voortgang van het project mogelijk maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij openstaat voor het verlenen van een nieuwe omgevingsvergunning en of zij bereid is om de regelgeving aan te passen om het project te faciliteren. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er weerstand is vanuit de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen aangegeven. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is een gebrek aan specificiteit over de volgende stappen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de regelgeving ondersteunt en of zij een nieuwe omgevingsvergunning voor Nieuw Nassau wil overwegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor inclusieve besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, maar kan een overweging zijn bij het beoordelen van nieuwe bouwprojecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. Er zijn geen legeskosten, maar er is sprake van kostenverhaal conform de anterieure overeenkomst, die door de initiatiefnemer zijn voldaan. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuw Nassau Raad van State Omgevingsvergunning Nassau Bergen B.V. Kleine en Grote plannen Dorpsplein Bergen Centrum Voorzieningenrechter Omgevingswet Kostenverhaal Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Voorstel betreft de verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Bergen 2023 vast te stellen.
Nieuwe Verordening Leerlingenvervoer Bergen 2023 Unaniem Aangenomen
De gemeenteraad van Bergen heeft zonder tegenstemmen de nieuwe Verordening bekostiging leerlingenvervoer 2023 aangenomen. Deze verordening vervangt de oude regeling uit 2015 en introduceert belangrijke wijzigingen die de zelfstandigheid van leerlingen bevorderen en de samenwerking met regionale partners versterken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de nieuwe Verordening bekostiging leerlingenvervoer voor de gemeente Bergen 2023, die de verordening uit 2015 vervangt. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een regeling te hebben voor de bekostiging van leerlingenvervoer, vooral voor speciaal onderwijs en regulier voortgezet onderwijs. De regio Alkmaar heeft gezamenlijk het aangepast vervoer aanbesteed, wat geleid heeft tot een nieuwe verordening die aansluit bij de VNG Modelverordening van 2020. De nieuwe verordening introduceert enkele nieuwe artikelen en wijzigingen, zoals het stimuleren van zelfstandigheid van leerlingen, samenwerking met samenwerkingsverbanden, en specifieke regelingen voor vervoer naar stageadressen en tijdelijke verblijven buiten de gemeente. Inhoudelijke wijzigingen betreffen onder andere de afstandscriteria voor speciaal onderwijs en het vervallen van eigen bijdragen voor bepaalde groepen. De verordening is in samenwerking met regionale gemeenten opgesteld en heeft weinig financiële gevolgen. De uitvoering start met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2023, en er wordt jaarlijks geëvalueerd om eventuele knelpunten aan te pakken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening bekostiging leerlingenvervoer Bergen 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de bekostiging van leerlingenvervoer in de gemeente Bergen. Deze verordening vervangt de versie uit 2015 en is geactualiseerd op basis van de VNG Modelverordening 2020. De verordening regelt de financiële ondersteuning voor passend vervoer naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school, met aandacht voor maatwerk en individuele behoeften van leerlingen. Nieuwe artikelen zijn toegevoegd om de praktijk beter te weerspiegelen en samenwerking met onderwijsinstellingen te versterken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en nieuwe artikelen, evenals de redenen voor deze aanpassingen. Het biedt een duidelijk overzicht van de inhoudelijke wijzigingen en de impact daarvan.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening uit 2015 in te trekken. De raad moet beoordelen of de voorgestelde wijzigingen en aanvullingen voldoen aan de behoeften van de gemeente en haar inwoners.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van financiële ondersteuning voor leerlingenvervoer, de voorwaarden waaronder deze wordt verstrekt, en de mate van maatwerk die wordt geboden. Er moet ook worden gekozen hoe om te gaan met de financiële gevolgen van de wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de verordening hangt af van de uitvoering en monitoring.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de samenwerking met onderwijsinstellingen en het samenwerkingsverband via het OOGO. Er is overleg geweest met betrokken partijen, en er zijn afspraken gemaakt voor periodieke evaluaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de verordening grotendeels een voortzetting is van bestaand beleid. Er zijn enkele kleine nadelige effecten, zoals het wegvallen van de eigen bijdrage voor pleegouders en SBO-leerlingen, maar ook potentiële besparingen door meer maatwerk. Financiële afwijkingen worden gemeld in de P&C-cyclus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leerlingenvervoer Verordening Bekostiging Passend onderwijs Samenwerkingsverband Vervoersvoorziening Zelfredzaamheid Maatwerk VNG Modelverordening Gemeentelijke fusieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Initiatiefvoorstel betreft Second opinion onderzoek t.b.v. raadsbesluit Vvgb en coördinatiebesluit over het Dorpsplein centrum Bergen
Dorpspleinproject Bergen Centrum: Raadsvoorstel Krijgt Groen Licht
Na een intensief debat heeft de gemeenteraad van Bergen ingestemd met het ambitieuze Dorpspleinproject. Het plan, dat zowel het L-gebouw als het Pleingebouw omvat, kreeg na een hoofdelijke stemming de benodigde goedkeuring.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het project "Dorpsplein" in Bergen Centrum, dat bestaat uit twee deelprojecten: het L-gebouw en het Pleingebouw. Beide projecten omvatten onder andere appartementen, commerciële ruimtes en horeca. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het plan en het collegebesluit, en om een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) en een coördinatiebesluit af te geven. Dit is noodzakelijk na een uitspraak van de Raad van State, die oordeelde dat de projecten als één geheel moeten worden gezien, waardoor een vvgb en coördinatiebesluit vereist zijn. Het project heeft een lange voorgeschiedenis met veel participatie en overleg. Er zijn bezwaren en beroepen ingediend, voornamelijk gericht op procedurele aspecten. Het afgeven van een vvgb en coördinatiebesluit moet verdere vertraging en negatieve beeldvorming voorkomen. Het plan voldoet aan de vastgestelde randvoorwaarden en is positief beoordeeld door de Welstand/ARK.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderwerp Dorpsplein, Verklaring van geen bedenkingen en coördinatiebesluit". Het project Dorpsplein in Bergen Centrum omvat de bouw van het L-gebouw en het Pleingebouw, met parkeergarage, commerciële ruimtes, horeca en appartementen. Eerdere omgevingsvergunningen werden geschorst door de Raad van State, omdat een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) en een coördinatiebesluit ontbraken. Het voorstel vraagt de raad om deze alsnog af te geven, om zo de procedurele tekortkomingen te herstellen en verdere vertraging en financiële risico's te voorkomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde achtergrond en uitleg over de noodzaak van de vvgb en het coördinatiebesluit. Het behandelt de juridische context en de risico's van niet-handelen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het afgeven van een vvgb en een coördinatiebesluit, wat een procedurele goedkeuring inhoudt voor de voortgang van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het afgeven van de benodigde verklaringen om het project voort te zetten of het risico nemen van verdere juridische en financiële complicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en duurzame aspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet de vvgb en het coördinatiebesluit af te geven.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie, met betrokkenheid van de Bewonersvereniging Bergen Centrum en diverse informatiebijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, maar er wordt wel gewezen op mogelijke kosten bij verdere vertragingen of juridische complicaties. De dekking van deze kosten wordt niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsplein Omgevingsvergunningen L-gebouw Pleingebouw Structuurvisie Beeldkwaliteitskader Bot Bouw Ruimtelijke Randvoorwaarden Voorzieningenrechter Bewonersvereniging Bergen Centrum (BBC)Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:24:22 - 00:25:12 - 00:25:21 - 00:25:23 - 00:26:41 - 00:26:54 - 00:27:29 - 00:27:41 - 00:28:06 - 00:28:09 - 00:29:32 - 00:29:46 - 00:30:02 - 00:30:51 - 00:30:52 - 00:30:56 - 00:31:00 - 00:31:03 - 00:31:05 - 00:31:08 - 00:31:09 - 00:31:10 - 00:31:11 - 00:31:13 - 00:31:14 - 00:31:18 - 00:31:20 - 00:31:21 - 00:31:23 - 00:31:24 - 00:31:25 - 00:31:26 - 00:31:28 - 00:31:30 - 00:31:31 - 00:31:34 - 00:31:36 - 00:31:38 - 00:31:40 - 00:31:41 - 00:31:43 - 00:31:44 - 00:31:45 - 00:31:47 - 00:31:48 - 00:31:49 - 00:31:51 - 00:31:52 - 00:31:54 - 00:32:21 - 00:32:23
Agendapunt 8 VAN DE AGENDA GEHAALD - Voorstel betreft het vaststellen van de volgende besluiten ten aanzien van de omgevingswet
Gemeenteraad Debatteert over Implementatie Omgevingswet: "Meer Betrokkenheid en Snellere Besluitvorming"
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de implementatie van de Omgevingswet, die naar verwachting op 1 juli 2023 in werking treedt. De wet bundelt en vereenvoudigt bestaande wetgeving over de fysieke leefomgeving. Het voorstel richt zich op drie besluiten: adviesrecht, participatieverplichting en delegatiebesluit. Het adviesrecht bepaalt wanneer de gemeenteraad advies moet geven bij omgevingsvergunningen die afwijken van het omgevingsplan. Participatie wordt verplicht gesteld bij bepaalde aanvragen om omgevingsvergunningen. Het delegatiebesluit geeft het college de bevoegdheid om delen van het omgevingsplan te wijzigen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de betrokkenheid van de raad te waarborgen en de besluitvorming te versnellen. Het voorstel sluit aan bij de doelen van de Omgevingswet en de eerder vastgestelde kaders in het Ambitiedocument Omgevingswet. De besluiten worden geëvalueerd een jaar na inwerkingtreding van de wet.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Participatie, Adviesrecht en Delegatie inzake de Omgevingswet en de lijst VVGB." Het richt zich op de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 juli 2023 in werking treedt. Het voorstel omvat drie belangrijke besluiten: het adviesrecht van de gemeenteraad bij omgevingsvergunningen met buitenplanse afwijkingen, de verplichting tot participatie bij dergelijke aanvragen, en het delegatiebesluit dat het college de bevoegdheid geeft om delen van het omgevingsplan te wijzigen. Het doel is om de betrokkenheid van de raad te waarborgen en de besluitvorming te versnellen en verbeteren, in lijn met de doelen van de Omgevingswet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen voor wanneer advies en participatie vereist zijn. Het bevat ook een toelichting op de juridische kaders en de rol van de raad. Echter, er is geen diepgaande financiële analyse, hoewel er wordt gesteld dat er geen directe financiële gevolgen zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en kan advies geven bij significante omgevingsontwikkelingen. Het adviesrecht is bindend, wat betekent dat het college niet kan afwijken van een negatief advies van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze gebruik willen maken van het adviesrecht en in welke gevallen participatie verplicht wordt gesteld. Er moet een balans worden gevonden tussen betrokkenheid van de raad en de efficiëntie van besluitvorming.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevallen waarin advies en participatie vereist zijn. Het is tijdgebonden met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn minder duidelijk, vooral gezien de onbekende impact van de nieuwe wetgeving.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde gevallen voor adviesrecht en verplichte participatie, en of ze het delegatiebesluit goedkeuren.
Participatie:
Er is geen directe inwonersparticipatie geweest bij het opstellen van dit voorstel, maar de raad is wel betrokken geweest via informatieavonden en discussies.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in het voorstel, maar projecten met betrekking tot energieopwekking zijn opgenomen in de lijst van gevallen voor adviesrecht en verplichte participatie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen gemeld, maar de Omgevingswet zal structurele financiële effecten hebben. Het voorstel draagt bij aan een budgetneutrale invoering van de wet over een periode van 10 jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Omgevingsplan Adviesrecht Participatieverplichting Delegatiebesluit Bopa (buitenplanse omgevingsplanactiviteit) VVGB (Verklaring van geen bedenkingen) Inwerkingtreding Fysieke leefomgeving Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9 Voorstel betreft het vaststellen van de startnotitie woonvisie Bergen 2023-2028
Nieuwe Woonvisie Bergen: Raad Debatteert over Startnotitie
De gemeenteraad van Bergen heeft de startnotitie voor de nieuwe woonvisie 2023-2028 besproken. De verouderde woonvisie moet plaatsmaken voor een nieuwe aanpak die inspeelt op veranderde wetgeving en de versterkte regie van het rijk op woonbeleid. De startnotitie dient als planning en kader voor de ontwikkeling van de nieuwe visie, met duurzaamheid en participatie als belangrijke speerpunten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de startnotitie voor de nieuwe woonvisie van de gemeente Bergen voor de periode 2023-2028. De huidige woonvisie is verouderd en er is behoefte aan een nieuwe visie vanwege veranderingen in wetgeving en de versterkte regie van het rijk op woonbeleid. De startnotitie dient als planning en kader voor de ontwikkeling van de nieuwe woonvisie en benadrukt het belang van vroegtijdige betrokkenheid van de raad en samenwerkingspartners. Er zijn geen alternatieven overwogen, aangezien de huisvestingswet een actuele woonvisie vereist. De uitvoering van de woonvisie is opgenomen in de meerjarenbegroting en duurzaamheid is een belangrijk speerpunt. Participatie is voorzien via een begeleidingsgroep en inspraakmogelijkheden voor inwoners. De definitieve woonvisie wordt verwacht in november 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie woonvisie Bergen 2023 - 2028". Het voorstel betreft de vaststelling van een startnotitie voor de nieuwe woonvisie van de gemeente Bergen. Deze startnotitie dient als basis voor het ontwikkelen van een nieuwe woonvisie die de periode 2023-2028 beslaat. Het document legt de planning en kaders vast voor de ontwikkeling van de woonvisie en benadrukt het belang van vroegtijdige betrokkenheid van de gemeenteraad en samenwerkingspartners. Het uiteindelijke doel is om een gedragen en actuele woonvisie te creëren die aansluit bij de maatschappelijke en beleidsmatige veranderingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak, planning en betrokkenheid van verschillende partijen beschrijft. Echter, het mist specifieke details over de inhoudelijke speerpunten van de woonvisie en hoe deze concreet zullen worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de startnotitie en het bepalen van de speerpunten voor de woonvisie. De raad wordt op meerdere momenten betrokken om richting te geven aan het proces en de inhoud van de woonvisie.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten en speerpunten van de woonvisie, zoals de focus op duurzaamheid, betaalbaarheid en toegankelijkheid van woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke doelen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie vast te stellen, waarmee het proces voor de ontwikkeling van de nieuwe woonvisie formeel wordt gestart.
Participatie:
Hoewel er bij het opstellen van de startnotitie geen participatie heeft plaatsgevonden, is er in het proces ruimte voor participatie door middel van een begeleidingsgroep en inspraakmogelijkheden voor inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en wordt als een belangrijk speerpunt genoemd voor de uiteindelijke woonvisie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het opstellen van de woonvisie zijn opgenomen in de meerjarenbegroting 2023-2026. Er zijn geen extra financiële middelen nodig buiten de reeds geplande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Startnotitie Duurzaamheid Participatie Huisvestingswet Raadsakkoord Samenwerkingspartners Begeleidingsgroep Speerpunten VaststellingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:32:37 - 00:33:06 - 00:34:41 - 00:34:46 - 00:36:14 - 00:37:06 - 00:38:27 - 00:38:46 - 00:40:55 - 00:41:00 - 00:41:57 - 00:42:02 - 00:43:31 - 00:43:38 - 00:43:45 - 00:43:56 - 00:44:55 - 00:45:01 - 00:46:38 - 00:46:42 - 00:47:18 - 00:47:35 - 00:49:55 - 00:49:58 - 00:50:06 - 00:50:08 - 00:50:22 - 00:50:23 - 00:50:29 - 00:50:32 - 00:50:37 - 00:50:42 - 00:50:48 - 00:51:03 - 00:51:29 - 00:51:29 - 00:51:30 - 00:52:05 - 00:52:24 - 00:52:48 - 00:52:53
Agendapunt 10 Sluiting
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Ingediende motie
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: