21-06-2012 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 0. Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Verslaglegging, toezeggingenlijst en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1. Verslaglegging (notulen) raad van 15 mei 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2. Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 5 juni 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 20 tot en met week 25
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 06-040: Benoeming burgercommissielid D66
D66 Versterkt Team met Benoeming van Nieuw Burgercommissielid
De gemeenteraad heeft ingestemd met de benoeming van de heer M.S. Wals als burgercommissielid namens D66. Deze benoeming onderstreept het belang van burgerparticipatie in de lokale democratie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van de heer M.S. Wals tot burgercommissielid namens de fractie D66. De benoeming is voorgesteld door de fractie D66 en voldoet aan de wettelijke vereisten zoals gecontroleerd door de Griffier. Als de raad instemt, zal de heer Wals het tweede burgercommissielid van D66 worden, binnen het maximum van drie. De benoeming is urgent om de vacature snel te vervullen, zodat de heer Wals zijn werkzaamheden kan beginnen. De financiële middelen voor de vergoeding van het burgercommissielid zijn al opgenomen in de begroting. Het voorstel benadrukt het belang van betrokken burgers in raadscommissies voor de lokale democratie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming burgercommissielid fractie D66". Het voorstel betreft de voordracht van de heer M.S. Wals als burgercommissielid namens de fractie D66. De benoeming is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010 en het reglement van orde van de gemeenteraad 2010. De griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en het presidium heeft deze bevindingen goedgekeurd. Bij goedkeuring door de raad zal de heer Wals zijn werkzaamheden als burgercommissielid kunnen beginnen, waarmee het aantal burgercommissieleden van D66 op twee komt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure, de wettelijke vereisten en de betrokken partijen. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de redenen voor de voordracht.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voordracht van de fractie D66 te beoordelen en te beslissen over de benoeming van de heer M.S. Wals als burgercommissielid. De raad moet instemmen met de voordracht om de benoeming te formaliseren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de voordracht een interne aangelegenheid van de fractie D66 is. De raad moet echter wel overwegen of de benoeming in lijn is met de bredere doelen van de lokale democratie en diversiteit binnen de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt wie benoemd wordt, onder welke voorwaarden, en wanneer de benoeming plaatsvindt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van de heer M.S. Wals als burgercommissielid namens D66.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van betrokken burgers in raadscommissies, maar er wordt geen specifieke participatie van het publiek of andere belanghebbenden genoemd in het benoemingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van een individueel commissielid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaste vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting, dus er is geen extra dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissielid Fractie D66 M.S. Wals Verordening Griffier Gemeentewet Presidium Lokale democratie VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 06-041: Voordracht 1e en 2e waarnemend voorzitter van de raad
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 06-042: Benoemingen in Gemeenschappelijke Regelingen
Nieuwe Vertegenwoordigers Gemeenschappelijke Regelingen Zonder Vragen Aangewezen
In een raadsvergadering die sneller voorbij was dan verwacht, stemde de gemeenteraad unaniem in met de aanwijzing van nieuwe vertegenwoordigers in diverse gemeenschappelijke regelingen. Deze wijziging was noodzakelijk vanwege een recente wisseling van wethouders.
Samenvatting
Het voorstel betreft de aanwijzing van vertegenwoordigers in gemeenschappelijke regelingen, noodzakelijk door mutaties als gevolg van een wethouderswisseling. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgedragen vertegenwoordigers, zodat de gemeente formeel vertegenwoordigd is in de besturen van deze regelingen. De wijzigingen zijn al doorgegeven om de continuïteit te waarborgen. Het besluit is een raadsbevoegdheid en heeft betrekking op de besturen van de gemeenschappelijke regelingen. Er zijn geen financiële middelen of externe subsidies betrokken bij dit voorstel. De vertegenwoordiging wordt bijgehouden op de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Vertegenwoordiging in gemeenschappelijke regelingen". Het betreft een besluit om nieuwe vertegenwoordigers aan te wijzen in gemeenschappelijke regelingen vanwege recente wijzigingen in het wethoudersbestand. De raad heeft in 2010 de vertegenwoordiging vastgesteld, maar door mutaties is een update noodzakelijk. Het voorstel bevat de wijzigingen die sinds april 2010 zijn opgetreden. Na goedkeuring door de raad is de gemeente formeel vertegenwoordigd in de besturen van deze regelingen. De wijzigingen zijn al doorgegeven om de continuïteit te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen en de context van de wijzigingen duidelijk beschrijft. Het bevat ook informatie over de procedure en de gevolgen van het besluit.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde vertegenwoordigers goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de gemeente officieel te vertegenwoordigen in de gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve aanpassing betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij instemt met de voorgestelde vertegenwoordigers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een administratieve kwestie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde vertegenwoordigers goed te keuren, zodat de gemeente formeel vertegenwoordigd is in de gemeenschappelijke regelingen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie vindt plaats via de website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve wijziging betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Er zijn geen middelen of externe subsidies van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vertegenwoordigers Gemeenschappelijke regelingen Wethouderswisseling Raadsperiode Acclamatie Besturen Voortgang Nevenfuncties Externe communicatie RaadsbevoegdheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 06-043: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegel bestemmingsplan ‘Kavel aan de Oude Schulpweg in Egmond-Binnen’
Nieuwe Woning Vervangt Kas aan Oude Schulpweg in Egmond-Binnen
De gemeenteraad van Egmond-Binnen heeft ingestemd met een bestemmingsplan dat de sloop van een agrarische kas en de bouw van een nieuwe woning mogelijk maakt. Het plan, dat deel uitmaakt van de Ruimte-voor-Ruimte regeling, stuitte op geen enkel bezwaar en werd unaniem aangenomen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor een kavel aan de Oude Schulpweg in Egmond-Binnen. Het plan houdt in dat een agrarische kas van 500m2 wordt gesloopt en vervangen door een woning met bijgebouwen van maximaal 220m2. Dit gebeurt onder de Ruimte-voor-Ruimte regeling, die de ruimtelijke situatie verbetert door het verwijderen van storende bebouwing. Het bestemmingsplan is opgesteld in overleg met de aanvrager en voldoet aan de criteria van de regeling. Na toetsing en inspraakprocedures, waarbij geen bezwaren zijn ingediend, wordt het plan nu ter vaststelling aan de raad voorgelegd. De kosten en eventuele planschade zijn voor rekening van de aanvrager. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en treedt het in werking, tenzij er beroep wordt aangetekend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan ‘Kavel aan de Oude Schulpweg, Egmond-Binnen’". Het plan beoogt de sloop van een agrarische kas van 500m² en de bouw van een woning met bijgebouwen van maximaal 220m². Dit gebeurt onder de Ruimte-voor-Ruimte regeling, waarbij de ruimtelijke kwaliteit verbetert door het verwijderen van storende bebouwing. Het bestemmingsplan is opgesteld in overleg met de aanvrager en voldoet aan de criteria van de regeling. Er zijn geen inspraakreacties of zienswijzen ingediend, en de provincie heeft akkoord gegeven na enkele aanpassingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de betrokken partijen, en de overwegingen die tot het voorstel hebben geleid.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een formele stap in de procedure van ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het bestemmingsplan dat afwijkt van het vigerende plan, met als doel de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het is realistisch en relevant binnen de context van de Ruimte-voor-Ruimte regeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de eigenaar zijn plannen kan realiseren.
Participatie:
Er is een inspraakperiode geweest, maar er zijn geen reacties van omwonenden of burgers ingediend. Dit suggereert een gebrek aan bezwaren of interesse vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het plan de ruimtelijke kwaliteit verbetert door storende bebouwing te verwijderen en openheid te behouden.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente; alle kosten zijn voor rekening van de aanvrager, inclusief eventuele planschade. Dit is contractueel vastgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Ruimte-voor-Ruimte regeling Oude Schulpweg Egmond-Binnen Woningbouw Agrarische kas Provincie Noord-Holland Beeldkwaliteitsplan Omgevingsvergunning PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 06-044: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegel bestemmingsplan De Voert 10 in Bergen
Nieuwe Woning in Bergen: Raad Stemmen Over Bestemmingsplan De Voert 10
De gemeenteraad van Bergen staat op het punt om te beslissen over een bestemmingswijziging voor De Voert 10. Het voorstel betreft de transformatie van recreatieve appartementen naar een woonbestemming, wat de weg vrijmaakt voor de bouw van een nieuwe woning.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor De Voert 10 in Bergen, waar een bedrijfswoning en recreatieve appartementen staan. De initiatiefnemer wil de bestaande bebouwing slopen en een nieuwe woning bouwen, waarvoor een bestemmingswijziging nodig is. Het nieuwe bestemmingsplan, opgesteld door RBOI-Rotterdam BV, past binnen de algemene bepalingen van Bergen en verandert de bestemming van recreatie naar wonen. Het plan heeft de inspraakprocedure doorlopen, waarbij reacties van omwonenden en het Hoogheemraadschap zijn verwerkt. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. De raad moet het plan vaststellen, waarna de initiatiefnemer de woning kan realiseren. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en treedt het in werking na een beroepstermijn van zes weken, mits er geen beroep wordt aangetekend. Alle kosten zijn voor rekening van de aanvrager.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen bestemmingsplan De Voert 10 Bergen
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen bestemmingsplan De Voert 10 Bergen." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het perceel De Voert 10 in Bergen. De huidige recreatieve bestemming wordt gewijzigd naar een woonbestemming om de bouw van een nieuwe woning mogelijk te maken. Dit is aangevraagd door de initiatiefnemer die de bestaande bebouwing wil slopen en een nieuwe woning wil realiseren. Het bestemmingsplan is opgesteld door RBOI-Rotterdam BV en voldoet aan de algemene bepalingen voor bestemmingsplannen in Bergen. Het plan is in lijn met de omliggende woonbestemmingen en zorgt voor een rustiger woonklimaat.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de betrokken partijen, en de inhoud van het bestemmingsplan. Er is ook aandacht besteed aan inspraakreacties en de afhandeling daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een formele stap in de procedure die noodzakelijk is om de bestemmingswijziging juridisch te verankeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming van recreatie naar wonen. Dit kan invloed hebben op het lokale woonklimaat en de ruimtelijke ordening in de omgeving.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de initiatiefnemer de beoogde woning kan realiseren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakmogelijkheden zijn geweest en dat reacties zijn ontvangen en behandeld. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op de bestemmingswijziging en de bouw van een woning.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien alle kosten, inclusief eventuele planschade, voor rekening van de aanvrager zijn. Dit is contractueel vastgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan De Voert 10 Recreatieve appartementen Nieuwbouw Postzegelplan Omgevingsvergunning Plangebied Inspraakreactie Hoogheemraadschap PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 06-045: Voorstel betreft het Duurzaamheidsbeleid 2012-2016 ‘Natuurlijk Duurzaam Bergen’ en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeente Bergen zet koers naar energieneutraliteit in 2030
De gemeenteraad van Bergen heeft het ambitieuze Duurzaamheidsbeleid 2012-2016 "Natuurlijk Duurzaam Bergen!" goedgekeurd. Het beleid, dat zich richt op vijf speerpunten, moet de gemeente in 2030 energieneutraal maken. Ondanks enige tegenstand werd het voorstel aangenomen.
Samenvatting
Het voorstel voor het Duurzaamheidsbeleid 2012-2016 "Natuurlijk Duurzaam Bergen!" wordt aan de gemeenteraad van Bergen voorgelegd ter vaststelling. Het beleid richt zich op vijf speerpunten: duurzame ruimtelijke ontwikkeling, maatschappelijk verantwoord ondernemen, energiebesparing, duurzame energie en duurzame mobiliteit. Het doel is om de gemeente in 2030 energieneutraal te maken. Het beleid is ontwikkeld in samenwerking met diverse partijen en heeft input gekregen van bewoners en ondernemers. Voor de uitvoering van de maatregelen is een budget van €350.000 beschikbaar gesteld voor de periode 2013-2016. Het beleid benadrukt de noodzaak van samenwerking en betrokkenheid van de gemeenschap om de duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Externe subsidies worden onderzocht om de uitvoering te ondersteunen. Het beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en aangepast aan nieuwe inzichten en ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Duurzaamheidsbeleid 2012-2016 'Natuurlijk Duurzaam Bergen!'". Het voorstel richt zich op het vaststellen van het duurzaamheidsbeleid voor de gemeente Bergen voor de periode 2012-2016. Het beleid omvat speerpunten zoals duurzame ruimtelijke ontwikkeling, maatschappelijk verantwoord ondernemen, energiebesparing, duurzame energie en mobiliteit. Het doel is om de gemeente in 2030 energieneutraal te maken. Het voorstel vraagt om een budget van €350.000 voor de uitvoering van de maatregelen van 2013 tot 2016 en benadrukt de noodzaak van samenwerking met lokale partijen en burgerparticipatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de speerpunten, de financiële implicaties, en de betrokkenheid van verschillende stakeholders. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen en hun verwachte impact.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet beslissen over de vaststelling van het beleid en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad heeft ook budgetrecht en moet goedkeuring geven voor de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van duurzaamheid binnen de gemeentelijke agenda en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook worden gekozen hoe intensief de samenwerking met lokale partijen en burgers zal zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke en tijdgebonden doelstellingen, maar mist meetbare criteria en gedetailleerde actieplannen voor sommige speerpunten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer precisie in de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het duurzaamheidsbeleid en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen en het voorgestelde budget goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en heeft al stappen ondernomen om draagvlak te creëren via interactieve bijeenkomsten. Er is ruimte voor verdere betrokkenheid van burgers en lokale organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale thema van het voorstel. Het beleid richt zich op het verminderen van CO2-uitstoot en het bevorderen van duurzame praktijken binnen de gemeente.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van €350.000 voor de periode 2013-2016, dat niet in de huidige programmabegroting is opgenomen. Er zijn ook andere financiële middelen beschikbaar, zoals het bestaande budget voor klimaatbeleid en mogelijke subsidies. De financiële dekking wordt deels voorzien door externe subsidies en deels door gemeentelijke middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsbeleid Duurzaamheidsagenda Energieneutraal Speerpunten Burgerparticipatie CO2-neutraal Energiebesparing Duurzame energie Maatschappelijk verantwoord ondernemen Bio-energieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 06-046: Voorstel betreft in te stemmen met de wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden
Samenvatting
Het voorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden, noodzakelijk door gemeentelijke herindelingen en wijzigingen in de Wet publieke gezondheid. Gemeenten Andijk, Wervershoof en Medemblik fuseerden tot Medemblik, en Anna Paulowna, Niedorp, Wieringen en Wieringermeer tot Hollands Kroon, waardoor de regeling moet worden aangepast. De wijzigingen omvatten onder andere het verwijderen en toevoegen van gemeenten in de aanhef, aanpassingen in artikelen over bevoegdheden en personeelszaken, en een naamswijziging van de gezondheidsdienst. De wijzigingen moeten voor 1 juli 2012 worden vastgesteld. De raad moet instemmen met deze wijzigingen, die geen financiële gevolgen hebben. Na goedkeuring worden de wijzigingen doorgevoerd en de GGD Hollands Noorden geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Titel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden
Dit voorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling van de GGD Hollands Noorden, noodzakelijk door de fusie van verschillende gemeenten tot de nieuwe gemeenten Medemblik en Hollands Kroon. De wijzigingen zijn vereist op grond van de Wet algemene regels herindeling (Arhi) en moeten voor 1 juli 2012 worden vastgesteld. Naast de herindeling worden ook inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd die voortvloeien uit de Wet publieke gezondheid. De wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in de aanhef en artikelen van de regeling, en de vaststelling van de rechtspositie en bezoldiging van het personeel.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzakelijke wijzigingen door gemeentelijke herindeling als de inhoudelijke wijzigingen door de Wet publieke gezondheid omvat. Het bevat specifieke artikelen die gewijzigd worden en de reden voor deze wijzigingen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen. Het is aan de raad om het besluit te nemen om de wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling vast te stellen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen. Dit omvat zowel de formele wijzigingen door de gemeentelijke herindeling als de inhoudelijke wijzigingen die voortvloeien uit de Wet publieke gezondheid.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de wijzigingen en de deadline van 1 juli 2012 vermeldt. Het is meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie vindt plaats na instemming, waarbij de GGD Hollands Noorden schriftelijk op de hoogte wordt gesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve en juridische wijzigingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Er is geen sprake van uitgaven of investeringen, en er zijn geen externe subsidiebronnen betrokken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden Wet publieke gezondheid Herindeling Gemeentelijke herindeling Wijzigingen Wet Arhi Algemeen Bestuur Inhoudelijke wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 06-047: Voorstel betreft het gemeentelijk Wmo beleid 2012-2015 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Raad stemt in met nieuw Wmo-beleid: "Samenwerken aan Zelfredzaamheid"
In een levendig debat heeft de gemeenteraad ingestemd met het nieuwe Wmo-beleid voor 2012-2015. Het beleid, getiteld "Samenwerken aan Zelfredzaamheid", richt zich op het versterken van de zelfredzaamheid van burgers en omvat diverse speerpunten zoals ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, en aandacht voor kwetsbare inwoners.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het Wmo-beleid 2012-2015, getiteld "Samenwerken aan Zelfredzaamheid". Het beleid richt zich op het versterken van de zelfredzaamheid van burgers en omvat speerpunten zoals ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, het opvangen van vergrijzing, aandacht voor jeugd, zorg voor kwetsbare inwoners, verandering van werkwijze, volksgezondheid en verbetering van communicatie met burgers. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de nota van zienswijze, het beleid vast te stellen, en het college de bevoegdheid te geven om deelprojecten te ontwikkelen binnen de huidige begroting. De Wmo-reserve van €250.000 wordt opgeheven en toegevoegd aan de algemene reserve. Het beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en de resultaten worden gerapporteerd. Er is aandacht voor burgerparticipatie en externe communicatie om draagvlak te creëren. Het stimulerings- en toegankelijkheidsfonds worden herzien om het vrijwilligersbeleid en andere initiatieven te ondersteunen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wmo beleid 2012 - 2015 'Samenwerken aan Zelfredzaamheid'". Het voorstel betreft de vaststelling van het definitieve Wmo-beleid voor de periode 2012-2015. Het beleid richt zich op het versterken van de zelfredzaamheid van burgers en het verbeteren van maatschappelijke ondersteuning. Speerpunten zijn onder meer de ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, het opvangen van vergrijzing, aandacht voor jeugd, zorg voor kwetsbare inwoners, en verbetering van communicatie met burgers. Het college kan deelprojecten ontwikkelen binnen de huidige begroting, en de Wmo-reserve van €250.000 wordt opgeheven ten gunste van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke visie, speerpunten, en een plan voor de uitvoering van het beleid. Er is ook aandacht voor burgerparticipatie en communicatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke activiteiten en hun verwachte impact zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet het beleid vaststellen. Daarnaast heeft de raad budgetrecht en moet instemmen met de financiële aspecten van het voorstel, zoals het opheffen van de Wmo-reserve.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen over de prioritering van de speerpunten binnen het Wmo-beleid en de financiële herallocatie van de Wmo-reserve naar de algemene reserve. Ook moet de raad keuzes maken over de mate van burgerparticipatie en de communicatievormen die worden ingezet.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke speerpunten zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering van de activiteiten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de specificiteit en meetbaarheid kunnen worden verbeterd.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de nota van zienswijze, het Wmo-beleid 2012-2015 vast te stellen, en akkoord te gaan met de financiële herallocatie van de Wmo-reserve.
Participatie in het voorstel:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie, vooral bij de ontwikkeling van deelprojecten. Er is een streven om burgers in een vroeg stadium te informeren en te betrekken, en er wordt een specifieke communicatieaanpak per speerpunt ontwikkeld.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als speerpunt in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het versterken van zelfredzaamheid en sociale netwerken.
Financiële gevolgen en dekking:
De activiteiten worden uitgevoerd binnen de huidige begroting. De Wmo-reserve van €250.000 wordt opgeheven en toegevoegd aan de algemene reserve. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd. De financiële herallocatie en het gebruik van bestaande fondsen worden als voldoende dekking gezien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo beleid 2012-2015 Zelfredzaamheid Vrijwilligersorganisaties Mantelzorgers Vergrijzing Kwetsbare inwoners Volksgezondheid Communicatie Sociale netwerken BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 06-048: Voorstel betreft het indienen als zienswijze bij het Algemeen Bestuur van WNK Bedrijven in te stemmen met de Jaarrekening 2011
WNK Bedrijven Boekt Bescheiden Winst: Raad Stemmen Over Jaarverslag 2011
Ondanks economische tegenwind en bezuinigingen heeft WNK Bedrijven in 2011 een bescheiden winst van € 130.000 weten te realiseren. De gemeenteraad debatteert over het jaarverslag en de noodzaak om de omzet bij WNK te laten groeien.
Samenvatting
Het voorstel aan de raad betreft het instemmen met het jaarverslag 2011 van WNK bedrijven. De jaarrekening is opgesteld volgens artikel 34 WGR en moet voor 15 juli worden vastgesteld en verzonden aan Gedeputeerde Staten. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven en de jaarrekening voldoet aan de BBV-eisen. WNK behaalde in 2011 een bescheiden winst van € 130.000, ondanks bezuinigingen en economische uitdagingen. De omzet was 3% lager dan begroot, maar de deelnemende gemeenten zijn verplicht hun omzet bij WNK te laten groeien. De algemene reserve eind 2011 was € 1.034.000, terwijl een reserve van € 2.050.000 wordt geadviseerd. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het jaarverslag, zodat WNK haar wettelijke taken kan blijven uitvoeren. Er zijn geen extra middelen nodig en het besluit past binnen de begroting. De gemeente Bergen heeft in 2011 niet voldaan aan de omzetgroei-eis en ontvangt daarom geen bonus. De raad moet dit besluit nemen om de continuïteit van WNK's taken te waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Jaarverslag 2011 WNK
Samenvatting: Het voorstel betreft het jaarverslag 2011 van WNK Bedrijven, dat ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Het jaarverslag geeft inzicht in de financiële prestaties en operationele ontwikkelingen van WNK, een organisatie die sociale werkvoorzieningen uitvoert. In 2011 behaalde WNK een bescheiden winst van €130.000, ondanks economische uitdagingen en bezuinigingen. De omzet daalde met 3% ten opzichte van het voorgaande jaar. Gemeenten worden aangemoedigd om hun omzet bij WNK te verhogen, met financiële prikkels voor groei. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het jaarverslag, zodat het kan worden vastgesteld en verzonden aan de Gedeputeerde Staten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is over het algemeen volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële prestaties, de controleverklaring van de accountant, en de operationele resultaten van WNK. Er zijn echter enkele aanbevelingen, zoals het kwantificeren van risico's in de risicoparagraaf, die nog niet zijn opgevolgd.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het jaarverslag goed te keuren. Dit is een noodzakelijke stap om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en om de voortgang van WNK te waarborgen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met het jaarverslag en de voorgestelde financiële mutaties. Daarnaast moeten zij overwegen hoe zij de omzet bij WNK kunnen verhogen, in lijn met de aangenomen motie van D66.
SMART-analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en operationele prestaties. Het is echter minder specifiek over de strategieën om de omzet te verhogen. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor het verhogen van de omzet bij WNK.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om in te stemmen met het jaarverslag 2011 van WNK Bedrijven.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie is niet van toepassing, maar er is overleg gevoerd met de Beleidsadviescommissie WNK.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen buiten de bestaande begroting. WNK opereert binnen de geoormerkte middelen voor de uitvoering van de WSW en de gemeentelijke bijdrage per werknemer. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarverslag 2011 WNK Bedrijven Jaarrekening Gemeenschappelijke Regeling (GR) Wsw (Wet sociale werkvoorziening) Omzet Algemene reserve Subsidie Weerstandscapaciteit BezuinigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. 06-049:Voorstel betreft het indienen als zienswijzen bij het AB van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar in te stemmen met de Jaarstukken en 1ste wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Gemeente Bergen stemt in met begroting Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Tijdens een gemeenteraadsvergadering in Bergen is ingestemd met de Programmaverantwoording 2011 en de Programmabegroting 2013 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De goedkeuring was noodzakelijk vanwege de fusie van vier gemeenten tot de nieuwe gemeente Hollands Kroon.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om in te stemmen met de Programmaverantwoording 2011 en de Programmabegroting 2013 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Het voorstel vraagt ook om goedkeuring van een wijziging in de Gemeenschappelijke Regeling RHCA vanwege de fusie van vier gemeenten tot de gemeente Hollands Kroon. De gemeente Bergen, als deelnemer aan de regeling, moet formeel instemmen met deze documenten. De Programmabegroting 2013 is gebaseerd op bestaand beleid en houdt rekening met bezuinigingen, zoals een vermindering van personeelskosten door het niet vervangen van gepensioneerde medewerkers. Er zijn risico's geïdentificeerd, zoals kosten voor flexibele pensionering en de impact van mogelijke uittreding van de gemeente Heerhugowaard uit de regeling. De raad moet instemmen met het voorstel omdat goedkeuring door de deelnemende gemeenten vereist is volgens de gemeenschappelijke regeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmaverantwoording 2011 en de Programmabegroting 2013 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de Programmaverantwoording 2011 en de Programmabegroting 2013 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze documenten, zonder automatisch akkoord te gaan met een voorgestelde indexering van 2,08% op de gemeentelijke bijdrage voor 2013-2016. Daarnaast wordt instemming gevraagd voor een wijziging in de tekst van de Gemeenschappelijke Regeling RHCA vanwege de fusie van vier gemeenten tot de gemeente Hollands Kroon. De financiële bijdrage van de gemeente Bergen aan het RHCA wordt besproken, evenals de bezuinigingsmaatregelen die het RHCA moet doorvoeren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreken kwantitatieve risicoanalyses. De financiële implicaties en bezuinigingsmaatregelen worden besproken, maar de risico's zijn niet gekwantificeerd.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om in te stemmen met de Programmaverantwoording en de Programmabegroting van het RHCA. Dit is een vereiste op grond van de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de Programmaverantwoording en de Programmabegroting zonder de voorgestelde indexering. Daarnaast moet de raad een standpunt innemen over de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling RHCA.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn ook enkele inconsistenties, zoals het ontbreken van een kwantitatieve risicoanalyse.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de Programmaverantwoording 2011 en de Programmabegroting 2013 van het RHCA, en of zij akkoord gaat met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse bijdrage van de gemeente Bergen aan het RHCA, met een voorgestelde bezuinigingstaakstelling. De bijdrage voor 2013 is € 112.702. Er is geen automatische instemming met de indexering van 2,08% op de gemeentelijke bijdrage. De financiële risico's zijn niet gekwantificeerd, wat een punt van zorg kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Programmaverantwoording 2011 Programmabegroting 2013 Gemeenschappelijke Regeling Bezuinigingstaakstelling Gemeentelijke bijdrage Indexering Fusie Inspectietaak Flexibele pensioneringVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. 06-050: Voorstel betreft zienswijzen in de dienen bij het Algemeen Bestuur van de Milieudienst Regio Alkmaar over een aanpassing van de Jaarstukken 2011 en de Begroting 2013
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen met betrekking tot de jaarstukken 2011 en de ontwerpbegroting 2013 van de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de jaarstukken 2011, waarbij het positieve financiële resultaat wordt bestemd als uitkering aan deelnemende gemeenten of toevoeging aan bestemmingsreserves. Daarnaast wordt de MRA verzocht om het besluit over de hoogte van de algemene reserve aan te passen van 3% naar 2,5%. De raad wordt ook gevraagd in te stemmen met de ontwerpbegroting 2013, met uitzondering van de loonindexeringscomponent van 2,3%, en de MRA op te dragen een begrotingswijziging voor te leggen die rekening houdt met een nullijn voor de loonontwikkeling. De MRA heeft in 2011 een positief resultaat behaald, voornamelijk door lagere kosten voor inhuur van personeel. De begroting 2013 bevat een bezuinigingstaakstelling van 5% en streeft naar extra opbrengsten door uitbreiding van taken en samenwerking. De raad moet deze besluiten nemen vanwege hun raadsbevoegdheid en de invloed die ze kunnen uitoefenen als deelnemer in de MRA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Jaarstukken Gemeenschappelijke Regeling Milieudienst Regio Alkmaar
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarstukken 2011 en de ontwerpbegroting 2013 van de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). De gemeente Bergen, als deelnemer in de MRA, wordt gevraagd in te stemmen met de jaarstukken onder de voorwaarde dat het positieve resultaat wordt uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten of toegevoegd aan bestemmingsreserves. Daarnaast wordt de MRA verzocht om de algemene reserve te verlagen van 3% naar 2,5%. Voor de begroting 2013 wordt instemming gevraagd, met uitzondering van de loonindexeringscomponent van 2,3%, waarvoor een nullijn wordt voorgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist details over de exacte bestemming van het positieve resultaat en de implicaties van de voorgestelde wijzigingen in de algemene reserve.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de jaarstukken en de begroting, en kan invloed uitoefenen door voorwaarden te stellen aan de goedkeuring.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat en de aanpassing van de algemene reserve. Daarnaast moet de raad een standpunt innemen over de loonindexering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, maar mist specifieke tijdlijnen voor de uitvoering van de beslissingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerde resultaatbestemming kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de jaarstukken en de begroting, met de genoemde voorwaarden en uitzonderingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus van de MRA op milieutaken en projecten zoals Omgevingslawaai en SLOK.
Financiële Gevolgen:
Het positieve resultaat van €259.619 wordt deels uitgekeerd aan de gemeenten, wat een incidenteel voordeel oplevert. De begroting 2013 vraagt om een bijdrage van €518.413 van de gemeente Bergen. De financiële dekking lijkt binnen de huidige begroting te passen, maar er zijn risico's verbonden aan open-einde regelingen en afhankelijkheid van subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) Jaarstukken 2011 Begroting 2013 Weerstandsvermogen Milieuprogramma Subsidieprojecten Loonindexering Gemeenschappelijke regeling Resultaatbestemming BezuinigingstaakstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. 06-051: Voorstel betreft zienswijzen in te dienen bij het Algemeen Bestuur van de GGD Hollands Noorden over een aanpassing van de Jaarrekening 2011 en de Begroting 2013
Raad Stemmen Stilzwijgend In met Begroting GGD Hollands Noorden
In een opmerkelijk kort debat heeft de gemeenteraad ingestemd met de ontwerp-programmabegroting 2013 en de jaarstukken 2011 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel werd zonder verdere discussie aangenomen, met enkele belangrijke financiële aanpassingen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de beoordeling van de ontwerp-programmabegroting 2013 en de jaarstukken 2011 van de GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de ontwerpbegroting 2013, met uitzondering van de loon- en prijscompensatie van 2,275%, en een begrotingswijziging voor te leggen die rekening houdt met de nullijn voor loon- en prijscompensatie. De inwonersbijdrage voor het DD-JGZ wordt vastgesteld op € 0,72. Er wordt een positieve zienswijze gegeven over de jaarstukken 2011, met toevoeging van het positieve rekeningresultaat aan de algemene reserve. Bij de revitalisering van afspraken met de GGD/JGZ worden onderwerpen als budgetfinanciering, het cafetariamodel, bezuinigingen op CJG-locaties en de heroverweging van de rol van de GGD/JGZ besproken. De raad moet dit besluit nemen om de GGD in staat te stellen zijn wettelijke taken uit te voeren.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Programmabegroting 2013 en Jaarstukken 2011 van de GGD Hollands Noorden". Het richt zich op de beoordeling van de ontwerp-programmabegroting 2013 en de jaarstukken 2011 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel adviseert de raad om in te stemmen met de ontwerpbegroting, met uitzondering van de loon- en prijscompensatie, en vraagt om een begrotingswijziging gebaseerd op een nullijn voor loon- en prijscompensatie. Het stelt ook voor om de inwonersbijdrage voor het DD-JGZ vast te stellen en een positieve zienswijze te geven over de jaarstukken 2011. Daarnaast worden onderwerpen voor de revitalisering van afspraken met de GGD/JGZ voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel financiële als inhoudelijke aspecten. Echter, het mist SMART-formuleringen voor de speerpunten en een kwantificering van risico’s, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Het moet beslissen over de goedkeuring van de begroting en jaarstukken en de voorgestelde wijzigingen en zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet hanteren van de nullijn voor loon- en prijscompensatie en de voorgestelde onderwerpen voor de revitalisering van afspraken met de GGD/JGZ.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd, vooral bij de speerpunten van de programma’s. Er zijn geen duidelijke tijdslijnen of meetbare doelen aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de ontwerpbegroting 2013, met uitzondering van de loon- en prijscompensatie, en een positieve zienswijze geven over de jaarstukken 2011. Ook moet de raad beslissen over de voorgestelde onderwerpen voor de revitalisering van afspraken met de GGD/JGZ.
Participatie:
Er is geen directe participatie van burgers vermeld. Externe communicatie en overleg zijn gevoerd met regiogemeenten en de financiële klankbordgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties, zoals de vaststelling van de inwonersbijdrage en de doorbetaling van DU-CJG-gelden. Er wordt aangegeven dat de nullijn voor loon- en prijscompensatie financiële gevolgen kan hebben, maar er is geen gedetailleerde dekking voor eventuele tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2013 Jaarstukken 2011 GGD Hollands Noorden Inwonersbijdrage Financiële klankbordgroep Nullijn Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Budget financiering Cafetariamodel Revitalisering afspraken GGD/JGZVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 16. 06-052: Voorstel betreft zienswijzen in te dienen bij het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord over een aanpassing van de Ontwerpbegroting 2013 en in te stemmen met de Jaarstukken 2011
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen met betrekking tot de jaarrekening 2011 en de ontwerpbegroting 2013 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de jaarstukken 2011 en de voorgestelde resultaatbestemming, evenals met de ontwerpbegroting 2013, met uitzondering van de loonindexeringscomponent van 2,5%. De Veiligheidsregio wordt opgedragen een begrotingswijziging voor te leggen die rekening houdt met een nullijn voor de loonontwikkeling. Daarnaast moet de Veiligheidsregio voorstellen maken voor taakstellingen voor de jaren 2014-2016. De Veiligheidsregio, die sinds 2004 bestaat, coördineert rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio. De begroting voor 2013 bedraagt € 26 miljoen, met een taakstelling van 2,5% voor bezuinigingen. Er zijn zorgen over een niet-sluitend meerjarenperspectief, met tekorten in de jaren 2014-2016. De raad moet voor 1 juli 2012 een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2011 en Begroting 2013 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het doel is om de jaarstukken van 2011 goed te keuren en de ontwerpbegroting voor 2013 vast te stellen, met uitzondering van de loonindexeringscomponent van 2,5%. De raad wordt gevraagd om de Veiligheidsregio op te dragen een begrotingswijziging voor te leggen die rekening houdt met een nullijn voor loonontwikkeling. Daarnaast moeten voorstellen worden gedaan voor taakstellingen voor de jaren 2014-2016.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële en beleidsmatige verantwoording. Het bevat duidelijke beslispunten en achtergrondinformatie over de Veiligheidsregio en de relevante wetgeving.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de jaarstukken en de begroting, met uitzondering van de loonindexering. De raad heeft ook de taak om de Veiligheidsregio op te dragen om met voorstellen te komen voor toekomstige taakstellingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de jaarstukken en de begroting, en over de aanpak van de loonindexering en toekomstige bezuinigingen. Dit vereist een afweging tussen financiële discipline en de impact op de operationele capaciteit van de Veiligheidsregio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en beleidsdoelen. Echter, de toekomstige taakstellingen zijn nog niet concreet uitgewerkt, wat een potentieel risico vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de jaarstukken en de begroting, met uitzondering van de loonindexering, en de Veiligheidsregio op te dragen om met voorstellen voor taakstellingen te komen.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie vermeld. Externe communicatie en overleg zijn beperkt tot een financiële klankbordgroep van gemeentelijke medewerkers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De begroting voor 2013 bedraagt € 26 miljoen. Er zijn tekorten voor de jaren 2014-2016, waarvoor taakstellingen moeten worden ontwikkeld. De loonindexering is teruggebracht tot nul, wat financiële ruimte creëert. Risico’s zijn deels financieel gekwantificeerd, maar er is beperkt zicht op het totaal aan risico’s.
In conclusie, de raad moet een weloverwogen beslissing nemen over de financiële en operationele toekomst van de Veiligheidsregio, met aandacht voor de implicaties van de voorgestelde bezuinigingen en de noodzaak voor verdere risicobeheersing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Jaarrekening 2011 Begroting 2013 Loonindexeringscomponent Taakstellingen 2014-2016 Crisisbeheersing Brandweerzorg Ambulancezorg Geneeskundige Hulpverlening Ongevallen en Rampen (GHOR) Regionalisering brandweerVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 17. 06-056: Convenanten TAQA en verdere procesgang Gasopslag
Gemeente zet punt achter juridische strijd: 'Geen kans op succes'
De gemeenteraad heeft besloten om de juridische strijd tegen het project Gasopslag Bergermeer te beëindigen. Na een uitspraak van de Raad van State en een kritisch rapport van de Algemene Rekenkamer, kiest de gemeente voor samenwerking met TAQA en het ondertekenen van convenanten.
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad betreft het project Gasopslag Bergermeer en de juridische en administratieve stappen die de gemeente moet nemen na de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 2 mei 2012. De belangrijkste punten zijn:
-
Uitspraak Raad van State: De Raad van State heeft de beroepen tegen het inpassingsplan "Gasopslag Bergermeer" ongegrond verklaard, waardoor het plan onherroepelijk is geworden. De gemeente kan hiertegen geen verdere juridische stappen ondernemen.
-
Convenanten met TAQA: De gemeente wordt voorgesteld in te stemmen met twee convenanten met TAQA: "Regeling schade door bodembeweging" en "Regeling overlast en bouwschade omwonenden Gasopslag Bergermeer". Deze convenanten regelen compensatie voor schade en overlast door het project en bieden een duidelijke procedure voor schadevergoeding.
-
Juridische en financiële afwikkeling: De gemeente heeft aanzienlijke kosten gemaakt voor juridische procedures tegen het project. Met de instemming van de convenanten en het beëindigen van verdere juridische stappen, kan dit dossier worden afgesloten. De gemeente zal ook inkomsten genereren door de verkoop van een perceel grond aan TAQA.
-
Besluitvorming: De raad wordt gevraagd in te stemmen met de convenanten vanwege de maatschappelijke impact van het project. Het besluit zal leiden tot ondertekening van de convenanten en beëindiging van verdere juridische procedures.
-
Alternatieven: Zonder instemming met de convenanten zouden inwoners zelf juridische stappen moeten ondernemen voor schadevergoeding, wat minder gunstig is voor hen. Het niet ondertekenen van de convenanten zou ook ongelijkheid creëren tussen inwoners van verschillende gemeenten.
Het voorstel benadrukt de noodzaak om de juridische strijd te beëindigen en de samenwerking met TAQA te formaliseren voor het welzijn van de inwoners.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project Gasopslag Bergermeer". Het richt zich op de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 2 mei 2012, die de beroepen tegen het inpassingsplan voor de gasopslag ongegrond verklaarde. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met convenanten met TAQA over schade door bodembeweging en overlast, en om geen verdere juridische stappen te ondernemen. Het doel is om de juridische strijd te beëindigen en afspraken te maken over schadevergoeding en overlastbeperking voor omwonenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de juridische context, de inhoud van de convenanten, en de financiële implicaties. Het bevat echter veel juridische en technische details die de leesbaarheid kunnen bemoeilijken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet instemmen met de convenanten en het beëindigen van verdere juridische procedures. Dit is een belangrijke stap gezien de maatschappelijke impact van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de convenanten, die enige bescherming bieden aan burgers, of doorgaan met juridische procedures, wat mogelijk meer kosten en onzekerheid met zich meebrengt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de juridische en technische complexiteit kan verwarring veroorzaken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de convenanten en het beëindigen van juridische procedures, waarmee het dossier kan worden afgesloten.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie, maar de convenanten zijn bedoeld om de belangen van de burgers te beschermen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in dit voorstel, dat zich meer richt op juridische en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
De gemeente heeft aanzienlijke juridische kosten gemaakt (€646.000). Het voorstel suggereert dat er geen verdere financiële gevolgen zijn, behalve de inkomsten uit de verkoop van grond (€9.600). De kosten voor 2012 worden in de begroting opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gasopslag Bergermeer TAQA Convenanten Bodembeweging Schadevergoeding Mijnbouwwet Inpassingsplan Overlast Rechtszaak NulmetingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker -
Agendapunt 18. 06-053: Voorstel betreft het vaststellen van het Regionaal Waterplan Bergen, Castricum en Heiloo
Waterplan Bergen, Castricum en Heiloo: Een Stap naar een Duurzaam Watersysteem
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het Regionaal Waterplan voor Bergen, Castricum en Heiloo. Het plan, dat loopt van 2012 tot 2016, richt zich op een veilig en ecologisch gezond watersysteem. Een amendement van de VVD zorgde voor een belangrijke aanpassing in de financiering.
Samenvatting
Het Regionaal Waterplan Bergen, Castricum en Heiloo is klaar voor vaststelling en richt zich op het verbeteren van het watersysteem in deze gemeenten. Het plan bevat een visie en concrete maatregelen voor de periode 2012-2016, met als doel een goed functionerend, veilig en ecologisch gezond watersysteem te realiseren. De raad wordt gevraagd om de nota van beantwoording en het waterplan vast te stellen, in te stemmen met de uitvoering van basis- en extra maatregelen, en een krediet van € 78.200,- op te nemen in de begroting van 2013 voor de extra maatregelen. Het plan is tot stand gekomen in samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de betrokken gemeenten, met input van maatschappelijke organisaties en inwoners. Er is een kostenraming gemaakt voor de uitvoering van de maatregelen, waarbij sommige kosten al gedekt zijn door bestaande budgetten. De uitvoering start na vaststelling van het plan, met jaarlijkse rapportages over de voortgang aan de raad.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Regionaal Waterplan Bergen, Heiloo, Castricum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal Waterplan Bergen, Heiloo, Castricum". Het plan biedt een visie op het watersysteem van de drie gemeenten voor de komende decennia en bevat concrete maatregelen voor 2012-2016. Het doel is een goed functionerend, veilig en ecologisch gezond watersysteem te realiseren. Het plan omvat basismaatregelen met wettelijke verankering en extra maatregelen, zoals waterberging en waterkwaliteitsverbetering. De uitvoering start na goedkeuring door de betrokken partijen, met jaarlijkse voortgangsrapportages.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke visie en concrete maatregelen. Het bevat een kostenraming en een prioritering van maatregelen, evenals een reactie op ingebrachte zienswijzen.
Rol van de Raad:
De raad moet het waterplan en de bijbehorende maatregelen goedkeuren en instemmen met de financiële dekking voor de extra maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het plan en de financiële toewijzing voor de extra maatregelen. Er moet ook worden gekozen voor samenwerking met andere gemeenten en het Hoogheemraadschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiering van sommige extra maatregelen is nog niet volledig gedekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het waterplan en de bijbehorende maatregelen goed te keuren en de benodigde financiële middelen in de begroting op te nemen.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via een klankbordgroep en de mogelijkheid voor inwoners om zienswijzen in te dienen. Externe communicatie is gevoerd via gemeentelijke kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op ecologisch gezonde watersystemen en waterkwaliteit.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor Bergen zijn geraamd op €1.928.333. De basismaatregelen zijn gedekt door de verbrede rioolheffing. Voor de extra maatregelen is €78.200 nodig, waarvoor dekking in de begroting 2013 wordt gezocht. Er wordt ook gekeken naar subsidies en cofinanciering door het Hoogheemraadschap.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Waterplan Hoogheemraadschap Waterkwaliteit Wateroverlast Maatregelen Waterberging Ecologie Zienswijzen Samenwerkingsovereenkomst KostenramingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 19. 06-054: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan Elkhove 1 in Bergen
Urban Villa Verdeelt de Raad: Bestemmingsplan Elkshove 1 Goed Gekeurd
De gemeenteraad heeft ingestemd met het bestemmingsplan Elkshove 1, dat de bouw van een urban villa met 17 appartementen mogelijk maakt. Het plan, dat de sloop van twaalf bestaande huurwoningen omvat, heeft geleid tot een levendig debat over bouwhoogte en communicatie met omwonenden.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan Elkshove 1, dat de bouw van een appartementengebouw met 17 appartementen mogelijk maakt op de hoek van de Prins Hendriklaan en de Koninginneweg. Het plan omvat de sloop van twaalf bestaande huurwoningen en de bouw van een urban villa met maximaal vier bouwlagen en een hoogte van 15 meter. Elf appartementen vallen in de vrije sector en zes in het sociale segment. De procedure omvatte inspraak van omwonenden en overleg met betrokken partijen. Er zijn bezwaren geuit over de bouwhoogte en communicatie, maar de bouwhoogte werd gehandhaafd. Het bestemmingsplan wordt nu ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Na vaststelling volgt publicatie en een beroepstermijn van zes weken. De kosten voor het bestemmingsplan zijn voor rekening van Bouwfonds.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen bestemmingsplan Elkshove 1
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan Elkshove 1, dat de bouw van een appartementengebouw met 17 appartementen mogelijk maakt op de hoek van de Prins Hendriklaan en de Koninginneweg. Het plan omvat de sloop van twaalf bestaande huurwoningen en de bouw van een urban villa met maximaal vier bouwlagen en een bouwhoogte van 15 meter. Elf appartementen vallen in de vrije sector en zes in het sociale segment. Het bestemmingsplan is een noodzakelijke herziening om de ontwikkeling mogelijk te maken, aangezien het huidige plan dit niet toestaat. De kosten worden gedekt door Bouwfonds.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de locatie, de geplande bouw, de procedurele stappen, en de betrokken partijen. Er is ook aandacht besteed aan de inspraak van omwonenden en de behandeling van zienswijzen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een cruciale stap in de procedure, aangezien zonder vaststelling de ontwikkeling niet kan doorgaan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het bestemmingsplan, inclusief de bouwhoogte en de invulling van de locatie. Er moet ook rekening worden gehouden met de bezwaren van omwonenden en de communicatie hierover.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de evaluatie van de impact van het plan. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de communicatie met omwonenden kan verbeterd worden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de bouw van het appartementengebouw kan beginnen.
Participatie
Er is participatie geweest in de vorm van inspraakprocedures en informatieavonden. Echter, er zijn klachten over de communicatie met omwonenden, wat suggereert dat de participatie niet volledig effectief was.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op stedenbouwkundige en volkshuisvestelijke aspecten.
Financiële Gevolgen
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden gedragen door Bouwfonds. Er is een risicoanalyse uitgevoerd voor planschade, maar dit risico wordt als laag ingeschat. De verkoop van de grond is al geregeld in een eerder raadsbesluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Elkshove 1 Bouwfonds Urban villa Appartementengebouw Stedenbouwkundige invulling Zienswijzen Geluidhinder Omgevingsvergunning Communicatie PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:38:48 - 00:39:06 - 00:43:36 - 00:43:39 - 00:45:11 - 00:45:19 - 00:47:12 - 00:47:16 - 00:48:19 - 00:48:37 - 00:48:46 - 00:48:49 - 00:48:52 - 00:48:58 - 00:49:02 - 00:50:34 - 00:50:37 - 00:50:45 - 00:50:49 - 00:52:29 - 00:52:35 - 00:56:59 - 00:57:04 - 00:58:29 - 00:58:50 - 01:00:00 - 01:00:00 - 01:15:27
Agendapunt 20. 06-055: Voorstel betreft het vaststellen van de Jaarstukken 2011, de “Financiële analyse Jaarrekening 2011” en de daarbij behorende begrotingswijziging
Raad Bergen keurt jaarrekening 2011 goed: "Zwaar weer komt op ons af"
De gemeenteraad van Bergen heeft de jaarrekening van 2011 goedgekeurd, met een positief resultaat van € 1.260.000. Dit bedrag ligt € 690.000 hoger dan begroot. De VVD-fractie waarschuwt echter voor een onzekere financiële toekomst en roept op tot meer transparantie in de besluitvorming.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening en jaarstukken 2011, waarbij een positief resultaat van € 1.260.000 is behaald, € 690.000 hoger dan begroot. Dit verschil komt voornamelijk door voordelen in programma's zoals participatiebudget en Algemene Uitkering, en nadelen door hoge juridische kosten. Het voorstel is om het positieve saldo toe te voegen aan de Algemene reserve. De raad moet de jaarstukken goedkeuren binnen de wettelijke termijnen, zodat deze naar Gedeputeerde Staten kunnen worden gestuurd. Het proces omvat meerdere behandelingen en rapportages, en de raad heeft de bevoegdheid om de jaarrekening vast te stellen en eventuele onregelmatigheden te melden. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere de jaarstukken, accountantsverslag en financiële analyses.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen jaarrekening en jaarstukken 2011 en bestemmen voordelig resultaat
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening en jaarstukken van 2011, waarin het college verantwoording aflegt over het financiële beheer van dat jaar. Het positieve resultaat van €1.260.000 wordt voorgesteld toe te voegen aan de Algemene reserve om de vermogenspositie te verbeteren. De jaarrekening toont een positief verschil van €690.000 ten opzichte van de begroting, voornamelijk door voordelen in het participatiebudget en de Algemene Uitkering, ondanks nadelen door juridische kosten. De raad wordt gevraagd de jaarstukken vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële analyse en verantwoording biedt over het jaar 2011. Het bevat een overzicht van de verschillen tussen de begroting en de werkelijke cijfers, evenals een toelichting op de structurele en incidentele afwijkingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de jaarrekening en jaarstukken vast te stellen, wat een wettelijke verplichting is. Daarnaast moet de raad beslissen over de bestemming van het positieve resultaat en de bijbehorende begrotingswijzigingen goedkeuren.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de bestemming van het positieve resultaat. De raad moet beslissen of het voorstel om het saldo toe te voegen aan de Algemene reserve wordt goedgekeurd, wat invloed heeft op de financiële strategie en vermogenspositie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in termen van bredere beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de focus ligt sterk op financiële verantwoording zonder expliciete koppeling aan beleidsdoelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarrekening en jaarstukken vast te stellen en de voorgestelde bestemming van het positieve resultaat goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de jaarrekening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële verantwoording en beheer.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen door het voordelige resultaat van €1.260.000, dat wordt voorgesteld toe te voegen aan de Algemene reserve. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien het om een positief saldo gaat dat de vermogenspositie versterkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2011 Financiële analyse Voordelig resultaat Algemene reserve Structurele doorwerking Indemniteitsbesluit Participatiebudget Algemene Uitkering Prijscompensatie VermogenspositieVerfijning van de zoekopdracht: