18-10-2012 Algemene Raadscommissie
Agendapunt 1. Opening
Agendapunt 2. Overige onderwerpen
Agendapunt 2.1 Verslag Algemene Raadscommissie van 11 en 13 september 2012
Agendapunt 2.2 Toezeggingenlijst bijgewerkt tot en met 2 oktober 2012
Agendapunt 2.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 22 tot en met week 35 en 36 tot en met 41
Agendapunt 2.4 Mededelingen uit het college
Agendapunt 2.5 Rondvraag commissieleden
Agendapunt 3. Voorstel betreft in te stemmen met het project een beeld voor Schoorl en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel betreft de realisatie van een kunstwerk in de openbare ruimte langs de N9 in Schoorl. Het plan omvat het creëren van een beeld door middel van een participatief proces waarbij de bevolking van Schoorl betrokken wordt. Vijf kunstenaars worden geselecteerd om schetsontwerpen te maken, waarna een adviescommissie, aangevuld met vertegenwoordigers van de lokale bevolking, een voorselectie maakt. De inwoners van Schoorl kunnen vervolgens stemmen op hun favoriete ontwerp. De raad wordt gevraagd om € 31.000 uit de algemene reserve beschikbaar te stellen voor dit project, met een totaal budget van € 37.000. Het project is in lijn met de cultuurnota 2012-2013 en heeft als doel de beeldkwaliteit en leefbaarheid van de openbare ruimte te verbeteren. De uiteindelijke plaatsing van het beeld is gepland voor eind 2013, met een besluit over het definitieve ontwerp in maart 2013. Er is een klein risico dat Rijkswaterstaat geen vergunning verleent voor de beoogde locatie, maar er kan dan een alternatieve locatie worden gezocht.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Beeld openbare ruimte in Schoorl"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel "Beeld openbare ruimte in Schoorl" betreft de plaatsing van een kunstwerk langs de N9 in Schoorl. Het project omvat het creëren van vijf schetsontwerpen door verschillende kunstenaars, waarbij de adviescommissie voor beeldende kunst wordt uitgebreid met vertegenwoordigers van de lokale bevolking. De bevolking van Schoorl krijgt de kans om te stemmen op de ontwerpen, waarna een definitief ontwerp wordt gekozen. Het project vraagt om een budget van € 31.000 uit de algemene reserve en beoogt de voltooiing eind 2013.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de procedure, betrokken partijen, budget en planning. Echter, er is een risico genoemd met betrekking tot de vergunning van Rijkswaterstaat, wat meer aandacht had kunnen krijgen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het projectplan en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het toewijzen van de benodigde financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het investeren in kunst in de openbare ruimte prioriteit heeft, gezien de financiële implicaties en het gebruik van de algemene reserve.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete criteria voor de haalbaarheid en relevantie, vooral met betrekking tot de vergunning van Rijkswaterstaat.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het projectplan goed te keuren en het benodigde budget vrij te maken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie door de lokale bevolking te betrekken bij de selectie van het kunstwerk, wat bijdraagt aan draagvlak en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het project vraagt om € 31.000 uit de algemene reserve en € 6.000 uit het kunstbeleidbudget. Er is geen externe financiering beschikbaar, en er is een risico op extra kosten als de vergunning van Rijkswaterstaat niet wordt verleend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeld openbare ruimte Burgerparticipatie Adviescommissie Beeldende Kunst Cultuurnota 2012-2013 Kunstenaars Rijkswaterstaat Algemene reserve Wijkvereniging Schoorl-Oost Projectplan VergunningaanvraagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4. Voorstel betreft het Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2001 in te trekken en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2013 vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid voor de gemeente Bergen voor 2013, waarbij het beleid uit 2004 wordt ingetrokken. Het nieuwe beleid is aangepast aan de nieuwe wetgeving en bevat aanbevelingen van interne evaluaties en de Rekenkamercommissie. Het beleid volgt het model van de VNG en legt lokale accenten. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de invoering van de proportionaliteitsgids, het verbod op gunning op laagste prijs, en nieuwe regels voor referenties en clustering. Ook zijn er wijzigingen in de drempelbedragen voor offertetrajecten en is er een definitie van regionale ondernemers opgenomen. Het beleid bevat doelstellingen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De raad wordt gevraagd het beleid goed te keuren, wat zal resulteren in een inkoopbeleid dat voldoet aan wettelijke eisen met een lokaal accent. Het besluit is noodzakelijk vanwege nieuwe wetgeving en evaluaties. Risico's van het beleid worden beheerst door monitoring en professionalisering van de inkoopfunctie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2013" van de gemeente Bergen. Het doel is om het bestaande beleid te actualiseren in overeenstemming met nieuwe wetgeving en aanbevelingen van interne evaluaties en de Rekenkamercommissie. Het beleid integreert de proportionaliteitsgids en legt nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere het verbod op gunning op laagste prijs, het stellen van referentie-eisen, en het aanpassen van drempelbedragen voor offertes. Het beleid biedt ruimte voor lokale accenten en flexibiliteit, mits er geen Europese aanbestedingsverplichting is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het behandelt de aanpassingen aan de wetgeving, de implementatie van de proportionaliteitsgids, en de wijzigingen in de drempelbedragen. Het biedt ook inzicht in de beleidsdoelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid goedkeuren. Dit besluit is noodzakelijk om te voldoen aan de nieuwe wetgeving en interne aanbevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het beleid dat lokale accenten en flexibiliteit biedt binnen de wettelijke kaders. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de definitie van "regionale ondernemer" en de nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat duidelijke doelen en tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in afwijkingen kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid 2013 vast te stellen en het beleid van 2004 in te trekken.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. Externe communicatie vindt plaats via de gebruikelijke kanalen, zoals de website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam inkopen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld. Het voorstel richt zich op het verminderen van administratieve lasten en het verbeteren van de inkoopfunctie. Risico's worden beheerst door monitoring en professionalisering van de inkoopfunctie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2013 Proportionaliteitsgids Aanbestedingswet Algemene inkoopvoorwaarden Drempelbedragen Regionale ondernemer Maatschappelijk verantwoord ondernemen Economisch meest voordelige inschrijving Administratieve lasten Monitoring en analyseVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. Voorstel betreft het vaststellen van de verruiming van de mogelijkheden kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Dimitri Druiven, wordt op 8 november 2012 besproken in de raadsvergadering. Het betreft de verruiming van het kwijtscheldingsbeleid voor gemeentelijke belastingen. Er zijn twee beslispunten: ten eerste wordt voorgesteld om bij het verlenen van kwijtschelding rekening te houden met de kosten van kinderopvang, zodat huishoudens die vanuit de bijstand gaan werken niet benadeeld worden door hogere kinderopvangkosten. Ten tweede wordt voorgesteld om kleine ondernemers de mogelijkheid te bieden om kwijtschelding van privébelastingschulden aan te vragen, wat voorheen niet mogelijk was. Deze maatregelen zijn mogelijk door wijzigingen in de wet- en regelgeving en worden gefinancierd door een landelijke bijdrage van € 10 miljoen voor kinderopvangkosten, zonder extra financiële gevolgen voor de gemeente. De raad moet besluiten of deze verruimingen worden doorgevoerd, waarna de besluiten met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 in werking treden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verruiming mogelijkheden kwijtschelding gemeentelijke belastingen". Het doel is om de gemeentelijke beleidsvrijheid te benutten door de kwijtscheldingsnormen te verruimen. Dit omvat het betrekken van kinderopvangkosten bij de berekening van de betalingscapaciteit voor huishoudens en het openstellen van kwijtschelding voor kleine ondernemers met privébelastingschulden. Deze maatregelen zijn mogelijk door wijzigingen in de wet- en regelgeving en worden gefaciliteerd door een landelijke financiële tegemoetkoming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de wettelijke basis en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte uitvoering en monitoring van de maatregelen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet besluiten over de aanpassing van het kwijtscheldingsbeleid. Dit omvat het goedkeuren van de verruiming van de kwijtscheldingsmogelijkheden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verruiming van het kwijtscheldingsbeleid willen ondersteunen, rekening houdend met de sociale en economische impact op huishoudens en kleine ondernemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatieprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering en monitoring kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de mogelijkheden voor kwijtschelding te verruimen door kinderopvangkosten mee te nemen en kwijtschelding voor kleine ondernemers open te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. Extern overleg is beperkt tot interne gemeentelijke afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt. Voor kinderopvangkosten is er een compensatie van € 7.000,- vanuit het gemeentefonds. Voor ondernemers is er geen compensatie, maar de inkomstenderving wordt binnen het bestaande budget verwacht te worden gedekt. Er zijn geen externe subsidiebronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwijtscheldingsbeleid Kinderopvang Kleine ondernemers Privébelastingschulden Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 Gemeentefonds Armoedebeleid Netto-inkomen Concurrentiepositie InkomstendervingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. Bespreken voortgang en ontwikkeling maatschappelijke zaken
Agendapunt 7. Voorstel betreft het vaststellen van de verordening leerlingenvervoer gemeente Bergen 2012
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de verordening leerlingenvervoer voor de gemeente Bergen in 2012 en de beantwoording van vragen uit een motie van 2010. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer voor kinderen die vanwege ziekte, handicap of afstand niet zelfstandig naar school kunnen. De verordening biedt verschillende vormen van vervoer, zoals openbaarvervoerabonnementen, georganiseerd vervoer of een vergoeding voor ouders. De huidige verordening uit 2003 is aangepast vanwege technische wijzigingen en de invoering van passend onderwijs. Besparende maatregelen zijn opgenomen om kosten te beperken, zoals goedkopere reisopties en een afstandscriterium van 6 km. Ondanks deze maatregelen zijn de kosten niet verminderd. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de verordening om een juridisch actueel kader te bieden dat in lijn is met relevante onderwijswetten. De verordening treedt in werking na publicatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen verordening leerlingenvervoer gemeente Bergen 2012
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de verordening leerlingenvervoer gemeente Bergen 2012 en beantwoording vragen motie 2010". Het doel is om de verordening voor leerlingenvervoer te actualiseren in lijn met de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs. De verordening regelt het vervoer voor leerlingen die vanwege ziekte, handicap of afstand niet zelfstandig naar school kunnen. Het bevat ook maatregelen om kosten te beperken, zoals een afstandscriterium en een eigen bijdrage afhankelijk van inkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke technische wijzigingen beschrijft en de financiële implicaties en besparende maatregelen toelicht. Het biedt echter geen diepgaande analyse van de impact van deze wijzigingen op de betrokkenen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen en te wijzigen. In dit geval moet de raad de voorgestelde wijzigingen goedkeuren om de verordening juridisch actueel te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen, inclusief de kostenbesparende maatregelen zoals de eigen bijdrage en het afstandscriterium.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de effectiviteit van de maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de maatregelen op de betrokkenen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de gemeente Bergen een juridisch actueel kader krijgt voor leerlingenvervoer.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie of extern overleg, gezien het technische karakter van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de Algemene uitkering gemeentefonds. Er zijn kostenbesparende maatregelen opgenomen, maar de totale kosten zijn niet verminderd. De financiële impact is duidelijk beschreven, maar er is geen diepgaande analyse van de langetermijneffecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leerlingenvervoer Verordening Passend onderwijs Handicap Aangepast vervoer Openbaar vervoer Eigen bijdrage Besparende maatregelen Afstandscriterium Juridisch kaderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8. Voorstel betreft het vaststellen van de wijzigingen WWB verordeningen als gevolg van het afschaffen van de huishoudinkomentoets
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft het vaststellen van wijzigingen in drie verordeningen van de Wet werk en bijstand (WWB) als gevolg van de afschaffing van de huishoudinkomenstoets. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk omdat de huishoudinkomenstoets met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 is afgeschaft, zoals vastgelegd in het lenteakkoord van de rijksoverheid. De wijzigingen betreffen de Toeslagenverordening, de Afstemmingsverordening en de Verordening Langdurigheidstoeslag van de gemeente Bergen. De raad wordt gevraagd om deze wijzigingen vast te stellen, zodat de verordeningen weer in lijn zijn met de huidige wetgeving. Dit is belangrijk voor de juridische duidelijkheid en toetsbaarheid van het gemeentelijk beleid. De wijzigingen zijn technisch van aard en hebben geen beleidswijzigingen tot gevolg. Er is regionaal overleg gevoerd en de wijzigingen zijn afgestemd met andere gemeenten in Noord-Kennemerland. De belanghebbenden zijn geïnformeerd over de wijzigingen en de gevolgen daarvan. De financiële gevolgen van de afschaffing van de huishoudinkomenstoets zijn landelijk, met een terugdraaiing van besparingen op uitkeringslasten ter waarde van 27 miljoen euro in 2012 en 54 miljoen euro in 2013 en verder.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen wijzigingen WWB verordeningen als gevolg van het afschaffen van de huishoudinkomenstoets". Het doel is om de gemeentelijke verordeningen in lijn te brengen met de landelijke Wet afschaffing huishoudinkomenstoets, die met terugwerkende kracht per 1 januari 2012 is ingevoerd. Dit vereist aanpassingen in de Toeslagenverordening, Afstemmingsverordening en de Verordening Langdurigheidstoeslag van de gemeente Bergen. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zorgen ervoor dat de verordeningen niet in strijd zijn met de hogere wetgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke technische wijzigingen beschrijft en de context van de landelijke wetgeving uitlegt. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoudelijke wijzigingen in de verordeningen zelf.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen en te wijzigen. In dit geval moet de raad de voorgestelde wijzigingen goedkeuren om de verordeningen in overeenstemming te brengen met de nieuwe wetgeving.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen technisch van aard zijn en voortvloeien uit landelijke wetgeving. De raad moet echter beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de terugwerkende kracht tot 1 januari 2012. Het is meetbaar in termen van juridische conformiteit. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn beperkt toepasbaar vanwege het technische karakter van de wijzigingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de wijzigingen in de verordeningen vast te stellen, zodat deze in lijn zijn met de landelijke wetgeving.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie, gezien het technische karakter van de wijzigingen. Wel is er regionaal overleg geweest met andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen het terugdraaien van de besparingen op de uitkeringslasten door de huishoudinkomenstoets. Landelijk gaat het om 27 miljoen euro in 2012 en 54 miljoen euro vanaf 2013. Er is geen vergoeding voorzien voor de uitvoeringskosten van de toets. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de middelen worden toegevoegd aan het WWB-budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet werk en bijstand (WWB) Huishoudinkomenstoets Toeslagenverordening Afstemmingsverordening Verordening Langdurigheidstoeslag Gezin definitie Terugwerkende kracht Wajong Overgangsbepaling Inkomensdeel WWB-budgetVerfijning van de zoekopdracht: