11-02-2020 Algemene Raadscommissie
Agendapunt 0. Vergaderlocatie de Blinkerd in Schoorl
Agendapunt 1. Opening
Agendapunt . Algemeen spreekrecht
Agendapunt 2. Mededelingen
Agendapunt 3. Zienswijzen indienen over de Kadernota 2021 bij de algemene besturen van de Gemeenschappelijke Regelingen waaraan Bergen deelneemt:
Agendapunt 3.1 Werkorganisatie BUCH
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de concept kadernota 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd deze zienswijze goed te keuren en via een brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH kenbaar te maken. De kaderbrief, die uiterlijk 15 december moet worden aangeboden, bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor 2021. De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven, wat hen in staat stelt te sturen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting. Het college adviseert een positieve zienswijze, mede vanwege de voorgestelde indexatie van de loonsom van 2% naar 3% en aanpassingen op basis van het Centraal Economisch Plan 2019. Na goedkeuring door de raad wordt het bestuur van de Werkorganisatie BUCH geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze concept kaderbrief 2021 Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze concept kaderbrief 2021 Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de concept kadernota 2021 van de Werkorganisatie BUCH. Deze kaderbrief bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor het komende jaar. De zienswijze wordt via een brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH kenbaar gemaakt. Het doel is om de raad in staat te stellen invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting van 2021.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, wettelijke kaders, en de procedure voor het afgeven van een zienswijze duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een toelichting op de financiële uitgangspunten en de rol van de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de concept kaderbrief. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze of een alternatieve zienswijze wil vaststellen. Dit kan invloed hebben op de indexatie van de loonsom en andere financiële uitgangspunten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de concept kaderbrief 2021 van de Werkorganisatie BUCH.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen, met name door de voorgestelde verhoging van de indexatie op de loonsom. De exacte financiële impact wordt echter pas duidelijk bij de begroting van 2021. Er is geen specifieke dekking aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kaderbrief 2021 Werkorganisatie BUCH Gemeenschappelijke Regeling Financiële uitgangspunten Indexatie Informatievoorziening Noord-Holland Noord Beleidsmatige speerpunten Centraal Economisch Plan (CEP)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.2 GGD HN
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2021 van de GGD Hollands Noorden. Het voorgestelde besluit omvat het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota, met aanvullende verzoeken aan de GGD om de beoogde resultaten per focuslijn te beschrijven en het onderscheid tussen GR-taken en aanvullende diensten verder uit te werken. De gemeente benadrukt dat voorstellen voor de bestemming van het resultaat 2019 niet in de kadernota thuishoren, maar bij de jaarstukken. De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en richt zich op de nieuwe focuslijnen van de GGD, die aansluiten bij maatschappelijke ontwikkelingen. Financieel gezien is de kadernota akkoord bevonden, met een goed weerstandsvermogen en duidelijke afspraken over gemeentelijke bijdragen. Na besluitvorming wordt de zienswijze per brief aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden kenbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2021 GGD Hollands Noorden". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2021 van de GGD Hollands Noorden. De GGD introduceert vier nieuwe focuslijnen: Gezond opgroeien, Gezond ouder worden, Meedoen naar vermogen, en Gezonde leefomgeving. Het voorstel vraagt ook om meer duidelijkheid over de resultaten en effecten per focuslijn en om onderscheid te maken tussen Gemeenschappelijke Regeling (GR) taken en aanvullende diensten. Verder wordt aangegeven dat voorstellen voor de bestemming van het resultaat 2019 niet in de kadernota thuishoren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die meer verduidelijking kunnen gebruiken, zoals de financiële dekking van specifieke diensten en de governance-categorieën voor bepaalde taken.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit biedt de raad de mogelijkheid om te sturen op beleidsmatige en financiële uitgangspunten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde focuslijnen en de wijze waarop de GGD taken en diensten onderscheidt. Ook moet de raad bepalen of zij akkoord gaat met de financiële en beleidsmatige kaders zoals voorgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er is een verzoek om beoogde resultaten en effecten per focuslijn te beschrijven, wat kan bijdragen aan een SMART-er aanpak. Er zijn enkele inconsistenties, zoals onduidelijkheid over de financiële dekking van bepaalde diensten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de kadernota 2021 van de GGD Hollands Noorden en of zij instemt met de aanvullende verzoeken zoals beschreven in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kadernota is financieel akkoord bevonden. Er is een verbetering van het weerstandsvermogen en de indexatie is conform de financiële uitgangspunten. De gemeentelijke bijdragen voor GR-taken zijn gebaseerd op de bijdragen van 2020 en demografische invloeden. Er zijn geen middelen voor nieuw beleid gevraagd. De financiële dekking voor aanvullende diensten is deels nog onder voorbehoud van besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2021 GGD Hollands Noorden Focuslijnen Gemeenschappelijke Regelingen Zienswijze Begroting Gezondheid Weerstandsvermogen Gemeentelijke bijdragen GovernanceVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.3 Veiligheidsregio en Regionaal Risicoprofiel beleidsplan
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de Kadernota 2021, het Regionaal Risicoprofiel 2020-2021 en het Regionaal Beleidsplan 2020-2023 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om positieve zienswijzen af te geven voor deze documenten, die de basis vormen voor het beleid en de financiële kaders van de veiligheidsregio. De veiligheidsregio, bestaande uit zeventien gemeenten, richt zich op het verkleinen van risico's en het beperken van leed en schade bij incidenten door samenwerking met diverse partners. Het Regionaal Risicoprofiel identificeert bedreigingen zoals natuurbranden en infectieziekten, terwijl het Regionaal Beleidsplan zich richt op thema's als Veilig Leven en Nieuwe Crisistypen. De Kadernota 2021 legt de nadruk op samenwerking en informatieveiligheid. De gemeentelijke bijdrage zal stijgen door extra investeringen in informatieveiligheid. Na goedkeuring worden de zienswijzen aan het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijzen Kadernota 2021 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, Regionaal Risicoprofiel 2020-2021 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en Regionaal Beleidsplan 2020-2023 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze te geven op drie documenten van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord: de Kadernota 2021, het Regionaal Risicoprofiel 2020-2021 en het Regionaal Beleidsplan 2020-2023. Deze documenten bevatten strategische plannen en risicoanalyses die de basis vormen voor de veiligheidsmaatregelen en crisisbeheersing in de regio. De raad wordt gevraagd deze zienswijzen te communiceren aan het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de relevante documenten en contextuele informatie bevat die nodig zijn voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen. Het biedt inzicht in de achtergrond, de betrokken partijen en de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de voorgestelde documenten. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijzen en of zij eventuele aanvullende opmerkingen of voorwaarden willen toevoegen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in veiligheid en crisisbeheersing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de effectiviteit van de plannen hangt af van de uitvoering en samenwerking met partners.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een positieve zienswijze af te geven op de drie documenten en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio te communiceren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar benadrukt samenwerking met partners zoals gemeenten, politie en waterschappen. Er is geen directe burgerparticipatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op veiligheid en crisisbeheersing.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt een stijging van de gemeentelijke bijdrage vanwege loon- en prijsindexatie en extra bijdragen voor informatieveiligheid. De exacte financiële gevolgen voor elke gemeente worden later gepresenteerd bij de begroting 2021. De materiële kosten worden binnen de lopende begroting gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionaal Risicoprofiel 2020-2021 Regionaal Beleidsplan 2020-2023 Kadernota 2021 Gemeenschappelijke Regelingen Risicocommunicatie Natuurbranden Overstromingen Infectieziekten InformatieveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.4 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2021 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd om drie zienswijzen af te geven: 1) Er moet een duidelijk overzicht komen van de taken die worden overgedragen, inclusief hun beleidsmatige en financiële impact. 2) De schaalvergroting moet goed beleid ondersteunen, maar lokale voorkeuren en initiatieven moeten gewaarborgd blijven, met inzicht in de financiële consequenties. 3) Er moet duidelijkheid komen over het huidige weerstandsvermogen. Daarnaast worden vragen gesteld over de uitvoering van het Masterplan ICT en de motivatie achter de indexering van de loon-/prijsverhouding. De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord. Er zijn risico's verbonden aan de decentralisatie van taken zonder duidelijkheid over de omvang en financiering, wat kan leiden tot stijgende lokale lasten. De kadernota voorziet een tekort van € 13.397,- voor 2021, maar een overschot in de daaropvolgende jaren. Na besluitvorming wordt het Dagelijks Bestuur van de OD NHN geïnformeerd over de vastgestelde zienswijzen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2021 Omgevingsdienst NHN
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2021 Omgevingsdienst NHN". Het voorstel betreft het afgeven van zienswijzen door de gemeenteraad van Bergen op de kadernota 2021 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De zienswijzen richten zich op het verkrijgen van duidelijkheid over de overdracht van taken, de financiële consequenties van schaalvergroting, en het inzicht in het huidige weerstandsvermogen. Daarnaast worden vragen gesteld over de uitvoering van het Masterplan ICT en de motivatie achter de indexering van de loon-/prijsverhouding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die meer verduidelijking kunnen gebruiken, zoals de specifieke taken die gedecentraliseerd worden en de financiële dekking van de voorgestelde veranderingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om zienswijzen af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de OD NHN.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijzen willen ondersteunen en of zij aanvullende opmerkingen willen maken. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van decentralisatie en de rol van de OD NHN in het lokale beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete meetbare doelen of tijdslijnen opgenomen. Er zijn ook enkele inconsistenties, zoals het ontbreken van duidelijkheid over de financiële dekking en de specifieke taken die gedecentraliseerd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen en opmerkingen willen goedkeuren en deze via een brief aan het Dagelijks Bestuur van de OD NHN kenbaar willen maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat lokale overwegingen in samenspraak met doelgroepen en deskundigen worden gedaan, maar er is weinig detail over hoe participatie precies wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, vooral in de context van de klimaatdoelen en energietransitie. Gemeenten zijn betrokken bij het opstellen van transitievisies warmte en regionale energiestrategieën.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er voor 2021 een tekort van €13.397,- ontstaat in de begroting van de gemeente Bergen. Er is echter geen duidelijke dekking voor dit tekort aangegeven. Voor de opvolgende jaren wordt een overschot verwacht, maar de details hiervan zijn niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Omgevingsdienst NHN (OD NHN) Kadernota 2021 Decentralisatie Gemeenschappelijke Regelingen Omgevingswet Verduurzaming Energietransitie Regionalisering Masterplan ICTVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.5 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven en deze via een brief aan het bestuur van de GR RHCA kenbaar te maken. De kadernota is opgesteld volgens de afgesproken uitgangspunten en is budgetneutraal. De zienswijzeprocedure is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord. De financiële risico's, zoals minder opbrengsten uit aanvullende diensten en meerkosten voor het E-depot, worden als laag ingeschat. De indexatie van de gemeentelijke bijdrage is vastgesteld op 2,3%, wat resulteert in een stijging van de bijdrage per inwoner van € 4,49 naar € 4,59. Na goedkeuring door de raad wordt het bestuur van de GR RHCA geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2021 gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2021 van de GR RHCA. Deze kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor het komende jaar. De zienswijze wordt vervolgens via een brief aan het bestuur van de GR RHCA kenbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn. Het bevat een duidelijke uitleg van de context, de wettelijke kaders, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. De financiële aspecten en risico's worden ook besproken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR RHCA.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten en visie van de raad op regionale samenwerking en historische archivering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota 2021 van de GR RHCA wil afgeven.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een indexatie van de gemeentelijke bijdrage, die met 2,3% stijgt. De begroting blijft tot 2024 sluitend. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de indexatie binnen de afgesproken kaders valt.
In het algemeen biedt het voorstel een duidelijk kader voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen over de zienswijze op de kadernota van de GR RHCA.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2021 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Gemeenschappelijke Regelingen Noord-Holland Noord Financiële kaders Informatievoorziening Budgetneutraal Indexatie MeerjarenperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.6 WNK personeelsdiensten
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad van Bergen over de kadernota 2021 van WNK Personeelsdiensten. De raad wordt gevraagd een positieve zienswijze af te geven en geen bezwaren te maken tegen het besluit van WNK om lid te worden van de Werkgeversvereniging SGO. De kadernota 2021 toont een verwacht nadelig bedrijfsresultaat voor WNK, mede door hogere personeelskosten en bezuinigingen van het Rijk. WNK heeft zich aangemeld bij de Werkgeversvereniging SGO om de cao Gemeenten te kunnen toepassen, gezien de juridische beperkingen van de eerdere aansluitingsovereenkomst met de VNG. Het lidmaatschap van de SGO moet zorgen voor duidelijkheid en binding aan de cao. De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld om hun wensen en bedenkingen kenbaar te maken over dit besluit.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2021 WNK Personeelsdiensten". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de kadernota 2021 van WNK Personeelsdiensten en geen bezwaren te maken tegen het besluit van het dagelijks bestuur om lid te worden van de Werkgeversvereniging SGO. Dit lidmaatschap is nodig vanwege de veranderingen in de arbeidsvoorwaarden door de invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra). Het voorstel benadrukt de noodzaak van regionale samenwerking en herpositionering van WNK Personeelsdiensten om de dienstverlening te verbeteren en financiële tekorten aan te pakken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van de zienswijze, en de gevolgen van het niet-lidmaatschap van de SGO. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die genomen zullen worden om de financiële tekorten aan te pakken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de kadernota en het besluit van het dagelijks bestuur van WNK Personeelsdiensten. Dit is een belangrijke stap in het proces, aangezien de raad invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en het lidmaatschap van de SGO. Dit omvat het overwegen van de financiële implicaties en de impact op de arbeidsvoorwaarden van het personeel.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd voor het oplossen van de financiële tekorten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële strategie is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de kadernota 2021 en instemt met het lidmaatschap van de SGO.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent een verwacht nadelig bedrijfsresultaat van € 1.222.000 in 2021, aflopend naar € 1.038.000 in 2024. Er zijn geen dekkings- of bezuinigingsmogelijkheden genoemd, wat betekent dat de deelnemende gemeenten mogelijk moeten bijdragen aan het tekort.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WNK Personeelsdiensten Kadernota 2021 Zienswijze Werkgeversvereniging SGO Participatiewet Transitie Gemeenschappelijke Regelingen Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) Cao Gemeenten HerpositioneringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.7 VVI Alkmaar e.o.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2021 van de VVI Alkmaar e.o. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om deze zienswijze goed te keuren en via een brief aan het bestuur van VVI Alkmaar e.o. kenbaar te maken. De VVI is verantwoordelijk voor de verwerking van afvalstoffen van deelnemende gemeenten en heeft geen eigen personeel of gebouwen, waardoor er geen beleidsmatige keuzes zijn die invloed hebben op de geldstromen. De kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan transport en verwerking van afvalstoffen, en er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien voor 2021. De zienswijzeprocedure is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en er worden geen risico's verwacht. Na goedkeuring wordt het bestuur van VVI Alkmaar e.o. geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2021 VVI Alkmaar e.o." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2021 van de VVI Alkmaar e.o. De VVI is verantwoordelijk voor de verwerking van afvalstoffen in de regio. De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders. Er zijn geen beleidsmatige veranderingen of financiële risico's voorzien voor 2021. De zienswijze moet worden gecommuniceerd aan het bestuur van VVI Alkmaar e.o.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, de wettelijke kaders en de financiële aspecten van de kadernota 2021 van VVI Alkmaar e.o. duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de VVI.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze. Dit is een politieke keuze die invloed heeft op de samenwerking met de VVI en de afstemming met andere gemeenten in de regio.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke actie (het afgeven van een zienswijze) binnen een bepaalde termijn (voor 1 maart) vereist. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van specifieke doelen of resultaten, omdat het slechts een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de kadernota 2021 van VVI Alkmaar e.o.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel. De communicatie is gericht op de afstemming met andere gemeenten en het bestuur van de VVI.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op afvalverwerking, wat een belangrijk aspect van milieubeheer en duurzaamheid is.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien voor 2021. De VVI heeft geen eigen gebouwen of personeel, en de kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan afvalverwerking en secretariaat. De financiële structuur is zodanig dat lasten en baten direct aan elkaar gekoppeld zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VVI Alkmaar Kadernota 2021 Gemeenschappelijke Regelingen Afvalstoffen Noord-Holland Noord Financiële kaders Zienswijze HVC Transportkosten MilieubeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.8 Cocensus
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven, met de kanttekening dat toekomstige kadernota's volgens een regionaal vastgesteld format moeten worden opgesteld. De kadernota bevat beleidslijnen en financiële kaders, waarbij Cocensus een prijsindex van 1,5% en een loonontwikkeling van 2,4% hanteert. Er zijn geen bezwaren tegen deze cijfers, ondanks dat ze afwijken van regionale voorstellen. De GR Cocensus heeft een strikt begrotingsregime en een beperkte reserve. Actuele ontwikkelingen, zoals herhuisvesting en ICT-verbeteringen, hebben geen invloed op de zienswijze. De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en wordt na besluitvorming per brief aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus meegedeeld. De bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt in 2020 met 2,1% naar € 790.254.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2021 GR Cocensus
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2021 GR Cocensus". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Er wordt echter verzocht om de kadernota in de toekomst volgens een regionaal vastgesteld format op te stellen. De zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus kenbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de inhoudelijke beleidsdoelen van de kadernota. Het richt zich voornamelijk op de procedurele aspecten en de financiële kaders.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR Cocensus.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of zij het verzoek om het regionaal vastgestelde format te hanteren, willen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het zich richt op procedurele aspecten zonder concrete doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de focus ligt meer op administratieve processen dan op inhoudelijke beleidsdoelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze met de kanttekening over het format willen afgeven.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de samenwerking tussen gemeenten en de GR Cocensus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële bijdrage van de gemeente Bergen aan de GR Cocensus stijgt in 2020 met €16.254 naar €790.254. Er wordt aangegeven dat de herhuisvesting budgetneutraal moet zijn, maar verdere financiële dekking wordt niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2021 GR Cocensus Gemeenschappelijke Regelingen Financiële kaders Noord-Holland Noord Prijsindex Loonontwikkeling Begrotingsjaar 2020 HerhuisvestingVerfijning van de zoekopdracht: