25-06-2020 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 04. Burgercommissielid KIES Lokaal
Mevrouw Leijen-Veldt benoemd tot burgercommissielid in Bergen
Tijdens de raadsvergadering van 25 juni 2020 werd mevrouw T.M.P. Leijen-Veldt officieel benoemd tot burgercommissielid namens de fractie KIES Lokaal in de gemeente Bergen. De benoeming verliep soepel, ondanks enkele spraakverwarringen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van mevrouw T.M.P. Leijen-Veldt tot burgercommissielid namens de fractie KIES Lokaal in de gemeente Bergen. De benoeming is voorgesteld door de fractie KIES Lokaal en wordt behandeld in de raadsvergadering van 25 juni 2020. De benoeming van commissieleden gebeurt op voordracht van de betreffende fractie en is gecontroleerd op wettelijke vereisten door de Griffier. Bij goedkeuring door de raad wordt de benoeming officieel en ontvangt het nieuwe commissielid een vaste vergoeding voor deelname aan vergaderingen en bijeenkomsten. De verwerking van persoonsgegevens wordt afgehandeld door de Griffie en P&O.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw T.M.P. Leijen-Veldt tot (burger)commissielid namens de fractie KIES Lokaal. Het doel is om de raadscommissies te versterken met betrokken burgers die diverse expertise en achtergronden hebben. De benoeming is een formele procedure waarbij de raad op voordracht van de fractie de benoeming bekrachtigt. De griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en het presidium heeft de voordracht goedgekeurd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke stappen en controles beschrijft die zijn uitgevoerd om tot de benoeming te komen. Er zijn geen ontbrekende elementen die de besluitvorming zouden kunnen belemmeren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming formeel te bekrachtigen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de voordracht van de fractie goedkeurt.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming een formele procedure is. De raad kan echter overwegen of de voorgestelde kandidaat voldoet aan de gewenste diversiteit en expertise binnen de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een commissielid. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de benoeming van mevrouw T.M.P. Leijen-Veldt tot (burger)commissielid goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers genoemd buiten de benoeming van een burgercommissielid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn beperkte financiële gevolgen, aangezien een burgercommissielid een vaste vergoeding ontvangt voor het bijwonen van vergaderingen. Er wordt niet specifiek vermeld hoe deze kosten worden gedekt, maar dit is doorgaans onderdeel van het reguliere budget voor raadscommissies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
KIES Lokaal T.M.P. Leijen-Veldt Burgercommissielid Raadscommissies Voordracht Fractie Verordening Griffier Presidium BenoemingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05. Voorstel betreft het vaststellen van de regels kleine en grote plannen gemeente Bergen 2020
Gemeente Bergen Herstelt Kostenverhaalproces: Efficiëntie en Transparantie Centraal
In een poging om de besluitvorming te versnellen en de transparantie te vergroten, heeft de gemeenteraad van Bergen ingestemd met het raadsvoorstel "regels kleine en grote plannen Bergen 2020". Het voorstel, dat de bevoegdheid voor het vaststellen van exploitatieplannen delegeert aan het college van burgemeester en wethouders, stuitte echter op enige weerstand en leidde tot een levendig debat.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van de "regels kleine en grote plannen Bergen 2020" om een omissie in de structuur van het kostenverhaalproces in de gemeente Bergen te herstellen. De gemeente moet bij bepaalde ruimtelijke besluiten de gemaakte kosten verhalen op de initiatiefnemer, wat eerder zonder de juiste grondslag gebeurde. Het voorstel beoogt de bevoegdheid voor het vaststellen van exploitatieplannen te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders, wat de efficiëntie en snelheid van besluitvorming ten goede komt. De nieuwe regeling combineert alle eerdere delegatiebesluiten en is geschreven op taalniveau B1 om de begrijpelijkheid voor inwoners te vergroten. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen risico's verbonden aan de uitvoering ervan. Na goedkeuring zal het besluit op de wettelijk voorgeschreven wijze bekendgemaakt worden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: "Het vaststellen van de regels kleine en grote plannen Bergen 2020"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Het vaststellen van de regels kleine en grote plannen Bergen 2020". Het beoogt een omissie te herstellen in de structuur rond het kostenverhaalproces in de gemeente Bergen. De gemeente moet bij bepaalde ruimtelijke besluiten de kosten verhalen op de initiatiefnemer. Dit voorstel stelt voor om de bevoegdheid om af te zien van een exploitatieplan te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders, mits de kosten anderszins zijn geregeld. Dit moet de efficiëntie en snelheid van besluitvorming verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de noodzaak van het besluit, en de gevolgen van het delegeren van bevoegdheden duidelijk uiteenzet. Het biedt ook een historische achtergrond en legt uit waarom deze omissie eerder niet is opgemerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten om de regels voor kleine en grote plannen vast te stellen en de bevoegdheid om af te zien van een exploitatieplan te delegeren aan het college. De raad blijft bevoegd als kosten niet volledig kunnen worden verhaald.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de bevoegdheid om af te zien van een exploitatieplan wil delegeren aan het college. Dit impliceert vertrouwen in het college om deze beslissingen efficiënt en correct te nemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bevoegdheden die worden gedelegeerd. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om de omissie te herstellen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde regels vast te stellen en de bevoegdheid te delegeren aan het college.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op interne bestuurlijke processen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel brengt geen directe kosten met zich mee. De raad blijft bevoegd als kosten niet volledig kunnen worden verhaald, wat impliceert dat er geen financiële risico's zijn verbonden aan het delegeren van de bevoegdheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Exploitatieplan Kostenverhaal Delegatiebesluit Ruimtelijke ordening Anterieure overeenkomst Omgevingsvergunning Planschade Bestemmingsplan Bevoegd gezag Wro (Wet ruimtelijke ordening)Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06. Voorstel betreft in te stemmen met de Coronamaatregelen fase 3 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeente Bergen Zet Stap naar Economisch Herstel met Herstelfonds
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de invoering van fase drie van de coronamaatregelen, gericht op economisch en maatschappelijk herstel. Het plan omvat de oprichting van een Herstelfonds ter waarde van maximaal €398.000, dat moet helpen bij het ondersteunen van lokale initiatieven en organisaties.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft de invoering van fase drie van de coronamaatregelen, gericht op economisch en maatschappelijk herstel. De raad wordt gevraagd om een Herstelfonds op te richten met een bestemmingsreserve van maximaal €398.000, afkomstig uit de Algemene reserve. Het college krijgt de bevoegdheid om uitgaven uit het fonds te doen, met maandelijkse verantwoording aan de raad. De maatregelen omvatten huurkorting of kwijtschelding voor huurders van gemeentelijk vastgoed, de oprichting van een taskforce, en het anticiperen op de 1,5 meter samenleving. Er wordt ook gekeken naar financiële regelingen voor maatschappelijke organisaties die het moeilijk hebben in de 1,5 meter samenleving. Het voorstel benadrukt maatwerk en samenwerking met lokale stakeholders. De financiële dekking voor de maatregelen is nog niet volledig geregeld, en er wordt onderhandeld met het Rijk over compensatie voor de gemaakte kosten. Communicatie over de maatregelen zal actief plaatsvinden naar de media.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Coronamaatregelen fase drie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Coronamaatregelen fase drie" en richt zich op het instellen van een economisch/maatschappelijk Herstelfonds om de lokale economie en het maatschappelijk leven te herstellen na de coronacrisis. Het omvat huurkortingen voor gemeentelijke huurders, de oprichting van een Herstelfonds met een taskforce, en maatregelen om te anticiperen op de 1,5 meter samenleving. Het voorstel vraagt om een storting van € 398.000 vanuit de Algemene reserve naar het Herstelfonds en geeft het college mandaat om uitgaven te doen, met maandelijkse verantwoording aan de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke maatregelen en financiële implicaties. Het biedt echter beperkte details over de exacte criteria voor steunverlening en de operationele aspecten van de taskforce.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten over de instelling van het Herstelfonds, de financiële storting vanuit de Algemene reserve, en de mandatering van het college voor uitgaven. De raad heeft ook een toezichthoudende rol via maandelijkse rapportages.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaat met het gebruik van de Algemene reserve voor het Herstelfonds en de voorgestelde maatregelen. Er moet ook worden besloten over de mate van steun aan verschillende sectoren en de voorwaarden daarvoor.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de criteria voor steunverlening kunnen specifieker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de instelling van het Herstelfonds, de financiële storting, en de mandatering van het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat initiatieven van buiten naar binnen worden gehaald, maar geeft weinig details over hoe participatie van maatschappelijke organisaties en burgers wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een onttrekking van € 398.000 uit de Algemene reserve. Er is geen directe dekking voor de steunmaatregelen, en de financiële gevolgen zijn afhankelijk van de duur van de crisis en de behoefte aan huurcompensatie. De VNG onderhandelt met het Rijk over een mogelijke tegemoetkoming voor gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coronamaatregelen Herstelfonds Huurkorting/kwijtschelding 1,5 meter samenleving Taskforce Economisch herstel Maatschappelijke instellingen Financiële steun Lokale economie CrisisbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 07. Voorstel betreft kennis te nemen van de voor- en nadelen van het openhouden van de Lagune Camperduin en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Lagune Camperduin: Gemeente Bergen zoekt balans tussen kosten en kansen
De gemeente Bergen overweegt de lagune in Camperduin vier jaar open te houden, mits ondernemers financieel bijdragen. Het voorstel stuit op gemengde reacties in de gemeenteraad.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het openhouden van de lagune in Camperduin, een recreatieve en toeristische trekpleister. De gemeente Bergen overweegt de lagune vier jaar open te houden, mits ondernemers financieel bijdragen. De kosten worden geschat op €55.000 per jaar, waarvan de gemeente €45.000 zou dekken. De lagune biedt recreatieve voordelen, maar kent uitdagingen zoals dichtslibbing en waterkwaliteitsproblemen. Ondernemers en inwoners zijn overwegend positief, maar benadrukken dat de randvoorwaarden moeten kloppen. Andere overheden willen meewerken onder goede afspraken. Het voorstel omvat een plan van aanpak voor onderhoud en monitoring van de waterkwaliteit. Alternatief is het dichtschuiven van de lagune, wat kosten en risico's voor de gemeente kan verminderen. Een flitspeiling toont dat 75,9% van de respondenten voor het openhouden is. Het voorstel vraagt om samenwerking met betrokken partijen en jaarlijkse evaluaties.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Lagune Camperduin
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het openhouden van de Lagune Camperduin. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de voor- en nadelen van het openhouden van de lagune, de resultaten van een flitspeiling, en om mee te werken aan het openhouden van de lagune voor vier jaar, mits ondernemers bijdragen. De gemeente stelt €45.000 per jaar beschikbaar, gedekt uit het begrotingssaldo. Het voorstel benadrukt de recreatieve en toeristische waarde van de lagune en de noodzaak van samenwerking met andere overheden en ondernemers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de voordelen, uitdagingen, en financiële implicaties van het openhouden van de lagune. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de lange termijn financiële gevolgen en de exacte rol van andere betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de financiële toewijzing voor het openhouden van de lagune en de bijbehorende begrotingswijziging. Daarnaast moet de raad de risico's en voorwaarden voor samenwerking met andere partijen beoordelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het openhouden of dichtschuiven van de lagune, rekening houdend met de financiële implicaties, de recreatieve waarde, en de wensen van ondernemers en inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke financiële en operationele plannen, maar er zijn onzekerheden over de lange termijn en de exacte verantwoordelijkheden van betrokken partijen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het openhouden van de lagune en de bijbehorende financiële toewijzing en voorwaarden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van ondernemers en inwoners via een flitspeiling en bijeenkomsten. Er is sprake van samenwerking met andere overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar het behoud van de lagune kan bijdragen aan ecologische en recreatieve duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het openhouden van de lagune bedragen €55.000 per jaar, waarvan €10.000 door ondernemers wordt gedekt. De resterende €45.000 wordt gedekt uit het begrotingssaldo. Er is een aanvraag voor provinciale subsidie ingediend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lagune Camperduin Recreatie en toerisme Ruimtelijke kwaliteit Waterkwaliteit Kust op Kracht Ondernemers Speelschip Rijkswaterstaat (RWS) Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) Staatsbosbeheer (SBB)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:21:11 - 01:21:32 - 01:22:40 - 01:22:54 - 01:22:56 - 01:23:02 - 01:23:57 - 01:24:22 - 01:25:38 - 01:25:40 - 01:26:37 - 01:26:43 - 01:28:57 - 01:29:24 - 01:30:45 - 01:30:46 - 01:31:48 - 01:31:51 - 01:33:18 - 01:33:21 - 01:34:21 - 01:34:26 - 01:34:34 - 01:34:41 - 01:35:10 - 01:35:16 - 01:38:54 - 01:39:01 - 01:39:39 - 01:39:55 - 01:42:31 - 01:42:43 - 01:43:19 - 01:43:23 - 01:43:38 - 01:43:55 - 01:45:11 - 01:45:14 - 01:45:35 - 01:46:39
Onbekende spreker -
Agendapunt 08. Voorstel betreft kennis te nemen van het voornemen van het college om toe te treden tot de Coöperatie ParkeerService en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeente Bergen Treedt Toe tot Coöperatie ParkeerService: Efficiëntie en Kostenbesparing in Zicht
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het voorstel om de parkeertaken in te besteden bij de Coöperatie ParkeerService U.A. (CPS). Deze stap moet leiden tot een efficiënter en effectiever parkeerbeheer, met voordelen zoals digitalisering, betere handhaving en kostenbesparing.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het plan van de gemeente Bergen om parkeertaken in te besteden bij de Coöperatie ParkeerService U.A. (CPS). De gemeente wil toetreden tot CPS om de efficiëntie en effectiviteit van het parkeerbeheer te verbeteren. Door digitalisering en toenemende parkeerdruk is de huidige organisatie kwetsbaar en inefficiënt. CPS biedt een oplossing door beheer- en handhavingstaken over te nemen, wat leidt tot professionalisering en kostenbesparing. De gemeenteraad wordt gevraagd om geen bezwaren te hebben tegen dit voornemen en een verklaring van geen bedenkingen af te geven. De toetreding tot CPS biedt voordelen zoals digitale vergunningen, betere handhaving en lagere kosten door gezamenlijke inkoop. De gemeente verwacht dat CPS per 1 juli 2020 het beheer en onderhoud van parkeerautomaten overneemt, en later ook de vergunningverlening en handhaving. Een evaluatie van de inbesteding is gepland voor 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Inbesteden parkeertaken aan de Coöperatie ParkeerService U.A.
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het inbesteden van parkeertaken aan de Coöperatie ParkeerService U.A. (CPS). De gemeente Bergen wil toetreden tot CPS om de parkeerdiensten efficiënter en effectiever te organiseren. Door de digitalisering en toenemende parkeerdruk is de huidige organisatie kwetsbaar en inefficiënt. CPS biedt een oplossing door het beheer van parkeertaken over te nemen, terwijl de gemeente het parkeerbeleid blijft bepalen. Dit omvat taken zoals parkeercontrole, geldverwerking, onderhoud van apparatuur, en vergunningbeheer. Het voorstel vraagt de raad om geen bedenkingen te hebben en een verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt de huidige problemen, de voordelen van toetreding tot CPS, en de financiële implicaties. Het bevat ook een risicoanalyse en een overzicht van de te verwachten kosten en besparingen.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van het voornemen en besluiten om geen wensen of bedenkingen te hebben. Daarnaast moet de raad een verklaring van geen bedenkingen afgeven en de voorgestelde begrotingswijziging vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het uitbesteden van parkeertaken aan CPS de beste oplossing is voor de huidige problemen. Dit omvat het overwegen van de kosten, efficiëntie, en de impact op de dienstverlening aan inwoners en bezoekers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en verwachte besparingen. Het is tijdgebonden met duidelijke implementatiedata. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de exacte financiële voordelen zijn moeilijk te kwantificeren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen bedenkingen te hebben en de verklaring van geen bedenkingen af te geven, evenals de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of ondernemers in het besluitvormingsproces. Communicatie en participatie worden pas overwogen na toetreding en tijdens de implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor CPS bedragen €756.000 per jaar, met een extra last van €136.000 in 2020 en circa €94.000 van 2021 tot 2023. Het voorstel suggereert dat inbesteden goedkoper is dan het parkeren in eigen beheer houden. De extra kosten worden ten laste van het begrotingssaldo gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coöperatie ParkeerService U.A. (CPS) Inbesteden parkeertaken Parkeerorganisatie Digitalisering Parkeerdruk Kwetsbaarheid Uitbesteden beheer Parkeerhandhaving Parkeervergunningen Kosten en begrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. Voorstel betreft wensen en bedenkingen lidmaatschap WSGO Gemeenschappelijke regelingen
Gemeente Bergen Sluit Zich Aan bij Werkgeversvereniging: "Duidelijkheid voor Arbeidsvoorwaarden"
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem besloten om geen wensen of bedenkingen in te brengen tegen de toetreding van gemeenschappelijke regelingen tot de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO). Dit besluit zorgt ervoor dat de arbeidsvoorwaarden van de betrokken regelingen in lijn blijven met de Cao Gemeenten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de toetreding van gemeenschappelijke regelingen tot de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO). De raad van de gemeente Bergen besluit geen wensen en bedenkingen in te brengen tegen deze toetreding. Dit besluit wordt kenbaar gemaakt aan de algemene besturen van de betrokken gemeenschappelijke regelingen. De toetreding is noodzakelijk omdat de bestaande aansluitingsovereenkomsten met de VNG zijn beëindigd, waardoor er geen binding meer is met de Cao Gemeenten. Door lid te worden van de WSGO kunnen de gemeenschappelijke regelingen alsnog gebonden zijn aan een cao die overeenkomt met de Cao Gemeenten. Dit zorgt voor duidelijkheid en voorkomt discussies over arbeidsvoorwaarden. Het voorstel is tot stand gekomen in samenwerking met de BUCH-werkorganisatie en er zijn geen financiële of andere risico's verbonden aan dit besluit. Na goedkeuring door de raad worden de betrokken gemeenschappelijke regelingen geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Lidmaatschap WSGO Gemeenschappelijke Regelingen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Wensen en bedenkingen lidmaatschap WSGO Gemeenschappelijke Regelingen". Het raadsvoorstel stelt voor dat de gemeenteraad geen wensen en bedenkingen inbrengt bij de toetreding van gemeenschappelijke regelingen tot de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO). Dit lidmaatschap is noodzakelijk om de cao Gemeenten te kunnen toepassen, nu de VNG geen aansluitingsovereenkomsten meer biedt. Het doel is om juridische duidelijkheid te scheppen en de arbeidsvoorwaarden van gemeentelijke regelingen te harmoniseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, noodzaak en gevolgen van het besluit duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de juridische achtergrond en de reden voor de oprichting van de WSGO.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om wensen en bedenkingen te uiten over de toetreding tot de WSGO. In dit voorstel wordt de raad gevraagd om geen wensen en bedenkingen in te brengen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet inbrengen van wensen en bedenkingen bij de toetreding tot de WSGO. Dit kan invloed hebben op de arbeidsvoorwaarden en de juridische positie van de gemeenschappelijke regelingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen wensen en bedenkingen in te brengen bij de toetreding tot de WSGO.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden buiten de gemeentelijke organisaties en de betrokken gemeenschappelijke regelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk juridische en organisatorische kwesties betreft.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of dekkingswijzen, wat suggereert dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeversvereniging SGO Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) Cao Gemeenten Gemeenschappelijke regelingen VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Aansluitingsovereenkomst Cao SGO Algemeen bestuur Arbeidsvoorwaarden Gemeentelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie 3 Hindervermindering omwonenden Schiphol
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie 4 Ondersteuning inwoners Coronacrisis
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie 6 Afwijzing Corona spoedwet
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:04:51 - 02:05:05 - 02:05:38 - 02:05:52 - 02:06:27 - 02:06:38 - 02:07:23 - 02:07:38 - 02:13:13 - 02:13:29 - 02:14:36 - 02:14:39 - 02:14:39 - 02:14:46 - 02:15:40 - 02:15:43 - 02:16:22 - 02:16:26 - 02:16:34 - 02:16:36 - 02:16:39 - 02:16:53 - 02:16:54 - 02:17:00 - 02:17:15 - 02:17:45 - 02:21:15 - 02:21:26 - 02:22:44 - 02:22:46 - 02:24:04 - 02:24:11 - 02:26:48 - 02:26:50 - 02:27:39 - 02:27:41 - 02:28:36 - 02:28:39 - 02:29:20 - 02:29:23 - 02:29:38 - 02:29:48 - 02:30:32 - 02:30:47 - 02:32:59 - 02:33:01 - 02:34:08 - 02:34:11 - 02:34:36 - 02:34:41 - 02:35:52
Agendapunt . Motie 5 Rechtsherstel geroofd Joods vastgoed
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:36:12 - 02:36:28 - 02:39:30 - 02:39:32 - 02:39:39 - 02:39:45 - 02:40:28 - 02:40:32 - 02:40:47 - 02:40:49 - 02:40:50 - 02:41:12 - 02:41:12 - 02:41:32 - 02:41:32 - 02:41:40 - 02:41:49 - 02:43:47 - 02:43:51 - 02:44:20 - 02:44:26 - 02:44:52 - 02:44:57 - 02:45:11 - 02:45:21 - 02:45:24