08-06-2021 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Voorstel betreft kennis te nemen van het eindrapport bestuursopdracht kostenontwikkeling Sociaal Domein en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de kostenontwikkeling in het sociaal domein. Het voorstel omvat het eindrapport van de bestuursopdracht, dat inzicht geeft in de kostenstijgingen van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning (Wmo) tussen 2017 en 2020. De raad wordt gevraagd om lange termijn beheersmaatregelen vast te stellen en te verwerken in de meerjarenbegroting. Deze maatregelen zijn bedoeld om de organisatie van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning te verbeteren en financieel beheersbaar te houden. De stijgende kosten worden deels veroorzaakt door autonome ontwikkelingen, zoals wetswijzigingen en demografische veranderingen, en deels door factoren waarop de gemeente invloed kan uitoefenen, zoals beleidskeuzes en samenwerking met zorgaanbieders. Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking met het Rijk en andere gemeenten om de kostenstijgingen effectief te beheersen. De BUCH-werkorganisatie zal de implementatie van de maatregelen en de monitoring hiervan verzorgen. De raad wordt ook geïnformeerd over de risico's en financiële implicaties van de voorgestelde maatregelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Eindrapport en beheersmaatregelen Bestuursopdracht Kostenontwikkeling Sociaal Domein.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het eindrapport van de bestuursopdracht gericht op het beheersen van de kostenontwikkeling binnen het sociaal domein, specifiek jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Het rapport bevat een data-analyse van de kostenontwikkeling van 2017 tot 2020 en stelt lange termijn beheersmaatregelen voor. De raad wordt gevraagd deze maatregelen vast te stellen en te verwerken in de meerjarenbegroting, evenals een monitoringssystematiek. De BUCH-werkorganisatie krijgt de opdracht om de uitvoering voor te bereiden.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke structuur en onderbouwing van de voorgestelde maatregelen. Het bevat financiële analyses, risico-inschattingen en een plan voor monitoring en evaluatie.
3. Rol van de raad:
- De raad moet besluiten over de vaststelling van de lange termijn beheersmaatregelen, de begrotingswijziging en de monitoringssystematiek. Daarnaast moet de raad de BUCH-werkorganisatie opdracht geven tot uitvoering.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet kiezen welke beheersmaatregelen worden geïmplementeerd, rekening houdend met de financiële en maatschappelijke impact. Er moeten keuzes gemaakt worden over de prioritering van maatregelen en de samenwerking met andere gemeenten.
5. SMART en inconsequenties:
- Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door de nadruk op monitoring en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals landelijke financiering kan een uitdaging vormen.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten om de voorgestelde maatregelen en begrotingswijzigingen vast te stellen en de BUCH-werkorganisatie opdracht te geven voor de uitvoering.
7. Participatie:
- De participatie is gewaarborgd door de betrokkenheid van de Adviesraad Sociaal Domein en de andere BUCH Adviesraden bij het ontwikkelen van de maatregelen.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
9. Financiële gevolgen:
- Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met verwachte besparingen door de beheersmaatregelen. De dekking is deels afhankelijk van incidentele middelen van het Rijk en de effectiviteit van de maatregelen. De financiële effecten worden gemonitord en bijgestuurd indien nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Beheersmaatregelen Jeugdhulp Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Kostenontwikkeling BUCH-werkorganisatie Data-analyse Monitoringssystematiek Gemeenten JeugdwetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.1 Werkorganisatie BUCH
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel besproken met betrekking tot de jaarrekening 2020, de begrotingswijziging 2021 en de begroting 2022 van de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel omvat het afgeven van een positieve zienswijze op deze documenten. De jaarrekening 2020 is goedgekeurd door de accountant en toont een besparing van €542.000, die is terugbetaald aan de deelnemende gemeenten. Voor 2021 wordt voorgesteld om €220.000 aan niet-bestede budgetten opnieuw beschikbaar te stellen voor vertraagde werkzaamheden. De begroting 2022 is beleidsarm en richt zich op essentiële zaken zoals personeel en ICT. Er zijn risico's geïdentificeerd, waaronder de impact van de coronapandemie en ICT-complexiteit. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en zal na besluitvorming aan het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH worden gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een concept zienswijze voor de jaarstukken 2020, de begrotingswijziging 2021, en de begroting 2022 van de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze af te geven over deze documenten. De jaarrekening 2020 toont een positief resultaat dat wordt terugbetaald aan de deelnemende gemeenten. De begrotingswijziging 2021 vraagt om herallocatie van niet-bestede budgetten voor vertraagde werkzaamheden. De begroting 2022 is beleidsarm, met focus op continuïteit en nieuwe wettelijke taken. De raad wordt gevraagd om op de hoogte te blijven van financiële ontwikkelingen en de voortgang van de Begroting 2.0.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante documenten en verklaringen bevat, zoals de jaarrekening, begrotingswijziging, en begroting. Het biedt ook een gedetailleerde toelichting op de financiële situatie en de impact van de coronacrisis.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze geven op de jaarstukken en begrotingen. Dit houdt in dat de raad de documenten beoordeelt en feedback of goedkeuring geeft, wat invloed heeft op de besluitvorming binnen de GR Werkorganisatie BUCH.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijzen en of zij akkoord gaat met de herallocatie van budgetten voor vertraagde werkzaamheden. Ook moet de raad bepalen hoe zij omgaat met de beleidsarme begroting en de voortgang van de Begroting 2.0.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en deadlines voor zienswijzen. Het is echter minder specifiek over de lange-termijndoelen en strategische keuzes, gezien de beleidsarme aard van de begroting 2022.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft voor de jaarrekening 2020, de begrotingswijziging 2021, en de begroting 2022.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van terugbetalingen aan de gemeenten en herallocatie van budgetten. De financiële dekking wordt geboden door de bestaande budgetten en de herverdeling van niet-bestede middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Jaarrekening 2020 Begrotingswijziging 2021 Begroting 2022 Coronacrisis Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019 (FUGR) Verbijzonderde Interne Controle (VIC) Begroting 2.0 Risico's (Corona, ICT, ziekteverzuim, aanbestedingsregels)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.2 Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen om een positieve zienswijze te geven op de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van de GGD Hollands Noorden. Dit voorstel is in lijn met de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde resultaatbestemming van de jaarrekening 2020 en de begroting 2022. De jaarrekening 2020 sluit met een positief saldo van € 221.000, en de algemene reserve blijft binnen de norm. De begroting 2022 sluit met een positief saldo van € 23.000, en de GGD heeft speerpunten zoals doorontwikkeling van de jeugdgezondheidszorg en informatiebeveiliging. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en houdt rekening met regionale samenwerking en lokale kleur. De gemeentelijke bijdragen voor 2022 zijn vastgesteld, en er zijn geen extra kosten voor informatiebeveiliging en privacy doorgevoerd. Na besluitvorming wordt de zienswijze aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op jaarrekening 2020 en begroting 2022 GGD Hollands Noorden". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel benadrukt de impact van COVID-19 op de GGD en de noodzaak om de algemene reserve te versterken. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde resultaatbestemming en om aanvullende verzoeken te doen voor de begroting 2023, zoals het verder uitwerken van beoogde resultaten en maatschappelijke effecten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde onderbouwing van de financiële situatie van de GGD en de impact van COVID-19. Er worden echter aanvullende verzoeken gedaan voor verdere uitwerking in de begroting 2023, wat wijst op enige onvolledigheid in de huidige documentatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de jaarrekening en begroting van de GGD. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GGD.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en resultaatbestemming. Daarnaast moet de raad bepalen of zij de aanvullende verzoeken voor de begroting 2023 ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er aanvullende verzoeken zijn voor verdere uitwerking van KPI's en maatschappelijke effecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de behoefte aan verdere uitwerking wijst op een gebrek aan specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van de GGD Hollands Noorden en of zij instemt met de voorgestelde resultaatbestemming.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden hun zienswijzen konden afstemmen. Dit wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven. De jaarrekening 2020 sluit met een positief saldo van € 221.000, en de begroting 2022 sluit met een positief saldo van € 23.000. De kosten voor COVID-19 worden volledig vergoed door het ministerie van VWS. De algemene reserve blijft binnen de gestelde norm. De financiële dekking voor de structurele lasten is gevonden binnen de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze GGD Hollands Noorden Jaarrekening 2020 Begroting 2022 Algemene reserve COVID-19 Jeugdgezondheidszorg Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) RisicomanagementVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.3 Veiligheidsregio NHN (VR)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt in de vergadering van 17 juni 2021 de zienswijzen op de Jaarstukken 2020 en de Begroting 2022 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, evenals de deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten. Het voorgestelde besluit omvat het afgeven van positieve zienswijzen op zowel de jaarstukken als de begroting, en geen wensen of bedenkingen tegen de deelname aan de stichting. De jaarstukken tonen een positief resultaat, mede door een sectorakkoord en compensaties, wat leidt tot een teruggave aan de gemeenten, waaronder Bergen. De begroting 2022 houdt rekening met de financiële druk op gemeenten door de coronacrisis en voorziet in een bezuinigingstaakstelling. De Omgevingswet, die in 2022 in werking treedt, vraagt om nieuwe samenwerkingsvormen en financiering. De deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten betreft het beheer van functioneel leeftijdsontslag voor ambulancediensten, zonder extra kosten voor de gemeenten. De zienswijzen worden uiterlijk 25 juni 2021 verwacht, zodat ze tijdig kunnen worden besproken in de vergadering van het algemeen bestuur op 9 juli 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze Jaarstukken 2020 en Begroting 2022 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en deelname aan Stichting FLO Ambulancediensten.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van positieve zienswijzen op de Jaarstukken 2020 en de Begroting 2022 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Daarnaast wordt er geen bezwaar gemaakt tegen de deelname van de Veiligheidsregio aan de Stichting FLO Ambulancediensten. De financiële resultaten van 2020 zijn positief, en er wordt een bedrag van € 173.000 teruggegeven aan de gemeente Bergen. Voor 2022 is een sobere begroting opgesteld met een taakstelling van 3%. De deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten is bedoeld voor het beheer van het FLO-dossier.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de financiële resultaten, begroting en de deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten. Het biedt voldoende context en achtergrondinformatie voor een weloverwogen besluit.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet een zienswijze afgeven op de jaarstukken en begroting en kan wensen en bedenkingen kenbaar maken over de deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijzen en of er bezwaren zijn tegen de deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten. Er moet ook worden overwogen hoe de financiële middelen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en deadlines. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijzen goed te keuren en geen wensen of bedenkingen in te brengen tegen de deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt kort genoemd, maar lijkt geen centraal thema in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel vermeldt een positief financieel resultaat voor 2020 en een terugbetaling aan de gemeente Bergen. Voor 2022 is een sobere begroting opgesteld met een taakstelling. De kosten voor deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten worden gedekt door de betrokken ambulancediensten, zonder extra kosten voor de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Zienswijze Jaarstukken 2020 Begroting 2022 Stichting FLO Ambulancediensten Omgevingswet Gemeenschappelijke regelingen Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Ambulancezorg Kadernota 2022Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Deelname stichting FLO Ambulancediensten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Deelname aan de Stichting FLO Ambulancediensten". Het algemeen bestuur wordt gevraagd om te besluiten tot deelname aan deze stichting, die is opgericht voor het beheer en de coördinatie van het FLO-dossier voor publieke ambulancediensten. De stichting zal fungeren als kenniscentrum en coördinator tussen verschillende stakeholders, waaronder het Ministerie van VWS en dienstverleners zoals Deloitte. De kosten voor de stichting worden gedekt door de ambulancediensten via een kostendekkende bijdrage. Gemeenten dragen geen kosten. De stichting blijft bestaan tot alle FLO-rechten zijn afgewikkeld, wat naar verwachting in 2047 zal zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de stichting, de doelen, de organisatievorm, en de financiële structuur. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer informatie over de specifieke governance-structuur van de stichting en de exacte rolverdeling tussen de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft een adviserende rol. Het voorgenomen besluit moet aan de raden van de deelnemende gemeenten worden toegezonden, zodat zij hun wensen en bedenkingen kenbaar kunnen maken voordat het algemeen bestuur een definitief besluit neemt.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van deelname aan de stichting en de implicaties daarvan voor de betrokkenheid van de gemeenten bij het FLO-dossier. Er moet ook worden overwogen hoe de belangen van de ambulancediensten het best kunnen worden behartigd binnen de stichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke structuur en tijdlijn biedt voor de afwikkeling van het FLO-dossier. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete resultaten en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de stichting zou beter kunnen worden gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de deelname aan de stichting en eventuele wensen of bedenkingen kenbaar maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraak en betrokkenheid is geregeld via dienstverleningsovereenkomsten en benoemingsprocedures voor het bestuur van de stichting. Dit suggereert een zekere mate van participatie van de ambulancediensten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de administratieve en financiële afwikkeling van het FLO-dossier.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de ambulancediensten zijn duidelijk, aangezien zij een kostendekkende bijdrage betalen voor de diensten van de stichting. Voor de gemeenten zijn er geen directe kosten verbonden aan het beheer van het FLO-dossier. De dekking van de kosten is geregeld via de dienstverleningsovereenkomsten met de ambulancediensten.
Agendapunt 3.4 Omgevingsdienst NHN (OD)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen om een positieve zienswijze te geven over de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorstel omvat goedkeuring van de jaarrekening 2020, de resultaatbestemming 2020, de eerste begrotingswijziging 2021, en de ontwerpbegroting 2022. De jaarrekening 2020 toont een positief resultaat van €2.797.454, voornamelijk door minder uitgevoerde controles en een positief resultaat van meerwerk. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Voor de begroting 2022 wordt gevraagd om inzicht in de gevolgen van de Omgevingswet voordat de gemeentebegroting wordt vastgesteld. De begroting 2022 is meerjarig sluitend en richt zich op milieutaken, VTH-plustaken en overhead. Er zijn risico's verbonden aan de invoering van de Omgevingswet en de personeelslasten, maar de weerstandscapaciteit is op het gewenste niveau. De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in de regio. Na goedkeuring door de raad wordt het Dagelijks Bestuur van de OD NHN geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze jaarrekening 2020 en begroting 2022 OD NHN
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarrekening 2020, de resultaatbestemming 2020, de 1e begrotingswijziging 2021 en de ontwerpbegroting 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd om inzicht te vragen in de gevolgen van de Omgevingswet voor de gemeentebegroting 2022. Het voorstel benadrukt de noodzaak van vroegtijdige sturing op beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het biedt een uitgebreide toelichting op de financiële resultaten en de begrotingswijzigingen, evenals de risico's en argumenten voor de voorgestelde zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de jaarrekening en begroting van de OD NHN. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijzen en of zij voldoende inzicht heeft in de gevolgen van de Omgevingswet. Er moet ook worden besloten over de financiering van extra formatie en projecten uit bestaande middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en begrotingswijzigingen. Echter, er is een gebrek aan specifieke informatie over de gevolgen van de Omgevingswet, wat een inconsistentie vormt in de volledigheid van de begroting 2022.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde positieve zienswijzen af te geven en om aanvullende informatie te vragen over de gevolgen van de Omgevingswet voor de gemeentebegroting 2022.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden hun zienswijzen konden afstemmen met andere raden in de regio Alkmaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met specifieke aandacht voor verduurzaming en energietransitie als taken van de OD NHN.
Financiële gevolgen:
De jaarrekening 2020 sluit met een positief resultaat, en er zijn specifieke bedragen gereserveerd voor verschillende doeleinden. De begroting 2022 bevat een indexatie van 1,3%. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, inclusief de impact op de gemeentebegroting van Bergen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Zienswijze Jaarrekening 2020 Begroting 2022 Omgevingswet Resultaatbestemming Begrotingswijziging 2021 Gemeenschappelijke Regelingen Corona-pandemie StikstofproblematiekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2022 OD NHN". Het betreft de jaarlijkse ontwerpbegroting voor 2022 en de meerjarenbegroting voor 2023-2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorstel omvat een indexatie van 1,3% ten opzichte van 2021, zoals besloten door het Dagelijks Bestuur (DB) na overleg met gemeenten en provincie. Het Algemeen Bestuur (AB) wordt geadviseerd de ontwerpbegroting vast te stellen, waarna deze naar de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gestuurd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke financiële gegevens en de procedurele stappen bevat. Er is een bijlage met de ontwerpbegroting en een gemotiveerde reactie op zienswijzen, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De rol van het Algemeen Bestuur is om de ontwerpbegroting vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de begroting te kunnen implementeren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de indexatie van 1,3% en de algehele begroting. Dit kan invloed hebben op de financiële ruimte en prioriteiten van de OD NHN.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor vaststelling. Het is meetbaar in termen van financiële cijfers. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die is verstrekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpbegroting 2022 vast te stellen, rekening houdend met de reactie van het DB op de zienswijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er zienswijzen van gemeenten en provincie zijn ontvangen en dat hierop is gereageerd, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, dus het is onduidelijk of het een relevante factor is in deze begroting.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de budgetmandatering van uitgaven in 2022. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de indexatie en begroting lijken binnen de reguliere financiële planning te vallen. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarrekening 2020". Het document betreft de ontwerpjaarrekening van 2020 voor de OD NHN, waarin een positief resultaat van €2.797.454 wordt gerapporteerd. Dit resultaat is verdeeld over milieutaken en VTH-plustaken. Het voorstel beschrijft de financiële resultaten, de impact van de COVID-19-pandemie op bepaalde controles, en de voortgang van het Masterplan ICT. Het Algemeen Bestuur wordt geadviseerd de jaarrekening vast te stellen, rekening houdend met de reactie van het Dagelijks Bestuur op ingediende zienswijzen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde financiële analyse biedt, inclusief controleverklaringen en een overzicht van de resultaten per taakgebied. Het bevat ook een advies van het Dagelijks Bestuur en een vervolgprocedure.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de jaarrekening 2020 vast te stellen, rekening houdend met de gemotiveerde reactie van het Dagelijks Bestuur op de ingediende zienswijzen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de jaarrekening en de bestemming van het positieve resultaat. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met de financiële gevolgen van de COVID-19-pandemie en de voortgang van het Masterplan ICT.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten. Het is tijdgebonden met betrekking tot de vaststelling en verzending van de jaarrekening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2020 vast te stellen, zoals voorgesteld door het Dagelijks Bestuur.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe partijen of stakeholders, behalve de betrokkenheid van de Publieke Sector Accountants voor de controle.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft een positief financieel resultaat en geeft aan dat de resultaatbestemming in een afzonderlijk voorstel is opgenomen. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het resultaat positief is. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Resultaatbestemming 2020
Samenvatting: Het voorstel betreft de bestemming van het positieve financiële resultaat van het boekjaar 2020 voor de Gemeenschappelijke Regeling Noord-Holland Noord. Het totale positieve resultaat bedraagt € 2.797.454, verdeeld over milieutaken en VTH-plustaken. Het Dagelijks Bestuur (DB) adviseert het Algemeen Bestuur (AB) om een deel van het resultaat toe te voegen aan de Algemene Reserve en de rest te restitueren aan de deelnemers. Specifiek wordt voorgesteld om € 17.992 aan de Algemene Reserve toe te voegen, € 960.662 en € 728.800 te restitueren aan de deelnemers voor respectievelijk milieutaken en VTH-plustaken, en € 1.090.000 te storten in de bestemmingsreserve VTH-plustaken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële verdeling en onderbouwing biedt van het positieve resultaat van 2020. Het bevat specifieke bedragen en de rationale achter de voorgestelde bestemming van deze bedragen.
Rol van de Raad:
De rol van het Algemeen Bestuur is om het voorstel van het Dagelijks Bestuur te beoordelen en een besluit te nemen over de bestemming van het positieve resultaat.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de bestemming van het positieve resultaat: hoeveel wordt toegevoegd aan de Algemene Reserve en hoeveel wordt gerestitueerd aan de deelnemers. Alternatieven zouden kunnen zijn om het resultaat anders te bestemmen, bijvoorbeeld door meer te investeren in toekomstige projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder gericht op de aspecten van haalbaarheid en relevantie in termen van bredere beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorstel van het Dagelijks Bestuur volgen en het positieve resultaat conform de aanbevelingen bestemmen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe partijen of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd: de Algemene Reserve groeit tot 2,5% van de lasten van 2020. De dekking van de financiële gevolgen wordt gerealiseerd door de verdeling van het positieve resultaat zoals voorgesteld. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste begrotingswijziging 2021". Het voorstel betreft een wijziging in de begroting van 2021 van het Algemeen Bestuur OD NHN. Het omvat de goedkeuring van onttrekkingen uit verschillende reserves, zoals het Masterplan ICT, de Omgevingswet en het Impulsbudget cultuur-mensontwikkeling. Daarnaast wordt er een verhoging van de bijdrage voor de uitvoering van de Wet natuurbescherming door de Provincie Noord-Holland opgenomen. De herverdeling van overheadkosten maakt extra middelen beschikbaar voor het primaire proces. Het voorstel is bedoeld om de begroting aan te passen aan de actuele financiële situatie en rechtmatigheidsvereisten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste financiële wijzigingen en hun gevolgen beschrijft. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de voortgang van het Masterplan ICT, wat elders wordt vermeld.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en te zorgen dat deze in lijn zijn met de rechtmatigheidsvereisten en de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, zoals de toewijzing van reserves aan specifieke projecten en de herverdeling van overheadkosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke doelen voor de projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voortgangsinformatie over het Masterplan ICT ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de eerste begrotingswijziging 2021 vast te stellen, rekening houdend met de zienswijzen van het Dagelijks Bestuur.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, inclusief de onttrekkingen uit verschillende reserves. De dekking wordt deels voorzien door de herverdeling van overheadkosten en de verhoging van de bijdrage door de Provincie Noord-Holland.
Agendapunt 3.5 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt de jaarstukken 2020 en de begroting 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het voorgestelde besluit omvat het goedkeuren van een positieve zienswijze over de jaarstukken 2020, die een positief resultaat van € 134.067 laten zien, en de begroting 2022. Er wordt voorgesteld om € 1.505 uit de algemene reserve te onttrekken en € 135.572 terug te betalen aan de deelnemende gemeenten. De financiële positie van het RHCA is goed, met een maximale algemene reserve en bestemmingsreserves voor risico's. Het archief heeft in 2020 nieuwe digitale archieven ontvangen en biedt nu de mogelijkheid om archiefstukken op verzoek te digitaliseren, wat tijdens de coronapandemie zeer gewaardeerd werd. De risico's voor de GR RHCA zijn laag, maar er is een middelgroot risico op bezuinigingen door de coronacrisis. De bijdrage per inwoner stijgt licht door indexatie. De duurzame toegankelijkheid van digitale informatie is belangrijk voor verantwoording, dienstverlening en erfgoed. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de GR RHCA geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2020 en Begroting 2022 GR RHCA". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven over de jaarstukken 2020 en de begroting 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het voorstel omvat het akkoord om een klein bedrag uit de algemene reserve te onttrekken en het resterende positieve resultaat terug te betalen aan de deelnemende gemeenten. Tevens wordt gevraagd om de zienswijze via een brief aan het dagelijks bestuur van de GR RHCA kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante financiële gegevens, risicoanalyses en een toelichting op de besluitvorming. Er zijn geen significante lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van controlerend orgaan en moet een zienswijze geven over de financiële stukken van de GR RHCA. De raad moet instemmen met de voorgestelde financiële handelingen en de zienswijze formeel vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële handelingen, zoals de onttrekking uit de algemene reserve en de terugbetaling aan de gemeenten. Daarnaast moet de raad de begroting voor 2022 goedkeuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven over de jaarstukken 2020 en de begroting 2022 van de GR RHCA en deze zienswijze via een brief aan het dagelijks bestuur kenbaar te maken.
Participatie:
Er heeft regionale afstemming plaatsgevonden met de deelnemende gemeenten, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het duurzaam beheren en toegankelijk maken van digitale informatie, wat essentieel is voor verantwoording, dienstverlening en erfgoedbeheer.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen, met een positief resultaat van € 134.067 over 2020. Er wordt voorgesteld om een klein bedrag uit de algemene reserve te onttrekken en het resterende bedrag terug te betalen aan de deelnemende gemeenten. De financiële gevolgen zijn gedekt binnen de bestaande kaders en reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Jaarstukken 2020 Begroting 2022 Algemene reserve Zienswijze Digitale archieven Corona-crisis Duurzame toegankelijkheid Financiële uitgangspunten Archiefwet wijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.6 Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland (WNK)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om positieve zienswijzen af te geven over de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van WNK Personeelsdiensten. WNK is een bedrijf dat zich richt op arbeidsintegratie en het bieden van werk aan mensen met een arbeidsbeperking. De raad heeft eerder al een positieve zienswijze gegeven op de kadernota 2022 van WNK. De begroting 2022 houdt geen rekening met de coronapandemie of mogelijke herpositionering van WNK. De jaarrekening 2020 toont een positief resultaat, mede door extra rijksbijdragen vanwege corona. De begroting 2022 voorziet een negatief resultaat, maar het tekort is kleiner dan in 2021. De raad wordt geadviseerd om een positieve zienswijze te geven, ondanks een afwijking in de indexering van loonkosten. Na besluitvorming wordt WNK per brief geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijzen op jaarrekening 2020 en begroting 2022 WNK Personeelsdiensten
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van positieve zienswijzen op de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van WNK Personeelsdiensten. WNK is een SW- en re-integratiebedrijf dat zich richt op het bieden van passend werk aan mensen met een arbeidsbeperking. De zienswijzen zijn onderdeel van de procedure conform de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019. De raad heeft eerder een positieve zienswijze afgegeven op de kadernota 2022. De begroting 2022 houdt geen rekening met de coronapandemie of herpositionering van WNK. Het voorstel vraagt de raad om deze zienswijzen formeel vast te stellen en te communiceren aan het dagelijks bestuur van WNK.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde context, argumenten en financiële implicaties biedt. Het bevat ook een toelichting op de afwijking van de indexering en de gevolgen van de coronapandemie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een formele zienswijze af te geven op de jaarrekening en begroting van WNK Personeelsdiensten. Dit is een adviserende rol binnen de kaders van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijzen, ondanks de afwijking in indexering en de onzekerheden rondom de coronapandemie en herpositionering van WNK.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde zienswijzen. Echter, het is niet volledig SMART omdat het geen specifieke tijdsgebonden doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een coronapandemie-scenario kan als een lacune worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde positieve zienswijzen op de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van WNK Personeelsdiensten vast te stellen en te communiceren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden hun zienswijzen konden afstemmen. Dit duidt op een mate van participatie en overleg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De begroting 2022 voorziet een negatief bedrijfsresultaat van € 915.000, wat een bijdrage van de deelnemende gemeenten vereist. De jaarrekening 2020 sluit met een positief resultaat van € 831.000, dat terugvloeit naar de gemeenten. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de impact van de coronamaatregelen en de afwijking in indexering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WNK Personeelsdiensten Zienswijze Jaarrekening 2020 Begroting 2022 Participatiewet Sociale infrastructuur Arbeidsintegratie Coronapandemie Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Beschut WerkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.7 Vuilverbrandingsinstallatie (VVI)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen om een positieve zienswijze te geven op de jaarstukken van 2020 en de begroting van 2022 van de VVI Alkmaar e.o. Dit voorstel is in lijn met de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019. De VVI, die geen wettelijke taken heeft en geen beleidsontwikkeling uitvoert, vertegenwoordigt de deelnemende gemeenten als aandeelhouder van de Huisvuilcentrale (HVC). De jaarstukken en begroting zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren, ondanks de impact van de coronacrisis en stijgende verwerkingskosten. De raad wordt geadviseerd om een positieve zienswijze te geven, aangezien de jaarstukken compleet zijn en de begroting aansluit bij de relevante richtlijnen. De totale kosten voor de VVI worden naar rato van het afvaltonnage aan de deelnemende gemeenten doorberekend. Na besluitvorming wordt de VVI per brief geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Positieve zienswijze op jaarstukken 2020 en begroting 2022 VVI Alkmaar e.o.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarstukken 2020 en de begroting 2022 van de VVI Alkmaar e.o. De VVI behartigt de belangen van deelnemende gemeenten bij de verwerking van afvalstoffen. De raad wordt gevraagd om de zienswijze goed te keuren, zodat deze kan worden gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de VVI. De jaarstukken en begroting zijn in lijn met de verwachtingen en eerdere kadernota's, en er zijn geen financiële verrassingen. De impact van de coronacrisis op afvalverwerking wordt erkend, maar de kosten hiervan vallen buiten de bedrijfsvoering van de VVI.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de activiteiten van de VVI. De bijlagen, zoals de jaarstukken en begroting, ondersteunen de volledigheid.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de jaarstukken en begroting van de VVI. Dit is een adviserende rol waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de VVI.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde positieve zienswijze. Dit houdt in dat de raad instemt met de huidige koers en financiële planning van de VVI.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete actiepunten die het realistisch en haalbaar maken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de coronacrisis op de afvalverwerking en de financiële gevolgen daarvan worden niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de jaarstukken 2020 en de begroting 2022 van de VVI goedkeurt.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een regionale raadsinformatieavond, waar raadsleden in gesprek kunnen gaan met vertegenwoordigers van gemeenschappelijke regelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, hoewel de activiteiten van de VVI en HVC wel gericht zijn op afvalverwerking en terugwinning van grondstoffen.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn beperkt en vallen binnen de bestaande budgettaire kaders van de gemeente. De kosten voor Bergen in 2022 bedragen €4.619, wat gedekt is binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VVI Alkmaar Jaarstukken 2020 Begroting 2022 Zienswijze Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Huisvuilcentrale (HVC) Afvalverwerking Coronacrisis Gemeenschappelijke RegelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.8 Cocensus
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een raadsvoorstel ontvangen met betrekking tot de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De raad wordt gevraagd een negatieve zienswijze af te geven over de jaarrekening 2020 vanwege een afkeurende verklaring van de accountant op de rechtmatigheid, veroorzaakt door het niet volgen van inkooprichtlijnen voor Europese Aanbesteding in vijf dossiers. Tegelijkertijd wordt een positieve zienswijze voorgesteld voor de begroting 2022, die sluitend is en een lichte daling van de gemeentelijke bijdrage laat zien door besparingen op huisvestingskosten en het afronden van een WOZ-project. De GR Cocensus, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van lokale heffingen en WOZ-werkzaamheden, heeft een positief financieel resultaat geboekt in 2020 en heeft een duurzaam nieuw kantoorpand in gebruik genomen. De gemeente Bergen heeft een aandeel van 7,14% in de stemverhouding binnen het algemeen bestuur van de GR Cocensus.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Het voorstel heeft geen expliciete titel, maar betreft de zienswijze op de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van de GR Cocensus.
- Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een zienswijze af te geven op de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van de GR Cocensus. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de afkeurende verklaring van de accountant over de rechtmatigheid van de jaarrekening 2020 en een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2022. De GR Cocensus verzorgt lokale heffingen en heeft recent een duurzaam kantoorpand in gebruik genomen. De financiële situatie is stabiel, met een lichte daling van de gemeentelijke bijdrage in 2022.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de financiële situatie, de rol van de GR Cocensus, en de redenen voor de afkeurende verklaring van de accountant. Het bevat echter geen expliciete titel en mist een directe verwijzing naar de specifieke onderwerpen van de zienswijze.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad moet een zienswijze afgeven over de jaarrekening 2020 en de begroting 2022 van de GR Cocensus. Dit houdt in dat de raad instemt met de constateringen van de accountant en de voorgestelde begroting.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afkeurende verklaring van de accountant en of zij een positieve zienswijze afgeeft op de begroting 2022, ondanks de geconstateerde inkoopfouten.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële cijfers en de voorgestelde zienswijzen. Het is tijdgebonden met deadlines voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een titel kan als een tekortkoming worden gezien.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijzen af te geven: een afkeurende zienswijze op de rechtmatigheid van de jaarrekening 2020 en een positieve zienswijze op de begroting 2022.
7. Participatie:
- Er is sprake van regionale participatie, waarbij de raad in gesprek kan gaan met vertegenwoordigers van andere gemeenschappelijke regelingen en zienswijzen kan afstemmen met andere raden in de regio.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Ja, duurzaamheid is relevant. De nieuwe huisvesting van de GR Cocensus is duurzaam en energie-neutraal, met zonnepanelen en warmtepompen.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- De financiële situatie is stabiel met een lichte daling van de gemeentelijke bijdrage in 2022. Er zijn risico's met betrekking tot de huisvesting, maar deze worden beheerst door de algemene reserve. De begroting is sluitend en er is een positief resultaat geboekt over 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Cocensus Jaarrekening 2020 Begroting 2022 Zienswijze Wet WOZ Lokale heffingen Huisvesting Accountant Europese Aanbesteding DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Voorstel betreft kennis te nemen van de resultaten van de maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA) Advies toekomstig eigendom gemeentelijke molens
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel besproken over de toekomst van de gemeentelijke molens, de Philisteinse molen en molen Kijkduin. Het voorstel, gebaseerd op een Maatschappelijke Kosten- en Batenanalyse (MKBA), adviseert om de molens voorlopig in gemeentelijk eigendom te houden vanwege hun grote meerwaarde voor de gemeente. Er zijn drie actiepunten vastgesteld: het verbeteren van de onderhoudstoestand, het stabiliseren van het beheer en het vergroten van de maatschappelijke en sociale meerwaarde van de molens. Op termijn kan het eigendom heroverwogen worden, mogelijk met overdracht aan een stichting. De MKBA, een primeur in Nederland, toont aan dat de baten van de molens groter zijn dan de kosten, maar doet geen uitspraak over het eigenaarschap. Het voorstel benadrukt het belang van functionerende molens en de noodzaak van gediplomeerde molenaars. De raad heeft eerder besloten dat de molens op de lijst van af te stoten vastgoed staan, maar het huidige voorstel pleit voor behoud in gemeentelijk eigendom als de meest voordelige optie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Advies toekomstig eigendom gemeentelijke molens" en richt zich op de toekomst van de Philisteinse molen en molen Kijkduin in de gemeente Bergen. Het voorstel adviseert om de molens voorlopig in gemeentelijk eigendom te houden, gebaseerd op een Maatschappelijke Kosten- en Batenanalyse (MKBA) die de meerwaarde van de molens voor de gemeente benadrukt. Het college wordt gevraagd om drie actiepunten uit te voeren: onderhoud, beheer en het vergroten van de maatschappelijke en sociale meerwaarde. Een heroverweging van het eigendom wordt aan een volgende raad overgelaten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de huidige situatie, de resultaten van de MKBA, en de voorgestelde actiepunten. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse van de kosten na aftrek van subsidies.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de MKBA-resultaten en het college opdracht te geven om de voorgestelde actiepunten uit te voeren. De raad speelt een adviserende rol en zal in de toekomst een besluit moeten nemen over het eigendom van de molens.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de molens in gemeentelijk eigendom of het overwegen van overdracht aan een stichting. Dit omvat het afwegen van culturele, sociale en financiële belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De actiepunten zijn specifiek en relevant, maar missen concrete meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college opdracht te geven de voorgestelde actiepunten uit te voeren en de molens voorlopig in gemeentelijk eigendom te houden.
Participatie:
Er is participatie geweest via enquêtes en interviews met belanghebbenden, wat bijdraagt aan de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de molens als monumenten per definitie duurzaam zijn. De MKBA benoemt ook de duurzame voordelen van de maalfunctie van de Philisteinse molen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten regulier onderhoud en specifieke kosten zoals het vervangen van roeden. De kosten worden deels gedekt door subsidies, maar een gedetailleerde financiële analyse ontbreekt. Het voorstel suggereert dat behoud in gemeentelijk eigendom momenteel de voordeligste optie is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke Kosten- en Batenanalyse (MKBA) Molens Eigendom Philisteinse molen Molen Kijkduin Onderhoud Gemeente Bergen Erfgoed Rijksmonument MolenstichtingVerfijning van de zoekopdracht: