15-06-2023 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2.1 Werkorganisatie BUCH
Gemeente Bergen Debatteert over Zienswijze op Jaarrekening en Begroting BUCH
Tijdens een levendige raadsvergadering in Bergen werd het voorstel besproken om een positieve zienswijze af te geven op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van de GR Werkorganisatie BUCH. Het debat onthulde zowel technische vragen als politieke overwegingen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 22 juni 2023 betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel, opgesteld door Heico van Brakel, adviseert een positieve zienswijze af te geven op zowel de jaarrekening als de begroting. De jaarrekening 2022 is gecontroleerd door een accountant en wordt als rechtmatig en getrouw beoordeeld. De begroting 2024 bouwt voort op eerdere kaders en bevat beperkte mutaties, voornamelijk door personeelsveranderingen en cao-aanpassingen. Het college heeft geen alternatieven overwogen en de zienswijzen zijn afgestemd binnen de BUCH-gemeenten. De GR BUCH kan geen eigen weerstandsvermogen opbouwen, waardoor kosten bij deelnemende gemeenten in rekening worden gebracht bij risico's. De financiële consequenties van toekomstige ontwikkelingen zijn nog niet volledig in beeld. Na goedkeuring door de raad wordt het bestuur van de GR BUCH geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze jaarrekening 2022 en Begroting 2024 GR Werkorganisatie BUCH
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze jaarrekening 2022 en Begroting 2024 GR Werkorganisatie BUCH". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op zowel de jaarrekening 2022 als de begroting 2024 van de GR Werkorganisatie BUCH. De jaarrekening 2022 toont een overschot, maar ook een extra bijdrage van gemeenten vanwege externe verplichtingen. De begroting 2024 is een uitwerking van eerder vastgestelde kaders en bevat indexaties en personeelsmutaties. De raad wordt gevraagd deze zienswijzen via een brief aan het bestuur van de GR BUCH kenbaar te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle benodigde informatie bevat over de jaarrekening en begroting, inclusief de context van de financiële situatie en de wettelijke kaders. Er zijn geen alternatieven overwogen, wat de volledigheid in termen van opties beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de jaarrekening en begroting van de GR Werkorganisatie BUCH. Dit is een formele stap binnen de Wet gemeenschappelijke regelingen, waarbij de raad zijn goedkeuring of bezwaren kenbaar maakt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijzen. Dit omvat het accepteren van de financiële resultaten en de begrotingsplannen, inclusief de implicaties voor de gemeentelijke bijdragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële consequenties van toekomstige ontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden rond toekomstige financiële gevolgen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een positieve zienswijze af te geven op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van de GR Werkorganisatie BUCH.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een extra bijdrage van € 2,4 miljoen van de gemeenten vanwege externe verplichtingen. De begroting 2024 bevat indexaties en personeelsmutaties. De dekking van deze kosten wordt niet expliciet genoemd, maar de bijdragen van de gemeenten zijn aangepast aan de verdeelsleutel.
In conclusie, het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring van de financiële documenten van de GR Werkorganisatie BUCH, met aandacht voor de financiële implicaties en de wettelijke verplichtingen van de deelnemende gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Jaarrekening 2022 Begroting 2024 Werkorganisatie BUCH Gemeenschappelijke Regeling (GR) Kadernota 2024 Accountant Weerstandsvermogen Verdeelsleutel PlustakenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:03:49 - 01:04:43 - 01:05:15 - 01:05:19 - 01:06:09 - 01:06:19 - 01:06:30 - 01:06:36 - 01:07:28 - 01:07:36 - 01:07:45 - 01:07:53 - 01:09:28 - 01:09:31 - 01:09:46 - 01:09:46 - 01:10:24 - 01:11:03 - 01:12:09 - 01:12:10 - 01:12:48 - 01:12:49 - 01:12:50 - 01:13:58 - 01:14:07 - 01:15:03 - 01:15:09 - 01:15:11 - 01:15:11 - 01:15:12 - 01:15:29 - 01:15:29 - 01:15:48 - 01:17:20 - 01:17:28 - 01:17:47 - 01:18:31 - 01:19:57 - 01:20:02 - 01:20:04 - 01:20:06 - 01:20:18
Onbekende spreker -
Agendapunt 2.2 Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD)
Gemeente Bergen vraagt GGD om heroverweging: "Informatieveiligheid moet prioriteit blijven"
De gemeente Bergen heeft haar zienswijze gegeven op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van de GGD Hollands Noorden. Hoewel de begroting sluitend is, zijn er zorgen over de vermindering van dienstverlening op het gebied van informatieveiligheid en privacy.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel omvat het afgeven van een zienswijze op de jaarstukken 2022, waarbij de GGD wordt verzocht om risico's omtrent rechtmatigheid te mitigeren. Voor de begroting 2024 wordt voorgesteld in te stemmen met de ontwerpbegroting, met uitzondering van de vermindering van dienstverlening voor informatieveiligheid en privacybescherming. De GGD wordt gevraagd om een verhoging van de algemene bijdrage voor informatiebeveiliging te heroverwegen en om de accountantsverklaring op te volgen. De zienswijze wordt per brief aan het dagelijks bestuur van de GGD kenbaar gemaakt. De GGD voert taken uit op basis van de Wet publieke gezondheid en andere wetgeving, en heeft vier focuslijnen: gezond opgroeien, gezond ouder worden, meedoen naar vermogen, en een gezonde leefomgeving. De financiële positie van de GGD is zorgwekkend, met een negatief resultaat in 2022 en een negatieve algemene reserve. Er is een financieel herstelplan opgesteld. De begroting 2024 is sluitend, maar er zijn zorgen over de kosten voor informatieveiligheid en privacy. De voorgestelde vermindering van dienstverlening kan leiden tot kwaliteitsverlies en hogere kosten elders. De deelnemersbijdrage is geïndexeerd, maar er is geen verhoging voor structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacy opgenomen. De zienswijze is regionaal afgestemd en wordt na besluitvorming aan de GGD gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze jaarrekening 2022 en begroting 2024 GGD Hollands Noorden
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de ontwerpbegroting 2024, met uitzondering van de voorgestelde vermindering van dienstverlening voor informatieveiligheid. Er wordt verzocht om heroverweging van de algemene bijdrage voor informatiebeveiliging. De zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van GGD Hollands Noorden kenbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de financiële als beleidsmatige aspecten van de jaarrekening en begroting. Het bevat relevante documenten en onderbouwingen, maar de accountantsverklaring ontbreekt nog.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven op de jaarstukken en de begroting, en besluiten over de instemming met de ontwerpbegroting 2024, met specifieke aandacht voor de financiering van informatieveiligheid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de instemming met de begroting en de voorgestelde wijzigingen in de financiering van informatieveiligheid. Er moet worden gekozen tussen het verhogen van de algemene bijdrage of het opvangen van kosten binnen de bestaande begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en beleidsdoelen. Echter, de afwezigheid van de accountantsverklaring kan als een inconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze goed te keuren en de voorgestelde wijzigingen in de begroting te accepteren of aan te passen.
Participatie:
Er is sprake van regionale afstemming en participatie via een raadsinformatieavond, waar zienswijzen zijn gedeeld en besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een negatieve jaarrekening en de noodzaak voor een financieel herstelplan. Er is een structurele bezuinigingsopgave van € 536.000 voor informatieveiligheid. De dekking wordt deels gezocht in de algemene reserve en een mogelijke verhoging van de deelnemersbijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Zienswijze Jaarrekening 2022 Begroting 2024 Informatiebeveiliging Privacybescherming Gezondheid Financieel Herstelplan Algemene reserve InfectieziektebestrijdingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2.3 Veiligheidsregio NHN (VR)
Gemeente Bergen Steunt Veiligheidsregio Noord-Holland Noord: "Is Onze Bijdrage Wel Voldoende?"
De gemeenteraad van Bergen heeft een positief advies uitgebracht over de jaarstukken 2022 en de begroting 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). Het voorstel omvat ook de oprichting van een waarborgfonds voor niet-verzekerbare aanspraken. Tijdens het debat rezen vragen over de toereikendheid van de gemeentelijke bijdrage.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarstukken 2022 en de begroting 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN), evenals de oprichting en deelname aan de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s. De VRNHN heeft in 2022 te maken gehad met uitdagingen door de Oekraïne- en asielcrisis, wat invloed had op de organisatie en kosten, die deels door het Rijk en COA zijn vergoed. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een waarborgfonds om niet-verzekerbare aanspraken bij dienstongevallen te dekken, gezien de beperkingen van de huidige verzekeringsmarkt. Deelname aan het expertisebureau risicobeheer is vereist voor deelname aan het waarborgfonds. De financiële resultaten van 2022 zijn positief, met een voorstel om deze toe te voegen aan de algemene reserves ter dekking van verwachte tekorten in 2023. De begroting 2024 houdt rekening met een indexatie van 7,1% en een gemeentelijke bijdrage van € 49.377.142. Het voorstel is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en heeft als doel de financiële en beleidsmatige sturing van de VRNHN te optimaliseren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Jaarstukken 2022 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, zienswijze Begroting 2024 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en zienswijze oprichting en deelname Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de jaarstukken 2022 en de begroting 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN), en om in te stemmen met de oprichting van en deelname aan de Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s. Dit fonds is bedoeld om financiële risico’s bij dienstongevallen op te vangen, vooral voor niet-verzekerbare aanspraken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de financiële stukken en relevante documenten bevatten. Het biedt een grondige uitleg van de context, de financiële implicaties en de noodzaak van de oprichting van het waarborgfonds.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de jaarstukken en begroting van de VRNHN en beslissen over deelname aan het waarborgfonds. De raad heeft invloed op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de VRNHN.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiële bijdragen en de oprichting van het waarborgfonds. Dit omvat het afwegen van de financiële risico’s en voordelen van deelname aan het fonds.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico’s en de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen zijn aandachtspunten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de jaarstukken en begroting en of zij instemt met de oprichting en deelname aan het waarborgfonds.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, waaronder een gemeentelijke bijdrage van €49.377.142 voor 2024. De deelname aan het waarborgfonds wordt binnen de bestaande begroting opgevangen, en er wordt verwacht dat de samenwerking op termijn financiële voordelen oplevert. De financiële risico’s worden deels afgedekt door de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Zienswijze Begroting 2024 Jaarstukken 2022 Stichting Waarborgfonds Veiligheidsregio’s Expertisebureau risicobeheer Dienstongevallen Gemeenschappelijke Regelingen Indexatie Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2.4 Actualisatie GR Veiligheidsregio NHN
Gemeenten Noord-Holland Noord worstelen met autonomie in veiligheidsregio
Tijdens een recent debat over de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, uitten raadsleden hun zorgen over de mogelijke inperking van de autonomie van lokale gemeenteraden. Het voorstel, dat technische en wettelijke aanpassingen omvat, vraagt om geen zienswijze in te dienen om zo het proces te versnellen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, die sinds 2017 van kracht is. De aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege veranderingen in wet- en regelgeving, zoals die van de ambulancezorg, en om technische correcties door te voeren, zoals de juiste vermelding van de gemeente Dijk en Waard. Het voorstel vraagt de raad om geen zienswijze te geven en het college toestemming te verlenen om de wijzigingen vast te stellen. Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio heeft een praktisch procesvoorstel gedaan om de wijzigingen snel door te voeren, waarbij gemeenten zonder zienswijze direct toestemming kunnen geven. De zienswijze is BUCH-breed afgestemd en heeft positief advies gekregen van de voorzitter van de Regietafel Gemeenschappelijke Regelingen Noord-Holland Noord. Na goedkeuring door de raad zal het college de aangepaste regeling vaststellen en de Veiligheidsregio hierover informeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze Noodzakelijke actualisatie Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord." Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze te geven op de voorgestelde technische wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2023. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege recente veranderingen in wet- en regelgeving, zoals die van de ambulancezorg, en om administratieve correcties door te voeren, zoals de juiste vermelding van de gemeente Dijk en Waard. Het voorstel beoogt een snelle vaststelling van deze wijzigingen door het college.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de procedure voor vaststelling duidelijk beschrijft. Er zijn geen alternatieven of risico's genoemd, wat kan duiden op een beperkte complexiteit van de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat de raad instemt met de voorgestelde wijzigingen zonder verdere discussie. De raad verleent hiermee toestemming aan het college om de wijzigingen vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze is beperkt tot het al dan niet indienen van een zienswijze. Het voorstel suggereert dat er geen inhoudelijke bezwaren zijn tegen de wijzigingen, waardoor de politieke afweging minimaal is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het voornamelijk om technische aanpassingen gaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en het college toestemming te geven om de wijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het om technische en administratieve wijzigingen gaat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en technische aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat suggereert dat de wijzigingen geen directe kosten met zich meebrengen of dat deze binnen bestaande budgetten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Gemeenschappelijke Regeling Zienswijze Technische aanpassingen Ambulancezorg Dijk en Waard Afrondingssystematiek Algemeen Bestuur BUCH-samenwerking Regietafel Gemeenschappelijke RegelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2.5 Omgevingsdienst NHN (OD)
Raad Stemt In met Positieve Zienswijze op Jaarrekening en Begroting Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
De gemeenteraad heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de jaarrekening 2022 en de ontwerpbegroting 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het debat richtte zich op de financiële resultaten en toekomstige uitdagingen, zoals de gevolgen van de Omgevingswet en personeelskosten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een concept zienswijze over de jaarrekening 2022 en de ontwerpbegroting 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd deze zienswijze vast te stellen, conform de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019. De jaarrekening 2022 toont een positief resultaat van € 1.110.040, voornamelijk door krapte op de arbeidsmarkt en een daling in vergunningaanvragen. Het voorstel is om dit resultaat te bestemmen voor diverse reserves en een deel te restitueren aan de deelnemers. De begroting 2024 houdt rekening met een indexatie van 7,26% en extra kosten voor de Wet open overheid en de Omgevingswet. Er zijn risico's geïdentificeerd, zoals de gevolgen van de Omgevingswet en personeelslasten. De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven, met een verzoek voor meerjarige indexatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze jaarrekening 2022 en begroting 2024 OD NHN
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze jaarrekening 2022 en begroting 2024 OD NHN". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om een zienswijze vast te stellen over de jaarrekening 2022 en de ontwerpbegroting 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De zienswijze biedt de raad de mogelijkheid om vroegtijdig invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen. Het voorstel omvat onder andere de bestemming van het positieve resultaat van de jaarrekening 2022 en de financiële implicaties van de begroting 2024, inclusief de gevolgen van de Omgevingswet en andere relevante wetgevingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke toelichting op de financiële resultaten en de begroting. Het bevat relevante informatie over de jaarrekening, begroting en de context van de Omgevingswet. De volledigheid is goed, hoewel de verwijzing naar "Error: Reference source not found" een klein gebrek in de documentatie aangeeft.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze vast te stellen over de jaarrekening en begroting van de OD NHN. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde zienswijze, inclusief de financiële bestemming van het positieve resultaat en de begroting 2024. Er moeten keuzes worden gemaakt over de indexatie van bijdragen, de financiering van nieuwe taken onder de Omgevingswet, en de structurele verhoging voor Woo-verzoeken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke financiële doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de verwijzing naar een ontbrekende bron ("Error: Reference source not found") kan wijzen op een kleine documentatiefout.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze vast te stellen en het Dagelijks Bestuur van de OD NHN hierover te informeren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de ondersteuning van gemeenten bij projecten rondom duurzaamheid, klimaat en energietransitie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een positief resultaat van €1.110.040,- voor 2022. De financiële dekking wordt deels gevonden in reserves en door restitutie aan deelnemers. De begroting 2024 bevat verhogingen voor Woo-verzoeken en nieuwe taken onder de Omgevingswet, met een structurele indexatie van bijdragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Zienswijze Jaarrekening 2022 Begroting 2024 Omgevingswet Masterplan ICT Stikstof Duurzaamheid Energietransitie Wet open overheid (Woo)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarrekening 2022". Het betreft de vaststelling van de jaarrekening van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) voor het boekjaar 2022. De jaarrekening is gecontroleerd door de Publieke Sector Accountants en toont een positief totaalresultaat van €1.110.040, met een positief resultaat voor milieutaken en een negatief resultaat voor VTH-plustaken. Het Dagelijks Bestuur (DB) adviseert het Algemeen Bestuur (AB) om de jaarrekening vast te stellen, rekening houdend met de reacties op ingediende zienswijzen. De jaarrekening moet vóór 15 juli 2023 naar de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties worden gestuurd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met bijlagen zoals de jaarrekening, verslag van bevindingen, controleverklaring en een reactie op zienswijzen. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële resultaten en de procedurele stappen.
Rol van de Raad:
De rol van het Algemeen Bestuur is om de jaarrekening vast te stellen, rekening houdend met de gemotiveerde reactie van het Dagelijks Bestuur op de ingediende zienswijzen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de jaarrekening en de bestemming van het positieve resultaat. Er moet worden besloten hoe het positieve resultaat wordt verdeeld of gebruikt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen met betrekking tot de bestemming van het resultaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van de resultaatbestemming zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2022 vast te stellen, rekening houdend met de gemotiveerde reactie van het Dagelijks Bestuur op de zienswijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van belanghebbenden, behalve dat er zienswijzen zijn ingediend en beantwoord.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het positieve resultaat van milieutaken indirect kan wijzen op duurzame activiteiten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt een positief financieel resultaat, maar de bestemming van dit resultaat wordt in een afzonderlijk voorstel behandeld. Er is geen directe informatie over hoe eventuele tekorten worden gedekt. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Resultaatbestemming 2022". Het voorstel betreft de verdeling van het positieve financiële resultaat van het boekjaar 2022 van de OD NHN. Het totale positieve resultaat bedraagt € 1.110.040, met een positief resultaat voor milieutaken en een negatief resultaat voor VTH-plustaken. Het voorstel omvat het instellen van verschillende bestemmingsreserves, waaronder voor het Masterplan ICT, CAO-verplichtingen en versteviging van de bedrijfsvoering. Het doel is om financiële stabiliteit te waarborgen en toekomstige kosten te dekken zonder de algemene reserve te verhogen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de voorgestelde bestemmingsreserves. Echter, er is enige onduidelijkheid over de exacte besteding van de middelen voor de versteviging van de bedrijfsvoering.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het Algemeen Bestuur moet beslissen over de voorgestelde financiële verdelingen en het instellen van de reserves.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen aan verschillende reserves en de keuze om geen middelen in de algemene reserve te storten. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot prioriteiten in ICT en bedrijfsvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de uitvoering van de plannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onduidelijkheid over de besteding van de € 400.000 voor bedrijfsvoering kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, inclusief de instelling van de voorgestelde bestemmingsreserves en de financiële verdelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders of betrokkenheid van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met de instelling van meerdere reserves en de verdeling van het positieve resultaat. De dekking komt voornamelijk uit de positieve resultaten van milieutaken en de bestaande reserves. Er is geen directe impact op de algemene reserve, wat financiële stabiliteit op lange termijn kan bevorderen. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2024 OD NHN". Het voorstel betreft de ontwerpbegroting voor 2024 en de meerjarenbegroting 2025-2027 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De begroting houdt rekening met een indexatie van 7,26% ten opzichte van 2023 en wijkt op diverse punten af van de kadernota 2024. Belangrijke wijzigingen betreffen de financiële effecten van de Omgevingswet, de toename van baten en lasten, en de vaststelling van uurtarieven voor nieuwe taken. Het voorstel beoogt een robuuste en toekomstbestendige organisatie te creëren, ondanks de risico's van wegvallende extra inkomsten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over de financiële wijzigingen, de impact van de Omgevingswet, en de structurele en incidentele bijdragen. Het bevat ook een advies van het Dagelijks Bestuur (DB) aan het Algemeen Bestuur (AB) en een vervolgprocedure.
Rol van de Raad:
De rol van de raad, in dit geval het Algemeen Bestuur, is om de ontwerpbegroting 2024 vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de begroting en het rekening houden met de gemotiveerde reactie van het DB op ingediende zienswijzen.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes betreffen de acceptatie van de risico's verbonden aan de afhankelijkheid van extra inkomsten en de beslissing om nieuwe structurele opdrachten binnen de lumpsum uit te voeren. Er moet ook worden besloten over de vaststelling van uurtarieven voor nieuwe taken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke financiële doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van incidentele inkomsten kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpbegroting 2024 vast te stellen, rekening houdend met de gemotiveerde reactie van het DB op de ingediende zienswijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar er is sprake van een gemotiveerde reactie op ingediende zienswijzen, wat enige vorm van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de begroting taken omvat die voortkomen uit het landelijk klimaatakkoord, wat gevolgen heeft voor de interne organisatie en de uitvoering van taken door de OD NHN.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename van baten en lasten en de vaststelling van uurtarieven. De begroting houdt rekening met structurele en incidentele bijdragen, maar er is een risico verbonden aan de afhankelijkheid van extra inkomsten. Het voorstel geeft aan dat deze risico's als acceptabel worden beschouwd.
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2.6 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Raad steunt positief voorstel voor Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
De gemeenteraad heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de jaarstukken 2022 en de programmabegroting 2024 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Het voorstel benadrukt de sterke financiële positie van de organisatie en de noodzaak om te investeren in duurzaamheid.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 22 juni 2023 betreft de zienswijze op de jaarstukken 2022 en de programmabegroting 2024 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Het voorstel is om een positieve zienswijze af te geven op zowel de jaarstukken als de begroting. De financiële positie van de GR RHCA is goed, met een positief resultaat over 2022 van € 117.977. Er wordt voorgesteld om een deel van dit resultaat toe te voegen aan de algemene reserve en een nieuwe bestemmingsreserve te vormen voor duurzaamheid en lastenstijging. Dit is bedoeld voor de optimalisering van de klimaatinstallatie en om eventuele financiële problemen door stijgende energiekosten en loonkostenstijgingen op te vangen. De zienswijzeprocedure is afgestemd met de deelnemende gemeenten in Noord-Holland Noord. Het voorstel draagt bij aan de efficiënte werking van Gemeenschappelijke Regelingen en ondersteunt de doelstellingen van de werkorganisatie BUCH. De raad wordt geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze, die op 12 juli 2023 in de vergadering van het Algemeen Bestuur wordt behandeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze op jaarstukken 2022 en programmabegroting 2024 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA).
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarstukken 2022, de resultaatbestemming 2022, en de begroting 2024 van het RHCA. De raad wordt gevraagd deze zienswijze vast te stellen en kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GR RHCA. Het voorstel benadrukt de goede financiële positie van het RHCA en de noodzaak om een bestemmingsreserve voor duurzaamheid en lastenstijging te vormen, gezien de stijgende energieprijzen en loonkosten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de financiële positie van het RHCA, de risico's, en de noodzaak voor een bestemmingsreserve. Het biedt ook inzicht in de regionale samenwerking en de wettelijke kaders.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol van controlerend orgaan en moet een zienswijze afgeven op de jaarstukken en de begroting. Dit stelt de raad in staat om vroegtijdig te sturen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze en de vorming van de bestemmingsreserve voor duurzaamheid en lastenstijging. Dit omvat keuzes over prioriteiten in duurzaamheid en financiële buffers.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist enige specificiteit in termen van concrete acties en tijdlijnen voor de duurzaamheidsonderzoeken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige indexeringen en CAO-ontwikkelingen kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de jaarstukken 2022, de resultaatbestemming 2022, en de begroting 2024 van het RHCA.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het intern is afgestemd, maar er is geen specifieke vermelding van bredere participatie van belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor de vorming van een bestemmingsreserve voor duurzaamheid en lastenstijging, en het streven naar een energie-neutrale organisatie.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een bestemmingsreserve voor duurzaamheid en lastenstijging. De dekking komt uit het positieve resultaat van 2022 en niet-gebruikte bestemmingsreserves. Er wordt geen extra bijdrage van de gemeenten gevraagd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Jaarstukken 2022 Programmabegroting 2024 Gemeenschappelijke Regelingen Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Bestemmingsreserve Duurzaamheid E-loket EnergiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2.7 Zaffier
Gemeenteraad Bergen: Zaffier Begroting 2024 Krijgt Groen Licht, Maar Met Kritische Kanttekeningen
Tijdens de raadsvergadering van 22 juni 2023 werd het voorstel om een positieve zienswijze af te geven op de jaarrekening 2022 van WNK en de begroting 2024 van Zaffier besproken. Hoewel de raad instemde, klonken er kritische noten over de rapportage en betrokkenheid van de gemeente Bergen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 22 juni 2023 betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarrekening 2022 van WNK en de begroting 2024 van Zaffier. Deze zienswijzen worden aan het dagelijks bestuur van Zaffier kenbaar gemaakt. Het voorstel is in lijn met de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019. Zaffier, een gemeenschappelijke regeling, voert taken uit op het gebied van re-integratie, participatie, inkomen, schuldhulpverlening, en inburgering voor zes gemeenten in de regio Alkmaar. De begroting 2024 van Zaffier richt zich op passende dienstverlening, inclusiviteit, preventie, en een continue lerende organisatie. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college, en de begroting past bij de ambities van de gemeente Bergen. Risico's betreffen extra taken en indexatie van kosten. De uitvoeringskosten voor 2024 mogen niet hoger zijn dan de huidige kosten, verhoogd met een vastgesteld indexatiepercentage. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van Zaffier geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op jaarrekening 2022 WNK en begroting 2024 Zaffier". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de jaarrekening van 2022 van WNK en de begroting van 2024 van Zaffier. Zaffier is een gemeenschappelijke regeling die zich richt op de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante regelgeving. Het voorstel benadrukt de rol van Zaffier in het bieden van re-integratie, participatie, inkomensondersteuning, schuldhulpverlening en inburgering. Het doel is om de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van Zaffier te sturen en te waarborgen dat de dienstverlening aansluit bij de gemeentelijke ambities, met name op het gebied van armoedebeleid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar relevante wet- en regelgeving en de betrokkenheid van de gemeenteraden. Het biedt inzicht in de taken van Zaffier en de financiële kaders. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en specifieke beleidsdoelen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de jaarrekening en begroting, waarmee zij invloed uitoefenen op de beleidsmatige en financiële koers van Zaffier. Dit biedt de raad de mogelijkheid om vroegtijdig te sturen op de uitvoering van de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en daarmee de beleidsmatige en financiële koers van Zaffier ondersteunt. Dit omvat keuzes over de prioritering van middelen en de focus op armoedebeleid en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdslijnen opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de jaarrekening 2022 van WNK en de begroting 2024 van Zaffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er regionale samenwerking is en dat er afstemming plaatsvindt met andere gemeenten. Er is echter weinig detail over directe participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door middel van armoedebeleid en participatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat de uitvoeringskosten niet hoger mogen zijn dan de huidige kosten, verhoogd met een indexatiepercentage. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele extra kosten opgenomen. De financiële gevolgen lijken beperkt te zijn tot de indexatie van bestaande kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Begroting 2024 Jaarrekening 2022 WNK Gemeenschappelijke Regeling Participatiewet Armoedebeleid Schuldhulpverlening Inburgering Re-integratieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2.8 Vuilverbrandingsinstallatie (VVI)
Gemeenten Steunen Begroting VVI: "Een Stap in de Juiste Richting"
De gemeenteraad heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van de Vereniging van Verwerkers van Inzameling (VVI). Deze organisatie, die de belangen van deelnemende gemeenten behartigt bij de verwerking van afvalstoffen, blijft zich richten op efficiënt afvalbeheer.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 22 juni 2023 betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van de VVI. De VVI, die geen wettelijke taken vervult en geen personeel of materiaal bezit, behartigt de belangen van deelnemende gemeenten bij de verwerking van afvalstoffen. De jaarstukken en begroting zijn vergelijkbaar met voorgaande jaren en sluiten aan bij de doelen van de VVI. De impact van de coronacrisis op afvaltonnages is afgenomen, en de invoering van Diftar en een derde bak heeft geleid tot een daling van afvalaanbod. De begroting 2024 is in lijn met de kadernota 2024 en kent een financieel resultaat van €0,-. De totale kosten voor secretariaat en administratie worden naar rato van afvaltonnage doorberekend aan de gemeenten. Na besluitvorming wordt de VVI per brief geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "zienswijze jaarstukken 2022 en begroting 2024 VVI". Het raadsvoorstel vraagt de raad om een positieve zienswijze te geven op de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 van de VVI. De VVI houdt zich bezig met de verwerking van afvalstoffen namens deelnemende gemeenten. De jaarstukken en begroting zijn in lijn met eerdere documenten en er zijn geen significante wijzigingen. De financiële resultaten zijn stabiel en de begroting is sluitend. De raad wordt gevraagd om de zienswijze via een brief aan het bestuur van de VVI kenbaar te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie, inclusief financiële gegevens en context over de VVI's activiteiten en verantwoordelijkheden.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de jaarstukken en begroting van de VVI. Dit is een formele goedkeuring die nodig is voor de voortgang van de VVI's activiteiten.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is en in lijn is met eerdere goedgekeurde documenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de jaarstukken 2022 en de begroting 2024 van de VVI.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een onderwerp in dit voorstel, hoewel afvalverwerking inherent een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt en passen binnen de bestaande budgettaire kaders van de gemeente. De kosten voor secretariaat en administratie worden naar rato verdeeld over de deelnemende gemeenten. Er zijn geen extra financiële verplichtingen voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VVI Jaarrekening 2022 Begroting 2024 Afvalstoffen Diftar RAD-GHA HVC Gemeenschappelijke Regeling Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Kadernota 2024Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2.9 Cocensus
Gemeenteraad Bergen prijst GR Cocensus om transparantie en toekomstvisie
Tijdens de raadsvergadering van 22 juni 2023 heeft de gemeenteraad van Bergen een positief oordeel uitgesproken over de jaarrekening 2022 en de begroting van 2024 van de GR Cocensus. De organisatie, verantwoordelijk voor lokale heffingen en de Wet WOZ, werd geprezen om haar transparantie en klantgerichte aanpak.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 22 juni 2023 een raadsvergadering gehouden waarin een voorstel werd besproken met betrekking tot de GR Cocensus, een organisatie die verantwoordelijk is voor de uitvoering van lokale heffingen en de Wet WOZ. Het voorstel omvatte het afgeven van een positieve zienswijze over de jaarrekening 2022, de eerste en tweede begrotingswijziging van 2023, en de begroting van 2024 van de GR Cocensus. De GR Cocensus heeft 2022 afgesloten met een positief resultaat van € 489.745, waarvan een deel is gebruikt om het weerstandsvermogen te verhogen. De begroting voor 2024 is sluitend en er zijn geen beleidsmatige zienswijzen nodig, aangezien Cocensus geen eigen beleid formuleert. De bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt van € 800.000 in 2023 naar € 827.000 in 2024. Er zijn risico's geïdentificeerd, zoals de toename van bezwaren door no cure no pay bureaus en cybersecurity, maar deze worden beheerst. Cocensus streeft naar klantgerichte dienstverlening en heeft geïnvesteerd in duurzame huisvesting. De zienswijze wordt na besluitvorming aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Error: Reference source not found
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarrekening 2022, de eerste en tweede begrotingswijziging 2023, en de begroting 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is verantwoordelijk voor de uitvoering van lokale heffingen en de Wet WOZ voor de gemeente Bergen. De zienswijzeprocedure stelt de raad in staat om vroegtijdig invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van Cocensus. De begroting 2024 is sluitend en er zijn geen bijzonderheden in de jaarstukken 2022. De bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt van €800.000 in 2023 naar €827.000 in 2024.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de financiële aspecten, risico's, en de rol van Cocensus. Echter, de titel van het voorstel ontbreekt, wat een belangrijk element is voor de volledigheid.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de jaarrekening en begrotingen van Cocensus. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR Cocensus.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde positieve zienswijze op de jaarrekening en begrotingen van Cocensus. Dit omvat ook de beslissing over de indexering van de gemeentelijke bijdragen en de omgang met de cao-loonstijgingen.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist een duidelijke titel. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de inhoud van het voorstel.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de jaarrekening 2022, de eerste en tweede begrotingswijziging 2023, en de begroting 2024 van de GR Cocensus.
7. Participatie:
- Er is sprake van participatie door de mogelijkheid voor de raad om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van gemeenschappelijke regelingen tijdens regionale bijeenkomsten.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid is relevant, gezien de duurzame en energieneutrale huisvesting van Cocensus en de installatie van zonnepanelen en oplaadpunten voor elektrische auto's.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- De bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt van €800.000 in 2023 naar €827.000 in 2024. De totale begroting van Cocensus stijgt ook. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de begroting is sluitend en er zijn geen negatieve financiële consequenties gemeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Cocensus Zienswijze Begroting 2024 Jaarrekening 2022 Lokale heffingen Weerstandsvermogen Cybersecurity KCC (Klantcontactcentrum) No cure no pay PrivacywetgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Voorstel betreft het vaststellen van de Jaarrekening 2022 en de daarbij behorende begrotingswijziging
Gemeente Bergen sluit jaarrekening 2022 positief af: "Een prestatie om trots op te zijn"
De gemeente Bergen heeft het boekjaar 2022 afgesloten met een positief resultaat van €1.289.000, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het verwachte tekort van €401.000. Tijdens de raadsvergadering werden zowel technische als politieke vragen gesteld over de jaarstukken, die op 29 juni definitief worden vastgesteld.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van de jaarstukken 2022, de resultaatbestemming en de bijbehorende begrotingswijziging voor de gemeente Bergen. Het college legt jaarlijks verantwoording af over het financiële beheer, zoals vereist door de Gemeentewet. De jaarrekening 2022 sluit met een positief resultaat van € 1.289.000, wat een afwijking is van € 1.690.000 ten opzichte van het begrote tekort van € 401.000. De belangrijkste verschillen worden verklaard in het voorstel. De controleverklaring van de accountant wordt verwacht in de week van 26 juni en zal dan aan de stukken worden toegevoegd. De voorgestelde resultaatbestemming omvat onder andere budgetten voor projecten zoals Tiny Houses Schoorl en Jeu de boules Schoorl, die vertraging hebben opgelopen door corona, en een energietoeslag die al in 2022 is uitgekeerd. Het restant van de budgetten wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De besluitvorming vindt plaats in verschillende stappen, met een uiteindelijke vaststelling door de raad op 29 juni.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen van de jaarstukken 2022, de resultaatbestemming en de bijbehorende begrotingswijziging.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2022 van de gemeente Bergen, inclusief de resultaatbestemming en een bijbehorende begrotingswijziging. Het jaarverslag toont een voordelig resultaat van €1.289.000, wat een afwijking is van €1.690.000 ten opzichte van het begrote saldo. De raad wordt gevraagd om de niet-uitgegeven budgetten voor projecten zoals Tiny Houses Schoorl en de energietoeslag 2023, die al in 2022 is uitgekeerd, vast te stellen en het resterende bedrag toe te voegen aan de algemene reserve. De controleverklaring van de accountant wordt later toegevoegd.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de voorgestelde resultaatbestemming. Echter, de controleverklaring ontbreekt nog, wat een belangrijk document is voor de volledigheid en betrouwbaarheid van de jaarstukken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de jaarstukken 2022 vast te stellen, inclusief de resultaatbestemming en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad toezicht houdt op het financiële beheer van de gemeente.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde resultaatbestemming en de beslissing om de niet-uitgegeven budgetten opnieuw beschikbaar te stellen in 2023. Dit kan invloed hebben op toekomstige financiële prioriteiten en projecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdsgebonden elementen voor de uitvoering van de projecten waarvoor budgetten opnieuw beschikbaar worden gesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van de controleverklaring kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2022 vast te stellen, inclusief de voorgestelde resultaatbestemming en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is in dit specifieke besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële verslaglegging en budgettaire beslissingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een voordelig resultaat van €1.289.000. De dekking van de niet-uitgegeven budgetten wordt geregeld door deze opnieuw beschikbaar te stellen in 2023 en het resterende bedrag toe te voegen aan de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2022 Resultaatbestemming Algemene reserve Controleverklaring Tiny Houses Schoorl Jeu de boules Schoorl BIZ Egmond aan Zee Energietoeslag 2023 Begrotingswijziging Financieel beheerVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:45:54 - 01:46:15 - 01:48:19 - 01:48:30 - 01:49:08 - 01:49:11 - 01:50:34 - 01:50:46 - 01:51:24 - 01:51:31 - 01:53:07 - 01:53:19 - 01:55:50 - 02:07:17 - 02:07:29 - 02:11:21 - 02:12:23 - 02:12:25 - 02:12:37 - 02:12:46 - 02:13:21 - 02:14:48 - 02:14:55 - 02:15:06 - 02:15:15 - 02:15:25 - 02:17:22 - 02:17:31 - 02:18:23 - 02:18:44 - 02:19:27 - 02:19:32 - 02:19:44
Agendapunt 4 Voorstel betreft de begrotingswijziging meicirculaire 2023 vast te stellen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Voorstel betreft het vaststellen van de Kadernota 2024 en de daarbij behorende begrotingswijziging
Raadsdebat over Kadernota 2024: Onzekerheid en Ambitie Botsen
Tijdens een levendig debat over de Kadernota 2024 kwamen raadsleden en wethouders samen om de toekomstplannen van de gemeente te bespreken. De nota, die de doelen uit het raadsbreed akkoord van 2022 omzet in concrete plannen voor 2024 en verder, dient als basis voor de Begroting 2024. Ondanks de ambitieuze plannen, blijft de financiële situatie vanaf 2026 onzeker door het uitblijven van duidelijkheid vanuit het rijk.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de Kadernota 2024, waarin de doelen uit het raadsbreed akkoord van 2022 zijn omgezet in concrete plannen voor 2024 en verder. Deze nota dient als basis voor de Begroting 2024. Tijdens de politieke beschouwingen kunnen er nog aanpassingen worden gedaan. Er is onzekerheid over de financiële situatie vanaf 2026, omdat duidelijkheid vanuit het rijk uitblijft. In de Kadernota worden enkele programmaonderdelen herschikt en het onderdeel 'Kerngericht en ondersteunend' wordt vanaf 2024 geschrapt, met het budget overgeheveld naar 'Inwoners en bestuur'. De raad kan de Kadernota amenderen en richting geven voor de verdere uitwerking in de begroting. Er zijn geen alternatieven, risico’s of duurzaamheidsoverwegingen vermeld. De technische vragensessie vond plaats op 8 juni, de commissie Arc op 15 juni en de raadsvergadering is gepland voor 29 juni. Bijlagen bij het voorstel zijn de Kadernota 2024 en een begrotingswijziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2024". Het voorstel zet de voornemens uit het raadsbreed akkoord van 2022 om in concrete doelen voor 2024 en verder. De kadernota dient als voorloper van de Begroting 2024 en biedt de mogelijkheid voor politieke beschouwingen, zodat het college de nota kan aanpassen richting de definitieve begroting. Er is een verschuiving van programmaonderdelen en budgetten, met name het budget voor wijkgericht werken dat wordt overgezet naar het programmaonderdeel "Inwoners en bestuur". Er blijft financiële onzekerheid vanaf 2026, en de nota biedt geen nieuwe inzichten over duurzaamheid of participatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het bieden van een overzicht van de geplande verschuivingen en financiële onzekerheden. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de impact van deze verschuivingen en hoe de financiële onzekerheden specifiek zullen worden aangepakt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de kadernota vast te stellen en kan deze amenderen. Dit biedt de raad de mogelijkheid om richting te geven aan het college voor de verdere uitwerking in de begroting van 2024.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van programmaonderdelen en de toewijzing van budgetten, met name in het licht van de financiële onzekerheden na 2026. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de verschuiving van het budget voor wijkgericht werken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheid na 2026 is een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de kadernota in de huidige vorm willen vaststellen of dat er amendementen nodig zijn om de nota aan te passen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke plannen voor participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële onzekerheden vanaf 2026, en het begrotingssaldo is vanaf dat jaar negatief. Het voorstel geeft aan dat er gewacht wordt op duidelijkheid vanuit het rijk, maar biedt geen concrete oplossingen of dekkingsplannen voor deze onzekerheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024 Begroting 2024 Financiële onzekerheid Programmaonderdelen Inwoners en bestuur Wijkgericht werken Planning en control cyclus Begrotingswijziging Politieke beschouwingen BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:20:29 - 02:20:58 - 02:22:10 - 02:22:16 - 02:23:29 - 02:23:32 - 02:24:35 - 02:24:37 - 02:26:44 - 02:26:51 - 02:29:44 - 02:29:45 - 02:29:46 - 02:29:50 - 02:29:50 - 02:29:54 - 02:29:59 - 02:30:00 - 02:30:08 - 02:30:29 - 02:30:35 - 02:31:00 - 02:47:13 - 02:48:18 - 02:48:21 - 02:48:47 - 02:49:11 - 02:49:13 - 02:50:08 - 02:52:13 - 02:52:26 - 02:53:18 - 02:53:24 - 02:53:34 - 02:59:24 - 02:59:26 - 02:59:28 - 02:59:30 - 02:59:32 - 03:00:33 - 03:00:36 - 03:00:38 - 03:00:47 - 03:00:51 - 03:00:55 - 03:01:05 - 03:01:16 - 03:01:20 - 03:01:25 - 03:02:51 - 03:02:55 - 03:03:00 - 03:03:00 - 03:03:31 - 03:03:32 - 03:03:35 - 03:03:39 - 03:03:39 - 03:03:45 - 03:03:55 - 03:04:18 - 03:04:18 - 03:04:40 - 03:04:42 - 03:04:43 - 03:04:43 - 03:04:44 - 03:05:41 - 03:05:41 - 03:05:44 - 03:06:01 - 03:06:30 - 03:06:50 - 03:06:58
Agendapunt 6 Voorstel betreft het bespreken stand van zaken moties en amendementen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 29 juni 2023 betreft een nieuwe werkwijze voor het bijhouden van de stand van zaken van aangenomen moties en amendementen in de gemeente Bergen. Voorheen werd deze informatie slechts twee keer per jaar verstrekt, maar het college wil nu frequenter rapporteren. Het voorstel is om elke twee maanden een overzicht te presenteren, waarbij moties en amendementen die zijn afgehandeld in rode tekst worden weergegeven en van de lijst worden verwijderd. Dit moet de raad beter informeren en de lijst overzichtelijker maken. Het presidium wordt gevraagd deze werkwijze na een jaar te evalueren. Het voorstel is specifiek voor Bergen en verschilt van de procedures in omliggende gemeenten. Er zijn geen financiële of duurzaamheidsaspecten van toepassing. Het voorstel wordt besproken in de raadsvergadering van 29 juni 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Overzicht aangenomen moties en amendementen raad Bergen". Het doel is om de raad frequenter te informeren over de status van moties en amendementen. Het voorstel introduceert een nieuw schema dat elke twee maanden wordt bijgewerkt. Moties en amendementen met een rode status worden voorgesteld voor verwijdering, omdat ze zijn afgedaan of niet meer actueel zijn. Dit moet de raad beter informeren en de lijst overzichtelijker maken. Het voorstel vraagt om een evaluatie na een jaar om te bepalen of de raad beter geïnformeerd is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de nieuwe werkwijze en de redenen daarvoor. Er is echter weinig detail over hoe de evaluatie na een jaar zal worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaat met de voorgestelde werkwijze en het verwijderen van moties en amendementen met een rode status. De raad heeft ook de mogelijkheid om vragen te stellen over de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemt met de nieuwe werkwijze en de frequentie van rapportage. Ze moeten ook beslissen over het verwijderen van moties en amendementen die als afgedaan worden beschouwd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatiecriteria zijn niet gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemt met de voorgestelde werkwijze en het verwijderen van bepaalde moties en amendementen.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien het overzicht alleen intern is voorgelegd voor de stand van zaken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties en amendementen Overzicht Stand van zaken Presidium Werkwijze Kadernota Begroting Evaluatie Agendacommissie RapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Voorstel betreft het vaststellen van de Huisvestingsverordening Bergen 2023-2027
Nieuwe Huisvestingsverordening Bergen: Een Stap in de Goede Richting, Maar Nog Niet Genoeg
De gemeente Bergen staat voor een uitdaging: de schaarste aan sociale huurwoningen en de groei van tweede woningen bedreigen de leefbaarheid. De nieuwe huisvestingsverordening voor 2023-2027 moet hier verandering in brengen, maar tijdens het debat bleek dat er nog veel vragen en zorgen zijn.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de nieuwe Huisvestingsverordening voor de gemeente Bergen voor de periode 2023-2027. De huidige verordening uit 2019 vervalt op 1 juli 2023, en er is een nieuwe verordening nodig vanwege de aanhoudende schaarste aan sociale huurwoningen. De nieuwe verordening, opgesteld door RIGO Research en Advies, bevat regels voor de verdeling van sociale huurwoningen en toeristische verhuur. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere het opnemen van seniorenwoningen in de toewijzingsregels, vereenvoudiging van doorstroomvoorrang, en de mogelijkheid tot urgentie voor bepaalde woningzoekenden. Daarnaast wordt de mogelijkheid tot het opleggen van bestuurlijke boetes geïntroduceerd. Het voorstel benadrukt regionale samenwerking en biedt ruimte voor lokale aanpassingen. Er zijn geen financiële middelen mee gemoeid, en de verordening treedt in werking op 1 juli 2023, mits goedgekeurd door de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2023-2027". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe huisvestingsverordening voor de gemeente Bergen, die in werking treedt op 1 juli 2023. Deze verordening vervangt de vorige uit 2019 en is opgesteld vanwege de schaarste aan sociale huurwoningen in de regio. De verordening bevat regels voor de toewijzing van sociale huurwoningen, met aandacht voor specifieke doelgroepen zoals jongeren en senioren. Daarnaast worden regels voor toeristische verhuur en de mogelijkheid van opkoopbescherming besproken. Het voorstel is tot stand gekomen in samenwerking met regiogemeenten, corporaties en huurdersorganisaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en de inhoud van de nieuwe verordening. Er zijn bijlagen en memo's toegevoegd die de onderbouwing van de schaarste en andere relevante aspecten ondersteunen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde huisvestingsverordening vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de inhoud van de verordening moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van de nieuwe huisvestingsverordening, inclusief keuzes over toeristische verhuur en opkoopbescherming. Er moet ook worden besloten over de specifieke voorrangsregels voor doelgroepen zoals jongeren en senioren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2023-2027 vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie met regiogemeenten, corporaties en huurdersorganisaties. Er zijn bijeenkomsten gehouden en wijzigingsvoorstellen zijn besproken met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met dit voorstel. De financiële gevolgen worden niet verder gespecificeerd, wat suggereert dat er geen significante kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Sociale huurwoningen Schaarste Woningmarkt Toeristische verhuur Opkoopbescherming Urgentie Seniorenwoningen Voorrang Regio AlkmaarVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:00:49 - 00:01:12 - 00:08:59 - 00:09:28 - 00:09:45 - 00:10:34 - 00:10:40 - 00:10:46 - 00:10:47 - 00:10:48 - 00:10:49 - 00:10:50 - 00:10:52 - 00:12:16 - 00:12:19 - 00:12:41 - 00:13:25 - 00:13:30 - 00:14:03 - 00:14:36 - 00:14:38 - 00:15:05 - 00:15:37 - 00:15:54 - 00:17:21 - 00:17:41 - 00:18:18 - 00:18:33 - 00:20:27 - 00:20:32 - 00:20:37 - 00:20:39 - 00:22:38 - 00:22:41 - 00:23:52 - 00:24:04 - 00:26:22 - 00:26:25 - 00:26:38 - 00:26:47 - 00:28:14 - 00:28:19 - 00:28:24 - 00:28:28 - 00:30:16 - 00:30:23 - 00:31:44 - 00:31:59 - 00:32:15 - 00:32:20 - 00:32:29 - 00:32:55 - 00:34:16 - 00:34:16 - 00:34:40 - 00:34:52 - 00:34:53 - 00:34:53 - 00:34:56 - 00:34:56 - 00:35:43 - 00:35:46 - 00:36:37 - 00:36:41 - 00:36:41 - 00:36:47 - 00:36:58 - 00:36:59 - 00:37:03 - 00:37:06 - 00:37:09 - 00:37:13 - 00:37:31 - 00:37:33 - 00:38:08 - 00:38:09 - 00:38:09 - 00:38:51 - 00:38:53 - 00:38:58 - 00:38:59 - 00:39:17 - 00:39:19 - 00:40:08 - 00:40:11 - 00:40:13 - 00:40:23 - 00:40:24 - 00:42:26 - 00:42:29 - 00:42:38 - 00:42:46 - 00:42:51 - 00:43:00 - 00:43:29 - 00:43:42 - 00:44:02 - 00:44:02 - 00:44:10 - 00:44:58 - 00:45:17 - 00:45:18 - 00:45:18 - 00:45:56 - 00:46:14 - 00:46:22 - 00:46:35 - 00:46:36 - 00:46:37 - 00:46:37 - 00:46:39 - 00:46:45 - 00:47:12 - 00:47:23 - 00:49:44 - 00:49:54 - 00:50:55 - 00:51:04 - 00:52:04 - 00:52:06 - 00:52:37 - 00:52:38 - 00:52:39 - 00:52:56 - 00:53:51 - 00:53:53 - 00:54:08 - 00:54:11 - 00:54:42 - 00:54:43 - 00:54:45 - 00:54:56 - 00:54:57 - 00:57:00 - 00:57:04 - 00:58:29 - 00:58:31 - 00:59:34 - 00:59:39 - 00:59:49 - 01:00:23 - 01:00:29