11-12-2014 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0. Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Verslaglegging, toezeggingenlijst en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 12-071: Voorstel betreft het vaststellen van de Beleidsvisie Externe veiligheid
Gemeente Bergen Stelt Nieuwe Beleidsvisie Externe Veiligheid Vast
De gemeenteraad van Bergen heeft zonder veel discussie de geactualiseerde Beleidsvisie Externe Veiligheid aangenomen. Deze visie biedt een helder toetsingskader voor het omgaan met risico's van gevaarlijke stoffen en is aangepast aan de nieuwste wet- en regelgeving.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de geactualiseerde Beleidsvisie Externe Veiligheid vast te stellen. Externe veiligheid gaat over het inschatten van risico's en kansen op overlijden buiten een inrichting als gevolg van een ongewoon voorval binnen die inrichting met gevaarlijke stoffen. De beleidsvisie biedt een transparant toetsingskader voor hoe de gemeente omgaat met externe veiligheidssituaties, zowel bestaand als toekomstig. Het beleid is geactualiseerd vanwege veranderingen in wet- en regelgeving sinds de vorige visie (2008-2011). De visie richt zich op het beperken van risico's voor kwetsbare objecten en het positioneren van risicobedrijven op aangewezen terreinen. De gasopslag Bergermeer van TAQA heeft een bijzondere positie binnen de gemeente. De beleidsvisie is tot stand gekomen door multidisciplinair overleg en samenwerking met regionale partners. Het beleid is al geïntegreerd in besluitvormingsprocessen en de raad wordt elke twee jaar geïnformeerd over de uitvoering. De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien het onderwerp al binnen reguliere processen is geborgd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Externe veiligheid Beleidsvisie Risico's Veiligheidsregio NHN Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) BRZO-bedrijven Gasopslag Bergermeer (TAQA) Ruimtelijke ordening Omgevingsvergunning RampbestrijdingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 12-072: Voorstel betreft de begrotingswijziging voor het project digitaal levensloopbestendig vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel betreft een begrotingswijziging voor het project "Digitaal Levensloopbestendig", dat gericht is op de regiobrede invoering van een glasvezelnetwerk in combinatie met maatschappelijke diensten in de regio Alkmaar. Het project, dat subsidie heeft ontvangen van de provincie Noord-Holland, is gestart op 1 juli 2013 en loopt tot september 2015. De totale kosten bedragen € 325.440, waarvan 80% wordt gesubsidieerd door de provincie. De resterende 20% wordt gefinancierd door de regio Alkmaar in de vorm van uren en materieel. De begrotingswijziging is nodig omdat het project niet in de oorspronkelijke begroting was opgenomen. De raad wordt gevraagd deze wijziging goed te keuren, zodat het project volgens plan kan doorgaan. Gemeente Bergen treedt op als penvoerder namens de regio.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digitaal Levensloopbestendig Glasvezelnetwerk Subsidie Provincie Noord-Holland Regio Alkmaar Maatschappelijke diensten Regionaal project Begrotingswijziging Penvoerder UrenregistratieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 12-073: Voorstel betreft het vaststellen van de taak van de Commissie van Onderzoek en in te stemmen met het Reglement van orde Commissie van Onderzoek gemeente Bergen 13 november 2014
Raad Bergen Breidt Rol Onderzoekscommissie uit ondanks Kritiek
Tijdens de raadsvergadering van 11 december 2014 in Bergen werd een voorstel besproken om de rol van de Commissie van Onderzoek uit te breiden. Ondanks zorgen over rolverwarring en gebrek aan overleg met het college, werd het voorstel aangenomen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de evaluatie van de werkzaamheden van de Commissie van Onderzoek van de gemeente Bergen, gepresenteerd tijdens een raadsvergadering op 11 december 2014. De commissie is verantwoordelijk voor het voorbereiden van voorstellen met betrekking tot de controlerende en financiële functies van de gemeenteraad. Dit omvat zowel wettelijke verplichtingen als initiatieven vanuit verschillende gemeentelijke organen. De commissie begeleidt de accountant bij controlewerkzaamheden en adviseert de raad over rapportages van de accountant en de Rekenkamercommissie. Gezien de behoefte van de raad om proactiever te zijn op financieel gebied, wordt voorgesteld de doelstelling en functionaliteit van de commissie uit te breiden. De commissie fungeert als een platform voor brainstormen en voorbereiding van onderwerpen voor de Algemene raadscommissie, zonder politieke discussies. De raad stemt in met het Reglement van orde van de commissie, dat overleg met het college over initiatieven binnen het taakgebied van de commissie omvat.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissie van Onderzoek Controlerende functie Financiële functie Reglement van orde Accountant Rekenkamercommissie P&C cyclus Drie Decentralisaties Financiële circulaires Buch samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 12-074: Voorstel betreft het vaststellen van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
Nieuwe Verordening Onderwijshuisvesting Bergen NH 2015: Een Stap Vooruit in Decentralisatie
Met de decentralisatie van onderwijshuisvesting per 1 januari 2015, staat de gemeente Bergen NH voor een belangrijke verandering. De gemeenteraad debatteerde over de vaststelling van de nieuwe verordening die de verantwoordelijkheden tussen schoolbesturen en de gemeente opnieuw verdeelt.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Bergen NH 2015, die noodzakelijk is vanwege de decentralisatie van onderwijshuisvesting per 1 januari 2015. Vanaf die datum ontvangen schoolbesturen in het basisonderwijs direct bekostiging van het rijk voor onderhoud en aanpassingen van schoolgebouwen, terwijl de gemeente verantwoordelijk blijft voor (vervangende) nieuwbouw, uitbreidingen, schade en herstel van constructiefouten. De verordening uit 2009 moet daarom worden aangepast. De VNG heeft een modelverordening opgesteld, die in BUCH-verband verder is ingevuld en afgestemd met de schoolbesturen. De raad moet de verordening vaststellen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Na vaststelling wordt de verordening officieel bekendgemaakt. De budgettaire gevolgen zijn al verwerkt in de begroting van 2015. Er zijn geen externe subsidiebronnen of significante risico's verbonden aan dit voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Decentralisatie onderwijshuisvesting Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Schoolbesturen BUCH-samenwerking Modelverordening Basisonderwijs VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) NEN2767-norm Modelbeleidsregels OOGO (Op overeenstemming gericht overleg)Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 12-075: Voorstel betreft het vaststellen van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Bergen 2015
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Nieuwe Verordening Leerlingenvervoer
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over de nieuwe verordening leerlingenvervoer 2015, die inspeelt op de veranderingen in de wetgeving omtrent Passend Onderwijs. De verordening introduceert een afstandscriterium en stimuleert de zelfredzaamheid van leerlingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om de nieuwe verordening leerlingenvervoer 2015 vast te stellen. Deze verordening is nodig vanwege wijzigingen in de wetgeving omtrent Passend Onderwijs, die de regels voor leerlingenvervoer hebben veranderd. De nieuwe verordening introduceert onder andere een afstandscriterium voor leerlingen van voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en stimuleert verzelfstandiging en zelfredzaamheid van leerlingen. Dit betekent dat leerlingen die zelfstandig kunnen reizen, geen aanspraak meer maken op aangepast vervoer, tenzij de afstand tot de school meer dan 12 kilometer bedraagt. De gemeente biedt een overgangsregeling met OV-vergoedingen om zelfstandig reizen te stimuleren. Ook wordt de mogelijkheid toegevoegd om psychische handicaps als toekenningsgrond te erkennen. De verordening is in lijn met regionale afspraken binnen de BUCH-gemeenten en moet bijdragen aan kostenbeheersing en een participatiesamenleving. De raad wordt gevraagd om de verordening vast te stellen, waarna deze geëvalueerd zal worden in het vierde kwartaal van 2015.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leerlingenvervoer Passend onderwijs Vervoersvoorziening Verzelfstandiging VSO-leerlingen Modelverordening Psychische handicap Ondersteuningsplan Afstandscriterium ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 12-076: Voorstel betreft het afgeven van zienswijze op de concept Jaarstukken 2013 en concept Begroting 2015 van het Openbaar Lichaam Vuilverbrandingsinstallaties Alkmaar en Omstreken (VVI)
Gemeenteraad Bergen-NH: Akkoord met Jaarstukken Vuilverbranding ondanks Kritiek
De gemeenteraad van Bergen-NH heeft ingestemd met de concept jaarstukken 2013 en de conceptbegroting 2015 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en Omstreken (VVI), ondanks zorgen over de informatiewaarde en het ontbreken van een risicoparagraaf.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen-NH om in te stemmen met de concept jaarstukken 2013 en de conceptbegroting 2015 van het Openbaar Lichaam Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en Omstreken (VVI). De gemeente Bergen is via een gemeenschappelijke regeling aandeelhouder in de VVI en indirect in de HVC. De conceptdocumenten zijn eerder ontvangen door de deelnemende gemeenten en moeten voor 15 oktober van het lopende jaar van een zienswijze worden voorzien. De documenten zijn al vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van de VVI, onder voorbehoud van de zienswijzen van de gemeenten. De raad wordt geadviseerd om, ondanks het late tijdstip, akkoord te gaan met de conceptstukken en dit formeel aan het dagelijks bestuur van de VVI kenbaar te maken. De concept jaarrekening 2013 toont een lichte daling ten opzichte van de begroting 2013, en de conceptbegroting 2015 is vergelijkbaar met de jaarrekening 2013. De informatiewaarde van de documenten wordt als laag beschouwd, en er wordt gesuggereerd dat een duidelijke risicoparagraaf nuttig zou zijn voor de deelnemende gemeenten. Het college acht het risico van garantstelling voor leningen van de HVC zeer laag. De raad wordt gevraagd om haar zienswijze te geven en/of in te stemmen met de conceptdocumenten.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbaar Lichaam Vuilverbrandingsinstallatie (VVI) Concept jaarstukken 2013 Conceptbegroting 2015 Gemeenschappelijke regeling HVC (Huisvuilcentrale) Zienswijze Risicobeheersing Garantieprovisie Afvalverwerkingstarieven WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 12-077: Voorstel betreft het vaststellen van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI)
Gemeente Bergen Stemt in met Nieuwe Verordening voor Ondergrondse Infrastructuur
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de invoering van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI), waarmee de bestaande Telecommunicatieverordening wordt ingetrokken. Deze nieuwe regelgeving moet zorgen voor een uniforme aanpak van ondergrondse infrastructuurprojecten in de regio.
Samenvatting
De gemeente Bergen stelt voor om de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) vast te stellen en de huidige Telecommunicatieverordening in te trekken. Dit voorstel is bedoeld om de regelgeving voor ondergrondse infrastructuur, zoals kabels en leidingen, te uniformeren en aan te passen aan de Telecommunicatiewet. De AVOI biedt een eenduidig beleid voor alle nutsbedrijven, niet alleen telecombedrijven, en omvat regels voor het melden van werkzaamheden, beslistermijnen, uitvoeringsvoorschriften en legeskosten. Het Handboek Kabels & Leidingen en een nadeelcompensatieregeling maken deel uit van de AVOI. De verordening treedt in werking op 1 januari 2015 en zorgt voor uniformiteit in de regio, aangezien meerdere gemeenten samenwerken aan deze regelgeving. De aanpassing van de legesverordening kan leiden tot hogere legesinkomsten voor de gemeente. Het voorstel is afgestemd met netbeheerders en er worden geen bezwaren verwacht.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) Telecommunicatiewet Nutsbedrijven Kabels en leidingen Handboek Kabels & Leidingen Nadeelcompensatieregeling Legesverordening Netbeheerders Uniformiteit Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 12-078: Voorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet van € 210.000 voor het opknappen van de voormalige Groeter school en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet van € 210.000 aan St. Flore voor het opknappen van het gebouw van de voormalige Groeter school. Dit is onderdeel van het scholenplan voor Schoorl-Groet, waarbij eerder twee scholen zijn gesloten. Het gebouw van de Groeter school zal de nieuwe locatie worden voor de Sint Petrusschool, omdat het groter is en voldoende capaciteit biedt voor de toekomst. Het gebouw heeft echter achterstallig onderhoud dat moet worden aangepakt. De gemeente is verantwoordelijk voor bepaalde kosten, zoals dakrenovatie. Daarnaast wordt een bijdrage van € 13.000 gevraagd voor de exploitatiekosten van het schooljaar 2014-2015. Het voorstel maakt het mogelijk om een school in Groet te behouden, wat een belangrijke wens van de raad is. Alternatieven zoals nieuwbouw zouden aanzienlijk duurder zijn. Na goedkeuring kan de overdracht van het schoolgebouw met terugwerkende kracht per 1 augustus 2014 worden geregeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitvoering scholenplan Schoorl-Groet". Het doel is om een krediet van € 210.000 beschikbaar te stellen aan St. Flore voor het opknappen van het gebouw van de voormalige Groeter school. Dit is onderdeel van een eerder goedgekeurd scholenplan waarbij twee scholen zijn gesloten en de Sint Petrusschool naar het Groeter schoolgebouw verhuist. Het voorstel omvat ook een bijdrage in de exploitatiekosten voor het schooljaar 2014-2015. Het opknappen is noodzakelijk vanwege achterstallig onderhoud en om de school in Groet te behouden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de financiële aspecten, de noodzaak van de renovatie, en de betrokken partijen. Echter, er is beperkte informatie over de lange termijn gevolgen en eventuele risico's.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. Dit valt onder hun budgetrecht en kaderstellende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het investeren in het opknappen van een bestaand gebouw of het overwegen van nieuwbouw, wat aanzienlijk duurder zou zijn. Ook moeten ze beslissen over de financiële steun voor exploitatiekosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële benodigdheden en doelen. Echter, het mist tijdgebonden elementen voor de voltooiing van de renovatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn impact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van € 210.000 goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het overleg is beperkt tot de betrokken schoolbesturen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op het behoud van een school en het opknappen van een bestaand gebouw.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 210.000 voor renovatie en € 13.000 voor exploitatiekosten. De kosten worden deels gedekt door een bijdrage van ISOB. De kapitaallasten worden over meerdere jaren uitgespreid en geboekt op het product Huisvesting openbaar onderwijs.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scholenplan Schoorl-Groet Groeter school St. Flore ISOB Achterstallig onderhoud Exploitatiekosten Krediet Onderwijshuisvesting Renovatie KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 12-079: Voorstel betreft het bestemmen van een bedrag van € 342.000 voor de collectieve zorgverzekering voor minima
Gemeente Stemt in met Compensatie voor Chronisch Zieken en Gehandicapten
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met een voorstel om €342.000 toe te wijzen voor de compensatie van meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten. Dit besluit komt na veranderingen in de wetgeving die gemeenten verantwoordelijk maken voor het ondersteunen van deze kwetsbare groepen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de toewijzing van €342.000 voor de compensatie van meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten in 2015. Hiervan is €270.000 bestemd voor gemeentelijke bijdragen aan de premie van de Collectieve Zorgverzekering Minima (CZM) en €73.000 voor de WMO maatwerkvoorziening. Door veranderingen in wetgeving en de afschaffing van landelijke regelingen zoals de Wtcg en CER, worden gemeenten verantwoordelijk voor het compenseren van extra zorgkosten voor mensen met een hoog zorgverbruik. Het voorstel biedt verschillende opties voor compensatie, waaronder de CZM, die als basisvoorziening wordt aanbevolen vanwege de lage administratieve lasten en uitvoeringskosten. De inkomensgrens voor deelname aan de CZM wordt verhoogd naar 120% van het minimuminkomen, waardoor meer mensen in aanmerking komen. Univé biedt drie aanvullende verzekeringspakketten aan, afgestemd op de zorgbehoeften van de doelgroep. De gemeenteraad moet beslissen over de toewijzing van het budget, aangezien het om bedragen boven de €50.000 gaat. Het voorstel is in samenwerking met de BUCH-gemeenten ontwikkeld en er is externe communicatie gepland om de wijzigingen aan de doelgroep kenbaar te maken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Collectieve Zorgverzekering Minima 2015
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Collectieve Zorgverzekering Minima 2015". Het richt zich op het toewijzen van €342.000 voor de compensatie van meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten. Dit bedrag omvat €270.000 voor gemeentelijke bijdragen aan de premie van de collectieve zorgverzekering voor minima (CZM) en €73.000 voor WMO-maatwerkvoorzieningen. Het voorstel speelt in op veranderingen in de wetgeving en de afschaffing van landelijke regelingen, waardoor gemeenten meer verantwoordelijkheid krijgen voor het ondersteunen van kwetsbare burgers.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de context, de veranderingen in wetgeving, en de financiële implicaties. Het biedt ook verschillende opties voor compensatie en legt de gemaakte keuzes goed uit.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van het budget, aangezien het om een bedrag boven de €50.000 gaat. De raad heeft budgetrecht en moet het voorstel goedkeuren om de financiële compensatie mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de inkomensgrens voor deelname aan de CZM en de hoogte van de gemeentelijke bijdrage in de premie. Er moet ook worden gekozen tussen verschillende compensatieopties voor de doelgroep.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing en doelgroepdefinitie. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedeadline. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen moet worden geëvalueerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde budget van €342.000 goed te keuren voor de compensatie van meerkosten voor chronisch zieken en gehandicapten.
Participatie:
Er is beperkte burgerparticipatie geweest vanwege tijdsdruk. Er is geen advies ingewonnen bij de WMO Adviesraad, maar er is wel communicatie gepland om de betrokkenen te informeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op financiële compensatie en zorgtoegang.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een budget van €342.000, gedekt door middelen van het Rijk en bestaande gemeentelijke budgetten. Er is een risico dat de kosten hoger uitvallen als meer mensen gebruikmaken van de regeling dan verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Collectieve Zorgverzekering Minima (CZM) Chronisch zieken en gehandicapten Gemeentelijke bijdrage Inkomensgrens Wet maatregelen Wet Werk en Bijstand (Wwb) Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) Univé Tegemoetkoming meerkosten Financiële compensatie ZorgverzekeringswetVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. 12-080: Voorstel betreft het vaststellen van de opdracht sociale teams 2015
Samenvatting
Het voorstel aan de raad betreft de vaststelling van de opdracht voor sociale teams in de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo) voor 2015. Deze teams zullen fungeren als toegangspoort voor hulp aan kwetsbare inwoners en richten zich op het versterken van eigen mogelijkheden en netwerken van inwoners. Ze hebben een verbindende rol tussen lokale professionals en bevorderen sociale cohesie in wijken. Het jaar 2015 wordt gezien als een ontwikkeljaar waarin de structuur en werkwijze van de sociale teams verder worden uitgewerkt en aangepast. De sociale teams zullen laagdrempelig en slagvaardig zijn, met een focus op preventie en het oppikken van signalen uit de gemeenschap. Elke gemeente binnen BUCH heeft specifieke aandachtspunten, zoals vergrijzing, jeugdproblematiek en sociale cohesie. De raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met deze opzet, die geen extra middelen vereist, maar wel een nieuwe manier van werken binnen het sociale domein introduceert.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale teams Zelfredzaamheid Kwetsbare inwoners Preventie Netwerk Samenwerking Cohesie Signaleren Ondersteuning Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. 12-081: Voorstel betreft intrekken Bestemmingsplan fietspad Alkmaar - 't Woud
Gemeenteraad trekt stekker uit fietspadproject Alkmaar - ’t Woud
De gemeenteraad heeft besloten het bestemmingsplan voor het fietspad tussen Alkmaar en ’t Woud in te trekken. Dit besluit volgt op een eerdere motie om het project te beëindigen vanwege het wegvallen van financiële middelen. Het intrekken van het besluit voorkomt een zinloze behandeling bij de Raad van State.
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad betreft het intrekken van het besluit van 6 maart 2014 over het bestemmingsplan voor het fietspad Alkmaar - ’t Woud. Dit volgt op een motie van 25 september 2014 om het project te beëindigen en de financiële middelen terug te trekken, waardoor de economische haalbaarheid is vervallen. Het intrekken van het besluit voorkomt een zinloze behandeling bij de Raad van State op 22 januari 2015. De gemeente Bergen, samen met Alkmaar en de provincie Noord-Holland, was betrokken bij het project. Het intrekken van het besluit heeft geen directe financiële gevolgen, maar beëindiging van het project kan leiden tot het vervallen van subsidies en mogelijke schadeclaims van betrokken partijen. Het voorstel beperkt zich tot het intrekken van het besluit en behandelt niet de financiële consequenties of vervolgstappen voor communicatie met stakeholders.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Fietspad Alkmaar - ’t Woud Intrekken Economische haalbaarheid Raad van State Subsidies Projectbeëindiging Motie Stakeholders SchadeclaimsVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. 12-082: Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Landgoed Merici
Flexibel Bestemmingsplan Merici: Een Stap Vooruit in Woningbouw
Het bestemmingsplan Merici, onderdeel van het bestemmingsplan Landelijk Gebied Zuid, is vastgesteld. Het plan, dat de ontwikkeling van het Ursulinenklooster aan de Nesdijk voor woningbouw mogelijk maakt, werd na een lang traject goedgekeurd door de gemeenteraad. Het bestemmingsplan is flexibel en stelt eisen aan de bouw van woningen binnen stedenbouwkundige grenzen, met behoud van groen en parkeren op eigen erf.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan Merici, dat onderdeel is van het bestemmingsplan Landelijk Gebied Zuid. Het perceel aan de Nesdijk, waar het Ursulinenklooster is gevestigd, wordt ontwikkeld voor woningbouw door de congregatie en projectontwikkelaar AM. Het bestemmingsplan is flexibel en stelt eisen aan de bouw van woningen binnen stedenbouwkundige grenzen, met behoud van groen en parkeren op eigen erf. Tijdens de inzageperiode zijn zienswijzen ingediend, vooral over de noordoostelijke hoek van het plangebied. Daarom wordt voorgesteld deze gronden uit het plan te halen en een aparte procedure te volgen. Het plan moet voldoen aan het volkshuisvestingsbeleid, ook voor sociale huur in het Kloosterhof. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en treedt het in werking na een beroepstermijn van zes weken, tenzij er een voorlopige voorziening wordt gevraagd. De plankosten worden door de ontwikkelaar betaald.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Merici Ursulinenklooster Zienswijzen Volkshuisvesting Flexibel bestemmingsplan Stedenbouwkundig plan Sociale huur Plangebied Woningvoorraad Projectontwikkelaar AMVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:24:28 - 00:24:42 - 00:24:50 - 00:24:53 - 00:30:21 - 00:30:24 - 00:32:02 - 00:32:06 - 00:35:24 - 00:35:28 - 00:38:39 - 00:38:45 - 00:39:51 - 00:39:55 - 00:43:55 - 00:43:59 - 00:44:27 - 00:44:54 - 00:45:01 - 00:49:14 - 00:49:17 - 00:49:33 - 00:50:21 - 00:51:12 - 00:51:14 - 00:51:34 - 00:51:44 - 00:52:06 - 00:52:10 - 00:52:15 - 00:53:38 - 00:53:40 - 00:54:37 - 00:54:40 - 00:54:54 - 00:55:06 - 00:55:27 - 01:05:08 - 01:05:36 - 01:08:01 - 01:08:04 - 01:08:43 - 01:10:49 - 01:10:57 - 01:10:57 - 01:10:58 - 01:11:08 - 01:17:43 - 01:17:45 - 01:18:31 - 01:18:33 - 01:18:36 - 01:18:40 - 01:19:27 - 01:19:59 - 01:20:04 - 01:20:16 - 01:20:24 - 01:21:24 - 01:21:46 - 01:22:14 - 01:22:24 - 01:23:04 - 01:23:07 - 01:23:10 - 01:24:18 - 01:24:23 - 01:26:37 - 01:26:40 - 01:28:36 - 01:28:51 - 01:29:29 - 01:29:29 - 01:29:33 - 01:29:34 - 01:29:35 - 01:30:49 - 01:30:52 - 01:31:13 - 01:41:33 - 01:41:37 - 01:41:45 - 01:42:45 - 01:46:41 - 01:47:10
Onbekende spreker -
Agendapunt 16. 12-083: Voorstel betreft € 50.000 uit de begrotingssaldo 2015 op te nemen voor de handhaving van onrechtmatige permanente bewoning recreatiewoningen en het vaststellen van de daarbij behorende begrotingswijziging
Raad Bergen stemt in met handhaving recreatiewoningen ondanks verdeeldheid
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om € 50.000 vrij te maken voor de handhaving van onrechtmatige permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen. Het debat hierover was fel, met partijen die pleitten voor een herziening van het beleid.
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Esther Quaedflieg en voorgelegd aan de raad op 11 december 2014, betreft de handhaving van onrechtmatige permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen. Het college vraagt de raad om voor 2015 een bedrag van € 50.000 beschikbaar te stellen uit het begrotingssaldo voor de handhaving van deze kwesties. Dit bedrag is bedoeld om een fulltime medewerker in te huren die zich bezighoudt met de handhaving en behandeling van aanvragen voor gedoogbeschikkingen. In 2014 zijn er diverse handhavingsacties ondernomen, waaronder het versturen van brieven en het verlenen van gedoogbeschikkingen. Het voorstel benadrukt dat handhaving noodzakelijk blijft, ongeacht de uitkomst van de nieuwe woonvisie van de gemeente Bergen. Niet handhavend optreden zou leiden tot rechtsongelijkheid en ruimtelijke impact. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijziging om de continuïteit van het handhavingsbeleid te waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen". Het doel is om €50.000 uit het begrotingssaldo van 2015 te reserveren voor de handhaving van onrechtmatige permanente bewoning van recreatiewoningen. Dit bedrag is bedoeld om de kosten te dekken voor het inhuren van 1 FTE die zich bezighoudt met de handhaving. Het project beoogt de beëindiging van onrechtmatige bewoning en de verwijdering van illegale bouwwerken, met een verwachte uitvoeringstijd van 5 tot 10 jaar.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de huidige stand van zaken, de noodzaak van het project, en de financiële implicaties. Echter, het mist een uitgebreide risicoanalyse en een langetermijnvisie na 2015.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de €50.000 voor 2015 en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de continuïteit van het handhavingsbeleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voortzetten van de handhaving van onrechtmatige bewoning, wat consistent is met eerder beleid, of het heroverwegen van de prioriteiten en middelen in het licht van andere gemeentelijke behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de beoogde handhavingsactiviteiten. Echter, het is minder tijdgebonden en specifiek over de langetermijnstrategie na 2015. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bedrag van €50.000 voor 2015 goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het participatieniveau is laag; betrokkenen worden geïnformeerd maar hebben geen directe invloed op het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het indirect kan bijdragen aan ruimtelijke ordening en behoud van recreatiegebieden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een eenmalige toewijzing van €50.000 uit het begrotingssaldo van 2015. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar, en het voorstel voorziet niet in structurele financiering na 2015.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Handhaving Permanente bewoning Recreatiewoningen Illegale bouw Gedoogbeschikking Begrotingswijziging Beleidsregels Begrotingssaldo Woonvisie ToezichtVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:47:11 - 01:47:57 - 01:50:41 - 01:51:47 - 01:51:52 - 02:00:47 - 02:00:51 - 02:01:44 - 02:01:47 - 02:02:31 - 02:02:37 - 02:03:15 - 02:05:31 - 02:05:35 - 02:06:12 - 02:07:22 - 02:07:28 - 02:08:34 - 02:09:29 - 02:10:12 - 02:10:14 - 02:10:16 - 02:10:21 - 02:20:57 - 02:21:09 - 02:23:09
Agendapunt 17. 12-084: Voorstel betreft het vaststellen van de begrotingswijziging aanpassen budgetten voorbereiding Jaarrekening 2014 en de daarbij behorende begrotingswijziging
Raadsvergadering Bergen: Begrotingswijziging 2014 Zorgt voor Verhit Debat
Tijdens de raadsvergadering van 11 december 2014 in Bergen werd een voorstel voor een begrotingswijziging besproken, met als doel de financiële gevolgen van de Fimarap 2014 vast te stellen. Het voorstel, gepresenteerd door Astrid van Bockhooven, stuitte op gemengde reacties.
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Astrid van Bockhooven en gepresenteerd tijdens de raadsvergadering van 11 december 2014, betreft een begrotingswijziging ter voorbereiding van de jaarrekening 2014. Het doel is om de financiële gevolgen van de Fimarap 2014 vast te stellen en afwijkingen tussen de begroting en werkelijkheid te minimaliseren. Dit proces, dat sinds 2012 wordt gevolgd op aanbeveling van de accountant, omvat het bijstellen van budgetten en investeringen voor 2014. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze wijzigingen, zodat de jaarrekening 2014 zo nauwkeurig mogelijk kan worden opgesteld. Verschillende financiële mutaties worden toegelicht, zoals aanpassingen in de WMO-uitgaven, opbrengsten uit parkeerboetes, en strategisch vastgoed. Ook worden diverse investeringsprojecten besproken, waarvan sommige budgetten naar 2015 worden verschoven vanwege vertragingen of gewijzigde plannen. Het college van Bergen, vertegenwoordigd door drs. W.J.M. Bierman en drs. H. Hafkamp, ondersteunt het voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Jaarrekening 2014 Fimarap 2014 Harde afsluiting Budgetten Investeringen Exploitatiebudgetten Tussentijdse Rapportage Kapitaallasten BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 18. 12-085: Voorstel betreft het vaststellen van de Belastingverordeningen 2015
Gemeenteraad Bergen Stemt in met Nieuwe Belastingverordeningen voor 2015
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de belastingverordeningen voor 2015, ondanks stevige discussies over de financiële lasten voor burgers. De verordeningen omvatten onder andere een verhoging van de leges en parkeerbelastingen, terwijl de tarieven voor rioolheffing en OZB voor woningen gelijk blijven.
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad betreft de vaststelling van de belastingverordeningen voor 2015, inclusief de kwijtscheldingsregels. De verordeningen zijn nodig om rechtmatig gemeentelijke belastingen te kunnen heffen in overeenstemming met de Programmabegroting 2015. Belangrijke punten zijn onder andere de legesverordening, waarbij tarieven met 2% zijn verhoogd, en de afvalstoffenheffing, die streeft naar volledige kostendekkendheid. Voor de rioolheffing blijven de tarieven gelijk aan 2014, terwijl de OZB-tarieven voor woningen gelijk blijven en die voor niet-woningen iets stijgen. De forensenbelastingtarieven worden verlaagd, en de parkeerbelastingen kennen een verhoging van 2% voor parkeervergunningen. Het besluit omvat ook een nieuw kwijtscheldingsbesluit voor meer transparantie. De raad moet deze verordeningen nog in 2014 vaststellen om de aanslagen voor 2015 te kunnen opleggen. Bij niet-vaststelling loopt de gemeente inkomsten mis. Na vaststelling worden de verordeningen gepubliceerd in de gemeentekrant en op de website.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2015 Programmabegroting 2015 Legesverordening Afvalstoffenheffing Rioolheffing Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Forensenbelasting Parkeerbelastingen Kwijtscheldingsbesluit Tarievenoverzicht 2015Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:35:02 - 02:35:12 - 02:39:40 - 02:39:58 - 02:41:13 - 02:41:16 - 02:41:22 - 02:41:55 - 02:42:15 - 02:43:15 - 02:43:20 - 02:43:31 - 02:44:07 - 02:44:15 - 02:44:24 - 02:45:05 - 02:45:17 - 02:46:40 - 02:47:22 - 02:49:10 - 02:49:15 - 02:49:16 - 02:49:18 - 02:49:21 - 02:51:41 - 02:51:45 - 02:52:50 - 02:53:01 - 02:53:11
Agendapunt 19. 12-086: Voorstel betreft het vaststellen van de Parkeerverordening 2015
Zorgverleners krijgen goedkopere parkeeropties met nieuwe verordening
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met de Parkeerverordening 2015, die een nieuwe zorgvergunning introduceert. Deze vergunning biedt zorginstellingen en mantelzorgers een betaalbare parkeeroplossing en treedt in werking op 1 januari 2015.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de Parkeerverordening 2015, waarin een zorgvergunning wordt geïntroduceerd. Deze vergunning is bedoeld voor zorginstellingen zonder winstoogmerk en mantelzorgers, om hen tegemoet te komen met een goedkoper alternatief voor de huidige bedrijfsvergunningen en bezoekerskaarten. De zorgvergunning biedt een praktischere en betaalbare oplossing voor langdurig parkeren. De verordening treedt in werking op 1 januari 2015. Financieel gezien zal de invoering van de zorgvergunning naar verwachting leiden tot een daling van de parkeerinkomsten met ongeveer € 4.500 per jaar. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met deze wijziging om de parkeerfaciliteiten voor zorgverleners te verbeteren.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerverordening 2015 Zorgvergunning Mantelzorgers Zorginstellingen Parkeerbelasting Bedrijfsvergunningen Bezoekerskaart Inkomsten Tarief VergunningenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 20. 12-087: Voorstel betreft het vaststellen van het Beleidskader Participatiewet BUCH 2015
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om diverse documenten vast te stellen in het kader van de invoering van de Participatiewet per 1 januari 2015. Het doel van de Participatiewet is om meer mensen, inclusief mensen met een arbeidsbeperking, aan het werk te krijgen. Het voorstel omvat het vaststellen van een beleidskader en zeven verordeningen die de uitvoering van de Participatiewet in de gemeente Bergen regelen. Deze verordeningen hebben betrekking op re-integratie, tegenprestatie, loonkostensubsidie, afstemming, studietoeslag, inkomenstoeslag en verrekening van bestuurlijke boetes. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met deze documenten, zodat de gemeente Bergen klaar is voor de uitvoering van de Participatiewet vanaf 1 januari 2015. Het beleidskader en de verordeningen zijn opgesteld in samenwerking met andere gemeenten in de regio Alkmaar. De uitvoering van het beleid zal worden geëvalueerd eind 2015.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Beleidskader Verordeningen Re-integratie Tegenprestatie Loonkostensubsidie Loonwaardemeting Studietoeslag Inkomentoeslag BUCH gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21. Voorstel betreft het vaststellen van een toevoeging op het Normenkader 2014
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 22. Motie vreemd aan de orde van de vergadering
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:13:14 - 03:13:51 - 03:13:55 - 03:14:05 - 03:14:17 - 03:14:22 - 03:14:26 - 03:14:31 - 03:14:45 - 03:14:59 - 03:17:59 - 03:18:03 - 03:18:05 - 03:18:05 - 03:18:10 - 03:19:30 - 03:19:44 - 03:20:14 - 03:20:44 - 03:20:48 - 03:21:44 - 03:21:48 - 03:21:52 - 03:22:21 - 03:23:28 - 03:23:30 - 03:24:09 - 03:24:34 - 03:24:36 - 03:24:47 - 03:26:10 - 03:29:24 - 03:29:32 - 03:29:33 - 03:31:04 - 03:31:08 - 03:31:40 - 03:31:42 - 03:31:47 - 03:31:48 - 03:31:53 - 03:32:20 - 03:32:30
Agendapunt 23. Motie vreemd aan de orde van de vergadering
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: