15-05-2012 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 12 april 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en 1 mei met 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamel lijst ingekomen stukken week 15 tot en met week 19
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 05-032: Voorstel betreft kennis te nemen van het ontwerp Structuurvisie Bergen aan Zee en deze na de zomer 2012 formeel de inspraak in te brengen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om akkoord te gaan met het vrijgeven van de ontwerp structuurvisie voor Bergen aan Zee voor formele inspraak voor het zomerreces. Deze structuurvisie, ontwikkeld met input van de dorpsraad, stichting en bewoners, richt zich op het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid van Bergen aan Zee. Belangrijke aandachtspunten zijn onder andere de zichtbaarheid van het strand, de kwaliteit van de openbare ruimte en verkeersdominantie. De visie streeft naar een aantrekkelijke woon- en recreatieomgeving met een sterke binding met de zee. De inspraakperiode is gepland voor zes weken, waarna de reacties worden verwerkt in een Nota van Inspraak. Het uiteindelijke doel is om de structuurvisie in september 2012 vast te stellen. De kosten voor de inspraak zijn opgenomen in de projectbegroting.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Structuurvisie Bergen aan Zee
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Structuurvisie Bergen aan Zee, vaststellen ten behoeve van de inspraak voor het zomerreces." Het college vraagt de gemeenteraad om akkoord te gaan met het vrijgeven van de ontwerpstructuurvisie voor formele inspraak. De visie richt zich op het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid van Bergen aan Zee, met aandacht voor kleinschaligheid, toerisme, en duurzaamheid. De inspraakperiode is gepland voor zes weken, waarna een Nota van Inspraak wordt opgesteld. Het uiteindelijke doel is om de structuurvisie in september 2012 vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de achtergrond, betrokkenheid van belanghebbenden, en de stappen voor inspraak en vaststelling. Echter, specifieke details over de inhoudelijke beleidsdoelen en concrete maatregelen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het vrijgeven van de ontwerpstructuurvisie voor inspraak. Dit is een cruciale stap in het proces, omdat het de raad in staat stelt om feedback van de gemeenschap te verzamelen voordat de visie definitief wordt vastgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de ontwerpstructuurvisie voldoende vindt om deze vrij te geven voor inspraak. Dit omvat het afwegen van de belangen van bewoners, ondernemers, en toeristen, evenals de nadruk op duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdlijn is voor inspraak en vaststelling, ontbreken specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van beleidsdoelen kan concreter.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met het vrijgeven van de ontwerpstructuurvisie voor een inspraakperiode van zes weken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inspraak van bewoners en ondernemers, en de betrokkenheid van de dorpsraad en stichting in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met beleidsdoelen die bijdragen aan het verbeteren van duurzaamheid in Bergen aan Zee.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de inspraak zijn opgenomen in de projectbegroting. Er wordt geen verdere financiële dekking of impact besproken in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Inspraak Bergen aan Zee Architect Sjoerd Soeters Ruimtelijke kwaliteit Toerisme Beleidsdoelstellingen Dorpsraad Openbare ruimte DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 05-033: Voorstel betreft in te stemmen met het intrekken wijziging bestemmingsplan Egmond aan Zee – Centrum Boulevard inzake maximale bouwdiepte 22 meter
Boulevard Egmond aan Zee blijft ongewijzigd: Raad trekt wijziging bestemmingsplan in
De gemeenteraad van Egmond aan Zee heeft besloten om een wijziging in het bestemmingsplan voor de Boulevard in te trekken. Dit besluit voorkomt aanzienlijke financiële risico's en behoudt bestaande bouwrechten.
Samenvatting
Het voorstel betreft de intrekking van een wijziging in het bestemmingsplan voor Egmond aan Zee – Centrum en Boulevard, specifiek over de maximale bouwdiepte van 22 meter voor gebouwen aan de Boulevard. Het amendement dat deze wijziging voorstelde, is tegenstrijdig geformuleerd en niet uitvoerbaar zonder bestaande rechten te beperken. Het oude bestemmingsplan laat namelijk op sommige percelen een grotere bouwdiepte toe, zoals bij het appartementencomplex De Graaf van Egmont. Het opnemen van de nieuwe regel zou leiden tot beperking van bestaande rechten en aanzienlijke planschade van meer dan €1.000.000,-. Daarom wordt geadviseerd de wijziging in te trekken. Als de raad instemt, blijft het bestemmingsplan ongewijzigd en worden geen nieuwe bouwdieptebeperkingen opgelegd. Het besluit wordt na goedkeuring gepubliceerd en treedt na een beroepstermijn van zes weken in werking, tenzij er een voorlopige voorziening wordt gevraagd. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel, maar afwijzing kan leiden tot aanzienlijke financiële risico's.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Intrekking van de wijziging ten aanzien van de ‘maximale bouwdiepte van 22 meter’ in het bestemmingsplan Egmond aan Zee – Centrum en Boulevard.
Samenvatting: Het voorstel betreft de intrekking van een eerder aangenomen amendement dat een maximale bouwdiepte van 22 meter voor gebouwen aan de Boulevard in Egmond aan Zee vaststelde. Het amendement bleek tegenstrijdig en niet uitvoerbaar zonder bestaande rechten te beperken, wat kan leiden tot aanzienlijke planschade. Het voorstel adviseert de raad om de wijziging in te trekken om financiële risico's en juridische complicaties te vermijden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de problematiek rondom het amendement duidelijk uiteenzet, inclusief de juridische en financiële implicaties. Het biedt een gedetailleerde uitleg waarom het amendement niet uitvoerbaar is en welke gevolgen het kan hebben.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen of het amendement wordt ingetrokken. Dit is een belangrijke beslissing gezien de juridische en financiële gevolgen die aan het amendement verbonden zijn.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet kiezen tussen het intrekken van het amendement om financiële en juridische risico's te vermijden, of het handhaven van het amendement met het risico op aanzienlijke planschadeclaims.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden in termen van de stappen die moeten worden genomen na de beslissing van de raad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar het wijst op de tegenstrijdigheden in het oorspronkelijke amendement.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het amendement in te trekken, waardoor de maximale bouwdiepte van 22 meter niet wordt opgenomen in het bestemmingsplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces, maar erkent wel dat eigenaren en gebruikers van het plangebied betrokken partijen zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het intrekken van het amendement voorkomt een potentieel financieel risico van meer dan €1.000.000,- aan planschade. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien het voorstel juist is om financiële risico's te vermijden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bouwdiepte Planschade Amendement Bestaande rechten Boulevard Planregel Waardevermindering Bebouwing TaxatierapportVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 05-034: Voorstel betreft in te stemmen met het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen inzake omgevingsvergunning wijziging bestemming Herenweg 53-55 om Bergen
Samenvatting
Het voorstel betreft het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen voor de vervanging van een twee-onder-één kap woning op het perceel Herenweg 53-55 in Bergen. De aanvraag is ingediend door de heer Schneider en betreft de nieuwbouw van een woning op dezelfde locatie als de bestaande woning. De helft van de woning heeft een woonbestemming, terwijl de andere helft een agrarische bestemming heeft, wat in strijd is met het bestemmingsplan. Het college adviseert medewerking te verlenen, aangezien het bouwplan geen bezwaren oplevert vanuit stedenbouwkundig oogpunt en in overeenstemming is met rijks- en provinciaal beleid. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen en het plan is goedgekeurd door de welstandscommissie. Indien de raad een verklaring van geen bedenkingen afgeeft, kan de omgevingsvergunning worden verleend. Na het raadsbesluit wordt het besluit gepubliceerd en treedt de omgevingsvergunning in werking na afloop van de beroepstermijn. Alle kosten zijn voor rekening van de aanvrager en er zijn geen kosten voor de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
- Titel: Afgeven van een verklaring van geen bedenkingen voor het vervangen van een twee-onder-één kap woning op het perceel Herenweg 53-55 in Bergen.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen voor de vervanging van een bestaande twee-onder-één kap woning op het perceel Herenweg 53-55 in Bergen. De aanvraag is in lijn met het rijks- en provinciaal beleid en voldoet aan de stedenbouwkundige eisen. Er zijn geen bezwaren vanuit milieu, externe veiligheid, flora en fauna. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder inspraakreacties. Het college kan de omgevingsvergunning alleen verlenen als de raad de verklaring van geen bedenkingen afgeeft.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de aanvraag, de stedenbouwkundige en beleidsmatige context, en de procedurele stappen die zijn doorlopen.
Rol van de raad:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is voor het college om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de vervanging van de woning, rekening houdend met de ruimtelijke ordening en de beleidskaders. Er zijn geen grote politieke keuzes, gezien de afwezigheid van bezwaren en de overeenstemming met beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een verklaring van geen bedenkingen af te geven, waarmee de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het bouwplan ter inzage heeft gelegen en dat er geen inspraakreacties zijn ontvangen. Dit suggereert dat er beperkte participatie is geweest, maar dat er ook geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke ordening en beleidsconformiteit.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien alle kosten voor rekening van de aanvrager zijn. Er is een planschadeovereenkomst die eventuele kosten dekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Twee-onder-één kap woning Herenweg 53-55 Bestemmingsplan Ruimtelijke ordening Projectafwijkingsbesluit Stedenbouwkundig Structuurvisie Landelijk Gebied Welstandscommissie PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 05-035: Voorstel betreft in te stemmen met het concept Regionaal Beleidsplan 2012 – 2015 ‘Slim samenwerken vanuit de basis’ van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord zet in op 'Slim samenwerken'
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) presenteert een ambitieus beleidsplan om de regio tot een van de veiligste van Nederland te maken. Het plan, dat zich richt op risicobewustzijn, burgerparticipatie en vakbekwaamheid, moet binnen de huidige financiële kaders en met een bezuiniging van 10% worden gerealiseerd.
Samenvatting
Het voorstel betreft het concept Regionaal Beleidsplan 2012-2015 'Slim samenwerken vanuit de basis' van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). De raad wordt gevraagd in te stemmen met dit concept en kennis te nemen van het bijbehorende Regionaal Risicoprofiel. Het plan richt zich op het verbeteren van de veiligheid in de regio door middel van vijf speerpunten: risicobewustzijn, burgerparticipatie, vakbekwaamheid, slimme planvorming en toetsing. Het doel is om de regio tot een van de vijf veiligste in Nederland te maken, binnen de huidige financiële kaders en met een bezuiniging van 10% voor 2013. De raad heeft invloed op het beleidsplan via het risicoprofiel en kan lokale prioriteiten aandragen. Er is echter een prioriteringsoverzicht van geplande activiteiten nodig, waarop de raad invloed kan uitoefenen. De uiteindelijke besluitvorming vindt plaats op 29 juni 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal Beleidsplan 2012 - 2015 'Slim samenwerken vanuit de basis'" van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het plan richt zich op het verbeteren van de veiligheid in de regio door middel van samenwerking tussen verschillende veiligheidsdiensten en gemeenten. Het beleidsplan heeft als doel de regio tot een van de vijf veiligste in Nederland te maken tegen 2015. Het omvat vijf speerpunten: risicobewustzijn, burgerparticipatie, vakbekwaamheid, slimme planvorming en toetsing. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het concept en een prioriteringsoverzicht van geplande activiteiten toe te voegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist een prioriteringsoverzicht van geplande activiteiten, wat essentieel is voor de uitvoering en monitoring van het plan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het concept beleidsplan te beoordelen en goed te keuren. Daarnaast kan de raad invloed uitoefenen door het aandragen van lokale risico’s en beleidsprioriteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het beleidsplan en het al dan niet aandringen op een prioriteringsoverzicht. Er moet ook worden overwogen hoe lokale risico’s en prioriteiten in het plan worden geïntegreerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het ontbreekt aan specifieke prioriteiten en tijdlijnen voor de uitvoering van activiteiten. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdsgebonden acties gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het concept beleidsplan en of zij een zienswijze indient voor het toevoegen van een prioriteringsoverzicht.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie als een speerpunt, waarbij de inzet van vrijwilligers en de betrokkenheid van burgers bij veiligheidsinitiatieven wordt gestimuleerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het efficiënte gebruik van middelen en samenwerking wel impliciet bijdragen aan duurzame praktijken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de veiligheidsdoelstellingen binnen de huidige financiële kaders kunnen worden uitgevoerd, zonder af te wijken van de opgelegde 10% bezuinigingstaakstelling voor 2013. Er worden geen externe subsidiebronnen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Regionaal Beleidsplan 2012-2015 Risicoprofiel Rampenbestrijding Crisisbeheersing Risicocommunicatie Burgerparticipatie Zelfredzaamheid Vakbekwaamheid BezuinigingsdoelstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 05-036: Voorstel betreft het vaststellen van de eerste wijziging op de Verordening Individuele Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Bergen 2009
Gemeente Bergen Past Verordening Maatschappelijke Ondersteuning aan na Rechterlijke Uitspraak
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een wijziging in de verordening voor maatschappelijke ondersteuning. Deze aanpassing volgt op een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, die bepaalt dat inkomensgrenzen niet langer mogen worden gehanteerd voor voorzieningen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de verordening voor individuele maatschappelijke ondersteuning aan te passen. Dit is noodzakelijk vanwege een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, die bepaalt dat gemeenten geen inkomensgrenzen mogen hanteren voor voorzieningen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Hierdoor worden vervoers- en maaltijdvoorzieningen toegankelijker voor een grotere groep inwoners, wat financiële gevolgen heeft voor de gemeente. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de gewijzigde verordening, die al sinds 1 januari 2012 in gebruik is, en de extra kosten voor 2012 te dekken uit bestaande Wmo-budgetten. Er worden verschillende opties besproken om de kosten te beheersen, zoals het schrappen van coulance voor ouderen en het invoeren van een eigen bijdrage per cliënt. De tekst benadrukt dat het niet aanpassen van de verordening kan leiden tot extra werk en kosten. Het voorstel wordt ondersteund door financiële risicoanalyses en mogelijke oplossingen om de impact op de begroting te minimaliseren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing verordening individueel maatschappelijke ondersteuning Gemeente Bergen". Het voorstel betreft de aanpassing van de verordening voor individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Bergen, naar aanleiding van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. De uitspraak verbiedt gemeenten om inkomenspolitiek te voeren naast de eigen bijdrage zoals bedoeld in de Wmo. Hierdoor moeten inkomensgrenzen in de verordening worden geschrapt, wat leidt tot een bredere doelgroep voor vervoers- en maaltijdvoorzieningen. Dit heeft financiële gevolgen voor de gemeente, die deels kunnen worden opgevangen binnen de huidige begroting.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de aanleiding, de juridische context, en de financiële implicaties. Er worden echter geen alternatieve oplossingen of scenario's gepresenteerd, behalve de verplichte aanpassing.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de gewijzigde verordening en de financiële consequenties goedkeuren. De raad heeft de bevoegdheid om het budgetrecht uit te oefenen en moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de aanpassing van de verordening en de voorgestelde financiële dekking. Er moet ook worden overwogen of er aanvullende maatregelen nodig zijn om de kosten te beheersen, zoals het schrappen van de "coulance" voor ouderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de effectiviteit. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking op lange termijn is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde verordening vast te stellen en de financiële gevolgen te accepteren.
Participatie:
Er is beperkte participatie; de Wmo adviesraad is geïnformeerd, maar niet om advies gevraagd. Er is geen bredere burgerparticipatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een verwachte stijging van de kosten voor vervoers- en maaltijdvoorzieningen. De dekking is deels mogelijk binnen de huidige begroting, maar op lange termijn zijn aanvullende maatregelen nodig om de kosten te beheersen. Er zijn geen externe subsidiebronnen beschikbaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Verordening Inkomensgrens Vervoersvoorziening Maaltijdvoorziening Centrale Raad van Beroep Inkomenspolitiek Beleidsregel Kostenbeheersing FunctiebeperkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 05-037: Voorstel betreft het vaststellen van een gewijzigde opzet van de P&C cyclus en deze op te nemen in de wijzigingen van de Verordening Artikel 212 van de Gemeente Wet
Gemeente Streeft naar Duidelijkere Financiële Rapportages
In een poging om de financiële rapportages binnen de gemeente te verbeteren, heeft A.M. Kooiman een voorstel ingediend om de Planning & Control cyclus te herzien en de Verordening ex artikel 212 Gemeentewet te actualiseren. Het doel is om de documenten leesbaarder en relevanter te maken voor de gemeenteraad.
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door A.M. Kooiman, richt zich op het verbeteren van de financiële rapportages binnen de gemeente door de Planning & Control (P&C) cyclus aan te passen en de Verordening ex artikel 212 Gemeentewet te actualiseren. De huidige financiële documenten worden als onoverzichtelijk en te gedetailleerd ervaren, met veel herhalingen en een gebrek aan aansluiting met het collegeprogramma. Het voorstel beoogt de introductie van één jaarlijkse tussentijdse rapportage naast de Begroting, Jaarrekening en Perspectiefnota, waarbij de Voorjaarsnota en Najaarsnota komen te vervallen. De documenten moeten zelfstandig leesbaar zijn, herhalingen vermijden en alleen ingaan op relevante afwijkingen. De P&C cyclus wordt herzien met specifieke momenten voor de Jaarrekening, Perspectiefnota, tussentijdse rapportage en Begroting. De verordening wordt geactualiseerd en gemoderniseerd, met behoud van relevante artikelen en herintroductie van de subsidieparagraaf. Het doel is om de raad te voorzien van leesbare en begrijpelijke financiële documenten die logisch op elkaar aansluiten. De nieuwe cyclus wordt ingevoerd met de Jaarrekening 2011 en de verordening treedt in werking na vaststelling. Er zijn geen extra financiële middelen nodig voor deze veranderingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing van rapportages via de Planning & Control cyclus en actualisering van de Verordening ex artikel 212 Gemeente Wet". Het doel is om de financiële documenten van de gemeente leesbaarder en relevanter te maken door de Planning & Control cyclus te herzien. Dit omvat het verminderen van herhalingen, het verbeteren van de aansluiting tussen documenten, en het introduceren van een jaarlijkse tussentijdse rapportage. De Voorjaarsnota en Najaarsnota worden afgeschaft. De verordening wordt geactualiseerd om de nieuwe cyclus te ondersteunen en de verloren gegane subsidieparagraaf wordt hersteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de problemen met de huidige cyclus en de voorgestelde oplossingen. Er is echter weinig informatie over de implementatie en evaluatie van de nieuwe cyclus.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de verordening goedkeuren en de nieuwe Planning & Control cyclus vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen dat de documenten voldoen aan de doelstellingen van leesbaarheid en relevantie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de problemen met de huidige cyclus op te lossen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van detail en de focus van de rapportages.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen voor de rapportages. Het is echter minder duidelijk over de tijdsgebonden aspecten van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de nieuwe cyclus moet nog worden bewezen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de verordening en de nieuwe Planning & Control cyclus.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. De focus ligt op interne verbeteringen binnen de gemeentelijke organisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op administratieve en financiële efficiëntie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om een andere wijze van verantwoorden en rapporteren. Er zijn geen extra middelen nodig voor de implementatie van de nieuwe cyclus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planning & Control cyclus Verordening ex artikel 212 Gemeente Wet Tussentijdse rapportage Jaarrekening Perspectiefnota Begroting Klankbordgroep Financiële documenten Bijsturingsmaatregelen VerkeerslichtmodelVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 05-038: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan Zwaanstraat Groet
Nieuwe Woning in Groet: Raad Debatteert over Bestemmingsplan en Beleid
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over het bestemmingsplan Zwaanstraat Groet, dat de bouw van een vrijstaande woning mogelijk maakt op het achterste deel van de tuin van de Groene Lantaarn. Hoewel er geen bezwaren van omwonenden zijn ontvangen, roept het plan vragen op over het bredere beleid voor kleinschalige bouwprojecten.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan Zwaanstraat Groet, waarmee de bouw van een vrijstaande woning mogelijk wordt gemaakt op het achterste deel van de tuin van de Groene Lantaarn in Groet. Dit plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, maar kan door een nieuw bestemmingsplan juridisch-planologisch worden toegestaan. Het bestemmingsplan is al grotendeels doorlopen, met inspraakmogelijkheden en overleg met instanties zoals het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Er zijn geen zienswijzen van omwonenden ontvangen. Het plan wordt nu aan de raad voorgelegd ter vaststelling. Na vaststelling wordt het gepubliceerd en treedt het in werking na een beroepstermijn van zes weken, mits er geen beroep wordt ingediend. Alle kosten zijn voor rekening van de aanvrager.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Zwaanstraat Groet". Het doel is om een nieuw bestemmingsplan vast te stellen dat de bouw van een vrijstaande woning mogelijk maakt op het achterste gedeelte van de tuin van de Groene Lantaarn, een pand met de karakteristiek van een stolpboerderij in Schoorl. Dit plan vervangt het huidige bestemmingsplan dat de bouw niet toestaat. Het nieuwe plan biedt een actuele juridische regeling voor het perceel en is stedenbouwkundig passend. Er zijn geen inspraakreacties van omwonenden ontvangen, maar het Hoogheemraadschap heeft wel een reactie gegeven over waterkwaliteitsinformatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de procedure, de betrokken partijen, en de juridische context. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de reactie van het Hoogheemraadschap en hoe deze wordt verwerkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een cruciale stap in de procedure, aangezien zonder goedkeuring van de raad het plan niet kan worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het wijzigen van het bestemmingsplan om de bouw van de woning mogelijk te maken. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van belanghebbenden of als het plan niet strookt met bredere beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de uitkomst van het plan, behalve de juridische mogelijkheid tot bouwen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de reactie van het Hoogheemraadschap moet nog worden verwerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het bestemmingsplan vaststelt, waarmee de bouw van de woning mogelijk wordt.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen inspraakreacties van omwonenden ontvangen. Dit kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid of tevredenheid met het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het zou relevant kunnen zijn, vooral in relatie tot de reactie van het Hoogheemraadschap over waterbeheer.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente; alle kosten, inclusief eventuele planschade, zijn voor rekening van de aanvrager. Dit is contractueel vastgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Zwaanstraat Groet Groene Lantaarn Vrijstaande woning Stedenbouwkundig Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) Inspraakverordening Zienswijze Omgevingsvergunning Planschade Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:08:39 - 00:08:47 - 00:11:03 - 00:11:06 - 00:12:32 - 00:12:39 - 00:13:52 - 00:13:59 - 00:14:33 - 00:14:36 - 00:14:45 - 00:14:53 - 00:19:28 - 00:19:34 - 00:22:06 - 00:22:10 - 00:22:26 - 00:22:32 - 00:23:53 - 00:24:03 - 00:25:30 - 00:25:42 - 00:25:59 - 00:26:04 - 00:26:18 - 00:26:23 - 00:26:51 - 00:27:00 - 00:27:03 - 00:27:27 - 00:27:36 - 00:28:07 - 00:28:32 - 00:28:37 - 00:28:50 - 00:29:57 - 00:31:00 - 00:31:31 - 00:31:37 - 00:31:40 - 00:31:40
Onbekende spreker -
Agendapunt 11. 05-039: Voorstel betreft de beleidsnotitie Mantelzorgwonen maart 2012 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Mantelzorgwonen: Een Stap Vooruit, Maar Met Vragen
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met een beleidsnotitie die mantelzorgwonen mogelijk maakt, maar niet zonder zorgen over de uitvoering en financiële implicaties.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de beleidsnotitie Mantelzorgwonen, die als basis dient voor het verlenen van vrijstellingen van het bestemmingsplan voor mantelzorgwonen. De raad wordt gevraagd om de beleidsnotitie goed te keuren, een budget van € 14.000 vrij te maken voor het opstellen van uitvoeringsregels, en een reserve van € 125.000 in te stellen voor woningaanpassingen voor minder draagkrachtigen. De beleidsnotitie is aangepast om mantelzorgwonen in koopwoningen voor minder draagkrachtigen mogelijk te maken. Het opstellen van een paraplubestemmingsplan lijkt voorlopig niet nodig vanwege aanstaande wijzigingen in het Besluit omgevingsrecht (BOR). Na vaststelling van de beleidsnotitie kan het college de uitvoeringsregels opstellen en implementeren, met een jaarlijkse evaluatie van de effecten. Het besluit sluit aan bij het WMO-beleid en bevordert zelfredzaamheid in de woning. De raad wordt gevraagd om het beleid en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Mantelzorgwonen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de beleidsnotitie "Mantelzorgwonen", opgesteld door J. Sanders, en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter vaststelling. Het doel is om mantelzorgwonen te faciliteren door vrijstellingen van het bestemmingsplan te verlenen en uitvoeringsregels op te stellen. Er wordt een budget van €14.000 voorgesteld voor het opstellen van deze regels, te onttrekken uit de reserve sociale woningbouw. Daarnaast wordt een reserve van €125.000 ingesteld voor woningaanpassingen voor minder draagkrachtigen, gedekt door de algemene reserve.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de stappen die nodig zijn om het beleid te implementeren, inclusief financiële dekking en betrokken partijen. Echter, er is enige onzekerheid over de toekomstige wijzigingen in het BOR en het aantal aanvragen voor woningaanpassingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol bij het vaststellen van de beleidsnotitie en het vrijmaken van de benodigde financiële middelen. De raad moet ook toezien op de uitvoering en evaluatie van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van mantelzorgwonen binnen het sociale beleid en de toewijzing van financiële middelen uit de reserves. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de onzekerheden rondom toekomstige aanvragen en wijzigingen in het BOR.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar er zijn onzekerheden over de meetbaarheid van de resultaten (aantal aanvragen) en de realistische inschatting van de benodigde middelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de beleidsnotitie vast te stellen, de financiële middelen vrij te maken en de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; de concept-notitie heeft ter inzage gelegen, maar er zijn geen reacties ontvangen. Er is wel interesse getoond door inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale aspecten en woningaanpassingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een onttrekking van €14.000 uit de reserve sociale woningbouw en een nieuwe reserve van €125.000 voor woningaanpassingen, gedekt door de algemene reserve. Er is geen externe subsidiebron genoemd. Er zijn risico's verbonden aan het aantal aanvragen en de kosten per aanvraag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mantelzorgwonen Beleidsnotitie Uitvoeringsregels Reserve Sociale Woningbouw Woningaanpassing Paraplubestemmingsplan Algemene reserve Koopwoningen Kennemer Wonen WMO adviesraadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:32:20 - 00:32:50 - 00:33:02 - 00:36:24 - 00:36:29 - 00:38:02 - 00:38:06 - 00:38:34 - 00:38:37 - 00:52:44 - 00:52:46 - 00:53:24 - 00:54:02 - 00:54:08 - 00:54:16 - 00:54:49 - 00:54:52 - 00:57:09 - 00:57:19 - 00:58:27 - 01:00:40 - 01:06:34 - 01:06:38 - 01:22:03 - 01:22:08 - 01:22:12 - 01:29:28 - 01:29:38 - 01:29:44 - 01:32:30 - 01:32:34 - 01:33:26 - 01:33:36 - 01:34:18 - 01:34:39 - 01:34:41 - 01:34:47 - 01:34:52 - 01:35:42 - 01:37:44 - 01:37:51 - 01:39:45 - 01:39:53 - 01:41:19 - 01:41:24 - 01:41:44 - 01:41:47 - 01:42:06 - 01:42:08 - 01:42:12 - 01:42:18 - 01:42:51 - 01:43:00 - 01:45:01 - 01:45:16 - 01:45:52 - 01:46:09 - 01:46:20 - 01:47:00 - 01:47:13 - 01:47:13
Onbekende spreker -
Agendapunt 12. Motie vreemd aan de orde van de vergadering van de fracties: PvdA, D66 en CDA inzake reconstructie Heereweg fase 2
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: