04-12-2025 Vergadering Algemene Raadscommissie Sessie B 04-12-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening door voorzitter van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Annelies Anema - VVD
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Frank van der Pol - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Machiel Pouw - D66
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Annelies Anema - VVD
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Koen De Geus - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Liselotte Verwaaijen - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Liselotte Verwaaijen - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Liselotte Verwaaijen - VVD
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Onbekende spreker
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Liselotte Verwaaijen - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Liselotte Verwaaijen - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Ernest Briët - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Liselotte Verwaaijen - VVD
Ernest Briët - Wethouder
Ernest Briët - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Ernest Briët - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Liselotte Verwaaijen - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Liselotte Verwaaijen - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Peter van Huissteden - PvdA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Frank van der Pol - CDA
Voorzitter - Michiel van den Busken
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Machiel Pouw - D66
Voorzitter - Michiel van den Busken
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Michiel van den Busken
Liselotte Verwaaijen - VVD
Voorzitter - Michiel van den Busken
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Voorzitter - Michiel van den Busken
Voorzitter - Michiel van den Busken
00:10:13 - 00:13:00 - 00:18:45 - 00:21:49 - 00:22:52 - 00:22:54 - 00:23:16 - 00:23:36 - 00:24:12 - 00:24:36 - 00:25:02 - 00:25:07 - 00:25:35 - 00:25:37 - 00:25:43 - 00:27:10 - 00:27:14 - 00:27:24 - 00:28:24 - 00:28:37 - 00:28:39 - 00:29:34 - 00:29:55 - 00:30:14 - 00:31:07 - 00:32:21 - 00:33:16 - 00:34:35 - 00:35:38 - 00:37:16 - 00:37:34 - 00:37:44 - 00:38:51 - 00:39:52 - 00:40:59 - 00:42:26 - 00:43:22 - 00:45:19 - 00:45:35 - 00:49:39 - 00:51:54 - 00:53:55 - 00:53:57 - 00:56:12 - 00:58:19 - 00:59:01 - 00:59:07 - 01:00:39 - 01:05:29 - 01:07:27 - 01:08:27 - 01:08:53 - 01:08:57 - 01:09:46 - 01:10:36 - 01:12:02 - 01:14:22 - 01:14:39 - 01:15:45 - 01:15:59 - 01:16:34 - 01:17:59 - 01:18:28 - 01:18:31 - 01:18:40 - 01:21:05 - 01:21:50 - 01:23:02 - 01:26:11 - 01:26:31 - 01:27:40 - 01:27:58 - 01:27:59 - 01:28:10 - 01:30:18 - 01:30:36 - 01:30:45 - 01:31:00 - 01:31:08 - 01:31:35 - 01:34:37 - 01:34:49 - 01:36:17 - 01:37:20 - 01:37:41 - 01:39:31 - 01:42:28 - 01:43:00 - 01:43:37 - 01:45:12 - 01:45:26 - 01:45:52 - 01:46:17 - 01:46:54 - 01:47:05 - 01:50:00 - 01:50:47 - 01:51:35 - 01:52:50 - 01:54:27 - 01:55:33 - 01:56:16 - 01:57:06 - 01:57:17 - 01:57:47 - 01:58:29 - 01:58:36 - 01:59:33 - 02:00:54 - 02:01:09 - 02:07:55 - 02:11:55 - 02:12:14 - 02:12:33 - 02:12:40 - 02:13:03 - 02:13:09 - 02:14:51 - 02:16:24 - 02:16:26 - 02:16:40 - 02:17:50 - 02:18:14 - 02:18:40 - 02:18:48 - 02:18:57 - 02:21:01 - 02:24:56 - 02:25:17 - 02:26:04 - 02:27:42 - 02:28:15 - 02:30:09 - 02:30:10 - 02:30:59 - 02:33:03 - 02:35:18 - 02:35:54 - 02:37:16 - 02:37:33 - 02:38:06 - 02:38:42 - 02:41:22 - 02:42:12 - 02:42:14 - 02:42:31 - 02:43:29 - 02:43:33 - 02:44:12 - 02:45:14 - 02:45:16 - 02:47:16 - 02:48:09 - 02:48:33 - 02:48:57 - 02:49:02 - 02:50:23
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
00:43:36 - 00:45:34 - 00:49:56 - 00:52:55 - 00:57:20 - 00:59:47 - 01:00:51 - 01:06:26 - 01:37:51 - 01:39:55 - 01:43:03 - 01:43:38 - 01:44:22 - 01:45:21 - 01:51:55 - 01:59:56 - 02:01:10 - 02:01:48 - 02:01:57 - 02:20:59 - 02:21:07 - 02:25:13 - 02:25:20 - 02:26:08 - 02:27:18 - 02:28:16 - 02:31:22 - 02:33:24 - 02:35:24 - 02:35:34 - 02:49:04
Koen De Geus - D66
Agendapunt 3 Evaluatie horecabeleid gemeente Bergen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om het horecabeleid te herzien. Dit besluit is gebaseerd op een evaluatie die aantoont dat het huidige beleid niet meer aansluit bij de wensen van inwoners en de marktontwikkelingen. De voorgestelde herziening richt zich op maatwerk en kwaliteitsverbetering van terrassen, heroverweging van de portiersplicht, actualisatie van regels voor para commerciële horeca en de integratie van nieuwe concepten zoals afhaal en bezorgdiensten. Het doel is om voldoende ruimte te bieden voor ondernemerschap, terwijl een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid behouden blijft. De raad zal beslissen of deze evaluatie als basisdocument voor de herziening wordt vastgesteld. Na goedkeuring start het college met de herziening van het beleid, waarbij participatie van ondernemers en inwoners een belangrijke rol speelt. De volledige herziening is gepland voor het eerste kwartaal van 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie Horecabeleid Bergen". Het voorstel betreft de evaluatie van het huidige horecabeleid in de gemeente Bergen, dat niet meer aansluit bij de wensen van inwoners en de actuele marktontwikkelingen. Het voorstel beoogt een herziening van het beleid met aandacht voor maatwerk en kwaliteitsverbetering van terrassen, heroverweging van de portiersplicht, actualisatie van regels voor para commerciële horeca, en planologische inpassing van nieuwe concepten zoals afhaal, bezorg en blurring. Het doel is om ruimte te bieden voor ondernemerschap binnen een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde evaluatie van het huidige horecabeleid en schetst duidelijke kaders voor de herziening. Er zijn echter geen concrete beleidswijzigingen opgenomen, wat begrijpelijk is gezien het stadium van het proces.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de evaluatie vast te stellen en de uitgangspunten voor de herziening van het horecabeleid te bekrachtigen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de richting en kaders voor het nieuwe beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen ondernemerschap en leefbaarheid, de noodzaak van een portiersplicht, en de mate van flexibiliteit in terrasregels. Ook moet worden besloten hoe nieuwe horeca-concepten planologisch worden ingepast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het vooral kaders en richtlijnen biedt zonder specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van de kaders moet nog plaatsvinden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de evaluatie en de voorgestelde uitgangspunten voor de herziening van het horecabeleid vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met eerdere bijeenkomsten en enquêtes voor ondernemers en inwoners. In het vervolgtraject wordt verdere participatie gepland om breed draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor circulair materiaalgebruik, energiezuinige bedrijfsvoering en afvalbeheer.
Financiële gevolgen:
Er is een budget van € 25.000 opgenomen voor de herziening van het horecabeleid, gedekt in de tweede bestuursrapportage. Dit budget is bedoeld voor participatie, onderzoek en het opstellen van de nieuwe horecanota.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Horecabeleid Terrassenbeleid Portiersplicht Para Commerciële Horeca Afhaal- en Bezorgconcepten Blurring Leefbaarheid Ondernemerschap Duurzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 4 Belastingverordeningen 2026: Afvalstoffenheffing, Forensenbelasting, Kwijtscheldingsregels gemeentelijke belastingen, Leges en tarieventabel, Lijkbezorgingsrechten en tarieventabel, Marktgelden, Onroerende-zaakbelastingen, Parkeerbelasting en tarieventabel, Precariobelasting en tarieventabel, Rioolheffing, Toeristenbelasting, Watertoeristenbelasting.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om op 11 december 2025 te beslissen over de belastingverordeningen voor 2026. Het voorstel omvat het vaststellen van verschillende belastingverordeningen, zoals afvalstoffenheffing, forensenbelasting en toeristenbelasting. Er wordt voorgesteld om de tarieven voor sommige belastingen te indexeren met 2% of 4,2%, afhankelijk van de belastingsoort. Daarnaast zijn er specifieke verhogingen voorgesteld, zoals een verhoging van € 0,30 voor de toeristenbelasting en € 0,05 voor de parkeerbelasting per uur. De raad heeft de bevoegdheid om deze verordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. Het doel is om de belastingtarieven in lijn te brengen met de begroting van 2026 en de financiële uitgangspunten die daarin zijn opgenomen. De verordeningen moeten voor 1 januari 2026 bekendgemaakt worden, zodat de nieuwe tarieven vanaf die datum kunnen ingaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen gemeente Bergen 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen gemeente Bergen 2026". Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor 2026, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en toeristenbelasting. De tarieven worden aangepast op basis van inflatiecorrectie en kostendekkendheid. Er is een indexering van 2% voor bepaalde belastingen en een verhoging van 4,2% voor onroerende zaakbelastingen en forensenbelasting. Het voorstel is een technische vertaling van de begroting 2026 naar belastingtarieven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die de belastingverordeningen en tariefmutaties specificeren. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de onderliggende redenen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. Het voorstel vereist dat de raad de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven goedkeurt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tariefwijzigingen en indexeringen. Er moet worden overwogen of de verhogingen in lijn zijn met de financiële doelen en de impact op de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tariefaanpassingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op verschillende bevolkingsgroepen kan verder worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven voor 2026 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vertaalt de begrote opbrengsten naar belastingtarieven. Er is een indexering en verhoging van tarieven om de begrotingsdoelen te halen. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, maar er is geen specifieke dekking voor eventuele tekorten vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Afvalstoffenheffing Onroerende-zaakbelastingen Toeristenbelasting Rioolheffing Forensenbelasting Leges Precariobelasting ParkeerbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 5 Tweede voortgangsrapportage 2025 werkorganisatie BUCH
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over een zienswijze met betrekking tot de begrotingswijziging van de tweede voortgangsrapportage 2025 van de Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging leidt tot een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, voornamelijk door hogere personeels- en huisvestingskosten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging en het bestuur van BUCH te verzoeken om doorlopende informatie over de kwaliteitsverbetering van de organisatie en de efficiëntie van processen. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college, en er worden geen specifieke risico's genoemd in de rapportage. Na besluitvorming zal het bestuur van BUCH geïnformeerd worden over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel:
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze begrotingswijziging tweede voortgangsrapportage 2025 gemeenschappelijke regeling (GR) Werkorganisatie BUCH". Het raadsvoorstel vraagt de raad in te stemmen met de begrotingswijziging die voortvloeit uit de tweede voortgangsrapportage van 2025 van de Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in personeels- en huisvestingskosten. De raad wordt tevens gevraagd om het bestuur van de Werkorganisatie BUCH te verzoeken de raad te blijven informeren over de voortgang van de organisatieverbeteringen en de financiële impact daarvan op de gemeentelijke bijdragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële wijzigingen en de redenen daarvoor. Echter, er zijn geen alternatieven overwogen, wat een beperking kan zijn in de volledigheid van de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven over de voorgestelde begrotingswijziging en kan daarbij aandachtspunten meegeven aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de begrotingswijziging en of zij aanvullende eisen of verzoeken willen stellen aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH, zoals het verzoek om voortdurende informatievoorziening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de impact van de organisatieverbeteringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de begrotingswijziging.
Participatie:
Er wordt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, voornamelijk door hogere personeels- en huisvestingskosten. Er is geen specifieke dekking voor deze verhogingen genoemd, maar de effecten zijn verwerkt in de primaire begrotingen van de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Begrotingswijziging Voortgangsrapportage Zienswijze Personeelskosten Huisvestingskosten Gemeenschappelijke regeling Verdeelsleutel Bedrijfsvoering PlustakenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 6 Tweede Firap (Financiële Tussenrapportage) 2025
Samenvatting
Op 11 december 2025 zal de gemeenteraad een besluit nemen over de tweede financiële rapportage (Firap) van 2025. Deze rapportage maakt deel uit van de vastgestelde planning- en controlcyclus en bevat de laatste wijzigingen in de begroting van het huidige jaar. Het doel is om de begroting te actualiseren voordat de jaarrekening wordt opgesteld, zodat er geen onrechtmatigheden ontstaan. Het verwachte financiële resultaat van de Firap 2025 is een voordeel van 2,7 miljoen euro voor 2025 en een nadeel van 1,6 miljoen euro voor 2026. Dit komt voornamelijk door het doorschuiven van budgetten naar 2026. Zonder deze verschuivingen is er een voordeel van 0,9 miljoen euro. De verwachting is dat 2025 eindigt met een positief begrotingssaldo van 5.207.000 euro, mede dankzij extra afdrachten van het Rijk. De gemeenteraad zal deze financiële rapportage bespreken en besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "2e Firap 2025". Het doel is om de laatste mutaties van het huidige begrotingsjaar aan de raad voor te leggen, zodat de begroting voor de start van de jaarrekening is geactualiseerd. Dit voorkomt onrechtmatigheden in het jaarrekeningtraject. Het voorstel resulteert in een voordeel van 2,7 miljoen euro in 2025 en een nadeel van 1,6 miljoen euro in 2026. Het saldo voor 2025 is positief beïnvloed door extra afdrachten van het Rijk en interne mutaties, resulterend in een verwacht positief begrotingssaldo van 5.207.000 euro aan het einde van 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de financiële rapportage en de P&C-cyclus. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële mutaties en de impact op de begroting.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de begroting te actualiseren en vast te stellen, zodat deze aansluit bij de huidige financiële situatie en toekomstige jaarrekening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële mutaties en de bijbehorende verschuivingen in budgetten. Dit kan invloed hebben op prioriteiten en toekomstige financiële planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren, zodat de financiële rapportage aansluit bij de actuele situatie.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in dit voorstel, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een positief saldo van 2,7 miljoen euro voor 2025, voornamelijk door budgetverschuivingen en extra afdrachten van het Rijk. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, maar er is geen specifieke dekking nodig gezien het positieve saldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Firap 2025 Begrotingssaldo P&C-cyclus Begrotingsjaar Jaarrekening Meicirculaire 2025 Septembercirculaire 2025 Begrotingswijziging Meerjareninvesteringsplan GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken