16-11-2023 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2 Voorstel betreft het vaststellen van de Omgevingsvisie
"Gemeente Bergen Stelt Omgevingsvisie Vast: Balans Tussen Natuur en Woningbouw Centraal"**
De gemeenteraad van Bergen heeft de omgevingsvisie vastgesteld, een document dat de koers uitzet voor de fysieke leefomgeving tot 2040. De visie, die rust op de pijlers Rust, Reuring, Respect en Ruimte, is het resultaat van een participatief proces dat sinds 2019 loopt. Het debat in de raad draaide vooral om de balans tussen natuurbehoud en woningbouw.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de omgevingsvisie voor de gemeente Bergen, die op 30 november 2023 in de raadsvergadering wordt besproken. De omgevingsvisie is het resultaat van een participatief proces dat sinds eind 2019 is gevoerd en omvat het integrale beleid voor de fysieke leefomgeving van de gemeente. Het proces bestond uit drie fasen: het verzamelen van ideeën en wensen, het testen van deze input, en de uitwerking in een ontwerpvisie. De visie richt zich op vier kernbegrippen: Rust, Reuring, Respect en Ruimte, en beschrijft speerpunten zoals leefbare kernen, een toekomstbestendig buitengebied, en duurzaamheid. Tijdens de inspraakperiode zijn 37 zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele tekstuele aanpassingen. De omgevingsvisie is zelfbindend voor de gemeente en zal periodiek worden geëvalueerd en aangepast. Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties en is onderdeel van de verplichtingen onder de komende Omgevingswet. De participatie heeft een breed publiek bereikt, met meer dan 1800 reacties gedurende het proces. Na vaststelling zal de visie worden gepubliceerd en in werking treden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen Omgevingsvisie Gemeente Bergen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen omgevingsvisie gemeente Bergen". Het voorstel betreft de vaststelling van de omgevingsvisie voor de gemeente Bergen, die de hoofdlijnen van het beleid voor de fysieke leefomgeving tot 2040 beschrijft. De visie is ontwikkeld via een participatief proces en richt zich op vier kernbegrippen: Rust, Reuring, Respect en Ruimte. Het document bevat speerpunten voor leefbare kernen, een toekomstbestendig buitengebied, een gezonde en inclusieve samenleving, en duurzaamheid en bereikbaarheid. De visie is een verplicht instrument onder de Omgevingswet en zal periodiek worden geëvalueerd en aangepast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van het proces, de inhoud en de participatie. Het bevat bijlagen met zienswijzen en wijzigingen, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet de omgevingsvisie vaststellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde wijzigingen en het besluitvormingsproces begeleiden.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen ontwikkeling en behoud van de fysieke leefomgeving, de mate van participatie, en de prioritering van speerpunten zoals duurzaamheid en inclusiviteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het een visie betreft die richting geeft in plaats van concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de visie is breed en kan ruimte laten voor interpretatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de omgevingsvisie, inclusief de voorgestelde tekstuele wijzigingen, vast te stellen.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel van het proces geweest, met meerdere fasen van inspraak en consultatie van belanghebbenden en inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de visie, met aandacht voor energie, klimaatadaptatie, circulariteit en biodiversiteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties. Eventuele financiële implicaties bij de uitvoering van het beleid zullen later aan de raad worden voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Fysieke leefomgeving Kernbegrippen Speerpunten Zienswijzen Duurzaamheid Toekomstbestendig Gemeente Bergen MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:00:34 - 00:01:07 - 00:01:07 - 00:01:10 - 00:04:41 - 00:04:53 - 00:05:19 - 00:05:41 - 00:05:42 - 00:05:54 - 00:06:03 - 00:06:14 - 00:06:26 - 00:06:29 - 00:06:45 - 00:07:33 - 00:07:43 - 00:08:09 - 00:08:42 - 00:08:51 - 00:09:20 - 00:09:21 - 00:09:24 - 00:09:54 - 00:16:14 - 00:16:20 - 00:16:53 - 00:18:32 - 00:18:33 - 00:18:57 - 00:20:17 - 00:20:18 - 00:20:35 - 00:20:36 - 00:21:07 - 00:21:08 - 00:21:09 - 00:23:09 - 00:23:09 - 00:23:10 - 00:23:11 - 00:23:16 - 00:23:31 - 00:24:27 - 00:24:46 - 00:32:39 - 00:32:42 - 00:35:09 - 00:35:21 - 00:35:47 - 00:35:49 - 00:39:48 - 00:39:54 - 00:42:36 - 00:42:39 - 00:42:44 - 00:42:59 - 00:43:00 - 00:43:02 - 00:43:36 - 00:43:41 - 00:43:56 - 00:43:58 - 00:44:10 - 00:46:47 - 00:46:51 - 00:47:33 - 00:47:41 - 00:49:13 - 00:49:16 - 00:49:19 - 00:49:20 - 00:49:22 - 00:51:37 - 00:51:38 - 00:51:49 - 01:07:24 - 01:07:32 - 01:07:32 - 01:07:36 - 01:11:04 - 01:11:12 - 01:11:32 - 01:12:09 - 01:12:12 - 01:12:15 - 01:12:16 - 01:12:18 - 01:12:19 - 01:12:30 - 01:12:38 - 01:12:39 - 01:15:18 - 01:15:21 - 01:16:00 - 01:16:32 - 01:16:34 - 01:16:57 - 01:17:01 - 01:18:59 - 01:19:03 - 01:19:30 - 01:21:14 - 01:21:15 - 01:21:16 - 01:21:52 - 01:21:52 - 01:22:16 - 01:22:17 - 01:22:18 - 01:22:54 - 01:22:54 - 01:23:11 - 01:23:12 - 01:23:39 - 01:23:54 - 01:25:15 - 01:25:15 - 01:25:20 - 01:25:41 - 01:25:42 - 01:25:42 - 01:25:44 - 01:25:55 - 01:25:57 - 01:26:00 - 01:26:53 - 01:26:53 - 01:27:10 - 01:27:12 - 01:27:17 - 01:27:41 - 01:27:46 - 01:28:10 - 01:28:10 - 01:28:35 - 01:28:42 - 01:28:59 - 01:29:00 - 01:29:13 - 01:29:16 - 01:29:57 - 01:30:54 - 01:30:56 - 01:31:38 - 01:31:40 - 01:31:41 - 01:32:19 - 01:32:20 - 01:33:14 - 01:33:15 - 01:33:16 - 01:33:29 - 01:33:30 - 01:34:01 - 01:34:02 - 01:34:39 - 01:34:40 - 01:35:02 - 01:35:03 - 01:35:04 - 01:35:49 - 01:35:50 - 01:35:54 - 01:35:56 - 01:36:28 - 01:36:30 - 01:37:00 - 01:37:03 - 01:37:16 - 01:37:19 - 01:37:21 - 01:37:27 - 01:37:45 - 01:37:50 - 01:38:21
Onbekende spreker -
Agendapunt 3 Voorstel betreft het vaststellen van de volgende besluiten ten aanzien van de omgevingswet (welke nog inwerking moet treden): adviesrecht, participatieplicht en • delegatiebesluit omgevingsplan Bergen 2023
Raad Debatteert over Omgevingswet: "We Moeten de Tien Pakken"
De gemeenteraad boog zich op 30 november 2023 over de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. Het voorstel richt zich op het adviesrecht, de participatieverplichting en het delegatiebesluit. Deze maatregelen moeten de betrokkenheid van de raad waarborgen en de besluitvorming versnellen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 30 november 2023 behandelt de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. De wet bundelt en vereenvoudigt bestaande wetgeving over de fysieke leefomgeving. Het voorstel richt zich op drie besluiten: het adviesrecht, de participatieverplichting en het delegatiebesluit. Het adviesrecht bepaalt wanneer de gemeenteraad advies moet geven bij omgevingsvergunningen die afwijken van het omgevingsplan. De participatieverplichting stelt vast wanneer participatie verplicht is bij dergelijke vergunningen. Het delegatiebesluit geeft het college de bevoegdheid om delen van het omgevingsplan te wijzigen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de betrokkenheid van de raad te waarborgen en de besluitvorming te versnellen. Het voorstel benadrukt het belang van participatie en de mogelijkheid voor de raad om de voorgestelde besluiten aan te passen na evaluatie. Er zijn geen directe financiële consequenties, maar de Omgevingswet zal structurele financiële effecten hebben. Het voorstel draagt bij aan een budgetneutrale invoering van de wet over een periode van 10 jaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de implementatie van de Omgevingswet in de gemeente Bergen, met specifieke aandacht voor adviesrecht, participatieverplichting en delegatiebesluit. Het voorstel stelt dat de gemeenteraad advies moet geven bij bepaalde omgevingsvergunningen die afwijken van het omgevingsplan. Participatie wordt verplicht gesteld voor specifieke gevallen, en het college krijgt de bevoegdheid om delen van het omgevingsplan te wijzigen. Dit moet de overgang naar de Omgevingswet soepel laten verlopen en de betrokkenheid van de raad waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen voor wanneer advies en participatie vereist zijn. Het bevat echter een fout in de titelverwijzing ("Error: Reference source not found"), wat de volledigheid enigszins belemmert.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet besluiten nemen over adviesrecht, participatieverplichting en delegatie van bevoegdheden. De raad kan bindend advies geven bij afwijkingen van het omgevingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid bij omgevingsvergunningen en de verplichting van participatie. Er moet een balans worden gevonden tussen regeldruk en betrokkenheid bij grote projecten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevallen waarin advies en participatie vereist zijn. Het is tijdgebonden met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de fout in de titelverwijzing kan verwarring veroorzaken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van het adviesrecht, de participatieverplichting en het delegatiebesluit.
Participatie:
Participatie is verplicht gesteld voor specifieke gevallen, maar er is geen inwonersparticipatie geweest bij de opstelling van het voorstel zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, vooral bij projecten voor energieopwekking die onder de participatieverplichting vallen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties, maar de Omgevingswet zal structurele financiële effecten hebben. Het voorstel draagt bij aan een budgetneutrale invoering van de wet over een periode van 10 jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Omgevingsplan Adviesrecht Participatieverplichting Delegatiebesluit Bopa (buitenplanse omgevingsplanactiviteit) Milieueffectrapportage (MER) Fysieke leefomgeving Inwerkingtreding BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:38:27 - 01:39:08 - 01:40:57 - 01:40:58 - 01:40:59 - 01:42:03 - 01:42:05 - 01:42:51 - 01:42:54 - 01:43:10 - 01:43:17 - 01:44:56 - 01:45:06 - 01:45:38 - 01:45:39 - 01:45:42 - 01:45:43 - 01:47:23 - 01:47:29 - 01:47:41 - 01:47:53 - 01:48:03 - 01:50:45 - 01:50:54 - 01:50:55 - 01:50:59 - 01:51:27 - 01:51:32 - 01:51:49 - 01:51:49 - 01:51:51 - 01:51:53 - 01:52:09 - 01:52:10 - 01:52:34 - 01:52:48 - 01:53:19
Onbekende spreker -
Agendapunt 4 Voorstel betreft het vaststellen evaluatie 2023 (van beleidsplan van afval naar grondstof) in opmaat naar variabele heffing voor het scheiden van grondstoffen naar afval en de bijbehorende begrotingswijziging
Afvalbeleid Bergen: Nieuwe Inzamelingsfrequentie en Variabele Heffing in 2024
De gemeente Bergen staat op het punt om haar afvalinzamelingsbeleid te herzien met een verhoging van de inzamelfrequentie en de introductie van een variabele heffing per 1 januari 2024. Dit voorstel, dat op 30 november 2023 wordt besproken, heeft als doel om de hoeveelheid restafval verder te verminderen en de gescheiden afvalstromen te vergroten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, dat op 30 november 2023 wordt besproken, betreft de evaluatie van het afvalinzamelingsbeleid als voorbereiding op de invoering van een variabele heffing per 1 januari 2024. Het voorstel omvat een verhoging van de inzamelfrequentie van afval van 52 naar 65 keer per jaar, waarbij restafval eens per vier weken en PMD en GFT afwisselend eens per twee weken worden opgehaald. Dit volgt op de positieve resultaten van eerdere maatregelen, zoals de introductie van PMD-rolcontainers, die hebben geleid tot een significante vermindering van restafval. De gemeente streeft naar een verdere daling van restafval en een toename van gescheiden afvalstromen. Daarnaast worden snoeikorven voortaan alleen in het najaar geplaatst vanwege verwarring en misbruik. De financiële impact van de wijzigingen is berekend en opgenomen in de begrotingswijziging. De communicatiecampagne over de veranderingen is reeds gestart en loopt door tot het eerste kwartaal van 2024. Het voorstel is in lijn met de duurzame ambities van de gemeente en sluit aan bij de ervaringen van buurgemeenten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Evaluatie 2023 inzameling huishoudelijk afval in opmaat naar variabele heffing". Het betreft een evaluatie van het afvalinzamelbeleid van de gemeente Bergen, met als doel de introductie van een variabele afvalstoffenheffing per 1 januari 2024. Het voorstel omvat een verhoging van de inzamelfrequentie van afvalstromen en een evaluatie van de huidige maatregelen. De gemeente streeft naar een vermindering van restafval en een verbetering van de afvalscheiding. De financiële implicaties en de impact op de dienstverlening worden besproken, evenals de noodzaak voor communicatie en participatie van inwoners.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen, evaluaties, financiële implicaties en een planning voor implementatie. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals specifieke meetbare doelen voor de afvalreductie.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de financiële middelen voor de implementatie van de nieuwe maatregelen en de frequentiewijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de variabele heffing en de frequentiewijziging. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van duurzaamheid en serviceverbetering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en tijdgebonden doelen, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatiecampagne kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de evaluatie vast te stellen, de frequentiewijziging goed te keuren en de financiële middelen beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel erkent de behoefte aan participatie door middel van communicatiecampagnes en feedback van inwoners. Er is echter ruimte voor meer directe betrokkenheid van inwoners in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met een focus op afvalreductie en betere afvalscheiding als onderdeel van de gemeentelijke duurzaamheidsdoelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de kosten met €6,81 per huishouden en de aanschaf van nieuwe voertuigen en personeel. De kosten worden deels gedekt door besparingen op restafvalverwerking en het stoppen van de snoeikorven in het voorjaar. De begrotingswijziging is bijgevoegd voor verdere details.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Variabele heffing Inzameling huishoudelijk afval Grondstoffenplan PMD-rolcontainer Inzamelfrequentie GFT-cocon Tariefprikkel Snoeikorven Zwerfafvalmonitor SorteeranalyseVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:53:44 - 01:54:11 - 01:57:28 - 01:57:45 - 01:57:48 - 02:00:19 - 02:00:21 - 02:00:22 - 02:00:43 - 02:00:44 - 02:03:48 - 02:03:49 - 02:03:50 - 02:04:04 - 02:06:09 - 02:06:12 - 02:06:12 - 02:06:37 - 02:06:38 - 02:06:39 - 02:07:27 - 02:07:30 - 02:07:36 - 02:07:39 - 02:07:46 - 02:08:02 - 02:08:08 - 02:08:13 - 02:08:40 - 02:08:41 - 02:09:07 - 02:09:08 - 02:09:08 - 02:09:14 - 02:09:15 - 02:09:17 - 02:09:39 - 02:09:39 - 02:09:57 - 02:09:58 - 02:10:46 - 02:10:52 - 02:14:06 - 02:14:07 - 02:14:07 - 02:14:12 - 02:14:14 - 02:14:16 - 02:14:21 - 02:14:33 - 02:14:35 - 02:14:42 - 02:14:43 - 02:16:07 - 02:16:13 - 02:17:29 - 02:17:31 - 02:17:56 - 02:18:06 - 02:18:08 - 02:18:10 - 02:18:38 - 02:18:44 - 02:18:56 - 02:19:09 - 02:33:57 - 02:34:11 - 02:48:15 - 02:48:18 - 02:48:57 - 02:49:35 - 02:49:37 - 02:49:54 - 02:52:00 - 02:52:14 - 02:55:18 - 02:55:22 - 02:55:28 - 02:55:40 - 02:55:43 - 02:55:44 - 02:55:44 - 02:55:47 - 02:55:54 - 02:55:56
Agendapunt 5 Voorstel betreft het vaststellen van de eerste wijziging van de verordening precariobelasting 2021
Horeca Bergen krijgt verlichting: precariobelasting op terrassen gehalveerd
In een poging om de lokale horeca te ondersteunen na de zware coronajaren, heeft de gemeenteraad van Bergen ingestemd met een voorstel om de precariobelasting op terrassen voor de jaren 2020 en 2021 met 50% te verlagen. Het besluit volgt op een levendig debat waarin verschillende partijen hun visie gaven op de beste manier om de ondernemers tegemoet te komen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft een wijziging van de Verordening precariobelasting 2021, specifiek gericht op terrassen. Vanwege de impact van de coronapandemie en de gedwongen sluitingen van horecagelegenheden, wordt voorgesteld om de tarieven voor precariobelasting op terrassen met terugwerkende kracht te halveren voor de jaren 2020 en 2021. Dit besluit is bedoeld om horecaondernemers tegemoet te komen die tijdens de pandemie beperkt gebruik konden maken van hun terrassen. De voorgestelde tariefsverlaging van 50% moet de financiële last voor deze ondernemers verlichten en de betalingsachterstand door het uitstellen van belastingaanslagen helpen inlopen. Alternatieven, zoals een tegemoetkomingsregeling, zijn overwogen maar zouden leiden tot extra kosten en administratieve lasten. De wijziging van de verordening zal na goedkeuring door de raad worden gepubliceerd en de aanslagen voor 2021 en 2022 zullen in het vierde kwartaal van 2023 worden verzonden, met een verlengde betalingstermijn tot 1 juni 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Eerste wijziging van de Verordening precariobelasting Bergen 2021
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging van de Verordening precariobelasting Bergen 2021". Het voorstel beoogt een aanpassing van de precariobelastingtarieven voor terrassen in 2021, met terugwerkende kracht, als compensatie voor de gedwongen sluitingen tijdens de coronapandemie. De tarieven voor terrassen binnen en buiten uitgaansgebieden worden met 50% verlaagd om horecaondernemers tegemoet te komen. Dit besluit is onderdeel van een bredere strategie om de financiële last voor ondernemers te verlichten en de betalingsachterstand in te lopen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide achtergrond over de situatie en de voorgestelde wijzigingen. Het bevat financiële implicaties, alternatieven en de juridische basis voor de voorgestelde wijzigingen. Het is volledig in de context van de problematiek die het adresseren wil.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. In dit geval moet de raad beslissen over de voorgestelde wijziging van de precariobelastingtarieven.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde tariefsverlaging, het handhaven van de huidige tarieven, of het volledig afschaffen van de precariobelasting voor 2021. Deze keuzes hebben invloed op de financiële situatie van zowel de gemeente als de getroffen ondernemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tariefsverlaging. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de verordening, wat een halvering van de tarieven voor terrassen in 2021 inhoudt.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van belanghebbenden vermeld in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de financiële en administratieve aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De voorgestelde wijziging resulteert in een geschatte vermindering van de opbrengst van € 38.000. De totale opbrengstverwachting voor precario 2021 wordt bijgesteld van € 116.000 naar € 78.000. Er wordt geen specifieke dekking voor dit verlies aangegeven, maar het lijkt een bewuste keuze om ondernemers te ondersteunen.
In conclusie, het voorstel biedt een duidelijke en goed onderbouwde aanpak om de financiële druk op horecaondernemers te verlichten door middel van een tijdelijke belastingverlaging. De raad moet afwegen of de voorgestelde financiële impact gerechtvaardigd is door de voordelen voor de lokale economie en ondernemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Precariobelasting Terrassen Corona Horecaondernemers Tariefsverlaging Gedwongen sluiting Compensatie Verordening Aanslagen GemeentegrondVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:56:03 - 02:56:32 - 02:56:32 - 02:58:22 - 02:58:26 - 02:59:18 - 02:59:20 - 02:59:30 - 02:59:32 - 02:59:38 - 02:59:39 - 03:01:04 - 03:01:11 - 03:01:37 - 03:01:39 - 03:01:40 - 03:02:20 - 03:02:21 - 03:02:22 - 03:03:10 - 03:03:12 - 03:03:17 - 03:03:17 - 03:03:37 - 03:03:38 - 03:03:41 - 03:03:50 - 03:03:51 - 03:04:33 - 03:04:34 - 03:04:36 - 03:05:16 - 03:05:17 - 03:05:17 - 03:05:50 - 03:05:53 - 03:06:39 - 03:06:39 - 03:07:01 - 03:07:02 - 03:07:36 - 03:09:41 - 03:09:51 - 03:15:31 - 03:15:43 - 03:15:53 - 03:15:58 - 03:16:00 - 03:16:39 - 03:16:40 - 03:16:42 - 03:16:57 - 03:17:21
Onbekende spreker -
Agendapunt 6 Voorstel betreft het vaststellen van de Herziene Verordening Wmo 2015 en Jeugdhulp gemeente Bergen 2023
Herziene Wmo- en Jeugdhulpverordening Bergen: Raadsleden Steunen Voorstel na Uitgebreid Debat
De gemeenteraad van Bergen heeft na een intensief debat ingestemd met de herziene verordening voor de Wmo 2015 en Jeugdhulp. Het voorstel, dat op 1 januari 2024 in werking treedt, is aangepast aan de nieuwste landelijke en regionale ontwikkelingen en bevat onder meer wijzigingen in Pgb-tarieven en kwaliteitseisen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een herziene verordening voor de Wmo 2015 en Jeugdhulp in de gemeente Bergen, die aansluit op wettelijke taken en recente ontwikkelingen. De verordening is geactualiseerd om te voldoen aan kwaliteitseisen en om in te spelen op landelijke en regionale ontwikkelingen. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de aanpassing van Pgb-tarieven en kwaliteitseisen, met een overgangsregeling voor huidige aanbieders. De verordening is tot stand gekomen in samenwerking met diverse betrokken partijen en wordt ook voorgelegd aan de gemeenteraden van Castricum, Uitgeest en Heiloo. De herziene verordening treedt in werking op 1 januari 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziene Verordening Wmo 2015 en Jeugdhulp gemeente Bergen 2023". Het voorstel betreft een actualisatie van de verordening die de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdhulp reguleert in de gemeente Bergen. De herziene verordening sluit aan op wettelijke taken, landelijke en regionale ontwikkelingen, en recente jurisprudentie. Belangrijke wijzigingen omvatten de aanpassing van Pgb-tarieven, kwaliteitskaders voor zorgaanbieders, en de integratie van nieuwe wetgeving. Het doel is om de kwaliteit en rechtmatigheid van zorg te verbeteren en de verordening toekomstbestendig te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen en de context waarin deze zijn doorgevoerd. Het bevat informatie over wettelijke kaders, regionale samenwerking, en financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de herziene verordening vast te stellen. Dit is essentieel om de juridische grondslag voor de uitvoering van de Wmo en Jeugdhulp te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de herziene verordening, inclusief de nieuwe Pgb-tarieven en kwaliteitskaders. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg voor inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de herziene verordening vast te stellen, zodat deze per 1 januari 2024 in werking kan treden.
Participatie:
Er is participatie geweest van diverse stakeholders, waaronder uitvoeringsorganisaties, kwaliteitsadviseurs, en adviesraden Sociaal Domein. Adviezen zijn verwerkt in de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gerelateerd aan de wijziging van Pgb-tarieven. Het effect op de begroting is nog onzeker, maar uitgaven worden gemonitord. De verordening beoogt kosten te beheersen door kwaliteitsverbetering en rechtmatigheid van zorg.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziene Verordening Wmo 2015 Jeugdhulp 2023 Sociaal Domein Participatiewet Pgb kwaliteitseisen Landelijke ontwikkelingen Regionale en lokale ontwikkelingen Integraal beleidskader Positieve gezondheid Centrale Raad van BeroepVerfijning van de zoekopdracht: