28-03-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1a Verklaring burgemeester n.a.v. de uitspraak Breelaan
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:04:02 - 00:04:13 - 00:07:50 - 00:08:05 - 00:08:41 - 00:08:43 - 00:08:45 - 00:08:47 - 00:08:48 - 00:09:06 - 00:09:12 - 00:09:19 - 00:09:51 - 00:10:10 - 00:10:15 - 00:10:22 - 00:12:19 - 00:12:26 - 00:14:34 - 00:14:37 - 00:14:58 - 00:14:58 - 00:15:17 - 00:15:54 - 00:16:06 - 00:16:41 - 00:17:00 - 00:17:06 - 00:17:32 - 00:17:33 - 00:18:47 - 00:18:47 - 00:18:58 - 00:19:05 - 00:19:09 - 00:19:41 - 00:19:45 - 00:19:53 - 00:19:59 - 00:20:49 - 00:20:57 - 00:21:34 - 00:21:42 - 00:23:50 - 00:24:02 - 00:24:57 - 00:25:05 - 00:25:34 - 00:27:07 - 00:27:09 - 00:27:21 - 00:27:36 - 00:29:51 - 00:29:52 - 00:29:52 - 00:30:14 - 00:30:18 - 00:30:37 - 00:30:42 - 00:30:44 - 00:31:12 - 00:31:14 - 00:31:38 - 00:31:41 - 00:32:50 - 00:32:50 - 00:33:45 - 00:34:04 - 00:34:13 - 00:37:35 - 00:42:55 - 00:43:06 - 00:44:05 - 00:44:11 - 00:44:17 - 00:44:19 - 00:44:24 - 00:44:29 - 00:44:57 - 00:44:57 - 00:44:59 - 00:45:00 - 00:45:19 - 00:45:19 - 00:45:51 - 00:45:52 - 00:45:52 - 00:45:54 - 00:46:05 - 00:46:07 - 00:46:16 - 00:46:32 - 00:47:36 - 00:47:38 - 00:48:10 - 00:48:27 - 00:48:48 - 00:48:57 - 00:49:06 - 00:49:09 - 00:49:09 - 00:49:22 - 00:49:26 - 00:49:27 - 00:49:50 - 00:50:07 - 00:50:14 - 00:50:24 - 00:50:26 - 00:50:30 - 00:50:31 - 00:50:36 - 00:51:10 - 00:51:52 - 00:52:09 - 00:52:13 - 00:52:19 - 00:52:24 - 00:52:43 - 00:52:44 - 00:53:04 - 00:53:05 - 00:53:14 - 00:53:19 - 00:53:29 - 00:53:29 - 00:53:33 - 00:53:47 - 00:53:55 - 00:55:15 - 00:55:19 - 00:55:37 - 00:55:37 - 00:55:48 - 00:55:52 - 00:56:20 - 00:56:23 - 00:56:27 - 00:56:46 - 00:56:55 - 00:57:05 - 00:57:05 - 00:57:15 - 00:57:18 - 00:57:21 - 00:57:47 - 00:57:49 - 00:58:10 - 00:58:49 - 00:58:56 - 00:59:51
Onbekende spreker -
Agendapunt 2 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Primus
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5a Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5b Verzamellijst ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Vervolg plangebied Dorpsplein". De motie verzoekt het college om de procedure voor de verleende vergunningen voor woningbouw aan het Dorpsplein te corrigeren. Dit volgt op een uitspraak van de voorzieningenrechter die aangaf dat de juiste procedure niet was gevolgd en dat de raad ten onrechte was gepasseerd. De motie vraagt om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen (ontwerp-Vvgb) voor te leggen aan de gemeenteraad, met een gedetailleerde beschrijving van de procedure, inclusief risicoanalyse en tijdsplanning. Ook wordt gevraagd om begeleiding door een externe deskundige.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context en de stappen die moeten worden genomen. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of een uitgebreide beschrijving van de participatieprocessen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de ontwerp-Vvgb. De raad moet ook beslissen over de voorgestelde processtappen en de betrokkenheid van een externe deskundige.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde vervolg van de procedure en de betrokkenheid van een externe deskundige. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de risico's van het wel of niet afgeven van de Vvgb.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde acties, maar mist concrete tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde tijdsplanning en financiële implicaties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde stappen in de motie, inclusief het voorleggen van de ontwerp-Vvgb en de begeleiding door een externe deskundige.
Participatie:
De motie vermeldt dat participatie wettelijk gezien voldoende is geweest, maar geeft geen details over hoe participatie in de toekomst zal worden vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp-Vvgb Dorpsplein Woningbouw Procedurefout Externe gespreksleider Voorzieningenrechter Ruimtelijke onderbouwingen Participatie HBR-advocaten Externe deskundigeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verzoek tot aanhouding van de beroepsprocedure betreffende verleende vergunningen in Bergen (NH).
Samenvatting: Het College van burgemeester en wethouders van Bergen, Noord-Holland, heeft een beroepsprocedure aangespannen tegen de schorsing van omgevingsvergunningen voor bouwprojecten in Bergen. De voorzieningenrechter heeft de vergunningen geschorst omdat het College geen verklaring van geen bedenkingen (vvgb) van de gemeenteraad had gevraagd. Het College heeft de raad nu verzocht om alsnog een vvgb en een coördinatiebesluit te nemen. Het College vraagt de Raad van State om de beroepsprocedure aan te houden totdat de raad hierover heeft beslist, om zo het procedurele gebrek te herstellen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de juridische procedure. Het beschrijft de achtergrond, de huidige status en de stappen die het College wil nemen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de inhoudelijke overwegingen van de raad en de mogelijke gevolgen van het al dan niet afgeven van de vvgb.
Rol van de Raad
De rol van de raad is cruciaal, aangezien zij moeten beslissen over het afgeven van de vvgb en het nemen van een coördinatiebesluit. Deze beslissingen zijn noodzakelijk om de schorsing van de vergunningen op te heffen en de bouwprojecten voort te zetten.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de vvgb willen afgeven, wat impliceert dat zij akkoord gaan met de afwijking van het bestemmingsplan. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er publieke weerstand is tegen de bouwprojecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de open eindjes rondom de besluitvorming van de raad kunnen als zodanig worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de vvgb afgeven en een coördinatiebesluit nemen. Dit is essentieel om de schorsing van de vergunningen op te heffen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een overweging is in de besluitvorming over de bouwprojecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel gaat niet in op de financiële gevolgen van de bouwprojecten of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht moet worden, vooral als de projecten controversieel zijn of aanzienlijke investeringen vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) Voorzieningenrechter Coördinatiebesluit Wet ruimtelijke ordening (Wro) Beroepsprocedure Schorsing AKD N.V. Algemene voorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een brief van de Raad van State te zijn, waarin een verzoek tot uitstel van de behandeling van een zaak met betrekking tot verleende vergunningen in Bergen (NH) wordt afgewezen. Er is geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd in de tekst. Daarom is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven zoals gevraagd. Echter, ik zal proberen de vragen te beantwoorden op basis van de beschikbare informatie:
1. Titel en samenvatting: De titel van het document lijkt te zijn "Afwijzing van verzoek tot aanhouding van behandeling van verleende vergunningen in Bergen (NH)". De brief van de Raad van State wijst een verzoek af om de behandeling van een zaak over verleende vergunningen in Bergen (NH) uit te stellen. De Afdeling ziet geen reden om het verzoek in te willigen.
2. Volledigheid van het voorstel: Het document is geen voorstel, maar een brief die een beslissing communiceert. Het bevat de noodzakelijke informatie over de afwijzing van het verzoek.
3. Rol van de raad: De rol van de gemeenteraad in deze context is niet direct relevant, aangezien het een juridische procedure betreft die door de Raad van State wordt behandeld.
4. Politieke keuzes: Er zijn geen directe politieke keuzes te maken op basis van deze brief, aangezien het een juridische beslissing betreft.
5. SMART en inconsequenties: De brief is duidelijk en specifiek in zijn afwijzing van het verzoek. Er zijn geen SMART-doelstellingen of inconsequenties van toepassing.
6. Besluit van de raad: Er is geen besluit van de gemeenteraad vereist op basis van deze brief.
7. Participatie: Het document vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
8. Duurzaamheid: Duurzaamheid is geen onderwerp dat in deze brief aan de orde komt.
9. Financiële gevolgen: Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de brief.
Gezien de aard van het document, is het belangrijk om te begrijpen dat het een juridische procedure betreft en geen beleidsvoorstel of motie die normaal gesproken door een gemeenteraad zou worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raad van State Afdeling bestuursrechtspraak College van burgemeester en wethouders Verleende vergunningen Dorpsplein Bergen Beroep Behandeling Afgewezen verzoek Griffier CorrespondentieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gemotiveerde reactie op zienswijzen Kadernota 2025
Samenvatting: Het Dagelijks Bestuur (DB) van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) reageert op de zienswijzen van diverse gemeenten en de provincie Noord-Holland met betrekking tot de Kadernota 2025. De meeste gemeenten geven een positieve zienswijze, maar benadrukken de noodzaak van kostenneutraliteit en duidelijkheid over de financiële gevolgen van de Omgevingswet en het Interbestuurlijk Programma Versterking VTH-stelsel (IBP). Enkele gemeenten uiten zorgen over de financiële risico's en vragen om meer transparantie en betrokkenheid bij toekomstige scenario's. Het DB erkent de zorgen en belooft verdere uitwerking en betrokkenheid van de deelnemers.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de zienswijzen en het geven van een gemotiveerde reactie. Echter, er blijft een gebrek aan concrete financiële details over de p.m. posten, wat een belangrijk punt van zorg is voor de betrokken gemeenten.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een adviserende en controlerende rol. Het voorstel wordt ter informatie aan het Algemeen Bestuur (AB) voorgelegd, en de raad moet uiteindelijk instemmen met de begroting waarin de kadernota wordt verwerkt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De politieke keuzes betreffen de mate van kostenneutraliteit, de prioritering van uitgaven voor de implementatie van de Omgevingswet en het IBP, en de betrokkenheid van gemeenten bij de uitwerking van toekomstscenario's.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het ontbreekt aan specifieke financiële details en tijdlijnen voor de p.m. posten. Er zijn ook inconsequenties in de mate van duidelijkheid en zekerheid die aan de gemeenten wordt geboden.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde reactie op de zienswijzen en de verwerking daarvan in de ontwerpbegroting 2025.
Participatie
Het voorstel benadrukt de noodzaak van actieve betrokkenheid van de deelnemers bij de uitwerking van scenario's en financiële posten, maar biedt nog geen concrete participatiestructuur.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de implementatie van de Omgevingswet en het IBP indirect invloed kan hebben op milieubeleid en duurzaamheid.
Financiële gevolgen en dekking
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig in kaart gebracht, met name voor de p.m. posten van de Omgevingswet en het IBP. Er is een risico dat zonder duidelijke financieringsafspraken ingrijpende financiële beslissingen niet kunnen worden genomen. Het voorstel erkent deze onzekerheden en belooft verdere uitwerking. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijzen en technische wijzigingen GR OD NHN
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (GR OD NHN) naar aanleiding van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het Dagelijks Bestuur (DB) wordt gevraagd om kennis te nemen van de ingebrachte zienswijzen, een gemotiveerde reactie vast te stellen, en de aangepaste tekst van de GR OD NHN ter vaststelling aan het Algemeen Bestuur (AB) aan te bieden. De provincie Noord-Holland heeft specifieke zienswijzen ingediend, met name over de termijnen voor zienswijzen en participatie, waarop het DB heeft gereageerd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de inhoudelijke als technische wijzigingen van de GR OD NHN behandelt. Het bevat reacties op de zienswijzen van verschillende gemeenten en de provincie, en biedt een gemotiveerde reactie op deze zienswijzen. Echter, de financiële implicaties worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de Raad
De raad speelt een kaderstellende rol in dit proces. Gemeenteraden moeten de gewijzigde tekst van de GR OD NHN goedkeuren nadat deze door het AB is vastgesteld. De raad heeft eerder al een kaderstellend besluit genomen over de teksten van de GR.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuzes betreffen de acceptatie van de voorgestelde wijzigingen in de GR OD NHN, met name de zienswijzen van de provincie over de termijnen en participatie. Er moet worden besloten of de huidige participatiebepalingen voldoende zijn of dat deze moeten worden aangepast.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke acceptatie van alle betrokken partijen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking is niet duidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de gewijzigde tekst van de GR OD NHN goed te keuren, rekening houdend met de zienswijzen en de gemotiveerde reactie van het DB.
Participatie
Het voorstel erkent het belang van participatie, maar het DB is van mening dat participatie moet plaatsvinden bij de mandaatgevers (gemeenten en provincie) en niet bij de OD NHN zelf. Dit kan een punt van discussie zijn.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op juridische en procedurele aanpassingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel worden niet uitgebreid besproken in de tekst. Er is geen duidelijke indicatie van hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een belangrijk aandachtspunt kan zijn voor de besluitvorming.
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Voorstel betreft aanwijzen griffier
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Voorstel betreft aanwijzen 1ste loco griffier
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Voorstel betreft benoemen lid Commissie van Onderzoek
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9 Voorstel betreft het vaststellen van het ruimtelijke kwaliteitskader Oudburgerpolder
Raad stemt in met Ruimtelijk Kwaliteitskader voor Oudburgerpolder
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met het Ruimtelijk Kwaliteitskader (RKK) voor de Oudburgerpolder. Dit kader, opgesteld door La4Sale Landschapsarchitecten, biedt richtlijnen voor toekomstige ontwikkelingen in het gebied en moet ongewenste ruimtelijke ontwikkelingen voorkomen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het Ruimtelijk Kwaliteitskader (RKK) voor de Oudburgerpolder, een gebied dat grenst aan een open polderlandschap. Dit kader is opgesteld om meer inhoud te geven aan de structuurvisie van het gebied, die voornamelijk uit ontwikkellocaties bestaat. Het RKK biedt richtlijnen voor passende bebouwing, water en groen, en bevordert samenhang in het gebied. Het document is opgesteld door La4Sale Landschapsarchitecten en goedgekeurd door de adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Het niet vaststellen van het RKK kan leiden tot ongewenste ontwikkelingen zonder ruimtelijke kwaliteitssturing. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van het RKK. Tijdens het participatieproces zijn vragen van bewoners beantwoord en is er tevredenheid over de uitkomsten. Het RKK zal worden gebruikt bij toekomstige initiatieven in de Oudburgerpolder.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ruimtelijk kwaliteitskader Oudburgerpolder". Het doel is om een gedetailleerd beeldkwaliteitsplan te bieden dat de structuurvisie voor de Oudburgerpolder aanvult. Het kader richt zich op het behoud van de landschappelijke schoonheid en geeft richtlijnen voor bebouwing, water, en groen. Het biedt ontwikkelaars een basis om hun plannen te verkennen, terwijl het ook flexibiliteit biedt voor verdere uitwerking in samenwerking met de gemeente. Het plan is opgesteld door La4Sale Landschapsarchitecten en is goedgekeurd door de adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke visie en richtlijnen biedt voor de ruimtelijke ontwikkeling van de Oudburgerpolder. Het bevat input van landschapsarchitecten en is aangescherpt na feedback van de adviescommissie.
Rol van de Raad:
De raad moet het Ruimtelijk kwaliteitskader vaststellen. Dit is een cruciale stap om te zorgen voor een gecoördineerde en kwalitatieve ontwikkeling van het gebied.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het voorgestelde kader willen vaststellen, wat invloed heeft op de toekomstige ontwikkeling van de Oudburgerpolder. Er moet een balans worden gevonden tussen ontwikkeling en behoud van landschappelijke waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de richtlijnen die het biedt. Het is echter minder specifiek over tijdsgebonden doelen, aangezien verdere uitwerking afhankelijk is van toekomstige initiatieven.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Ruimtelijk kwaliteitskader vast te stellen om sturing te geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de Oudburgerpolder.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatieproces geweest met twee avonden waarop bewoners hun input konden geven. De feedback is verwerkt en teruggekoppeld, wat wijst op een goed participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een belangrijk aspect dat aan de orde komt bij de ontwikkeling van specifieke locaties binnen het gebied.
Financiële Gevolgen:
Het vaststellen van het Ruimtelijk kwaliteitskader heeft geen directe financiële gevolgen, wat betekent dat er geen extra budget nodig is voor de implementatie van het kader zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kwaliteitskader (RKK) Oudburgerpolder Structuurvisie Beeldkwaliteitsplan Landschapsarchitecten Participatie Stedenbouwkundige vormgeving Openbare ruimte Duurzaamheid Adviescommissie Ruimtelijke KwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:46:59 - 01:47:48 - 01:49:30 - 01:49:40 - 01:49:59 - 01:50:06 - 01:50:29 - 01:50:33 - 01:51:45 - 01:52:04 - 01:52:46 - 01:53:04 - 01:53:08 - 01:53:12 - 01:53:13 - 01:53:53 - 01:54:07 - 01:55:41 - 01:55:47 - 01:56:25 - 01:56:44 - 01:56:54 - 01:57:02 - 01:58:19 - 01:58:24 - 01:58:44 - 01:58:55 - 01:58:56 - 01:58:58 - 01:59:18 - 01:59:26 - 01:59:28 - 01:59:48 - 01:59:49 - 02:00:14
Agendapunt 10a Voorstel betreft het vaststellen van actualisatie Controleprotocol 2023-2025 en het Normenkader gemeente Bergen 2023
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, dat op 28 maart 2024 wordt besproken, betreft de actualisatie van het controleprotocol, normenkader, de financiële verordening en de controleverordening in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording door het college. Het voorstel omvat drie besluiten: het vaststellen van het controleprotocol 2023-2025 en het normenkader 2023, de financiële verordening 2024, en de verordening controle financiële beheer en organisatie 2024. Deze documenten zijn geactualiseerd om te voldoen aan de nieuwe eisen voor rechtmatigheidsverantwoording, die vanaf boekjaar 2023 door het college wordt vastgesteld. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zijn in lijn met de modelverordening van de VNG. De verordeningen treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023. Het doel van deze wijzigingen is om de kaderstellende en controlerende rol van de raad te versterken. In alle BUCH-gemeenten worden dezelfde geactualiseerde documenten ter vaststelling aangeboden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie controleprotocol, normenkader, de Financiële verordening en de Controleverordening in kader van rechtmatigheidsverantwoording door college." Het doel is om het controleprotocol en normenkader voor de jaarrekeningcontrole 2023 vast te stellen, evenals de geactualiseerde Financiële verordening en de Verordening controle financiële beheer en organisatie. Deze documenten zijn bedoeld om de rechtmatigheidsverantwoording door het college te ondersteunen en de controlerende rol van de raad te versterken. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en volgen de modelverordening van de VNG.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle benodigde documenten en bijlagen bevat, zoals de was-wordt lijst en de relevante verordeningen. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak en inhoud van de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde documenten vast te stellen. Dit omvat het controleprotocol, normenkader, de Financiële verordening en de Verordening controle financiële beheer en organisatie.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technische aanpassingen betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de versterking van de controlerende rol.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de controleprotocollen voor 2023-2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen hangt af van de implementatie en naleving.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde documenten vast te stellen, waarmee de wijzigingen in de controle- en financiële verordeningen worden goedgekeurd.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en administratieve processen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld, aangezien het voorstel zich richt op administratieve en procedurele aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Rechtmatigheidsverantwoording Financiële verordening Controleverordening Gemeentewet Accountant Jaarrekeningcontrole Modelverordening BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10b Voorstel betreft het vaststellen van de financiële verordening gemeente Bergen 2024
Gemeente Bergen Actualiseert Financiële Regels: "Een Stap in de Goede Richting"
Tijdens de raadsvergadering van 28 maart 2024 heeft de gemeente Bergen ingestemd met de actualisatie van diverse financiële verordeningen. Deze aanpassingen zijn bedoeld om te voldoen aan de nieuwe eisen voor rechtmatigheidsverantwoording en zijn afgestemd op de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor de vergadering op 28 maart 2024 betreft de actualisatie van het controleprotocol, normenkader, de financiële verordening en de controleverordening van de gemeente Bergen. Het voorstel omvat drie besluiten: het vaststellen van het controleprotocol 2023-2025 en het normenkader 2023, de financiële verordening 2024, en de verordening controle financiële beheer en organisatie 2024. Deze documenten zijn geactualiseerd om te voldoen aan de eisen van rechtmatigheidsverantwoording door het college, die vanaf boekjaar 2023 in de jaarrekening wordt opgenomen. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zijn afgestemd op de modelverordening van de VNG. De verordeningen treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023. Het voorstel is onderdeel van een bredere regionale samenwerking binnen de BUCH-gemeenten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Titel: Actualisatie controleprotocol, normenkader, de Financiële verordening en de Controleverordening in kader van rechtmatigheidsverantwoording door college.
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisatie van het controleprotocol, normenkader, de Financiële verordening en de Controleverordening van de gemeente Bergen. Deze documenten zijn essentieel voor de accountantscontrole en de rechtmatigheidsverantwoording door het college. Het controleprotocol en normenkader worden vastgesteld voor 2023-2025, terwijl de financiële en controleverordeningen zijn geactualiseerd conform nieuwe wet- en regelgeving. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en hebben betrekking op de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording door het college vanaf boekjaar 2023. De verordeningen zijn afgestemd op de modelverordening van de VNG en treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke documenten en bijlagen bevat die nodig zijn voor de besluitvorming. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor, evenals de juridische en procedurele context.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde documenten vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van het controleprotocol, normenkader, de geactualiseerde Financiële verordening en de Controleverordening.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch en juridisch van aard zijn. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording door het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de documenten en tijdsperiode (2023-2025) specificeert. Het is meetbaar in termen van de vaststelling van de documenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol, normenkader, de Financiële verordening en de Controleverordening vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. Dit is begrijpelijk gezien de technische aard van de documenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en juridische kaders.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of kosten vermeld in het voorstel. Het betreft voornamelijk de actualisatie van bestaande verordeningen en protocollen zonder financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Rechtmatigheidsverantwoording Financiële verordening Controleverordening Gemeentewet Accountantscontrole Jaarrekening VNG modelverordening BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10c Voorstel betreft het vaststellen van de verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie gemeente Bergen 2024
Gemeente Bergen Actualiseert Financiële Verordeningen: Unanieme Goedkeuring in de Raad
Tijdens de raadsvergadering van 28 maart 2024 heeft de gemeenteraad van Bergen unaniem ingestemd met de actualisatie van diverse financiële verordeningen. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de rechtmatigheidsverantwoording te verbeteren en de controlerende rol van de raad te versterken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor de vergadering op 28 maart 2024 betreft de actualisatie van het controleprotocol, normenkader, de financiële verordening en de controleverordening van de gemeente Bergen. Het voorstel omvat drie besluiten: het vaststellen van het controleprotocol 2023-2025 en het normenkader 2023, de financiële verordening 2024, en de verordening controle financiële beheer en organisatie 2024. Deze documenten zijn geactualiseerd om te voldoen aan de eisen van rechtmatigheidsverantwoording door het college, die vanaf boekjaar 2023 in de jaarrekening wordt opgenomen. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en volgen de modelverordening van de VNG. Het doel is om de kaderstellende en controlerende rol van de raad te versterken. De verordeningen treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023. Alle BUCH-gemeenten hanteren dezelfde geactualiseerde documenten, met uitzondering van het normenkader dat lokaal is aangepast.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie controleprotocol, normenkader, de Financiële verordening en de Controleverordening in kader van rechtmatigheidsverantwoording door college." Het doel is om het controleprotocol en normenkader voor de jaarrekeningcontrole 2023 vast te stellen, evenals de geactualiseerde Financiële verordening en de Verordening controle financiële beheer en organisatie. Deze documenten bieden kaders voor accountantscontrole en rechtmatigheidsverantwoording, waarbij de rol van de accountant verandert. De verordeningen zijn aangepast aan nieuwe wet- en regelgeving en treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle benodigde documenten en bijlagen bevat om de voorgestelde besluiten te onderbouwen. Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van het vorige jaar, wat consistentie biedt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde documenten vast te stellen. Dit omvat het controleprotocol, normenkader, de Financiële verordening en de Verordening controle financiële beheer en organisatie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk technische en procedurele aanpassingen betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de nieuwe rolverdeling in de rechtmatigheidsverantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de vaststelling van documenten voor de jaren 2023-2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel is meer procedureel dan meetbaar of actiegericht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol, normenkader, de Financiële verordening en de Verordening controle financiële beheer en organisatie vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. Het betreft voornamelijk interne gemeentelijke processen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en administratieve processen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het betreft voornamelijk de vaststelling van kaders en protocollen voor financiële controle.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Rechtmatigheidsverantwoording Financiële verordening Controleverordening Gemeentewet Accountantscontrole Jaarrekening VNG modelverordening BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11 Sluiting
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: