20-05-2021 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 00. Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:35:53 - 00:36:17 - 00:36:37 - 00:36:55 - 00:36:56 - 00:36:57 - 00:39:08 - 00:39:26 - 00:39:40 - 00:39:47 - 00:43:02 - 00:43:03 - 00:43:08 - 00:43:11 - 00:43:29 - 00:43:47 - 00:45:04 - 00:45:12 - 00:45:48 - 00:46:23 - 00:46:24 - 00:48:40 - 00:48:56 - 00:50:34 - 00:51:07 - 00:51:12 - 00:51:16 - 00:52:30 - 00:52:32 - 00:52:40 - 00:52:41 - 00:53:02 - 00:53:11 - 00:53:23 - 00:53:29 - 00:54:25 - 00:54:39 - 00:56:11 - 00:56:12 - 00:56:13 - 00:57:03 - 00:57:05
Agendapunt 01. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:57:39 - 00:59:05 - 01:00:41 - 01:01:07 - 01:01:20 - 01:01:30 - 01:01:35 - 01:01:45 - 01:03:09 - 01:03:36 - 01:03:51 - 01:09:33 - 01:09:36 - 01:09:48 - 01:10:02 - 01:10:14 - 01:10:18 - 01:10:20 - 01:10:25 - 01:10:55 - 01:11:10 - 01:12:00 - 01:12:05 - 01:12:14 - 01:12:32 - 01:12:54 - 01:13:02 - 01:13:08 - 01:13:20 - 01:13:53 - 01:14:04 - 01:14:12 - 01:14:27 - 01:15:21 - 01:15:48 - 01:15:53 - 01:15:59 - 01:16:17 - 01:16:38 - 01:16:45 - 01:17:08
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 04. Voorstel betreft het vaststellen van het beleidsplan van afval naar grondstof
Bergen zet koers naar een circulaire toekomst: van afval naar grondstof
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het ambitieuze beleidsplan "Van Afval naar Grondstof". Dit plan, dat loopt van 2022 tot 2030, heeft als doel de hoeveelheid restafval per inwoner drastisch te verminderen en zo bij te dragen aan een circulaire economie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het beleidsplan "Van Afval naar Grondstof" voor de gemeente Bergen voor de periode 2022-2030. Het plan heeft als doel om de hoeveelheid restafval per inwoner te reduceren tot 30 kilogram per jaar in 2025, in lijn met landelijke doelstellingen voor een circulaire economie. Het beleidsplan dient als basis voor de keuze van de uitvoeringsorganisatie, waarbij de BUCH-werkorganisatie en de HVC Groep financiële doorrekeningen maken. Het plan omvat een gefaseerde implementatie van maatregelen, waaronder verbeterde service voor afvalscheiding en een financiële prikkel voor restafval. Er is aandacht voor maatwerk en het voorkomen van ongewenste neveneffecten. De gemeente streeft naar een hoge milieuresultaat en service voor inwoners tegen acceptabele kosten. Het plan houdt rekening met regionale samenwerking en lokale omstandigheden. De uitvoering start in 2023 met een serviceprikkel, gevolgd door een financiële prikkel in 2024. Evaluaties zijn gepland om de effectiviteit van de maatregelen te beoordelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beleidsplan Van Afval naar Grondstof 2022 - 2030
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het "Beleidsplan Van Afval naar Grondstof 2022 - 2030" voor de gemeente Bergen. Het plan heeft als doel de hoeveelheid restafval per inwoner te reduceren tot 30 kg per jaar in 2025, in lijn met nationale doelstellingen voor een circulaire economie. Het voorstel omvat een gefaseerde implementatie van maatregelen om afvalscheiding te verbeteren en kosten te beheersen, met een focus op serviceverbetering voor grondstoffen en een financiële prikkel voor restafval. Het plan dient als basis voor de keuze van een uitvoeringsorganisatie en wordt verder financieel uitgewerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een gefaseerde aanpak. Echter, de financiële details en de keuze voor de uitvoeringsorganisatie moeten nog worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen als uitgangspunt voor verdere uitwerking en besluitvorming over de uitvoeringsorganisatie en financiële aspecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het beleidsplan, de keuze van de uitvoeringsorganisatie (BUCH of HVC), en de invoering van een variabele afvalheffing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in termen van specifieke en meetbare doelstellingen (30 kg restafval per inwoner per jaar). De tijdlijn is duidelijk, maar de financiële details zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat een mogelijke inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen en de verdere uitwerking van de financiële paragraaf en de keuze van de uitvoeringsorganisatie goedkeuren.
Participatie:
Er is participatie geweest via een enquête en een inwonerpanel, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap bij het beleidsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op afvalreductie, hergebruik van grondstoffen, en CO2-besparing.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Het plan suggereert dat de kostenstijgingen beheersbaar worden door de voorgestelde maatregelen, maar de exacte financiële impact en dekking moeten nog worden bepaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondstoffenplan Afvalscheiding Circulaire economie Restafval Milieu Duurzaamheid Inzameling Kosten Service BUCH-werkorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05. Voorstel betreft het vaststellen van de Klimaatadaptiestrategie & uitvoeringsagenda regio Alkmaar
Klimaatadaptatiestrategie Alkmaar: Een Historische Stap naar een Duurzame Toekomst
De gemeenteraad van Alkmaar heeft ingestemd met een ambitieus plan om de regio tegen 2050 klimaatbestendig te maken. De strategie, ontwikkeld in samenwerking met het hoogheemraadschap, omvat een uitvoeringsagenda en een gezamenlijke subsidieaanvraag.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda voor de regio Alkmaar. Het voorstel omvat drie beslispunten: het vaststellen van de strategie en agenda, instemmen met een gezamenlijke subsidieaanvraag voor de impulsregeling, en het uitgangspunt dat alle projecten klimaatbestendig en waterrobuust moeten zijn. De strategie is ontwikkeld in samenwerking met de regio Alkmaar en het hoogheemraadschap, en is gebaseerd op de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie en het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Het doel is om de regio in 2050 klimaatbestendig in te richten. De strategie omvat samenwerking met externe partijen, integraal werken, bewustwording, en het borgen van richtlijnen. Er is een uitvoeringsprogramma tot 2024 opgesteld met procesactiviteiten en fysieke projecten. De financiering komt deels uit de rioolheffing en een subsidie van het Rijk. Participatie met diverse stakeholders en bewoners is onderdeel van het proces. Na goedkeuring wordt de strategie verder uitgewerkt in een lokale uitvoeringsagenda.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda regio Alkmaar
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda regio Alkmaar". Het voorstel beoogt de vaststelling van een regionale strategie en uitvoeringsagenda voor klimaatadaptatie, in lijn met de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie. Het omvat het aanvragen van een gezamenlijke subsidie voor de regio Noorderkwartier en benadrukt dat toekomstige projecten klimaatbestendig moeten zijn. De strategie is ontwikkeld in samenwerking met regionale partners en richt zich op bewustwording, integrale samenwerking en het borgen van klimaatadaptatie in beleid en uitvoering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, doelen en samenwerkingsverbanden. Het biedt een goed overzicht van de stappen die zijn genomen en de toekomstige plannen. Echter, de financiële details zijn nog niet volledig uitgewerkt en worden in een later stadium gepresenteerd.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda vast te stellen en in te stemmen met de subsidieaanvraag. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de strategie en het monitoren van de voortgang en effectiviteit van de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de strategie en de uitvoeringsagenda, evenals over de instemming met de subsidieaanvraag. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten binnen de klimaatadaptatieprojecten en de mate van participatie en communicatie met bewoners en stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van de doelen en tijdlijnen voor de uitvoeringsagenda. Echter, de financiële aspecten zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat een gebrek aan volledigheid in de meetbaarheid en realisme kan betekenen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda vast te stellen en in te stemmen met de gezamenlijke subsidieaanvraag.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van diverse stakeholders en het houden van enquêtes onder bewoners. Er is een duidelijke focus op communicatie en participatie om bewustwording en betrokkenheid te vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting van de regio. Het voorstel koppelt klimaatadaptatie aan andere duurzaamheidsinitiatieven zoals de energietransitie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. De kosten voor procesactiviteiten worden later gepresenteerd, en een deel van de kosten kan worden gedekt door de rioolheffing. De subsidieaanvraag via de Impulsregeling kan een derde van de uitvoeringskosten dekken. Verdere financiële details worden in een separaat voorstel aan de raad voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptatie Uitvoeringsagenda Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) Klimaatverandering Waterrobuustheid Subsidieaanvraag Risicodialogen Bewonersenquête Duurzaamheid Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06. Voorstel betreft het verlengen Gemeentelijk Rioleringsplan Bergen
Gemeente Bergen verlengt rioleringsplan tot 2022: "Geen beleidsmatige gaten tijdens overgang"
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de verlenging van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2016-2020 tot eind 2022. Deze beslissing is genomen om een soepele overgang naar de nieuwe Omgevingswet te waarborgen, zonder beleidsmatige onderbrekingen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het verlengen van de planperiode van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Bergen 2016-2020 tot en met 31 december 2022. Dit besluit is genomen in afwachting van de invoering van de Omgevingswet, die de verplichting voor een GRP laat vervallen, maar de zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater blijven behouden. De verlenging zorgt ervoor dat er geen beleidsmatige gaten vallen tijdens de overgang naar nieuwe planvormen onder de Omgevingswet. Het GRP heeft zijn nut bewezen in het beheer van stedelijk water en de verlenging maakt het mogelijk om de huidige kaders en uitgangspunten te blijven gebruiken. Er wordt gewerkt aan een klimaatadaptatieplan en regionale samenwerking binnen de waterketen. De verlaging van de rioolheffingstarieven voor 2021 is een afwijking van de trend in het GRP, voornamelijk door verlaagde rentetarieven. Het voorstel benadrukt het belang van duurzaamheid en participatie met het hoogheemraadschap. De planning omvat de vaststelling van het klimaatadaptatieplan in 2021, de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2022, en de nieuwe GRP-opzet in 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verlengen planperiode GRP Bergen 2016-2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de verlenging van de planperiode van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Bergen 2016-2020 tot en met 31 december 2022. Dit wordt gedaan in afwachting van de invoering van de Omgevingswet in 2022, die de verplichting van het GRP opheft. De verlenging zorgt ervoor dat er geen beleidsmatige gaten vallen en dat de gemeentelijke zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater gewaarborgd blijven. Het GRP heeft zijn nut bewezen in het beheer van stedelijk water en zal in de toekomst geïntegreerd worden in de nieuwe planvormen van de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de verlenging en de context van de Omgevingswet. Er is echter beperkte informatie over de specifieke inhoudelijke aanpassingen die mogelijk nodig zijn in de verlengde periode.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de kaders en het controleren van de uitvoering van de gemeentelijke watertaken. De raad moet beslissen over de verlenging van de planperiode en de integratie van het GRP in de nieuwe omgevingsplannen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verlengen van de huidige planperiode of het ontwikkelen van een nieuw GRP vooruitlopend op de Omgevingswet. Er moet ook worden besloten hoe de zorgplichten en kosten het beste kunnen worden beheerd binnen de nieuwe wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de integratie van het GRP in de nieuwe omgevingsplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de nieuwe planvormen zijn nog onbekend.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de planperiode van het GRP te verlengen tot eind 2022 en de integratie in de nieuwe omgevingsplannen te ondersteunen.
Participatie:
Er is beperkte participatie van bewoners, aangezien het GRP een technisch en beleidsmatig document is. Er is echter intensieve samenwerking met het hoogheemraadschap en andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in relatie tot de ecologische impact van de afvalwaterketen en de noodzaak om werkmethodes te verbeteren.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties, zoals de verlaging van de rioolheffingstarieven in 2021. De financiële gevolgen van het klimaatadaptatieplan moeten nog worden bepaald. De verlaging van de tarieven is mogelijk door verlaagde rentetarieven, maar een actualisatie van de kostendekkingsberekening is nodig zodra de financiële impact van het klimaatadaptatieplan bekend is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Omgevingswet Zorgplichten Klimaatadaptatieplan Stedelijk waterbeheer Rioolheffing Regionale samenwerking Hoogheemraadschap Duurzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 07. Voorstel betreft het vaststellen van de beleidsaanpak laadinfrastructuur
Gemeente Bergen Neemt Regie Over Laadinfrastructuur: Historisch Moment voor Duurzaamheid
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een nieuw beleidsvoorstel dat de regie over de plaatsing van laadpalen voor elektrische voertuigen in handen van de gemeente legt. Dit initiatief is een belangrijke stap in de richting van een duurzamere toekomst en sluit aan bij nationale doelstellingen voor CO2-reductie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft de vaststelling van een beleidsaanpak voor de openbare laadinfrastructuur. Het doel is om de regie over de plaatsing van laadpalen in handen van de gemeente te brengen, in plaats van te wachten op aanvragen van inwoners. Dit sluit aan bij de verplichting vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om landelijk 1,8 miljoen laadpalen voor 2030 te realiseren. De nieuwe aanpak omvat een plankaart voor een dekkend en toekomstbestendig laadnetwerk, gebaseerd op een uitgebreide data-analyse. Na goedkeuring door de raad volgt participatie met inwoners via een online platform. De gemeente wil proactief laadpalen plaatsen, vooral op strategische locaties voor toeristen. De kosten voor proactieve plaatsing zijn begroot, en de aanpak wordt elke twee jaar geëvalueerd. De samenwerking met andere BUCH-gemeenten en de MRA-e concessiebeheerder zorgt voor een regionale afstemming. Risico's betreffen mogelijke aanpassingen in de plankaart en de financiële middelen. Het stimuleren van elektrisch vervoer draagt bij aan de verduurzaming van mobiliteit en het behalen van CO2-reductiedoelstellingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsaanpak laadinfrastructuur". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een beleidsaanpak voor de openbare laadinfrastructuur in de gemeente Bergen. Het doel is om de regie over de plaatsing van laadpalen in handen van de gemeente te brengen, in plaats van te wachten op aanvragen van inwoners. Dit sluit aan bij de verplichtingen vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om landelijk 1,8 miljoen laadpalen voor 2030 te realiseren. De aanpak omvat een plankaart voor een dekkend en toekomstbestendig laadnetwerk, waarbij strategische locaties zijn geselecteerd op basis van een uitgebreide data-analyse.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde aanpak. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke financiële implicaties na 2022 en de exacte rol van de inwoners in het participatieproces.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel goed te keuren en daarmee de beleidsaanpak vast te stellen. Dit omvat het maken van keuzes over de proactieve plaatsing van laadpalen en het goedkeuren van de bijbehorende financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de regie over de laadinfrastructuur in handen van de gemeente wil leggen en of zij bereid is om proactief laadpalen te plaatsen. Dit omvat ook het goedkeuren van de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties na 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking na 2022 is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beleidsaanpak voor de openbare laadinfrastructuur vast te stellen en de bijbehorende financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na goedkeuring een participatietraject zal plaatsvinden via een online inspraakplatform, waar inwoners kunnen reageren op de voorgestelde laadlocaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het stimuleren van elektrisch vervoer bijdraagt aan de verduurzaming van mobiliteit en het behalen van CO2-reductiedoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige uitgave van €6.500 in 2022 voor proactieve plaatsing van laadpalen. Er is echter onduidelijkheid over de financiële dekking na 2022, aangezien de concessie opnieuw aanbesteed zal worden en de kosten mogelijk veranderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laadinfrastructuur Elektrische voertuigen Plankaart Openbare ruimte EV Prognose Atlas Nationale Agenda Laadinfrastructuur Klimaatakkoord Participatie Duurzaamheid MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 08. Voorstel betreft het vaststellen van de wijziging van de verordening sociaal domein Bergen 2017
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een wijziging van de Verordening sociaal domein gemeente Bergen 2017, specifiek gericht op de aanpassing van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) per 2021. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege nieuwe wetgeving die de uitwisseling en verwerking van persoonsgegevens voor schuldhulpverlening mogelijk maakt, met als doel vroegtijdige signalering van financiële problemen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om een beslistermijn van maximaal acht weken vast te stellen voor het afgeven van beschikkingen over schuldhulpverlening, zoals bepaald in de gewijzigde Wgs. Dit moet worden opgenomen in de Verordening sociaal domein Bergen 2017. Er zijn geen alternatieven overwogen, en er zijn geen financiële kosten verbonden aan dit voorstel. Na vaststelling wordt de wijziging gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad en verwerkt in de integrale versie van de verordening.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Wijziging van de Verordening Sociaal Domein Gemeente Bergen 2017
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Verordening Sociaal Domein Gemeente Bergen 2017". Het doel is om de beslistermijn voor schuldhulpverlening vast te leggen in de verordening, conform de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Deze wet vereist dat gemeenten binnen maximaal acht weken na het eerste gesprek over de hulpvraag beslissen of iemand in aanmerking komt voor schuldhulpverlening. Dit moet de toegankelijkheid en effectiviteit van schuldhulpverlening verbeteren door vroegsignalering van financiële problemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de wettelijke vereisten uitlegt. Het biedt echter weinig detail over de praktische uitvoering en monitoring van de nieuwe termijn.
Rol van de Raad:
De raad moet de wijziging van de verordening goedkeuren, waarmee de beslistermijn voor schuldhulpverlening wordt vastgesteld. Dit is een wettelijke verplichting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde termijn van maximaal acht weken passend is, of dat een kortere termijn wenselijk is om de dienstverlening te versnellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de acht weken termijn. Het is echter niet tijdgebonden in termen van implementatie en monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van de verordening vast te stellen, waarmee de beslistermijn van maximaal acht weken wordt opgenomen.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van belanghebbenden of inwoners bij de totstandkoming van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan dit voorstel. Het voorstel vermeldt geen financiële dekking, aangezien er geen extra kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociaal domein Schuldhulpverlening Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) Vroegsignalering Beslistermijn Problematische schulden Integrale benadering Wetswijziging Gemeentelijke verordening PersoonsgegevensuitwisselingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. Voorstel betreft het vaststellen van de 5e wijziging GR Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Alkmaar Stemmen in met Wijziging Historisch Centrum: "Een Formaliteit, maar Wel Nodig"
De gemeenteraad van Alkmaar heeft ingestemd met de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege de nieuwe wetgeving rondom de rechtspositie van ambtenaren. Hoewel de wijziging voornamelijk technisch van aard is, was goedkeuring door de raad vereist.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het verlenen van toestemming aan het college om de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA) vast te stellen. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra). De wijziging omvat voornamelijk technische aanpassingen en redactionele verbeteringen, die geen financiële gevolgen hebben voor de gemeente. De wijziging is besproken in de Algemeen Bestuursvergadering en moet door twee derde van de deelnemende gemeenten worden goedgekeurd om definitief te worden. Na goedkeuring treedt de wijziging in werking na publicatie in de Staatscourant. De gemeente Alkmaar is verantwoordelijk voor deze publicatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Toestemming voor 5e wijziging GR RHCA
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Toestemming voor 5e wijziging GR RHCA". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om het college toestemming te verlenen voor de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) en bevat daarnaast enkele redactionele verbeteringen. De wijzigingen zijn technisch van aard en hebben geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de reden voor de wijziging, de juridische context, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen financiële of duurzaamheidsaspecten die verder uitgewerkt hoeven te worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om toestemming te verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Deze toestemming kan alleen worden onthouden als er sprake is van strijd met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen technisch van aard zijn en voortvloeien uit wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of actiegericht, aangezien het voornamelijk om technische aanpassingen gaat. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen voor de voorgestelde wijziging van de GR RHCA.
Participatie:
Participatie wordt beperkt tot regionale samenwerking, waarbij de deelnemende gemeenten betrokken zijn via hun vertegenwoordigers in het Algemeen Bestuur.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het om technische en juridische wijzigingen gaat zonder impact op duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA) Wijziging Informatiebeheer Archieven Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Samenwerkingsverband Technische wijzigingen Gemeentelijke bijdragen CentrumgemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. Voorstel betreft het wijzigen verordening vertrouwenscommissie
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 20 mei 2021 een wijziging voorgesteld in de Verordening op de vertrouwenscommissie voor de benoeming van de burgemeester van Bergen NH 2021. Deze wijziging betreft voornamelijk artikel 15, dat de ontbinding van de commissie regelt. De commissie blijft bestaan totdat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties de gemeenteraad informeert dat de vacature van burgemeester is vervuld. Na ontbinding worden alle originele documenten teruggestuurd naar de betrokkenen en overige documenten vernietigd. Verder is er een wijziging in de samenstelling van de commissie door het vertrek van een lid en de benoeming van een nieuw lid, mevrouw Otto-van der Ende. De wijziging treedt in werking na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 8 april 2021. De verordening wordt gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad en blijft van kracht tot de nieuwe burgemeester zijn ambt aanvaardt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Bergen NH 2021". Het doel is om de verordening aan te passen zodat de samenstelling van de vertrouwenscommissie kan worden gewijzigd na het vertrek van een lid. Dit is noodzakelijk geworden na het vertrek van de fractievoorzitter van D66, dhr. Halff, en de benoeming van zijn opvolger, mevrouw Otto-van der Ende. De wijziging zorgt ervoor dat de commissie flexibel kan inspelen op veranderingen in de samenstelling van de gemeenteraad en treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 8 april 2021.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de specifieke wijziging van de verordening beschrijft. Er zijn geen aanvullende documenten of toelichtingen nodig om de wijziging te begrijpen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijziging van de verordening goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de samenstelling van de vertrouwenscommissie officieel te kunnen aanpassen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de wijziging van de verordening. Dit kan invloed hebben op de flexibiliteit en de samenstelling van de vertrouwenscommissie in de toekomst.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke wijziging en een specifieke ingangsdatum (met terugwerkende kracht) bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van de verordening goed te keuren, zodat de samenstelling van de vertrouwenscommissie kan worden aangepast.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne aangelegenheid van de gemeenteraad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een organisatorische wijziging betreft zonder directe impact op milieu of duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven. Het betreft een administratieve wijziging zonder kostenimplicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vertrouwenscommissie Verordening Benoeming burgemeester Artikel 15 Ontbinding Sollicitatiebrieven Fractievoorzitter D66 Gemeentewet Commissaris van de Koning Elektronisch gemeentebladVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. Voorstel betreft het vaststellen van het intrekkingsbesluit grondexploitatie Mooi Bergen en bijbehorende begrotingswijziging
Gemeenteraad Bergen: Grondexploitatie Mooi Bergen 2020 Wordt Ingetrokken
De gemeenteraad van Bergen heeft besloten de grondexploitatie Mooi Bergen 2020 in te trekken. Dit besluit, dat aanzienlijke financiële gevolgen heeft, markeert een verschuiving naar een faciliterend grondbeleid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel besproken om de grondexploitatie Mooi Bergen 2020 in te trekken. Het voorstel omvat het opheffen van de voorziening van € 3,7 miljoen en de risicoreserve van € 0,6 miljoen, die beide ten gunste van het rekeningresultaat zullen vallen. Daarnaast wordt voorgesteld om de boekwaarde van het Dorpsplein af te waarderen met € 2,88 miljoen om aan te sluiten bij de marktwaarde. Er wordt ook een voorziening gevormd voor gemaakte kosten en schadevergoeding aan Schrama BV. Verder wordt een investeringskrediet van € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor de herinrichting van het centrum van Bergen in 2023. De intrekking van de grondexploitatie is gebaseerd op verouderde plannen en een verschuiving naar een faciliterend grondbeleid, waarbij de gemeente niet langer zelf de risico's van actieve grondexploitatie draagt. De plannen voor de Harmonielocatie en het Dorpsplein worden teruggeplaatst naar de ontwerpfase, en er wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelaars. De financiële gevolgen van het intrekkingsbesluit worden in detail besproken, inclusief de afwaardering van de boekwaarde en de vorming van voorzieningen. De belangengroepen worden regelmatig geïnformeerd over de ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Intrekkingsbesluit grondexploitatie Mooi Bergen 2020". Het voorstel betreft het intrekken van de grondexploitatie Mooi Bergen 2020. De gemeente Bergen wil de grondexploitatie intrekken vanwege verouderde plannen en gewijzigde omstandigheden. Het voorstel omvat het opheffen van voorzieningen en risicoreserves, het afwaarderen van de boekwaarde van het Dorpsplein, en het vormen van een voorziening voor gemaakte kosten en schadevergoeding aan Schrama BV. Daarnaast wordt een investeringskrediet voor de herinrichting van het centrum van Bergen in 2023 voorgesteld. Het doel is om de financiële positie van de gemeente te verbeteren en de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling over te dragen aan marktpartijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële implicaties en een overzicht van de stappen die moeten worden genomen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de toekomstige plannen voor de betrokken locaties en hoe de participatie van belanghebbenden verder wordt vormgegeven.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het intrekkingsbesluit voor de grondexploitatie Mooi Bergen vast te stellen. De raad moet ook de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het intrekken van de grondexploitatie en het overdragen van de verantwoordelijkheid aan marktpartijen. Dit omvat ook het goedkeuren van de financiële afwikkeling en het investeringskrediet voor de herinrichting van het centrum.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële gevolgen, maar mist concrete tijdlijnen voor de uitvoering van de herontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstplannen voor de locaties zijn nog vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de grondexploitatie Mooi Bergen 2020 in te trekken, de financiële afwikkeling goed te keuren, en het investeringskrediet voor de herinrichting van het centrum vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er intensief participatieoverleg heeft plaatsgevonden, maar biedt geen gedetailleerde informatie over hoe participatie in de toekomst zal worden voortgezet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een afwaardering van de boekwaarde van het Dorpsplein, het vrijvallen van voorzieningen en risicoreserves, en het vormen van een voorziening voor kosten en schadevergoeding. Het voorstel geeft aan dat deze gevolgen ten laste van het rekeningresultaat 2020 komen. Het investeringskrediet voor de herinrichting van het centrum wordt in 2023 opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Mooi Bergen Dorpsplein Harmonielocatie Schrama BV Stedenbouwkundig Masterplan Halter Model Mooi Bergen Zeven Dorpelingen Bestemmingsplan Bot Bouw Materiële Vaste ActivaVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Monnet Nes Bergen
Bergen stemt in met bouwplan "Monnet Nes" ondanks verdeeldheid
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het bestemmingsplan "Monnet Nes", dat de bouw van vier vrijstaande woningen aan de Zuidlaan 59 mogelijk maakt. Ondanks de goedkeuring was er tijdens het debat verdeeldheid over de noodzaak van sociale woningbouw.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "Monnet Nes" in Bergen, dat de bouw van vier vrijstaande woningen op een onbebouwd perceel aan de Zuidlaan 59 mogelijk maakt. Het plan is ruimtelijk aanvaardbaar en er zijn geen zienswijzen ingediend. Er is een overeenkomst met de initiatiefnemer gesloten, waardoor de kosten voor de gemeente gedekt zijn en een exploitatieplan niet nodig is. Eerdere plannen voor een appartementengebouw en vijf woningen stuitten op bezwaren, maar het huidige plan voor vier woningen heeft geen bezwaren opgeleverd. De kans op een gegrond beroep wordt als zeer beperkt ingeschat. Het bestemmingsplan wordt na vaststelling zes weken ter inzage gelegd, waarbij beroep kan worden ingediend. De publicatie vindt zowel digitaal als in papieren vorm plaats.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling bestemmingsplan Monnet Nes
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Monnet Nes". Het plan omvat de bouw van vier vrijstaande woningen op een onbebouwd perceel aan de Zuidlaan 59 in Bergen. Het bestemmingsplan is nodig omdat het bouwplan niet voldoet aan het huidige bestemmingsplan. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. De kosten worden gedekt door de initiatiefnemer, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. De raad wordt geadviseerd het bestemmingsplan vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle relevante informatie, inclusief financiële dekking, participatie, en duurzaamheidsoverwegingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de beleidsvrijheid om het bestemmingsplan vast te stellen of te verwerpen, afhankelijk van hun oordeel over de ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het plan voldoet aan de eisen van goede ruimtelijke ordening en of het in het belang van de gemeenschap is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen of niet, en expliciet besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest met omwonenden, maar er zijn geen zienswijzen ingediend, wat wijst op een mogelijk breed draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en wordt in het bestemmingsplan behandeld.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt door een overeenkomst met de initiatiefnemer, die de kosten van de gemeente dekt en eventuele planschade op zich neemt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Monnet Nes Vrijstaande woningen Omgevingsvergunning Ruimtelijke ordening Zienswijzen Kostenverhaal Duurzaamheid Coördinatieregeling Planschade Inspraak omwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Voorstraat 54 Egmond aan Zee
Nieuwe Woningbouwplannen in Egmond aan Zee Krijgen Groen Licht
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een nieuw bestemmingsplan voor Voorstraat 54 in Egmond aan Zee. Het voormalige autobedrijf maakt plaats voor een woonbestemming, inclusief een nieuwe woning en een recreatiewoning.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan voor Voorstraat 54 in Egmond aan Zee. Het plan beoogt de transformatie van een voormalig autobedrijf naar een woonbestemming, waarbij een nieuwe woning en een recreatiewoning worden gerealiseerd. De bedrijfsbestemming wordt opgeheven en de bestaande garagebox wordt gekoppeld aan de woonbestemming. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan 'Kernen Egmond', waardoor een nieuw bestemmingsplan noodzakelijk is. Er zijn geen zienswijzen binnengekomen tijdens de inzageperiode. Het voorstel voldoet aan de wet- en regelgeving en draagt bij aan lokale beleidsdoelen, zoals woningbouw in Bergen. Er zijn geen significante milieueffecten te verwachten en er is geen natuurvergunning nodig voor stikstofdepositie. De kosten voor het bestemmingsplan worden door de initiatiefnemer gedragen en er is een planschadeovereenkomst afgesloten. Na vaststelling door de raad wordt het plan gepubliceerd en start de beroepsfase.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Voorstraat 54 in Egmond aan Zee". Het plan beoogt de herbestemming van een voormalig autobedrijf naar een woonbestemming, inclusief de bouw van een nieuwe woning en een recreatiewoning. De bedrijfsbestemming wordt opgeheven, en de recreatiewoning wordt verplaatst naar een naastgelegen perceel. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan ‘Kernen Egmond’, waardoor een nieuw bestemmingsplan noodzakelijk is. Er zijn geen zienswijzen binnengekomen tijdens de ter visie legging. Het voorstel draagt bij aan woningbouw in Egmond aan Zee en voldoet aan de eisen van ruimtelijke ordening en milieuaspecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de locatie, de huidige en gewenste bestemmingen, en de juridische en milieutechnische aspecten.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Ze hebben de bevoegdheid om het plan goed te keuren of af te wijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de herbestemming van een bedrijfsperceel naar een woonbestemming ondersteunen, wat invloed heeft op de lokale woningmarkt en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; de initiatiefnemer heeft met omwonenden gesproken, en er zijn geen bezwaren ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is beperkt relevant; de nieuwe woning zal gasloos zijn en voldoen aan BENG-eisen, wat bijdraagt aan energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de gemeente zijn beperkt en liggen onder de €10.000. De kosten worden verhaald via leges en zijn voor rekening van de initiatiefnemer. Er is een planschadeovereenkomst afgesloten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Egmond aan Zee Woonbestemming Recreatiewoning Garagebedrijf Stikstofdepositie Ruimtelijke ordening M.e.r.-beoordeling Planschade GeluidsbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. Voorstel betreft het vaststellen van de locatie definitieve knip voor het auto-en vrachtverkeer Molenweidtje Bergen en bijbehorende begrotingswijziging
Verkeersplannen KNIP: GroenLinks en Behoorlijk Bestuur Bergen botsen met college
In een verhitte raadsvergadering over de verkeersplannen rondom de KNIP in Bergen, presenteerden GroenLinks en Behoorlijk Bestuur Bergen een amendement om de verkeersdruk op de Churchilllaan en Kerkedijk te herzien. Het college ontraadde het voorstel, wat leidde tot een levendig debat over participatie en financiering.
Samenvatting
De tekst betreft een aankondiging en bespreking van verkeersplannen rondom de KNIP, met specifieke aandacht voor de verdeling van verkeersdruk over de toegangswegen Kerkedijk en Churchilllaan. De Vereniging Negen Nessen (V9N) presenteert twee varianten die zij aanvaardbaar achten. In Variant 2 wordt voorgesteld om de verkeersdruk op de Churchilllaan te verhogen, terwijl de Kerkedijk ontlast wordt. In Variant 4B wordt de verkeersdruk meer gelijkmatig verdeeld, met een focus op verkeersveiligheid door verkeer van de Europese school weg te leiden. Beide varianten worden ondersteund door verkeersintensiteitscijfers uit een eerdere presentatie. Het doel is om consensus te bereiken tussen verschillende belangengroepen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Locatie definitieve knip in het Molenweidtje
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Locatie definitieve knip in het Molenweidtje". Het voorstel beoogt de verkeersbelasting op de Kerkedijk te beperken door een fysieke afsluiting voor auto- en vrachtverkeer aan te brengen op het Molenweidtje, ter hoogte van de aansluiting op de Kerkedijk. Dit besluit is een aanvulling op de structuurvisie Bergen Oost. Het voorstel omvat ook de vaststelling van een krediet voor de herinrichting van het Molenweidtje, met een totaalbedrag van €2,5 miljoen, waarvan €500.000 voor voorbereidingskosten en €2 miljoen voor de uitvoering in 2024.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat een uitgebreide analyse van de verkeerssituatie, mogelijke locaties voor de knip, en de financiële implicaties. Het bevat ook participatie-informatie en risicoanalyses, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de locatie van de knip en de bijbehorende financiële middelen goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de structuurvisie en het goedkeuren van de begrotingswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende locaties voor de knip, rekening houdend met verkeersbelasting, verkeersveiligheid, en de impact op de leefomgeving. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de financiering en prioritering van de herinrichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van verkeersdoelstellingen en financiële ramingen. Echter, de tijdlijn voor de uitvoering is afhankelijk van de ontwikkeling van omliggende locaties, wat onzekerheid introduceert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de locatie van de knip en de toewijzing van het krediet voor de herinrichting van het Molenweidtje.
Participatie:
Er is uitgebreide participatie geweest met belanghebbenden, waaronder bewoners en lokale organisaties. Hoewel er consensus is bereikt over de criteria, is er geen consensus over de locatie van de knip.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, zoals vastgelegd in de structuurvisie, maar het voorstel zelf legt hier niet expliciet de nadruk op.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale investering van €2,5 miljoen voor de herinrichting. Een deel van de kosten kan worden verhaald op ontwikkellocaties. Er is een begrotingswijziging voorgesteld om de benodigde middelen vrij te maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Molenweidtje Kerkedijk Churchilllaan Verkeersbelasting Herinrichting Structuurvisie Verkeersveiligheid Ontwikkellocaties Participatie VerkeersmodelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel van de Vereniging Negen Nessen (V9N) betreft de herverdeling van verkeersdruk over toegangswegen in verband met de KNIP. Het document presenteert twee varianten die de verkeersintensiteit op de Churchilllaan en Kerkedijk herverdelen. Variant 2 stelt voor om de KNIP na de Beeck te plaatsen, met specifieke routes voor het woonzorgcentrum en de Mytylschool. Variant 4B plaatst de KNIP na Oudtburgh, wat verkeer via de Kerkedijk leidt. Beide varianten zijn bedoeld om verkeersveiligheid te verbeteren en de verkeersdruk evenwichtiger te verdelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het presenteren van varianten en het geven van verkeersintensiteitscijfers. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de impact op bewoners en andere belanghebbenden, evenals een uitgebreide analyse van de langetermijneffecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel evalueren, de voorgestelde varianten overwegen en een besluit nemen dat de verkeersveiligheid en -efficiëntie in de regio optimaliseert. De raad moet ook de belangen van verschillende belangengroepen afwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen de voorgestelde varianten, rekening houdend met verkeersveiligheid, impact op de gemeenschap en de verdeling van verkeersdruk. Er moet ook een balans worden gevonden tussen de belangen van verschillende belangengroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de implementatie en monitoring.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen welke variant het beste de verkeersdruk verdeelt en de verkeersveiligheid verbetert, en of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen, hoewel het suggereert dat consensus tussen belangengroepen gewenst is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verminderen van verkeersdruk kan bijdragen aan milieudoelstellingen door minder uitstoot en geluidsoverlast.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële analyse of hoe de kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de varianten te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersdruk Churchilllaan Kerkedijk Varianten Verkeersintensiteit Oudtburghweg Veiligheid Mytylschool IJsbaan ConsensusVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:28:54 - 01:29:18 - 01:34:44 - 01:35:18 - 01:35:27 - 01:35:31 - 01:35:39 - 01:35:42 - 01:36:11 - 01:36:27 - 01:36:47 - 01:36:49 - 01:36:56 - 01:38:54 - 01:38:57 - 01:39:49 - 01:40:30 - 01:40:30 - 01:40:39 - 01:41:22 - 01:42:18 - 01:42:21 - 01:42:47 - 01:42:48 - 01:42:57 - 01:43:07 - 01:45:22 - 01:45:30 - 01:47:33 - 01:47:53 - 01:47:59 - 01:49:04 - 01:49:17 - 01:49:56 - 01:49:58 - 01:49:59 - 01:50:27 - 01:50:32 - 01:51:50 - 01:52:00 - 01:53:04 - 01:53:18 - 01:53:26 - 01:55:03 - 01:55:04 - 01:55:05 - 01:55:06 - 01:57:38 - 01:57:39 - 01:57:40 - 01:58:10 - 01:58:20 - 01:58:22 - 02:00:38 - 02:00:41 - 02:01:11 - 02:01:17 - 02:02:05 - 02:02:10 - 02:02:11 - 02:02:55 - 02:02:58 - 02:03:35 - 02:03:35 - 02:03:36 - 02:03:45 - 02:03:47 - 02:04:23 - 02:04:27 - 02:05:31 - 02:05:47 - 02:06:11 - 02:06:23 - 02:06:52 - 02:06:56 - 02:07:58 - 02:08:01 - 02:08:37 - 02:08:43 - 02:09:01 - 02:15:15 - 02:16:14 - 02:16:26 - 02:16:34 - 02:16:50 - 02:17:30 - 02:17:36 - 02:18:48 - 02:18:57 - 02:19:15 - 02:20:05
Agendapunt . Motie Vreemd: Ondertekening Schone Lucht Akkoord
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:20:25 - 02:20:39 - 02:21:48 - 02:22:12 - 02:23:47 - 02:23:53 - 02:24:19 - 02:24:21 - 02:24:59 - 02:25:07 - 02:25:08 - 02:25:37 - 02:25:41 - 02:25:47 - 02:25:50 - 02:26:29 - 02:26:31 - 02:26:55 - 02:26:56 - 02:27:01 - 02:27:03 - 02:27:09 - 02:27:19 - 02:28:07 - 02:28:13 - 02:28:15 - 02:28:17 - 02:29:05
Agendapunt . Motie Vreemd: bijdrage aan museum van Egmond voor aankoop Vissersvrouwen van Roeland Koning
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:29:11 - 02:29:14 - 02:30:21 - 02:30:43 - 02:30:47 - 02:31:13 - 02:31:28 - 02:32:15 - 02:32:16 - 02:32:17 - 02:32:48 - 02:32:53 - 02:34:10 - 02:34:12 - 02:34:40 - 02:34:42 - 02:35:48 - 02:35:50 - 02:36:24 - 02:36:28 - 02:37:02 - 02:37:06 - 02:37:38 - 02:37:54 - 02:39:28 - 02:39:31 - 02:39:35 - 02:40:56 - 02:40:59 - 02:41:23
Agendapunt . Motie Vreemd: afschaffen verhuurdersheffing
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: