01-02-2018 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken week 50 tot en met week 4
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Beantwoording schriftelijke vragen over de Detailhandel visie Regio Alkmaar en besluit tot vaststelling bestemmingsplan De 7 Dorpelingen.
- Samenvatting: Het document betreft de beantwoording van vragen door de GroenLinks-fractie over de vaststelling van het bestemmingsplan 'De 7 Dorpelingen' in de gemeente Bergen. De vragen richten zich op de discrepantie tussen de detailhandelsvisie en het bestemmingsplan, het gebruik van verouderde cijfers uit het Koopstromenonderzoek, en het ontbreken van cruciale pagina's in de nota beantwoording zienswijze. Het college van Bergen verdedigt de consistentie van hun beleidslijn en legt uit waarom bepaalde cijfers en rapporten zijn gebruikt.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de vragen van GroenLinks puntsgewijs beantwoordt. Echter, er zijn zorgen over de transparantie en de volledigheid van de informatie die oorspronkelijk aan de raad is verstrekt, met name door het ontbreken van belangrijke pagina's in de nota beantwoording zienswijze.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad heeft de rol om het bestemmingsplan 'De 7 Dorpelingen' vast te stellen en te beoordelen of dit in lijn is met de regionale detailhandelsvisie en andere beleidsstukken. De raad moet ook toezien op de juistheid en volledigheid van de informatie die door het college wordt verstrekt.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of zij het bestemmingsplan 'De 7 Dorpelingen' willen handhaven of herzien in het licht van de nieuwe detailhandelsvisie en de vragen over de gebruikte cijfers. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de mogelijke tegenstrijdigheden tussen de detailhandelsvisie en het bestemmingsplan.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsequenties, met name in de gebruikte cijfers en de interpretatie daarvan, zoals aangegeven door de vragen van GroenLinks.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet beslissen of zij het bestemmingsplan 'De 7 Dorpelingen' willen handhaven of herzien, rekening houdend met de nieuwe detailhandelsvisie en de vragen over de gebruikte cijfers.
7. Participatie:
- Het voorstel zegt weinig over participatie. Er is sprake van betrokkenheid van de raad en de GroenLinks-fractie, maar het is onduidelijk in hoeverre andere belanghebbenden, zoals inwoners en ondernemers, zijn betrokken bij het besluitvormingsproces.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de Ladder voor duurzame verstedelijking, maar het is onduidelijk hoe dit concreet wordt meegenomen in het bestemmingsplan.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het voorstel geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen van het bestemmingsplan 'De 7 Dorpelingen' of hoe deze worden gedekt. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om een volledig beeld te krijgen van de impact van het plan.
Agendapunt 04. Voorstel betreft het principeverzoek Nesdijk 20b
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een principeverzoek voor het perceel Nesdijk 20b in Bergen. De eigenaar wil het perceel na het vertrek van de supermarkt Organic gebruiken als reguliere burgerwoning. De gemeenteraad wordt gevraagd in principe in te stemmen met dit verzoek en een wijzigingsbevoegdheid op te nemen in het bestemmingsplan Landelijk Gebied Zuid. Het initiatief wordt als ruimtelijk gewenst beschouwd, omdat het bijdraagt aan de rust in het landelijk gebied en minder verkeer aantrekt dan de huidige supermarkt. Er zijn geen ruimtelijke bezwaren en de omwonenden steunen het plan. De provincie Noord-Holland heeft al ingestemd. Er is geen akoestisch onderzoek nodig, omdat de bedrijven die dit zouden vereisen niet meer aanwezig zijn. Het voorstel heeft geen financiële of juridische risico's en bevordert de verkeersveiligheid. De woning moet voldoen aan de duurzaamheidseisen van het Bouwbesluit.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Principeverzoek Nesdijk 20b
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het "Principeverzoek Nesdijk 20b". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om in principe in te stemmen met de herbestemming van het perceel Nesdijk 20b voor woondoeleinden, nadat de huidige supermarkt is vertrokken. Dit initiatief wordt gezien als een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van het landelijk gebied, omdat het de verkeersdruk vermindert en bijdraagt aan de rust in de omgeving. De provincie Noord-Holland heeft al ingestemd met het plan, en er zijn geen ruimtelijke bezwaren tegen de herbestemming.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de redenen voor het voorstel, en de goedkeuring van de provincie. Er is echter weinig detail over de exacte planning en uitvoering na de goedkeuring.
Rol van de Raad:
De raad moet een principebesluit nemen over de herbestemming van het perceel. Dit betekent dat de raad instemt met het idee, maar dat verdere juridische stappen nodig zijn om de wijziging definitief te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de herbestemming voor woondoeleinden of het handhaven van de huidige bestemming. Dit besluit kan invloed hebben op de ruimtelijke ordening en de leefbaarheid van het gebied.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde uitkomst (herbestemming voor woondoeleinden). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de stappen na de principebeslissing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de uitvoering ontbreken.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij in principe instemmen met de herbestemming van het perceel voor woondoeleinden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet nodig wordt geacht vanwege het kleinschalige karakter van het project. Dit kan een punt van discussie zijn als er toch belanghebbenden zijn die inspraak wensen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de woning moet voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit, waaronder energieprestaties.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Eventuele planschade wordt afgewenteld op de initiatiefnemer via een planschade-overeenkomst. Dit maakt het financieel neutraal voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nesdijk 20b Supermarkt Organic Bestemmingsplan Landelijk Gebied Zuid Ruimtelijke kwaliteit Verkeersaantrekkende werking Akoestisch onderzoek Provincie Noord-Holland Dienstwoning Ontmoetingsplek Bouwbesluit duurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 05. Voorstel betreft een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het perceel Herenweg 23 S/2 te Bergen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van een recreatief nachtverblijf op het perceel Herenweg 23 S/2 te Bergen. Het bouwwerk mag een maximale oppervlakte van 50 m², een maximale goothoogte van 3 meter en een maximale nokhoogte van 5 meter hebben. Eerder was er handhavend opgetreden tegen het gebruik van het atelier op dit perceel voor bewoning, maar de rechtbank stelde de eigenaresse in het gelijk. Nu is er een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor recreatief nachtverblijf, wat planologisch als een verbetering wordt gezien. Er zijn twee zienswijzen ingediend, maar deze geven geen aanleiding om de vergunning te weigeren. De raad wordt geadviseerd de verklaring van geen bedenkingen af te geven, waarna het college de vergunning kan verlenen en publiceren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Afgeven verklaring van geen bedenkingen voor de realisatie van een bouwwerk voor recreatief nachtverblijf op het perceel Herenweg 23 S/2 te Bergen.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van een recreatief nachtverblijf op een perceel in Bergen. Eerder was er een juridische kwestie over het gebruik van het atelier op dit perceel, waarbij de eigenaresse in het gelijk werd gesteld. Nu is er een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een bouwwerk van 50 m² met specifieke hoogtebeperkingen. Twee zienswijzen zijn ingediend, maar deze geven geen reden om de vergunning te weigeren. De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven om de vergunningverlening mogelijk te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële en duurzaamheidsaspecten. Er is geen specifieke verwijzing naar beleidskaders of regelgeving die van toepassing is, wat de context zou kunnen verduidelijken.
Rol van de Raad:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Zonder deze verklaring kan de vergunning niet worden verleend.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het recreatieve gebruik van het bouwwerk in lijn is met de ruimtelijke en beleidsmatige doelen van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de ingediende zienswijzen voldoende zijn behandeld.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de fysieke kenmerken van het bouwwerk. Echter, het mist tijdgebonden elementen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële en duurzaamheidsinformatie is een tekortkoming.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet de verklaring van geen bedenkingen af te geven, wat essentieel is voor de voortgang van de vergunningverlening.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met alleen de eigenaresse en een buurman als betrokkenen. De zienswijzen zijn behandeld, maar er lijkt weinig bredere betrokkenheid te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel, wat een belangrijk aspect is dat verder uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatief nachtverblijf Omgevingsvergunning Atelierwoningen Herenweg 23 S/2 Zienswijzen Planologische regeling Ruimtelijke verbetering Erfbebouwingsregeling Vergunningverlening Rechtbank Noord-Holland uitspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 06. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Groeneweg 32a inclusief nota van zienswijzen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voor Groeneweg 32a in Bergen. Het plan voorziet in de verplaatsing van het bouwvlak op het landgoed Karperton naar een locatie waar geen bomen staan, om zo de bomen te behouden. Dit is een kleine verschuiving binnen het perceel en wordt gezien als een verbetering van de ruimtelijke situatie zonder negatieve ecologische effecten. Er is één zienswijze ingediend door een buurman, maar deze heeft niet geleid tot wijzigingen in het plan. De gemeente heeft geprobeerd in gesprek te gaan met de indiener van de zienswijze, maar deze had daar geen behoefte aan. Er is een risico dat er beroep wordt aangetekend tegen het vastgestelde bestemmingsplan. Alle kosten zijn voor de aanvrager en er is een planschadeverhaalovereenkomst afgesloten. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en kunnen belanghebbenden beroep aantekenen. De woning zal voldoen aan de geldende duurzaamheidsnormen op het moment van de omgevingsvergunningaanvraag.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Groeneweg 32a". Het bestemmingsplan beoogt de verplaatsing van een bouwvlak op landgoed Karperton, Groeneweg 32a, om bomen te behouden en de planologische en kadastrale situatie op elkaar af te stemmen. Het huidige bouwvlak wordt als Natuur bestemd. Er is één zienswijze ingediend, maar deze heeft niet geleid tot wijzigingen in het plan. De ecologische onderbouwing is wel aangevuld. Het voorstel is een lokale aangelegenheid en betreft een geringe verplaatsing binnen een bestaand bouwrecht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een toelichting op de aanleiding, de zienswijzen, en de ecologische onderbouwing. Er zijn echter geen specifieke beleidskaders of doelstellingen uit het collegeprogramma genoemd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen, te wijzigen, of af te wijzen. Het is een raadsbevoegdheid om hierover te beslissen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verplaatsing van het bouwvlak, rekening houdend met de ingediende zienswijze en de ecologische impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of resultaten geformuleerd die SMART zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan Groeneweg 32a vast te stellen, inclusief de nota zienswijzen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Er is één zienswijze ingediend, en er is geprobeerd om in gesprek te gaan met de indiener, die daar geen behoefte aan had.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is beperkt relevant. De woning moet voldoen aan de geldende wet- en regelgeving vanuit het Bouwbesluit, maar er zijn geen aanvullende duurzaamheidsmaatregelen genoemd.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. Alle kosten zijn voor de aanvrager, en er is een planschadeverhaalovereenkomst afgesloten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bouwvlak Landgoed Karperton Zienswijze Ecologisch onderzoek Natuur Netwerk Nederland (NNN) Ruimtelijke ordening Planschadeverhaalovereenkomst Omgevingsvergunning Kadastrale perceelgrensVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07. Initiatiefvoorstel kaders toekomstige ontwikkeling Slotkwartier
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van ruimtelijke en functionele kaders voor de toekomstige ontwikkelingen in het Slotkwartier. De raad wordt gevraagd om deze kaders, inclusief aanpassingen en een tijdspad, vast te stellen en de benodigde budgetten voor de eerste twee fasen van de uitvoering beschikbaar te stellen. Het College van B&W wordt verzocht om, na overleg met de nieuw te benoemen Raad, de uitvoering voortvarend ter hand te nemen en de Raad regelmatig te informeren over de voortgang. Het voorstel benadrukt het belang van participatie van inwoners en betrokken partijen en het vermijden van vervreemding van vastgoed om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen. De uitvoering is gepland in fases om overlast te minimaliseren, met een focus op duurzaamheid en veiligheid. Het voorstel is het resultaat van uitgebreide consultatie en eerdere pogingen tot kaderstelling die vastliepen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen van de ruimtelijke en functionele kaders voor de toekomstige ontwikkelingen in het Slotkwartier". Het doel is om de gemeenteraad te laten instemmen met de kaders voor de ontwikkeling van het Slotkwartier, inclusief budgetten voor de eerste twee fasen van de uitvoering. Het voorstel vraagt om een nauwe samenwerking tussen de Raad en het College van B&W, waarbij de Raad regelmatig geïnformeerd en geconsulteerd wordt. Er is een focus op het vermijden van vervreemding van vastgoed en het versneld realiseren van 'quick-wins'. Duurzaamheid en participatie zijn belangrijke aandachtspunten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een planning voor de uitvoering. Echter, verdere detaillering is nodig voor sommige aspecten, zoals de functionele invulling en de participatieprocessen.
Rol van de Raad:
De Raad moet de kaders vaststellen, budgetten goedkeuren en het College van B&W verzoeken om verdere uitwerking. De Raad speelt een actieve rol in het monitoren van de voortgang en wordt regelmatig geïnformeerd en geconsulteerd.
Politieke keuzes:
De Raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde kaders en budgetten, en over de mate van participatie en betrokkenheid van inwoners en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke financiële en tijdsplanningen. Echter, de noodzaak voor verdere detaillering en verfijning wijst op enige inconsistenties in de huidige specificaties.
Besluit van de Raad:
De Raad moet besluiten om de voorgestelde kaders en budgetten goed te keuren en het College van B&W te verzoeken om verdere uitwerking en uitvoering.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van inwoners en betrokken partijen, met een focus op consultatie en samenwerking met de Raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en wordt als aandachtspunt genoemd, hoewel verdere uitwerking nodig is.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd met budgetten voor 2018 en 2020. Er is een meerjarenraming, maar de dekking van kosten is voornamelijk gericht op uitgaven zonder gedetailleerde vermelding van inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Slotkwartier Initiatiefgroep Ruimtelijke kaders Functionele kaders Budgetten Uitvoering Participatie Vastgoed Quick-wins DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08. Voorstel betreft vaststellen wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio NHN
Samenvatting
Het bestuursvoorstel betreft de vierde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). Het voorstel houdt in dat het college de wijziging vaststelt, onder voorbehoud van toestemming van de gemeenteraad. De belangrijkste aanpassingen zijn: een aangepaste stemverhouding, een vernieuwde geschillenregeling en een actualisatie van de regeling door veranderingen in het dagelijks bestuur en de invoering van een tweehoofdig directiemodel. De wijzigingen zijn tot stand gekomen met een werkgroep van beleidsmedewerkers en een jurist. Het college kan de regeling pas wijzigen na toestemming van de gemeenteraad, die deze alleen kan onthouden bij strijd met het recht of algemeen belang. Voor de wijziging is instemming nodig van tweederde van de colleges die samen tweederde van de inwoners vertegenwoordigen. Bijlagen bevatten de voorgestelde wijzigingen en de huidige regeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN)
Samenvatting: Het bestuursvoorstel betreft de vierde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). De voorgestelde aanpassingen omvatten een herziening van de stemverhouding conform de verdeelsleutel, een aangepaste geschillenregeling, en een actualisatie van de regeling door veranderingen in het dagelijks bestuur en de invoering van een tweehoofdig directiemodel. Deze wijzigingen zijn tot stand gekomen met input van een werkgroep bestaande uit beleidsmedewerkers en een gemeentelijke jurist. Het college wordt voorgesteld de wijzigingen vast te stellen, onder voorbehoud van toestemming van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de achtergrond daarvan. Er is ook een verwijzing naar bijlagen voor gedetailleerde informatie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de rol om toestemming te verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. De raad kan deze toestemming alleen onthouden als er sprake is van strijd met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met het algemeen belang en de wettelijke kaders. Er moet ook worden overwogen of de aanpassingen in de stemverhouding en geschillenregeling de belangen van de gemeente voldoende waarborgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter minder duidelijk of de doelen tijdgebonden zijn, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent voor de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling van de VRNHN.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de wijzigingen tot stand zijn gekomen met input van een werkgroep, wat wijst op enige mate van participatie van betrokken beleidsmedewerkers en een jurist.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. De focus ligt voornamelijk op organisatorische en bestuurlijke aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Gemeenschappelijke regeling Wijziging Verdeelsleutel Stemverhouding Geschillenregeling Dagelijks bestuur Tweehoofdig directiemodel Werkgroep Openbare Orde en VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio NHN". Het doel is om de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord te actualiseren. Belangrijke wijzigingen zijn de aanpassing van de stemverhouding, de geschillenregeling, en de bezetting van het dagelijks bestuur. De wijziging is noodzakelijk vanwege veranderingen in wetgeving en verzoeken van deelnemende gemeenten. Het college vraagt de raad om toestemming voor deze wijzigingen. De wijziging treedt in werking als twee derde van de deelnemende gemeenten, die samen twee derde van de inwoners vertegenwoordigen, instemmen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de context. Echter, er zijn enkele zorgen over de consistentie van de terminologie, met name de definitie van 'Deelnemer'.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de wijziging van de gemeenschappelijke regeling vast te stellen. De raad heeft een controlerende rol en kan toestemming onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijzigingen, rekening houdend met de juridische en praktische implicaties, zoals de wijziging van de definitie van 'Deelnemer'.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsistenties in de terminologie, zoals de definitie van 'Deelnemer', die niet consequent is doorgevoerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij toestemming verleent aan het college voor het vaststellen van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Er is beperkte participatie van de gemeenten in het opstellen van de wijziging. Het voorstel is door een ambtelijke werkgroep opgesteld zonder uitgebreide consultatie van alle gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de wijziging. Echter, de Veiligheidsregio is opgenomen in Naris vanwege de financiële bijdrage van de gemeenten en de verplichting om eventuele tekorten aan te vullen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Gemeenschappelijke regeling Wijziging College Stemverhouding Geschillenregeling Directiemodel Deelnemer Wet gemeenschappelijke regelingen Algemeen bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09. Voorstel betreft vaststellen Gedragscode publicatie
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10. Voorstel betreft zienswijze kaderbrief 2019, eerste begrotingswijziging 2018 en Masterplan ICT van de RUD NHN vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van concept zienswijzen op de Kaderbrief 2019, de eerste begrotingswijziging 2018 en het Masterplan ICT van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). De analyse van de bedrijfsvoering door de interim-directeur van de RUD NHN heeft aangetoond dat de huidige ICT-structuur niet optimaal functioneert en niet toekomstbestendig is. Het Masterplan ICT, dat deel uitmaakt van de Kaderbrief 2019, is opgesteld om de ICT-structuur te moderniseren en te voldoen aan wettelijke vereisten. Het plan richt zich op vijf pijlers: digitalisering, gegevensontsluiting, informatiebeveiliging, controle over informatievoorziening en nieuwe ICT-rollen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de jaarlijkse begrotingswijziging om de ICT-structuur op orde te brengen en adequaat te laten functioneren. Er zijn risico's verbonden aan de financiering en uitvoering van het plan, zoals mogelijke budgetoverschrijdingen en de noodzaak voor een strakke regie. De financiële gevolgen voor de deelnemende gemeenten worden besproken, met een voorgestelde verhoging van de lumpsum bijdrage voor 2018. Het proces voor besluitvorming en implementatie van het Masterplan ICT is uiteengezet, met belangrijke data voor besluitvorming en evaluatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Concept zienswijzen Kaderbrief 2019, eerste begrotingswijziging 2018 en Masterplan ICT RUD NHN". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de concept zienswijzen op de kaderbrief 2019, de eerste begrotingswijziging 2018 en het Masterplan ICT van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). Het Masterplan ICT is opgesteld om de ICT-structuur van de RUD NHN te moderniseren, zodat deze voldoet aan de huidige eisen en toekomstbestendig is. De modernisering is noodzakelijk om de veiligheid en het vertrouwen van het publiek te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzaak van de ICT-modernisering, de financiële implicaties, en de risico's beschrijft. Echter, er is beperkte informatie over de specifieke inhoud van het Masterplan ICT en de exacte financiële dekking.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om in te stemmen met de concept zienswijzen en om de vertegenwoordiger in het algemeen bestuur van de RUD NHN te instrueren over de zienswijzen. De raad heeft budgetrecht en kan invloed uitoefenen op de besluitvorming binnen de RUD NHN.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijzen en of zij akkoord gaat met de financiële implicaties van het Masterplan ICT. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en controle die de raad wil uitoefenen op de voortgang van het ICT-project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat enkele SMART-elementen, zoals de aanbeveling om de voordelen van het Masterplan ICT SMART inzichtelijk te maken. Er zijn echter inconsistenties, zoals het ontbreken van concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor de implementatie van het Masterplan ICT.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de concept zienswijzen en de financiële implicaties van het Masterplan ICT accepteert.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de interne besluitvorming binnen de RUD NHN en de betrokkenheid van de gemeenteraden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt een verhoging van de lumpsum bijdrage met €28.000 voor 2018. Er is geen gedetailleerde uitleg over hoe deze kosten gedekt worden, behalve dat de financiële doorwerking in de reguliere begrotingscyclus wordt opgenomen. Er is een risico dat toekomstige begrotingswijzigingen nodig zijn als de beschikbare middelen onvoldoende blijken te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RUD NHN Masterplan ICT Kaderbrief 2019 Begrotingswijziging 2018 ICT-structuur Informatiebeveiliging Omgevingswet VTH plustaken Wet natuurbescherming OutputfinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11. Voorstel betreft het Normenkader 2017 vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Normenkader 2017 voor de controle van de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2017 van de gemeente Bergen. Het normenkader omvat de relevante wet- en regelgeving waaraan de accountant financiële beheershandelingen zal toetsen. Dit omvat externe regelgeving, gemeentelijke verordeningen, en specifieke geldstromen zoals subsidies. Het normenkader is onderdeel van het controleprotocol en biedt de accountant richtlijnen voor de reikwijdte van de controle. De gemeenteraad kan het normenkader vaststellen of voor kennisgeving aannemen. Het voorstel wordt besproken in de raadsvergadering van 1 februari 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen Normenkader 2017
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Normenkader 2017". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om het Normenkader 2017 vast te stellen voor de controle van de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2017. Dit normenkader omvat de regelgeving waaraan de accountant financiële beheershandelingen zal toetsen. Het doel is om te waarborgen dat de financiële transacties rechtmatig zijn en voldoen aan de relevante wet- en regelgeving. De raad kan het normenkader vaststellen of voor kennisgeving aannemen, wat hen de mogelijkheid biedt om het overzicht aan te vullen indien nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde uitleg geeft over de inhoud en het doel van het normenkader, evenals de wettelijke basis en de rol van de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het normenkader vast te stellen of voor kennisgeving aan te nemen. Dit biedt hen de mogelijkheid om het overzicht van de regelgeving die in de accountantscontrole wordt meegenomen, te bevestigen of aan te vullen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het normenkader willen vaststellen of slechts voor kennisgeving aannemen. Dit kan implicaties hebben voor de mate van controle en toezicht die zij willen uitoefenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de jaarrekening 2017. Het is meetbaar in de zin dat het normenkader een duidelijk kader biedt voor de accountantscontrole. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het normenkader willen vaststellen of voor kennisgeving aannemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technisch en intern gericht document betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid en controle.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het normenkader is essentieel voor de rechtmatigheidscontrole van financiële transacties. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, aangezien het normenkader zelf geen directe kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Rechtmatigheidscontrole Jaarrekening Accountantscontrole Financiële beheershandelingen Externe regelgeving Gemeentelijke verordeningen Controleprotocol Programmabegroting Wet- en regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12. Voorstel betreft bekrachtiging geheimhouding herijking grondexploitatie project Mooi Bergen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de bekrachtiging van de geheimhouding rondom de herijking van de grondexploitatie van het project Mooi Bergen. Het college van de gemeente Bergen heeft op 19 december 2017 besloten tot geheimhouding op basis van artikel 25 van de Gemeentewet en artikel 10 lid 2 sub b van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), vanwege de economische belangen van de gemeente. De gemeenteraad wordt gevraagd deze geheimhouding te bekrachtigen tijdens de vergadering op 1 februari 2018. De geheimhouding blijft van kracht totdat de onderhandelingen over de inbreng van eigendommen in het project zijn afgerond en de vertrouwelijkheid niet langer nodig is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bekrachtiging geheimhouding grondexploitatie project Mooi Bergen". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om de door het college opgelegde geheimhouding met betrekking tot de herijking van de grondexploitatie van het project Mooi Bergen te bekrachtigen. Deze geheimhouding is opgelegd vanwege de economische belangen van de gemeente, zoals beschreven in de Wet openbaarheid van bestuur. De geheimhouding blijft van kracht totdat de onderhandelingen over de inbreng van eigendommen zijn afgerond.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wettelijke basis voor de geheimhouding uiteenzet en de noodzaak ervan motiveert. Het bevat de relevante artikelen uit de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur.
Rol van de Raad:
De raad moet de opgelegde geheimhouding toetsen en besluiten of deze bekrachtigd wordt. Dit is een belangrijke rol, omdat de raad moet afwegen of de geheimhouding gerechtvaardigd is op basis van de aangevoerde economische belangen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bekrachtigen van de geheimhouding, waardoor de documenten vertrouwelijk blijven, of het niet bekrachtigen, waardoor de informatie openbaar wordt. Dit vereist een afweging van de economische belangen van de gemeente tegen het belang van transparantie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te nemen beslissing (bekrachtigen of niet). Het is tijdgebonden, aangezien de bekrachtiging in de eerstvolgende raadsvergadering moet plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de geheimhouding wordt bekrachtigd. Dit besluit heeft directe gevolgen voor de openbaarheid van de documenten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op economische belangen en vertrouwelijkheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt niet direct de financiële gevolgen, maar impliceert dat de geheimhouding nodig is om de economische belangen van de gemeente te beschermen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, aangezien het voorstel zich richt op de procedurele kant van geheimhouding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Grondexploitatie Project Mooi Bergen Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Gemeentewet Economische belangen Herijking Vertrouwelijkheid Openbaarmaking BeslotenheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14. Voorstel betreft herinrichting openbare ruimte in project Mooi Bergen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herinrichting van de openbare ruimte in het project Mooi Bergen. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de Nota van Antwoord op de inspraakreacties, het gewijzigde voorstel voor de herinrichting en het bijbehorende voorlopig ontwerp. Het college krijgt de opdracht om het voorlopig ontwerp gefaseerd uit te werken tot een definitief ontwerp zodra het bestemmingsplan onherroepelijk is. Daarnaast wordt er ingestemd met het Ambitiedocument voor de toepassing van kunst in de openbare ruimte, waarvoor € 250.000 uit de algemene reserve wordt toegevoegd aan de grondexploitatie. Er wordt ook een Plan van Aanpak opgesteld voor de sokkelroute van het Dorpsplein naar museum Kranenburgh. Het voorstel onderzoekt de haalbaarheid van een 'shared space' verkeersconcept, waarbij de verblijfskwaliteit boven het verkeersklimaat staat. Er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van inspraakreacties, zoals het creëren van laad- en losruimtes en het aanpassen van de entree van het centrum. Het plan is getoetst door verkeersbureaus en heeft een positief advies gekregen van de Advieswerkgroep Verkeer. De toepassing van kunst in de openbare ruimte wordt gezien als een meerwaarde voor de kwaliteit en beleving van het gebied.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herinrichting openbare ruimte in project Mooi Bergen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting openbare ruimte in project Mooi Bergen". Het raadsvoorstel beoogt de herinrichting van de openbare ruimte in Bergen, met een focus op het verkeersconcept 'shared space' en de integratie van kunst in de openbare ruimte. Het voorstel omvat het vaststellen van een gewijzigd ontwerp, het uitwerken van een definitief ontwerp na goedkeuring van het bestemmingsplan, en het opstellen van een Plan van Aanpak voor kunsttoepassing. Er wordt €250.000 vanuit de algemene reserve toegevoegd aan de grondexploitatie voor kunsttoepassing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor inspraakreacties, verkeersveiligheid, kunstintegratie, en financiële aspecten. Het bevat een Nota van Antwoord op inspraakreacties en een Ambitienotitie voor kunsttoepassing.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de Nota van Antwoord, het gewijzigde ontwerp, en de Ambitienotitie. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële toewijzing voor kunsttoepassing.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het shared space-concept, de integratie van kunst, en de financiële toewijzing vanuit de algemene reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en financiële toewijzingen. Echter, de haalbaarheid en tijdsgebonden aspecten zijn afhankelijk van de goedkeuring van het bestemmingsplan en verdere uitwerking van ontwerpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de instemming met de Nota van Antwoord, het gewijzigde ontwerp, de Ambitienotitie, en de financiële toewijzing voor kunst.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie, met inspraak van burgers en betrokkenheid van een meedenk- en meetekengroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met aandacht voor klimaatadaptie en duurzame materialen in de openbare ruimte.
Financiële Gevolgen:
Er is een financiële toewijzing van €250.000 vanuit de algemene reserve voor kunsttoepassing. De herinrichting is gedekt binnen de bestaande grondexploitatie van €1,9 miljoen. Het voorstel suggereert cofinanciering voor een uitgebreider kunstmodel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting openbare ruimte Mooi Bergen Shared Space Kunst in openbare ruimte Inspraakreacties Verkeersveiligheid Entreeplein Bevoorrading Sokkelroute AmbitienotitieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15. Voorstel betreft in te stemmen met het stedenbouwkundig verkavelingsplan voor het BSV-complex
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de ontwikkeling van woningbouw op het BSV-complex aan de Oudtburghweg in Bergen. Het plan voorziet in de bouw van circa 88 woningen, verdeeld over sociale huurappartementen, sociale grondgebonden huurwoningen, goedkope koopwoningen voor starters, en vrije sector huurappartementen. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het stedenbouwkundig verkavelingsplan, de differentiatie in het woningbouwprogramma, en het procesvoorstel waarbij Sweco B.V. als risicodragend gebiedsregisseur optreedt. Het college krijgt de opdracht om een herziening van het bestemmingsplan voor te bereiden. Het plan streeft naar duurzaamheid met 'nul op de meter' woningen en een gasloze wijk. Er is inspraak geweest, waarbij enkele reacties zijn ontvangen, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan. Het project is financieel kostenneutraal voor de gemeente, en Sweco B.V. draagt de risico's en plankosten. De planning is dat het bestemmingsplan in het vierde kwartaal van 2018 wordt vastgesteld.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Woningbouw op het BSV-complex aan de Oudtburghweg te Bergen
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de woningbouw op het BSV-complex aan de Oudtburghweg te Bergen. Het voorstel omvat de bouw van circa 88 woningen, verdeeld over sociale huurappartementen, sociale grondgebonden huurwoningen, grondgebonden koopwoningen voor starters, en vrije sector huurappartementen. Sweco B.V. wordt voorgesteld als risicodragend gebiedsregisseur. Het plan streeft naar duurzaamheid met 'nul op de meter' woningen en een gasloze wijk. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het stedenbouwkundig verkavelingsplan, de differentiatie in het woningbouwprogramma, en het procesvoorstel voor de realisatie van de woningbouwlocatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de woningcategorieën, de rol van Sweco B.V., en de duurzaamheidsambities. Het bevat ook informatie over participatie en inspraak, evenals financiële en juridische overwegingen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het stedenbouwkundig verkavelingsplan, de differentiatie in het woningbouwprogramma, en het procesvoorstel. Daarnaast moet de raad het college opdracht geven om een herziening van het bestemmingsplan voor te bereiden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het stedenbouwkundig plan en de samenwerking met Sweco B.V. Er moeten keuzes worden gemaakt over de invulling van de woningcategorieën en de duurzaamheidsambities.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdlijn voor de bestemmingsplanprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van 'nul op de meter' woningen moet nog worden onderzocht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het stedenbouwkundig verkavelingsplan, de differentiatie in het woningbouwprogramma, en het procesvoorstel voor de realisatie van de woningbouwlocatie.
Participatie:
Er is een inspraakprocedure gevolgd, inclusief een inloopavond. Drie reacties zijn ontvangen, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met de ambitie om 'nul op de meter' woningen en een gasloze wijk te realiseren.
Financiële Gevolgen:
Het plan is minimaal kostenneutraal voor de gemeente. Sweco B.V. draagt de plankosten en eventuele negatieve saldi zijn voor hun rekening. Positieve saldi worden geïnvesteerd in de kwaliteit van de openbare ruimte. De financiële onderbouwing is vertrouwelijk ter inzage gelegd voor raadsleden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw BSV-complex Stedenbouwkundig verkavelingsplan Sociale huurwoningen Vrije sector huurwoningen Koopwoningen Sweco B.V. Duurzaamheid Nul op de meter WooncoöperatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16. Voorstel betreft in te stemmen met het definitief ontwerp herinrichting plan Buitenduin Schoorl en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herinrichting van het noordelijk deel van het Groene Hart in Schoorl, genaamd plan Buitenduin. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd in te stemmen met het definitieve ontwerp en de benodigde herziening van het bestemmingsplan. Het plan omvat de aanleg van een groot parkeerterrein bij de Sportlaan, een kleiner parkeerterrein voor verenigingen en de Teun de Jagerschool, en een "kiss and ride" zone. De jeu de boules baan moet worden verplaatst om ruimte te maken voor het parkeerterrein. De totale kosten zijn geraamd op € 445.000 voor de uitvoering en € 50.000 voor de voorbereidingen. Er is een intensief participatieproces doorlopen met belanghebbenden. De uitvoering van het plan wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2019, na de bestemmingsplanprocedure.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herinrichting Plan Buitenduin Schoorl
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herinrichting Plan Buitenduin Schoorl." Het voorstel betreft de herinrichting van het noordelijk deel van het Groene Hart in Schoorl. Het plan omvat de aanleg van parkeerterreinen, een kiss-and-ride zone, en de verplaatsing van de jeu de boules baan. Het doel is om de infrastructuur te verbeteren en de verkeersveiligheid te verhogen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het definitieve ontwerp, de herziening van het bestemmingsplan te starten, en de benodigde kredieten vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de plannen, financiële ramingen, en de noodzaak voor een bestemmingsplanwijziging. Echter, meer informatie over de specifieke duurzaamheidsmaatregelen en een gedetailleerde risicoanalyse zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het definitieve ontwerp, de herziening van het bestemmingsplan goedkeuren, en de financiële middelen beschikbaar stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van dit project binnen de bredere gemeentelijke planning en budgettering. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de kosten en de verwachte voordelen, zoals verbeterde verkeersveiligheid en infrastructuur.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven fysieke veranderingen en financiële ramingen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn na de bestemmingsplanwijziging en de exacte duurzaamheidsmaatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdlijn voor de uitvoering is afhankelijk van de bestemmingsplanprocedure.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het definitieve ontwerp goed te keuren, de bestemmingsplanwijziging te starten, en de financiële middelen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een intensief participatieproces met belanghebbenden, waaronder de jeu de boulesvereniging en lokale verenigingen. Dit suggereert dat er inspraak is geweest van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor groenbestrating en het behoud van het landelijke karakter. Echter, verdere verduidelijking van specifieke duurzaamheidsmaatregelen zou nuttig zijn.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten zijn geraamd op €495.000, bestaande uit €445.000 voor de uitvoering en €50.000 voor voorbereidingskosten. Deze kosten worden ten laste gebracht van het begrotingssaldo, wat een begrotingswijziging vereist. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Plan Buitenduin Groene Hart Parkeerterrein Bestemmingsplan Jeu de boules Teun de Jagerschool Participatie Begrotingswijziging VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17. Voorstel betreft het vaststellen van de gewijzigde planologische visie recreatiewoningen op particuliere erven met een woonbestemming t.b.v. tijdelijke permanente bewoning van recreatiewoningen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van een aangepaste planologische visie voor het tijdelijk permanent bewonen van recreatiewoningen op particuliere erven met een woonbestemming in de gemeente Bergen. De aanpassing, die voortkomt uit een opdracht van de gemeenteraad op 5 oktober 2017, voegt een paragraaf toe aan de bestaande visie om tijdelijke permanente bewoning mogelijk te maken binnen het ruimtelijk beleid. De gemeenteraad heeft volledige keuzeruimte om de aangepaste visie al dan niet vast te stellen. Het voorstel is in lijn met het collegeprogramma dat het makkelijker wil maken om een zomerwoning tijdelijk te bewonen. Na vaststelling zal het besluit worden gecommuniceerd aan eigenaren en toekomstige gebruikers, zodat zij weten onder welke voorwaarden tijdelijke permanente bewoning is toegestaan. Er zijn geen financiële, juridische of veiligheidsrisico's verbonden aan de vaststelling van deze visie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen aangepaste planologische visie 'recreatiewoningen op particuliere erven met een woonbestemming' ten behoeve van tijdelijke permanente bewoning van recreatiewoningen." Het voorstel beoogt de planologische visie aan te passen zodat recreatiewoningen op particuliere erven tijdelijk permanent bewoond kunnen worden. Dit is in lijn met het ruimtelijk beleid en eerdere besluiten van de gemeenteraad. De aanpassing betreft voornamelijk de toevoeging van een paragraaf die de voorwaarden voor tijdelijke permanente bewoning specificeert. Na vaststelling zullen toekomstige verzoeken aan deze visie worden getoetst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde aanpassingen aan de planologische visie beschrijft en de context van eerdere besluiten en beleidskaders biedt. Het bevat echter weinig details over de specifieke inhoud van de nieuwe paragraaf 4.3.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de aangepaste planologische visie vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de mogelijkheid heeft om het voorstel al dan niet goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het versoepelen van de regels voor tijdelijke permanente bewoning van recreatiewoningen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van woningbehoeften met ruimtelijke ordening en lokale regelgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de uitvoering en handhaving van de nieuwe regels zijn beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de aangepaste planologische visie willen vaststellen, waarmee zij de tijdelijke permanente bewoning van recreatiewoningen mogelijk maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het initiatief voortkomt uit het collegeprogramma, maar er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het lijkt erop dat er geen directe financiële impact is, maar dit is niet expliciet uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planologische visie Recreatiewoningen Tijdelijke permanente bewoning Woonbestemming Ruimtelijk beleid Collegeprogramma Gedoogbeschikking Zomerwoning Ruimtelijke ordening EigenarenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18. Voorstel betreft vaststellen wijziging verordening sociaal domein gemeente Bergen 2017
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de wijziging van de Verordening sociaal domein gemeente Bergen 2017. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in de VNG-modelverordening Wmo, jurisprudentie en technische wijzigingen vanuit de Participatiewet. Belangrijke wijzigingen zijn de specificatie van de berekeningswijze van het persoonsgebonden budget (pgb) en de verlaging van de bijdrage voor schoonmaakondersteuning voor minima van €4,87 naar €2,18 per uur. Deze verlaging is bedoeld om de voorziening financieel toegankelijker te maken voor mensen met een laag inkomen. Daarnaast wordt een technische wijziging doorgevoerd in verband met de Participatiewet, waardoor personen met een uitkering van een eigenrisicodragende werkgever ook beschut werk kunnen aanvragen. De wijzigingen zijn gezamenlijk voorbereid door de BUCH-gemeenten en worden ter advisering voorgelegd aan de gemeenteraad. De financiële impact van de verlaging van de bijdrage voor schoonmaakondersteuning is geraamd op €32.000 extra per jaar, wat binnen het bestaande budget past. Na goedkeuring door de raad wordt de wijziging bekendgemaakt en treedt deze in werking.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Wijzigingsverordening Sociaal Domein
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigingsverordening Sociaal domein". Het voorstel betreft de wijziging van de Verordening sociaal domein gemeente Bergen 2017. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege aanpassingen in de VNG-modelverordening Wmo, die voortkomen uit jurisprudentie over de berekeningswijze van persoonsgebonden budgetten (pgb). Daarnaast wordt voorgesteld om de bijdrage voor schoonmaakondersteuning voor minima te verlagen en een technische wijziging vanuit de Participatiewet door te voeren. Het doel is om deze wijzigingen vast te stellen vóór de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 om juridische procedures te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de juridische en financiële implicaties ervan behandelt. Het bevat ook verwijzingen naar relevante wet- en regelgeving en eerdere beleidskaders.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de wijziging van de Verordening sociaal domein vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen moet goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de wijzigingen, met name de verlaging van de bijdrage voor schoonmaakondersteuning voor minima. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in termen van sociale rechtvaardigheid en financiële haalbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vóór de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 moet worden vastgesteld. Het is meetbaar in termen van de financiële impact (€32.000 extra per jaar). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van de Verordening sociaal domein gemeente Bergen 2017 vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest van de gemeenteraad en de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) Bergen. De ASD heeft positief geadviseerd over de verlaging van de bijdrage voor schoonmaakondersteuning voor minima.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De verlaging van de bijdrage voor schoonmaakondersteuning voor minima leidt tot een jaarlijkse extra kostenpost van €32.000. Deze kosten passen binnen het bestaande budget, wat betekent dat er geen aanvullende dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociaal domein Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Participatiewet Pgb (persoonsgebonden budget) Schoonmaakondersteuning Minima Jurisprudentie Modelverordening Eigen bijdrage BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht: