30-01-2014 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 12 en 17 december 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 14 januari 2014
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 50 tot en met week 4
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 01-001: Voorstel betreft het verlenen van subsidie aan het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad om een subsidie van €57.949,- (excl. BTW) te verlenen aan het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) voor het jaar 2014. Deze subsidie is bedoeld voor de uitvoering van activiteiten zoals beschreven in het activiteitenplan 2014. De subsidie wordt verleend in het kader van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten in Noord-Holland Noord en de Provincie Noord-Holland, die in 2013 is ondertekend. Deze overeenkomst vervangt de eerdere financieringsmethode via een Dienst Algemeen en Economische Belang-bijdrage (DAEB), die niet langer kan worden voortgezet vanwege staatssteunregels. De nieuwe overeenkomst heeft een looptijd van vijf jaar en bevat afspraken over financiering, evaluaties en opzeggingsmogelijkheden. De subsidieaanvraag van ONHN is positief beoordeeld en de raad wordt gevraagd om de subsidie te verlenen en het college te mandateren om de bijbehorende bevoegdheden uit te oefenen. Het besluit is noodzakelijk om de activiteiten van ONHN in 2014 voort te zetten volgens de afspraken in de samenwerkingsovereenkomst.
-
Raadsvoorstel betreft het verlenen van subsidie aan het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord.pdf
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Subsidie 2014 Ontwikkelingsbedrijf NHN". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een subsidie van € 57.949,- (excl. BTW) te verlenen aan het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) voor 2014. Dit is onderdeel van een regionale samenwerkingsovereenkomst waarin 21 gemeenten en de Provincie Noord-Holland hun financiële bijdrage aan ONHN via subsidies regelen. De subsidie vervangt de eerdere DAEB-bijdrage vanwege staatssteunregels. Het voorstel omvat ook het mandateren van het college om de subsidiebeschikking uit te voeren en de bijbehorende formulieren vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de achtergrond, juridische aspecten, en financiële implicaties van de subsidie. Het biedt ook inzicht in de regionale samenwerking en de noodzaak van de subsidie.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het verlenen van de subsidie aan ONHN. Dit is noodzakelijk omdat de activiteiten van ONHN buiten de reikwijdte van de Algemene subsidieverordening Bergen 2009 vallen, waardoor alleen de raad bevoegd is om hierover te beslissen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de subsidie willen verlenen en daarmee de regionale samenwerking en economische ontwikkeling willen ondersteunen. Er moet ook worden overwogen of de voorwaarden en het mandaat aan het college acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid van de financiering op lange termijn wordt niet besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de subsidie aan ONHN willen verlenen en het college willen mandateren om de subsidiebeschikking uit te voeren.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie is beperkt tot een brief aan ONHN en overleg met beleidsmedewerkers van deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een subsidie van € 57.949,- (excl. BTW) wordt verleend. De gemeente Bergen heeft € 63.000 gereserveerd in de begroting voor 2014. De subsidie wordt vermeerderd met BTW, die kan worden geclaimd bij het BCF. Er zijn geen externe subsidiebronnen of risico's vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) Subsidie Samenwerkingsovereenkomst Gemeenten Noord-Holland Noord Activiteitenplan 2014 Subsidiebeschikking Aandeelhouders Financiële bijdrage Dienst Algemeen en Economische Belang (DAEB) Uniforme subsidieverplichtingenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 01-002: Voorstel betreft in te stemmen met een bijdrage ten behoeve van reconstructie Huiswaarderweg, Bergerweg en Terborchlaan met de Westelijke Randweg Alkmaar
Groen licht voor reconstructie Westelijke Randweg Alkmaar
De gemeenteraad van Alkmaar heeft ingestemd met het ambitieuze plan om de Westelijke Randweg te verbeteren. Het project, dat gericht is op het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid, krijgt steun van zowel Rijkswaterstaat als de provincie Noord-Holland.
Samenvatting
Het voorstel betreft de reconstructie van de Westelijke Randweg Alkmaar (WRA) om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. Het project richt zich op de kruisingen Huiswaarderweg, Bergerweg en Terborchlaan. Na onderzoek is gekozen voor gelijkvloerse oplossingen, die kosteneffectief zijn en voldoende verkeersveiligheid bieden. De totale kosten zijn geraamd op iets meer dan € 9 miljoen, waarvan Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland het grootste deel financieren. Gemeenten Alkmaar en Bergen dragen alleen bij als de kosten meer dan 10% overschrijden, met een maximale bijdrage van respectievelijk € 685.836 en € 218.034. De provincie Noord-Holland staat garant voor de eerste 10% overschrijding. Het project wordt door de provincie geleid en moet in 2015 worden uitgevoerd. De raad moet instemmen met het voorstel om de reconstructie mogelijk te maken, aangezien de provincie alleen bijdraagt als de gemeenten ook een deel van de overschrijding op zich nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Eindvoorstel reconstructie Westelijke Randweg Alkmaar (WRA)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Eindvoorstel reconstructie Westelijke Randweg Alkmaar (WRA)." Het doel is om de doorstroming en verkeersveiligheid op de Westelijke Randweg Alkmaar te verbeteren door reconstructie van drie kruisingen: Huiswaarderweg, Bergerweg en Terborchlaan. Het voorstel vraagt de raad in te stemmen met een maximaal risico van € 218.034 voor eventuele kostenoverschrijdingen. De reconstructie richt zich op gelijkvloerse oplossingen, die kosteneffectief zijn en de verkeersveiligheid verbeteren. De provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat dragen bij aan de kosten, terwijl de gemeenten Alkmaar en Bergen alleen bijdragen bij overschrijdingen boven 10%.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide analyse van de problemen, oplossingen en financiële implicaties. Het bevat duidelijke informatie over de kostenverdeling en de voorwaarden waaronder de gemeenten moeten bijdragen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële bijdrage in geval van kostenoverschrijdingen. Dit besluit is essentieel voor de voortgang van het project, aangezien de provincie Noord-Holland alleen bijdraagt als de gemeenten akkoord gaan met hun aandeel in de overschrijdingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met het financiële risico en de voorwaarden die zijn gesteld door de provincie Noord-Holland. Dit omvat het afwegen van de voordelen van verbeterde verkeersveiligheid en doorstroming tegen de mogelijke financiële lasten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid hangt af van de uiteindelijke kosten en de bereidheid van de gemeenten om bij te dragen aan overschrijdingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe partijen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het dragen van een maximaal risico van € 218.034 voor eventuele kostenoverschrijdingen, waardoor de reconstructie kan doorgaan.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie vermeld, maar er is overleg met betrokken partijen en externe communicatie gepland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een maximaal risico van € 218.034 voor de gemeente Bergen, afhankelijk van kostenoverschrijdingen. De dekking is niet specifiek geregeld, maar het risico wordt als klein ingeschat en er is geen apart budget nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reconstructie Westelijke Randweg Alkmaar (WRA) Verkeersveiligheid Gelijkvloerse oplossingen Huiswaarderweg Provincie Noord-Holland Rijkswaterstaat (RWS) Kostenraming Gemeente Alkmaar Financiële bijdrage Doorstroming verkeerskruisingenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 01-003: Voorstel betreft het vaststellen van de besluitvormingregio Alkmaar congruente samenwerking
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de verdere uitwerking van een congruent samenwerkingsverband tussen acht gemeenten in de Regio Alkmaar, gericht op de decentralisaties in het sociaal domein, waaronder de nieuwe Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet. De regio heeft al een regionaal programmaplan vastgesteld en moet nu juridische en financiële afspraken vastleggen. Het ministerie van BZK heeft om een nadere uitwerking gevraagd, maar de regio heeft uitstel gekregen om dit zorgvuldig voor te bereiden. Er is een notitie opgesteld die de voortgang en stand van zaken schetst, inclusief een regionaal transitie arrangement voor de jeugd en een bestuurlijke kalender die de besluitvormingsmomenten markeert. Het is essentieel dat de samenwerking formeel wordt vastgelegd om duidelijkheid te bieden aan betrokken partijen en de buitenwereld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitwerking congruent samenwerkingsverband en bestuurlijke kalender 3D regio Alkmaar
Samenvatting: Het voorstel betreft de verdere uitwerking van een congruent samenwerkingsverband tussen acht gemeenten in de Regio Alkmaar, gericht op de decentralisaties in het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet, Participatiewet). Het doel is om juridische en financiële afspraken vast te leggen en een bestuurlijke kalender te presenteren. Dit moet inzicht bieden in de voortgang van de decentralisaties en de besluitvormingsmomenten voor de gemeenteraden. Het voorstel benadrukt de noodzaak van formele samenwerking om gezamenlijke inkoop en risicobeheersing te faciliteren, en om de dienstverlening te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de structuur van de samenwerking uiteenzet. Het bevat een overzicht van de voortgang, een afwegingskader voor samenwerking, en een bestuurlijke kalender. Echter, specifieke juridische en financiële details ontbreken nog en moeten nog verder worden uitgewerkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Zij moeten de notitie over de uitwerking van het samenwerkingsverband vaststellen en kennisnemen van de bestuurlijke kalender. De raad moet ook beslissen over de mate van lokale versus regionale samenwerking.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De belangrijkste politieke keuze betreft de mate van lokale autonomie versus regionale samenwerking. Gemeenteraden moeten beslissen of zij bepaalde taken lokaal willen uitvoeren of dat zij deze regionaal willen aanpakken. Daarnaast moeten zij kiezen tussen publiekrechtelijke of privaatrechtelijke vormen van samenwerking.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, vooral op het gebied van juridische en financiële afspraken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde juridische en financiële plannen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de notitie "Nadere uitwerking congruent samenwerkingsverband 3D Regio Alkmaar" vast te stellen en kennis te nemen van de "Bestuurlijke kalender 3D".
Participatie in het voorstel
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt vormgegeven. De focus ligt voornamelijk op bestuurlijke samenwerking en besluitvorming.
Duurzaamheid als relevant onderwerp
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op juridische, financiële en organisatorische aspecten van de samenwerking.
Financiële gevolgen van het voorstel
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er wordt wel aangegeven dat juridische en financiële afspraken essentieel zijn, maar hoe deze precies gedekt worden, is nog niet uitgewerkt. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Congruent samenwerkingsverband Decentralisaties Sociaal domein Ministerie van BZK Juridische en financiële afspraken Regionale samenwerking Bestuurlijke kalender 3D Regionaal transitie arrangement Inkoop en risicobeheersing Bestuurlijk Team DecentralisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 01-004: Voorstel betreft het vaststellen van de bestuurlijke besluitvorming betreffende de 3 Decentralisaties
Gemeenten Regio Alkmaar Staan Voor Grote Uitdaging: Decentralisatie Jeugdzorg en WMO
Vanaf 1 januari 2015 worden gemeenten in de Regio Alkmaar verantwoordelijk voor jeugdzorg, nieuwe WMO-taken en de participatiewet. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft aangedrongen op samenwerking, wat heeft geleid tot een regionaal samenwerkingsverband. Echter, de gemeenteraden worstelen met hun rol in deze nieuwe structuur.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de bestuurlijke besluitvorming rondom de decentralisatie van jeugdzorg, nieuwe WMO-taken en de participatiewet in de Regio Alkmaar, die vanaf 1 januari 2015 onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten vallen. De minister van BZK heeft aangedrongen op samenwerking tussen gemeenten, wat heeft geleid tot de vorming van een congruent samenwerkingsverband in de regio. Er is echter onduidelijkheid over hoe de gemeenteraden hun kaderstellende en controlerende rol binnen dit verband kunnen vervullen. Dit kan leiden tot tijdverlies, wat problematisch is gezien de beperkte tijd tot de implementatiedatum. Het voorstel behelst het hanteren van een bekrachtigingsmodel voor besluitvorming, wat lokale afwegingen mogelijk maakt en de implementatie vergemakkelijkt. Daarnaast wordt een regionale werkwijze en routing voor bestuurlijke besluitvorming voorgesteld, ondersteund door maandelijkse raadsinformatieavonden. Het doel is om zorgvuldigheid en snelheid in de besluitvorming te waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestuurlijke besluitvorming 3D in de Regio Alkmaar
Samenvatting: Het voorstel betreft de bestuurlijke besluitvorming rondom de decentralisatie van jeugdzorg, nieuwe WMO-taken en de participatiewet in de Regio Alkmaar, die per 1 januari 2015 van kracht worden. Het doel is om een congruent samenwerkingsverband te vormen tussen de gemeenten in de regio. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een regionale werkwijze en besluitvormingsroute om de kaderstellende en controlerende rol van de raden te waarborgen. Het bekrachtigingsmodel wordt voorgesteld als besluitvormingsprincipe om lokale afwegingen mogelijk te maken en de implementatie te vergemakkelijken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van samenwerking en een gestructureerde besluitvormingsroute benadrukt. Echter, het mist specifieke details over hoe de samenwerking concreet vorm krijgt en welke stappen precies genomen moeten worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een kaderstellende en controlerende rol in het samenwerkingsverband. Het is aan de raad om het voorstel voor de regionale werkwijze en besluitvormingsroute vast te stellen en te bekrachtigen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de acceptatie van het bekrachtigingsmodel als besluitvormingsprincipe en de vaststelling van de regionale werkwijze en besluitvormingsroute. De raden moeten beslissen of zij de voorgestelde werkwijze ondersteunen en hoe zij hun rol binnen het samenwerkingsverband willen invullen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bekrachtigingsmodel als besluitvormingsprincipe te hanteren en de voorgestelde regionale werkwijze en besluitvormingsroute vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er regioavonden zijn georganiseerd om de raden regionaal te informeren, maar het biedt weinig details over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van het voorstel te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke besluitvorming Samenwerkingsverband Decentralisatie Jeugdzorg Wmo-taken Participatiewet Bekrachtigingsmodel Implementatie Routing RegioavondenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 01-005: Voorstel betreft in stemmen met de kadernota decentralisatie jeugdzorg 2015
Samenvatting
Het voorstel betreft het beleidskader voor de decentralisatie van jeugdzorg in 2015 in de regio Alkmaar. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het beleidskader dat onder andere voorstelt om één centrumgemeente aan te wijzen voor de inkoop van jeugdzorg. Het beleidskader richt zich op de overgang naar gemeentelijke verantwoordelijkheid voor jeugdzorg, met aandacht voor samenwerking, cliëntgerichtheid, kwaliteit, sturing en financiën. Er wordt ook gewerkt aan een innovatieagenda en een meerjarig beleidsplan voor 2016-2018. Het doel is een 'zachte landing' van de jeugdzorg bij de gemeenten te realiseren, waarbij continuïteit van zorg en financiële ruimte voor innovatie centraal staan. Samenwerking binnen de regio is essentieel, vooral voor de inkoop van specialistische zorg. De raad moet vóór de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014 een besluit nemen om op tijd klaar te zijn voor de decentralisatie in 2015.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Beleidskader Decentralisatie Jeugdzorg 2015 - Regio Alkmaar
Titel en Samenvatting:
Het voorstel getiteld "Beleidskader decentralisatie jeugdzorg 2015 - Regio Alkmaar" richt zich op de decentralisatie van jeugdzorg naar gemeenten in de regio Alkmaar. Het beleidskader voor 2015 stelt voor om één centrumgemeente aan te wijzen voor de inkoop van jeugdzorg en bevat een innovatieagenda. Het doel is een soepele overgang naar gemeentelijke verantwoordelijkheid, met aandacht voor samenwerking, kwaliteit, en financiële aspecten. Het beleidskader is gebaseerd op het Regionaal Transitie Arrangement en dient als basis voor verdere uitwerking in een meerjarig beleidsplan.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor de overgang naar gemeentelijke verantwoordelijkheid voor jeugdzorg. Het behandelt belangrijke aspecten zoals samenwerking, inkoop, en risicodeling. Echter, het mist een concreet plan voor risicodeling, wat later zal worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met het beleidskader en de innovatieagenda. Dit is essentieel voor de tijdige voorbereiding op de decentralisatie en het waarborgen van zorgcontinuïteit in 2015.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het beleidskader en de aanwijzing van een centrumgemeente voor de inkoop van zorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over regionale samenwerking en de juridische vorm voor inkoop.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor risicodeling. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes gedefinieerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beleidskader en de innovatieagenda goed te keuren, zodat de voorbereidingen voor de decentralisatie kunnen doorgaan.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie, met regionale bijeenkomsten voor cliënten en vertegenwoordigers. Verdere betrokkenheid is gepland voor de ontwikkeling van het beleidsplan 2016-2018.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar de focus op innovatie en zelfredzaamheid kan bijdragen aan een duurzame zorgstructuur.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de implementatie van het beleidskader zal financiële middelen vereisen. Er is geen specifieke dekking aangegeven, en risicodeling moet nog worden uitgewerkt.
In conclusie, het voorstel biedt een solide basis voor de decentralisatie van jeugdzorg, maar vereist verdere uitwerking op het gebied van risicodeling en financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Decentralisatie jeugdzorg Regio Alkmaar Centrumgemeente Risicodeling Innovatie agenda Regionaal Transitie Arrangement (RTA) Zorgcontinuïteit Zelfredzaamheid Samenwerking JeugdstelselVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 01-006: Voorstel betreft vaststelling afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2014
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de Afstemmingsverordening voor de WWB, IOAW en IOAZ te herzien. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving per 1 januari 2013. De belangrijkste wijzigingen zijn dat bij schending van de inlichtingenplicht de uitkering niet meer wordt verlaagd, maar dat er een bestuurlijke boete wordt opgelegd. Daarnaast wordt er strenger gehandhaafd op verplichtingen die aan de uitkering zijn verbonden, en wordt agressie en geweld tegen publieke medewerkers strenger aangepakt. De Wmo Adviesraad is geïnformeerd en akkoord met de wijzigingen. Regionale afstemming heeft plaatsgevonden, maar heeft niet geleid tot een uniforme verordening. De verordening treedt in werking na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2013. Er zijn geen extra middelen nodig voor de uitvoering, maar strenger handhaven kan leiden tot besparingen op uitkeringsgelden.
-
Raadsvoorstel betreft vaststelling afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2014.pdf
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2014". Het voorstel betreft de herziening van de Afstemmingsverordening in de gemeente Bergen naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving. De wijzigingen omvatten onder andere de introductie van een bestuurlijke boete bij schending van de inlichtingenplicht, strengere handhaving van uitkeringsverplichtingen en zwaardere sancties bij agressie tegen publieke medewerkers. Het doel is om de uitkering alleen toe te kennen aan gerechtigde burgers en om hen te stimuleren zo snel mogelijk in hun eigen levensonderhoud te voorzien.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en de aanleiding voor de herziening van de verordening duidelijk uiteenzet. Het bevat echter weinig gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de wijzigingen per artikel.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde Afstemmingsverordening vast te stellen. Dit is een kaderstellende en opiniërende taak, waarbij de raad de wijzigingen in overeenstemming met de wetgeving moet goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de strengere handhaving en sancties zoals voorgesteld. Dit omvat keuzes over de balans tussen handhaving en ondersteuning van uitkeringsgerechtigden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de afstemming met andere gemeenten is niet uniform.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Afstemmingsverordening vast te stellen zoals voorgesteld, waarmee de wijzigingen in de wetgeving worden geïmplementeerd.
Participatie:
Er is beperkte participatie vermeld. De Wmo Adviesraad is geïnformeerd en akkoord, maar er is geen bredere burgerparticipatie toegepast.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale zekerheid en handhaving.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra middelen nodig voor de uitvoering van de strengere handhaving. Het voorstel kan leiden tot besparingen op uitkeringsgelden, maar dit moet worden geëvalueerd in toekomstige P&C-cycli. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afstemmingsverordening WWB (Wet werk en bijstand) IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers) IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving Bestuurlijke boete Inlichtingenplicht Sancties Regionale samenwerking Wmo AdviesraadVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 01-007: Voorstel betreft het vaststellen van de nota Activabeleid 2014
Gemeenteraad stemt in met geactualiseerde nota activabeleid 2014
De gemeenteraad heeft ingestemd met de geactualiseerde nota activabeleid 2014, die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014 wordt vastgesteld. Deze aanpassing moet leiden tot een stabielere begroting door verbeterde planning en financiële gevolgen van civieltechnische werken.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad om de geactualiseerde nota activabeleid 2014 vast te stellen, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014. De nota is aangepast om de planning en financiële gevolgen van civieltechnische werken te verbeteren, wat moet leiden tot een stabielere begroting. Een belangrijke wijziging is de nieuwe definitie van "in gebruik name" van civieltechnische werken, waardoor afschrijvingen eerder kunnen beginnen en niet afhankelijk zijn van de volledige realisatie van een project. Dit voorkomt het doorschuiven van afschrijvingslasten naar volgende jaren. Daarnaast zijn de afschrijvingstermijnen van diverse activa geactualiseerd. De raad wordt gevraagd om deze nota goed te keuren, wat bijdraagt aan een stabielere begroting met betrekking tot kapitaallasten. Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met dit voorstel, en de financiële gevolgen zijn opgenomen in het investeringsprogramma Openbare Ruimte 2014.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota activabeleid 2014". Het voorstel beoogt de bestaande nota activabeleid te actualiseren en verduidelijken, met name met betrekking tot de planning en financiële gevolgen van civieltechnische werken. De belangrijkste wijziging is de nieuwe definitie van "in gebruik name" van civieltechnische werken, waardoor afschrijvingen eerder kunnen beginnen en financiële stabiliteit wordt bevorderd. Ook worden afschrijvingstermijnen van diverse activa aangepast. De nota treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2014.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Er is echter weinig informatie over de participatie van belanghebbenden en de communicatie hierover.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de geactualiseerde nota activabeleid vast te stellen. Dit is een kaderstellende beslissing die invloed heeft op de financiële planning en begroting van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de nota activabeleid, met name de nieuwe definitie van "in gebruik name" en de aangepaste afschrijvingstermijnen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden, aangezien het met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014 in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota activabeleid 2014 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen burgerparticipatie of externe communicatie. Dit kan een gemiste kans zijn om belanghebbenden te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De financiële gevolgen en begrotingswijzigingen zijn opgenomen in een ander raadsvoorstel, namelijk het investeringsprogramma Openbare Ruimte 2014.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota activabeleid 2014 Civieltechnische investeringen Afschrijvingstermijnen Ingebruikname Kapitaallasten Begroting Investeringen Financiële gevolgen Openbare ruimte HarmonisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 01-008: Voorstel betreft in te stemmen met het Meerjaren Investeringsplan Civieltechnische Werken 2014-2017 en de daarbij behorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het meerjareninvesteringsplan voor civieltechnische werken in de gemeente Bergen voor de periode 2014-2017. Het plan beoogt een verbeterde planning en financiële verwerking van investeringen in wegen, groen en riolering. Het voorstel introduceert een nieuwe werkwijze om knelpunten zoals onvoorziene vertragingen en fluctuaties in begrotingen te minimaliseren. Het investeringsplan wordt een integraal onderdeel van de financiële rapportages en is bedoeld om meer stabiliteit in de begroting te brengen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het plan en de bijbehorende begrotingswijzigingen. De kosten voor 2015 worden incidenteel gedekt uit de algemene reserve, terwijl de kosten voor de overige jaren via het begrotingssaldo worden gedekt. Het voorstel is intern gericht en betreft geen externe communicatie of burgerparticipatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Investeringsprogramma Civieltechnische Werken 2014-2017
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Investeringsprogramma Civieltechnische Werken 2014-2017". Het doel is om een meerjareninvesteringsplan voor civieltechnische werken (wegen, groen en riool) vast te stellen en te actualiseren binnen de P&C-documenten. Het plan beoogt meer grip te krijgen op de planning en begroting van investeringen, door een nieuwe verwerkingsmethode voor te stellen die knelpunten zoals onvoorziene vertragingen en fluctuaties in kapitaallasten moet verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide uitleg van de huidige problemen en de voorgestelde oplossingen. Het bevat een duidelijk stappenplan en benoemt de knelpunten en de financiële implicaties. De volledigheid is goed, hoewel meer informatie over de participatie van belanghebbenden buiten de gemeente wenselijk zou zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet instemmen met het meerjareninvesteringsplan. De raad wordt geïnformeerd via de P&C-documenten en heeft budgetrecht over de investeringen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het investeringsplan en de voorgestelde financiële dekking. Er moet worden gekozen tussen het volgen van het voorgestelde plan of alternatieven die binnen de BBV-voorschriften passen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de flexibiliteit in de planning kan leiden tot variaties die moeilijk meetbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het meerjareninvesteringsplan goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte informatie over burgerparticipatie. Het voorstel lijkt voornamelijk een interne exercitie te zijn, met enige betrokkenheid van externe partijen zoals een ingenieursbureau en de accountant.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar kan relevant zijn gezien de aard van civieltechnische werken die vaak impact hebben op de leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een specifieke dekking voor 2015 uit de algemene reserve en verrekening met begrotingssaldi voor de overige jaren. Er zijn geen grote risico's geïdentificeerd, en de wijzigingen zijn bedoeld om meer stabiliteit in de begroting te brengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsprogramma Civieltechnische werken Meerjareninvesteringsplan Begroting Afschrijving Inspectie Aanbesteding Uitvoering Knelpunten BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 01-009: Voorstel betreft het vaststellen van de nota Reserves en Voorzieningen 2014
Gemeenteraad Debatteert over Nieuwe Nota Reserves en Voorzieningen
De gemeenteraad heeft een voorstel besproken om de "Nota Reserves en Voorzieningen 2014" vast te stellen. Deze nota, een actualisatie van de versie uit 2009, introduceert een vast rentepercentage van 2% per jaar om een stabieler begrotingssaldo te creëren.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad om de "Nota Reserves en Voorzieningen 2014" vast te stellen. Deze nota is een actualisatie van de versie uit 2009 en treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2014. De belangrijkste wijzigingen zijn een compactere inhoud met een overzicht van wettelijke kaders en beleidsmatige uitgangspunten, en het gebruik van een vast rentepercentage van 2% per jaar in plaats van het fluctuerende CPI-inflatiecijfer. Dit moet zorgen voor een stabieler begrotingssaldo. Er zijn geen andere mogelijkheden om het doel te bereiken en er zijn geen financiële middelen of externe subsidies mee gemoeid. Het besluit wordt op 30 januari 2014 uitgevoerd. De nota is intern financieel beleid en er is geen burgerparticipatie of externe communicatie van toepassing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Reserves en Voorzieningen 2014". Het voorstel betreft een actualisatie van de Nota Reserves en Voorzieningen uit 2009. De belangrijkste wijzigingen zijn een verkorting van de inhoud tot een overzicht van wettelijke kaders en beleidsmatige uitgangspunten, en de introductie van een vast rentepercentage van 2% per jaar in plaats van het jaarlijkse CPI inflatiecijfer. Dit moet zorgen voor een stabieler begrotingssaldo. De nota treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2014.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de wijzigingen en de reden voor de actualisatie. Het biedt echter weinig detail over de specifieke impact van deze wijzigingen op de financiële situatie van de gemeente.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel vast te stellen. Dit is een kaderstellende beslissing die de financiële beleidsuitgangspunten van de gemeente voor de komende jaren bepaalt.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de beslissing om een vast rentepercentage van 2% te hanteren in plaats van het fluctuerende CPI inflatiecijfer. Dit is een keuze voor stabiliteit en voorspelbaarheid in de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke wijzigingen en een tijdsframe (terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014) bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen wordt niet gedetailleerd besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Reserves en Voorzieningen 2014 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een intern financieel beleidsdocument betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële reserves en voorzieningen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met dit voorstel. Het voorstel beoogt stabiliteit in het begrotingssaldo door een vast rentepercentage te hanteren. Er worden geen externe subsidiebronnen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Reserves en Voorzieningen 2014 Actualisatie Beleidsuitgangspunten Rentepercentage Inflatiecijfer Begrotingssaldo Financieel beleid Herijkte versie Wettelijke kaders Terugwerkende krachtVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. 01-010: Voorstel betreft in te stemmen met het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen inzake omgevingsvergunning Egmondermeer 12 in Egmond aan den Hoef
Gemeenteraad Bergen stemt in met aanleg toegangsweg Gasopslag Bergermeer
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het voorstel om een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de aanleg van een toegangsweg naar een toekomstige afsluiterlocatie als onderdeel van het Gasopslag Bergermeer project. Ondanks zorgen over natuurcompensatie, werd het voorstel zonder tegenstemmen aangenomen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de aanleg van een toegangsweg naar een toekomstige afsluiterlocatie en het verplaatsen van een dam en een duiker, als onderdeel van het project Gasopslag Bergermeer. De Gasunie heeft hiervoor een aanvraag ingediend. De voorgestelde ontwikkeling is noodzakelijk voor de bereikbaarheid van de afsluiterlocatie, zowel voor onderhoud als in geval van calamiteiten, en kan tevens dienen als landbouwontsluitingsweg. Hoewel de plannen in strijd zijn met de Provinciale Verordening, is er ontheffing verleend door de provincie Noord-Holland, mits er compensatie plaatsvindt voor het verlies aan weidevogelgebied. Er zijn geen inspraakreacties of zienswijzen ingediend tijdens de inspraak- en overlegprocedures. De raad wordt gevraagd de verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat het college van B & W een omgevingsvergunning kan verlenen, ondanks afwijkingen van het bestemmingsplan. Er zijn geen externe subsidies betrokken en het risico van planschade is afgedekt door een overeenkomst.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verklaring van geen bedenkingen voor het aanleggen van een weg naar een nog te bouwen afsluiterlocatie en het verplaatsen van een dam en een duiker." De Gasunie heeft een aanvraag ingediend voor de aanleg van een toegangsweg naar een afsluiterlocatie die deel uitmaakt van het project ‘Ondergrondseopslag Bergermeer’. De locatie moet bereikbaar zijn voor beheer, onderhoud en calamiteiten. De aanvraag wijkt af van het bestemmingsplan, maar is noodzakelijk voor het project. Er is een compensatieovereenkomst voor weidevogelgebied gesloten. Er zijn geen inspraakreacties of zienswijzen ingediend.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle relevante informatie, inclusief juridische en ecologische overwegingen, en een compensatieovereenkomst voor de impact op het weidevogelgebied.
Rol van de raad:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is voordat het college een omgevingsvergunning kan verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de afwijking van het bestemmingsplan accepteert en of zij de noodzaak van de toegangsweg en de verplaatsing van de dam en duiker voldoende onderbouwd vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie geweest, maar er is wel extern overleg gevoerd met de Gasunie. Er zijn geen inspraakreacties of zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant vanwege de compensatie voor het weidevogelgebied, maar verder wordt er weinig aandacht aan besteed.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, en er zijn geen externe subsidies. Het risico van planschade is afgedekt door een overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gasopslag Bergermeer Toegangsweg Afsluiterlocatie Dam en duiker Omgevingsvergunning Provinciale Verordening Weidevogelgebied Compensatieovereenkomst Ruimtelijke onderbouwing PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. 01-011: Voorstel betreft in te stemmen met het Splitsingsbeleid gemeente Bergen 2013
Woningensplitsing in Bergen: Ruimte voor Flexibiliteit, Maar Niet Zonder Discussie
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het 'Splitsingsbeleid Gemeente Bergen 2013', dat richtlijnen biedt voor het splitsen van woningen binnen het Bestaand Bebouwd Gebied. Het beleid is bedoeld om inwoners de mogelijkheid te geven hun woning te splitsen, bijvoorbeeld om met familieleden samen te wonen of zorg te bieden. Het beleid treedt in werking na publicatie en legt de kosten bij de aanvrager.
Samenvatting
Het voorstel betreft het instemmen met het 'Splitsingsbeleid Gemeente Bergen 2013', dat richtlijnen biedt voor het splitsen van woningen binnen het Bestaand Bebouwd Gebied. Dit beleid is opgesteld vanwege de toenemende verzoeken van inwoners die hun woning willen splitsen, bijvoorbeeld om met familieleden samen te wonen of zorg te bieden. Het beleid voorziet in een duidelijk kader voor wanneer woningensplitsing mogelijk is, en wordt grotendeels geregeld via een omgevingsvergunning. Het beleid heeft ter inzage gelegen zonder inspraakreacties en treedt in werking na publicatie. Er zijn geen kosten voor de gemeente, aangezien deze bij de aanvrager liggen. Het beleid geldt alleen voor de gemeente Bergen en biedt geen bezwaar- of beroepsmogelijkheden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Splitsingsbeleid Gemeente Bergen 2013". Het richt zich op het vaststellen van beleid voor het splitsen van woningen binnen het Bestaand Bebouwd Gebied van de gemeente Bergen. Door de toenemende vraag naar woningdeling, bijvoorbeeld voor familiehuisvesting of zorgverlening, is er behoefte aan duidelijke richtlijnen. Het beleid biedt een kader voor wanneer en hoe woningen gesplitst kunnen worden, met de nadruk op het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Het beleid geldt alleen voor het Bestaand Bebouwd Gebied; beleid voor andere gebieden volgt later.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijk kader voor het splitsen van woningen binnen het Bestaand Bebouwd Gebied en beschrijft de procedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Echter, het beleid voor gebieden buiten het Bestaand Bebouwd Gebied is nog niet ontwikkeld.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorgestelde splitsingsbeleid. Dit creëert een kader voor het splitsen van woningen, waarbij de uitvoering en vergunningverlening bij het college liggen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het beleid dat het splitsen van woningen binnen het Bestaand Bebouwd Gebied reguleert. Dit omvat het overwegen van de impact op de gemeenschap en de mogelijke voordelen van woningdeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het beleid direct na publicatie in werking treedt. Het is meetbaar in termen van het aantal verleende vergunningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van beleid voor buitengebieden kan als een lacune worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde splitsingsbeleid voor het Bestaand Bebouwd Gebied.
Participatie:
Er is beperkte burgerparticipatie geweest; het beleid heeft ter inzage gelegen, maar er zijn geen inspraakreacties ontvangen. Externe communicatie is via huis-aan-huisbladen en de website verlopen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar het delen van woningen kan indirect bijdragen aan efficiënter ruimtegebruik en mogelijk lagere milieubelasting.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente; de kosten liggen bij de aanvrager. Er wordt een planschadeverhaalovereenkomst afgesloten om eventuele planschade te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Splitsingsbeleid Bestaand Bebouwd Gebied Omgevingsvergunning Woningensplitsing Inspraak Provinciale ruimtelijke verordening Bestemmingsplanherziening Burgerparticipatie Planschade PublicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:18:19 - 00:18:22 - 00:22:01 - 00:22:06 - 00:24:20 - 00:24:22 - 00:27:04 - 00:27:33 - 00:28:30 - 00:28:34 - 00:29:01 - 00:29:05 - 00:29:16 - 00:29:21 - 00:30:23 - 00:30:28 - 00:33:13 - 00:33:17 - 00:34:46 - 00:34:54 - 00:35:51 - 00:36:09 - 00:36:30 - 00:36:35 - 00:37:30 - 00:37:37 - 00:37:41 - 00:37:46 - 00:38:44 - 00:38:51 - 00:38:59 - 00:39:01 - 00:39:21 - 00:39:38 - 00:39:55 - 00:39:58 - 00:40:33 - 00:40:39 - 00:41:24 - 00:41:26 - 00:41:53 - 00:41:59 - 00:43:38 - 00:43:45 - 00:43:50 - 00:43:50
Agendapunt 15. 01-012: Voorstel betreft definitieve besluitvorming Sociale dienst Regio Alkmaar (SRA)
Gemeenten in de regio Alkmaar worstelen met sociale dienst: "De cliënt blijft een nummer"
In de regio Alkmaar is er een voorstel om een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie voor sociale diensten op te richten, genaamd Sociale dienst Regio Alkmaar (SRA). Dit voorstel zorgt voor verdeeldheid onder de betrokken gemeenten.
Samenvatting
De colleges van acht gemeenten in de regio Alkmaar hebben besloten om een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie voor sociale diensten op te richten, genaamd Sociale dienst Regio Alkmaar (SRA), waarin WNK Bedrijven zal worden geïntegreerd. De samenwerking wordt juridisch vormgegeven als een Gemeenschappelijke Regeling (GR), waarbij de huidige GR van WNK Bedrijven wordt aangepast om de taken van de sociale dienst te omvatten. Elke gemeente behoudt stemrecht in het bestuur op basis van inwoneraantal. De oprichting van de SRA omvat twee projecten: het gezond maken van WNK Bedrijven en de implementatie van de SRA. Budgetten voor participatie en inkomensondersteuning worden overgedragen aan de nieuwe organisatie, met behoud van budgetrecht door de gemeenten. De verdeling van kosten en baten gebeurt op basis van klantenaantal. Specifiek gemeentelijk beleid wordt door de gemeenten zelf gefinancierd. De gemeenteraden moeten nog formeel besluiten over de wijziging van de GR en de overdracht van budgetten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Definitieve besluitvorming Sociale dienst Regio Alkmaar (SRA) en uitvoering sociaal domein." Het voorstel betreft de besluitvorming over de samenwerking van gemeenten in de regio Alkmaar op het gebied van sociale diensten. Er worden drie varianten gepresenteerd: de SRA-variant plus, de BCH-variant, en de SRA-variant. Het college adviseert de raad om te kiezen voor de SRA-variant plus, waarbij integrale toegang op lokaal niveau wordt gecombineerd met een regionale backoffice. Het implementatiejaar 2014 wordt gebruikt voor verdere invulling van de backoffice, en er wordt onderzocht of de Gemeenschappelijke Regeling WNK de juiste vorm is voor deze samenwerking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de varianten en de context. Het bevat ook financiële analyses en een vergelijking van de varianten. Echter, er zijn nog onduidelijkheden over de exacte financiële gevolgen en de juridische vormgeving.
Rol van de raad:
De raad moet een definitief besluit nemen over deelname aan de voorgestelde samenwerking en de keuze voor een van de varianten. De raad heeft een kaderstellende rol en moet de politieke keuzes afwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen lokale autonomie en regionale samenwerking, waarbij de balans tussen efficiëntie, kwaliteit, en couleur locale centraal staat. Ook moet de raad beslissen over de mate van invloed die zij willen behouden op het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onduidelijkheden in de financiële en juridische uitwerking. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is wel sprake van onzekerheden en risico's.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met de SRA-variant plus en de bijbehorende voorwaarden en implementatieplannen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie in de vorm van samenwerking tussen gemeenten en de betrokkenheid van ondernemingsraden via de BOR. Er is echter weinig informatie over directe participatie van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, maar er wordt een groter financieel voordeel verwacht bij de SRA-variant. Er zijn echter onzekerheden over de exacte kosten en besparingen, en hoe deze gedekt worden. De vergelijking tussen de varianten laat zien dat de SRA-variant voordeliger lijkt, maar er zijn nog veel variabelen die invloed kunnen hebben op de uiteindelijke kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Integrale toegang Backoffice SRA-variant BCH-variant Decentralisaties Participatiewet Gemeenschappelijke Regeling (GR) Efficiency Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Oprichting van één uitvoeringsorganisatie Sociale dienst Regio Alkmaar (SRA)
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie voor sociale diensten in de regio Alkmaar, waarbij de WNK Bedrijven worden geïntegreerd. De samenwerking wordt juridisch vormgegeven als een Gemeenschappelijke Regeling (GR). De taken van de sociale dienst, inclusief de uitvoering van de WWB en aanverwante regelingen, worden toegevoegd aan de bestaande GR van WNK Bedrijven. Het participatiebudget en het budget inkomensondersteuning worden overgedragen aan de nieuwe organisatie, met behoud van budgetrecht door de deelnemende gemeenten. De verdeling van kosten en baten gebeurt op basis van klantenaantal.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de juridische vormgeving, financiële aspecten, en organisatorische structuur. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals specifieke implementatiestappen en risicoanalyses.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met de wijziging van de huidige gemeenschappelijke regeling en de overdracht van budgetten aan de nieuwe organisatie. De raad behoudt de verordende bevoegdheid met betrekking tot de WWB en aanverwante regelingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de mate van autonomie die de nieuwe organisatie krijgt, de verdeling van kosten en baten, en de evaluatiecriteria voor de samenwerking. Er moet ook worden nagedacht over de impact op lokaal beleid en de betrokkenheid van de gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatiecriteria en de impact op lokaal beleid kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de huidige gemeenschappelijke regeling te wijzigen en de budgetten over te dragen aan de nieuwe organisatie. Daarnaast moet de raad instemmen met de voorgestelde verdeelsleutel voor kosten en baten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op organisatorische en financiële aspecten.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten de overdracht van het participatiebudget en het budget inkomensondersteuning aan de nieuwe organisatie. De verdeling van kosten en baten gebeurt op basis van klantenaantal. Er is een indicatieve begroting voor 2014-2018, maar verdere details over de dekking van eventuele tekorten worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale dienst Regio Alkmaar (SRA) WNK Bedrijven Gemeenschappelijke Regeling (GR) Participatiebudget Budget inkomensondersteuning gemeenten (BUIG) Bijzondere Ondernemingsraad (BOR) Uitvoeringsorganisatie Implementatiemanager Transitiemanager Verdeelsleutel klantenaantalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:44:17 - 00:44:26 - 00:44:33 - 00:44:38 - 00:44:43 - 00:44:47 - 00:44:48 - 00:51:26 - 00:51:29 - 00:55:15 - 00:55:17 - 00:55:47 - 00:55:52 - 00:56:13 - 00:56:32 - 01:01:22 - 01:01:28 - 01:02:04 - 01:02:19 - 01:02:26 - 01:05:10 - 01:05:20 - 01:05:23 - 01:05:40 - 01:06:02 - 01:06:06 - 01:07:06 - 01:07:09 - 01:07:19 - 01:07:26 - 01:12:19 - 01:12:21 - 01:12:40 - 01:13:48 - 01:14:18 - 01:15:32 - 01:17:17 - 01:17:19 - 01:18:21 - 01:21:53 - 01:21:53
Agendapunt 16.1 Motie vreemd aan de orde van de vergadering motie 17 december 2013 ingebrekestelling WVG
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 16.2 Motie vreemd aan de orde van de vergadering evaluatie niet wonen achter wonen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:26:09 - 01:26:29 - 01:26:29 - 01:29:36 - 01:29:45 - 01:30:36 - 01:30:38 - 01:32:11 - 01:32:13 - 01:32:40 - 01:32:44 - 01:34:03 - 01:34:14 - 01:34:41 - 01:34:44 - 01:34:55 - 01:34:58 - 01:36:58 - 01:37:07 - 01:37:14 - 01:37:18 - 01:37:22 - 01:40:51 - 01:40:54 - 01:41:03 - 01:41:08 - 01:47:55 - 01:49:49 - 01:50:17 - 01:50:19 - 01:50:29 - 01:50:29
Onbekende spreker -
Agendapunt 16.3 Motie vreemd aan de orde van de vergadering intrekken WVG mooi Bergen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:51:27 - 01:51:50 - 01:51:56 - 01:51:58 - 02:02:25 - 02:02:30 - 02:02:41 - 02:02:55 - 02:03:18 - 02:03:21 - 02:04:42 - 02:04:49 - 02:05:56 - 02:06:09 - 02:07:11 - 02:07:29 - 02:16:11 - 02:16:15 - 02:19:08 - 02:19:11 - 02:19:52 - 02:20:11 - 02:20:20 - 02:20:23 - 02:21:46 - 02:21:53 - 02:23:07 - 02:23:18 - 02:23:47 - 02:23:51 - 02:24:45 - 02:25:14 - 02:29:43 - 02:29:51 - 02:30:30 - 02:30:33 - 02:31:27 - 02:31:40 - 02:31:44