28-03-2013 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Voorstel betreft in te stemmen met de locatie keuze masten voor telecommunicatie in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef en de bij behorende begrotingswijzingen vast te stellen
Stralingszorgen en Locatiekeuzes: Gemeenteraad Debatteert over Nieuwe Telecommasten
In een verhitte raadsvergadering werd het voorstel besproken om nieuwe telecommasten te plaatsen in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef. Terwijl de gemeente streeft naar betere mobiele dekking, uitten bewoners zorgen over gezondheidseffecten en de gekozen locaties.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de plaatsing van masten voor mobiele telecommunicatie in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef. Het voorstel bestaat uit drie onderdelen:
-
Locatiekeuze: Voor Egmond-Binnen is gekozen voor een locatie aan de noordzijde, nabij de Herenweg. Voor Egmond aan den Hoef blijft de locatie kavel 8 op bedrijventerrein De Weidjes gehandhaafd.
-
Financiële compensatie: Er wordt voorgesteld om €50.000,- uit de algemene reserve beschikbaar te stellen als compensatie voor de ontwikkelaar van kavel 8, omdat de mast daar geplaatst wordt en het geplande bedrijfspand niet gerealiseerd kan worden. Daarnaast wordt €15.000,- voorgesteld voor T-Mobile als compensatie voor gemaakte kosten, omdat de mast in Egmond-Binnen niet op de oorspronkelijk vergunde locatie Heegemunde wordt geplaatst.
-
Procedurele aanpassing: Het voorstel is om aanvragen voor masten toe te voegen aan de categorieën waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen van de raad vereist is, om zo de procedure te verkorten en het risico op dwangsommen te verminderen.
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met deze voorstellen, zodat de dekking voor mobiele telecommunicatie in beide kernen verbeterd kan worden. Er is overleg geweest met betrokken partijen, waaronder bewonersgroepen en de ontwikkelaar van kavel 8. De financiële compensaties worden op termijn terugverdiend door huurinkomsten en grondverkoop.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft "Masten voor de mobiele telecommunicatie in Egmond-Binnen en Egmond a/d Hoef". Het richt zich op de locatiekeuze voor telecommunicatiemasten in deze gebieden, het beschikbaar stellen van budget voor compensatie aan T-Mobile en een ontwikkelaar, en het aanpassen van de procedure voor omgevingsvergunningen. Het doel is om de dekking voor mobiele telecommunicatie te verbeteren en de vergunningsprocedures te stroomlijnen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten, zoals locatiekeuze, financiële compensatie, en juridische procedures. Het biedt een uitgebreide achtergrond en rechtvaardiging voor de voorgestelde beslissingen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de locatiekeuze, de financiële compensaties goedkeuren, en beslissen over de aanpassing van de vergunningsprocedure.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde locaties en compensaties of alternatieven overwegen. Ook moet de raad beslissen over het al dan niet vereenvoudigen van de vergunningsprocedure.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële terugverdientijd is niet exact gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de locatiekeuze, de financiële compensaties, en de aanpassing van de vergunningsprocedure.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via werkgroepen en overleg met betrokken partijen. Burgers worden betrokken bij het proces en hebben inspraakmogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen van €65.000,- die uit de algemene reserve moeten worden gedekt. Het voorstel suggereert dat deze kosten op termijn worden terugverdiend via huurinkomsten en grondverkoop/verhuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiele telecommunicatie Locatiekeuze Egmond-Binnen Egmond aan den Hoef Algemene reserve Nadeelcompensatie Omgevingsvergunning Wabo Schadevergoeding BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:00:50 - 00:07:07 - 00:11:00 - 00:11:12 - 00:11:49 - 00:13:51 - 00:16:17 - 00:16:20 - 00:19:18 - 00:19:21 - 00:20:16 - 00:20:18 - 00:24:31 - 00:24:35 - 00:26:14 - 00:26:17 - 00:26:26 - 00:26:38 - 00:31:22 - 00:31:37 - 00:40:33 - 00:40:35 - 00:40:40 - 00:40:43 - 00:41:47 - 00:41:52 - 00:42:52 - 00:43:06 - 00:43:29 - 00:43:34 - 00:43:39 - 00:43:41 - 00:43:51 - 00:45:14 - 00:45:19 - 00:45:59 - 00:46:02 - 00:48:46 - 00:49:00 - 00:49:03 - 00:49:15 - 00:49:18 - 00:49:28
Agendapunt 3. Voorstel betreft het vaststellen van het Kostenbesluit Naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013.
Parkeerboetes: Een Administratieve Noodzaak of Onnodige Last?
De gemeenteraad debatteerde over het vaststellen van het Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013. Dit besluit is essentieel om de kosten voor het opleggen van parkeerboetes te onderbouwen. Hoewel het tarief eerder op het wettelijke maximum van € 56,- werd vastgesteld, blijkt de werkelijke kostprijs € 57,15 te zijn. Het debat onthulde echter meer dan alleen cijfers.
Samenvatting
Het voorstel aan de raad betreft het vaststellen van het Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013. Dit besluit is nodig om de kostenonderbouwing voor de hoogte van de naheffingsaanslag (parkeerboete) vast te stellen. Eerder werd bij de Verordening parkeerbelastingen 2013 het tarief van de naheffingsaanslag op het wettelijke maximum van € 56,- vastgesteld, vooruitlopend op dit kostenbesluit. De berekening van de kosten per naheffingsaanslag komt uit op € 57,15, wat in lijn is met de begroting. Het vaststellen van dit besluit is noodzakelijk voor belastingprocedures en om rechtmatig naheffingsaanslagen te kunnen heffen. Er is geen burgerparticipatie of extern overleg gevoerd. Na besluitvorming wordt het besluit op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Kostenbesluit Naheffingsaanslag Parkeerbelastingen 2013
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013". Het doel is om de raad te laten instemmen met de vaststelling van de kosten die verbonden zijn aan naheffingsaanslagen voor parkeerbelastingen. Dit besluit is noodzakelijk om de kosten van een parkeerboete te onderbouwen en te rechtvaardigen, vooral in het geval van belastingprocedures. Het tarief is vastgesteld op het wettelijke maximum van € 56,-, hoewel de werkelijke kosten per naheffingsaanslag € 57,15 bedragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg over de noodzaak van het kostenbesluit en de berekening van de kosten per naheffingsaanslag. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe de kosten precies zijn berekend, hoewel er wordt verwezen naar een bijlage.
Rol van de Raad:
De raad moet het kostenbesluit vaststellen om te voldoen aan de wet- en regelgeving en om de naheffingsaanslagen rechtmatig te kunnen opleggen.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet instemmen met het vaststellen van het kostenbesluit op het wettelijke maximumtarief. Dit kan invloed hebben op de perceptie van de gemeente als het gaat om het belasten van burgers.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van een tarief. Het is echter niet volledig tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de werkelijke kosten per naheffingsaanslag zijn hoger dan het vastgestelde tarief.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om het kostenbesluit vast te stellen, waarmee de kosten van de naheffingsaanslag worden onderbouwd.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie of overleg is niet van toepassing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de kosten per naheffingsaanslag € 57,15 bedragen, terwijl het tarief is vastgesteld op € 56,-. Er is geen informatie over hoe het verschil wordt gedekt, maar het lijkt binnen de begroting te passen zoals vastgesteld door de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Naheffingsaanslag Parkeerbelastingen Kostenbesluit Verordening Maximumtarief Kostenonderbouwing Tarief Begroting Belastingprocedures RaadVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:49:31 - 00:49:49 - 00:49:49 - 00:50:09 - 00:50:14 - 00:51:46 - 00:51:51 - 00:52:51 - 00:53:31 - 00:53:34 - 00:55:17 - 00:55:20 - 00:55:23 - 00:55:28 - 00:56:39 - 00:57:18 - 00:57:21 - 00:59:19 - 00:59:21 - 00:59:38 - 00:59:46 - 00:59:49 - 01:02:03 - 01:03:36 - 01:03:39 - 01:04:06 - 01:04:11 - 01:05:34 - 01:05:41 - 01:06:10 - 01:06:25 - 01:06:35 - 01:08:42 - 01:09:03 - 01:09:10 - 01:09:50 - 01:09:58 - 01:10:39 - 01:10:47 - 01:11:03 - 01:11:17 - 01:11:19
Agendapunt 4. Voorstel betreft niet in te stemmen met het invoeren van tariefdifferentiatie bij het heffen van Toeristenbelasting vanaf 2014 door de verordening te handhaven
Toeristenbelasting: Differentiatie of Niet?
Tijdens de raadsvergadering van 18 april 2013 werd het voorstel voor tariefdifferentiatie bij de toeristenbelasting besproken. Het voorstel, gepresenteerd door Jurjen Hemmen, roept op tot handhaving van de huidige verordening voor 2014, ondanks de mogelijkheid om tarieven te variëren op basis van comfort of prijs van het vakantieonderkomen.
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Jurjen Hemmen en gepresenteerd tijdens de raadsvergadering op 18 april 2013, betreft de mogelijkheden voor het invoeren van tariefdifferentiatie bij de toeristenbelasting vanaf 2014. Het onderzoek naar deze mogelijkheden is afgerond en de bevindingen zijn vastgelegd in het rapport "Mogelijkheden Toepassing Tariefdifferentiatie Toeristenbelasting". De raad wordt gevraagd om de huidige verordening voor de heffing en inning van toeristenbelasting 2013, met eventuele tariefaanpassingen, te handhaven voor 2014 en verder. Dit garandeert een juridisch stabiele methodiek voor het innen van toeristenbelasting.
Het rapport bespreekt de mogelijkheid van tariefdifferentiatie, waarbij de belasting kan variëren op basis van het comfort of de prijs van het vakantieonderkomen. Hoewel dit een lastenverschuiving kan veroorzaken, biedt het ook de mogelijkheid om een koppeling te maken tussen het belastbare feit en het gebruik van gemeentelijke voorzieningen door toeristen. Er zijn echter juridische risico's verbonden aan het bevoordelen van bepaalde groepen toeristen, zoals campingbezoekers, en het kan als onrechtvaardig worden ervaren door andere belastingplichtigen.
De raad moet beslissen of ze tariefdifferentiatie willen toepassen, waarbij de impact op de belastingplichtigen zorgvuldig moet worden overwogen. Het voorstel heeft geen financiële implicaties en er zijn geen externe subsidies van toepassing. De uiteindelijke beslissing zal worden verwerkt in de verordening voor 2014, die in juni ter vaststelling aan de raad wordt voorgelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het rapport "Mogelijkheden Toepassing Tariefdifferentiatie Toeristenbelasting" en richt zich op de evaluatie van tariefdifferentiatie bij de heffing van toeristenbelasting vanaf 2014. Het doel is om te onderzoeken of het mogelijk is om verschillende tarieven te hanteren op basis van het type accommodatie en de bijbehorende prijs. Dit kan leiden tot een verschuiving van de belastinglasten, waarbij bijvoorbeeld campings minder belasting betalen dan hotels. Het rapport concludeert dat hoewel tariefdifferentiatie juridisch mogelijk is, het ook risico's met zich meebrengt, zoals een instabiele inkomstenstroom en mogelijke onrechtvaardigheidsgevoelens onder belastingplichtigen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerd proces en tijdlijn biedt voor de evaluatie van tariefdifferentiatie. Het bevat ook een analyse van de juridische en financiële implicaties. Echter, het mist specifieke details over de exacte criteria voor tariefdifferentiatie en de impact op verschillende belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet invoeren van tariefdifferentiatie voor de toeristenbelasting. Dit omvat het evalueren van de juridische en financiële risico's en het maken van een keuze die de belangen van de gemeente en de betrokken ondernemingen dient.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de huidige stabiele situatie willen behouden of overgaan naar een systeem van tariefdifferentiatie, wat kan leiden tot een herverdeling van de belastinglasten. Dit vereist een afweging tussen rechtvaardigheid, juridische risico's en financiële stabiliteit.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of criteria voor succes bevat. Er zijn ook inconsistenties, zoals het risico van juridische instabiliteit versus de wens om rechtvaardigheid te bevorderen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de huidige verordening willen handhaven of overgaan tot tariefdifferentiatie. Dit besluit moet in juni 2013 worden genomen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie of externe communicatie opgenomen in het voorstel, behalve overleg met Horeca Nederland. Dit kan een gemiste kans zijn om bredere input te krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met het voorstel. Echter, de keuze voor tariefdifferentiatie kan leiden tot een verschuiving in belastinginkomsten, wat financiële gevolgen kan hebben voor de gemeente en de betrokken ondernemingen. Er wordt geen specifieke dekking voor deze gevolgen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristenbelasting Tariefdifferentiatie Verordening Ondernemingen Lastenverschuiving Juridisch risico Wet- en regelgeving Belastbare feit Comfort Inkomensafhankelijke heffingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:11:34 - 01:15:07 - 01:15:27 - 01:16:40 - 01:16:43 - 01:17:18 - 01:17:22 - 01:21:44 - 01:21:47 - 01:22:01 - 01:22:42 - 01:22:51 - 01:23:45 - 01:25:45 - 01:26:43 - 01:26:46 - 01:30:25 - 01:30:38 - 01:34:22 - 01:34:33 - 01:34:35 - 01:34:40 - 01:34:42 - 01:34:47 - 01:35:14 - 01:35:18 - 01:35:46 - 01:35:49 - 01:36:10 - 01:36:14 - 01:36:27 - 01:36:32 - 01:37:16 - 01:37:18 - 01:37:25 - 01:38:05 - 01:38:22 - 01:38:26 - 01:38:48 - 01:38:50 - 01:39:17 - 01:39:25 - 01:39:37 - 01:40:18 - 01:40:30 - 01:40:32 - 01:42:16 - 01:42:16
Onbekende spreker -
Agendapunt 5. Aanbesteding Project Mooi Bergen Winkelkern
Mooi Bergen Winkelkern: Gemeenteraad Bergen Debatteert over Aanbestedingsstrategie
De gemeenteraad van Bergen heeft een intensieve discussie gevoerd over de aanbestedingsstrategie voor het project Mooi Bergen Winkelkern. Het project, dat een Europese aanbestedingsplicht heeft, omvat verschillende plandelen zoals Harmonie, Winkelhart, Signaal en het openbaar gebied. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de strategie, de Heads of Terms, en de samenwerking met Schrama B.V. voor de parkeergarage. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol, met bonussen voor energieneutraal bouwen.
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft de aanbestedingsstrategie voor het project Mooi Bergen Winkelkern. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de aanbestedingsstrategie, de Heads of Terms, de overeenkomst met Schrama B.V. voor de parkeergarage, de selectieleidraad voor de preselectie van een ontwikkelaar, en het Beeldkwaliteitplan. Het project, dat een Europese aanbestedingsplicht heeft, omvat verschillende plandelen zoals Harmonie, Winkelhart, Signaal en het openbaar gebied. De aanbesteding zal gefaseerd plaatsvinden om leegstand te voorkomen en de leefbaarheid te waarborgen. De gemeente neemt een deel van het prijsrisico bij grondverwerving en werkt samen met Schrama B.V. voor de parkeergarage. Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met bonussen voor energieneutraal bouwen. De raad wordt voorgesteld om op 18 april 2013 een besluit te nemen, waarna de aanbestedingsprocedure kan starten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanbestedingsstrategie project Mooi Bergen Winkelkern". Het voorstel betreft de vaststelling van een aanbestedingsstrategie voor het project Mooi Bergen Winkelkern, dat een Europese aanbestedingsplicht heeft. Het project omvat verschillende plandelen zoals Harmonie, Winkelhart, Signaal en het openbaar gebied. De raad moet beslissen over de aanbestedingsstrategie, de Heads of Terms, de overeenkomst met Schrama B.V. voor de parkeergarage, de selectieleidraad voor de preselectie van een ontwikkelaar en het Beeldkwaliteitplan. Het doel is om een ontwikkelaar te selecteren die de komende jaren met de gemeente Bergen samenwerkt aan de herontwikkeling van het centrum.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is zeer gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de aanbestedingsstrategie, inclusief juridische, financiële en stedenbouwkundige overwegingen. Het biedt een uitgebreide basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet instemmen met de aanbestedingsstrategie en bijbehorende documenten. De raad bepaalt de strategie en kaders, maar kan niet beslissen welke partij het project gegund krijgt.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de fasering van de plandelen, de samenwerking met Schrama B.V., de duurzaamheidseisen en de financiële risico's die de gemeente bereid is te nemen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele onzekerheden, zoals de juridische afdwingbaarheid van duurzaamheidseisen en de financiële risico's bij grondverwerving.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de aanbestedingsstrategie, de Heads of Terms, de overeenkomst met Schrama B.V., de selectieleidraad en het Beeldkwaliteitplan.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie voor de aanbestedingsprocedure, maar er is wel een participatietraject geweest voor het beeldkwaliteitplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met een ambitie voor 100% klimaatneutrale nieuwbouw. Er zijn bonussen en boetes opgenomen om duurzaamheid te stimuleren.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met risico's bij grondverwerving en de bouw van sociale woningen. De gemeente neemt een deel van het prijsrisico bij verwervingen en er is een bonus voor duurzaam bouwen. De financiële kaders van 2011 worden niet overschreden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbestedingsstrategie Mooi Bergen Winkelkern Selectieleidraad Marktconsultatie Europese aanbestedingsplicht Plandelen Verwervingsstrategie Parkeergarage Duurzaamheid BeeldkwaliteitplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanbestedingsstrategie Mooi Bergen
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanbestedingsstrategie voor het project Mooi Bergen, dat zich richt op de ontwikkeling van de plandelen Harmonie, Winkelhart en Signaal. Het omvat een Europese niet-openbare aanbestedingsprocedure, gefaseerde uitvoering van de openbare ruimte, en een bouwplicht gekoppeld aan verkoop/verhuurpercentages. Het voorstel behandelt ook de verwervingsstrategie, actieve grondpolitiek, eigendom van een nieuwe parkeergarage, en duurzaamheidseisen met bijbehorende boetes en premies. Verder worden afspraken gemaakt over sociale woningbouw en bestemmingsplannen. Het voorstel sluit af met de vaststelling van de selectieleidraad en het beeldkwaliteitplan.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen voor de verschillende onderdelen van het project. Het behandelt zowel de aanbestedingsstrategie als de financiële en juridische aspecten, evenals duurzaamheid en sociale woningbouw. Het lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de Raad
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet instemmen met de voorgestelde strategieën en besluiten nemen over de aanbestedingsprocedure, verwervingsstrategie, en andere belangrijke aspecten van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de aanbestedingsvorm, de mate van financiële betrokkenheid en risicoacceptatie, de duurzaamheidseisen, en de sociale woningbouwverplichtingen. Deze keuzes hebben invloed op de haalbaarheid en impact van het project.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en voorwaarden. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de haalbaarheid van de duurzaamheidseisen kan afhankelijk zijn van marktontwikkelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de aanbestedingsstrategie, de financiële voorwaarden, de duurzaamheidseisen, en de sociale woningbouwplannen. Ook moet de raad instemmen met de vaststelling van de selectieleidraad en het beeldkwaliteitplan.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met een ambitie om 100% klimaatneutrale nieuwbouw te realiseren en bijbehorende financiële prikkels en boetes.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met verwervingskosten van € 9.865.570 en een prijsrisico van maximaal € 753.500. Er is ook een stimuleringspremie voor duurzaamheid van € 350.000 en mogelijke boetes voor niet-naleving van de EPC-norm. De dekking lijkt te zijn voorzien door doorlevering van onroerend goed en boetes.
Voorstel te Nemen Besluiten
1. Instemmen met de Europese niet-openbare aanbestedingsprocedure.
2. Goedkeuren van de gefaseerde uitvoering en bouwplichtvoorwaarden.
3. Instemmen met de verwervingsstrategie en actieve grondpolitiek.
4. Besluiten over de eigendom en samenwerking voor de parkeergarage.
5. Vaststellen van de duurzaamheidseisen en bijbehorende financiële prikkels.
6. Goedkeuren van de sociale woningbouwplannen en bestemmingsplannen.
7. Vaststellen van de selectieleidraad en het beeldkwaliteitplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbestedingsstrategie Plandelen (Harmonie, Winkelhart, Signaal) Bouwplicht Verwervingsstrategie Call-optie Actieve grondpolitiek Parkeergarage Duurzaamheid Sociale woningen BestemmingsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:48:05 - 01:48:41 - 01:53:48 - 01:53:54 - 02:02:57 - 02:03:00 - 02:03:23 - 02:03:45 - 02:04:42 - 02:04:47 - 02:06:28 - 02:06:31 - 02:11:29 - 02:11:58 - 02:12:04 - 02:17:10 - 02:17:13 - 02:17:23 - 02:17:30 - 02:20:56 - 02:20:58 - 02:21:02 - 02:21:04 - 02:21:42 - 02:21:50 - 02:21:52 - 02:25:51 - 02:25:55 - 02:25:58 - 02:26:00 - 02:26:55 - 02:26:58 - 02:30:11 - 02:30:18 - 02:30:50 - 02:30:50 - 02:42:26