22-11-2012 Algemene Raadscommissie
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 1. Opening
Agendapunt 2. Overige onderwerpen
Agendapunt 2.1 Verslag Algemene Raadscommissie Begroting van 11 oktober 2012 en het verslag van de Algemene Raadscommissie 18 en 30 oktober 2012
Agendapunt 2.2 Toezeggingenlijst bijgewerkt tot en met 6 november 2012
Agendapunt 2.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 42 tot en met week 46
Agendapunt 2.4 Mededelingen uit het college
Agendapunt 2.5 Rondvraag commissieleden
Agendapunt 3. Voortgang Nieuw Kranenburg
Agendapunt 4. Voorstel betreft het budget project handhaving onrechtmatige permanente bewoning recreatiewoningen beschikbaar te stellen ten laste van de bestemmingsreserve en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijzigingen
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om de kosten voor het project 'handhaving permanente bewoning recreatiewoningen' in 2013 te dekken door € 85.000,- uit de reserve te onttrekken. Het project richt zich op het beëindigen van onrechtmatige permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen. De pilot, gestart in 2012, loopt door in 2013 om inzicht te krijgen in de omvang van de problematiek. De raad wordt gevraagd het resterende budget in te zetten voor de voortzetting van de pilot. Als het project niet doorgaat, kan dit leiden tot verlies van geïnvesteerd budget en mogelijke planschadeclaims. De uitvoering van het beleid wordt gerapporteerd via tussentijdse rapportages aan het college.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het project "permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen". Het doel is om de onrechtmatige permanente bewoning van recreatiewoningen en de illegale bouw ervan aan te pakken. Het voorstel vraagt om de kosten voor het project in 2013 te dekken door € 85.000,- uit de reserve te onttrekken en deze reserve aan het eind van 2013 op te heffen. De pilot, gestart in 2012, moet inzicht geven in de omvang van de problematiek en de kosten van handhaving. De raad moet beslissen over de voortzetting van de pilot en de bijbehorende begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn nog onzekerheden over de exacte omvang van de problematiek en de toekomstige kosten. De evaluatie van de pilot moet meer duidelijkheid bieden.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om budgetrecht uit te oefenen en te beslissen over de voortzetting van de financiering van het project door de resterende middelen uit de reserve in te zetten.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet kiezen of ze de pilot willen voortzetten en de resterende middelen willen inzetten voor de handhaving van de beleidsregels. Dit omvat ook de beslissing om de reserve op te heffen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de exacte omvang van de problematiek en de kosten nog onbekend zijn. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de volledige uitvoering na de pilotfase.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het resterende bedrag van € 85.000,- in te zetten voor de voortzetting van de pilot in 2013 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het participatieniveau is laag (niveau 1 - informeren). Bewoners worden geïnformeerd, maar hebben geen invloed op de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om handhaving van bestaande regels.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen betreffen de inzet van € 85.000,- uit de reserve. Er zijn geen externe subsidiebronnen en de reserve wordt na 2013 opgeheven. De exacte toekomstige kosten zijn nog onbekend, wat een financieel risico kan vormen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Permanente bewoning Recreatiewoningen Illegale bouw Handhaving Gedoogbeschikking Beleidsregels Pilot Begrotingswijziging Budgetrecht Planschade claimsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. Voorstel betreft kennis te nemen van de uitwerking actiepunten evaluatie wijkgericht werken
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Daphne van Gelderen en besproken tijdens de raadsvergadering op 13 december 2012, betreft de uitwerking van actiepunten naar aanleiding van de evaluatie van het wijkgericht werken. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de nota en de stapsgewijze bezuinigingen van € 100.000 tegen 2016. De raad stemt in met de uitwerking van verbeterpunten met betrekking tot de overgang van wijk naar kern, de rol en status, en concurrentiegevoelens. De evaluatie uit 2011 leidde tot een discussienotitie die met de raad en wijkverenigingen werd besproken. De wijkverenigingen zijn grotendeels akkoord met de actiepunten, hoewel er enige aarzeling is over kernoverleggen. Nieuwe beleidsregels voor subsidies worden opgesteld. Er zijn problemen met bestuursbezetting bij wijkverenigingen, en protocollen voor participatietrajecten zijn toegevoegd. De wijkschouwen worden voortgezet vanwege de behoefte aan direct contact tussen medewerkers en bewoners. De raad moet instemmen met de wijzigingen in de structuur van het wijkgericht werken, waarna in 2013 gestart kan worden met kernoverleggen en nieuwe wijkschouwen. De wijkverenigingen, het MT, medewerkers en wethouders zijn betrokken bij de evaluatie en besluitvorming. Beleidswijzigingen kunnen alleen via de raad worden vastgesteld. Het voorstel bevat een jaarlijkse bezuiniging van € 25.000 om in 2016 € 100.000 te besparen, met behoud van de ondersteuningsubsidie voor kernen. De raad wordt in 2013 en 2014 geïnformeerd over de voortgang. Het voorstel is een uitvloeisel van de evaluatie en het coalitieakkoord.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitwerking actiepunten evaluatie wijkgericht werken". Het doel is om de structuur en opzet van het wijkgericht werken te verbeteren, gebaseerd op een evaluatie uit 2011. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de uitwerking van specifieke verbeterpunten en actiepunten, en om kennis te nemen van de geplande bezuinigingen van € 100.000 tegen 2016. Het voorstel omvat de oprichting van kernoverleggen, aanpassing van wijkschouwen, en herziening van subsidiebeleid. Wijkverenigingen zijn betrokken bij de totstandkoming van het voorstel, hoewel er enige aarzeling is over de overgang naar kernoverleggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke actiepunten en betrokkenheid van relevante partijen. Er zijn echter enkele aarzeling en onenigheid onder wijkverenigingen, wat kan wijzen op een behoefte aan verdere verduidelijking of aanpassing.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om beleidswijzigingen goed te keuren. In dit geval moet de raad instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het wijkgericht werken en de bijbehorende bezuinigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde structuurwijzigingen en bezuinigingen. Er moet een balans worden gevonden tussen efficiëntie en het behoud van effectieve burgerparticipatie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke actiepunten en een tijdlijn voor bezuinigingen bevat. Er zijn echter enkele inconsequenties, zoals de aarzeling van wijkverenigingen en de noodzaak voor verdere verduidelijking van kernoverleggen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen en bezuinigingen in het wijkgericht werken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie door de betrokkenheid van wijkverenigingen bij de evaluatie en uitwerking van actiepunten. Er is echter enige weerstand tegen bepaalde veranderingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel omvat een bezuiniging van € 100.000 tegen 2016, met een jaarlijkse bezuiniging van € 25.000. De dekking wordt deels gevonden door een 10% bezuiniging op alle gemeentesubsidies. Verdere details over de financiële herschikking zijn in de bijlagen opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkgericht werken Actiepunten Evaluatie Wijkverenigingen Kernoverleggen Bezuinigingen Wijkschouwen Subsidies Burgerparticipatie BeleidswijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. Voorstel betreft in te stemmen met de zienswijze begroting 2013 van de GR WNK en het college op te dragen deze zienswijzen kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van WNK
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de begroting 2013 van de Gemeenschappelijke Regeling WNK, waarbij de raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde zienswijze en deze kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van WNK. De begroting toont een aanvankelijk negatief exploitatieresultaat van €241.000, dat door bezuinigingsmaatregelen is omgebogen naar een positief saldo van €31.000. Echter, voor 2012 wordt een exploitatietekort van ongeveer €1 miljoen verwacht, wat de reserves van WNK uitput en mogelijk extra bijdragen van gemeenten vereist. De begroting is gebaseerd op het handhaven van de huidige structuur zonder nieuw beleid, ondanks de stopzetting van de herstructurering van de sociale werkvoorziening door het rijk. Het voorstel benadrukt de noodzaak van verdere sanering en herstructurering van WNK, met mogelijke maatregelen zoals meer detachering van SW-medewerkers en uitbreiding van Social Return. De raad moet zijn zienswijze voor 12 december 2012 kenbaar maken, ondanks dat de vergaderdata dit bemoeilijken. Het risico bestaat dat de begroting 2013 niet wordt nagekomen, wat kan leiden tot verdere financiële bijdragen van de gemeenten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2013 GR WNK". Het doel is om de gemeenteraad in te laten stemmen met de zienswijze op de begroting 2013 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland (GR WNK) en het college op te dragen deze zienswijze kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van WNK. De begroting vertoont een negatief exploitatieresultaat, en er zijn maatregelen voorgesteld om dit te corrigeren. De raad moet zijn zienswijze kenbaar maken vóór de vaststelling van de begroting door het AB WNK.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie, de voorgestelde maatregelen en de context van de begroting. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de risico's en alternatieve scenario's.
Rol van de raad:
De raad moet zijn zienswijze op de begroting geven, die vervolgens door het college aan het Algemeen Bestuur van WNK wordt doorgegeven. Dit is een belangrijke stap in het proces van goedkeuring van de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de bijbehorende maatregelen om de begroting sluitend te maken. Dit omvat keuzes over bezuinigingen en mogelijke bijstortingen door de gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke maatregelen worden genoemd, ontbreken meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde zienswijze en het college op te dragen deze kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van WNK.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met de Beleidsadviescommissie WNK.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een mogelijk tekort dat door de gemeenten moet worden bijgestort. Er wordt aangegeven dat de reserves van WNK al zijn uitgeput, wat betekent dat toekomstige tekorten direct door de gemeenten moeten worden gedekt. Het risico bestaat dat de begroting 2013 niet wordt nagekomen, wat kan leiden tot verdere financiële verplichtingen voor de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2013 WNK Bedrijven Zienswijze Exploitatietekort Gemeentelijke bijdrage Herstructurering Sociale werkvoorziening (WSW) Kaasschaafmethode Re-integratie Algemeen Bestuur (AB)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7. Voorstel betreft het bespreken van het discussiestuk bomenbeleidsplan
Agendapunt 8. Voorstel betreft het vaststellen van de verordening op het gebruik van parkeerplaatsen en de verlening van vergunningen voor het parkeren (parkeerverordening 2013) waarin het mogelijk wordt gemaakt om belparkeren te introduceren in de gemeente Bergen
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de Parkeerverordening 2013 in de gemeente Bergen, met als belangrijkste wijziging de introductie van belparkeren. Dit houdt in dat parkeren voortaan ook via de mobiele telefoon betaald kan worden, conform een eerder aangenomen motie van de gemeenteraad. De verordening regelt het fiscaal parkeren en is voor het laatst gewijzigd in december 2011. De gemeenteraad is bevoegd om deze verordening vast te stellen, en het besluit raakt zowel ondernemers als inwoners van de gemeente. Na goedkeuring treedt de verordening op 1 januari 2013 in werking. De financiële implicaties zijn opgenomen in de begroting van 2013, en er zijn geen externe subsidies betrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Parkeerverordening 2013". Het voorstel betreft een wijziging in de bestaande parkeerverordening van de gemeente Bergen om belparkeren mogelijk te maken. Dit houdt in dat automobilisten voortaan via hun mobiele telefoon kunnen betalen voor parkeren. De wijziging is een reactie op een eerder aangenomen motie door de gemeenteraad en betreft een kleine aanpassing in de verordening. Het doel is om het parkeerbeleid te moderniseren en efficiënter te maken voor gebruikers.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging in de parkeerverordening beschrijft en de reden voor de wijziging aangeeft. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de implementatie van belparkeren of de technische en operationele aspecten daarvan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de parkeerverordening vast te stellen. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde wijziging wordt aangenomen, waarmee belparkeren in de gemeente Bergen mogelijk wordt gemaakt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de modernisering van het parkeerbeleid door middel van belparkeren willen ondersteunen. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het parkeersysteem voor inwoners en bezoekers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het de invoering van belparkeren per 1 januari 2013 beoogt. Het is echter niet volledig meetbaar of realistisch beschreven, omdat er geen details zijn over hoe het succes van belparkeren zal worden geëvalueerd of welke middelen precies nodig zijn voor de implementatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde wijziging in de parkeerverordening goedkeuren, waarmee belparkeren wordt geïntroduceerd.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het voorstel vermeldt dat er geen externe communicatie of overleg is gevoerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Echter, belparkeren kan indirect bijdragen aan duurzaamheid door het verminderen van papiergebruik en mogelijk efficiënter gebruik van parkeerplaatsen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn opgenomen in de begroting van 2013. Er zijn geen externe subsidiebronnen beschikbaar voor dit project. Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële analyse, maar impliceert dat de kosten gedekt zijn binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerverordening 2013 Belparkeren Fiscaal parkeren Vergunninghoudersgebieden Mobiele telefoon Parkeerbeleid Ondernemers Inwoners Parkeerbelasting Begroting 2013Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9. Voorstel betreft het vaststellen van de belastingverordeningen 2013 en de eerste wijziging verordening parkeerbelastingen 2013
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om de belastingverordeningen voor 2013 vast te stellen. Dit is noodzakelijk om rechtmatig gemeentelijke belastingen te kunnen heffen in overeenstemming met de Programmabegroting 2013. De belangrijkste wijzigingen betreffen de afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende-zaakbelastingen (OZB), forensenbelasting en parkeerbelastingen. Voor de afvalstoffen- en rioolheffing wordt een volledige kostendekkendheid nagestreefd, wat leidt tot een tariefstijging. De OZB-tarieven worden aangepast aan de waardeontwikkeling van onroerende zaken, met een verwachte daling van 6% voor woningen en 4% voor niet-woningen. De forensenbelasting stijgt licht door een uitbreiding van het areaal en een verwachte waardedaling van recreatiewoningen. De parkeerbelastingen worden gewijzigd in overeenstemming met de nieuwe parkeerregelgeving. De raad moet deze verordeningen vaststellen om de belastingaanslagen voor 2013 te kunnen opleggen. Na vaststelling worden de verordeningen gepubliceerd en zijn ze na een inzageperiode rechtsgeldig. De belastingopbrengsten zijn essentieel voor de gemeentelijke begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2013" en de "Eerste wijziging Verordening parkeerbelastingen 2013". Het doel is om de belastingverordeningen voor 2013 vast te stellen, zodat de gemeente rechtmatig belastingen kan heffen in overeenstemming met de Programmabegroting 2013. De belangrijkste wijzigingen betreffen de afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende-zaakbelastingen (OZB), forensenbelasting en parkeerbelastingen. Er wordt gestreefd naar kostendekkendheid, en tariefstijgingen worden voorgesteld om de hogere kosten te dekken. De raad moet deze verordeningen vaststellen om de belastingaanslagen voor 2013 te kunnen opleggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de verschillende belastingcategorieën en de redenen voor tariefwijzigingen. Er zijn echter enkele onzekerheden over de waardeontwikkeling van onroerende zaken, wat kan leiden tot toekomstige aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad moet de belastingverordeningen en de wijziging van de parkeerbelastingverordening vaststellen. Dit is noodzakelijk om de gemeente in staat te stellen rechtmatig belastingen te heffen in 2013.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de voorgestelde tariefstijgingen en de mate waarin deze in lijn zijn met de beleidsdoelstellingen en de financiële situatie van de gemeente. Er moet ook rekening worden gehouden met de impact op burgers en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van toekomstige waardeontwikkelingen van onroerende zaken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over waardedalingen kan tot aanpassingen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen en de wijziging van de parkeerbelastingverordening vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie vindt plaats via lokale media en de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De voorgestelde tariefstijgingen zijn bedoeld om de hogere kosten te dekken en de kostendekkendheid te waarborgen. De financiële gevolgen zijn verwerkt in de programmabegroting 2013. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2013 Afvalstoffenheffing Rioolheffing Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Forensenbelasting Parkeerbelastingen Programmabegroting 2013 Tariefstijging Kostendekkendheid Waardevermindering woningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10. Voorstel betreft het vaststellen van de legesverordening 2013 en de daarbij behorende tarieventabellen
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de legesverordening 2013 door de gemeenteraad van Bergen. De verordening is aangepast om te voldoen aan nieuwe wetgeving, waaronder de Europese Dienstenrichtlijn en de Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht. Het doel is om de legestarieven kostendekkend en transparant te maken. De berekening van de tarieven is gebaseerd op het "model kostenonderbouwing leges" van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Hoewel de meeste tarieven kostendekkend worden gemaakt, blijven enkele tarieven ongewijzigd, zoals die voor het verstrekken van gegevens uit de GBA, het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart en de aanvraag van een kapvergunning. De raad moet de verordening vaststellen voor een rechtmatige heffing per 1 januari 2013. Het voorstel heeft geen significante effecten op de begroting, en de legesverordening zal na vaststelling op de gebruikelijke wijze worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Legesverordening 2013
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststellen legesverordening 2013". Het doel is om de legesverordening aan te passen aan nieuwe wetgeving, met name de Europese Dienstenrichtlijn en de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht. De verordening moet kostendekkend zijn, met uitzondering van enkele specifieke tarieven. Het voorstel volgt een stappenplan van de Vereniging Nederlandse Gemeenten om de kosten transparant en onderbouwd te maken. De raad wordt gevraagd de verordening vast te stellen, zodat deze per 1 januari 2013 in werking kan treden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de wijzigingen, en de methodiek die is gebruikt om de kostendekkendheid te berekenen. Het voorstel lijkt volledig en goed onderbouwd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de legesverordening vast te stellen. Dit is noodzakelijk voor een rechtmatige heffing van leges per 1 januari 2013.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van kostendekkendheid van de leges. Er zijn keuzes te maken over welke kosten volledig worden doorberekend en welke niet, en of er vrijstellingen of uitzonderingen moeten worden gemaakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke implementatiedatum heeft (1 januari 2013). Het is ook realistisch en haalbaar, gezien de uitgebreide onderbouwing en methodiek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de legesverordening 2013 vast te stellen, inclusief de bijbehorende tarieventabel.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie vindt plaats door publicatie van de verordening na vaststelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en financiële aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel verwacht geen significante effecten op de begroting. De inkomsten uit leges, met name omgevingsvergunningen, vertonen een dalende trend. Er is geen indicatie van een opbrengstverhoging ondanks de tariefverhogingen. De financiële gevolgen worden bij de tussenrapportage 2013 geëvalueerd. Er zijn geen externe subsidiebronnen betrokken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening 2013 Kostendekkendheid Europese Dienstenrichtlijn (EDR) Wet Algemene bepalingen Omgevingsrecht (Wabo) Tarieven Model kostenonderbouwing leges Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) Kruissubsidiëring Activity Based Costing (ABC) TarieventabelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11. Voorstel betreft het vaststellen van de mutaties in het investeringsplan 2012 en de bijbehorende begrotingwijziging
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Jan Belleman en gepresenteerd tijdens de raadsvergadering op 13 december 2012, betreft wijzigingen in het investeringsplan van 2012. De raad wordt gevraagd om deze wijzigingen en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren. Het doel is om ervoor te zorgen dat investeringen die doorlopen in 2013 correct in de begroting van dat jaar worden opgenomen. Dit leidt tot een incidenteel financieel voordeel van €179.143 in 2013, doordat bepaalde kosten naar latere jaren worden verschoven. De wijzigingen zijn gebaseerd op een interne rapportage en zijn bedoeld om de begroting actueel te houden. Er zijn geen externe partijen betrokken bij dit besluit, en de wijzigingen worden zo snel mogelijk doorgevoerd om het begrotingssaldo te actualiseren. Het voorstel benadrukt het belang van een actuele begroting voor de uitvoering van investeringen in 2013.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Mutaties op het investeringsplan 2012". Het doel is om wijzigingen in het investeringsplan 2012 vast te stellen, zodat investeringen die doorlopen in 2013 correct in de begroting van 2013 worden opgenomen. Dit voorkomt dat de raad pas in juni 2013 hierover beslist. De mutaties leiden tot een financieel voordeel in 2013, met een incidenteel voordeel van €179.143. De herijking is gebaseerd op een interne rapportage en zorgt voor een actuele begroting en een verbeterde aansluiting van planningen in de toekomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen en financiële gevolgen beschrijft. Het bevat ook de benodigde bijlagen voor verdere details.
Rol van de Raad:
De raad moet de wijzigingen in het investeringsplan en de bijbehorende begrotingswijzigingen goedkeuren. Dit valt onder hun raadsbevoegdheid en budgetrecht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen en de financiële herzieningen. Dit kan invloed hebben op toekomstige investeringsbeslissingen en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële gevolgen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting van 2013 en verder. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in het investeringsplan en de begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie of externe communicatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een financieel voordeel van €179.143 in 2013 en kleinere voordelen in de daaropvolgende jaren. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet en worden gedekt door de herziening van de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsplan 2012 Begrotingswijzigingen Kredieten Jaarrekening 2012 Substantieel voordeel Interne rapportage Begrotingssaldo Actuele begroting Incidenteel voordeel PlanningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12. Voorstel betreft het beschikbaar stellen van € 45.000 voor de herinrichting van de Anna van Burenlaan en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijzigingen 2012 en 2013
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Dirk Vollenga en gepresenteerd tijdens de raadsvergadering op 13 december 2012, betreft de herinrichting van de Anna van Burenlaan in Egmond aan den Hoef. Het college vraagt de raad om € 45.000 van het budget voor groot onderhoud bomen in 2012 beschikbaar te stellen voor 2013. Dit bedrag is bedoeld voor de heraanplant van bomen in combinatie met geplande investeringen in wegen en verlichting in 2013. Door deze werkzaamheden te combineren, worden synergievoordelen behaald, zoals het vermijden van dubbele straatwerkzaamheden en gezamenlijke plankosten, wat een besparing van € 10.000 oplevert. De overgebleven € 10.000 uit het budget van 2012 zal worden besteed aan onvoorziene herbeplantingen. De wijkbewoners worden geïnformeerd via Wijkgericht werken en Bureau Communicatie. Het groenplan, inclusief het bomenplan, zal deels voor april 2013 en grotendeels in november 2013 worden gerealiseerd. Er zijn geen externe subsidiebronnen beschikbaar voor dit project.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting Anna van Burenlaan". Het doel is om € 45.000 van het budget voor groot onderhoud van bomen in 2012 beschikbaar te stellen voor 2013. Dit bedrag is bedoeld voor de heraanplant van bomen in de Anna van Burenlaan, Egmond aan den Hoef, in combinatie met geplande investeringen in wegen en verlichting. Door de werkzaamheden te combineren, wordt voorkomen dat het straatwerk meerdere keren opengebroken moet worden, wat een kostenbesparing van € 10.000 oplevert. Het resterende bedrag van € 10.000 in 2012 wordt gebruikt voor onvoorziene herbeplantingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing en een uitleg van de synergievoordelen. Echter, meer details over de exacte uitvoering en planning zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de budgetverschuiving van € 45.000 van 2012 naar 2013. Dit valt onder hun budgetrecht.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met het verschuiven van het budget en de voorgestelde synergievoordelen. Dit kan invloed hebben op andere prioriteiten binnen het budget voor groot onderhoud.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor uitvoering. Echter, het is minder specifiek over de exacte resultaten van de herinrichting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het beschikbaar stellen van € 45.000 van het budget 2012 voor gebruik in 2013.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie, maar bewoners worden geïnformeerd via wijkgericht werken en communicatiekanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de heraanplant van bomen en de mogelijke ecologische voordelen. Echter, het voorstel benoemt duurzaamheid niet expliciet.
Financiële gevolgen:
Het voorstel is budgetneutraal door het gebruik van de algemene reserve. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar. De financiële gevolgen zijn duidelijk beschreven, met een besparing van € 10.000 door synergievoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Anna van Burenlaan Synergievoordelen Herbeplanting Parkeervoorzieningen Verlichting Groenplan Budget 2012 Algemene reserve GroenaannemerVerfijning van de zoekopdracht: