09-10-2025 Vergadering Algemene Raadscommissie Sessie A 09-10-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Agendapunt 2 Spreekrecht
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Agendapunt 3 Uitgangspuntennotitie Erfgoedprogramma Bergen
Erfgoedprogramma Bergen: Ambitieus Plan voor Behoud en Ontwikkeling
De gemeenteraad van Bergen debatteert over de Uitgangspuntennotitie voor het Erfgoedprogramma, een plan dat het erfgoed in de gemeente beter moet beschermen en ontwikkelen. Het voorstel vraagt om extra middelen en capaciteit, waaronder een extra erfgoedadviseur.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering in Bergen werd de Uitgangspuntennotitie voor het Erfgoedprogramma besproken. Dit programma is bedoeld om het erfgoed in de gemeente beter te beschermen en te ontwikkelen, in lijn met de Omgevingswet. De notitie bevat zes belangrijke uitgangspunten, zoals het beter beschermen van gebouwd erfgoed en het behouden van kernkwaliteiten bij ontwikkelingen.
Klaas van der Kaaij van D66 benadrukte het belang van erfgoed voor het DNA van de gemeente. "Zonder een goed erfgoedbeleid denk ik niet dat het mogelijk is voor ons om het DNA zo te bepalen als nu," stelde hij. Hij vroeg zich af of de subsidies eenvoudig aan te vragen zijn en of eigenaren precies weten waar ze aan toe zijn.
Annemieke Born van de VVD deelde deze zorgen en vroeg of het monumentenloket niet proactief zou moeten zijn. "Zou dat niet iets zijn wat per definitie een constante vorm van participatie met zich meebrengt?" vroeg ze.
Mariëlla van Kranenburg van Ons Dorp vroeg naar de criteria voor renovatie en verduurzaming van erfgoed. "Hoe gaat de gemeente om met eigenaren die hun woning willen verduurzamen?" vroeg ze.
Sjaak Swart van KIES Lokaal vroeg zich af of er een volgorde in de zes uitgangspunten zit en hoe de resultaten van het monumentenloket meetbaar worden gemaakt. "Hoe voorkomen wij dat het aanwijzen van panden tot extra lasten leidt voor bewoners en ondernemers?" vroeg hij.
Danny Zwart van het CDA vroeg naar de ontsluiting van de waardekaart voor burgers en waarom er niet gekozen wordt voor de route van de Omgevingswet. "Waarom kiest het college voor een aanwijzing die tot procedurele routes leidt en veel kosten voor de gemeente?" vroeg hij.
Froukje Krijtenburg van GroenLinks maakte zich zorgen over de capaciteit. "We maken ons zorgen dat die ene FTE misschien wel helemaal niet genoeg gaat zijn om al die taken uit te voeren," zei ze.
Wethouder Ernest Briët reageerde op de vragen en benadrukte dat het belangrijk is om trots te zijn op het erfgoed. Hij gaf aan dat het verleiden van eigenaren de voorkeur heeft boven het aanwijzen van monumenten tegen hun zin in. "Natuurlijk begin je niet met het tegen de wil in aanwijzen, je begint met een traject," legde hij uit.
De discussie leidde tot de aankondiging van mogelijke amendementen van GroenLinks, D66 en het CDA. Het voorstel zal als bespreekstuk op de agenda van de volgende raadsvergadering staan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om de Uitgangspuntennotitie voor het Erfgoedprogramma vast te stellen. Dit programma is bedoeld om het erfgoed in de gemeente beter te beschermen en te ontwikkelen, in lijn met de Omgevingswet. De notitie bevat zes belangrijke uitgangspunten, zoals het beter beschermen van gebouwd erfgoed en het behouden van kernkwaliteiten bij ontwikkelingen. Het voorstel vraagt om extra financiële middelen en capaciteit, waaronder een extra erfgoedadviseur en een uitbreiding van de subsidieregeling voor monumenten. Er is ook aandacht voor communicatie met inwoners en eigenaren van erfgoed. Na goedkeuring van de notitie zal het volledige Erfgoedprogramma worden opgesteld, waarin de financiële gevolgen verder worden uitgewerkt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitgangspuntennotitie Erfgoedprogramma Bergen". Het voorstel richt zich op het vaststellen van uitgangspunten voor een nieuw erfgoedprogramma in de gemeente Bergen. Het doel is om erfgoed beter te beschermen en te ontwikkelen in lijn met de Omgevingswet en de omgevingsvisie van de gemeente. De notitie bevat zes uitgangspunten die de basis vormen voor het beleid, waaronder het beschermen van gebouwd erfgoed, het behoud van kernkwaliteiten bij ontwikkelingen, en het betrekken van (potentiële) eigenaren van erfgoed. Het voorstel benadrukt de noodzaak van extra middelen en capaciteit om de ambities te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste uitgangspunten en de context van het erfgoedbeleid schetst. Het biedt echter nog geen gedetailleerde financiële uitwerking, wat later in het Erfgoedprogramma zal worden opgenomen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de uitgangspunten van het Erfgoedprogramma vast te stellen. Dit is een cruciale stap, aangezien deze uitgangspunten de basis vormen voor het verdere beleid en de uitvoering ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van bescherming en ontwikkeling van erfgoed, de toewijzing van extra middelen en capaciteit, en de balans tussen erfgoedbehoud en andere ruimtelijke ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Uitgangspuntennotitie vast te stellen, waarmee de basis wordt gelegd voor het verdere erfgoedbeleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden met diverse belanghebbenden, waaronder inwoners en erfgoedorganisaties, wat wijst op een breed draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de uitgangspunten zijn afgestemd met de afdeling klimaat, wat suggereert dat er aandacht is voor duurzame ontwikkeling binnen het erfgoedbeleid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig inzichtelijk, maar er is een indicatie dat er extra middelen nodig zijn, zoals 1 fte extra erfgoedadviseur en uitbreiding van de subsidieregeling. De dekking van deze kosten is nog niet gespecificeerd en zal in het Erfgoedprogramma verder worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfgoedprogramma Omgevingswet Uitgangspuntennotitie Erfgoedbeleid Monumentenloket Instandhoudingssubsidie Omgevingsvisie Erfgoedambities Participatie Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Klaas van der Kaaij - D66
Annemieke Born - VVD
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Danny Zwart - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Danny Zwart - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Danny Zwart - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Klaas van der Kaaij - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Danny Zwart - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Cor Kraakman
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Klaas van der Kaaij - D66
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Danny Zwart - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Danny Zwart - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Danny Zwart - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Danny Zwart - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Klaas van der Kaaij - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Annemieke Born - VVD
Annemieke Born - VVD
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
00:19:01 - 00:22:41 - 00:23:39 - 00:24:41 - 00:26:36 - 00:27:41 - 00:31:07 - 00:31:27 - 00:31:50 - 00:39:23 - 00:51:35 - 00:52:42 - 00:54:03 - 00:54:19 - 00:55:02 - 00:55:07 - 00:55:15 - 00:55:54 - 00:56:17 - 00:56:35 - 00:58:22 - 00:59:27 - 01:01:07 - 01:02:14 - 01:04:49 - 01:09:01 - 01:13:07 - 01:13:18 - 01:13:33 - 01:15:04 - 01:18:45 - 01:19:39 - 01:21:22 - 01:22:52 - 01:23:09 - 01:23:34 - 01:25:19 - 01:26:32 - 01:27:08 - 01:27:57 - 01:28:14 - 01:28:18 - 01:29:54 - 01:30:54 - 01:31:31 - 01:33:25 - 01:33:37 - 01:34:29 - 01:37:50 - 01:38:35 - 01:39:09 - 01:40:53 - 01:40:59 - 01:42:34 - 01:43:29 - 01:43:35 - 01:43:37
Cor Kraakman
Agendapunt 4 Consultatie raadscommissie over het rapport 'samen de ladder op'
Gemeente Bergen zet in op versterking participatiebeleid
De gemeenteraad van Bergen besprak onlangs een voorstel om de Participatieverordening 2021 vast te stellen, ter vervanging van de huidige inspraakverordening. Dit nieuwe beleid moet de participatie tussen inwoners en de gemeente versterken en anticiperen op landelijke wetswijzigingen zoals de Omgevingswet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het rapport 'Samen de ladder op' besproken, dat als basis dient voor het nieuwe participatiebeleid. Wethouder Ernest Briet benadrukte het belang van participatie: "We willen de ambities van de Raad en de gemeente Bergen op een hoog niveau brengen." Hij legde uit dat er meer menskracht nodig is om de participatieambities waar te maken, en dat er daarom een extra fulltime functie is gecreëerd.
De discussie in de raad draaide om de vraag hoe participatie in de praktijk vorm moet krijgen. Wilma Grooteman van het CDA vroeg zich af: "Hoe verhoudt dit rapport zich met het raadsakkoord waarin is afgesproken vier jaar te werken voor het vastgestelde participatiebeleid en tussentijds te evalueren?" Ze uitte ook zorgen over het ontbreken van een juridisch houdbaar kader voor participatie bij externe initiatieven.
Ernest Briet erkende dat er nog geen juridisch kader is, maar beloofde dat dit in november aan de raad gepresenteerd zal worden. Hij benadrukte dat de gemeente inzet op verleiding via het participatieloket om externe partijen te stimuleren tot participatie.
De raad was verdeeld over de vraag welke projecten prioriteit moeten krijgen. Mariëlla van Kranenburg van Ons Dorp vroeg zich af waarom er gekozen is voor drie specifieke projecten: "Wat is het overwegingskader geweest om juist voor die drie RO-projecten te kiezen?" Briet legde uit dat deze projecten actueel en betekenisvol zijn voor de gemeenschap.
Peter van Huissteden van de PvdA vroeg om meer duidelijkheid over wat er precies bedoeld wordt met 'hoger niveau' in participatie. Briet antwoordde dat het gaat om zowel een hoger kwaliteitsniveau als het beklimmen van hogere treden op de participatieladder.
Froukje Krijtenburg van GroenLinks pleitte voor meer concreetheid in de methodiek: "Wat is nou precies, wanneer hoort welke trede ingezet te worden?" Ze verwees naar een model uit Gooische Meren als voorbeeld.
De wethouder sloot af met de toezegging dat er in november een raadsinformatieavond komt waarin de voortgang van het participatiebeleid verder besproken zal worden. "We willen samen de ladder op," aldus Briet, die benadrukte dat de input van de raad van groot belang is voor de verdere uitwerking van het beleid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om de Participatieverordening 2021 vast te stellen, die de huidige inspraakverordening zal vervangen. Dit is in lijn met het nieuwe participatiebeleid van de gemeente en anticipeert op verwachte landelijke wetswijzigingen, waaronder de Omgevingswet. De verordening is bedoeld om de participatie tussen inwoners en de gemeente te versterken en biedt duidelijkheid over de kaders en voorwaarden voor participatie. De raad heeft de mogelijkheid om specifieke artikelen in de verordening aan te passen. De verordening is gebaseerd op een concept van de VNG en voorbeelden van andere gemeenten, en zal gedeeld worden met andere BUCH-gemeenten. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de verordening. De uitvoering is afhankelijk van landelijke politieke ontwikkelingen, en een evaluatie wordt voorgesteld na één of twee jaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Participatieverordening vaststellen". Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuwe participatieverordening voor de gemeente Bergen NH, die de huidige inspraakverordening vervangt. Deze verordening is in lijn met het recent opgestelde participatiebeleid en is bedoeld om de participatie tussen inwoners en de gemeente te versterken. Het biedt duidelijkheid over de ruimte, kaders en voorwaarden voor participatie. Het voorstel anticipeert op verwachte landelijke wetswijzigingen en de inwerkingtreding van de Omgevingswet, en is gebaseerd op een conceptverordening van de VNG en voorbeelden van andere gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak en achtergrond van de participatieverordening, evenals de context van verwachte landelijke wetswijzigingen. Er is echter geen gedetailleerde inhoudelijke beschrijving van de verordening zelf in het voorstel opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de participatieverordening vast te stellen. Ze hebben de mogelijkheid om specifieke artikelen te wijzigen, toe te voegen of te verwijderen voordat de verordening wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde participatieverordening willen aannemen zoals die is, of dat ze wijzigingen willen aanbrengen. Ze moeten ook overwegen hoe ze de participatie van inwoners willen vormgeven binnen de kaders van de verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de tijdlijn afhankelijk is van landelijke wetswijzigingen. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdsgebonden elementen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de participatieverordening willen vaststellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de verordening tot stand is gekomen met input van diverse belanghebbenden binnen de gemeente, waaronder gebiedsregisseurs en strategisch adviseurs.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieverordening Inspraakverordening Gemeentewet Omgevingswet Participatiebeleid Wetswijzigingen Inwoners Kaders VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de consultatie van de raadscommissie over het rapport ‘Samen de ladder op’. Dit rapport inventariseert mogelijkheden om inwonerparticipatie in de gemeente Bergen te verbeteren. Het doel is om participatie naar een hoger niveau te tillen, aansluitend bij het in 2021 vastgestelde participatiebeleid. Het college wil prioriteit geven aan het herijken van beleid, ontwikkelen van meetinstrumenten en verhogen van participatieniveau via diverse projecten. Het rapport dient als basis voor verdere consultatie en besluitvorming door de raadscommissie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke prioriteiten en een gefaseerde aanpak. Echter, de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad wordt geconsulteerd over het rapport en de voorgestelde aanpak. Hun feedback is essentieel voor de verdere uitwerking en implementatie van de adviezen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke adviezen prioriteit krijgen en hoe de beschikbare middelen en capaciteit het beste kunnen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en tijdgebonden doelen, maar mist concrete meetbare resultaten en een volledige financiële onderbouwing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde prioriteiten en aanpak voor de uitvoering van de adviezen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie als kernpunt, met betrokkenheid van diverse belanghebbenden en een focus op het verhogen van het participatieniveau.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig bekend. Er wordt een plan van aanpak met een begroting opgesteld, en indien nodig, wordt een voorstel tot wijziging van de begroting aan de raad voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonerparticipatie Participatiebeleid Participatieladder Adviezen Participatieloket Rapport 'Samen de ladder op' Uitvoering Consulatie Gemeente Bergen Planning en faseringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen participatiebeleid gemeente Bergen NH". Het doel is om een formeel participatiebeleid vast te stellen dat de samenwerking tussen inwoners en de gemeente Bergen NH versterkt. Dit beleid is ontwikkeld in samenwerking met inwoners, ambtelijke organisatie en raadsleden, en biedt een kader gebaseerd op gedeelde waarden. Het document is een reactie op de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet, die participatie een verplicht karakter geeft. Het beleid is bedoeld om de relatie met inwoners te verbeteren en participatie te optimaliseren door middel van monitoring en evaluatie van nieuwe processen en methoden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide achtergrond biedt, de noodzaak van het beleid uitlegt, en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden beschrijft. Het bevat ook een reactienota die voortkomt uit een beeldvormende raadsbijeenkomst, wat duidt op een responsief proces.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd het participatiebeleid formeel vast te stellen en de waarden en beleidsopgaven te onderschrijven. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en monitoren van de uitvoering van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde waarden en beleidsopgaven onderschrijft en of zij het participatiebeleid wil vaststellen. Dit omvat het afwegen van de mate van participatie en de betrokkenheid van inwoners bij gemeentelijke besluitvorming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Het richt zich meer op het creëren van een kader en het verbeteren van processen door middel van monitoring en evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het participatiebeleid vast te stellen en het college opdracht te geven om de ambities en opgaven in de beleidsagenda uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het beschrijven van een participatief proces bij de totstandkoming van het beleid. Er is een beeldvormende raadsbijeenkomst gehouden om input van inwoners en raadsleden te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van het document vraagt momenteel niet om extra financiële middelen. Echter, bij de uitwerking van de ambities en opgaven in de beleidsagenda kan dit in de toekomst wel het geval zijn. Er is geen specifieke dekking voor toekomstige kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebeleid Omgevingswet Visie Beleid Inwoners Reactienota Beeldvormende raadsbijeenkomst Kwartiermaker Beleidsagenda SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Annemieke Born - VVD
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Machiel Pouw - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Machiel Pouw - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Ernest Briet - Wethouder
Ernest Briet - Wethouder
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Machiel Pouw - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Machiel Pouw - D66
Machiel Pouw - D66
Onbekende spreker
Machiel Pouw - D66
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
01:44:21 - 01:44:52 - 01:50:17 - 01:50:31 - 01:50:46 - 01:54:02 - 01:55:36 - 01:56:24 - 01:57:24 - 02:00:12 - 02:00:53 - 02:02:12 - 02:02:44 - 02:03:31 - 02:03:43 - 02:04:08 - 02:08:56 - 02:11:35 - 02:12:08 - 02:13:07 - 02:14:02 - 02:24:22 - 02:24:45 - 02:26:03 - 02:31:58 - 02:32:39 - 02:35:35 - 02:38:30 - 02:40:34 - 02:41:05 - 02:41:09 - 02:42:02 - 02:43:28 - 02:44:31 - 02:44:38 - 02:45:12 - 02:45:43 - 02:45:59 - 02:46:51 - 02:48:09 - 02:48:54 - 02:49:59 - 02:51:36 - 02:51:38 - 02:51:44 - 02:51:49 - 02:52:12 - 02:54:22 - 02:54:35 - 02:55:56 - 02:58:11 - 02:58:22
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Consultatie van het concept programma Klimaat 2025-2030
Samenvatting
Het college van de gemeente Bergen wil de Algemene raadscommissie raadplegen over het conceptprogramma Klimaat 2025-2030. Dit programma is een vervolg op het Ambitiedocument Klimaat uit 2021 en moet inspelen op nieuwe uitdagingen en gewijzigde wet- en regelgeving. Het college vraagt de raadsleden om hun mening te geven over verschillende aspecten van het programma, zoals de voortzetting van het vorige document, de herkenning van opgaven en urgentie, de ambitie en uitvoerbaarheid van de doelen, en de rolverdeling tussen gemeente en andere partners. Na de consultatie van de raad wordt een ontwerpprogramma opgesteld dat zes weken ter inzage ligt voor het publiek, waarna het definitieve programma wordt vastgesteld. Het programma is gericht op duurzaamheid en wordt ondersteund door gemeentelijke middelen en subsidies. De participatie van diverse stakeholders heeft bijgedragen aan de totstandkoming van het concept.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Consultatie van het conceptprogramma Klimaat 2025-2030". Het betreft een verzoek aan de Algemene raadscommissie om feedback te geven op het conceptprogramma Klimaat 2025-2030. Dit programma is een opvolger van het Ambitiedocument Klimaat 2021 en vertaalt nationale klimaatafspraken naar lokaal beleid. Het programma is vernieuwd vanwege gewijzigde wetgeving, evaluaties en nieuwe uitdagingen zoals netcongestie. Het college wil de raad consulteren voordat het ontwerp ter inzage wordt gelegd en definitief wordt vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de achtergrond, noodzaak en het proces van consultatie. Het biedt ruimte voor de raad om input te geven en stelt vragen die de raad kunnen helpen bij hun evaluatie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het conceptprogramma te evalueren en feedback te geven. Hun rol is adviserend, waarbij hun input wordt meegenomen voordat het college het definitieve programma vaststelt.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de ambitie en haalbaarheid van de doelen, de rolverdeling tussen gemeente en andere stakeholders, en de mate van betrokkenheid van de raad zelf in de uitvoering van het programma.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel vraagt expliciet of het programma SMART is, wat suggereert dat er aandacht is voor specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen. Er worden geen directe inconsistenties genoemd, maar de raad wordt uitgenodigd om deze te identificeren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het conceptprogramma ondersteunen en welke wijzigingen of aanvullingen zij noodzakelijk achten voordat het programma verder wordt uitgewerkt.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, zowel intern als extern, met input van diverse stakeholders zoals energiecoöperaties en bewonersverenigingen. De raad wordt ook betrokken in dit participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema van het programma, gericht op het realiseren van een duurzamere gemeente.
Financiële gevolgen:
Het programma is uitvoerbaar binnen de huidige gemeentelijke middelen, aangevuld met rijks- en provinciale subsidies. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de financiële haalbaarheid lijkt gewaarborgd door bestaande en aanvullende subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programma Klimaat 2025-2030 Ambitiedocument Klimaat 2021 Omgevingswet BUCH-breed Participatie Duurzaamheid Netcongestie Zienswijzen Energiefocus document Rijks- en provinciale subsidiesVerfijning van de zoekopdracht: