29-06-2010 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Lijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Veslaglegging (notulen) van 25 mei 2010
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot 16 juni 2010
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.6 Brief Rekenkamercommissie
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. Intrekkingsbesluit benoeming raadslid in Algemeen Bestuur Gemeenschappelijke Regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden
Samenvatting
In de raadsvergadering van 29 juni 2010 werd een memo besproken waarin werd aangegeven dat er een fout was gemaakt bij de benoeming van mevrouw Luttik-Swart als lid van het Algemeen Bestuur van de GGD Hollands Noorden. Deze benoeming vond plaats op 27 april, maar bleek in strijd met de regels die sinds de fusie van de GGDs in Zuid Kennemerland in 2007 van kracht zijn. Volgens deze regels moeten de leden van het Algemeen en Dagelijks Bestuur afkomstig zijn uit de colleges van de deelnemende gemeenten, niet uit de gemeenteraad. Hierdoor heeft het besluit geen rechtskracht. De fout werd niet opgemerkt in de begroting en rekening, noch door de griffie gecontroleerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming raadslid in algemeen bestuur GGD Hollands Noorden". Het document informeert de gemeenteraad over een foutieve benoeming van mevrouw Luttik-Swart als lid van het Algemeen Bestuur van de GGD Hollands Noorden. Deze benoeming is in strijd met de gemeenschappelijke regeling die voorschrijft dat alleen collegeleden van deelnemende gemeenten zitting mogen nemen in het bestuur. De benoeming heeft daardoor geen rechtskracht. De memo roept op tot correctie van deze fout en benadrukt de noodzaak om de paragraaf over verbonden partijen in de Begroting en Rekening aan te passen en te controleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie en de fout die is gemaakt. Het legt uit waarom de benoeming ongeldig is en welke stappen nodig zijn om dit te corrigeren. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de volgende stappen.
Rol van de raad:
De raad moet de fout erkennen en een nieuw besluit nemen dat in lijn is met de gemeenschappelijke regeling. Dit betekent dat de raad een college lid moet benoemen in plaats van een raadslid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen wie van de collegeleden geschikt is om zitting te nemen in het Algemeen Bestuur van de GGD Hollands Noorden. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de verhoudingen binnen het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek over de fout, maar biedt geen tijdlijn of meetbare stappen voor correctie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een concreet actieplan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de benoeming van mevrouw Luttik-Swart in te trekken en een college lid te benoemen in het Algemeen Bestuur van de GGD Hollands Noorden.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het betreft een interne bestuurlijke aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een bestuurlijke benoeming.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het document richt zich op bestuurlijke correctie en benoemingen, zonder financiële implicaties te bespreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Raadslid Algemeen Bestuur GGD Hollands Noorden Dualisering Gemeenschappelijke regeling Collegeleden Deelnemende gemeenten Begroting en Rekening RechtskrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. Voorstel betreft kennis te nemen van de concept Structuurvisie Landelijk Gebied Bergen en in te stemmen met de inspraak na het zomerreces
Gemeenteraad Bergen zet licht op groen voor inspraak Structuurvisie Landelijk Gebied
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het vrijgeven van het concept-ontwerp van de Structuurvisie Landelijk Gebied voor formele inspraak. Na het zomerreces krijgen inwoners en belanghebbenden zes weken de tijd om hun mening te geven over de plannen. Het college benadrukt het belang van participatie in dit proces.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van het concept-ontwerp van de Structuurvisie Landelijk Gebied en akkoord te gaan met het vrijgeven van dit document voor formele inspraak na het zomerreces. Het concept is gebaseerd op eerdere landschapsconferenties en consultaties met de bevolking en stakeholders. Het doel is om de structuurvisie eind 2010 vast te stellen. De inspraakperiode duurt zes weken en de reacties worden verwerkt in een Nota van Inspraak. Het college benadrukt het belang van participatie en inspraak in dit proces. De kosten voor de inspraak zijn gedekt door een extra krediet.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Structuurvisie Landelijk Gebied Gemeente Bergen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Structuurvisie Landelijk Gebied Gemeente Bergen". Het voorstel betreft de goedkeuring van de gemeenteraad om het concept-ontwerp van de structuurvisie voor het landelijk gebied van Bergen vrij te geven voor formele inspraak na het zomerreces. Het document schetst de hoofdlijnen voor het ruimtelijke beleid in zes deelgebieden en bevat een uitvoeringsparagraaf. Het doel is om regie te houden op de invulling van de gronden en de structuurvisie voor het einde van 2010 vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de procedurele stappen die nodig zijn voor de inspraak en uiteindelijke vaststelling van de structuurvisie. Het bevat informatie over de achtergrond, de betrokken partijen, en de volgende stappen in het proces.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van het concept-ontwerp en akkoord gaan met het vrijgeven voor inspraak. Uiteindelijk zal de raad de definitieve structuurvisie moeten vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid en de procedure voor inspraak. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van participatie en de balans tussen ontwikkeling en behoud van het landelijk gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke stappen voor inspraak en vaststelling. Er zijn echter enkele inconsistenties tussen het bestemmingsplan en de structuurvisie die moeten worden opgelost.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het concept-ontwerp vrij te geven voor inspraak.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een landschapsconferentie en cafés, en er is een inspraakperiode gepland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op ruimtelijk beleid en het behoud van het landelijk gebied.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de inspraak zijn gedekt door extra krediet dat voor het project beschikbaar is gesteld. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Landelijk Gebied Inspraak Concept-ontwerp Bestemmingsplan Landschapsconferentie Nota van Inspraak Wet Voorkeursrecht Gemeenten Thematisch beleid Provinciale structuurvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. Voorstel betreft in te stemmen met de Programmabegroting 2011 en de Programmaverantwoording 2009 GGD Hollands Noorden en de gemeentelijke bijdrage van € 17,75 per inwoner
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om in te stemmen met de programmaverantwoording 2009 en de programmabegroting 2011 van de GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met een gemeentelijke bijdrage van € 17,75 per inwoner voor 2011, een lichte stijging ten opzichte van 2009 en 2010. Deze verhoging is gebaseerd op een loonsomstijging van 2% en een prijsstijging van 0%. De GGD heeft een adviescommissie ingesteld om de financiële situatie te evalueren en mogelijke bezuinigingen te onderzoeken. De resultaten van deze onderzoeken worden in september 2010 besproken. Indien de raad niet instemt met de verhoging, kan dit de uitvoering van wettelijke taken van de GGD in gevaar brengen. De totale bijdrage voor de gemeente Bergen zou in 2011 € 553.196,50 bedragen, wat € 7.480 meer is dan in 2010. De financiële ruimte voor deze verhoging is reeds opgenomen in de meerjarenbegroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmaverantwoording 2009 en programmabegroting 2011 - GGD Hollands Noorden
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de programmaverantwoording 2009 en de programmabegroting 2011 van de GGD Hollands Noorden. De gemeentelijke bijdrage per inwoner wordt verhoogd van € 17,51 naar € 17,75. Deze verhoging is gebaseerd op een loonsomstijging van 2% en een prijsstijging van 0%. De GGD heeft een adviescommissie ingesteld om de financiële situatie te evalueren en mogelijke bezuinigingen te identificeren. De raad moet instemmen met de begroting om de continuïteit van de GGD-diensten te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie en de noodzaak van de verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Het bevat ook informatie over de acties die de GGD onderneemt om de kosten te beheersen.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de programmaverantwoording en de programmabegroting. Dit is een raadsbevoegdheid en heeft invloed op de uitvoering van wettelijke taken door de GGD.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze instemmen met de verhoging van de gemeentelijke bijdrage, wat invloed heeft op de financiële situatie van de gemeente en de continuïteit van de GGD-diensten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de bezuinigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitkomsten van de acties zijn nog onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze instemmen met de programmaverantwoording 2009 en de programmabegroting 2011, inclusief de verhoging van de gemeentelijke bijdrage.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de gemeentelijke bijdrage met € 7.480,- voor 2011. De verhoging is gedekt binnen de meerjarenbegroting van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmaverantwoording 2009 Programmabegroting 2011 GGD Hollands Noorden Gemeentelijke bijdrage Adviescommissie financiën Benchmarkonderzoek Kostentoedeling Jeugdgezondheidszorg Infectieziektebestrijding Medische milieukundeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. Voorstel betreft in te stemmen met de Programmabegroting 2011 en de Programmaverantwoording 2009 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Gemeenteraad Bergen stemt in met begroting Regionaal Historisch Centrum
De gemeenteraad van Bergen heeft zonder verdere discussie ingestemd met de Programmaverantwoording 2009 en de Programmabegroting 2011 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Hiermee wordt de voortzetting van de samenwerking met het RHCA, dat verantwoordelijk is voor het beheer van de gemeentelijke archieven, bevestigd.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om in te stemmen met de Programmaverantwoording 2009 en de Programmabegroting 2011 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Sinds mei 2003 is de gemeente Bergen-nh onderdeel van deze gemeenschappelijke regeling, waarbij het RHCA verantwoordelijk is voor het beheer van de gemeentelijke archieven. De goedkeuring van de jaarstukken is een raadsbevoegdheid en vereist instemming van alle deelnemende gemeenten. Voor 2011 is een bedrag van € 120.000 gereserveerd voor deelname aan de regeling. Het besluit van de raad wordt na vaststelling naar het RHCA gestuurd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Programmabegroting 2011 en Programmaverantwoording 2009 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de programmaverantwoording van 2009 en de programmabegroting van 2011 voor het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Sinds 2003 maakt de gemeente Bergen deel uit van deze gemeenschappelijke regeling, waarbij het RHCA verantwoordelijk is voor het beheer van de gemeentelijke archieven. De goedkeuring van de jaarstukken is een formele vereiste voor de deelnemende gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde informatie bevat over de achtergrond, financiële implicaties en de noodzaak van goedkeuring door de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de programmaverantwoording en -begroting goed te keuren, wat een formele vereiste is binnen de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de financiële en operationele plannen van het RHCA, wat invloed heeft op de archiefbeheerstrategie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de verwachte resultaten zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de programmaverantwoording en -begroting van het RHCA.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een formele goedkeuringsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van archiefbeheer en behoud.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: er is €120.000 gereserveerd voor deelname aan de regeling in de begroting van 2011. Het voorstel geeft aan dat deze kosten gedekt zijn binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Programmabegroting 2011 Programmaverantwoording 2009 Gemeenschappelijke regeling Archieven Wethouder E. Trap Deelname Begroting Jaarstukken GemeentearchivarisVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. Voorstel betreft in te stemmen met de Begroting 2011 en de financiele Jaarstukken van de Milieudienst Regio Alkmaar
Bergen Stemmen Unaniem in met Begroting Milieudienst Regio Alkmaar
De gemeenteraad van Bergen heeft zonder enige tegenstand ingestemd met de financiële jaarstukken 2009 en de begroting 2011 van de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). De MRA, die meerdere gemeenten bedient, heeft een positief financieel resultaat behaald en is op weg naar een stevigere financiële positie.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de financiële jaarstukken 2009 en de begroting 2011 van de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). De MRA is een gemeenschappelijke regeling waaraan meerdere gemeenten deelnemen voor de uitvoering van milieutaken. Het voorstel omvat onder andere de concept-jaarrekening 2009, het jaarverslag 2009, de jaarrapportage van de gemeente Bergen 2009, en het milieuprogramma 2010. De MRA heeft in 2009 een positief financieel resultaat behaald en is op weg naar een stevigere financiële positie. De begroting voor 2011 is opgesteld conform de eisen van de gemeenschappelijke regeling en bevat een indexatie van 1,4%. De provincie Noord-Holland heeft een audit uitgevoerd op de milieuhandhaving, waarbij op tactisch en operationeel niveau aan de kwaliteitscriteria wordt voldaan. De tekst bespreekt ook de stand van zaken rondom de regionale uitvoeringsdiensten en de uitbreiding van de MRA met gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de financiële stukken en de begroting, waarbij de gemeente Bergen in 2011 7250 vaste uren afneemt ter waarde van €570.872.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de goedkeuring van de financiële jaarstukken 2009 en de begroting 2011 van de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). De MRA is een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeenten Schoorl, Bergen en Egmond deelnemen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de financiële resultaten van 2009 en de begroting voor 2011. De MRA heeft in 2009 een positief financieel resultaat behaald en de begroting voor 2011 is opgesteld conform de vastgelegde eisen. De raad wordt gevraagd om commentaar te leveren op de jaarrekening en de begroting, die beide binnen de gemeentelijke financiële kaders passen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiële resultaten, de begroting, en de operationele prestaties van de MRA. Er zijn echter enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de specifieke impact van de veranderende wetgeving op de milieudienst.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en wordt gevraagd om in te stemmen met de financiële jaarstukken en de begroting. De raad kan commentaar leveren en moet zijn goedkeuring geven voor de voortzetting van de samenwerking met de MRA.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de financiële stukken en de begroting, en daarmee de voortzetting van de samenwerking met de MRA. Er moet ook worden overwogen of de huidige structuur van de gemeenschappelijke regeling de beste manier is om de milieutaken uit te voeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke financiële doelen zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen voor operationele prestaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de doelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de financiële jaarstukken 2009 en de begroting 2011 van de MRA.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de samenwerking tussen de gemeenten en de MRA.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus van de MRA op milieutaken. Het voorstel benadrukt de uitvoering van milieuprogramma's en handhaving van milieuwetgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De gemeente Bergen neemt in 2011 7250 vaste uren af ter waarde van € 570.872,-. Er is een verhoging van de kosten met € 7900,-, die binnen het budget Algemeen Milieubeheer is opgenomen. Er is een risico van € 30.000,- verbonden aan de te vermarkten uren, dat door de gemeente wordt bewaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) Jaarverslag 2009 Concept jaarrekening 2009 Milieuprogramma 2009 Concept Begroting 2011 Audit kwaliteitsborging Uitvoeringsdiensten Jaarrapportage 2009 Handhaving VergunningenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. Voorstel betreft het vaststellen van de Verordening op de Raadscommissies op basis van het gewijzigde vergadermodel
Nieuwe Vergaderstructuur Gemeenteraad: Efficiënter en Betrokken
De gemeenteraad heeft ingestemd met de Verordening op de Raadscommissies 2010, die een moderne vergaderstructuur introduceert. Deze verandering moet de betrokkenheid van inwoners vergroten en de efficiëntie van de raad verbeteren.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening op de Raadscommissies 2010, die de vergaderstructuur van de gemeenteraad aanpast en moderniseert. In 2008 besloot de raad tot een nieuwe vergaderwijze, waarbij informatievoorziening, meningsvorming en besluitvorming gescheiden worden en vergaderingen parallel kunnen plaatsvinden. Dit moet de betrokkenheid van inwoners vergroten en de efficiëntie verbeteren. De Algemene Raadscommissie vervangt de drie vakcommissies en vergadert in parallelle sessies. Er zijn ook Informatie- en Presentatiebijeenkomsten ingevoerd. De verordening formaliseert deze structuur en moderniseert de regels volgens het nieuwe VNG-model. De raad moet dit besluit nemen om de werkwijze te laten aansluiten bij de huidige praktijk. De verordening treedt in werking op 29 juni 2010 en er zijn geen kosten aan verbonden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de Raadscommissies 2010". Het voorstel beoogt de vergaderstructuur van de gemeenteraad te moderniseren en te formaliseren. Het introduceert een nieuw vergadermodel waarbij informatievoorziening, meningsvorming en besluitvorming in aparte vergaderingen plaatsvinden. De Algemene Raadscommissie vervangt de drie vakcommissies en vergadert in parallelle sessies. Er is een proefperiode van een jaar ingesteld met een cyclus van vijf weken. Het presidium krijgt de bevoegdheid om agenda’s en vergadercycli vast te stellen. De verordening wordt gemoderniseerd volgens het nieuwe VNG-model en treedt in werking op 29 juni 2010.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde beschrijving geeft van de voorgestelde wijzigingen in de vergaderstructuur en de redenen daarvoor. Het bevat ook informatie over de implementatie en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, waarmee de nieuwe vergaderstructuur formeel wordt ingevoerd. De raad moet ook toezien op de uitvoering en evaluatie van de proefperiode.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de vergaderstructuur effectief zijn en aansluiten bij de behoeften van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de bevoegdheden van het presidium passend zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke implementatiedatum en een proefperiode van een jaar. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van specifieke doelen en evaluatiecriteria.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening op de Raadscommissies 2010 vast te stellen, waarmee de nieuwe vergaderstructuur wordt ingevoerd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van duidelijke communicatie over de vergaderfases, zodat inwoners en andere belanghebbenden betrokken kunnen zijn. Er is echter weinig detail over hoe participatie concreet wordt gefaciliteerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de vergaderstructuur en niet op inhoudelijke beleidskwesties.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien er geen kosten zijn gemeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening op de Raadscommissies 2010 Vergadermodel Algemene Raadscommissie Informatievoorziening Meningsvorming Bestemmingsplannen Vakcommissie nieuw gemeentehuis Evaluaties vergadermodel VNG-model Reglement van OrdeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. Voorstel betreft het vaststellen van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Bergen 2010
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. Voorstel betreft in te stemmen met de Horecanota Gastvrij Bergen
Gastvrij Bergen: Horecanota Zorgt voor Heet Debat in Gemeenteraad
De gemeenteraad van Bergen heeft op 29 juni 2010 een intens debat gevoerd over de nieuwe horecanota "Gastvrij Bergen". Het voorstel, dat onder meer verruimde openingstijden en nieuwe regels voor terrassen omvat, leidde tot een stortvloed aan amendementen en moties.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de horecanota "Gastvrij Bergen", opgesteld door Sipke Diepbrink en voorgelegd aan de gemeenteraad op 29 juni 2010. Het voorstel omvat diverse beslispunten, waaronder de aanwijzing van Bergen Centrum en Egmond aan Zee als uitgaansgebieden met verruimde openingstijden, het verbod op ontnuchteringzaken, de invoering van een exploitatievergunning, en uniforme sluitingstijden binnen de gemeente. Er zijn specifieke regels voor terrassen, zoals het verbod op buitentaps en versterkte muziek. De nota is bedoeld om het horecabeleid te structureren, overlast te voorkomen en de diversiteit en kwaliteit van het horeca-aanbod te waarborgen. Tijdens de inspraakperiode zijn reacties verzameld en verwerkt in de definitieve nota. Het beleid moet bijdragen aan de toeristische en economische waarde van de horeca en de leefomgeving. Er is een budget van €115.000,- voor toezicht en handhaving. Het voorstel benadrukt deregulering en vermindering van administratieve lasten, wat positief is voor het draagvlak onder ondernemers.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnota horeca Gastvrij Bergen". Het voorstel betreft de vaststelling van een horecanota die de kaders schetst voor het horecabeleid in de gemeente Bergen. De nota richt zich op het behoud en de versterking van het horeca-aanbod, met aandacht voor diversiteit en kwaliteit, terwijl overlast wordt beperkt. Belangrijke punten zijn de aanwijzing van uitgaansgebieden, het invoeren van een exploitatievergunning, uniforme sluitingstijden, en regels voor terrassen. Het voorstel is bedoeld om een balans te vinden tussen toeristische aantrekkelijkheid en leefbaarheid voor bewoners.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een inspraakproces, en een toelichting op de financiële en juridische aspecten. Er zijn echter geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, wat de volledigheid in termen van SMART-criteria beperkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet instemmen met de horecanota. Door goedkeuring biedt de raad een beleidskader voor de uitvoering van het horecabeleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen economische ontwikkeling en leefbaarheid, zoals het toestaan van verruimde openingstijden en het reguleren van terrassen en muziek.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan moeilijk te meten zijn zonder specifieke indicatoren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de horecanota en de voorgestelde beleidskaders vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid inspraakproces met informatieavonden en de mogelijkheid voor schriftelijke reacties, wat wijst op een goede mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar het beperken van overlast en het behoud van een leefbare omgeving kunnen indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met het vaststellen van de horecanota. Er is een structureel budget voor toezicht en handhaving, en de kosten voor exploitatie- en terrasvergunningen worden gedekt binnen bestaande budgetten. Opbrengsten uit leges worden opgenomen in de planning en control producten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horecanota Gastvrij Bergen Exploitatievergunning Sluitingstijden Terrassen Uitgaansgebieden Inspraakperiode Handhaving Toeristische gemeente Diversiteit horeca-aanbodVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement Q Horecanota Gastvrij Bergen Sluitingstijd strandpalviljoens, GroenLinks (aangenomen).pdf
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:52:22 - 00:53:11 - 00:53:24 - 00:53:42 - 00:54:34 - 00:54:37 - 00:56:25 - 00:56:27 - 00:58:01 - 00:58:03 - 00:58:56 - 00:59:00 - 00:59:35 - 00:59:37 - 00:59:40 - 00:59:43 - 01:25:00 - 01:25:14 - 01:26:10 - 01:26:19 - 01:26:29 - 01:32:32 - 01:33:02 - 01:34:15 - 01:34:17 - 01:36:26 - 01:36:30 - 01:41:52 - 01:42:17 - 01:45:31 - 01:45:39 - 01:45:48 - 01:48:14 - 01:48:38 - 01:48:40 - 01:55:33 - 01:55:37 - 01:55:55 - 01:55:59 - 01:56:00 - 01:56:03 - 02:00:37 - 02:00:41 - 02:01:33 - 02:01:35 - 02:01:38 - 02:01:39 - 02:03:30 - 02:03:32 - 02:06:51 - 02:14:53 - 02:15:36 - 02:15:46 - 02:16:18 - 02:16:26 - 02:17:08 - 02:17:19 - 02:17:57 - 02:17:59 - 02:20:10 - 02:20:28 - 02:20:37 - 02:21:13 - 02:39:54 - 02:42:12 - 02:42:14 - 02:43:02 - 02:43:04 - 02:43:19 - 02:43:32 - 02:44:09 - 02:44:20 - 02:44:25 - 02:44:29 - 02:44:53 - 02:44:58 - 02:45:02 - 02:45:11 - 02:45:13 - 02:45:29 - 02:45:33 - 02:45:47 - 02:45:50 - 02:46:22 - 02:46:26 - 02:46:28 - 02:47:06 - 02:47:13 - 02:48:27 - 02:48:53 - 02:49:12 - 02:49:26 - 02:49:30 - 02:49:38 - 02:50:04 - 02:53:04 - 02:53:16 - 02:53:32 - 02:54:04 - 02:54:09 - 02:54:12 - 02:54:18 - 02:54:20 - 02:54:32 - 02:56:30 - 02:57:01 - 02:57:02 - 02:58:34 - 02:58:35 - 02:59:01 - 02:59:04 - 02:59:06 - 02:59:12 - 02:59:13 - 02:59:19 - 02:59:23 - 02:59:24 - 02:59:42 - 03:00:25 - 03:00:42 - 03:03:02 - 03:03:04 - 03:04:42 - 03:04:51 - 03:06:35 - 03:06:45 - 03:08:04 - 03:08:14 - 03:08:16 - 03:08:23 - 03:08:28 - 03:08:31 - 03:08:47 - 03:08:57 - 03:09:20 - 03:09:22 - 03:09:50 - 03:09:53 - 03:09:56 - 03:10:05 - 03:10:07 - 03:10:41 - 03:10:46 - 03:10:55 - 03:11:03 - 03:11:25 - 03:11:27 - 03:11:30 - 03:11:33 - 03:11:35 - 03:12:02 - 03:12:07 - 03:13:26 - 03:13:46 - 03:14:02 - 03:15:03 - 03:15:05 - 03:15:08 - 03:15:12 - 03:15:21 - 03:15:24 - 03:15:27 - 03:15:28 - 03:15:30 - 03:16:24 - 03:16:26 - 03:16:29 - 03:16:48 - 03:16:49 - 03:16:51 - 03:16:53 - 03:17:14 - 03:17:15 - 03:17:26 - 03:17:37 - 03:17:41 - 03:17:46 - 03:17:47 - 03:18:19 - 03:18:23 - 03:18:24 - 03:18:25 - 03:18:31 - 03:18:38 - 03:18:40 - 03:19:11 - 03:20:36 - 03:20:43 - 03:22:07 - 03:22:08 - 03:22:35 - 03:24:23 - 03:24:39
Agendapunt 12. Voorstel betreft het vaststellen van de eerste wijziging van de APV Bergen 2009 en de Legesverordening 2010 en de daarbij behorende begrotingswijziging
Samenvatting
Het voorstel betreft de eerste wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Bergen 2009 en de Legesverordening 2010. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de vaststelling van de horecanota 'Gastvrij Bergen', die nieuwe beleidsregels introduceert voor exploitatievergunningen, terrasvergunningen, sluitingstijden en festiviteiten. De APV moet worden aangepast om deze regels juridisch te verankeren. Daarnaast worden enkele andere artikelen in de APV aangepast of toegevoegd, zoals regels over het plaatsen van voorwerpen op openbare plaatsen en het gebruik van metaaldetectoren in het duingebied. De wijzigingen in de Legesverordening maken het mogelijk om leges te heffen voor de nieuwe vergunningen. De raad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren, zodat het beleid kan worden uitgevoerd en de gemeente inkomsten kan genereren uit de leges. De wijzigingen hebben geen directe kosten, maar zullen naar verwachting incidenteel € 14.490,00 opleveren in 2010 en structureel circa € 500,00 per jaar daarna.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging APV Bergen 2009 en eerste wijziging Legesverordening 2010." Het voorstel betreft aanpassingen aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Bergen 2009 en de Legesverordening 2010, noodzakelijk gemaakt door de vaststelling van de horecanota 'Gastvrij Bergen'. De wijzigingen omvatten onder andere regels voor exploitatievergunningen, terrasvergunningen, en sluitingstijden. Daarnaast worden er aanpassingen gedaan aan artikelen over openbare orde, zoals het gebruik van drugs en metaaldetectoren. De wijzigingen zijn bedoeld om de handhaving te verbeteren en de legesverordening aan te passen aan de nieuwe beleidsregels.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de specifieke wijzigingen in de APV en Legesverordening beschrijft. Het bevat ook informatie over de financiële implicaties en de juridische context.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel goed te keuren, wat nodig is om de wijzigingen in de APV en Legesverordening door te voeren. Dit is een kaderstellende en besluitvormende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van lokale regelgeving die invloed heeft op de horeca en openbare orde. Dit omvat keuzes over de balans tussen economische belangen van de horeca en de leefbaarheid en veiligheid van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden, aangezien de wijzigingen na goedkeuring direct in werking treden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV en Legesverordening goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt. Er worden inkomsten gegenereerd door het heffen van leges, geschat op € 14.490 voor 2010 en structureel circa € 500 per jaar daarna. De dekking komt uit de leges zelf, maar er is een risico dat de inkomsten lager uitvallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Legesverordening Horecanota ‘Gastvrij Bergen’ Exploitatievergunning Terrasvergunning Openbare orde en veiligheid Lex Silencio Positivo Dienstenrichtlijn Inkomsten leges HandhavingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13. Voorstel betreft in te stemmen met de concept Jaarrekening 2009 en de ontwerpbegroting 2011 van de Veiligheidsregio Noord Holland Noord
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de conceptjaarrekening 2009 en de ontwerpbegroting 2011 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De Veiligheidsregio, opgericht in 2004, coördineert rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulp bij rampen in de regio. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met een maximale stijging van de gemeentelijke bijdrage van 1,4% voor 2011. De Veiligheidsregio streeft ernaar om in 2015 een van de veiligste regio's van Nederland te zijn. De begroting voor 2011 bedraagt € 26 miljoen, met een verdeling van middelen over verschillende programma's zoals ambulancezorg en brandweer. De jaarrekening 2009 sluit met een positief resultaat van € 46.000. De raad moet dit besluit nemen om uitvoering te geven aan regionale afspraken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2011 en concept jaarstukken 2009 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de concept jaarrekening 2009 en de ontwerpbegroting 2011, waarbij de gemeentelijke bijdrage maximaal met 1,4% mag stijgen. De Veiligheidsregio coördineert rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulp bij rampen in Noord-Holland Noord. De raad moet zijn zienswijze geven, die wordt toegevoegd aan de stukken die het Algemeen Bestuur op 30 juni 2010 vaststelt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiële aspecten, de betrokken partijen en de verantwoordelijkheden van de Veiligheidsregio. Echter, er ontbreekt enige diepgang in de uitleg van de strategische doelen en de impact van de voorgestelde begroting op de lange termijn.
Rol van de raad:
De raad moet zijn zienswijze geven over de ontwerpbegroting en de jaarrekening. Dit is een kaderstellende en opiniërende rol, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de financiële bijdrage en de prioriteiten van de Veiligheidsregio.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde stijging van de gemeentelijke bijdrage en of zij akkoord gaat met de financiële verantwoording van 2009. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de compensatie van het 'indexatiegat'.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke financiële cijfers en deadlines bevat. Echter, de strategische doelen zijn niet volledig SMART geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de doelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de concept jaarrekening 2009 en de ontwerpbegroting 2011, met de voorwaarde van een maximale stijging van 1,4% in de gemeentelijke bijdrage.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een stijging van de gemeentelijke bijdrage naar € 11,72 per inwoner, wat neerkomt op een totale bijdrage van € 363.320 voor 2011. Dit bedrag is gedekt binnen het bestaande budget voor rampenbestrijding. Er zijn geen andere financieringsbronnen of dekkingsplannen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Ontwerpbegroting 2011 Jaarstukken 2009 Rampenbestrijding Ambulancezorg Brandweer GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) Meldkamer Gemeentelijke bijdrage IndexatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14. Voorstel betreft het vaststellen van de Subsidieverordening Gemeentelijke Monumenten
Nieuwe Subsidieverordening Monumenten: Een Stap Vooruit of Terug naar Af?
De gemeenteraad van Bergen debatteerde deze week over de herinvoering van een subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten. Het voorstel, dat een jaarlijks budget van €40.000 omvat, is bedoeld om eigenaren te stimuleren tot regelmatig onderhoud. Maar niet iedereen is overtuigd van de aanpak.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten in 2010. Deze verordening, die eerder in 2001 bestond maar in 2008 werd stopgezet vanwege bezuinigingen, is bedoeld om eigenaren van gemeentelijke monumenten te stimuleren tot regelmatig onderhoud door middel van subsidies. Er is een jaarlijks budget van €40.000 beschikbaar voor deze subsidies. De verordening is een onderdeel van de Nota Cultuurhistorie 2008 en is belangrijk voor het behoud en de bescherming van monumenten in de gemeente Bergen. De raad wordt gevraagd de verordening vast te stellen, zodat eigenaren nog in 2010 aanspraak kunnen maken op de subsidies. De gemeente beheert de subsidiegelden en informeert monumenteneigenaren over de procedure en mogelijkheden. Het besluit is van belang om de monumenten voor de toekomst te behouden en om eigenaren te ondersteunen in hun onderhoudsinspanningen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Subsidieverordening Gemeentelijke Monumenten 2010". Het voorstel betreft de herinvoering van een subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten, die eerder in 2008 was stopgezet vanwege bezuinigingen. De nieuwe verordening, die grotendeels overeenkomt met de versie uit 2001, biedt eigenaren van gemeentelijke monumenten de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor onderhoudswerkzaamheden. Dit moet het behoud en de bescherming van monumenten bevorderen. Er is een jaarlijks budget van €40.000 beschikbaar voor deze subsidies. Het voorstel is een uitvoeringspunt van de Nota Cultuurhistorie 2008 en speelt een rol in de uitbreiding van de gemeentelijke monumentenlijst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, beschrijft de noodzaak en het doel van de verordening, en geeft inzicht in de financiële middelen die beschikbaar zijn. Er is echter weinig detail over de specifieke criteria voor subsidieaanvragen en de evaluatie van de regeling.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de subsidieverordening. Door goedkeuring kan de verordening in werking treden, waardoor eigenaren van gemeentelijke monumenten subsidie kunnen aanvragen voor onderhoud.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de herinvoering van de subsidieverordening steunt, gezien de eerdere stopzetting vanwege bezuinigingen. Er moet ook worden overwogen of het beschikbare budget voldoende is en of de regeling effectief bijdraagt aan het behoud van monumenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal subsidies), en tijdgebonden (jaarlijks budget). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de verwachte vraag naar subsidies. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail over de evaluatiecriteria.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de subsidieverordening willen vaststellen, waarmee de regeling in werking treedt.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van belanghebbenden, behalve dat er geen zienswijzen zijn ingediend tijdens de inspraakronde.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel gericht is op het behoud van cultureel erfgoed, wat bijdraagt aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er is een structureel budget van €40.000 per jaar gereserveerd voor de subsidies. Wanneer dit budget is uitgeput, kunnen er geen verdere subsidies worden verstrekt tot het volgende jaar. Het voorstel geeft aan dat dit budget is gedekt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieverordening Gemeentelijke monumenten Onderhoud Subsidie Monumenteigenaren Cultuurhistorie Budget Aanwijzing Monumentenzorg StimulansVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:20:06 - 00:20:20 - 00:20:20 - 00:23:44 - 00:23:53 - 00:24:06 - 00:24:19 - 00:24:25 - 00:24:33 - 00:24:49 - 00:25:11 - 00:25:20 - 00:25:26 - 00:25:30 - 00:25:41 - 00:25:50 - 00:30:46 - 00:31:46 - 00:35:03 - 00:36:13 - 00:36:30 - 00:37:37 - 00:37:51 - 00:37:55 - 00:38:03 - 00:38:18 - 00:38:30 - 00:38:31 - 00:38:34 - 00:39:12 - 00:39:47 - 00:39:55 - 00:40:04 - 00:40:05 - 00:40:17 - 00:40:20 - 00:40:23 - 00:40:26 - 00:40:35 - 00:40:36 - 00:40:39 - 00:40:43 - 00:40:51 - 00:40:56