08-02-2024 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Ontwerpbeleidsplan 2024 – 2027, Dekkingsplan 2024 – 2027 en Meerjarenontwikkelplan brandweer 2024 – 2027
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 februari 2024 betreft de goedkeuring van het Ontwerpbeleidsplan 2024-2027, het Dekkingsplan 2024-2027 en het Meerjarenontwikkelplan brandweer 2024-2027 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). Het voorstel vraagt de gemeenteraad om deze plannen voor kennisgeving aan te nemen en het Algemeen bestuur te informeren over een nader onderzoek naar de gevolgen van de CBS wijk/buurtindeling voor de gemeente Bergen. Het beleidsplan beschrijft de opgaven voor de VRNHN om de uitvoering van wettelijke taken op orde te houden. Het dekkingsplan richt zich op de brandweerdekking en de knelpunten daarin, terwijl het Meerjarenontwikkelplan zich richt op de toekomstbestendigheid van het brandweerstelsel. Er zijn extra investeringen nodig voor de brandweer, die niet binnen de reguliere begrotingen passen. Het voorstel benadrukt het belang van regionale samenwerking en participatie van stakeholders. De financiële gevolgen zijn verwerkt in de Kadernota 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanbieding Ontwerpbeleidsplan 2024 – 2027, Dekkingsplan 2024 -2027 en Meerjarenontwikkelplan brandweer 2024 – 2027 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord." Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de plannen en het Algemeen bestuur te informeren over een nader onderzoek naar de gevolgen van de CBS wijk/buurtindeling voor de gemeente Bergen. Het beleidsplan schetst de koers voor de komende jaren, met specifieke aandacht voor de brandweer, waar extra investeringen nodig zijn. Het dekkingsplan identificeert knelpunten in de brandweerdekking, en het meerjarenontwikkelplan adresseert urgente ontwikkelopgaven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verdere verduidelijking behoeven, zoals de financiële dekking van de voorgestelde investeringen en de specifieke gevolgen voor de gemeente Bergen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de plannen voor kennisgeving aan te nemen en een schriftelijke reactie te geven indien gewenst. Daarnaast moet de raad het Algemeen bestuur informeren over het onderzoek naar de CBS wijk/buurtindeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde koers en investeringen, en of zij akkoord gaat met het onderzoek naar de CBS wijk/buurtindeling. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en invloed die de raad wil uitoefenen op de plannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven voor de uitvoering van de plannen. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de verwarring over de rekenmethodiek en de gevolgen voor specifieke gebieden zoals Schoorl.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de plannen voor kennisgeving aan te nemen en het Algemeen bestuur te informeren over het onderzoek naar de CBS wijk/buurtindeling.
Participatie:
Er is een participatietraject geweest met belangrijke stakeholders, inclusief de raden van de deelnemende gemeenten. De opbrengsten van deze sessies zijn bijgevoegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn verwerkt in de Kadernota 2025. Er is een separaat voorstel voorgelegd voor de financiële dekking, maar specifieke details over de dekking binnen de reguliere begrotingen ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Ontwerpbeleidsplan 2024 – 2027 Dekkingsplan 2024 – 2027 Meerjarenontwikkelplan brandweer 2024 – 2027 Brandweerzorg Kadernota 2025 CBS wijk/buurtindeling First Responder Crisisbeheersing StakeholdersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.1 Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD)
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering op 15 februari 2024 wordt een voorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel, opgesteld door Marijn Korver, beoogt een positieve zienswijze af te geven over deze kadernota. De GGD Hollands Noorden, een samenwerkingsverband van 16 gemeenten in Noord-Holland-Noord, voert diverse taken uit op het gebied van publieke gezondheid, zoals jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding en forensische geneeskunde. De kadernota dient als basis voor de begroting en biedt de mogelijkheid voor de raden om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen.
De voorgestelde zienswijze is positief vanwege de voortzetting van huidig beleid en anticipatie op maatschappelijke ontwikkelingen. Doelstellingen voor 2025 omvatten onder andere advisering over een gezonde leefomgeving, transparantie in dienstverlening en samenwerking met landelijke ontwikkelingen. Financieel vraagt de GGD geen extra financiering van gemeenten, en de begroting is conform de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regeling (FUGR) geïndexeerd.
Er zijn geen alternatieven overwogen door het college, en de zienswijze is afgestemd met andere regio's in Noord-Holland. Er zijn echter risico's geïdentificeerd, zoals ziekteverzuim en kostenstijgingen, die de algemene reserve mogelijk niet volledig kan dekken. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de GGD geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2025 GGD Hollands Noorden". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden. De GGD voert taken uit op het gebied van publieke gezondheid voor 16 gemeenten in Noord-Holland-Noord. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders voor de begroting van 2025. De GGD richt zich op gezond opgroeien, gezond ouder worden, meedoen naar vermogen en een gezonde leefomgeving. Er wordt geen extra financiering gevraagd van de gemeenten, en de begroting is conform de financiële afspraken geïndexeerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat zowel inhoudelijke als financiële argumenten voor de voorgestelde zienswijze en biedt inzicht in de taken en focuslijnen van de GGD.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GGD.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota, rekening houdend met de beleidsdoelen en financiële kaders die zijn vastgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2025 van de GGD Hollands Noorden.
Participatie:
Er is participatie geweest door het delen van de stukken met de griffie en raadsambassadeurs, die vragen konden stellen en afspraken konden maken met de regievoerder.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een aandachtspunt voor de langere termijn, maar is niet direct een focus van het huidige voorstel.
Financiële gevolgen:
De GGD vraagt geen extra financiering van de gemeenten, en de begroting is geïndexeerd conform de FUGR. Er wordt een algemene reserve opgebouwd van 180.000 euro. De financiële risico’s zijn echter groter dan de huidige reserve kan dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2025 GGD Hollands Noorden Gezondheid Gemeenschappelijke Regelingen Wet publieke gezondheid (Wpg) Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regeling (FUGR) Infectieziektebestrijding Jeugdgezondheidszorg Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.2 Veiligheidsregio NHN (VR)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een positieve zienswijze over de Kadernota 2025 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). De raad wordt gevraagd deze zienswijze goed te keuren en kenbaar te maken aan het bestuur van de VRNHN. De Kadernota richt zich op drie pijlers: brandweerzorg, crisisbeheersing en zorg in de veiligheidsregio. Voor brandweerzorg zijn er drie ontwikkelopgaven: vakbekwaamheid, paraatheid en modernisering. Crisisbeheersing vraagt om investeringen vanwege complexere crises, met vier opgaven zoals netwerkregie en een robuuste crisisorganisatie. Zorg in de veiligheidsregio omvat GHOR, ambulancezorg en het Zorg en Veiligheidshuis, maar heeft geen financiële impact op de Kadernota. De financiële bijdrage van de gemeente stijgt door hogere indexatie en veranderingen in het gemeentefonds. De exacte financiële impact wordt later bekend. De zienswijze is afgestemd binnen de regio en wordt na goedkeuring door de raad naar de VRNHN gestuurd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderwerp Kadernota 2025 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze over de Kadernota 2025 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Deze kadernota omvat plannen voor brandweerzorg, crisisbeheersing en zorg binnen de veiligheidsregio. De nota is opgesteld volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019. De raad wordt gevraagd om de zienswijze goed te keuren en deze kenbaar te maken aan het bestuur van de Veiligheidsregio.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante aspecten van de Kadernota 2025 behandelt, inclusief de financiële implicaties en de wettelijke kaders. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van de gemeenteraden en de regionale samenwerking.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven over de Kadernota 2025. Dit houdt in dat de raad de inhoud van de nota beoordeelt en zijn goedkeuring of opmerkingen kenbaar maakt aan het bestuur van de Veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunt. Dit omvat het beoordelen van de prioriteiten en financiële implicaties van de plannen voor brandweerzorg, crisisbeheersing en zorg in de veiligheidsregio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Echter, de exacte financiële impact is nog niet volledig bekend, wat een inconsistentie kan vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft over de Kadernota 2025 en deze communiceert aan het bestuur van de Veiligheidsregio.
Participatie:
Er is sprake van participatie via de regietafel Noord-Holland Noord en diverse contactmomenten met gemeenteraden over governance en inhoudelijke dossiers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een hogere bijdrage van de gemeente dan verwacht, voornamelijk door een hogere indexatie van loon- en prijscompensatie. De exacte impact op de gemeentelijke bijdrage is nog niet bekend, maar zal worden opgenomen in de begroting 2025. De dekking komt deels uit het gemeentefonds en landelijke bijdragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Kadernota 2025 Brandweerzorg Crisisbeheersing Meerjarenontwikkelingsplan Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Bevolkingszorg Gemeenschappelijke Regelingen BDUR gelden Loon- en prijscompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.3 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een raadsvoorstel ontvangen met betrekking tot de kadernota 2025 van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het voorstel is om een positieve zienswijze af te geven over deze kadernota en dit kenbaar te maken aan het bestuur van de GR RHCA. De kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De zienswijzeprocedure is aanvullend afgesproken in regionale regelingen en biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op deze kaders. De kadernota 2025 voldoet aan de regionale afspraken en er zijn enkele risico's geïdentificeerd, zoals hogere energiekosten. De financiële indexaties zijn in lijn met de regionale afspraken en de bijdrage per inwoner zal stijgen met € 0,21. Na goedkeuring door de raad wordt de zienswijze officieel aan het bestuur van de GR RHCA verzonden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2025 gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA)." Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2025 van de GR RHCA. Deze kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor de komende jaren. De zienswijzeprocedure biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op deze beleidsmatige en financiële uitgangspunten. Het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar fungeert als erfgoedinstelling en partner voor overheidsorganisaties, met als doel de geschiedenis toegankelijk te maken voor het publiek.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, doelstellingen en financiële implicaties van de kadernota 2025 duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een risicoanalyse en bespreekt de regionale samenwerking.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële kaders van de GR RHCA.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota 2025. Dit omvat het overwegen van de financiële implicaties en risico's, zoals de stijgende energiekosten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of prestatie-indicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2025 van de GR RHCA.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest, waar raadsleden de gelegenheid hadden om zienswijzen af te stemmen. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kadernota voorziet in een stijging van de bijdrage per inwoner met € 0,21. De financiële risico's zijn voornamelijk gerelateerd aan stijgende energiekosten. Het weerstandsvermogen is voldoende, en er zijn geen extra bijdragen nodig. De financiële gevolgen worden gedekt door de reguliere indexatie en het bestaande beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2025 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA) Gemeenschappelijke Regelingen Informatievoorziening Financiële kaders Risico’s Weerstandsvermogen Indexatie Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.4 Omgevingsdienst NN (OD)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De voorgestelde zienswijze vraagt om inzicht in de financiële gevolgen van de PM-posten, met name de implementatie van de Omgevingswet en het Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel, voordat de gemeentelijke programmabegroting 2025 wordt vastgesteld. Verder wordt een positieve zienswijze afgegeven. De OD NHN streeft ernaar om ontwikkelingen binnen eigen middelen op te vangen, maar ziet uitdagingen. De indexatie van de bijdrage is vastgesteld op 3,95%, iets hoger dan het regietafelpercentage van 3,90%, vanwege een hoger looncomponent. De Omgevingswet wordt in 2025 volledig geïntegreerd, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt. De vernieuwde Uitvoerings- & Handhavingsstrategie 2024-2027 vormt de basis voor de toekomstige werkzaamheden van de OD NHN. Er wordt gewerkt aan een transitieplan om te voldoen aan de criteria van het IBP-VTH. Het college acht het zinvol om de voorgestelde zienswijze af te geven, gezien de mogelijke financiële gevolgen. De zienswijze is BCH-breed afgestemd en er is een risico op hogere kosten door de PM-posten. De financiële gevolgen van de kadernota worden in de gemeentelijke kadernota 2025 verwerkt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze kadernota 2025 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd om inzicht te vragen in de mogelijke financiële gevolgen van de PM-posten voorafgaand aan de vaststelling van de gemeentelijke programmabegroting 2025. Verder wordt een positieve zienswijze voorgesteld. De OD NHN richt zich op het schoon, veilig en duurzaam wonen, werken en recreëren in de regio. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders die als basis dienen voor de begroting. De raad kan via de zienswijze sturen op deze uitgangspunten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onzekerheden, met name rond de financiële gevolgen van de PM-posten en de implementatie van de Omgevingswet. Deze onzekerheden worden erkend, maar er wordt geen gedetailleerd plan gepresenteerd om deze aan te pakken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de OD NHN.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze, inclusief het verzoek om meer inzicht in de financiële gevolgen van de PM-posten. Er moet ook worden overwogen of de afwijking in de indexatie acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er onzekerheden zijn over de financiële gevolgen en de implementatie van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke deadlines of meetbare doelen voor deze aspecten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze afgeven en of zij akkoord gaan met de afwijking in de indexatie en het verzoek om meer inzicht in de financiële gevolgen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de OD NHN zich richt op taken met betrekking tot duurzaamheid, energietransitie en klimaat.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen door de voorgestelde indexatie, wat leidt tot een nadeel in de begroting van Bergen voor 2025. Er is echter geen gedetailleerd plan gepresenteerd over hoe deze kosten gedekt zullen worden. De raad heeft de mogelijkheid om bij de conceptbegroting 2025 van de OD NHN een zienswijze in te dienen over eventuele financiële mutaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Zienswijze Kadernota 2025 Gemeenschappelijke Regelingen Omgevingswet Uitvoerings- & Handhavingsstrategie 2024-2027 Interbestuurlijk programma versterking VTH-stelsel (IBP-VTH) Indexatie bijdrage Transitieplan DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.5 Vuilverbrandingsinstallatie (VVI)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2025 van de VVI Alkmaar e.o., een organisatie die zich bezighoudt met afvalverwerking in de regio Alkmaar. De kadernota bevat de hoofdlijnen van beleid en financiële kaders voor de begroting van 2025. Er zijn geen beleidsmatige veranderingen die het financiële perspectief beïnvloeden. De kosten voor afvaltransport en -verwerking zijn gekoppeld aan het tonnage en worden beïnvloed door gemeentelijk afvalbeleid. De zienswijze is regionaal afgestemd binnen de BUCH-gemeenten. Er zijn geen alternatieven overwogen, en er zijn geen vrij te besteden middelen binnen de VVI Alkmaar e.o. Na goedkeuring wordt het besluit aan het dagelijks bestuur van VVI Alkmaar e.o. gestuurd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2025 VVI Alkmaar e.o." Het raadsvoorstel vraagt de raad om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2025 van de VVI Alkmaar e.o., een organisatie die zich bezighoudt met de verwerking van afvalstoffen in de regio Alkmaar. De kadernota bevat de financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting van 2025. De zienswijzeprocedure stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de kadernota en de procedure voor het afgeven van een zienswijze. Het biedt inzicht in de financiële kaders en de rol van de VVI Alkmaar e.o. Er zijn geen beleidsmatige ontwikkelingen die veranderingen in het financieel perspectief veroorzaken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de begroting van de VVI Alkmaar e.o.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel beleidsarm is. De raad kan echter overwegen hoe zij de zienswijze wil formuleren om eventuele toekomstige beleidsontwikkelingen te beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het vooral gaat om het afgeven van een zienswijze. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties beschreven. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2025 van de VVI Alkmaar e.o. en dit besluit kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de VVI Alkmaar e.o.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden beschreven in het voorstel. De raadsrapporteurs van de gemeente Bergen hebben geen aandachtspunten aangeleverd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel, hoewel het onderwerp afvalverwerking doorgaans wel duurzaamheidsaspecten kan bevatten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de VVI Alkmaar e.o. geen beleidsmatige keuzes maakt die invloed hebben op de geldstromen. De kosten voor transport en verwerking worden beïnvloed door tarief- en hoeveelheidontwikkelingen, maar er zijn geen vrij te besteden middelen of algemene reserves. De financiële kaders zijn voornamelijk gebaseerd op inflatiecorrectie en door gemeenten aangeleverde cijfers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2025 VVI Alkmaar e.o. Afvalverwerking Gemeenschappelijke Regelingen Financiële kaders Informatievoorziening Transportkosten Garantstellingsprovisie Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.6 Cocensus
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een positieve zienswijze op de kadernota 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is een uitvoeringsorganisatie die zich richt op lokale heffingen en de Wet WOZ. De kadernota biedt de mogelijkheid voor gemeenteraden om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen. De indexering voor 2025 is vastgesteld op een gewogen gemiddelde van 4,2%, gebaseerd op de prijsindex BBP en loonontwikkeling. Cocensus heeft plannen voor procesoptimalisatie vanwege een stijging in WOZ-bezwaarschriften en werkt aan verbeterde communicatie en dienstverlening. De gemeente Landsmeer treedt in 2025 toe tot de GR Cocensus. De begroting van Cocensus stijgt door uitbreiding van diensten en indexering van bijdragen. Cocensus heeft een duurzaam pand in gebruik genomen en werkt aan een nieuwe website en betere externe communicatie. Het college ziet geen aanleiding om een andere zienswijze dan positief voor te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2025 GR Cocensus". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is een uitvoeringsorganisatie die zich richt op lokale heffingen en de Wet WOZ. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders die als basis dienen voor de begroting. Het voorstel benadrukt de noodzaak van procesoptimalisatie vanwege de stijging van WOZ-bezwaarschriften en introduceert verbeteringen in communicatie en dienstverlening. De raad wordt gevraagd de zienswijze goed te keuren en deze aan het dagelijks bestuur van Cocensus te sturen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde toelichting op de financiële en beleidsmatige aspecten van de kadernota. Er is echter een opmerking dat de kadernota niet geheel conform het voorgeschreven format is opgesteld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van Cocensus.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota, ondanks dat deze niet volledig volgens het voorgeschreven format is opgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de voorgestelde verbeteringen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afwijking van het format kan als een punt van zorg worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2025 van de GR Cocensus en deze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest om zienswijzen af te stemmen, maar er is weinig detail over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met de nadruk op de duurzame en energieneutrale huisvesting van Cocensus en de installatie van zonnepanelen en oplaadpunten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename van de begroting van Cocensus van €15.600.000 in 2024 tot €17.374.000 in 2025. De bijdrage van Bergen stijgt van €833.000 in 2024 naar €871.000 in 2025. De dekking wordt deels gevonden in de indexering van bijdragen en de uitbreiding van het dienstenpakket.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Zienswijze Kadernota 2025 Gemeenschappelijke Regelingen Indexering WOZ-waarden Procesoptimalisatie Schuldenknooppunt Externe communicatie WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.7 Werkorganisatie BUCH
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 februari 2024 betreft een positieve zienswijze op de Kadernota 2025 en de daaruit voortvloeiende begrotingswijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. De kadernota, aangeboden op 21 december 2023, vormt de basis voor de begroting en biedt de mogelijkheid voor de raad om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen. De nota richt zich op het verbeteren van de kwaliteit, professionalisering, versterking van de organisatie en transparantie in de Planning & Control cyclus. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college. De financiële mutaties in de kadernota leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, die na vaststelling worden verwerkt in de gemeentelijke begroting. De zienswijze wordt na besluitvorming door de raad aan het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH gestuurd, die deze betrekt bij de definitieve besluitvorming in maart 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2025 en daaruit resulterende begrotingswijziging GR Werkorganisatie BUCH." Het voorstel vraagt de raad om een positieve zienswijze te geven op de Kadernota 2025 en de bijbehorende begrotingswijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. De kadernota schetst de strategische hoofddoelstellingen en financiële kaders voor de werkorganisatie, met aandacht voor het verbeteren van de kwaliteit, professionalisering, organisatorische fitheid en transparantie. Het voorstel benadrukt de noodzaak van extra formatie om kwetsbaarheden te verminderen en de dienstverlening te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de context, doelstellingen en financiële implicaties. Echter, het mist een overzicht van de individuele bijdragen van de deelnemende gemeenten, zoals afgesproken in de FUGR.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de Kadernota 2025, waarmee zij invloed uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting van de GR Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde koers en financiële wijzigingen van de werkorganisatie ondersteunen, en of zij akkoord gaan met de voorgestelde uitbreiding van de formatie en de bijbehorende kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdslijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerd overzicht van gemeentelijke bijdragen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeven op de Kadernota 2025 en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een stijging van de gemeentelijke bijdragen. De financiële dekking wordt deels voorzien door aanpassingen in de reguliere bijdragen van de gemeenten, maar de exacte dekking van alle kosten is niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2025 Begrotingswijziging Werkorganisatie BUCH Gemeenschappelijke Regelingen Strategische hoofddoelstellingen Weerstandsvermogen Omgevingswet Indexatie Gemeentelijke bijdragenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.8 Zaffier
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering op 15 februari 2024 wordt een voorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2025 van Zaffier. Het voorstel, opgesteld door Marijn Korver en ondersteund door portefeuillehouder Marco Wiesehahn, behelst het afgeven van een positieve zienswijze op deze kadernota. Zaffier speelt een centrale rol in de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante regelgeving voor deelnemende gemeenten, met taken op het gebied van re-integratie, participatie, inkomen, schuldhulpverlening, beleid & innovatie, en inburgering. De zienswijzeprocedure is aanvullend afgesproken in regionale regelingen en biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op beleidsmatige en financiële uitgangspunten. De kadernota voldoet aan de vastgestelde afspraken en er zijn geen alternatieven overwogen door het college. Regionale samenwerking is afgestemd met de regio Alkmaar. Eventuele extra taken voor Zaffier kunnen leiden tot extra uitvoeringskosten. De indexatie van 3,9% in de kadernota is conform de financiële uitgangspunten. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van Zaffier geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2025 Zaffier". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2025 van Zaffier, een gemeenschappelijke regeling die taken uitvoert op het gebied van re-integratie, participatie, inkomen, schuldhulpverlening, beleid & innovatie, en inburgering. De kadernota dient als basis voor de begroting en biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om te sturen op beleidsmatige en financiële uitgangspunten. Het voorstel benadrukt de regionale samenwerking en afstemming met andere gemeenten in Noord-Holland Noord.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de rol van Zaffier, en de procedurele aspecten van de zienswijze. Het bevat ook informatie over de financiële kaders en regionale samenwerking.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van Zaffier.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of er eventuele aanvullende wensen of voorwaarden zijn die zij aan de zienswijze willen verbinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2025 van Zaffier en dit besluit kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van Zaffier.
Participatie:
Er is sprake van participatie door het delen van de kadernota met de griffie en raadsambassadeurs, die vragen konden stellen en in gesprek konden gaan met de regievoerder.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De indexatie van 3,9% is conform de vastgestelde uitgangspunten, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking of impactanalyse opgenomen. Eventuele extra taken kunnen leiden tot extra uitvoeringskosten, waarvoor afstemming nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Kadernota 2025 Gemeenschappelijke Regelingen Participatiewet Re-integratie Participatie Schuldhulpverlening Inburgering Regionale samenwerking Financiële uitgangspuntenVerfijning van de zoekopdracht: