25-09-2025 Vergadering Gemeenteraad 25-09-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Afscheid kinderburgemeester
Jaap Bond
Jaap Bond
Jaap Bond
Agendapunt 4 Benoeming burgercommissieleden
Nieuwe Burgercommissieleden Bergen: Een Stap Vooruit voor Lokale Democratie
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de benoeming van drie nieuwe burgercommissieleden. Deze benoemingen zijn een belangrijke stap in het versterken van de lokale democratie door burgers met diverse achtergronden en expertise te betrekken bij raadscommissies.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen dinsdagavond stond de benoeming van drie burgercommissieleden op de agenda. De voorgedragen kandidaten, de heer R.R.S. Dodeman namens GroenLinks, de heer K.M. de Geus namens D66 en de heer F.E. Bouwman namens het CDA, werden unaniem goedgekeurd door de raad. De benoeming van deze leden is volgens de gemeenteraad cruciaal voor het bevorderen van burgerparticipatie en het versterken van de democratische processen binnen de gemeente.
De vergadering begon met een positieve noot, waarbij de voorzitter opmerkte: "Wat een prachtig mooi begin van onze raadsvergadering. En wat kunnen we nog veel leren van kinderen?" Na deze opmerking werd snel overgegaan tot het formele gedeelte van de vergadering.
Mevrouw Van Kranenburg, lid van de Commissie Onderzoek Geloofsbrieven, presenteerde de bevindingen van de commissie. "De commissie heeft de geloofsbrieven ontvangen en vastgesteld dat de heer Dodeman, de heer De Geus en de heer Bouwman voldoen aan de wettelijke vereisten voor het commissielidmaatschap," verklaarde zij. De commissie adviseerde de raad dan ook om de benoemingen door te voeren.
Na de goedkeuring van de raad legden de nieuwe leden de eed of belofte af, een ceremonieel moment dat hun officiële toetreding tot de raad markeerde. De heer Bouwman legde de eed af, terwijl de heren Dodeman en De Geus kozen voor de belofte. "Zo waarlijk helpe mij God almachtig," klonk het plechtig uit de mond van de heer Bouwman, waarna hij werd gefeliciteerd door de voorzitter en de gehele Gemeenteraad.
Naast de benoeming van de burgercommissieleden werden er tijdens de vergadering ook enkele wijzigingen in de agenda doorgevoerd. Zo werd agendapunt 14, betreffende een omgevingsvergunning in Schoorl, van de agenda gehaald voor verdere technische bespreking. Ook werd er een motie vreemd aangekondigd door mevrouw van Kranenburg over de BTW-verhoging in de gemeente Bergen.
Met de benoeming van de nieuwe burgercommissieleden zet de gemeente Bergen een belangrijke stap in het betrekken van burgers bij het lokale bestuur. De nieuwe leden zullen een vaste vergoeding ontvangen voor hun deelname aan de vergaderingen en worden gezien als een waardevolle aanvulling op de raadscommissies.
Samenvatting
In de gemeenteraad van Bergen staat een besluit op de agenda om drie personen te benoemen als burgercommissielid. De voorgedragen kandidaten zijn de heer R.R.S. Dodeman namens GroenLinks, de heer K.M. de Geus namens D66 en de heer F.E. Bouwman namens het CDA. De benoeming van burgercommissieleden is belangrijk voor de lokale democratie, omdat het betrokken burgers met diverse achtergronden en expertise in raadscommissies brengt. De raad zal tijdens de vergadering beslissen of deze personen worden benoemd. Voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, moeten zij een eed of belofte afleggen. De benoeming gebeurt op basis van het Reglement van Orde en de Gemeentewet. Als de raad instemt, ontvangen de benoemde personen een vaste vergoeding voor hun deelname aan vergaderingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van drie personen als burgercommissieleden namens de fracties GroenLinks, D66 en CDA. Het doel is om de raadscommissies te versterken met betrokken burgers die diverse expertise en achtergronden meebrengen. De benoeming is een verantwoordelijkheid van de fracties die de voordracht doen, en de raad moet hierover beslissen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen van de voorgedragen personen vermeldt, de procedure voor benoeming beschrijft en verwijst naar relevante wet- en regelgeving. Er zijn geen aanvullende documenten of details die ontbreken voor de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgedragen personen te benoemen als burgercommissieleden. Dit gebeurt op basis van de voordracht door de fracties en na onderzoek door de commissie Onderzoek geloofsbrieven.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze is beperkt tot het al dan niet benoemen van de voorgedragen personen. Er zijn geen andere beleidsmatige keuzes of overwegingen die in dit voorstel aan de orde komen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het enkel om een benoemingsprocedure gaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de voorgedragen personen als burgercommissieleden.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel, behalve de betrokkenheid van de fracties bij de voordracht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het enkel om de benoeming van personen gaat.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat burgercommissieleden een vaste vergoeding ontvangen voor hun deelname aan vergaderingen. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze kosten worden gedekt binnen de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgercommissielid Fractie Benoeming GroenLinks D66 CDA Reglement van Orde Gemeentewet Presidium VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Jaap Bond
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Onbekende spreker
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jaap Bond
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Jaap Bond
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Jaap Bond
Wilma Grooteman - CDA
Jaap Bond
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jaap Bond
Jaap Bond
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Jaap Bond
Jaap Bond
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Wilma Grooteman - CDA
Agendapunt 7 Vaststellen lijst bestuurlijke toezeggingen
Jaap Bond
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Agendapunt 8 Vaststellen afdoeningsadviezen lijst ingekomen stukken
Jaap Bond
Jaap Bond
Agendapunt 9 Vaststellen afdoeningsvoorstellen lijst openstaande moties
Jaap Bond
Danny Zwart - CDA
Danny Zwart - CDA
Jaap Bond
Danny Zwart - CDA
Jaap Bond
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Agendapunt Hamerstukken
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jaap Bond
Agendapunt 10 Oprichten bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) voor inkoop en contractmanagement Sociaal Domein GR GISD
Regio Alkmaar zet stap naar efficiëntere zorginkoop met nieuwe organisatie
De regio Alkmaar heeft unaniem ingestemd met de oprichting van een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) voor inkoop en contractmanagement in het sociaal domein. Deze stap moet de samenwerking tussen de gemeenten versterken en de efficiëntie in de zorginkoop verbeteren.
Samenvatting
De regio Alkmaar overweegt een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) op te richten voor inkoop en contractmanagement in het sociaal domein. Dit plan komt voort uit de noodzaak om de huidige samenwerking te versterken, zoals gevraagd door het Ministerie van VWS. De BVO zou de inkoop van jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning en leerlingenvervoer coördineren. Het doel is om de samenwerking juridisch te formaliseren zonder de beleidsruimte van de individuele gemeenten aan te tasten. De BVO krijgt een eigen bestuur en personeel, dat nu nog bij de gemeente Alkmaar in dienst is, zal overgaan naar de BVO. De kosten voor deze transitie worden geschat op €295.220 per jaar, met eenmalige implementatiekosten van €147.700. De gemeenteraden van de zes betrokken gemeenten moeten nog besluiten over dit voorstel, dat naar verwachting in de tweede helft van 2025 wordt afgerond.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Oprichten bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) voor inkoop en contractmanagement Sociaal Domein
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) voor de regio Alkmaar, gericht op inkoop en contractmanagement binnen het Sociaal Domein. Dit initiatief volgt op de vraag van het Ministerie van VWS om samenwerkingsverbanden te versterken. De BVO zal de huidige informele samenwerking formaliseren zonder beleidsbevoegdheden over te dragen, waardoor de beleidsfunctie bij de individuele gemeenten blijft. De BVO zal taken uitvoeren zoals inkoop, contractbeheer en regionale beleidscoördinatie. De financiële impact omvat een stijging van de jaarlijkse kosten, die via een verdeelsleutel over de deelnemende gemeenten wordt verdeeld.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig en gedetailleerd. Het biedt een uitgebreide uitleg van de redenen voor de oprichting van de BVO, de taken die het zal uitvoeren, en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele gebieden waar meer detail nuttig zou kunnen zijn, zoals de specifieke voordelen van de BVO ten opzichte van de huidige situatie en de langetermijnimpact op de dienstverlening.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om een zienswijze te geven over de concept gemeenschappelijke regeling GISD Regio Alkmaar. Hoewel de colleges het besluit nemen, biedt de raad input en controleert zij de uitvoering via de kadernota en begroting.
Politieke keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de beslissing om een BVO op te richten in plaats van een zwaardere samenwerkingsvorm zoals een openbaar lichaam. Dit houdt in dat de beleidsbevoegdheden bij de individuele gemeenten blijven, wat een bewuste keuze is om de autonomie van de gemeenten te behouden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de taken en financiële implicaties. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de implementatie en de verwachte resultaten op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de kwaliteit van de dienstverlening wordt niet uitgebreid behandeld.
Participatie
Participatie is beperkt tot de ondernemingsraad van Alkmaar, aangezien de verandering voornamelijk organisatorisch is. Er is geen bredere maatschappelijke participatie, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, wat begrijpelijk is gezien de focus op organisatorische en juridische aspecten.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de jaarlijkse kosten met €189.376, die via een verdeelsleutel over de deelnemende gemeenten wordt verdeeld. De incidentele kosten bedragen €147.700. De dekking van deze kosten wordt geregeld via de gemeentelijke begrotingen en de bijdrage aan de GR GISD.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) GISD Regio Alkmaar Inkoop en contractmanagement Sociaal Domein Netwerk Organisatie Regio Alkmaar (NORA) Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) Jeugdhulp Hervormingsagenda Jeugd Gemeenschappelijke Regeling (GR) Ministerie van VWSVerfijning van de zoekopdracht:
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jaap Bond
Agendapunt 11 Garantstelling VV Egmond
Gemeente Bergen Stelt Zich Garant voor Nieuw Clubgebouw VV Egmond
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een volledige garantstelling voor een lening van € 1.000.000 voor de bouw van een nieuw clubgebouw voor VV Egmond. Dit besluit volgt op een eerdere goedkeuring van een gedeeltelijke garantstelling, die door de bank als onvoldoende werd beschouwd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over een verzoek van VV Egmond voor een 100% garantstelling voor een lening van € 1.000.000 bij de BNG. Deze lening heeft een looptijd van 40 jaar en is bedoeld voor de bouw van een nieuw clubgebouw. Eerder stemde de raad in met een garantstelling van 50%, maar de BNG eist nu een volledige garantstelling van de gemeente. VV Egmond vraagt de gemeente om hiermee akkoord te gaan. De Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) is bereid om een borgstelling van € 350.000 te verlenen voor 20 jaar, wat het financiële risico voor de gemeente vermindert. Als VV Egmond niet aan haar verplichtingen kan voldoen, heeft de gemeente een hypothecair recht op het clubgebouw. De gemeente wil voorkomen dat de garantstelling leidt tot ongeoorloofde staatssteun en zal elke toekomstige aanvraag afzonderlijk beoordelen. Het besluit ligt nog bij de gemeenteraad en er zijn geen bijlagen bij het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een verzoek van VV Egmond voor een 100% garantstelling door de gemeente voor een lening van €1.000.000 bij de BNG, met een looptijd van 40 jaar. De gemeente had eerder ingestemd met een 50% garantstelling, maar de BNG eist nu een volledige garantstelling. De Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) zal een borgstelling van €350.000 verlenen voor 20 jaar. De gemeente zal een hypothecair zekerheidsrecht vestigen om haar belangen te beschermen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de achtergrond, voorwaarden en risico’s. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële positie van VV Egmond en de exacte voorwaarden van de lening.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het verstrekken van de 100% garantstelling, wat een noodzakelijke stap is voor VV Egmond om de lening te verkrijgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het maatschappelijk belang van de voetbalvereniging opweegt tegen de financiële risico’s die de gemeente loopt. Ook moet worden overwogen of dit precedentwerking kan hebben voor andere verenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke verantwoording van de haalbaarheid. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële risico’s zijn niet volledig gekwantificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de 100% garantstelling onder de genoemde voorwaarden.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De gemeente loopt een verhoogd financieel risico van €650.000 voor de eerste 20 jaar en daarna het volledige bedrag voor de resterende looptijd. Er is geen specifieke dekking voor deze risico’s aangegeven, behalve het hypothecaire zekerheidsrecht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VV Egmond Garantstelling Lening BNG (Bank Nederlandse Gemeenten) Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) Hypothecair zekerheidsrecht Financieel risico Staatssteun Precedentwerking FusieovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Jaap Bond
Jaap Bond
Agendapunt 12 Zienswijze eerste voorgangsrapportage BUCH 2025
Gemeenteraad Bergen Steunt Unaniem Begrotingswijziging voor Werkorganisatie BUCH
In de raadsvergadering van 25 september 2025 heeft de gemeenteraad van Bergen unaniem ingestemd met een belangrijke begrotingswijziging voor de Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging omvat extra financiering voor een pilotproject dat de druk op het team Vergunningen moet verlichten.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 25 september 2025 zal de gemeenteraad van Bergen een besluit overwegen met betrekking tot de begrotingswijziging van de eerste voortgangsrapportage 2025 van de Werkorganisatie BUCH. Het voorgestelde besluit omvat instemming met de begrotingswijziging en het verzoek aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH om de raad te informeren over de resultaten van een pilot voor omgevingsvergunningen. Deze pilot krijgt extra financiering om de druk op het team Vergunningen te verlichten, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college, en er worden geen specifieke financiële risico's genoemd in de voortgangsrapportage. Na besluitvorming zal het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH op de hoogte worden gesteld van de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze begrotingswijziging eerste voortgangsrapportage 2025 gemeenschappelijke regeling (GR) Werkorganisatie BUCH.
- Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van een zienswijze op de begrotingswijziging van de eerste voortgangsrapportage 2025 van de Werkorganisatie BUCH. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de begrotingswijziging en het bestuur van de Werkorganisatie BUCH te verzoeken de raad te informeren over de resultaten van een pilot voor omgevingsvergunningen. Deze pilot is bedoeld om de druk op het team Vergunningen te verlichten door mogelijke uitbesteding te verkennen, gezien de krapte op de arbeidsmarkt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de voortgangsrapportage, de financiële mutaties, en de noodzaak van de pilot. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële dekking van de extra kosten en de specifieke resultaten die van de pilot worden verwacht.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de voorgestelde begrotingswijziging en om het bestuur van de Werkorganisatie BUCH te verzoeken om terugkoppeling over de pilotresultaten.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de begrotingswijziging en de extra uitgaven voor de pilot, ondanks eerdere zienswijzen om extra uitgaven te beperken.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de pilot genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel vermeldt een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe deze extra kosten gedekt zullen worden. De financiële gevolgen zijn voornamelijk gerelateerd aan de krapte op de arbeidsmarkt en de noodzaak voor extra budget voor de pilot.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Voortgangsrapportage Begrotingswijziging Zienswijze Omgevingsvergunningen Krapte arbeidsmarkt Financiën & Control Strategisch vastgoedbeleid Kunstmatige intelligentie (AI) ICT-toolsVerfijning van de zoekopdracht:
Jaap Bond
Jaap Bond
Agendapunt 13 Nota parkeernormen Bergen 2025
Nieuwe Parkeernormen Bergen 2025: Gemeenteraad Stemmen in met Wijzigingen
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de nieuwe "Nota Parkeernormen 2025", die is gebaseerd op de meest recente parkeerkencijfers van het CROW. De nota introduceert aangepaste autoparkeernormen voor verschillende functies, nieuwe fietsparkeernormen en herzieningen van acceptabele loopafstanden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond werd de "Nota Parkeernormen 2025" uitvoerig besproken. De nota, die een betere afstemming op de toekomstige parkeerbehoeften van de gemeente beoogt, werd uiteindelijk met een meerderheid van stemmen aangenomen. De wijzigingen zijn vooral ingegeven door de grote woningbouwopgave waar de gemeente voor staat.
Een belangrijk onderdeel van de discussie was een amendement dat raadsbreed werd ingediend door de heer Zwart. Dit amendement voegde de term "recreatiewoningen" toe aan de parkeernormen, een omissie die eerder was opgemerkt. "Dit was duidelijk een omissie in het voorstel," erkende de wethouder. "Het college omarmt dit amendement."
Een ander amendement, ingediend door het CDA, werd na overleg met het college ingetrokken. De vraag die bleef staan, was hoe het college prioriteit geeft aan woningbouw wanneer parkeren een probleem wordt bij ruimtelijke ontwikkelingen. De wethouder verzekerde dat de nieuwe normen nauwlettend gevolgd zullen worden om te zien wat ze betekenen voor de realiseerbaarheid van projecten.
De discussie over de parkeernormen leidde ook tot een motie, ingebracht door GroenLinks, om te onderzoeken of een parkeerfonds kan worden geïntroduceerd. Dit fonds zou ontwikkelaars de mogelijkheid bieden om parkeerplaatsen af te kopen, waarbij de gemeente het geld zou gebruiken om bijvoorbeeld parkeergarages te realiseren. "Het is een groot succes in Amsterdam," aldus mevrouw Krijdenburg van GroenLinks. De motie werd unaniem aangenomen.
De heer van de Buske van de partij Ons Dorp benadrukte dat de discussie over parkeernormen nuttig is, maar wees erop dat er in de kernen van Egmond aan Zee en Bergen een parkeerprobleem blijft bestaan. "We doen iets bureaucratisch en weinig creatief," stelde hij. "Amsterdam regelt dat beter."
De wethouder sloot de discussie af met de opmerking dat het college positief staat tegenover het onderzoek naar een parkeerfonds, maar dat er nog vraagtekens zijn over de haalbaarheid. "We willen dat nader verkennen met kennis vanuit andere gemeentes," aldus de wethouder.
Met de goedkeuring van de nota en de aangenomen motie zet de gemeente Bergen een stap richting een toekomstbestendig parkeerbeleid, al blijft de praktische uitvoering een uitdaging.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om de nieuwe "Nota Parkeernormen 2025" vast te stellen. Deze nota is gebaseerd op de meest recente parkeerkencijfers van het CROW, een kennisinstituut voor infrastructuur en verkeer. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere aangepaste autoparkeernormen voor verschillende functies, nieuwe fietsparkeernormen, en herzieningen van acceptabele loopafstanden. De parkeernormen voor woningen en bezoekers zouden iets lager kunnen worden, terwijl de normen voor sociale huur sterker dalen. Ook worden nieuwe functies zoals "padelhal" toegevoegd aan de autoparkeernormen. De nota beoogt een betere afstemming op de toekomstige parkeerbehoeften van de gemeente, mede door de grote woningbouwopgave. Er is geen participatietraject gepland, omdat de wijzigingen voornamelijk gebaseerd zijn op nieuwe wetenschappelijke cijfers en relatief klein zijn. Na goedkeuring zal de nota door Juridische Zaken worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Parkeernormen 2025 Gemeente Bergen". Het voorstel beoogt de parkeernormen van de gemeente Bergen te actualiseren volgens de nieuwste CROW-kencijfers voor auto- en fietsparkeren. De wijzigingen omvatten onder andere aangepaste autoparkeernormen voor verschillende functies, nieuwe fietsparkeernormen, en herzieningen van acceptabele loopafstanden. De nota vervangt de versie uit 2020 en is bedoeld om beter in te spelen op de parkeerbehoeften die voortkomen uit ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw. De aanpassingen zijn relatief klein en volgen grotendeels de bestaande beleidslijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor, evenals de context van de CROW-kencijfers. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden, zoals een "Was-wordt overzicht" en een rapportage over sociale huurwoningen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de nieuwe parkeernormen vast te stellen. Dit is een besluitvormingsproces waarbij de raad de beleidswijzigingen beoordeelt en vaststelt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde wijzigingen in de parkeernormen accepteert. Dit omvat het overwegen van de impact op ruimtelijke ontwikkelingen en de balans tussen parkeerbehoeften en beschikbare ruimte.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een expliciete tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een participatietraject kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de "Nota Parkeernormen 2025 Gemeente Bergen" vast te stellen en de versie van 2020 in te trekken.
Participatie:
Er is geen participatietraject georganiseerd vanwege de relatief kleine beleidswijzigingen en het feit dat de wijzigingen voornamelijk gebaseerd zijn op nieuwe wetenschappelijke cijfers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Parkeernormen 2025 CROW parkeerkencijfers Autoparkeernormen Fietsparkeernormen Woningbouwopgave Aanwezigheidspercentages Acceptabele loopafstanden Strandpaviljoens Sociale huur BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Nota Parkeernormen 2025" en stelt voor om parkeernormen voor "losse recreatiewoningen" toe te voegen aan de bestaande categorie "bungalowpark (huisjescomplex)". Het amendement specificeert een parkeernorm van 0,8 voor auto's en 0,3 voor fietsen voor deze woningen. Dit is een correctie op de Nota Parkeernormen 2025, waarin deze normen ontbraken, terwijl ze wel in de Nota Parkeernormen 2020 stonden. Het amendement is ingediend door de fracties van CDA, GroenLinks en Fractie Bruin.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke aanpassingen nodig zijn in de Nota Parkeernormen 2025. Het biedt specifieke normen voor zowel auto- als fietsparkeren voor losse recreatiewoningen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de parkeernormen worden aangenomen. Dit vereist een afweging van de noodzaak en impact van de voorgestelde normen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het toevoegen van specifieke parkeernormen voor losse recreatiewoningen wenselijk is. Dit kan afhangen van factoren zoals ruimtelijke ordening, verkeersdruk en toerismebeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (SMART) in termen van de normen die het wil toevoegen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement zelf, maar de raad moet overwegen of de normen realistisch en haalbaar zijn binnen de context van de gemeente.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en de voorgestelde parkeernormen worden toegevoegd aan de Nota Parkeernormen 2025.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie. Het is onduidelijk of belanghebbenden, zoals bewoners of ondernemers, zijn geraadpleegd over deze wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd in het amendement. Echter, het vaststellen van fietsparkeernormen kan indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. De raad moet overwegen of de implementatie van deze normen financiële implicaties heeft, bijvoorbeeld in termen van infrastructuur aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Parkeernormen 2025 Amendement Recreatiewoningen Bungalowpark Parkeernorm Auto parkeernormen Fietsparkeernormen Tabel Bijlage FractiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Nota Parkeernormen 2025 Gemeente Bergen" en stelt voor om een afwijkingsbevoegdheid toe te voegen aan de nota. Deze bevoegdheid geeft het College van Burgemeester en Wethouders de mogelijkheid om af te wijken van de vastgestelde parkeernormen in situaties waar deze normen de realisatie van gewenste ruimtelijke of maatschappelijke ontwikkelingen onevenredig belemmeren. Dit kan met name van toepassing zijn op woningbouwprojecten in stedelijke centrumgebieden waar ruimtelijke kwaliteit en functiemenging prioriteit hebben. Het college moet een integrale belangenafweging maken en de afwijking motiveren. Na drie jaar wordt de bevoegdheid geëvalueerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de omstandigheden schetst waaronder de afwijkingsbevoegdheid kan worden toegepast en de noodzaak van een integrale belangenafweging benadrukt. Echter, verdere specificatie over hoe de evaluatie na drie jaar zal plaatsvinden, ontbreekt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en goed te keuren. Daarnaast wordt de raad betrokken bij de consultatie wanneer het college besluit om van de afwijkingsbevoegdheid gebruik te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college de flexibiliteit willen geven om af te wijken van de parkeernormen, wat kan leiden tot meer ruimte voor woningbouw en andere ontwikkelingen, maar mogelijk ook tot meer verkeersdrukte en parkeerproblemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (evaluatie na drie jaar), maar mist meetbare criteria en een duidelijke beschrijving van de evaluatieprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de criteria voor afwijking kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het toevoegen van de afwijkingsbevoegdheid aan de Nota Parkeernormen 2025.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt meegenomen in de besluitvorming of evaluatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de factoren die meegewogen moeten worden in de integrale belangenafweging, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat afwijkingen van de parkeernormen financiële implicaties hebben, bijvoorbeeld door een toename van parkeerdruk, maar dit wordt niet behandeld in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afwijkingsbevoegdheid Nota Parkeernormen 2025 College van Burgemeester en Wethouders Woningbouwprojecten Ruimtelijke ontwikkelingen Leefbaarheid Verkeersveiligheid Bereikbaarheid Duurzaamheid Integrale belangenafwegingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Nota Parkeernormen 2025 Gemeente Bergen - Onderwerp: parkeerfonds". De motie stelt voor om de mogelijkheid van een parkeerfonds te onderzoeken voor de gemeente Bergen. Dit fonds zou ontwikkelaars verplichten een bedrag te storten voor elke niet gerealiseerde parkeerplaats bij bouwprojecten. Het doel is om de beschikbaarheid en toegankelijkheid van parkeerfaciliteiten in de centra van Egmond aan Zee en Bergen te verbeteren. De motie vraagt het college om de voor- en nadelen van een dergelijk fonds te onderzoeken en hierover in het derde kwartaal van 2026 verslag uit te brengen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de huidige problemen en de voorgestelde oplossing duidelijk schetst. Echter, het mist specifieke details over hoe het parkeerfonds precies zou functioneren en welke criteria worden gehanteerd voor de stortingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de motie te beoordelen en te besluiten of het college opdracht moet krijgen om het onderzoek naar een parkeerfonds uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het wenselijk vinden om een parkeerfonds te onderzoeken als oplossing voor de parkeerproblemen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de impact op ontwikkelaars en de lokale economie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (Q3 2026) en acceptabel, maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en effectiviteit van een parkeerfonds zijn nog onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geven om het onderzoek naar de voor- en nadelen van een parkeerfonds uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar een efficiënter gebruik van parkeerfaciliteiten kan bijdragen aan een duurzamere stedelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn niet direct duidelijk, aangezien het voorstel alleen een onderzoek betreft. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten van het parkeerfonds gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerfonds Parkeernormen Bouwprojecten Parkeerfaciliteiten Ontwikkelaars Onderzoek Beschikbaarheid Toegankelijkheid Ondergrondse parkeergarages WoningbouwontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Jaap Bond
Jaap Bond
Danny Zwart - CDA
Jaap Bond
Ernest Briet - Wethouder
Jaap Bond
Danny Zwart - CDA
Jaap Bond
Ernest Briet - Wethouder
Jaap Bond
Danny Zwart - CDA
Ernest Briet - Wethouder
Jaap Bond
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Jaap Bond
Peter van Huissteden - PvdA
Jaap Bond
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Jaap Bond
Jaap Bond
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jaap Bond
Peter van Huissteden - PvdA
Jaap Bond
Jaap Bond
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jaap Bond
Liselotte Verwaaijen - VVD
Jaap Bond
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jaap Bond
Ernest Briet - Wethouder
Jaap Bond
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Liselotte Verwaaijen - VVD
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Agendapunt 14 Omgevingsvergunning definitieve VVGB Rijksweg 47a Schoorl
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over een omgevingsvergunning voor het verbouwen van een bedrijfsgebouw aan de Rijksweg 47a in Schoorl. Het plan is om 16 woonstudio's te realiseren voor jongeren, spoedzoekers en statushouders, die er tijdelijk kunnen verblijven. De verdeling is gelijkmatig over deze drie groepen. De woonstudio's zullen deel uitmaken van de bestaande bebouwing en voorzien zijn van gezamenlijke voorzieningen zoals een tuin en terras. Het plan wijkt af van het huidige bestemmingsplan, waardoor een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) nodig is van de raad. Er zijn zienswijzen ingediend, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het ontwerp. Het college onderzoekt ook of de locatie geschikt is voor de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV-ers). De gemeenteraad moet beslissen of zij de VVGB afgeven, waarna het college de omgevingsvergunning kan verlenen. Het plan voldoet aan de wettelijke eisen voor duurzaamheid en geluidshinder, hoewel er enkele overschrijdingen zijn die door het maatschappelijk belang worden gerechtvaardigd.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel
Titel en samenvatting:
Titel: Besluit omgevingsvergunning/definitieve VVGB – Rijksweg 47a Schoorl (16 woonstudio’s voor jongeren, spoedzoekers en statushouders met tijdelijk verblijf).
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de verbouwing van een bedrijfsgebouw aan de Rijksweg 47a in Schoorl tot 16 woonstudio's. Deze zijn bedoeld voor jongeren, spoedzoekers en statushouders, met een tijdelijke verblijfsduur. Het plan omvat gezamenlijke voorzieningen zoals een groentetuin en terras. De raad wordt gevraagd een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) af te geven, noodzakelijk vanwege de afwijking van het bestemmingsplan. Het project streeft naar integratie en biedt een oplossing voor het tekort aan woonruimte voor de genoemde doelgroepen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd. Het bevat een ruimtelijke onderbouwing, akoestisch onderzoek en een Nota Zienswijzen. Alle relevante aspecten, zoals milieu, geluid en ruimtelijke ordening, zijn behandeld.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het afgeven van een VVGB, wat essentieel is voor de voortgang van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de afwijking van het bestemmingsplan accepteert en of zij het maatschappelijk belang van tijdelijke huisvesting voor de doelgroepen zwaarder laat wegen dan de overschrijding van de geluidgrenswaarden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woonstudio's en de doelgroep. Het is tijdgebonden door de tijdelijke aard van de huisvesting. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Zienswijzen vast te stellen en een definitieve VVGB af te geven.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst voor omwonenden georganiseerd, waarbij vragen zijn beantwoord. Dit toont aan dat er enige mate van participatie is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; het plan voldoet aan wettelijke eisen en er worden zonnepanelen geïnstalleerd.
Financiële gevolgen:
De kosten van het bouwplan zijn voor de aanvrager. Eventuele planschade wordt afgewenteld op de aanvrager. De gemeente ontvangt leges voor de omgevingsvergunning. Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, behalve mogelijke vergoedingen voor de opvang van statushouders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Woonstudio's Jongeren Spoedzoekers Statushouders Tijdelijk verblijf Zienswijzen Bestemmingsplan Geluidhinder ZonnepanelenVerfijning van de zoekopdracht:
Jaap Bond
Jaap Bond
Agendapunt 15a Moties vreemd
Veiligheid van vrouwen in Bergen: Gemeenteraad neemt stelling
De gemeenteraad van Bergen heeft een motie aangenomen om de veiligheid van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte te verbeteren. Hoewel Bergen veiliger is dan het landelijk gemiddelde, voelt bijna de helft van de vrouwen in Nederland zich onveilig in de openbare ruimte. De raad wil dat de gemeente actief in gesprek gaat met inwoners en organisaties om concrete verbeterpunten te verzamelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de motie gepresenteerd door de heer Garcia Hoogland van GroenLinks. Hij benadrukte dat de motie niet alleen een oproep aan het college is, maar aan de hele gemeenschap. "Hoe kan het zijn dat wij in Nederland het enigszins normaal vinden dat vrouwen zich 's nachts op straat minder veilig voelen?" vroeg hij retorisch. Hoogland deelde zijn ervaringen van de protestmars 'Alkmaar breekt de stilte' en benadrukte dat het probleem niet bij de vrouwen ligt, maar bij de mannen. "We hebben hier een mannenprobleem," stelde hij.
De motie roept het college op om in gesprek te gaan met inwoners en organisaties om verbeterpunten rondom verlichting en verkeersveiligheid te verzamelen. Deze input moet worden gebruikt om bestaande plannen te verbeteren, met prioriteit voor maatregelen die de veiligheid en het veiligheidsgevoel het meest vergroten.
De burgemeester, die zelf 28 jaar bij de politie heeft gewerkt, omarmde de motie. Hij benadrukte dat hoewel Bergen een veilige gemeente is, er altijd ruimte is voor verbetering. "We kunnen geen 100% veiligheid garanderen, maar we kunnen wel zorgen dat we het zo optimaal mogelijk doen," aldus de burgemeester.
De motie werd unaniem aangenomen, ondanks enkele kritische noten. Mevrouw Glas van de Raad waarschuwde voor het creëren van schijnveiligheid. "Veiligheid is goed, maar veiligheidsgevoel is abstract," stelde ze.
Naast de motie over veiligheid werd er ook een motie besproken over de voorgenomen BTW-verhoging op logies. Deze motie, ingediend door Partij Ons Dorp en Fractie Bruin, riep op tot een brandbrief aan de rijksoverheid om de verhoging te heroverwegen. De motie stuitte echter op verdeeldheid binnen de raad en de stemmen staakten, waardoor de motie niet werd aangenomen.
De discussie over de veiligheid van vrouwen in Bergen laat zien dat de gemeenteraad zich bewust is van de zorgen van haar inwoners en bereid is om actie te ondernemen. De aangenomen motie is een stap in de richting van een veiliger Bergen voor iedereen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt maatregelen om de veiligheid van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte, vooral 's avonds en 's nachts, te verbeteren. Ondanks dat Bergen over het algemeen veiliger is dan het landelijk gemiddelde, voelt bijna de helft van de vrouwen in Nederland zich onveilig in de openbare ruimte. De raad wil dat de gemeente actief in gesprek gaat met inwoners en organisaties om concrete verbeterpunten te verzamelen over verlichting en veiligheid. Deze input moet worden gebruikt om bestaande plannen te verbeteren, met prioriteit voor maatregelen die de veiligheid en het veiligheidsgevoel het meest vergroten. De raad vraagt om terugkoppeling over de resultaten van deze inventarisatie en hoe deze worden verwerkt in de plannen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Veilig op straat, ook in het donker" is ingediend door de raad van de gemeente Bergen. Het richt zich op het verbeteren van de veiligheid en het veiligheidsgevoel van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte, vooral 's avonds en 's nachts. De motie erkent dat veel vrouwen zich onveilig voelen en roept op tot actie om dit probleem aan te pakken. Het college wordt verzocht om in gesprek te gaan met inwoners en relevante instanties om concrete verbeterpunten te identificeren en deze te integreren in bestaande beleidsagenda's. De raad wil geïnformeerd worden over de voortgang en resultaten.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een aanpak. Het erkent zowel de subjectieve als objectieve aspecten van onveiligheid en biedt een kader voor actie. Echter, specifieke maatregelen of tijdlijnen ontbreken, wat de uitvoerbaarheid kan beïnvloeden.
Rol van de Raad:
De raad neemt een sturende rol aan door het college te verzoeken om actie te ondernemen en door zelf een krachtige stelling in te nemen tegen gendergerelateerd geweld. De raad wil ook op de hoogte gehouden worden van de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van veiligheid voor vrouwen in de openbare ruimte en hoe middelen en aandacht verdeeld worden over verschillende veiligheidskwesties. Er moet ook gekozen worden welke maatregelen prioriteit krijgen binnen de bestaande beleidsagenda's.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door inwoners en relevante instanties te betrekken bij het identificeren van onveilige plekken en het formuleren van verbeterpunten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van duurzame verlichting en infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het impliceert dat de kosten binnen bestaande beleidsagenda's en budgetten moeten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheid Onveiligheidsgevoel Vrouwen Verlichting Openbare ruimte Sociale veiligheid Bewustwording Uitvoeringsagenda’s Inwonersparticipatie BeleidsinstrumentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Tegen de voorgenomen BTW-verhoging op logies" is ingediend door de raad van de gemeente Bergen. Het richt zich tegen het kabinetsvoorstel om het BTW-tarief op logies te verhogen van 9% naar 21% per 1 januari 2026. De motie benadrukt de negatieve impact van deze verhoging op de lokale economie van kustgemeenten zoals Bergen, die sterk afhankelijk zijn van toerisme. Het roept op tot samenwerking met andere kustgemeenten en ondernemers om een brandbrief aan de rijksoverheid te sturen, waarin wordt gevraagd de verhoging te heroverwegen of in te trekken. Daarnaast wordt lokaal onderzoek naar compensatiemaatregelen voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe gevolgen van de BTW-verhoging voor de lokale economie en ondernemers. Het biedt concrete stappen voor actie, zoals het opstellen van een brandbrief en het onderzoeken van compensatiemaatregelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen tegen de voorgenomen BTW-verhoging. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale belangen en drukt de zorgen van de gemeenschap uit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en daarmee de voorgestelde acties tegen de BTW-verhoging ondersteunt. Dit omvat het kiezen voor samenwerking met andere gemeenten en ondernemers en het onderzoeken van lokale compensatiemaatregelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Het is niet duidelijk hoe succes wordt gemeten of welke specifieke resultaten worden verwacht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde compensatiemaatregelen is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdracht geeft de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met andere kustgemeenten en lokale ondernemers, wat wijst op een participatieve benadering. Echter, er is geen specifieke vermelding van directe betrokkenheid van burgers of toeristen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect genoemd in de context van investeringsplichten voor verduurzaming, maar het is geen centraal thema van de motie.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat de BTW-verhoging negatieve economische gevolgen zal hebben, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de voorgestelde compensatiemaatregelen. Het benadrukt dat de verhoging per saldo meer zal kosten dan opleveren voor de schatkist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BTW-verhoging Toerisme Lokale economie Ondernemers Kustgemeenten Concurrentiepositie Werkgelegenheid Verduurzaming Brandbrief CompensatiemaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Jaap Bond
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Jaap Bond
Liselotte Verwaaijen - VVD
Jaap Bond
Liselotte Verwaaijen - VVD
Liselotte Verwaaijen - VVD
Liselotte Verwaaijen - VVD
Peter van Huissteden - PvdA
Jaap Bond
Danny Zwart - CDA
Jaap Bond
Tanny Glas- de Raadt - KIES Lokaal
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Klaas van der Kaaij - D66
Klaas van der Kaaij - D66
Jaap Bond
Onbekende spreker
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Jaap Bond
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Liselotte Verwaaijen - VVD
Liselotte Verwaaijen - VVD
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Liselotte Verwaaijen - VVD
Jaap Bond
Jaap Bond
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Jaap Bond
Jaap Bond
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jaap Bond
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Jaap Bond
Jaap Bond
Liselotte Verwaaijen - VVD
Jaap Bond
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Jaap Bond
Jaap Bond
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Klaas van der Kaaij - D66
Jaap Bond
Paul Korremans - CDA
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Jaap Bond
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Jaap Bond
Jaap Bond
Onbekende spreker
Jaap Bond
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jaap Bond
Jaap Bond
Jaap Bond
Jaap Bond
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Jaap Bond
Liselotte Verwaaijen - VVD
Liselotte Verwaaijen - VVD
Jaap Bond
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Jaap Bond
Liselotte Verwaaijen - VVD
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Jaap Bond
Liselotte Verwaaijen - VVD
Jaap Bond
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Jaap Bond
Jaap Bond
Jaap Bond
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Jaap Bond
Jaap Bond
01:08:39 - 01:13:20 - 01:14:27 - 01:17:09 - 01:18:29 - 01:19:32 - 01:20:04 - 01:20:30 - 01:25:11 - 01:27:04 - 01:27:12 - 01:27:57 - 01:28:06 - 01:28:16 - 01:28:58 - 01:29:14 - 01:29:23 - 01:29:25 - 01:29:52 - 01:29:59 - 01:30:14 - 01:30:30 - 01:30:37 - 01:31:14 - 01:32:54 - 01:33:06 - 01:33:32 - 01:33:35 - 01:34:01 - 01:35:24 - 01:35:50 - 01:36:10 - 01:36:17 - 01:40:50 - 01:41:17 - 01:41:20 - 01:41:38 - 01:41:39 - 01:42:15 - 01:42:37 - 01:43:01 - 01:43:18 - 01:44:05 - 01:44:15 - 01:44:22 - 01:45:10 - 01:45:48