12-06-2025 Vergadering Algemene Raadscommissie sessie B 12-06-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Wijziging Stedenbouwkundige visie en Beeldkwaliteitsplan Schoorl-centrum
Schoorl krijgt nieuw gezicht: Gemeenteraad enthousiast over aangepaste bouwplannen
De gemeenteraad van Bergen heeft groen licht gegeven voor de herziening van de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan voor het centrum van Schoorl. De plannen, die de bouw van 60 extra woningen en een ondergrondse parkeergarage mogelijk maken, zijn met enthousiasme ontvangen door zowel de raad als de inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de stedenbouwkundige plannen voor Schoorl te herzien, uitgebreid besproken. De wijzigingen zijn noodzakelijk om de bouw van extra woningen aan de Sportlaan en een ondergrondse parkeergarage met 116 plaatsen te realiseren. Daarnaast is er een parkeerterrein met 500 plaatsen gepland op het terrein Buitenduin. Het stedenbouwkundig bureau Studio Vinke heeft de plannen aangepast naar de wensen van de raad.De vergadering begon met een oproep aan de raadsleden om zich te richten op de beslispunten van het voorstel. "Wie mag ik in eerste termijn het woord geven voor korte vragen aan het college?" vroeg de voorzitter. De vragen varieerden van technische details over de parkeeroplossingen tot de betrokkenheid van inwoners bij de nieuwe plannen.
Wethouder Briet benadrukte dat de plannen al eerder met de inwoners zijn besproken en dat er veel enthousiasme was. "De inwoners waren laaiend enthousiast over de veranderingen," aldus Briet. Dit enthousiasme werd gedeeld door de raadsleden. "De inwoners van Schoorl zijn echt enthousiast. Ondernemers ook enthousiast," zei meneer Koremans van het CDA.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer van Leijen, toonde zich eveneens tevreden: "We zijn erg blij dat er na zoveel jaar eindelijk de stappen juist voorwaarts gemaakt zijn." Ook D66 en de Partij van de Arbeid spraken hun tevredenheid uit over het proces en de uitkomst. "Chapeau voor de uitwerking van de plannen," aldus meneer de Lange van D66.
Hoewel de meeste partijen positief waren, stelde meneer Borst van Partij Ons Dorp nog een vraag over de mogelijkheid om de bouwplannen verder aan te passen voor meer woningen. "We gaan toch in ieder geval nog begin komend of de komende dagen kijken en afstemmen met de andere partijen," zei hij.
De vergadering werd afgesloten met een dankwoord van wethouder Briet voor de vele complimenten. "Wat ons betreft nu voorwaarts," zei hij, verwijzend naar de volgende stappen in het proces.
Met de positieve ontvangst van de plannen lijkt Schoorl zich op te maken voor een ingrijpende, maar gewenste transformatie. De voorbereidingen voor de verkoop van de grond en de bouw starten in de zomer van 2025.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan voor het centrum van Schoorl te wijzigen. Dit voorstel houdt in dat de bestaande plannen uit 2023 en 2024 worden ingetrokken en vervangen door nieuwe versies uit 2025. De wijzigingen zijn nodig om de bouw van 60 extra woningen aan de Sportlaan mogelijk te maken, samen met een ondergrondse parkeergarage met 116 plaatsen. Daarnaast wordt een parkeerterrein met 500 plaatsen op het terrein Buitenduin gepland. Het stedenbouwkundig bureau Studio Vinke heeft de plannen aangepast volgens de wensen van de raad. Er zijn alternatieven overwogen, maar een ondergrondse parkeergarage blijkt de beste optie. De uitvoering van de plannen kan leiden tot bezwaarprocedures, maar de wijzigingen zijn positief ontvangen tijdens een participatie-avond. De voorbereidingen voor de verkoop van de grond en de bouw starten in de zomer van 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Stedenbouwkundige visie en Beeldkwaliteitsplan Schoorl-centrum". Het doel is om de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan voor Schoorl-centrum te herzien, zodat er ruimte ontstaat voor de bouw van 60 extra woningen aan de Sportlaan. Dit wordt mogelijk gemaakt door de aanleg van een ondergrondse parkeergarage met 116 plaatsen. Het plan omvat ook de aanleg van een parkeerterrein op het terrein Buitenduin. De wijzigingen zijn gebaseerd op eerdere besluiten van de raad en zijn gepresenteerd tijdens een participatie-avond, waar ze positief werden ontvangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de wijzigingen. Het bevat echter weinig gedetailleerde financiële informatie en duurzaamheidsoverwegingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de gewijzigde stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan vaststellen. Dit is een vervolg op eerdere besluiten van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de wijzigingen, rekening houdend met de impact op de gemeenschap, de financiële haalbaarheid en de duurzaamheid van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral op het gebied van financiën en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan vast te stellen.
Participatie:
Er is een participatie-avond georganiseerd, waarbij insprekers en leden van de klankbordgroep betrokken waren. De wijzigingen werden positief ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een aspect dat verder uitgewerkt zal worden bij de tender, maar het is momenteel niet gedetailleerd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd in een eerder raadsvoorstel, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking in dit voorstel. Het is onduidelijk hoe de kosten precies worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundige visie Beeldkwaliteitsplan Schoorl-centrum Sportlaan Ondergrondse parkeergarage Buitenduin Studio Vinke Royal Haskoning DHV Fietsrotonde Participatie-avondVerfijning van de zoekopdracht:
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Agendapunt 4 Wensen en bedenkingen oprichting en deelname stichting Regio Deal Noord-Holland Noord
Regio Deal Noord-Holland Noord: Een Miljoeneninjectie voor Brede Welvaart
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 werd het voorstel voor de oprichting van de Stichting Regio Deal Noord-Holland Noord besproken. Deze stichting, met een budget van 65 miljoen euro, is bedoeld om de samenwerking tussen het Rijk, de provincie Noord-Holland en 23 regionale partners te versterken. Het doel: de brede welvaart in de regio verbeteren door te investeren in onderwijs, werkgelegenheid en de leefomgeving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het voorstel om geen wensen en bedenkingen te uiten over de oprichting van de stichting uitvoerig besproken. De stichting wordt gezien als de meest geschikte vorm voor deze samenwerking, omdat het strategische voordelen biedt en zorgt voor duidelijke juridische en financiële kaders. De gemeente Alkmaar zal als regiokassier optreden en de financiële stromen beheren.Vragen en Zorgen
De raadsleden hadden diverse vragen en zorgen. "Hoe is geborgd dat als de rijksoverheid bezuinigt, de andere deelnemers niet opdraaien voor de kosten?" vroeg raadslid Borst. Wethouder Visserhan stelde gerust: "Het Rijk heeft al besloten dat de middelen beschikbaar komen voor onze regio, dus dat geld zit in de pot."
Een andere zorg was de zichtbaarheid en meetbaarheid van de effecten van de Regio Deal. "Hoe worden de effecten concreet zichtbaar en meetbaar gemaakt voor onze inwoners?" vroeg raadslid Zwart. De wethouder antwoordde dat er elk half jaar een voortgangsrapportage komt, zodat de Raad goed op de hoogte blijft van de ontwikkelingen.
Positieve Kritiek
Ondanks de zorgen was de stemming overwegend positief. "Wij zijn positief ten opzichte van de Regio Deal. Het biedt een unieke kans om als regio structurele knelpunten aan te pakken," aldus raadslid Zwart. Ook D66 toonde zich positief kritisch: "We hadden veel vragen, maar de beantwoording was zorgvuldig en uitgebreid," complimenteerde raadslid De Lange.
Een Hamerstuk
De vergadering eindigde met een brede steun voor het voorstel. "Het is een heel goed initiatief," concludeerde raadslid Bloemkoolk. De Raad besloot het voorstel als hamerstuk te behandelen, waarmee de weg vrij is voor de oprichting van de stichting en de start van de projecten in het vierde kwartaal van 2025.
Met de Regio Deal Noord-Holland Noord lijkt de regio een stap dichterbij een toekomst waarin onderwijs, werkgelegenheid en leefomgeving hand in hand gaan voor een betere brede welvaart.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 wordt een voorstel besproken over de oprichting en deelname aan de Stichting Regio Deal Noord-Holland Noord. Deze stichting is bedoeld om de samenwerking tussen het Rijk, de provincie Noord-Holland en 23 regionale partners, zoals gemeenten, onderwijsinstellingen en ondernemers, te versterken. Het doel is om de brede welvaart in de regio te verbeteren door te investeren in onderwijs, werkgelegenheid en de leefomgeving. Er is een totaalbedrag van 65 miljoen euro beschikbaar voor deze Regio Deal.
Het voorstel vraagt de raden van de betrokken gemeenten om geen wensen en bedenkingen te uiten over de oprichting van de stichting. Een stichting wordt gezien als de meest geschikte vorm voor deze samenwerking, omdat het strategische voordelen biedt, een efficiënte samenwerking mogelijk maakt en zorgt voor duidelijke juridische en financiële kaders. De stichting kan ook na 2030 blijven functioneren, wat bijdraagt aan een duurzame samenwerking in de regio.
De gemeente Alkmaar zal als regiokassier optreden en de financiële stromen beheren. De uitvoering van de Regio Deal is gepland in drie fases, te beginnen met bestuurlijke besluitvorming in de eerste helft van 2025, gevolgd door de start van projecten in het vierde kwartaal van 2025. Tot slot vindt monitoring en evaluatie plaats van 2025 tot 2030. De communicatie over de Regio Deal wordt gecoördineerd via een centraal platform en een programmabureau.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Oprichting en deelname stichting Regio Deal Noord-Holland Noord". Het doel is om de brede welvaart in de regio te versterken door middel van een samenwerking tussen het Rijk, de provincie Noord-Holland en 23 regionale partners. Er wordt een stichting opgericht om de Regio Deal te institutionaliseren en projecten te realiseren op het gebied van onderwijs, werkgelegenheid en leefomgeving. De raad wordt gevraagd geen wensen en bedenkingen te uiten over de oprichting en deelname aan deze stichting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die juridische onderbouwing, governance en financiële aspecten behandelen. Het biedt een duidelijke motivering voor de keuze van een stichting als organisatievorm.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te uiten, wat betekent dat zij instemmen met de oprichting en deelname aan de stichting zonder verdere voorwaarden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde governance-structuur en de keuze voor een stichting als organisatievorm. Dit impliceert vertrouwen in de voorgestelde samenwerking en de verdeling van verantwoordelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in termen van specifieke doelen (brede welvaart), meetbare resultaten (monitoring en evaluatie), en tijdsgebonden fases (tot 2030). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen te uiten, waarmee zij instemmen met de oprichting en deelname aan de stichting.
Participatie:
Het voorstel is tot stand gekomen met input van het programmateam Regio Deal en strategisch adviseurs uit de betrokken gemeenten, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe extra kosten voor de gemeente, aangezien de benodigde middelen zijn opgenomen in de begroting van de Regio Deal. De gemeente Alkmaar beheert de financiële stromen als regiokassier.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regio Deal Noord-Holland Noord Stichting Samenwerking Brede welvaart Triple helix Governance Investering Projecten Monitoring EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Liselotte Verwaaijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Liselotte Verwaaijen - VVD
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Liselotte Verwaaijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Liselotte Verwaaijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
00:41:04 - 00:41:28 - 00:41:46 - 00:42:11 - 00:42:55 - 00:44:10 - 00:46:58 - 00:48:55 - 00:50:05 - 00:50:17 - 00:50:25 - 00:51:06 - 00:52:14 - 00:52:26 - 00:53:53 - 00:54:33 - 00:55:27 - 00:56:13 - 00:56:33 - 00:57:28 - 00:57:48 - 00:58:21 - 00:58:45 - 00:58:55 - 00:59:18
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Agendapunt 5 Scenariokeuze openbare en opengestelde toiletten
Bergen zet in op betere toiletvoorzieningen: Scenario één krijgt unanieme steun
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem gekozen voor het eerste scenario om de openbare toiletvoorzieningen te verbeteren. Dit scenario richt zich op het beter vindbaar maken van bestaande toiletten, de aanleg van natuurtoiletten en uitbreiding van voorzieningen op het strand. Het doel is een gastvrijer verblijfsklimaat voor zowel inwoners als bezoekers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de openbare toiletvoorzieningen in Bergen te verbeteren, uitvoerig besproken. Het eerste scenario, dat zich richt op een communicatiecampagne om bestaande toiletten beter vindbaar te maken, het realiseren van twee natuurtoiletten met subsidie, en het uitbreiden van toiletvoorzieningen op het strand, kreeg unanieme steun van de raadsleden.Wethouder Wiesaen benadrukte het belang van vindbaarheid en toegankelijkheid van bestaande toiletten. "Het doel voor dit college is niet per se om meer openbare toiletvoorzieningen te plaatsen, maar ervoor te zorgen dat de bestaande voorzieningen vindbaar en toegankelijk zijn voor alle doelgroepen," aldus Wiesaen. De gemeente wil zich ook aanmelden bij de HogeNood-app om de zichtbaarheid van toiletten te vergroten.
Tijdens het debat uitte raadslid Borst zijn teleurstelling over het ontbreken van financiële ruimte voor moderne, zelfreinigende toiletten, vooral bij drukbezochte parkeerfaciliteiten. "Dat zou wat ons betreft toch heel fijn zijn," stelde Borst. Wethouder Wiesaen reageerde hierop door te benadrukken dat de kwaliteit van de openbare ruimte voorop staat en dat de huidige analyse geen extra vaste units noodzakelijk maakt, behalve op het strand.
Meerdere raadsleden, waaronder mevrouw Leclerc van GroenLinks, spraken hun steun uit voor de HogeNood-app. "Mooi initiatief," noemde Leclerc het, terwijl ze hoopte dat de mobiele toiletunits op het strand toegankelijk zouden zijn voor mindervaliden en gezinnen met jonge kinderen.
De raad besloot ook dat er na een jaar een evaluatie zal plaatsvinden om te beoordelen of de gekozen aanpak effectief is geweest. "Laten we na een jaar kijken wat deze aanpak ons gebracht heeft," stelde wethouder Wiesaen voor.
Met de unanieme steun voor scenario één, lijkt Bergen een stap dichterbij een gastvrijer verblijfsklimaat voor zowel inwoners als bezoekers. De raad hoopt dat de verbeterde vindbaarheid en toegankelijkheid van toiletvoorzieningen zullen bijdragen aan een positieve ervaring voor iedereen die de gemeente bezoekt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit over het verbeteren van openbare toiletvoorzieningen. Er zijn drie scenario's uitgewerkt. Het voorkeursscenario richt zich op het beter vindbaar maken van bestaande toiletten via een communicatiecampagne, het realiseren van twee natuurtoiletten met subsidie, en het uitbreiden van toiletvoorzieningen op het strand. De gemeente wil zich ook aanmelden bij de HogeNood-app om de zichtbaarheid van toiletten te vergroten. Bij toekomstige bouwprojecten wordt gekeken naar de integratie van toiletten. De raad moet nog beslissen welk scenario wordt uitgevoerd. Het voorstel is gericht op een gastvrijer verblijfsklimaat voor inwoners en bezoekers.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel: Scenariokeuze openbare en opengestelde toiletten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel, getiteld "Scenariokeuze openbare en opengestelde toiletten," richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid en beschikbaarheid van openbare toiletten in de gemeente Bergen. Het voorkeursscenario omvat een communicatiecampagne om bestaande toiletten beter vindbaar te maken, het realiseren van twee natuurtoiletten met subsidie, en het verdichten van het aanbod op het strand. Het doel is om de toegankelijkheid en gastvrijheid van de gemeente te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de scenario's en de bijbehorende financiële en organisatorische implicaties. Het bevat ook een risicoanalyse en een overzicht van de benodigde stappen voor uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde scenario en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad heeft geen invloed op de exacte locaties van de natuurtoiletten, maar kan wel het algehele plan goedkeuren of afwijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voorgestelde scenario en de alternatieven, waarbij ze de kosten, haalbaarheid en impact op de gemeenschap moeten afwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorkeursscenario en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel is gebaseerd op participatie van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden, met input verzameld via enquêtes en rondetafelgesprekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met de nadruk op natuurtoiletten die geen water of elektriciteit verbruiken en het hergebruik van bestaande voorzieningen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten kosten voor de communicatiecampagne, deelname aan de HogeNood-app, en de aanleg en onderhoud van toiletunits. Er is een begrotingswijziging nodig om deze kosten te dekken. De natuurtoiletten worden deels gesubsidieerd, maar er zijn nog steeds jaarlijkse onderhoudskosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare toiletvoorzieningen Communicatiecampagne Natuurtoiletten HogeNood-app Toiletalliantie Strandbeleid Subsidie Mobiliteit/toegankelijkheid Duurzaamheid GebiedsontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Caroline leClercq - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Liselotte Verwaaijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Caroline leClercq - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker -
Peter de Lange - D66
Liselotte Verwaaijen - VVD
Johanne Hendriks - PvdA
Agendapunt 6.1 Gezondheidsdienst HN (GGD)
Raadsvergadering over GGD Hollands Noorden: Complimenten en Kritische Vragen
Tijdens de raadsvergadering van 19 juni 2025 werd het voorstel besproken over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel om geen zienswijze te geven over het rekeningresultaat 2024, maar wel een positieve zienswijze over de begroting 2026, inclusief bezuinigingsscenario's, leidde tot een levendig debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De vergadering begon met een positieve noot, waarbij meerdere raadsleden hun waardering uitspraken voor de wethouder die erin geslaagd was om Veilig Thuis veilig te stellen. "Een mega compliment voor onze wethouder," aldus raadslid Bloemkoolk. De toevoeging van het positieve jaarresultaat van €75.000 aan een bestemmingsreserve voor Veilig Thuis werd alom geprezen.Toch waren er ook zorgen. Raadslid Bloemkoolk uitte bezorgdheid over de financiële problemen bij ketenorganisaties van Veilig Thuis, die mogelijk de toekomst van de organisatie zouden kunnen bemoeilijken. "Zijn er ketenorganisaties die financiële problemen ondervinden?" vroeg hij zich af.
Mevrouw Hendriks complimenteerde eveneens de bestemmingsreserve, maar vroeg om meer duidelijkheid over het uiteindelijke bezuinigingspercentage. "Als maatregel 15 niet doorgaat, komt het percentage op 5%," merkte ze op.
Een ander punt van discussie was het kort geding dat de GGD had aangespannen over een verloren aanbesteding voor medische arrestantenzorg. Raadslid Borst vroeg zich af hoe het kon dat de GGD moest concurreren voor zorgopdrachten. "Hoe gek is het eigenlijk dat je ook gaat knokken voor opdrachten in de zorg?" vroeg hij.
De bezuinigingen op de jeugdgezondheidszorg (JGZ) werden ook kritisch bekeken. Raadslid Coremans vroeg zich af of het sociaal team van de gemeente taken zou overnemen die de GGD niet meer kon uitvoeren. De wethouder verzekerde dat er goed was geanticipeerd op deze veranderingen en dat het sociaal team goed geëquipeerd was om deze taken over te nemen.
De vergadering eindigde met een algemene consensus dat het voorstel als hamerstuk kon worden aangenomen. "Wat ons betreft is het een hamerstuk," concludeerde raadslid Zwart, waarmee hij de mening van de meeste aanwezigen verwoordde. De wethouder kreeg nogmaals complimenten voor zijn inzet en het vermogen om in een veld van 16 gemeenten het algemeen belang te behartigen.
Met deze positieve noot werd het debat afgesloten en werd het voorstel zonder verdere tegenstand aangenomen. De vergadering ging verder met de volgende agendapunten, waarbij de focus lag op andere gemeenschappelijke regelingen.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 staat een voorstel op de agenda over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel is om geen zienswijze te geven over het rekeningresultaat 2024, maar wel een positieve zienswijze over de begroting 2026, inclusief bezuinigingsscenario's. De GGD Hollands Noorden, een samenwerking van 16 gemeenten, richt zich op publieke gezondheid en preventie. Er is een positief jaarresultaat van €75.000 in 2024, dat voorgesteld wordt toe te voegen aan een bestemmingsreserve voor Veilig Thuis, om wachtlijsten weg te werken. De begroting 2026 is sluitend, ondanks bezuinigingen. Er zijn zorgen over de financiële risico's en de algemene reserve, die in 2026 mogelijk niet toereikend is. De gemeenteraden hebben de mogelijkheid om hun zienswijzen te geven tot 25 juni 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 GGD Hollands Noorden". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze af te geven op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 van de GGD Hollands Noorden en een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2026, inclusief het bezuinigingsscenario. Het rekeningresultaat van 2024 wordt voorgesteld om te worden toegevoegd aan een bestemmingsreserve voor Veilig Thuis, om wachtlijsten weg te werken. De begroting 2026 is sluitend, mede door bezuinigingsmaatregelen, en houdt rekening met de zienswijzen van de gemeenteraden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie, de voorgestelde bestemmingen van middelen, en de context van de bezuinigingen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke impact van de bezuinigingen op de dienstverlening.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet afgeven van een zienswijze op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de GGD Hollands Noorden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat en de begroting, inclusief de bezuinigingen. Dit omvat het afwegen van financiële verantwoordelijkheid tegen de impact op publieke diensten zoals Veilig Thuis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de bezuinigingen kan in twijfel worden getrokken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2026.
Participatie:
Er is enige participatie geweest, met gesprekken tussen raadsambassadeurs en de regievoerder van de BUCH Werkorganisatie. Er is echter geen uitgebreide participatie van het bredere publiek of andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp in dit voorstel opgenomen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, met een positief jaarresultaat van €75.000 dat wordt toegevoegd aan een bestemmingsreserve. De begroting 2026 is sluitend, maar er zijn risico's door bezuinigingen en een ontoereikende algemene reserve. De financiële dekking voor de bezuinigingen en de impact op de reserves zijn duidelijk beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Zienswijze Begroting 2026 Rekeningresultaat 2024 Veilig Thuis Bestemmingsreserve Bezuinigingsscenario Algemene reserve Cao-gat VolksgezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Johanne Hendriks - PvdA
Peter de Lange - D66
Agendapunt 6.2 Zaffier
Gemeenteraad Zaffier: Unanieme Steun voor Voorstel, Maar Vragen over Raadscommissie Blijven
De gemeenteraad van Zaffier heeft op 19 juni 2025 het voorstel besproken over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026. Het voorstel om geen zienswijze af te geven, kreeg brede steun, maar er bleven vragen over de oprichting van een raadscommissie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 19 juni werd het voorstel over de financiële toekomst van Zaffier besproken. Zaffier, verantwoordelijk voor taken zoals inburgering en armoedebestrijding, heeft een positief financieel resultaat van €363.000 in 2024. Dit bedrag wordt deels gereserveerd voor sociale ontwikkelbedrijven en deels toegevoegd aan de algemene reserve. De begroting voor 2026 houdt rekening met bezuinigingen en is afgestemd op de wensen van de deelnemende gemeenten.Het debat verliep soepel, met weinig vragen vanuit de raad. "Dat is wel eens anders geweest," merkte een raadslid op. De positieve samenwerking met de ambtenaren van Zaffier werd geprezen. "Het contact met de ambtenaar bij de boeg over Zaffier verloopt echt uitstekend," aldus de heer Bloemkoolk, een van de ambassadeurs voor Zaffier. Hij noemde het voorstel een "hamerstuk", wat betekent dat het zonder verdere discussie kan worden goedgekeurd.
Toch was er een vraag die de gemoederen bezighield: de oprichting van een raadscommissie. De heer Koreman vroeg naar de voortgang hiervan. "Ik was benieuwd hoe ver het staat bij Zaffier met de raadscommissie. Wanneer gaat die geïnstalleerd worden?" vroeg hij. Hoewel deze vraag eigenlijk in de eerste termijn gesteld had moeten worden, werd hij toch beantwoord. De verwachting is dat de raadscommissie na de zomer via het algemeen bestuur in september zal worden geïnstalleerd.
De vergadering eindigde met een unanieme steun voor het voorstel, maar de vraag over de raadscommissie blijft voorlopig onbeantwoord. "We zitten midden in het proces en er wordt keihard aan gewerkt," verzekerde de heer Biezehaan. Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, waarmee de raad zijn vertrouwen in Zaffier en de voorgestelde financiële plannen bevestigde.
Samenvatting
Op 19 juni 2025 bespreekt de gemeenteraad een voorstel over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van Zaffier. Het voorstel is dat de raad geen zienswijze afgeeft op beide onderwerpen. Zaffier voert taken uit zoals inburgering en armoedebestrijding en heeft een positief financieel resultaat van €363.000 in 2024. Dit bedrag wordt deels gereserveerd voor sociale ontwikkelbedrijven en deels toegevoegd aan de algemene reserve. De begroting 2026 houdt rekening met bezuinigingen en is afgestemd op de wensen van de deelnemende gemeenten. Er is geen gezamenlijke harmonisatie bereikt, maar er is wel overeenstemming over maandelijkse bevoorschotting en hypotheekaflossing. De raad kan tot 25 juni een zienswijze indienen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 Zaffier
Samenvatting: Het voorstel betreft het afzien van een zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van Zaffier. De begroting is opgesteld met inachtneming van de door gemeenten gewenste bezuinigingen en maatregelen. Er is geen gezamenlijke harmonisatie bereikt, maar wel breed draagvlak voor bepaalde financiële maatregelen. De raad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven, aangezien de begroting voldoet aan de eerder vastgestelde kaders en afspraken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële en beleidsmatige aspecten van de bestemming van het rekeningresultaat en de begroting behandelt. Het biedt inzicht in de financiële positie van Zaffier en de gemaakte afspraken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de bestemming van het rekeningresultaat en de begroting. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze af te geven, wat betekent dat de raad instemt met de voorgestelde bestemming en begroting.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet afgeven van een zienswijze op de financiële stukken van Zaffier. Dit omvat het accepteren van de voorgestelde financiële maatregelen en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen, zoals de toevoeging aan de algemene reserve. Het is realistisch en tijdgebonden, gezien de deadlines voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van Zaffier.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien de raadsambassadeurs hebben afgezien van verdere gesprekken omdat de zienswijze al is verwerkt in de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het positieve resultaat van €363.000 wordt verdeeld over de bestemmingsreserve en de algemene reserve. De begroting houdt rekening met indexaties en bezuinigingsmaatregelen. Er is geen directe dekking nodig, aangezien het resultaat positief is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Zienswijze Begroting 2026 Jaarrekeningresultaat 2024 Algemene reserve Sociaal ontwikkelbedrijf Participatiewet Gemeenschappelijke regelingen Bezuinigingspercentages ArbeidsparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Paul Korremans - CDA
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Johanne Hendriks - PvdA
Henk Borst - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Agendapunt 6.3 Cocensus
Gemeente Bergen: Groen Licht voor Cocensus Plannen
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 heeft de gemeente Bergen zonder veel discussie ingestemd met de financiële plannen van de gemeenschappelijke regeling Cocensus. De raad besloot geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat 2024 en de eerste begrotingswijziging 2025, en stemde in met de conceptbegroting voor 2026.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 bespreekt de gemeente Bergen een voorstel over de financiële plannen van de gemeenschappelijke regeling Cocensus. Het voorstel gaat over de bestemming van het rekeningresultaat 2024, de conceptbegroting 2026 en de eerste begrotingswijziging 2025. Er wordt voorgesteld om geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat 2024 en de eerste begrotingswijziging 2025. Voor de begroting 2026 wordt voorgesteld om de raad op de hoogte te houden van onderzoeken naar besparingsmogelijkheden bij belastingharmonisatie en centralisatie van administraties. De bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt in 2026 met 3,2% naar € 945.000. Cocensus verwacht mogelijke uitbreidingen van taken door veranderingen in het belastingstelsel en werkt aan verbeteringen in informatiebeveiliging en gegevensbeheer. De raad wordt betrokken bij de besluitvorming en kan zienswijzen indienen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze op de bestemming van het rekeningresultaat 2024, de conceptbegroting 2026 en de 1ste begrotingswijziging 2025 van de gemeenschappelijke regeling Cocensus.
- Samenvatting: Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de financiële stukken van de GR Cocensus. Er wordt geen zienswijze afgegeven op het rekeningresultaat 2024 en de 1ste begrotingswijziging 2025. Voor de begroting 2026 wordt de raad gevraagd op de hoogte te blijven van besparingsonderzoeken. De financiële impact van deze besparingen moet in de laatste begrotingswijziging 2026 worden beschreven. De raad moet het besluit kenbaar maken aan het bestuur van de GR Cocensus.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante financiële documenten en contextuele informatie bevat. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie en de verwachte ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven op de begroting 2026 en op de hoogte blijven van de besparingsonderzoeken. De raad heeft geen directe invloed op beleidsmatige aspecten, aangezien de GR Cocensus een uitvoeringsorganisatie is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of zij aanvullende opmerkingen of bezwaren willen maken over de financiële plannen en besparingsmogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, vooral met betrekking tot de besparingsonderzoeken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de besparingen is nog niet gekwantificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze kenbaar te maken aan het bestuur van de GR Cocensus.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van regionale raadsinformatieavonden, waar raadsleden hun zienswijzen kunnen afstemmen met andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de duurzame huisvesting van Cocensus met zonnepanelen en andere energiebesparende maatregelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de bijdrage van Bergen aan de GR Cocensus met 3,2%, wat resulteert in een totale bijdrage van € 945.000 in 2026. De dekking komt uit de reguliere gemeentelijke bijdragen en er zijn geen extra kosten door de besparingsonderzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Zienswijze Begroting 2026 Besparingsmogelijkheden Gemeenschappelijke regeling Indexering Belastingen Weerstandsvermogen Secundaire objectkenmerken ArbeidsmarktVerfijning van de zoekopdracht:
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Agendapunt 6.4 Werkorganisatie BUCH
Gemeenteraad Bergen Bespreekt Bestemming Overschot: "Een Avond van Complimenten"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Op 19 juni 2025 kwam de gemeenteraad van Bergen bijeen om te debatteren over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de Werkorganisatie BUCH. Het voorstel vraagt om een zienswijze over het gebruik van een overschot van €725.000 voor ruimtelijke ontwikkeling en ICT in 2025. De raad heeft tot 25 juni om hun zienswijze kenbaar te maken.Tijdens de vergadering werd al snel duidelijk dat er veel lof was voor de inspanningen van de Werkorganisatie BUCH. "Het is de avond van de complimenten," merkte een raadslid op. De positieve financiële resultaten van 2024 en de opgestelde begroting voor 2026, die alleen noodzakelijke investeringen bevat, werden goed ontvangen.
Meneer Koremans, die als ambassadeur fungeert, uitte wel zijn zorgen over de gewijzigde lay-out van de jaarstukken. "We waren er niet op voorbereid," zei hij, en hij vroeg om een eenduidige presentatie in de toekomst. Wethouder Visan erkende het probleem en beloofde dat toekomstige veranderingen duidelijk gecommuniceerd zullen worden.
De discussie over de lange termijnstrategie van de BUCH-organisatie kwam ook aan bod. Meneer Borst vroeg zich af waarom er geen informatie was over de periode na 2026. Wethouder Visan verzekerde dat er rekening wordt gehouden met de bestuurlijke toekomst van de vier gemeenten en dat er een strategisch plan is opgesteld.
De raad was overwegend positief over het voorstel. "Wij ondersteunen van harte dit voorstel," zei meneer Zwart. Mevrouw Hendriks voegde toe: "Het gaat gewoon hartstikke goed." De vergadering eindigde met een algemene consensus om het voorstel als hamerstuk door te sturen naar de raad.
De bijeenkomst werd afgesloten met een knipoog naar de praktische zaken van de avond. "De hoge nood app is hier nog niet ingevoerd," grapte een raadslid, verwijzend naar de beschikbaarheid van openbare toiletten. Ondanks deze kleine logistieke uitdaging, was de sfeer optimistisch en constructief.
Samenvatting
Op 19 juni 2025 bespreekt de gemeenteraad van Bergen een voorstel over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de Werkorganisatie BUCH. Het voorstel vraagt de raad om een zienswijze te geven over het gebruik van een overschot van €725.000 voor ruimtelijke ontwikkeling en ICT in 2025. Daarnaast wordt de raad gevraagd om in te stemmen met de begroting 2026, waarin alleen noodzakelijke investeringen worden gedaan en ombuigingen in de bedrijfsvoering zijn doorgevoerd. De raad kan tot 25 juni 2025 hun zienswijze kenbaar maken. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college. De voorgestelde zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten. Risico's zoals het weerstandsvermogen en de krapte op de arbeidsmarkt worden ook besproken. De financiële resultaten van 2024 laten een positief resultaat zien, en de begroting 2026 is opgesteld op basis van de kadernota 2026. Na besluitvorming wordt het bestuur van de Werkorganisatie BUCH geïnformeerd over de zienswijzen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en begroting 2026 gemeenschappelijke regeling (GR) Werkorganisatie BUCH." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een zienswijze te geven over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel omvat het erkennen van de inzet van medewerkers, het beschikbaar stellen van €725.000 voor ruimtelijke ontwikkeling en ICT, en het verzoek aan het bestuur om alleen noodzakelijke investeringen te doen. De raad wordt gevraagd om deze zienswijzen aan het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde financiële informatie, een toelichting op de voorgestelde zienswijzen, en een overzicht van de risico’s en financiële consequenties. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de lange termijn effecten van de voorgestelde financiële beslissingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de bestemming van het rekeningresultaat en de begroting van de GR Werkorganisatie BUCH. Dit houdt in dat de raad invloed kan uitoefenen op de financiële en beleidsmatige keuzes van de werkorganisatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het beschikbaar stellen van de niet bestede budgetten voor 2025 en of zij de voorgestelde ombuigingen en investeringen in de begroting 2026 steunt. Dit vereist een afweging tussen financiële prudentie en de noodzaak om strategische doelen te behalen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdslijnen voor de resultaten van de investeringen in ruimtelijke ontwikkeling en ICT. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet concreet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen goedkeurt en deze aan het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH kenbaar maakt.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder het beschikbaar stellen van €725.000 voor 2025. De dekking komt uit het positieve rekeningresultaat van 2024. Er is een risico dat de werkorganisatie BUCH niet in staat is om zelf weerstandsvermogen op te bouwen, waardoor financiële tegenvallers door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Zienswijze Rekeningresultaat 2024 Begroting 2026 Ombuigingen Ruimtelijke Ontwikkeling ICT Kadernota 2026 Weerstandsvermogen Gemeenschappelijke Regeling (GR)Verfijning van de zoekopdracht:
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Marco Wiesehahn-Vrijman - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Peter de Lange - D66
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Agendapunt 6.6 Omgevingsdienst NHN (OD)
Gemeenteraad Bergen Debatteert Heftig over Toekomst Omgevingsdienst
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 stond de toekomst van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) centraal. De gemeenteraad van Bergen besprak de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026. Het debat was fel, met zorgen over de robuustheid van de organisatie en de uitvoering van wettelijke taken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering uitten verschillende raadsleden hun zorgen over de financiële en organisatorische situatie van de OD NHN. De ambassadeurs van de raad benadrukten de noodzaak van een robuuste organisatie. "We maken ons zorgen over het ontbreken van middelen voor robuustheid in de begroting," aldus een van de sprekers. Er werd gepleit voor bezuinigingen zonder dat dit ten koste gaat van de wettelijke taken.D66 sloot zich aan bij de zorgen en wees op de mogelijke gevolgen voor de woningbouw. "Als de OD zijn taken niet meer kan uitoefenen, heeft dat ook gevolgen voor woningbouw," waarschuwde een raadslid. De partij overweegt amendementen in te dienen om de voorgestelde bezuinigingen te herzien.
Wethouder Breerd probeerde de gemoederen te bedaren door te wijzen op landelijke uitdagingen voor omgevingsdiensten. "Er is een landelijke opdracht om robuust te worden," legde hij uit. Hij benadrukte dat er intensieve gesprekken plaatsvinden om tot oplossingen te komen, waaronder mogelijke schaalvergroting en efficiencyonderzoeken.
De VVD toonde zich in principe voorstander van het voorstel, maar stond open voor amendementen. "We zien het als een incentive om de organisatie juist goed op orde te krijgen," aldus een VVD-raadslid. GroenLinks en andere partijen gaven aan uit te kijken naar het amendement van het CDA, dat in samenwerking met andere gemeentes wordt opgesteld.
Het debat maakte duidelijk dat de toekomst van de OD NHN een belangrijk en complex onderwerp is voor de gemeenteraad van Bergen. De raad heeft tot 25 juni de tijd om hun zienswijze kenbaar te maken, en het belooft een spannend vervolg te worden in de raadsvergadering van 19 juni.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 zal de gemeenteraad van Bergen een besluit nemen over de zienswijze op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorgestelde besluit omvat het geven van een positieve zienswijze op de resultaatbestemming 2024, mits er wordt ingezet op efficiency en samenwerking met professionele begeleiding. Voor de begroting 2026 wordt voorgesteld in te stemmen met de indexatie en herziening van de verdeling van asbestsloopmeldingen, maar niet met de bezuinigingsscenario’s. Het Dagelijks Bestuur van de OD NHN wordt gevraagd om een verlaging van 5% door te voeren op de gemeentelijke bijdragen, met uitzondering van bepaalde onderwerpen. De raad heeft tot 25 juni de tijd om hun zienswijze kenbaar te maken. De besluitvorming is nog niet afgerond en de raad zal hierover nog een beslissing nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Resultaatbestemming 2024". Het voorstel betreft de bestemming van het positieve financiële resultaat van het boekjaar 2024, dat in totaal € 1.690.000 bedraagt. Het Algemeen Bestuur (AB) besluit om een bestemmingsreserve genaamd "Robuustheid" te vormen en hieraan € 1 miljoen toe te voegen. Dit bedrag wordt verdeeld over de resultaten van de Milieutaken (€ 610.000) en VTH-Plustaken (€ 390.000). Het resterende bedrag van € 690.000 van de VTH-Plustaken wordt uitgekeerd aan de Provincie Noord-Holland. Het doel is om de OD NHN te ondersteunen bij de uitvoering van het Plan van Aanpak Robuustheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de bestemming van het financiële resultaat duidelijk uiteenzet en de verdeling van de middelen specificeert. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over het Plan van Aanpak Robuustheid en hoe de bestemmingsreserve precies zal worden ingezet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om hun zienswijze over de conceptbestemming van het rekeningresultaat naar voren te brengen. Het dagelijks bestuur reageert op deze zienswijzen en voegt deze toe aan de uiteindelijke resultaatbestemming die aan het AB wordt aangeboden.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van financiële middelen, namelijk de vorming van een bestemmingsreserve voor robuustheid versus directe uitkering van het resultaat aan de deelnemende partijen. Er moet ook worden besloten over de verdeling van de lasten tussen gemeenten en provincie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke bedragen en doelen noemt. Echter, het mist details over de specifieke doelen en tijdlijnen van het Plan van Aanpak Robuustheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de vertegenwoordigende organen van de deelnemers hun zienswijze kunnen geven, wat een vorm van participatie inhoudt. Er is echter geen verdere informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële robuustheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: er wordt € 1 miljoen gereserveerd voor robuustheid en € 690.000 uitgekeerd aan de provincie. Het voorstel geeft aan dat de structurele lasten voor het Plan van Aanpak Robuustheid jaarlijks € 1,7 miljoen bedragen, maar het dekt niet hoe deze structurele lasten verder gefinancierd zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Resultaatbestemming Bestemmingsreserve Robuustheid Exploitatieresultaat VTH-Plustaken Positief totaalresultaat Plan van Aanpak Robuustheid Gemeenschappelijke Regeling Milieutaken Provincie Noord-Holland Structurele lasten Bijdragen gemeenten/provincieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de ontwerpbegroting 2026 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorstel omvat een positieve zienswijze op de resultaatbestemming 2024, mits er wordt ingezet op efficiency en samenwerking. Voor de begroting 2026 wordt ingestemd met de indexatie en herziening van asbestsloopmeldingen, maar niet met de bezuinigingsscenario’s. De raad wordt gevraagd een verlaging van 5% op de lumpsumbijdragen door te voeren, met uitzondering van bepaalde onderwerpen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide onderbouwing van de financiële resultaten en de voorgestelde bestemmingen. Het bevat echter enkele openstaande punten, zoals de financiering van het Plan van aanpak Robuustheid.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven op zowel de resultaatbestemming 2024 als de ontwerpbegroting 2026. Dit omvat het goedkeuren van de voorgestelde financiële maatregelen en het geven van richtlijnen voor toekomstige bezuinigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiële maatregelen, waaronder de indexatie en de herziening van asbestsloopmeldingen, en de afwijzing van de bezuinigingsscenario’s. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de verlaging van de gemeentelijke bijdragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en percentages. Echter, de financiering van het Plan van aanpak Robuustheid is nog niet geregeld, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de OD NHN.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met nadruk op energiebesparing en circulaire initiatieven binnen de milieutaken van de OD NHN.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de deelnemers, aangezien het positieve resultaat van 2024 geen nadelige impact heeft op de gemeentelijke begroting. De begroting 2026 houdt rekening met een indexering van 7,34%, wat geen nadeel oplevert voor de gemeentelijke begroting. De financiering van het Plan van aanpak Robuustheid blijft echter een aandachtspunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Zienswijze Rekeningresultaat 2024 Begroting 2026 Plan van aanpak Robuustheid Milieutaken VTH-plustaken Bezuinigingsscenario’s Gemeenschappelijke Regelingen IndexatieVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Henk Borst - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Johanne Hendriks - PvdA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Peter de Lange - D66
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Onbekende spreker -
Henk Borst - Ons Dorp
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Johanne Hendriks - PvdA
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Agendapunt 6.7 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Raadsvergadering Alkmaar: Historisch Centrum krijgt financiële impuls voor innovatie
Tijdens de raadsvergadering van 19 juni 2025 werd een voorstel besproken over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het voorstel beoogt een deel van het positieve resultaat te reserveren voor innovatie en achterstanden, terwijl ook verduurzaming hoog op de agenda staat.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 zal een voorstel worden besproken over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het voorstel adviseert om € 6.940 toe te voegen aan de algemene reserve, zodat deze de maximale omvang van 2,5% van het kostentotaal bereikt. Het resterende positieve resultaat van € 33.875 wordt voorgesteld voor een bestemmingsreserve 'Innovatie & Achterstanden'. Er wordt geen zienswijze afgegeven op de begroting 2026, omdat het bestuur van de GR RHCA al heeft besloten tot een bezuiniging van 3%, zoals voorgesteld door de BCH-gemeenten. De raad kan tot en met 25 juni een zienswijze indienen. Het voorstel benadrukt ook de noodzaak van verduurzaming van de klimaatinstallatie om energiekosten te verlagen. Risico's zoals minder opbrengst uit aanvullende diensten en hogere energiekosten worden erkend, maar het weerstandsvermogen wordt als voldoende beschouwd om deze op te vangen. Na besluitvorming zal het dagelijks bestuur van GR RHCA worden geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 GR RHCA
Samenvatting: Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen (NH) over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het positieve resultaat van 2024 bedraagt €40.815, waarvan €6.940 wordt toegevoegd aan de algemene reserve om deze op 2,5% van het kostentotaal te brengen. Het resterende bedrag van €33.875 wordt bestemd voor een nieuwe reserve 'Innovatie & Achterstanden'. Voor de begroting 2026 wordt een bezuiniging van 3% voorgesteld, in lijn met de zienswijze van de BCH-gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke financiële onderbouwing en verwijzingen naar relevante wet- en regelgeving. Het bevat ook een risicoanalyse en een verduurzamingsplan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van controlerend orgaan en kan een zienswijze indienen over de financiële ontwikkelingen en de bestemming van het rekeningresultaat.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat en de begroting, inclusief de bezuiniging van 3%.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van externe factoren zoals de energiemarkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze aan het bestuur van de GR RHCA kenbaar te maken.
Participatie:
Er is geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met plannen voor de verduurzaming van de klimaatinstallatie om energiekosten te verlagen.
Financiële gevolgen:
Het positieve resultaat van €40.815 wordt deels toegevoegd aan de algemene reserve en deels aan een nieuwe bestemmingsreserve. De financiële gevolgen zijn gedekt binnen de bestaande middelen, en er is een bezuiniging van 3% op de gemeentelijke bijdragen voorgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Rekeningresultaat 2024 Begroting 2026 GR RHCA (Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar) Algemene reserve Bestemmingsreserve ‘Innovatie & Achterstanden’ Bezuiniging Archiefbeheer Digitale ontwikkelingen EnergiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Agendapunt 6.8 Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken
Gemeenteraad Alkmaar: Rekeningresultaat VVI Alkmaar e.o. als hamerstuk behandeld
De gemeenteraad van Alkmaar heeft op 19 juni 2025 het voorstel besproken om geen zienswijze af te geven op het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de VVI Alkmaar e.o. De stukken zijn compleet en in lijn met eerdere begrotingen, en de financiële resultaten zijn neutraal. Het voorstel werd zonder veel discussie als hamerstuk aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd al snel duidelijk dat het voorstel weinig controverse opriep. "Het is absoluut geen spannende gemeenschappelijke regeling," merkte een raadslid op. De VVI Alkmaar e.o., die de deelnemende gemeenten vertegenwoordigt als aandeelhouder van de HVC, heeft beperkte activiteiten en wordt volgens de raad op een goede manier gemanaged. "We hebben op zichzelf geen zeg, maar vragen en wij zouden ook eigenlijk willen voorstellen om dit als een hamerstuk te behandelen," klonk het verder.Toch was er een moment van discussie toen raadslid Van Leijen een vraag stelde over de vuilophaaldienst en de keuzes die in het verleden zijn gemaakt. Hij vroeg zich af of de gemeente destijds de juiste beslissingen had genomen met betrekking tot de vuilverbranding en de samenwerking met de HVC. De voorzitter wees erop dat de VVI niet direct over de vuilophaaldienst gaat, maar dat de vraag begrijpelijk was gezien de associatie met afvalinzameling.
Wethouder Briett reageerde kort: "Ik wil er niet al te zwaar op ingaan, maar deze stukken gaan daar niet over. We hebben recentelijk een uitgebreide nieuwsbrief gedeeld waarin we de prestaties op het gebied van afvalverwerking hebben besproken. Het goede nieuws is dat de afvalkosten voor onze inwoners lager liggen dan in andere gemeenten in Noord-Holland."
Na deze korte uitwisseling werd het voorstel zonder verdere opmerkingen aangenomen. Het bestuur van de VVI zal worden geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
Samenvatting
Op 19 juni 2025 bespreekt de gemeenteraad een voorstel over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de VVI Alkmaar e.o. Het voorstel is om geen zienswijze af te geven op deze stukken, omdat ze compleet en in lijn met eerdere begrotingen zijn. De VVI Alkmaar e.o. heeft beperkte activiteiten en vertegenwoordigt de deelnemende gemeenten als aandeelhouder van de HVC. De financiële resultaten van 2024 zijn neutraal, en de begroting voor 2026 past binnen de budgettaire kaders van de gemeente. Na besluitvorming wordt het bestuur van de VVI geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 VVI Alkmaar e.o.
Samenvatting: Het voorstel betreft het afzien van het afgeven van een zienswijze op zowel het rekeningresultaat 2024 als de ontwerpbegroting 2026 van de VVI Alkmaar e.o. De VVI, die geen wettelijke taken vervult, vertegenwoordigt deelnemende gemeenten als aandeelhouder van de HVC. De jaarstukken en begroting zijn consistent met voorgaande jaren en voldoen aan de relevante richtlijnen. De financiële resultaten zijn stabiel, met een rekeningresultaat van €0 voor 2024. De kosten voor 2026 worden naar rato verdeeld onder de deelnemende gemeenten. Er zijn geen risico's of duurzaamheidsoverwegingen gemeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en biedt een gedetailleerde uitleg over de financiële resultaten en de begroting. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om geen zienswijze af te geven op de jaarstukken 2024 en de begroting 2026 van de VVI Alkmaar e.o.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze af te geven, wat impliceert dat zij tevreden zijn met de huidige financiële en beleidsmatige koers van de VVI.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het voorgestelde besluit om geen zienswijze af te geven op de jaarstukken en begroting van de VVI.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten voor secretariaat en administratie, die naar rato worden verdeeld. Voor Bergen bedragen deze kosten €3.700 voor 2026. De begroting past binnen de bestaande budgettaire kaders van de gemeente. De daling van de garantstellingprovisie is ook financieel gunstig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VVI Alkmaar e.o. Zienswijze Rekeningresultaat 2024 Begroting 2026 Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Afvalstoffen Gemeenschappelijke regeling HVC Garantstellingprovisie BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Paul Korremans - CDA
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Kees van Leijen - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ernest Briet - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Agendapunt 6.5 Veiligheidsregio NHN
Gemeenteraad Bergen Steunt Begroting Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens een recent debat besloten om een positieve zienswijze af te geven over de begroting 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het voorstel om geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat van 2024 werd eveneens besproken. De raad benadrukt het belang van bezuinigingen en efficiëntieverbeteringen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering in Bergen werd het voorstel besproken om geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat van 2024, maar wel een positieve zienswijze over de begroting 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De Veiligheidsregio, verantwoordelijk voor brandweerzorg, ambulancezorg en crisisbeheersing, heeft een sluitende begroting voor 2026 met een bezuiniging van 4%.D66-raadslid en ambassadeur van de veiligheidsregio, de heer De Lange, gaf aan dat zijn partij zich kan vinden in de voorgestelde bezuinigingen. "De directeur van de veiligheidsdienst heeft ons verzekerd dat de bezuinigingen niet zullen leiden tot onveilige situaties," aldus De Lange. Hij benadrukte dat de efficiëntieverbeteringen intern kunnen worden gerealiseerd zonder afbreuk te doen aan de veiligheid.
De gemeenteraad van Bergen vraagt de Veiligheidsregio om een meerjarenplan om de begroting structureel op orde te krijgen. Nieuwe taken moeten alleen worden aangenomen als er voldoende financiering is. De gemeentelijke bijdrage aan de begroting is gebaseerd op het aantal inwoners, wat betekent dat de financiële lasten eerlijk worden verdeeld.
Burgemeester Marjan van Kampen, verantwoordelijk voor de portefeuille van de veiligheidsregio, was aanwezig bij het debat. De raad besloot dat het voorstel als hamerstuk naar de volgende raadsvergadering kan worden gebracht. "Het was een constructieve bijeenkomst," concludeerde de voorzitter.
Met deze positieve zienswijze wil de gemeenteraad van Bergen bijdragen aan een efficiënte en financieel gezonde veiligheidsregio, zonder concessies te doen aan de veiligheid van haar inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over de zienswijze op de jaarstukken 2024 en de begroting 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het voorstel is om geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat van 2024, maar wel een positieve zienswijze over de begroting 2026. De raad wil dat de Veiligheidsregio zich blijft richten op bezuinigingen en efficiëntieverbeteringen en vraagt om een meerjarenplan om de begroting structureel op orde te krijgen. Nieuwe taken moeten alleen worden aangenomen als er voldoende financiering is. De begroting voor 2026 is sluitend en bevat een bezuiniging van 4%. De gemeentelijke bijdrage aan de begroting is gebaseerd op het aantal inwoners. De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord voert taken uit op het gebied van brandweerzorg, ambulancezorg en crisisbeheersing. De raad zal na besluitvorming de zienswijze aan het bestuur van de Veiligheidsregio kenbaar maken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze jaarstukken 2024 en begroting 2026 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het raadsvoorstel stelt voor om geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat 2024, maar wel een positieve zienswijze op de begroting 2026. De raad benadrukt het belang van bezuinigingen en efficiencyverbeteringen en vraagt om een meerjarenplan voor structurele begrotingsordening. Nieuwe taken mogen alleen worden aangenomen met dekkende financiering. De zienswijze wordt aan het bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord gestuurd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en verwachtingen voor de Veiligheidsregio. Het bevat ook een uitgebreide toelichting en achtergrondinformatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de begroting en jaarstukken van de Veiligheidsregio. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de financiële en beleidsmatige keuzes van de Veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, inclusief de nadruk op bezuinigingen, efficiencyverbeteringen, en het niet aannemen van nieuwe taken zonder financiering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verwachtingen van bezuinigingen en het opstellen van een meerjarenplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze aan het bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord kenbaar te maken.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp in dit voorstel beschouwd.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de deelnemende gemeenten, aangezien het negatieve resultaat van 2024 wordt gedekt door reserves. De begroting 2026 is sluitend, met een bezuiniging van 4% om indexatie te compenseren. De bijdrage van de gemeente Bergen aan de begroting is € 3.189.519.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Begroting 2026 Zienswijze Meerjarenplan Bezuinigingen Efficiencyverbetering Gemeenschappelijke Regeling Exploitatieresultaat 2024 Reserves KadernotaVerfijning van de zoekopdracht: