06-03-2014 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 01. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 30 januari 2014
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 18 februari 2014
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 5 tot en met week 9 - raad 6 maart 2014
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.4 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie Gemeentebelangen BES inzake bomennota
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 04. 03-013: Voorstel betreft kennis te nemen van het onderzoeksrapport: Grip op gemeenschappelijke regelingen en het vaststellen van het gezamenlijke visiedocument gemeenschappelijke regelingen van de BUCH gemeenten
BUCH-gemeenten slaan handen ineen voor gezamenlijke visie
De BUCH-gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo hebben een belangrijke stap gezet naar een gezamenlijke toekomst. Tijdens de raadsvergadering werd het visiedocument voor de Gemeenschappelijke Regelingen unaniem vastgesteld, zonder dat er een debat aan te pas kwam.
Samenvatting
Het voorstel aan de raad betreft het vaststellen van een gezamenlijk visiedocument voor de Gemeenschappelijke Regelingen van de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). Dit is naar aanleiding van moties in de gemeenteraden van Heiloo en Castricum, die vragen om een duidelijke overkoepelende visie op deze regelingen. Het onderzoeksrapport "Grip op Gemeenschappelijke Regelingen" biedt aanbevelingen voor betere sturing en controle, en vormt samen met de visie de basis voor het vergroten van de grip van de gemeenten op deze regelingen. De BUCH-gemeenten moeten gezamenlijk optrekken om de aanbevelingen en acties uit te voeren. Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de visie, en de resultaten van de acties worden eind 2015 geëvalueerd. Het visiedocument is een coproductie van de betrokken ambtenaren van de BUCH-gemeenten en dient als instrument voor verdere sturing en uitvoering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gezamenlijk visiedocument Gemeenschappelijke Regelingen BUCH-gemeenten
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een gezamenlijk visiedocument voor de gemeenschappelijke regelingen van de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo). Dit document is opgesteld naar aanleiding van moties in de gemeenteraden van Heiloo en Castricum, die opriepen tot een duidelijke visie op de gemeenschappelijke regelingen. Het visiedocument is gebaseerd op een onderzoeksrapport dat aanbevelingen doet voor betere sturing en controle. Het doel is om de grip van de gemeenten op deze regelingen te vergroten door gezamenlijke acties en samenwerking binnen het Algemeen Bestuur van de regelingen in Noord-Holland Noord.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel een onderzoeksrapport als een visiedocument bevat, die samen de basis vormen voor de aanbevelingen en acties. Het biedt een duidelijke structuur voor de uitvoering en samenwerking tussen de BUCH-gemeenten.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol bij dit voorstel. Het moet het visiedocument vaststellen en daarmee de richting bepalen voor de verdere samenwerking en sturing van de gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde visie en aanbevelingen onderschrijft en of zij de voorgestelde samenwerking met andere gemeenten wil aangaan om de grip op de gemeenschappelijke regelingen te versterken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke acties en een tijdlijn voor evaluatie (eind 2015). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de samenwerking tussen de gemeenten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het visiedocument vast te stellen en de aanbevelingen en acties uit het onderzoeksrapport te onderschrijven.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De focus ligt op samenwerking tussen de gemeenten en communicatie met de gemeenschappelijke regelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op bestuurlijke samenwerking en controle.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het visiedocument. Er zijn ook geen externe subsidiebronnen of risico’s vermeld. Het voorstel lijkt financieel neutraal te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regelingen BUCH-gemeenten Visiedocument Onderzoeksrapport Samenwerking Aanbevelingen Grip Moties Algemeen Bestuur Kadernota Samenwerking en FusieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05. 03-014: Voorstel betreft het vaststellen van het visiedocument participatiewet regio Alkmaar
Regio Alkmaar Bereidt Zich Voor op Participatiewet: "Een Kans om Samen te Werken"
De regio Alkmaar staat aan de vooravond van een grote verandering met de invoering van de Participatiewet. Deze wet, die op 1 januari 2015 van kracht wordt, vraagt om een gezamenlijke visie en aanpak. Tijdens de raadsvergadering werd het visiedocument besproken dat als leidraad zal dienen voor de uitvoering van deze wet.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het visiedocument voor de Participatiewet in de regio Alkmaar. Deze wet, die per 1 januari 2015 van kracht wordt, integreert de Wet Werk en Bijstand, de Wet Sociale Werkvoorziening en een deel van de Wajong. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de uitvoering, met als doel meer mensen te laten participeren en hen waar nodig te ondersteunen. De regio Alkmaar heeft een gezamenlijke visie ontwikkeld die als richtinggevend kader dient. De belangrijkste veranderingen zijn onder andere de aanscherping van de toegang tot de Wajong en de afschaffing van de Wsw. Gemeenten krijgen een gebundeld budget voor re-integratie, maar dit budget neemt af, wat scherpe keuzes vereist. De regio Alkmaar wil de nieuwe mogelijkheden benutten door de drie decentralisaties (Participatiewet, jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning) in samenhang op te pakken. Er wordt gestreefd naar een operationele regionale sociale dienst per 1 januari 2015. De raad wordt gevraagd de visie vast te stellen, en de voorbereidingen zullen in 2014 plaatsvinden. Het beleidskader wordt in september 2014 aan de raden aangeboden. Er zijn geen directe financiële middelen met dit voorstel gemoeid.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Visiedocument Participatiewet Regio Alkmaar
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Visiedocument Participatiewet regio Alkmaar". Het document beschrijft de gezamenlijke visie van de gemeenten in de regio Alkmaar op de uitvoering van de Participatiewet, die per 1 januari 2015 van kracht wordt. De wet integreert de Wet Werk en Bijstand, de Wet Sociale Werkvoorziening en een deel van de Wajong, met als doel meer mensen te laten participeren in de samenleving. Gemeenten worden verantwoordelijk voor de uitvoering en moeten omgaan met een groter aantal cliënten en een kleiner budget. Het visiedocument biedt een richtinggevend kader voor de implementatie van de wet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de context en de uitdagingen van de Participatiewet. Het biedt een duidelijke missie en visie, maar mist concrete details over de implementatie, die in een later beleidskader zullen worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de visie op de Participatiewet vaststellen. Dit besluit vormt de basis voor verdere beleidsontwikkeling en implementatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van middelen en de focus van re-integratie-inspanningen, gezien de beperkte budgetten en de toename van de doelgroep.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het vooral een visie biedt zonder gedetailleerde doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de visie hangt af van de toekomstige uitwerking in beleid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de visie Participatiewet regio Alkmaar vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de visie is besproken met de WMO Adviesraad en cliëntenraden, wat wijst op enige mate van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel sociale duurzaamheid impliciet wordt nagestreefd door het bevorderen van participatie en zelfredzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het visiedocument wijst op een afname van het budget voor re-integratie-inspanningen. Gemeenten moeten scherpe keuzes maken in de inzet van middelen. De financiële implicaties worden verder uitgewerkt in het beleidskader.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Regio Alkmaar Sociale dienst Re-integratie Wajong WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) Decentralisaties Budget Werkzoekenden WerkgeversbenaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06a. 03-023: Voorstel betreft de zittingsduur van de leden van de Rekenkamercommissie te verlengen
Samenvatting
Het voorstel betreft het verlengen van de zittingstermijn van de leden van de Rekenkamercommissie Bergen tot de gemeenteraad een besluit neemt over de regionalisering van de rekenkamerfunctie. De huidige benoemingstermijn loopt in april 2014 af, en er is nog geen concreet resultaat uit de gesprekken over een regionale Rekenkamer(commissie). Om te voorkomen dat er een periode zonder rekenkamerfunctie ontstaat, wordt voorgesteld de huidige leden aan te houden totdat er een besluit is genomen. Dit waarborgt de continuïteit en kwaliteit van het rekenkamerwerk, wat belangrijk is gezien de decentralisatie van rijkstaken naar lokale overheden. De huidige leden zijn bereid hun werkzaamheden voort te zetten gedurende deze overgangsperiode, hoewel de voorzitter niet voor herbenoeming beschikbaar is. De raad moet beslissen of zij instemt met deze verlenging om te voorkomen dat de rekenkamerfunctie tijdelijk niet wordt uitgeoefend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het verlengen van de zittingstermijn van de leden van de Rekenkamercommissie Bergen. De huidige termijn loopt in april af, en er is nog geen besluit genomen over de vorming van een regionale Rekenkamer(commissie). Om te voorkomen dat er een periode zonder rekenkamerfunctie ontstaat, wordt voorgesteld de zittingstermijn te verlengen totdat de raad een besluit neemt over de regionalisering van de rekenkamerfunctie. Dit is belangrijk voor de continuïteit en kwaliteit van het rekenkamerwerk, vooral gezien de decentralisatie van rijkstaken naar lokale overheden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke oplossing voor het probleem van de aflopende zittingstermijn en de noodzaak van continuïteit in de rekenkamerfunctie. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de exacte kosten of de specifieke impact van de verlenging.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de verlenging van de zittingstermijn van de Rekenkamercommissie. Het is een raadsbevoegdheid en de raad moet een besluit nemen om de continuïteit van de rekenkamerfunctie te waarborgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verlengen van de zittingstermijn van de huidige leden of het starten van een procedure voor het werven van nieuwe kandidaten. De keuze heeft invloed op de continuïteit en kwaliteit van het rekenkamerwerk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of de zittingstermijn van de huidige leden van de Rekenkamercommissie verlengd wordt tot het besluit over de regionalisering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne besluitvorming en continuïteit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op bestuurlijke continuïteit en kwaliteit.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de werkzaamheden van de Rekenkamercommissie zijn al opgenomen in de begroting. Er worden geen extra financiële middelen gevraagd, en er is geen specifieke dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Zittingstermijn Regionalisering Continuïteit Gemeentewet Decentralisatie Kwaliteit Onderzoek Gemeenteraden ProfessionaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06. 03-015: Voorstel betreft het slopen van het voormalige gemeentehuis Elkshove en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging
Sloop voormalig gemeentehuis Elkshove: een noodzakelijk kwaad?
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de sloop van het voormalig gemeentehuis Elkshove om plaats te maken voor een nieuwe brandweerkazerne. Ondanks de unanieme steun voor de sloop, klonk er ook een kritische noot tijdens het debat.
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om te besluiten tot de sloop van het voormalig gemeentehuis Elkshove om plaats te maken voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in Bergen. De voorbereidende werkzaamheden voor de sloop, zoals het ontruimen van het pand en asbestsanering, zijn al gestart en worden voor 7 april 2014 afgerond. De sloop zelf is gepland tussen 20 mei en 11 juli 2014, zodat deze voor de bouwvakantie is afgerond. De totale kosten voor de sloop en voorbereidende werkzaamheden bedragen €261.650, waarvan €247.870 ongedekt is. De raad wordt gevraagd om deze kosten ten laste van het begrotingssaldo 2014 te brengen. Het besluit is urgent vanwege de leegstand van het pand en het risico op vandalisme. De sloop is noodzakelijk om de bouw van de nieuwe kazerne binnen het bestemmingsplan mogelijk te maken. Er zijn geen externe subsidiebronnen beschikbaar, en de sloopkosten moeten worden gedekt uit het gemeentelijke begrotingssaldo.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Sloop van het voormalig gemeentehuis Elkshove
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Sloop van het voormalig gemeentehuis Elkshove". Het doel is om het oude gemeentehuis te slopen om ruimte te maken voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in de dorpskern Bergen. De voorbereidende werkzaamheden, zoals het ontruimen van het pand en asbestsanering, zijn al in gang gezet. De raad moet beslissen over de sloop en de bijbehorende begrotingswijziging. De sloop is gepland tussen 20 mei en 11 juli 2014, voorafgaand aan de bouwvakantie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de planning, financiële aspecten, en de noodzaak van de sloop. Er is echter beperkte informatie over alternatieve opties of een gedetailleerde risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de sloop van het gebouw en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit is een kaderstellende en budgettaire beslissing.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de sloop en de financiële dekking van de kosten. Dit kan invloed hebben op de prioritering van gemeentelijke uitgaven en de planning van de nieuwe brandweerkazerne.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke prestatie-indicatoren of evaluatiemomenten opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voormalig gemeentehuis te slopen en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is enige mate van participatie en communicatie met omwonenden en wijkverenigingen. Er zijn informatieavonden en publicaties gepland om betrokkenen te informeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Er is geen informatie over duurzame sloopmethoden of hergebruik van materialen.
Financiële gevolgen:
De totale sloopkosten bedragen €261.650, waarvan €247.870 ongedekt is. Het voorstel suggereert om dit bedrag ten laste van het begrotingssaldo 2014 te brengen. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar. De sloop leidt tot een structureel financieel voordeel van €29.265 per jaar vanaf 2015.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sloop Voormalig gemeentehuis Elkshove Brandweerkazerne Asbestsanering Bouwrijp maken Begrotingswijziging Anti-kraak bewoning Vandalisme Aanbesteding ExploitatiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 07. 03-016: Voorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne op de locatie Elkshove en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging
Nieuwe Brandweerkazerne Bergen: Krediet Goedgekeurd na Heftig Debat
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een krediet van €1.792.314 voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne op de locatie Elkshove. Het besluit kwam na een intens debat waarin financiële zorgen en locatiekeuzes centraal stonden.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om een krediet van €1.792.314 beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne op de locatie Elkshove. Dit is noodzakelijk omdat de huidige kazerne niet meer voldoet aan de wettelijke eisen en de grond nodig is voor andere ontwikkelingen. De nieuwe kazerne moet voldoen aan de eisen van de Veiligheidsregio Noord Holland Noord, aangezien de lokale brandweerkorpsen per 1 januari 2015 opgaan in een regionale brandweer. Het voorstel omvat ook de aframing van eerder gevoteerde kredieten en het vaststellen van een begrotingswijziging. De plannen zijn ontwikkeld in samenwerking met een architectenbureau en er is overleg geweest met lokale wijkverenigingen en belanghebbenden. De bouw van de kazerne is gepland om te starten in september 2014, met oplevering in juli 2015. De nieuwe kazerne zal moderne faciliteiten bieden en bijdragen aan de motivatie en inzetbaarheid van het vrijwilligerskorps.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel voor de nieuwbouw van de brandweerkazerne op locatie Elkshove
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwbouw brandweerkazerne op locatie Elkshove". Het doel is om een krediet van €1.792.314 beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne, terwijl eerdere kredieten van €1.370.000 worden afgeraamd. De huidige kazerne voldoet niet aan de moderne eisen en de locatie is nodig voor andere ontwikkelingen. De nieuwe kazerne moet voldoen aan de eisen van de Veiligheidsregio Noord Holland Noord en biedt ruimte voor blusvoertuigen, werkplekken, en faciliteiten voor de jeugdbrandweer. Het plan omvat ook een stedenbouwkundige studie voor de omgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor stedenbouwkundige, financiële, juridische en participatieve aspecten. Het bevat bijlagen met schetsontwerpen en reacties van betrokken partijen, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet en het vaststellen van de begrotingswijziging. Dit is een kaderstellende en budgetrechtelijke rol.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de financiële middelen willen vrijmaken voor de nieuwbouw en of zij akkoord gaan met de voorgestelde locatie en invulling. Er moet ook worden overwogen of de extra exploitatielasten acceptabel zijn.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, met duidelijke financiële en tijdsplanningen. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de afhankelijkheid van de omgevingsvergunning kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet beschikbaar te stellen en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is overleg geweest met wijkverenigingen en er zijn informatieavonden gehouden voor omwonenden. Dit duidt op een behoorlijke mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en is opgenomen in het Programma van Eisen, gebaseerd op het beleid "Natuurlijk duurzaam Bergen".
Financiële gevolgen:
De stichtingskosten bedragen €1.792.314, met jaarlijkse lasten van €145.383 in 2015. De extra exploitatielasten variëren van €20.000 in 2015 tot €36.000 in 2020. De kosten worden gedekt door het beschikbare krediet en de begrotingswijziging. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw brandweerkazerne Veiligheidsregio Noord Holland Noord Locatie Elkshove Bestuurlijk Programma van Eisen Vrijwilligerskorps Stedenbouwkundig plan Architectenselectie Omgevingsvergunning Exploitatielasten DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:28:51 - 00:28:57 - 00:29:12 - 00:29:24 - 00:38:37 - 00:38:41 - 00:39:03 - 00:39:18 - 00:39:21 - 00:39:26 - 00:40:16 - 00:40:36 - 00:40:58 - 00:41:05 - 00:41:09 - 00:42:41 - 00:42:45 - 00:43:28 - 00:43:31 - 00:45:03 - 00:45:05 - 00:45:24 - 00:45:42 - 00:45:58 - 00:46:05 - 00:46:16 - 00:46:26 - 00:48:23 - 00:49:03 - 00:49:05 - 00:49:09 - 00:54:48 - 00:58:13 - 00:58:21 - 01:00:52 - 01:00:55 - 01:03:05 - 01:03:30 - 01:04:59 - 01:05:39 - 01:08:19 - 01:13:33 - 01:14:39 - 01:14:42 - 01:14:45 - 01:23:00 - 01:23:10 - 01:25:32 - 01:25:39 - 01:25:55 - 01:25:58 - 01:26:10 - 01:26:12 - 01:26:14 - 01:28:27 - 01:28:32 - 01:28:53 - 01:29:01 - 01:33:43 - 01:35:38 - 01:36:15 - 01:36:18 - 01:38:09 - 01:38:11 - 01:38:55 - 01:40:25 - 01:40:28 - 01:41:50 - 01:43:01 - 01:43:40 - 01:44:12 - 01:44:40 - 01:45:06 - 01:45:11 - 01:45:14 - 01:47:01 - 01:47:03 - 01:47:35 - 01:47:39 - 01:47:57 - 01:52:51 - 01:53:17 - 01:53:28
Onbekende spreker -
Agendapunt 08. 03-017: Voorstel betreft beslissing op bezwaar vestiging WVG plangebied Mooi Bergen
Gemeenteraad Bergen: Voorkeursrechten Mooi Bergen Blijven Voorlopig Behouden
In een bewogen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Bergen besloten om de voorkeursrechten op percelen in het plangebied Mooi Bergen voorlopig te handhaven. Ondanks bezwaarschriften en een motie van het CDA en Gemeentebelangen om deze rechten in te trekken, koos de meerderheid van de raad voor behoud.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om te beslissen over bezwaarschriften tegen de vestiging van voorkeursrechten op percelen in het plangebied Mooi Bergen. Het voorstel, opgesteld door R. Visser, adviseert de raad om de bezwaarschriften gegrond te verklaren vanwege een ontbrekende motivering in het eerdere besluit, maar tegelijkertijd het besluit om de voorkeursrechten te handhaven, in stand te laten. De Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) geeft de gemeente het recht om percelen met voorrang te kopen, wat belangrijk is voor de regie over de ontwikkeling van het gebied. De motie van CDA en GBB heeft de besluitvorming versneld, maar het college adviseert om de discussie breder te bekijken en de voorkeursrechten te behouden totdat meer duidelijkheid is over de ontwikkelingsvisie Mooi Bergen 2.0. Het voorstel wijst ook op de voordelen van het behoud van de voorkeursrechten, zoals het behouden van de regie en het versnellen van de herontwikkeling. Het college benadrukt dat het geen doel op zich is om de Wvg te handhaven, maar dat het op dit moment niet raadzaam is om de voorkeursrechten in te trekken. De raad wordt gevraagd om de bezwaarschriften gegrond te verklaren, het verzoek om proceskostenvergoeding af te wijzen en de voorkeursrechten te handhaven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beslissingen op bezwaar vestiging voorkeursrechten plangebied Mooi Bergen." Het voorstel behandelt de bezwaarschriften van diverse eigenaren tegen de vestiging van voorkeursrechten op hun percelen in het plangebied Mooi Bergen. De raad wordt geadviseerd de bezwaarschriften gegrond te verklaren vanwege een ontbrekende motivering in het eerdere besluit, maar het oorspronkelijke besluit in stand te houden met een aanvullende motivering. Het voorstel wijst ook het verzoek om proceskostenvergoeding af en verklaart dat de maximale dwangsom vanwege niet tijdig beslissen is verbeurd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de situatie, inclusief juridische, financiële en strategische overwegingen. Het biedt een uitgebreide achtergrond en rechtvaardiging voor de voorgestelde beslissingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de gegrondverklaring van de bezwaarschriften en het al dan niet handhaven van de voorkeursrechten. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de strategie voor de ontwikkeling van het plangebied Mooi Bergen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de voorkeursrechten om de regie over de ontwikkeling te behouden of het intrekken ervan, wat kan leiden tot een lossere controle over het gebied. Dit heeft implicaties voor de toekomstige ontwikkeling en samenwerking met ontwikkelaars.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beslissingen die moeten worden genomen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien de uiteindelijke beslissing over de voorkeursrechten wordt doorgeschoven naar een latere datum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de timing van de beslissing kan als een strategische overweging worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de bezwaarschriften gegrond te verklaren, het oorspronkelijke besluit met aanvullende motivering in stand te houden, en het verzoek om proceskostenvergoeding af te wijzen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een juridische en strategische beslissing die voornamelijk binnen de gemeentelijke en politieke kaders wordt genomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op juridische en strategische aspecten van grondverwerving en ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met dit voorstel. Er is echter een risico op dwangsommen en mogelijke schadeclaims als gevolg van het niet tijdig beslissen. De financiële implicaties van het handhaven of intrekken van de voorkeursrechten zijn meer strategisch van aard, met mogelijke gevolgen voor toekomstige ontwikkelingskosten en -opbrengsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) Mooi Bergen Bezwaarschriften Voorkeursrechten Ontwikkelingsvisie Structuurvisie Proceskostenvergoeding Dwangsom Grondverwerving ProjectontwikkelaarsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:57:11 - 01:58:14 - 02:03:05 - 02:04:39 - 02:04:42 - 02:05:24 - 02:05:44 - 02:05:51 - 02:06:45 - 02:07:13 - 02:07:34 - 02:07:39 - 02:08:46 - 02:09:17 - 02:09:24 - 02:10:40 - 02:10:46 - 02:12:49 - 02:12:59 - 02:13:15 - 02:15:54 - 02:15:57 - 02:16:19 - 02:16:22 - 02:17:04 - 02:17:08 - 02:17:56 - 02:17:56
Agendapunt 09. 03-018: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan fietspad Alkmaar - 't Woud
Nieuw Fietspad Alkmaar-'t Woud: Een Stap Vooruit of Een Stap Terug?
Een nieuw fietspad tussen Alkmaar en 't Woud, dat door de landelijke gebieden van de gemeenten Bergen en Alkmaar zal lopen, zorgt voor verdeeldheid in de gemeenteraad. Het pad maakt deel uit van een groter herinrichtingsproject rondom het voormalige vliegveld van Bergen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor een nieuw fietspad tussen Alkmaar en 't Woud, dat door de landelijke gebieden van de gemeenten Bergen en Alkmaar zal lopen. Het fietspad maakt deel uit van een groter herinrichtingsproject rondom het voormalige vliegveld van Bergen, dat ook natuurontwikkeling en een wandelroute omvat. Het huidige bestemmingsplan biedt geen ruimte voor de aanleg van het fietspad, waardoor een nieuw plan noodzakelijk is. Het voorstel is in lijn met de beleidsvisies van de provincie Noord-Holland en de betrokken gemeenten, en wordt gezien als een belangrijke aanvulling op het recreatieve netwerk.
Tijdens de inspraakprocedure zijn diverse reacties ontvangen, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het ontwerpbestemmingsplan, zoals een gewijzigde route en aangepaste passages over gasleidingen. Er zijn ook maatregelen genomen om de impact op agrarische activiteiten en het weidevogelleefgebied te beperken. De compensatie voor de verstoring van het weidevogelleefgebied wordt financieel afgekocht.
Het bestemmingsplan bestaat uit een toelichting, planregels en verbeelding, en biedt een actuele juridische regeling voor het gebied. Na vaststelling door de raad kan het fietspad zonder omgevingsvergunning worden aangelegd, met uitzondering van een klein deel bij de gasleidingen. De aanleg wordt mede gefinancierd door subsidies van de provincie en bijdragen van de gemeenten Alkmaar en Bergen. Het besluit wordt na vaststelling gepubliceerd, waarna een beroepstermijn van zes weken volgt. Indien geen beroep wordt ingesteld, treedt het plan in werking en kan de aanleg van het fietspad beginnen.
-
Raadsvoorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan Fietspad Alkmaar - t Woud.pdf
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan 'Fietspad Alkmaar - 't Woud'
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan 'Fietspad Alkmaar – 't Woud'. Het plan beoogt de aanleg van een fietspad tussen 't Woud (Egmond) en Alkmaar, door het landelijke gebied van de gemeenten Bergen en Alkmaar. Het fietspad maakt deel uit van een breder herinrichtingsproject rondom het voormalige vliegveld van Bergen, dat ook natuurontwikkeling en wandelroutes omvat. Het bestemmingsplan is nodig omdat het fietspad niet binnen de kaders van het huidige bestemmingsplan past. Het plan is in lijn met regionale beleidsvisies en wordt gezien als een belangrijke aanvulling op het recreatieve netwerk.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de procedure, inspraakreacties, en de wijzigingen die zijn doorgevoerd. Het bevat alle noodzakelijke bijlagen, zoals het ontwerpbestemmingsplan en de nota van beantwoording zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad het juridische kader biedt voor de aanleg van het fietspad.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de voordelen van het fietspad, zoals verbeterde recreatieve mogelijkheden en regionale verbindingen, opwegen tegen de nadelen, zoals de impact op agrarische activiteiten en weidevogelleefgebieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor inspraak en beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de compensatie voor weidevogelleefgebied kan als complex worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de juridische basis voor de aanleg van het fietspad wordt gelegd.
Participatie:
Er is een uitgebreide inspraakprocedure geweest, waarbij burgers en belanghebbenden hun zienswijzen konden indienen. Dit wijst op een behoorlijke mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de integratie van natuurontwikkeling en de beperkte ruimtelijke impact van het fietspad. Er is ook aandacht voor compensatie van natuurwaarden.
Financiële gevolgen:
De aanleg wordt mede gefinancierd door subsidies van de provincie Noord-Holland, met aanvullende kosten gedragen door de gemeenten Alkmaar en Bergen. Er zijn specifieke kredieten gereserveerd, en een bedrag van €51.686,10 is gereserveerd voor natuurcompensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Fietspad Alkmaar - 't Woud Natuurontwikkeling Recreatief netwerk Weidevogelleefgebied Compensatie Inspraak Provincie Noord-Holland Watergangen GasleidingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:19:31 - 02:19:52 - 02:25:33 - 02:25:35 - 02:28:00 - 02:28:11 - 02:28:59 - 02:29:03 - 02:29:06 - 02:29:21 - 02:29:23 - 02:29:27 - 02:29:43 - 02:29:46 - 02:34:53 - 02:35:03 - 02:35:25 - 02:35:32 - 02:35:38 - 02:35:40 - 02:35:43 - 02:35:46 - 02:39:50 - 02:40:05 - 02:40:08 - 02:40:45 - 02:41:04 - 02:41:12 - 02:41:18 - 02:43:03 - 02:49:03 - 02:49:07 - 02:50:41 - 02:50:45 - 02:51:09 - 02:52:42 - 02:52:57 - 02:53:57 - 02:53:59 - 02:54:46 - 02:55:55 - 02:56:05 - 02:56:12 - 02:56:23 - 02:56:53 - 02:56:57 - 02:56:57 - 02:58:13 - 02:58:16 - 02:58:49 - 02:59:08 - 02:59:50 - 02:59:56 - 03:00:10 - 03:00:10
Onbekende spreker -
Agendapunt 10. 03-019: Voorstel betreft het vaststellen van het transitieplan regio Alkmaar 'overheveling functiebegeleiding uit de AWBZ naar de Wmo'
Samenvatting
Het transitieplan 'Overheveling begeleiding' is opgesteld door acht samenwerkende gemeenten in de regio Alkmaar en richt zich op de decentralisatie van begeleiding van de AWBZ naar de Wmo in 2015. Het plan biedt een kader voor de integratie van begeleiding in het lokale Wmo-beleid, met aandacht voor innovatie en continuïteit. De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de doelstellingen, visie en uitgangspunten van het plan, die onder andere zelfredzaamheid en een samenhangende benadering van burgers centraal stellen. Het plan omvat strategische voorstellen voor de herbeoordeling van cliënten, aanbestedingsmodellen, en vervoer naar dagopvang. De implementatie van het plan start in 2014, met een financieringsvoorstel voor 2015-2018 dat afhankelijk is van regionale ontwikkelingen. Burgerparticipatie is betrokken bij de totstandkoming van het plan, en externe communicatie verloopt via een integraal communicatieplan. Het plan sluit aan bij de lokale visie van de gemeente Bergen op de drie decentralisaties.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Transitieplan ‘Overheveling begeleiding’
Samenvatting: Het transitieplan ‘Overheveling begeleiding’ is ontwikkeld door acht samenwerkende gemeenten in de regio Alkmaar. Het plan beschrijft de overgang van begeleiding van de AWBZ naar de Wmo, die in 2015 moet plaatsvinden. Het doel is om begeleiding onderdeel te maken van het lokale Wmo-beleid, met een focus op zelfredzaamheid en maatwerk. Het plan bevat een innovatieagenda en strategische voorstellen voor de korte termijn, zoals herbeoordeling van cliënten en inkoop van begeleiding. Het transitieplan is een kader voor de uitvoering van deze decentralisatie, met een budgetkorting van 25%.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen, visie, en strategische voorstellen. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële onderbouwing voor de periode na 2014, wat een belangrijk aspect is voor de besluitvorming.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol bij dit voorstel. Ze moet het transitieplan vaststellen, wat de basis vormt voor verdere implementatie en besluitvorming.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de mate van regionale samenwerking, de invulling van zelfredzaamheid en maatwerk, en de prioritering van innovatie versus continuïteit binnen de budgettaire beperkingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke doelstellingen en tijdlijnen zijn, ontbreekt een gedetailleerde financiële onderbouwing en concrete meetbare resultaten voor de lange termijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het transitieplan 'Overheveling begeleiding' vast te stellen, wat de basis vormt voor verdere implementatie en besluitvorming.
Participatie
Het voorstel is tot stand gekomen in samenspraak met zorgaanbieders en inwoners van de regio Alkmaar, inclusief advies van de Wmo-raad van de gemeente Bergen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet genoemd onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet relevant zijn in termen van langdurige zelfredzaamheid en efficiënt gebruik van middelen.
Financiële Gevolgen
Er zijn nog geen specifieke middelen gemoeid met de uitvoering van het transitieplan. Voor 2013 en 2014 worden provinciaal gesubsidieerde middelen gebruikt. Een financieringsvoorstel voor 2015-2018 zal later worden ontwikkeld, afhankelijk van verdere besluitvorming en regionale projectvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitieplan Overheveling begeleiding Decentralisatie Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Innovatie Zelfredzaamheid Zorgaanbieders Regionale samenwerking Inkoop RespijtzorgVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11. 03-020: Voorstel betreft de eerste wijziging Legesverordening 2014 (Paspoortwet) vast te stellen
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad om de "Eerste wijziging Legesverordening 2014" vast te stellen, in verband met wijzigingen in de Paspoortwet die op 9 maart 2014 in werking treden. Deze wijzigingen betreffen onder andere de verlenging van de geldigheidsduur van reisdocumenten en de Nederlandse identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder tot 10 jaar, en een nieuwe grondslag voor legesheffing. Het voorstel vraagt de raad om de wijzigingen goed te keuren voor zover het hun bevoegdheid betreft, terwijl het college bevoegd is voor andere onderdelen. De wijzigingen in de legesverordening zijn noodzakelijk om rechtmatig leges te kunnen heffen en zijn voornamelijk het gevolg van gewijzigde rijksleges. De tarieven zijn aangepast aan de nieuwe maximumtarieven en zijn afgerond op 5 eurocenten. De wijzigingen hebben geen invloed op de gemeentelijke leges en zijn kostendekkend. De vaststelling van de wijzigingsverordening moet tijdig gebeuren om de nieuwe tarieven vanaf 9 maart 2014 te kunnen heffen. De wijzigingen worden gecommuniceerd via de gemeentekrant, de gemeentelijke website en overheid.nl.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging Legesverordening 2014". Het voorstel betreft de aanpassing van de Legesverordening 2014 naar aanleiding van wijzigingen in de Paspoortwet die op 9 maart 2014 in werking treden. Deze wijzigingen betreffen de wettelijke grondslag voor leges, de formulering van het belastbaar feit en de belastingplicht, en de invoering van nieuwe maximumtarieven. De raad en het college moeten gezamenlijk de wijzigingen vaststellen om te voorkomen dat er twee aparte verordeningen ontstaan. De wijzigingen zijn voornamelijk het gevolg van veranderingen in de rijksleges en hebben weinig invloed op de gemeentelijke leges.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de Legesverordening 2014 duidelijk uiteenzet en de juridische context en gevolgen beschrijft. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van de raad en het college, evenals de financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de "Eerste wijziging Legesverordening 2014" vast te stellen voor zover het zijn bevoegdheid betreft. Dit is noodzakelijk om de wijzigingen in de legesverordening juridisch te verankeren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch en juridisch van aard zijn, voortvloeiend uit nationale wetgeving. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van de wijzigingen binnen zijn bevoegdheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de wijzigingen en de inwerkingtreding ervan beschrijft. Het is meetbaar in termen van de vastgestelde tarieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de "Eerste wijziging Legesverordening 2014" vast te stellen voor zover het zijn bevoegdheid betreft.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een technische aanpassing betreft. Externe communicatie vindt plaats via publicaties in de gemeentekrant en op de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en financiële aanpassingen van de legesverordening.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voornamelijk betrekking hebben op rijksleges die aan het Rijk worden afgedragen. Er zijn geen directe gevolgen voor de meerjarenbegroting 2014-2018, maar er kunnen vanaf 2019 gevolgen zijn door de verlenging van de geldigheidstermijn van reisdocumenten. Deze zullen in 2018 worden opgenomen in de perspectiefnota 2019.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening 2014 Paspoortwet Wijziging Tarieven Rijksleges Gemeentelijke leges Geldigheidsduur Reisdocumenten Belastbaar feit BelastingplichtVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 03-021: Voorstel betreft in te stemmen met de afsluiting van het krediet Kranenburgh en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Kranenburgh: Een Cultureel Juweel met Financiële Kanttekeningen
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de financiële afwikkeling van de culturele buitenplaats Kranenburgh, ondanks enkele financiële tegenvallers. Het project, dat binnen het krediet van 5 miljoen euro bleef, heeft de gemeente meer gekost dan oorspronkelijk gepland.
Samenvatting
Het voorstel betreft de afsluiting van het krediet voor de realisatie van Kranenburgh, een culturele buitenplaats in Bergen. De totale kosten voor de realisatie bedroegen 4.974.172 euro, wat binnen het gestelde krediet van 5.000.000 euro valt. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de financiële afwikkeling, inclusief de structurele gevolgen en het loslaten van de verkoopopbrengst van de Berkenlaan als dekkingsbijdrage. De verkoopopbrengst zal nu ten gunste van de algemene reserve komen. De dekking van de stichtingskosten werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van de gemeente, de provincie en het NHKC. Er zijn echter enkele financiële tegenvallers, zoals een lagere opbrengst van de verkoop van Plein 7 en een vermindering van de provinciale subsidie. De kapitaallasten worden herberekend om de impact op de gemeentelijke begroting te minimaliseren. De raad moet nu beslissen over de financiële afwikkeling, aangezien er geen andere bijsturingsmaatregelen mogelijk zijn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Afsluiting krediet Kranenburgh
Het voorstel betreft de afsluiting van het krediet voor de realisatie van Kranenburgh, een culturele buitenplaats in Bergen. De totale uitgaven bedroegen 4.974.172 euro, binnen het gestelde krediet van 5.000.000 euro. Het voorstel vraagt de raad akkoord te gaan met de financiële afwikkeling, inclusief de structurele gevolgen en het loslaten van de verkoopopbrengst van de Berkenlaan als dekkingsbijdrage. De toekomstige verkoopopbrengst zal de algemene reserve ten goede komen. De raad moet ook instemmen met de bijbehorende begrotingswijziging.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële informatie en uitleg over de dekking van de kosten. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de toekomstige verkoopopbrengst van de Berkenlaan en de definitieve vaststelling van de provinciale subsidie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de financiële afwikkeling van de stichtingskosten van Kranenburgh en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met de financiële consequenties van de afwikkeling, inclusief het loslaten van de verkoopopbrengst van de Berkenlaan als dekkingsbijdrage.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar er zijn onzekerheden over de toekomstige verkoopopbrengst en de provinciale subsidie. Het is tijdgebonden, aangezien de financiële consequenties vanaf 2014 van kracht zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de financiële afwikkeling van de stichtingskosten en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie is niet van toepassing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De totale uitgaven bedragen 4.974.172 euro. Er zijn niet-gerealiseerde opbrengsten van de verkoop van de Berkenlaan (400.000 euro) en lagere bijdragen van NHKC en de provincie. De kapitaallasten worden berekend over een gemeentelijke bijdrage van 2.546.000 euro. De extra kapitaallasten hebben een nadelig effect op het begrotingssaldo, dat in de begrotingswijziging is opgenomen. De dekking komt deels uit de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kranenburgh Stichtingskosten Provinciale subsidie Educatief atelier NHKC (Noord Hollands Kunsten Centrum) Verkoopopbrengst Schadevergoeding Gederfde inkomsten Kapitaallasten BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. 03-022: Initiatief voorstel GroenLinks betreft strandpaviljoen Camperduin
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:34:52 - 03:35:00 - 03:38:00 - 03:38:27 - 03:39:24 - 03:39:35 - 03:43:13 - 03:43:17 - 03:44:29 - 03:44:36 - 03:44:57 - 03:45:30 - 03:45:32 - 03:46:08 - 03:46:12 - 03:46:28 - 03:48:52 - 03:48:56 - 03:49:57 - 03:51:01 - 03:51:07 - 03:52:40 - 03:53:24 - 03:53:26 - 03:53:53 - 03:54:16 - 03:54:28 - 03:57:41 - 03:57:43 - 03:58:02 - 03:58:34 - 03:59:03 - 03:59:05 - 03:59:57 - 04:00:04 - 04:00:44 - 04:00:46 - 04:00:55 - 04:01:05 - 04:01:11 - 04:01:16 - 04:02:52 - 04:03:17 - 04:03:23 - 04:03:41 - 04:03:43 - 04:04:00 - 04:04:52 - 04:04:58 - 04:05:39 - 04:06:22 - 04:06:31 - 04:06:31 - 04:06:53 - 04:10:30 - 04:10:37 - 04:10:38 - 04:11:35 - 04:11:35