29-04-2021 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Algemeen spreekrecht (Tot uiterlijk 29 april 12 uur kan men zich aanmelden voor het algemeen spreekrecht)
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
I Inspreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
I Inspreker
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
I Inspreker
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
I Inspreker
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Alexandra Otto - van der Ende - D66
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Johan Mekken - CDA
I Inspreker
Johan Mekken - CDA
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Grondhout - VVD
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
I Inspreker
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Jan Grondhout - VVD
Agendapunt 3.1 Toezeggingenlijst van de algemene raadscommissie
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Mededelingen en rondvraag
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Rene Meijer - GroenLinks
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Klaas Valkering - CDA
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Meis de Jongh - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
I Inspreker
Peter van Huissteden - PvdA
I Inspreker
Peter van Huissteden - PvdA
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
00:50:43 - 00:51:47 - 00:52:37 - 00:53:29 - 00:54:03 - 00:55:00 - 00:55:58 - 00:58:33 - 00:59:04 - 00:59:16 - 00:59:53 - 01:00:14 - 01:01:54 - 01:02:35 - 01:03:10 - 01:03:52 - 01:03:56 - 01:03:59 - 01:04:06 - 01:04:15 - 01:04:26 - 01:04:51 - 01:05:04 - 01:10:48 - 01:12:57 - 01:14:57
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Danny Zwart - CDA
Meis de Jongh - VVD
Agendapunt 4 Voorstel betreft het vaststellen van de locatie definitieve knip Molenweidtje Bergen en bijbehorende begrotingswijziging
Definitieve Verkeersknip Molenweidtje: Een Gordiaanse Knoop voor Bergen
De gemeenteraad van Bergen debatteerde fel over de locatie van een definitieve verkeersknip in het Molenweidtje. Het voorstel, dat ā¬2,5 miljoen kost, moet de verkeersdruk op de Kerkedijk verminderen. Maar de meningen zijn verdeeld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het voorstel voor een verkeersknip in het Molenweidtje centraal. De knip, bedoeld om de verkeersbelasting op de Kerkedijk te beperken, is een aanvulling op de structuurvisie Bergen Oost. Het voorstel vraagt om een krediet van ā¬2,5 miljoen voor de herinrichting van het Molenweidtje, waarvan ā¬500.000 voor voorbereidingskosten en ā¬2 miljoen voor de uitvoering.
GroenLinks: "Hoe eerder, hoe beter"
Rene Meijer van GroenLinks benadrukte het belang van een duidelijke verkeersstructuur. "De Kerkedijk is een belangrijke schakel in het fietsnetwerk. Elke auto die er rijdt, is er ƩƩn te veel," stelde Meijer. Hij pleitte voor een snelle realisatie van de knip en vroeg om een extra krediet voor de herprofilering van de Churchilllaan.
KIES Lokaal: Efficiƫntie voorop
Roel Oudeboon van KIES Lokaal riep op tot efficiƫntie in de besluitvorming. "We hebben afgesproken dat technische vragen vooraf schriftelijk worden ingediend," benadrukte hij. Dit leidde tot discussie over wat nu precies een technische vraag is en wat in de commissie thuishoort.
PvdA: "De Kerkedijk moet ontzien worden"
Peter van Huissteden van de PvdA was duidelijk: "De Kerkedijk moet zo min mogelijk extra verkeer krijgen." Hij pleitte voor een knip zo dicht mogelijk bij de Kerkedijk om de verkeersdruk te verlichten.
D66: Veiligheid voorop
Alexandra Otto-van der Ende van D66 vroeg om meer duidelijkheid over de bouwfase. "Ik zie de definitieve knip als een fase tot het PSV-terrein is afgerond," zei ze. Ze stelde voor om in de tussentijd een tijdelijke knip te overwegen.
Gemeentebelangen BES: "Integraal plan nodig"
Michiel van den Busken van Gemeentebelangen BES uitte zijn zorgen over het ontbreken van een integraal plan. "We moeten kijken hoe we het hele verkeersplan van de Oudburgerpolder gaan inrichten," stelde hij.
VVD: "Verkeersveiligheid is cruciaal"
Jan Grondhout van de VVD vroeg aandacht voor de verkeersveiligheid en de doorstroming. "We moeten zorgen dat de Churchilllaan het zware bouwverkeer aankan," zei hij.
Wethouder Valkering: "We volgen de wens van de raad"
Wethouder Klaas Valkering benadrukte dat het voorstel in lijn is met de wensen van de raad. "We hebben het opgeknipt in drie fases," legde hij uit. Hij beloofde verder onderzoek naar sluipverkeer en de verkeersveiligheid.
Het debat eindigde zonder consensus, en het voorstel werd als B-stuk geagendeerd voor de raadsvergadering van 20 mei. De discussie over de verkeersknip in het Molenweidtje blijft daarmee voorlopig voortduren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de locatie van een definitieve verkeersknip in het Molenweidtje, bedoeld om de verkeersbelasting op de Kerkedijk te beperken. De knip zal een fysieke afsluiting zijn voor auto- en vrachtverkeer en wordt voorgesteld bij de aansluiting van het Molenweidtje op de Kerkedijk. Dit besluit is een aanvulling op de structuurvisie Bergen Oost. Er is een krediet van ⬠2,5 miljoen nodig voor de herinrichting van het Molenweidtje, waarvan ⬠500.000 voor voorbereidingskosten en ⬠2 miljoen voor uitvoering. De knip moet de verkeersdruk op de Kerkedijk verminderen, vooral na de oplevering van nieuwbouw op het BSV-terrein in 2024. Verschillende locaties voor de knip zijn onderzocht, waarbij locatie 1 als meest geschikt wordt beschouwd vanwege de lagere verkeersbelasting op de Kerkedijk. Er zijn zorgen over de verkeersveiligheid en de toename van verkeer, vooral tijdens de tijdelijke situatie voor bouwverkeer. Het voorstel is gebaseerd op participatie met belanghebbenden en advies van verkeersdeskundigen. De uitvoering van de herinrichting is gepland voor 2024, afhankelijk van de ontwikkeling van omliggende locaties.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Locatie definitieve knip in het Molenweidtje
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Locatie definitieve knip in het Molenweidtje". Het voorstel beoogt de verkeersbelasting op de Kerkedijk te beperken door een fysieke afsluiting voor auto- en vrachtverkeer aan te brengen op het Molenweidtje, ter hoogte van de aansluiting op de Kerkedijk. Dit besluit is een aanvulling op de structuurvisie Bergen Oost. Het voorstel omvat ook de vaststelling van een krediet voor de herinrichting van het Molenweidtje, met een totaalbedrag van €2,5 miljoen, waarvan €500.000 voor voorbereidingskosten en €2 miljoen voor de uitvoering in 2024.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat een uitgebreide analyse van de verkeerssituatie, mogelijke locaties voor de knip, en de financiële implicaties. Het bevat ook participatie-informatie en risicoanalyses, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de locatie van de knip en de bijbehorende financiële middelen goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de structuurvisie en het goedkeuren van de begrotingswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende locaties voor de knip, rekening houdend met verkeersbelasting, verkeersveiligheid, en de impact op de leefomgeving. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de financiering en prioritering van de herinrichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van verkeersdoelstellingen en financiële ramingen. Echter, de tijdlijn voor de uitvoering is afhankelijk van de ontwikkeling van omliggende locaties, wat onzekerheid introduceert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de locatie van de knip en de toewijzing van het krediet voor de herinrichting van het Molenweidtje.
Participatie:
Er is uitgebreide participatie geweest met belanghebbenden, waaronder bewoners en lokale organisaties. Hoewel er consensus is bereikt over de criteria, is er geen consensus over de locatie van de knip.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, zoals vastgelegd in de structuurvisie, maar het voorstel zelf legt hier niet expliciet de nadruk op.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale investering van €2,5 miljoen voor de herinrichting. Een deel van de kosten kan worden verhaald op ontwikkellocaties. Er is een begrotingswijziging voorgesteld om de benodigde middelen vrij te maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Molenweidtje Kerkedijk Churchilllaan Verkeersbelasting Herinrichting Structuurvisie Verkeersveiligheid Ontwikkellocaties Participatie VerkeersmodelVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Danny Zwart - CDA
Rene Meijer - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Peter van Huissteden - PvdA
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Peter van Huissteden - PvdA
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Peter van Huissteden - PvdA
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Grondhout - VVD
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Harry Burgering - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Harry Burgering - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Peter van Huissteden - PvdA
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Meis de Jongh - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Harry Burgering - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Harry Burgering - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Meis de Jongh - VVD
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Jan Grondhout - VVD
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Voorstel betreft het vaststellen van het beleidsplan van afval naar grondstof
Bergen zet in op afvalreductie: "Van Afval naar Grondstof"
De gemeente Bergen heeft ambitieuze plannen om de hoeveelheid restafval drastisch te verminderen. Het beleidsplan "Van Afval naar Grondstof" moet ervoor zorgen dat inwoners in 2025 nog maar 30 kilogram restafval per jaar produceren. Dit is in lijn met de landelijke doelstellingen voor een circulaire economie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het beleidsplan uitgebreid besproken. Het plan, dat loopt van 2022 tot 2030, omvat een gefaseerde implementatie van maatregelen zoals verbeterde service voor afvalscheiding en financiƫle prikkels voor restafval. De gemeente wil hiermee een hoog milieuresultaat bereiken tegen acceptabele kosten voor de inwoners.
Vragen en zorgen
Klaas van der Kaaij van D66 vroeg zich af waarom de invoering van het plan niet versneld kan worden. "Waarom wachten tot 2023 met de nieuwe containers? Laten we ze al in 2022 aanschaffen," stelde hij voor. Ook vroeg hij aandacht voor de vele toeristen die jaarlijks de gemeente bezoeken. "We moeten ervoor zorgen dat ook zij zich aan de afvalscheidingsregels houden."
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal uitte haar zorgen over de kosten en de communicatie naar de inwoners. "Waarom wordt er niet eerst geïnventariseerd wie een PMD-bak wil? Dat lijkt me efficiënter en voorkomt geldverspilling," aldus Glas-de Raadt.
Positieve reacties
Ondanks de vragen en zorgen was er ook veel lof voor het plan. "Het is een fenomenaal ingerichte nota," complimenteerde Van der Kaaij. Danny Zwart van het CDA noemde het plan "een goed voorbeeld van rentmeesterschap" en benadrukte het belang van goed afvalbeheer voor toekomstige generaties.
Toezeggingen en vervolgstappen
Wethouder Erik Bekkering gaf aan dat het huidige contract met afvalverwerker HVC tot 2023 loopt, wat een eerdere invoering van het plan bemoeilijkt. "We willen de inwoners eerst laten wennen aan de nieuwe situatie," legde hij uit. Bekkering beloofde ook dat de mogelijkheid van een schoonmaakservice voor rolcontainers als een plusoptie wordt meegenomen in de onderhandelingen met uitvoerende partijen.
Het plan zal als A-stuk worden behandeld in de volgende raadsvergadering, waarbij de financiƫle doorrekeningen van de BUCH-werkorganisatie en de HVC Groep worden meegenomen. De gemeente hoopt hiermee een stap dichterbij een circulaire economie te komen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het beleidsplan "Van Afval naar Grondstof" voor de gemeente Bergen voor de periode 2022-2030. Het plan heeft als doel om de hoeveelheid restafval per inwoner te reduceren tot 30 kilogram per jaar in 2025, in lijn met landelijke doelstellingen voor een circulaire economie. Het beleidsplan dient als basis voor de keuze van de uitvoeringsorganisatie, waarbij de BUCH-werkorganisatie en de HVC Groep financiƫle doorrekeningen maken. Het plan omvat een gefaseerde implementatie van maatregelen, waaronder verbeterde service voor afvalscheiding en een financiƫle prikkel voor restafval. Er is aandacht voor maatwerk en het voorkomen van ongewenste neveneffecten. De gemeente streeft naar een hoge milieuresultaat en service voor inwoners tegen acceptabele kosten. Het plan houdt rekening met regionale samenwerking en lokale omstandigheden. De uitvoering start in 2023 met een serviceprikkel, gevolgd door een financiƫle prikkel in 2024. Evaluaties zijn gepland om de effectiviteit van de maatregelen te beoordelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beleidsplan Van Afval naar Grondstof 2022 - 2030
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het "Beleidsplan Van Afval naar Grondstof 2022 - 2030" voor de gemeente Bergen. Het plan heeft als doel de hoeveelheid restafval per inwoner te reduceren tot 30 kg per jaar in 2025, in lijn met nationale doelstellingen voor een circulaire economie. Het voorstel omvat een gefaseerde implementatie van maatregelen om afvalscheiding te verbeteren en kosten te beheersen, met een focus op serviceverbetering voor grondstoffen en een financiële prikkel voor restafval. Het plan dient als basis voor de keuze van een uitvoeringsorganisatie en wordt verder financieel uitgewerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een gefaseerde aanpak. Echter, de financiële details en de keuze voor de uitvoeringsorganisatie moeten nog worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen als uitgangspunt voor verdere uitwerking en besluitvorming over de uitvoeringsorganisatie en financiële aspecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het beleidsplan, de keuze van de uitvoeringsorganisatie (BUCH of HVC), en de invoering van een variabele afvalheffing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in termen van specifieke en meetbare doelstellingen (30 kg restafval per inwoner per jaar). De tijdlijn is duidelijk, maar de financiële details zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat een mogelijke inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen en de verdere uitwerking van de financiële paragraaf en de keuze van de uitvoeringsorganisatie goedkeuren.
Participatie:
Er is participatie geweest via een enquête en een inwonerpanel, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap bij het beleidsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op afvalreductie, hergebruik van grondstoffen, en CO2-besparing.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Het plan suggereert dat de kostenstijgingen beheersbaar worden door de voorgestelde maatregelen, maar de exacte financiële impact en dekking moeten nog worden bepaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondstoffenplan Afvalscheiding Circulaire economie Restafval Milieu Duurzaamheid Inzameling Kosten Service BUCH-werkorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Grondhout - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas van der Kaaij - D66
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Harry Burgering - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Danny Zwart - CDA
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Harry Burgering - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Harry Burgering - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas van der Kaaij - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Grondhout - VVD
Agendapunt 6 Voorstel betreft het vaststellen van de Klimaatadaptatiestrategie & uitvoeringsagenda regio Alkmaar
Alkmaar zet koers naar klimaatbestendigheid in 2050
De gemeenteraad van Alkmaar heeft groen licht gegeven voor de klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda, met als doel de regio in 2050 klimaatbestendig te maken. Het plan, dat in samenwerking met het hoogheemraadschap is ontwikkeld, omvat een reeks maatregelen en samenwerkingen om de regio weerbaarder te maken tegen klimaatverandering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de klimaatadaptatiestrategie vast te stellen, uitvoerig besproken. De strategie is gebaseerd op de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie en het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie en heeft als doel om de regio Alkmaar in 2050 klimaatbestendig in te richten. Het plan omvat samenwerking met externe partijen, integraal werken, bewustwording en het borgen van richtlijnen.
Vragen en zorgen
Johanne Hendriks van de PvdA opende het debat met een compliment voor de duidelijke nota en de bijbehorende infographic. "Het is een heerlijk overzicht," zei ze. Toch had ze enkele kritische vragen, vooral over de complexiteit van het inpassen van klimaatmaatregelen in bestaande en nieuwe projecten. Ze vroeg zich af hoe de gemeente ervoor zorgt dat de klimaatagenda tijdig wordt ingepland in lokale uitvoeringsagenda's.
Froukje Krijtenburg van GroenLinks benadrukte het belang van klimaatadaptieve doelstellingen in alle gemeentelijke uitvoeringsopgaven, niet alleen binnen het domein groenbeheer. "Klimaatadaptatie speelt op alle ruimtelijke terreinen," stelde ze.
Subsidie en uitvoering
Een belangrijk discussiepunt was de verdeling van de beschikbare subsidie van 11,7 miljoen euro vanuit de Samenwerkingsregio Noorderkwartier. Klaas van der Kaaij van D66 uitte zijn zorgen over de eerlijke verdeling van de subsidie. "Wij vrezen dat ons hele klimaatadaptatiebeleid niet gehoord wordt in dit geheel," zei hij. Hij pleitte voor een verdeling op basis van oppervlakte in plaats van alleen inwonersaantallen.
Wethouder Erik Bekkering erkende de zorgen en beloofde schriftelijk terug te komen op de vragen over de subsidie. Hij benadrukte echter het belang van het vaststellen van het plan om de subsidieaanvraag te kunnen indienen. "Dit stelt ons in staat om die subsidie aan te vragen," aldus Bekkering.
Breed draagvlak
Ondanks de zorgen was er brede steun voor het voorstel. Meis de Jongh van de VVD benadrukte dat het belangrijk is om met klimaatadaptatie aan de slag te gaan, ongeacht de subsidie. "Je moet ermee aan de slag," zei ze. Ook Danny Zwart van het CDA vond dat de gemeente niet moet wachten op subsidie om te beginnen met klimaatadaptatie.
Uiteindelijk werd het voorstel unaniem aangenomen als een A-stuk, waarmee de weg vrij is voor verdere uitwerking en uitvoering van de klimaatadaptatiestrategie in de regio Alkmaar. De gemeenteraad kijkt nu uit naar de volgende stappen in de richting van een klimaatbestendige toekomst.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda voor de regio Alkmaar. Het voorstel omvat drie beslispunten: het vaststellen van de strategie en agenda, instemmen met een gezamenlijke subsidieaanvraag voor de impulsregeling, en het uitgangspunt dat alle projecten klimaatbestendig en waterrobuust moeten zijn. De strategie is ontwikkeld in samenwerking met de regio Alkmaar en het hoogheemraadschap, en is gebaseerd op de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie en het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Het doel is om de regio in 2050 klimaatbestendig in te richten. De strategie omvat samenwerking met externe partijen, integraal werken, bewustwording, en het borgen van richtlijnen. Er is een uitvoeringsprogramma tot 2024 opgesteld met procesactiviteiten en fysieke projecten. De financiering komt deels uit de rioolheffing en een subsidie van het Rijk. Participatie met diverse stakeholders en bewoners is onderdeel van het proces. Na goedkeuring wordt de strategie verder uitgewerkt in een lokale uitvoeringsagenda.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda regio Alkmaar
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda regio Alkmaar". Het voorstel beoogt de vaststelling van een regionale strategie en uitvoeringsagenda voor klimaatadaptatie, in lijn met de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie. Het omvat het aanvragen van een gezamenlijke subsidie voor de regio Noorderkwartier en benadrukt dat toekomstige projecten klimaatbestendig moeten zijn. De strategie is ontwikkeld in samenwerking met regionale partners en richt zich op bewustwording, integrale samenwerking en het borgen van klimaatadaptatie in beleid en uitvoering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, doelen en samenwerkingsverbanden. Het biedt een goed overzicht van de stappen die zijn genomen en de toekomstige plannen. Echter, de financiële details zijn nog niet volledig uitgewerkt en worden in een later stadium gepresenteerd.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda vast te stellen en in te stemmen met de subsidieaanvraag. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de strategie en het monitoren van de voortgang en effectiviteit van de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de strategie en de uitvoeringsagenda, evenals over de instemming met de subsidieaanvraag. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten binnen de klimaatadaptatieprojecten en de mate van participatie en communicatie met bewoners en stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van de doelen en tijdlijnen voor de uitvoeringsagenda. Echter, de financiële aspecten zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat een gebrek aan volledigheid in de meetbaarheid en realisme kan betekenen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de klimaatadaptatiestrategie en uitvoeringsagenda vast te stellen en in te stemmen met de gezamenlijke subsidieaanvraag.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van diverse stakeholders en het houden van enquêtes onder bewoners. Er is een duidelijke focus op communicatie en participatie om bewustwording en betrokkenheid te vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op klimaatbestendige en waterrobuuste inrichting van de regio. Het voorstel koppelt klimaatadaptatie aan andere duurzaamheidsinitiatieven zoals de energietransitie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. De kosten voor procesactiviteiten worden later gepresenteerd, en een deel van de kosten kan worden gedekt door de rioolheffing. De subsidieaanvraag via de Impulsregeling kan een derde van de uitvoeringskosten dekken. Verdere financiële details worden in een separaat voorstel aan de raad voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatadaptatie Uitvoeringsagenda Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) Klimaatverandering Waterrobuustheid Subsidieaanvraag Risicodialogen Bewonersenquête Duurzaamheid Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Johanne Hendriks - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Meis de Jongh - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Klaas van der Kaaij - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas van der Kaaij - D66
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Klaas van der Kaaij - D66
Erik Bekkering - Wethouder
Johanne Hendriks - PvdA
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Meis de Jongh - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Johanne Hendriks - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas van der Kaaij - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Agendapunt 7 Voorstel betreft het verlengen Gemeentelijk Rioleringsplan Bergen
Gemeente Bergen verlengt rioleringsplan: "Learning by doing" als nieuwe strategie
De gemeenteraad van Bergen heeft besloten de planperiode van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2016-2020 te verlengen tot eind 2022. Dit besluit is genomen in afwachting van de Omgevingswet, die de verplichting voor een GRP laat vervallen. De verlenging moet beleidsmatige gaten voorkomen en biedt ruimte voor nieuwe inzichten op het gebied van klimaatadaptatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het GRP te verlengen met twee jaar besproken. Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende het debat en benadrukte het belang van een naadloze overgang naar de nieuwe Omgevingswet. "Helder, duidelijk," stelde Oudeboon, die het voorstel tot een A-stuk wilde maken.
Rene Meijer van GroenLinks steunde de verlenging, maar had vragen over de invulling van de extra jaren. "Er staat wel aangegeven wat rioolheffing is in die twee jaar, maar niet wat we voor dat geld krijgen," merkte hij op. Meijer drong aan op een koppeling met klimaatadaptatie: "Alles wat je doet, kijk ook even door de bril van extra regen, extra droogte."
Johan Mekken van het CDA sloot zich hierbij aan en vroeg zich af of de huidige middelen en personeelsinzet voldoende zijn voor de verlengde periode. "Is dat ook voldoende, zeg maar, voor de komende twee jaar?" vroeg Mekken, die ook pleitte voor meer duidelijkheid over de geplande projecten.
Wethouder Erik Bekkering reageerde op de vragen en benadrukte het belang van een flexibele aanpak. "We zijn eigenlijk bezig met learning by doing," legde hij uit. Bekkering stelde voor om over een jaar raadsinformatieavonden te organiseren om de voortgang en ervaringen te delen. "Zo kunnen we beter laten zien of die dingen samenkomen," aldus de wethouder.
Met de toezegging van Bekkering om de raad actief te betrekken bij de ontwikkelingen, werd het voorstel zonder verdere vragen aangenomen. De verlenging van het GRP biedt de gemeente Bergen de kans om zich voor te bereiden op de uitdagingen van klimaatverandering en de invoering van de Omgevingswet.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het verlengen van de planperiode van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Bergen 2016-2020 tot en met 31 december 2022. Dit besluit is genomen in afwachting van de invoering van de Omgevingswet, die de verplichting voor een GRP laat vervallen, maar de zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater blijven behouden. De verlenging zorgt ervoor dat er geen beleidsmatige gaten vallen tijdens de overgang naar nieuwe planvormen onder de Omgevingswet. Het GRP heeft zijn nut bewezen in het beheer van stedelijk water en de verlenging maakt het mogelijk om de huidige kaders en uitgangspunten te blijven gebruiken. Er wordt gewerkt aan een klimaatadaptatieplan en regionale samenwerking binnen de waterketen. De verlaging van de rioolheffingstarieven voor 2021 is een afwijking van de trend in het GRP, voornamelijk door verlaagde rentetarieven. Het voorstel benadrukt het belang van duurzaamheid en participatie met het hoogheemraadschap. De planning omvat de vaststelling van het klimaatadaptatieplan in 2021, de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2022, en de nieuwe GRP-opzet in 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verlengen planperiode GRP Bergen 2016-2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de verlenging van de planperiode van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Bergen 2016-2020 tot en met 31 december 2022. Dit wordt gedaan in afwachting van de invoering van de Omgevingswet in 2022, die de verplichting van het GRP opheft. De verlenging zorgt ervoor dat er geen beleidsmatige gaten vallen en dat de gemeentelijke zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater gewaarborgd blijven. Het GRP heeft zijn nut bewezen in het beheer van stedelijk water en zal in de toekomst geïntegreerd worden in de nieuwe planvormen van de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de verlenging en de context van de Omgevingswet. Er is echter beperkte informatie over de specifieke inhoudelijke aanpassingen die mogelijk nodig zijn in de verlengde periode.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de kaders en het controleren van de uitvoering van de gemeentelijke watertaken. De raad moet beslissen over de verlenging van de planperiode en de integratie van het GRP in de nieuwe omgevingsplannen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verlengen van de huidige planperiode of het ontwikkelen van een nieuw GRP vooruitlopend op de Omgevingswet. Er moet ook worden besloten hoe de zorgplichten en kosten het beste kunnen worden beheerd binnen de nieuwe wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de integratie van het GRP in de nieuwe omgevingsplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van de nieuwe planvormen zijn nog onbekend.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de planperiode van het GRP te verlengen tot eind 2022 en de integratie in de nieuwe omgevingsplannen te ondersteunen.
Participatie:
Er is beperkte participatie van bewoners, aangezien het GRP een technisch en beleidsmatig document is. Er is echter intensieve samenwerking met het hoogheemraadschap en andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in relatie tot de ecologische impact van de afvalwaterketen en de noodzaak om werkmethodes te verbeteren.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties, zoals de verlaging van de rioolheffingstarieven in 2021. De financiële gevolgen van het klimaatadaptatieplan moeten nog worden bepaald. De verlaging van de tarieven is mogelijk door verlaagde rentetarieven, maar een actualisatie van de kostendekkingsberekening is nodig zodra de financiële impact van het klimaatadaptatieplan bekend is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Omgevingswet Zorgplichten Klimaatadaptatieplan Stedelijk waterbeheer Rioolheffing Regionale samenwerking Hoogheemraadschap Duurzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Rene Meijer - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Johan Mekken - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 8 Voorstel betreft het vaststellen van de beleidsaanpak laadinfrastructuur
Gemeente Bergen neemt regie over laadpalen: "Een voorschot op een duurzame toekomst"
De gemeente Bergen heeft een nieuw beleidsvoorstel aangenomen om de regie over de plaatsing van laadpalen in eigen handen te nemen. Dit initiatief sluit aan bij de landelijke verplichting om voor 2030 maar liefst 1,8 miljoen laadpalen te realiseren. Het plan omvat een plankaart voor een dekkend en toekomstbestendig laadnetwerk, gebaseerd op uitgebreide data-analyse.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel met enthousiasme ontvangen, hoewel er ook kritische vragen werden gesteld. Alexandra Otto-van der Ende van D66 vroeg zich af waarom de gemeente nog steeds ā¬500 per laadpaal moet bijdragen, terwijl er mogelijk een verdienmodel via de elektriciteit bestaat. "Waarom wordt dit niet volledig bij de installateur neergelegd?" vroeg ze zich af.
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen uitte zijn zorgen over de leesbaarheid van de plankaart. "Als ik inzoom, kom ik geen straat of plein tegen," merkte hij op. Danny Zwart van het CDA beaamde dit en voegde toe dat er kernen missen op de kaart. "Een gemiste kans," noemde hij het.
Jasper Corts van de VVD uitte zorgen over de capaciteit van de laadpalen. "Onze zorgen zitten vooral in de files rond de laadpalen," zei hij. Froukje Krijtenburg van GroenLinks vroeg om een fietslaadpalenstructuur, gezien het belang voor toeristen en dagjesmensen.
Wethouder Erik Bekkering verzekerde de raad dat de communicatie met inwoners een prioriteit is. "We nemen een voorschot op een duurzame toekomst," zei hij. Hij beloofde dat de plankaart online gedetailleerd beschikbaar zal zijn en dat er een plan voor fietslaadpalen komt. Over de variƫteit aan laadpalen zei hij: "Dit wordt momenteel al rechtgetrokken."
De gemeenteraad stemde in met het voorstel, dat nu als A-stuk verder zal worden uitgewerkt. De gemeente Bergen zet hiermee een belangrijke stap in de verduurzaming van mobiliteit en het behalen van CO2-reductiedoelstellingen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft de vaststelling van een beleidsaanpak voor de openbare laadinfrastructuur. Het doel is om de regie over de plaatsing van laadpalen in handen van de gemeente te brengen, in plaats van te wachten op aanvragen van inwoners. Dit sluit aan bij de verplichting vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om landelijk 1,8 miljoen laadpalen voor 2030 te realiseren. De nieuwe aanpak omvat een plankaart voor een dekkend en toekomstbestendig laadnetwerk, gebaseerd op een uitgebreide data-analyse. Na goedkeuring door de raad volgt participatie met inwoners via een online platform. De gemeente wil proactief laadpalen plaatsen, vooral op strategische locaties voor toeristen. De kosten voor proactieve plaatsing zijn begroot, en de aanpak wordt elke twee jaar geƫvalueerd. De samenwerking met andere BUCH-gemeenten en de MRA-e concessiebeheerder zorgt voor een regionale afstemming. Risico's betreffen mogelijke aanpassingen in de plankaart en de financiƫle middelen. Het stimuleren van elektrisch vervoer draagt bij aan de verduurzaming van mobiliteit en het behalen van CO2-reductiedoelstellingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsaanpak laadinfrastructuur". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een beleidsaanpak voor de openbare laadinfrastructuur in de gemeente Bergen. Het doel is om de regie over de plaatsing van laadpalen in handen van de gemeente te brengen, in plaats van te wachten op aanvragen van inwoners. Dit sluit aan bij de verplichtingen vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om landelijk 1,8 miljoen laadpalen voor 2030 te realiseren. De aanpak omvat een plankaart voor een dekkend en toekomstbestendig laadnetwerk, waarbij strategische locaties zijn geselecteerd op basis van een uitgebreide data-analyse.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde aanpak. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke financiële implicaties na 2022 en de exacte rol van de inwoners in het participatieproces.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel goed te keuren en daarmee de beleidsaanpak vast te stellen. Dit omvat het maken van keuzes over de proactieve plaatsing van laadpalen en het goedkeuren van de bijbehorende financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de regie over de laadinfrastructuur in handen van de gemeente wil leggen en of zij bereid is om proactief laadpalen te plaatsen. Dit omvat ook het goedkeuren van de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties na 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking na 2022 is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beleidsaanpak voor de openbare laadinfrastructuur vast te stellen en de bijbehorende financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na goedkeuring een participatietraject zal plaatsvinden via een online inspraakplatform, waar inwoners kunnen reageren op de voorgestelde laadlocaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het stimuleren van elektrisch vervoer bijdraagt aan de verduurzaming van mobiliteit en het behalen van CO2-reductiedoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige uitgave van €6.500 in 2022 voor proactieve plaatsing van laadpalen. Er is echter onduidelijkheid over de financiële dekking na 2022, aangezien de concessie opnieuw aanbesteed zal worden en de kosten mogelijk veranderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laadinfrastructuur Elektrische voertuigen Plankaart Openbare ruimte EV Prognose Atlas Nationale Agenda Laadinfrastructuur Klimaatakkoord Participatie Duurzaamheid MonitoringVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jasper Corts - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jasper Corts - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Erik Bekkering - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Agendapunt 9 Voorstel betreft het vaststellen van de wijziging van de verordening sociaal domein Bergen 2017
Gemeente Bergen past schuldhulpverlening aan: "Vroegtijdige signalering is cruciaal"
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een wijziging van de Verordening sociaal domein Bergen 2017. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege nieuwe wetgeving die de uitwisseling en verwerking van persoonsgegevens voor schuldhulpverlening mogelijk maakt. Het doel: financiƫle problemen vroegtijdig signaleren en aanpakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de verordening aan te passen met algemene stemmen aangenomen. De wijziging is een direct gevolg van de aanpassing van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) per 2021. Een belangrijk onderdeel van de wijziging is de vaststelling van een beslistermijn van maximaal acht weken voor het afgeven van beschikkingen over schuldhulpverlening.
"Geen bezwaar, maar meer duidelijkheid gewenst"
Michiel van den Busken van Gemeentebelangen BES gaf aan geen bezwaar te hebben tegen het voorstel, maar merkte op dat het handig zou zijn geweest als de oorspronkelijke verordening uit 2017 bij de stukken was gevoegd. "Zo kun je meteen zien wat het effect is op die verordening," aldus Van den Busken.
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen vroeg zich af wat de huidige gemiddelde aanvraagduur voor schuldhulpverlening is. "Wat is nu de praktische afdoeningstermijn?" vroeg hij aan de wethouder.
Zorgen over lange termijnen
Danny Zwart van het CDA uitte zijn zorgen over de lengte van de termijnen. "Een termijn van vier weken voor het eerste gesprek is erg lang voor mensen die al in de financiƫle problemen zitten," zei Zwart. Ook de termijn van acht weken voor het afgeven van een beschikking vond hij aan de lange kant.
Vroegtijdige signalering en privacy
Froukje Krijtenburg van GroenLinks vroeg hoe de gemeente ervoor zorgt dat mensen al vroegtijdig worden geholpen, voordat er grote achterstanden ontstaan. Ze suggereerde dat communicatie via huis-aan-huisbladen een optie zou kunnen zijn.
Johanne Hendriks van de PvdA vroeg naar de vertrouwelijkheid van gegevens die worden uitgewisseld met zorgverzekeraars, energiebedrijven en andere instanties. "Hoe wordt hiermee omgegaan in de privacywetgeving?" vroeg ze.
Wethouder Valkering: "We lopen voorop"
Wethouder Klaas Valkering verzekerde de raad dat de gemeente Bergen al veel doet aan vroegsignalering. "We lopen voorop met ons actieplan Bergen Schuldenvrij en het Schuldenknooppunt," zei hij. Valkering benadrukte dat de gemeente al onder de maximale termijn van acht weken zit, maar dat complexe situaties soms meer tijd vergen.
Wat betreft de privacykwesties stelde Valkering dat de gemeente een overzicht kan leveren van de gegevensverstrekkers en de verwerkingsdoelen. Hendriks van de PvdA gaf aan dat dit niet nodig was, waarmee de wethouder de toezegging introk.
Met de instemming van de raad wordt de wijziging gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad en verwerkt in de integrale versie van de verordening. De gemeente Bergen zet hiermee een stap richting een effectievere schuldhulpverlening, met een focus op vroegtijdige signalering en adequate ondersteuning.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een wijziging van de Verordening sociaal domein gemeente Bergen 2017, specifiek gericht op de aanpassing van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) per 2021. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege nieuwe wetgeving die de uitwisseling en verwerking van persoonsgegevens voor schuldhulpverlening mogelijk maakt, met als doel vroegtijdige signalering van financiƫle problemen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om een beslistermijn van maximaal acht weken vast te stellen voor het afgeven van beschikkingen over schuldhulpverlening, zoals bepaald in de gewijzigde Wgs. Dit moet worden opgenomen in de Verordening sociaal domein Bergen 2017. Er zijn geen alternatieven overwogen, en er zijn geen financiƫle kosten verbonden aan dit voorstel. Na vaststelling wordt de wijziging gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad en verwerkt in de integrale versie van de verordening.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Wijziging van de Verordening Sociaal Domein Gemeente Bergen 2017
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Verordening Sociaal Domein Gemeente Bergen 2017". Het doel is om de beslistermijn voor schuldhulpverlening vast te leggen in de verordening, conform de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Deze wet vereist dat gemeenten binnen maximaal acht weken na het eerste gesprek over de hulpvraag beslissen of iemand in aanmerking komt voor schuldhulpverlening. Dit moet de toegankelijkheid en effectiviteit van schuldhulpverlening verbeteren door vroegsignalering van financiële problemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de wettelijke vereisten uitlegt. Het biedt echter weinig detail over de praktische uitvoering en monitoring van de nieuwe termijn.
Rol van de Raad:
De raad moet de wijziging van de verordening goedkeuren, waarmee de beslistermijn voor schuldhulpverlening wordt vastgesteld. Dit is een wettelijke verplichting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde termijn van maximaal acht weken passend is, of dat een kortere termijn wenselijk is om de dienstverlening te versnellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de acht weken termijn. Het is echter niet tijdgebonden in termen van implementatie en monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van de verordening vast te stellen, waarmee de beslistermijn van maximaal acht weken wordt opgenomen.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van belanghebbenden of inwoners bij de totstandkoming van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan dit voorstel. Het voorstel vermeldt geen financiële dekking, aangezien er geen extra kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociaal domein Schuldhulpverlening Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) Vroegsignalering Beslistermijn Problematische schulden Integrale benadering Wetswijziging Gemeentelijke verordening PersoonsgegevensuitwisselingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Danny Zwart - CDA
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Johanne Hendriks - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Johanne Hendriks - PvdA
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Danny Zwart - CDA
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Agendapunt 10 Voorstel betreft het vaststellen van de 5e wijziging GR RHCA
Alkmaarse Raad Steunt Wijziging Historisch Centrum: "Hier kun je eigenlijk geen nee tegen zeggen"
De gemeenteraad van Alkmaar heeft unaniem ingestemd met de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) en bevat voornamelijk technische en redactionele verbeteringen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel zonder veel discussie aangenomen. Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie met een luchtige opmerking: "Mag ik u een gokje wagen dat dit een A-stuk is?" Hiermee doelde hij op de verwachting dat het voorstel zonder verdere discussie zou worden goedgekeurd.
Peter van Huissteden van de PvdA benadrukte de onvermijdelijkheid van de wijziging: "Hier kun je eigenlijk geen nee tegen zeggen, want dit is gewoon voorgeschreven vanuit het Rijk, dus ik denk dat we dit gewoon moeten volgen." Zijn partij steunde het voorstel dan ook zonder voorbehoud.
Ook Froukje Krijtenburg van GroenLinks gaf aan dat haar partij het voorstel steunde, zij het op een wat cryptische manier: "GroenLinks volgt de video. Een a." Hiermee bevestigde ze dat ook GroenLinks geen bezwaar had tegen de voorgestelde wijzigingen.
De overige partijen, waaronder VVD, CDA, en D66, sloten zich aan bij de algemene consensus. Roel Oudeboon concludeerde tevreden dat het voorstel als A-stuk kon worden aangenomen, wat betekent dat het zonder verdere discussie of stemming wordt goedgekeurd.
Met de unanieme steun van de raad kan de wijziging nu worden gepubliceerd in de Staatscourant, waarna deze officieel in werking treedt. De gemeente Alkmaar is verantwoordelijk voor deze publicatie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het verlenen van toestemming aan het college om de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA) vast te stellen. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra). De wijziging omvat voornamelijk technische aanpassingen en redactionele verbeteringen, die geen financiƫle gevolgen hebben voor de gemeente. De wijziging is besproken in de Algemeen Bestuursvergadering en moet door twee derde van de deelnemende gemeenten worden goedgekeurd om definitief te worden. Na goedkeuring treedt de wijziging in werking na publicatie in de Staatscourant. De gemeente Alkmaar is verantwoordelijk voor deze publicatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Toestemming voor 5e wijziging GR RHCA
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Toestemming voor 5e wijziging GR RHCA". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om het college toestemming te verlenen voor de vijfde wijziging van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) en bevat daarnaast enkele redactionele verbeteringen. De wijzigingen zijn technisch van aard en hebben geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de reden voor de wijziging, de juridische context, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen financiële of duurzaamheidsaspecten die verder uitgewerkt hoeven te worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om toestemming te verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Deze toestemming kan alleen worden onthouden als er sprake is van strijd met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen technisch van aard zijn en voortvloeien uit wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of actiegericht, aangezien het voornamelijk om technische aanpassingen gaat. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen voor de voorgestelde wijziging van de GR RHCA.
Participatie:
Participatie wordt beperkt tot regionale samenwerking, waarbij de deelnemende gemeenten betrokken zijn via hun vertegenwoordigers in het Algemeen Bestuur.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het om technische en juridische wijzigingen gaat zonder impact op duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra) Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA) Wijziging Informatiebeheer Archieven Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Samenwerkingsverband Technische wijzigingen Gemeentelijke bijdragen CentrumgemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken