09-05-2019 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Agendapunt 2. Algemeen spreekrecht (tot 12 uur kan men zich aanmelden voor het spreekrecht)
I Inspreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
I Inspreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
I Inspreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
I Inspreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
I Inspreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
I Inspreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
I Inspreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Hans Peter Corbee - CDA
I Inspreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Hans Peter Corbee - CDA
Agendapunt 3. Overige onderwerpen
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Agendapunt 3.1 Toezeggingenlijst van de Algemene raadscommissie bijgewerkt tot en met 1 mei 2019
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Mededelingen uit het college
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Agendapunt 3.3 Rondvraag commissieleden
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Klaas Valkering - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Agendapunt 4. Naamswijziging van de Regionale Uitvoeringsdienst NHN
Naamswijziging Regionale Uitvoeringsdienst: Een Kostbare Letterwisseling
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over de naamswijziging van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord naar Omgevingsdienst Noord-Holland Noord. Hoewel de wijziging al is goedgekeurd door het Algemeen Bestuur, riep het voorstel vragen op over de kosten en de noodzaak van de verandering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de naam van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord te wijzigen naar Omgevingsdienst Noord-Holland Noord uitvoerig besproken. De wijziging, die met terugwerkende kracht per 1 maart 2019 in werking zou treden, is bedoeld om beter aan te sluiten bij de huidige praktijk en het uitgebreide takenpakket van de organisatie. De kosten van de naamswijziging, die binnen de bestaande begroting worden gedekt, bedragen €50.000.
Hans Haring van Gemeentebelangen BES uitte zijn zorgen over de kosten: "Is het nodig om voor een simpele actie als deze, waarbij alleen maar eigenlijk één letter hoeft veranderd te worden, €50.000 uit te geven?" Ook Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen deelde deze zorgen en vroeg zich af waarom de wijziging niet gecombineerd kon worden met andere inhoudelijke wijzigingen om kosten te besparen.
Wethouder Yolan Koster-Dreese legde uit dat de naamswijziging noodzakelijk is vanwege de rol van de dienst in de uitvoering van de Omgevingswet. "Andere regionale uitvoeringsdiensten hebben ook gekozen voor de naam Omgevingsdienst," aldus Koster-Dreese. Ze benadrukte dat de kosten niet alleen voor de naamsverandering zijn, maar ook voor zaken als een nieuw logo, briefpapier en inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
De discussie over de kostenverdeling bleef echter bestaan. Danny Zwart van het CDA vroeg zich af hoe de kosten precies verdeeld zouden worden over de deelnemende gemeenten. Koster-Dreese beloofde hierop terug te komen met een gedetailleerde uitleg.
Ondanks de zorgen over de kosten en de noodzaak van de naamswijziging, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Kees van Leijen van de VVD gaf aan dat zijn partij kon instemmen, maar plaatste wel vraagtekens bij de groei van de organisatie: "Is of ze dan nog zo slagvaardig blijven als dat ze op dit moment zijn?"
Het voorstel zal als A-stuk naar de Raad gaan, waarmee de naamswijziging een stap dichterbij is gekomen. De discussie over de kosten en de effectiviteit van de organisatie blijft echter een punt van aandacht voor de toekomst.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de naamswijziging van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord naar Omgevingsdienst Noord-Holland Noord. Deze wijziging is voorgesteld omdat de organisatie sinds haar oprichting in 2014 aanzienlijk is gegroeid en haar takenpakket is uitgebreid, waardoor de nieuwe naam beter aansluit bij de huidige praktijk. De naamswijziging is al goedgekeurd door het Algemeen Bestuur en vereist een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd in te stemmen met deze wijziging. Er zijn geen risico's verbonden aan de naamswijziging en de kosten worden binnen de bestaande begroting gedekt. De wijziging zal met terugwerkende kracht per 1 maart 2019 in werking treden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de naamswijziging van de "Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord" naar "Omgevingsdienst Noord-Holland Noord". De wijziging weerspiegelt de ontwikkeling van de organisatie van een beleidsarme uitvoeringsdienst naar een bredere omgevingsdienst die naast milieutaken ook taken op het gebied van natuur, water, ruimtelijke plannen en beleidsvoorbereiding uitvoert. De naamswijziging is onderdeel van een bredere trend onder soortgelijke diensten in Nederland en vereist een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling. De kosten voor de naamswijziging worden geraamd op €50.000 en zijn gedekt binnen de bestaande begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de reden voor de naamswijziging, de juridische vereisten en de financiële implicaties duidelijk uiteenzet. Het biedt echter weinig detail over de toekomstige inhoudelijke wijzigingen die later in het jaar worden verwacht.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de naamswijziging en het collegeadvies te volgen. De raad kan haar toestemming alleen onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de naamswijziging in het belang is van de gemeente en of het past binnen de bredere strategische doelen. Er zijn geen grote politieke keuzes, aangezien het voornamelijk een administratieve wijziging betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het voornamelijk een naamswijziging betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de naamswijziging.
Participatie:
Er is afstemming geweest met alle betrokken gemeenten en de provincie, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een toekomstig ontwikkelingsgebied, maar is geen direct onderwerp van dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten van de naamswijziging worden geraamd op €50.000 en zijn gedekt binnen de lopende begroting, wat betekent dat er geen extra financiële lasten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Naamswijziging Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN) Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Gemeenschappelijke Regeling (GR) Milieutaken Omgevingswet Takenpakket Provincie Noord-Holland Veiligheidsregio HoogheemraadschapVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Peter van Huissteden - PvdA
Kees van Leijen - VVD
Agendapunt 5. Voorstel betreft kennis te nemen van de focusagenda regio Alkmaar en in te stemmen met de tot focus benoemde agendapunten
Regio Alkmaar zet in op samenwerking: Focusagenda 2019-2022 goedgekeurd
De gemeenten in de regio Alkmaar hebben ingestemd met de Focusagenda 2019-2022. Deze agenda, die samenwerking op het gebied van bereikbaarheid, wonen en energie-innovatie centraal stelt, moet de regio aantrekkelijker maken voor inwoners en bedrijven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het voorstel voor de Focusagenda besproken. Wethouder Jan Houtenbos benadrukte het belang van intensieve samenwerking binnen de regio Alkmaar, vergelijkbaar met succesvolle initiatieven in West-Friesland. "Samen bereik je meer," aldus Houtenbos, die de raad meenam in de totstandkoming van de agenda.
De agenda stuitte op enkele kritische vragen vanuit de raad. Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal uitte haar zorgen over de betrokkenheid van inwoners en de mogelijke dominantie van grotere gemeenten zoals Alkmaar. "Wij willen een volwaardig partner zijn in dit geheel," stelde ze. Peter van Huissteden van de PvdA deelde deze zorgen, maar zag ook de voordelen van regionale samenwerking: "Deze onderwerpen zijn zo groot dat je daar als gemeente problemen mee hebt."
Ineke Braak-van Kasteel van GroenLinks benadrukte het belang van de raadswerkgroep, die als taak heeft de gemeenteraden goed te informeren en de belangen van de inwoners te waarborgen. "Het is een kans om de diversiteit van de omgeving te benutten," zei ze.
De financiële implicaties van de agenda werden ook besproken. Meis de Jongh van de VVD vroeg naar de stijgende kosten voor de gemeente Bergen. Houtenbos legde uit dat de kostenstijging te maken heeft met de aanstelling van programmamanagers en dat deze binnen de financiële kaders van de gemeente vallen.
Ondanks de zorgen over communicatie en autonomie, stemde de raad in met de Focusagenda. De wethouder beloofde alert te blijven op de communicatie en samenwerking binnen de regio. "We zitten daar op basis van gelijkwaardigheid," verzekerde Houtenbos.
De Focusagenda gaat nu als A-stuk naar de gemeenteraad, met een aanvullende memo over de governance-structuur. De regio Alkmaar zet hiermee een belangrijke stap richting een gezamenlijke toekomst op het gebied van bereikbaarheid, wonen en energie-innovatie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de Focusagenda Regio Alkmaar 2019-2022, waarin de gemeenten in de regio Alkmaar (Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk, Castricum, Heiloo, Uitgeest en Bergen) samen met de provincie Noord-Holland hun samenwerking willen intensiveren en focussen op drie hoofdpunten: bereikbaarheid, wonen en energie-innovatie. Deze focuspunten zijn gekozen om de regio aantrekkelijker te maken voor wonen, werken en recreëren, en om de regio te profileren als innovatief en samenwerkingsgericht. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze focuspunten. Er zijn risico’s en financiële implicaties verbonden aan de uitvoering van de agenda, zoals de noodzaak voor strakke sturing en de impact op de ambtelijke capaciteit. De financiële bijdragen van de gemeenten zijn gespecificeerd, en er is een budget gereserveerd voor de uitvoering van de focusagenda. De agenda benadrukt het belang van regionale samenwerking en participatie, hoewel in de huidige fase nog geen inwoners en ondernemers zijn betrokken. Voor de volgende fase wordt participatie aanbevolen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Focusagenda Regio Alkmaar 2019-2022". Het voorstel richt zich op het versterken van de samenwerking tussen de zeven gemeenten in de regio Alkmaar en de provincie Noord-Holland. De focusagenda benoemt drie kernpunten: bereikbaarheid, wonen en energie-innovatie. Deze punten zijn gekozen om de regio aantrekkelijker te maken voor bewoners en bedrijven, en om de regio te positioneren als een innovatief en duurzaam gebied. De agenda is het resultaat van een intensief traject en is bedoeld om de ambities van de regio te realiseren door middel van gerichte acties en samenwerking.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke ambities en focuspunten. Echter, de uitwerking van de financiële implicaties en de impact op duurzaamheid kan verder worden gedetailleerd.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de focusagenda en in te stemmen met de benoemde agendapunten. De raad heeft de mogelijkheid om niet in te stemmen, maar dat zou niet in lijn zijn met de regionale ambities.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde focuspunten steunen, wat kan betekenen dat regionale belangen soms boven lokale belangen worden gesteld. Er moet ook worden besloten over de mate van participatie van inwoners en ondernemers in de volgende fasen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn duidelijke doelen, maar de meetbaarheid en tijdsgebondenheid van de acties zijn niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen grote inconsistenties, maar verdere detaillering is nodig.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de focusagenda en de benoemde agendapunten.
Participatie:
In de huidige fase zijn inwoners en ondernemers niet betrokken, maar participatie wordt aanbevolen voor de uitvoeringsfase.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral binnen het focuspunt energie-innovatie. De impact op duurzaamheid moet echter verder worden uitgewerkt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties, met een oplopend regiobudget van €640.000 in 2019 tot €925.000 in 2022. De kosten worden gedekt door verschuivingen binnen de begroting. De gemeentelijke bijdragen zijn gespecificeerd per gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Focusagenda Regio Alkmaar Regionale samenwerking Bereikbaarheid Wonen Energie-innovatie Duurzaamheid Ambities Economisch profiel Innovatief energycluster ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Hans Peter Corbee - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Meis de Jongh - VVD
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Meis de Jongh - VVD
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Meis de Jongh - VVD
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
01:13:04 - 01:13:25 - 01:14:20 - 01:15:46 - 01:16:12 - 01:17:02 - 01:19:23 - 01:20:42 - 01:21:48 - 01:22:07 - 01:24:24 - 01:25:53 - 01:26:45 - 01:27:27 - 01:28:20 - 01:29:33 - 01:29:59 - 01:31:03 - 01:36:02 - 01:37:07 - 01:38:36 - 01:38:52 - 01:40:07 - 01:40:18 - 01:43:56 - 01:44:50 - 01:45:38 - 01:46:49 - 01:47:30 - 01:47:33
Hans Peter Corbee - CDA
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Kees van Leijen - VVD
Agendapunt 6. Voorstel betreft de huisvestingsverordening gemeente Bergen 2019 vast te stellen
Nieuwe Huisvestingsverordening Bergen 2019: Een Stap in de Goede Richting of een Gemiste Kans?
De gemeenteraad van Bergen debatteerde afgelopen week over de nieuwe Huisvestingsverordening die op 1 juli 2019 in werking moet treden. Het voorstel, dat grotendeels een voortzetting is van de bestaande regels, roept gemengde reacties op. De verordening introduceert enkele wijzigingen, zoals het vervallen van de voorwaarde dat urgentieaanvragers een zelfstandige woning moeten achterlaten en het bieden van voorrang aan jongeren tot 23 jaar voor de goedkoopste woningen. Daarnaast wordt een pilot 'spoedzoeker' ingevoerd, waarbij woningen via loting worden aangeboden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat uitte Danny Zwart van het CDA zijn zorgen over de voorrangsregeling voor statushouders. "Iedereen moet netjes op zijn beurt wachten, of dat je een Nederlander bent of niet. Gelijke monniken, gelijke kappen," stelde hij. Dit leidde tot een felle reactie van Peter van Huissteden van de PvdA, die benadrukte dat statushouders vaak in asielzoekerscentra verblijven en geen woning hebben, in tegenstelling tot veel andere woningzoekenden.
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal sloot zich aan bij Van Huissteden en benadrukte het belang van voorrang voor statushouders om hun ontwikkeling niet te belemmeren en extra kosten voor de gemeente te vermijden. "Waarom zou je dat op zijn beloop laten en niet gewoon mensen meteen de kans geven om verder te gaan met hun leven?" vroeg ze retorisch.
Een ander punt van discussie was de pilot 'spoedzoeker'. Glas-de Raadt uitte haar bezorgdheid over de mogelijke willekeur en de extra bureaucratie die deze pilot met zich mee zou brengen. "Wij vinden ook gewoon dat voor iedereen geldt dat je netjes op je beurt moet wachten," aldus Glas-de Raadt.
De verordening biedt ook voorrang aan jongeren tot 23 jaar voor de goedkoopste woningen, een maatregel die op gemengde reacties stuitte. Glas-de Raadt stelde voor om in plaats daarvan een vijfjaarscontract met een optie van twee jaar te geven aan jongeren tussen 23 en 28 jaar, omdat zij beter in staat zouden zijn om vermogen te vergaren en door te stromen.
Wethouder Erik Bekkering benadrukte het belang van de verordening en riep op tot begrip voor de volgorde van de behandeling, gezien de tijdsdruk om de verordening voor 1 juli vast te stellen. Hij nodigde de raadsleden uit om hun vragen tijdig in te dienen voor de informatieavond, zodat deze adequaat beantwoord kunnen worden.
De discussie over de huisvestingsverordening zal worden voortgezet tijdens een informatieavond, waarna de gemeenteraad op 28 mei een definitief besluit zal nemen. Het debat toont aan dat de druk op de woningmarkt in Bergen groot is en dat er verschillende visies zijn op hoe deze het beste kan worden aangepakt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de nieuwe Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2019, die op 1 juli 2019 in werking moet treden. De huidige verordening vervalt automatisch op die datum, en vanwege de grote druk op de woningmarkt is het noodzakelijk om regels te blijven hanteren voor de toewijzing van sociale huurwoningen. De nieuwe verordening is grotendeels een voortzetting van de bestaande regels, waarbij de woningzoekende met de langste inschrijftijd voorrang krijgt. Er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd, zoals het vervallen van de voorwaarde dat urgentieaanvragers een zelfstandige woning moeten achterlaten en het bieden van voorrang aan jongeren tot 23 jaar voor de goedkoopste woningen. Het college heeft ook besloten een pilot 'spoedzoeker' in te voeren, waarbij woningen via loting worden aangeboden. De verordening moet tijdig bekendgemaakt worden om op 1 juli 2019 in werking te kunnen treden. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met de vaststelling van de verordening.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2019
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2019". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Huisvestingsverordening voor de gemeente Bergen, die op 1 juli 2019 in werking treedt. Deze verordening is noodzakelijk vanwege de grote druk op de sociale huurwoningmarkt en vervangt de verordening die op die datum vervalt. De nieuwe verordening behoudt de hoofdlijnen van de vorige, met enkele aanpassingen zoals het vervallen van bepaalde urgentievoorwaarden en het introduceren van voorrang voor jongeren en doorstroming. Het doel is om de schaarste aan sociale huurwoningen beter te beheren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de voorgestelde wijzigingen, en de context van de regionale samenwerking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de implementatie en evaluatie van de voorgestelde wijzigingen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de nieuwe Huisvestingsverordening vast te stellen. Dit is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat er na 1 juli 2019 regels zijn voor de toewijzing van sociale huurwoningen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de verordening, zoals de nieuwe urgentiecriteria en de voorrang voor jongeren. Ook moet de raad overwegen of de voorgestelde aanpak voldoende is om de druk op de woningmarkt te verlichten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke datum van inwerkingtreding heeft. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat er geen concrete doelen of evaluatiecriteria worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2019 vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er samengewerkt is met regiogemeenten, corporaties en huurdersorganisaties. Dit duidt op een participatief proces bij de totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het vaststellen van de verordening. Het voorstel geeft aan dat er geen directe financiële gevolgen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Sociale huurwoningen Woningmarkt Urgentie Woningzoekenden Verordening Corporaties Prestatieafspraken Regiogemeenten Doorstroming faciliterenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Marcel Halff - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Peter van Huissteden - PvdA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Erik Bekkering - Wethouder
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Meis de Jongh - VVD
Marcel Halff - D66
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Mariëlla van Kranenburg - Gemeentebelangen BES
Erik Bekkering - Wethouder
Meis de Jongh - VVD
Agendapunt 7. Voorstel betreft het college toestemming te verlenen om in te stemmen met de gemeenschappelijke regeling Cocensus 2020
Gemeente Bergen overweegt toetreding tot GR Cocensus 2020
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Bergen werd het voorstel besproken om het college toestemming te geven in te stemmen met de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus 2020. De toetreding van de gemeenten Uitgeest, Castricum en Heiloo tot deze regeling belooft efficiencyvoordelen en lagere bijdragen voor de huidige deelnemers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen werd het voorstel om in te stemmen met de GR Cocensus 2020 uitvoerig besproken. De regeling, die de samenwerking tussen verschillende gemeenten op het gebied van belastingtaken regelt, zou met de toetreding van Uitgeest, Castricum en Heiloo leiden tot aanzienlijke voordelen. "De OEG is van harte welkom," aldus Danny Zwart van het CDA, die het voorstel steunde.
Toch waren er ook kritische vragen. Zwart uitte zorgen over de eigendom van WOZ-gegevens: "In hoeverre is het wijs dat een andere organisatie dan de gemeente eigenaar wordt van data van de gemeente?" Wethouder Jan Houtenbos stelde gerust dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt over gegevensverwerking en eigendom. "Elke organisatie waarbij de gemeente zijn gegevens uitwisselt, hoort een overeenkomst aan de grondslag te leggen," legde hij uit.
Peter van Huissteden van de PvdA vroeg zich af of de administratie van de nieuwe gemeenten op orde zou zijn en of de beloofde 1% korting daadwerkelijk zichtbaar zou zijn. Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen sloot zich hierbij aan en vroeg om meer transparantie: "Krijgen we dan ook echt inzichtelijk wat die 1% voor concreet bedrag is?"
Marcel Halff van D66 benadrukte het belang van de verwerkersovereenkomst in het kader van de AVG en stelde dat de gemeente altijd eigenaar van de data blijft. "Volgens mij blijft de data altijd eigendom van de gemeente," aldus Halff.
Het debat eindigde met de beslissing om het voorstel als B-stuk naar de Raad te sturen, met de toezegging dat de tekst omtrent gegevensverwerking nogmaals beoordeeld zou worden. De vergadering werd afgesloten met dankwoorden aan de aanwezigen, zowel in de zaal als op de publieke tribune.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus 2020 en de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) GR Cocensus en Bergen 2020. Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om het college toestemming te geven om in te stemmen met de GR Cocensus 2020. Dit volgt op een inventarisatie van samenwerkingsverbanden binnen de Werkorganisatie BUCH, waarbij drie scenario's voor de uitvoering van belastingtaken zijn onderzocht. Het scenario waarbij de gemeenten Uitgeest, Castricum en Heiloo toetreden tot de GR Cocensus werd als beste beoordeeld. De toetreding van deze gemeenten leidt tot een efficiencyvoordeel en een verlaging van de bijdragen van de huidige deelnemers. De GR Cocensus 2020 is inhoudelijk ongewijzigd ten opzichte van eerdere versies, met uitzondering van de toevoeging van de nieuwe gemeenten. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de GR Cocensus 2020 worden ondertekend en aan Cocensus worden gezonden. Het Dagelijks Bestuur van Cocensus zal op 19 juni 2019 definitief besluiten over de toetreding.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen GR Cocensus 2020 en de DVO GR Cocensus en Bergen 2020". Het doel is om de gemeenteraad toestemming te laten verlenen aan het college om in te stemmen met de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus 2020. Dit omvat de toetreding van de gemeenten Uitgeest, Castricum en Heiloo tot de GR Cocensus, wat leidt tot een efficiëntere uitvoering van belastingtaken. De toetreding is beoordeeld als de beste optie na een business case-analyse. Het voorstel beoogt een verlaging van de bijdragen van de huidige deelnemers met ongeveer 1% door efficiencyvoordelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de achtergrond, doelstellingen en financiële implicaties. Er is echter weinig detail over de participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming geven aan het college om in te stemmen met de GR Cocensus 2020. Dit is een formele goedkeuring die nodig is voor de voortgang van de regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de toetreding van de nieuwe gemeenten tot de GR Cocensus, wat invloed heeft op de regionale samenwerking en de uitvoering van belastingtaken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde efficiencyvoordelen en de verlaging van bijdragen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de wijze van monitoring van de resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te geven om in te stemmen met de GR Cocensus 2020.
Participatie:
Er is weinig informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de formele besluitvorming binnen de betrokken gemeenten en Cocensus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een efficiencyvoordeel van ongeveer 1% van het begrotingstotaal van Cocensus, wat resulteert in een verlaging van de bijdragen van de huidige deelnemers. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de verlaging binnen de bestaande begroting wordt verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Cocensus 2020 Toetreding Uitgeest Castricum Heiloo Werkorganisatie BUCH Belastingtaken Efficiency voordeel Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) Algemeen Bestuur CocensusVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken