21-06-2018 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Eerste beleidsrapportage 2018 (ter informatie)
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michel Smook - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michel Smook - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Frits Westerkamp - Wethouder
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Frits Westerkamp - Wethouder
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Peter van Huissteden - PvdA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Agendapunt 3. Voorstel betreft de Meicirculaire 2018 vaststellen (volgt)
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Agendapunt 4. Voorstel betreft de Jaarrekening 2017 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeente Bergen: Positieve Jaarrekening 2017, Maar Vragen Blijven
De gemeenteraad van Bergen heeft de jaarrekening van 2017 besproken, die een positief resultaat van € 1.856.000,- laat zien. Hoewel de cijfers rooskleurig zijn, blijven er vragen over de besteding van middelen in het sociale domein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de jaarrekening 2017 van de gemeente Bergen, die een positief financieel resultaat van € 1.856.000,- toont, waren de reacties gemengd. Het grootste deel van het overschot, € 1.683.000,-, is afkomstig van de uitvoering van de 3D's: de nieuwe Wmo, jeugdhulp en participatie. De raad wordt gevraagd de jaarstukken goed te keuren, maar de definitieve accountantsverklaring ontbreekt nog.
Wethouder Jan Houtenbos gaf een toelichting: "We hopen morgen een verklaring te krijgen, en of het een goedkeurende verklaring is of een verklaring met een beperking, dat moeten we nog even afwachten."
De VVD, vertegenwoordigd door Kees van Leijen, toonde zich tevreden met de jaarrekening: "Wij kunnen ons vinden in de jaarrekening en de uitleg van onze accountant. Die was gisteren heel helder en duidelijk."
Toch waren er ook kritische geluiden. Wilma Grooteman van het CDA uitte zorgen over de informatievoorziening: "We vinden de informatievoorziening wat laag, omdat die vooral gericht is op inspanningen, niet op resultaat." Ze vroeg ook naar de demografische ontwikkeling en het integraal huisvestingsplan.
Annemieke Born van de VVD vroeg zich af waarom er structureel een overschot is: "De jaarrekeningen van de afgelopen jaren laten structureel een overschot zien. Wat is de verklaring hiervoor en gaat hier iets aan gedaan worden?"
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal wees op de discrepantie tussen de overschotten en de signalen van inwoners over problemen met de zorg: "Het is een beetje moeilijk uit te leggen aan de inwoners."
Wethouder Yolan Koster-Dreese reageerde op de zorgen over de zorguitgaven: "Er zijn betrekkelijk weinig klachten binnengekomen of beroepsprocedures van mensen die beweren niet de zorg te krijgen die ze nodig hebben."
De discussie over het al dan niet behouden van een bestemmingsreserve voor de zorg werd door Solita Groen-Bruschke van GroenLinks naar de kadernota verschoven: "Ik denk dat we daar dan die discussie dan ook hierover moeten voeren en niet nu bij de jaarrekening."
De vergadering eindigde met de beslissing om de jaarrekening als een B-stuk naar de raadsvergadering te sturen, in afwachting van de definitieve accountantsverklaring.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening 2017 van de gemeente Bergen. De raad wordt gevraagd de jaarstukken, inclusief de jaarrekening en de resultaatbestemming, goed te keuren. Het financiële resultaat van 2017 is positief met € 1.856.000,-, waarvan € 1.683.000,- afkomstig is van de uitvoering van de 3D's (nieuwe Wmo, jeugdhulp en participatie). Er is € 125.000,- aan participatiebudget voor inburgering in 2018 gereserveerd, terwijl het resterende bedrag van € 1.731.000,- aan de algemene reserve wordt toegevoegd. De jaarrekening is nog in conceptvorm en wacht op de accountantsverklaring. De definitieve versie wordt na de accountantscontrole aan de raad verstrekt. De planning voor de behandeling van de jaarrekening omvat diverse vergaderingen in juni en juli 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarrekening 2017
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2017" van de gemeente Bergen. Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarstukken 2017 vast te stellen, inclusief de jaarrekening en de resultaatbestemming. Het voorstel omvat een participatiebudget van € 125.000 voor inburgering in 2018, met het resterende bedrag toegevoegd aan de algemene reserve. De jaarrekening toont een voordelig resultaat van € 1.856.000, voornamelijk door de uitvoering van de 3D’s: nieuwe Wmo, jeugdhulp en participatie. De accountantsverklaring ontbreekt nog, en de definitieve cijfers worden later aangeleverd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële gegevens en de voorgestelde bestemming van het resultaat. Echter, de afwezigheid van een accountantsverklaring betekent dat er nog onzekerheid bestaat over de rechtmatigheid en getrouwheid van de cijfers.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de financiële verantwoording van het college beoordeelt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het overschot, met name de toewijzing van € 125.000 aan het participatiebudget voor inburgering. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten zoals integratie en participatie van nieuwkomers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de accountantsverklaring ontbreekt en er nog wijzigingen kunnen optreden. De financiële doelen zijn echter duidelijk geformuleerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde resultaatbestemming en begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een participatiebudget voor inburgering, wat wijst op een focus op de integratie van nieuwkomers. Er is echter geen verdere uitleg over hoe participatie wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een overschot van € 1.856.000. Het participatiebudget van € 125.000 wordt gedekt door dit overschot, en het resterende bedrag wordt aan de algemene reserve toegevoegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2017 Jaarstukken Participatiebudget inburgering Algemene reserve Voordelig resultaat Accountantsverklaring Financieel beheer Gemeentewet Sociaal domein ZorgaanbiedersVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Annemieke Born - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Annemieke Born - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michel Smook - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Klaas Valkering - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Michel Smook - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Peter van Huissteden - PvdA
Klaas Valkering - CDA
Agendapunt 5. Voorstel betreft het vaststellen van de Kadernota 2019 en de daarbij behorende begrotingswijziging
Raad Bergen Debatteert over Beleidsarme Kadernota 2019
In een lang en intens debat besprak de gemeenteraad van Bergen de Kadernota 2019, die dient als basis voor de begroting van 2019-2022. De nota is beleidsarm vanwege het ontbreken van een vastgesteld bestuursakkoord, maar biedt een geactualiseerd financieel perspectief.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering benadrukte Ineke Braak-van Kasteel van GroenLinks het belang van efficiëntie: "Het is inmiddels bijna 9 uur. Dus, zo efficiënt mogelijk graag." De discussie over de Kadernota, die als richtlijn voor de begroting dient, riep vragen op over de mate van goedkeuring die de raad hiermee verleent. Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen vroeg zich af: "Bedoelen ze daarmee instemmen als richtlijn of als goedkeuring?"
Kees van Leijen van de VVD stelde voor om de nota voorlopig aan te nemen en later te herzien: "Is het niet verstandig om deze nota alvast aan te nemen op dit moment en op een later moment, als wij met elkaar het beleid hebben bepaald, de nota te herzien?" Dit voorstel kreeg bijval, maar ook kritiek vanwege de tijdsdruk en de noodzaak om richting te geven aan het college.
Wilma Grooteman van het CDA benadrukte het belang van de kadernota als basis voor de begroting: "We moeten wel enige richting bepalen, anders hebben we gewoon een verloren jaar." Ze vroeg zich af hoe de informatievoorziening vanuit het coalitieprogramma naar de begroting zou verlopen.
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal sloot zich hierbij aan en benadrukte de noodzaak van aandacht voor wonen en de starterslening. "Wonen is voor ons een heel belangrijk punt. Wij zouden daar graag in willen investeren," aldus Luttik-Swart.
De wethouders riepen op tot terughoudendheid met het indienen van moties. Wethouder Jan Houtenbos benadrukte: "Wees alstublieft terughoudend. Ik kan me voorstellen dat de collegepartijen zeggen van nou, wij komen met een motie om in ieder geval bij de verdere vertaling uit te gaan van gelijke tarieven."
De discussie over de Kadernota 2019 zal worden voortgezet in de raadsvergadering, waarbij de raad de mogelijkheid heeft om moties in te dienen en verdere richting te geven aan de begroting. Het debat toonde de complexiteit van het vaststellen van een beleidsarme nota in een verkiezingsjaar, waarbij de balans tussen financiële kaders en beleidsambities centraal stond.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de Kadernota 2019 van de gemeente Bergen, die dient als een actualisatie van de jaarschijf 2018 en als voorbereiding op de begroting voor 2019-2022. De Kadernota biedt een eerste prognose van de begrotingspositie voor het volgende jaar en inzicht in de meerjarenraming 2020-2022. Omdat de bestuursopdracht van de collegepartijen nog niet is vastgesteld, is de Kadernota beleidsarm en richt zich op nieuw beleid voor 2018, autonome mutaties en eerder genomen besluiten. Het doel is om de raad een geactualiseerd financieel perspectief te bieden voor de begroting van 2019. Na goedkeuring door de raad worden de wijzigingen verwerkt. Het voorstel heeft geen betrekking op specifieke beleidskaders, lokaal beleid of landelijke wet- en regelgeving, behalve de Gemeentewet en BBV. Na vaststelling van de Kadernota en de bijbehorende begrotingswijziging kan de uitwerking van het nieuwe coalitieakkoord beginnen. De financiële gevolgen en het verwachte begrotingssaldo worden in de Kadernota toegelicht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2019". Het voorstel biedt een actualisatie van de financiële positie van de gemeente Bergen voor het jaar 2019 en een meerjarenraming tot 2022. Het is een beleidsarme nota, omdat de bestuursopdracht van de collegepartijen nog niet is vastgesteld. De nota bevat alleen nieuw beleid voor 2018, autonome mutaties en wijzigingen voortvloeiend uit eerdere besluiten. Het doel is om de raad een geactualiseerd financieel perspectief te bieden als basis voor de begroting 2019.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het bieden van een financieel overzicht en prognose. Echter, het is beleidsarm en mist gedetailleerde beleidsvoorstellen vanwege het ontbreken van een vastgesteld collegeprogramma.
Rol van de Raad:
De raad moet de Kadernota 2019 vaststellen als onderdeel van de planning en control cyclus. Dit vormt de basis voor de verdere uitwerking van de begroting 2019.
Politieke Keuzes:
Er zijn op dit moment geen specifieke politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel beleidsarm is. De raad moet echter wel beslissen over de vaststelling van de Kadernota als uitgangspunt voor de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een financieel overzicht biedt zonder concrete beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beleidsarme aard kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Kadernota 2019 vast te stellen, waarmee het de basis legt voor de begroting 2019.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel. Het lijkt geen directe rol te spelen in deze fase van de financiële planning.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gepresenteerd in termen van verwachte begrotingssaldos voor de jaren 2018-2022. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor eventuele tekorten, maar de nota biedt een overzicht van de financiële positie en prognoses.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2019 Begroting 2019-2022 Meerjarenraming 2020-2022 Financieel perspectief Autonome mutaties Begrotingswijziging Planning en control cyclus Gemeentewet BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) CollegeakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michel Smook - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michel Smook - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michel Smook - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michel Smook - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Klaas Valkering - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Peter van Huissteden - PvdA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
01:23:06 - 01:24:52 - 01:25:23 - 01:26:37 - 01:27:25 - 01:31:09 - 01:35:46 - 01:37:25 - 01:38:00 - 01:38:11 - 01:38:22 - 01:39:58 - 01:40:19 - 01:43:27 - 01:44:17 - 01:55:04 - 02:00:00 - 02:00:55 - 02:01:34 - 02:02:02 - 02:02:29 - 02:02:51 - 02:04:40 - 02:05:09 - 02:07:58 - 02:08:32 - 02:08:50 - 02:09:27 - 02:09:34 - 02:11:31 - 02:14:26 - 02:14:59 - 02:15:28 - 02:15:43 - 02:16:53 - 02:17:09
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Klaas Valkering - CDA
Agendapunt 6. Voorstel betreft krediet beschikbaar stellen voor aanleg fietspad Hargerstrandweg en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Fietspad Hargerstrandweg: Een Stap Dichterbij, Maar Zonder Verlichting
De gemeenteraad van Bergen heeft groen licht gegeven voor de aanleg van een nieuw fietspad langs de Hargerstrandweg, tussen Camperduin en Hargen aan Zee. Het project, dat deel uitmaakt van een breder plan om de ruimtelijke kwaliteit in de kustzone te verbeteren, krijgt een krediet van € 255.000. De aanleg moet voor het einde van 2018 voltooid zijn om in aanmerking te komen voor een provinciale subsidie van € 40.000.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat in de gemeenteraad bleek er brede steun voor het voorstel. Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen benadrukte: "Elke cent die hieraan besteed wordt, is helemaal perfect." Ook Harry Burgering van de PvdA was enthousiast: "De aanleg van het fietspad moet zeker worden gedaan, al mag het nog € 50.000 meer kosten."
Toch waren er ook kritische vragen. Laura Hoogendonk van de VVD vroeg zich af hoe de kosten van het project konden oplopen van een geschatte € 80.000 naar € 255.000. Wethouder Michiel van den Busken legde uit dat de kostenoverschrijding te wijten was aan veranderde regels en de noodzaak om een stuk natuur terug te geven. "Het asfalt dat we moeten verwijderen, moet als chemisch afval worden afgevoerd, wat de kosten aanzienlijk verhoogt," aldus Van den Busken.
Een ander punt van discussie was de verlichting van het fietspad. Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal pleitte voor een innovatieve verlichtingsoplossing, zoals bewegingssensoren, om de veiligheid te vergroten. Wethouder Van den Busken gaf aan dat verlichting niet in het huidige plan is opgenomen vanwege de mogelijke verstoring van het leefmilieu van dieren in het gebied. "Als je 's avonds wil fietsen, moet dat via de normale wegen," zei hij.
Annemieke Born van de VVD suggereerde het gebruik van speciale, diervriendelijke verlichting. Van den Busken beloofde dit te onderzoeken, maar waarschuwde dat dit tot extra kosten en een nieuw voorstel zou kunnen leiden.
Ondanks de discussie over de verlichting, werd het voorstel zonder verdere aanpassingen naar de raad gestuurd. "Het plan zoals het nu voorligt, gaan we gewoon uitvoeren," concludeerde Van den Busken. Het fietspad komt er, maar de vraag of het ook verlicht zal worden, blijft voorlopig onbeantwoord.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet van € 255.000 voor de aanleg van een fietspad langs de Hargerstrandweg, tussen Camperduin en Hargen aan Zee. Dit project maakt deel uit van een breder plan om de ruimtelijke kwaliteit in de kustzone te verbeteren. De provincie heeft in 2015 een subsidie van € 40.000 toegekend voor dit project. Na diverse natuuronderzoeken en overleg met Staatsbosbeheer en de provincie, zijn de benodigde vergunningen verkregen. Het project heeft vertraging opgelopen, maar er is geen beroep aangetekend tegen de verleende natuurvergunning. De kosten zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd door extra eisen zoals natuurcompensatie en het verwijderen van een bestaand fietspad. De gemeenteraad wordt gevraagd om het krediet goed te keuren, zodat de werkzaamheden voor eind 2018 kunnen worden uitgevoerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Aanleg Fietspad Hargerstrandweg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet van € 255.000 voor de aanleg van een fietspad langs de Hargerstrandweg. Dit project is onderdeel van een bredere inspanning om de ruimtelijke kwaliteit in de kustzone te verbeteren. Het fietspad zal de verbinding tussen Camperduin en Hargen aan Zee verbeteren en bijdragen aan de spreiding van fietsverkeer in het gebied. De provincie heeft eerder een subsidie van € 40.000 toegekend, maar de totale kosten zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, proces, financiële implicaties en risico's. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor hoe de extra kosten precies gedekt zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet voor de aanleg van het fietspad. Dit omvat het goedkeuren van de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het krediet willen goedkeuren ondanks de hogere kosten dan oorspronkelijk geraamd. Dit kan afhangen van prioriteiten zoals verkeersveiligheid, ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor de voltooiing van het project. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral gezien de financiële overschrijding en de afhankelijkheid van subsidie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het krediet van € 255.000 willen goedkeuren voor de aanleg van het fietspad.
Participatie:
Er is sprake van participatie door jaarlijkse bijeenkomsten met bewoners en betrokken partijen, wat wijst op een zekere mate van betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Hoewel duurzaamheid niet expliciet als relevant onderwerp wordt genoemd, draagt het project bij aan de vermindering van autogebruik en de verbetering van fietsverbindingen, wat indirect duurzaamheidsdoelen kan ondersteunen.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten van het project zijn € 255.000, met een subsidie van € 40.000. De extra kosten moeten worden gedekt uit het begrotingssaldo, wat een financiële druk kan opleveren. De kapitaalslasten zijn gespecificeerd voor de jaren 2019-2022, maar er is geen gedetailleerd plan voor hoe deze lasten precies gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Hargerstrandweg Subsidie Natuurcompensatie Provincie Omgevingswet Natuurwetgeving Camperduin Hargen aan Zee Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Klaas Valkering - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Laura Hoogendonk - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Harry Burgering - PvdA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Annemieke Born - VVD
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michel Smook - KIES Lokaal
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Klaas Valkering - CDA
Laura Hoogendonk - VVD
Harry Burgering - PvdA
Kees van Leijen - VVD
Annemieke Born - VVD
Michel Smook - KIES Lokaal
Agendapunt 7. Voorstel betreft kennis te nemen van het concept actieplan geluid 2018–2023
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Actieplan Geluid: "Vliegtuigoverlast Moet Bovenregionaal Aangepakt Worden"
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over het Actieplan Geluid 2018-2023, dat is opgesteld om de geluidsoverlast in de regio te verminderen. Het plan, dat voortvloeit uit Europese richtlijnen, richt zich voornamelijk op wegverkeer, terwijl andere bronnen zoals vliegverkeer door andere instanties worden behandeld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van het actieplan benadrukt, maar ook de noodzaak om verder te kijken dan alleen de lokale invulling. Peter van Huissteden van de PvdA merkte op: "Het is goed dat dit opgenomen wordt. We moeten ook bovenregionaal gaan werken, vooral met betrekking tot de vliegtuigoverlast."
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal pleitte voor een actievere rol van het college: "We zouden echt het college willen verzoeken om daar een hele actieve rol in te hebben." Ze uitte ook haar zorgen over industriële geluidsoverlast: "Waarom zijn industriële gebieden niet aangewezen als geluidsgezoneerde terreinen?"
Klaas Valkering van het CDA vroeg zich af waar het volledige actieplan te vinden was, aangezien alleen de samenvatting beschikbaar was. Hij uitte ook zorgen over de financiële implicaties: "Er staan best wel veel dingen genoemd die bijzonder veel geld kunnen gaan kosten."
Wethouder Yolan Koster-Dreese reageerde op de vragen en zorgen van de raadsleden. Ze benadrukte dat de aanpak van vliegtuiggeluid bovenregionaal moet worden aangepakt en dat het college het traject actief zal volgen. Over de financiële aspecten zei ze: "Voor het grootste gedeelte zullen de acties zogenaamd werk met werk zijn, dus zullen amper meer kosten met zich meebrengen."
De wethouder beloofde dat de financiële gevolgen tegen het einde van het jaar duidelijker zouden zijn en dat er mogelijk cofinanciering van de provincie beschikbaar zou zijn voor specifieke problemen. "Natuurlijk allemaal binnen de context dat het wettelijk verplicht is dat we die activiteiten uitvoeren," voegde ze toe.
Het debat eindigde zonder behoefte aan een tweede termijn, en het voorstel zal verder worden behandeld in de gemeenteraad.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het Actieplan Geluid 2018-2023 voor de agglomeratie Alkmaar, opgesteld door de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord. Het plan is een verplichting onder de Europese richtlijn omgevingslawaai en de Wet milieubeheer, en heeft als doel de geluidbelasting in de woonomgeving te verminderen. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd kennis te nemen van het concept en het college te verzoeken de voortgang van actieplannen voor provinciale en rijkswegen te volgen en te delen. Ook wordt het college aangemoedigd om de problematiek rondom vliegverkeer actief te benaderen. Het actieplan biedt kaders voor lokale invulling en richt zich op geluid van wegverkeer, terwijl andere bronnen zoals vliegverkeer door andere bevoegde gezagen worden behandeld. Het plan ligt zes weken ter inzage voor zienswijzen, waarna een definitief plan wordt opgesteld. Financiering voor de uitvoering komt deels uit een vergoeding van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, maar de financiële ruimte voor maatregelen is beperkt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Actieplan geluid 2018-2023". Dit plan is opgesteld in het kader van de Europese richtlijn omgevingslawaai en heeft als doel de geluidbelasting in de agglomeratie Alkmaar, waaronder de gemeente Bergen, te beheersen en waar nodig te verminderen. Het actieplan richt zich voornamelijk op geluid afkomstig van wegverkeer op lokale infrastructuur. Het college wordt gevraagd de voortgang van actieplannen voor provinciale en rijkswegen te volgen en de problematiek rondom vliegverkeer actief te benaderen. Het plan is gebaseerd op geluidbelastingkaarten die de huidige geluidsituatie in kaart brengen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de wettelijke verplichtingen, beleidskaders en de rol van de gemeente duidelijk uiteenzet. Het biedt echter geen gedetailleerde maatregelen of kosten-batenanalyses voor specifieke acties.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van het concept actieplan en het college te verzoeken de voortgang van de actieplannen te volgen en te delen. De raad heeft een adviserende rol en kan zienswijzen indienen tijdens de inzageperiode.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde aanpak en prioriteiten binnen het actieplan. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de financiële beperkingen en de mogelijke noodzaak voor extra financiering voor geluidsreductiemaatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uitvoering van maatregelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid van maatregelen is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het actieplan en het college te verzoeken de voortgang te monitoren en te rapporteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het actieplan zes weken ter inzage wordt gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een mogelijkheid voor participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in het kader van de energietransitie en de mogelijke geluidseffecten van nieuwe energievoorzieningen zoals warmtepompen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de apparaatskostenvergoeding van het ministerie. Er zijn geen directe kosten-batenanalyses voor maatregelen, en de financiële ruimte voor geluidsreducerende maatregelen is beperkt. Extra financiering kan nodig zijn voor verdere geluidsreductie, maar dit wordt momenteel niet voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actieplan geluid 2018-2023 Geluidbelastingkaarten Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord Europese Richtlijn 2002/49/EG Wet milieubeheer Agglomeratie Alkmaar Vliegverkeer Energietransitie Geluidhinderbeleid LeefomgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken