14-06-2018 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt . Vragensessie Kadernota 2019 en Jaarrekening 2017
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de Kadernota 2019 van de gemeente Bergen, die dient als een actualisatie van de jaarschijf 2018 en als voorbereiding op de begroting voor 2019-2022. De Kadernota biedt een eerste prognose van de begrotingspositie voor het volgende jaar en inzicht in de meerjarenraming 2020-2022. Omdat de bestuursopdracht van de collegepartijen nog niet is vastgesteld, is de Kadernota beleidsarm en richt zich op nieuw beleid voor 2018, autonome mutaties en eerder genomen besluiten. Het doel is om de raad een geactualiseerd financieel perspectief te bieden voor de begroting van 2019. Na goedkeuring door de raad worden de wijzigingen verwerkt. Het voorstel heeft geen betrekking op specifieke beleidskaders, lokaal beleid of landelijke wet- en regelgeving, behalve de Gemeentewet en BBV. Na vaststelling van de Kadernota en de bijbehorende begrotingswijziging kan de uitwerking van het nieuwe coalitieakkoord beginnen. De financiële gevolgen en het verwachte begrotingssaldo worden in de Kadernota toegelicht.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarrekening 2017
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2017" van de gemeente Bergen. Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarstukken 2017 vast te stellen, inclusief de jaarrekening en de resultaatbestemming. Het voorstel omvat een participatiebudget van € 125.000 voor inburgering in 2018, met het resterende bedrag toegevoegd aan de algemene reserve. De jaarrekening toont een voordelig resultaat van € 1.856.000, voornamelijk door de uitvoering van de 3D’s: nieuwe Wmo, jeugdhulp en participatie. De accountantsverklaring ontbreekt nog, en de definitieve cijfers worden later aangeleverd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële gegevens en de voorgestelde bestemming van het resultaat. Echter, de afwezigheid van een accountantsverklaring betekent dat er nog onzekerheid bestaat over de rechtmatigheid en getrouwheid van de cijfers.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de financiële verantwoording van het college beoordeelt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het overschot, met name de toewijzing van € 125.000 aan het participatiebudget voor inburgering. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten zoals integratie en participatie van nieuwkomers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de accountantsverklaring ontbreekt en er nog wijzigingen kunnen optreden. De financiële doelen zijn echter duidelijk geformuleerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde resultaatbestemming en begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een participatiebudget voor inburgering, wat wijst op een focus op de integratie van nieuwkomers. Er is echter geen verdere uitleg over hoe participatie wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een overschot van € 1.856.000. Het participatiebudget van € 125.000 wordt gedekt door dit overschot, en het resterende bedrag wordt aan de algemene reserve toegevoegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2017 Jaarstukken Participatiebudget inburgering Algemene reserve Voordelig resultaat Accountantsverklaring Financieel beheer Gemeentewet Sociaal domein ZorgaanbiedersVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2019". Het voorstel biedt een actualisatie van de financiële positie van de gemeente Bergen voor het jaar 2019 en een meerjarenraming tot 2022. Het is een beleidsarme nota, omdat de bestuursopdracht van de collegepartijen nog niet is vastgesteld. De nota bevat alleen nieuw beleid voor 2018, autonome mutaties en wijzigingen voortvloeiend uit eerdere besluiten. Het doel is om de raad een geactualiseerd financieel perspectief te bieden als basis voor de begroting 2019.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het bieden van een financieel overzicht en prognose. Echter, het is beleidsarm en mist gedetailleerde beleidsvoorstellen vanwege het ontbreken van een vastgesteld collegeprogramma.
Rol van de Raad:
De raad moet de Kadernota 2019 vaststellen als onderdeel van de planning en control cyclus. Dit vormt de basis voor de verdere uitwerking van de begroting 2019.
Politieke Keuzes:
Er zijn op dit moment geen specifieke politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel beleidsarm is. De raad moet echter wel beslissen over de vaststelling van de Kadernota als uitgangspunt voor de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een financieel overzicht biedt zonder concrete beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beleidsarme aard kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Kadernota 2019 vast te stellen, waarmee het de basis legt voor de begroting 2019.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel. Het lijkt geen directe rol te spelen in deze fase van de financiële planning.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gepresenteerd in termen van verwachte begrotingssaldos voor de jaren 2018-2022. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor eventuele tekorten, maar de nota biedt een overzicht van de financiële positie en prognoses.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2019 Begroting 2019-2022 Meerjarenraming 2020-2022 Financieel perspectief Autonome mutaties Begrotingswijziging Planning en control cyclus Gemeentewet BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) CollegeakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 1. Opening
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Agendapunt 2.1 Werkorganisatie BUCH
Gemeenteraad Bergen geeft groen licht voor BUCH-jaarrekening en begroting
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens een recent debat ingestemd met een positieve zienswijze op de voorlopige jaarrekening 2017 en de conceptbegroting 2019 van de werkorganisatie BUCH. Ondanks enkele zorgen over risico's, zoals de verlofstuwmeren, lijkt de raad vertrouwen te hebben in de voorgestelde financiële plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering, geleid door burgemeester Hetty Hafkamp, werd de focus gelegd op de politieke discussie rondom de stukken van de werkorganisatie BUCH. "Het gaat echt over de stukken die hier nu aangeboden worden," benadrukte Hafkamp aan het begin van de bijeenkomst.
Klaas Valkering van het CDA uitte zijn zorgen over de toegankelijkheid van de documenten. "Er waren nogal veel stukken bij die waren ingescand waarin je dus niet kan zoeken," merkte hij op. Hij vroeg om doorzoekbare documenten in de toekomst, gezien de omvang van de stukken. Daarnaast stelde hij vragen over de risico's van de verlofstuwmeren en waarom er geen aparte reserve voor is opgenomen.
Jan Houtenbos van KIES Lokaal erkende de zorgen van Valkering en gaf aan dat het onderwerp van de verlofstuwmeren al eerder ter discussie stond. "Wij komen daar direct na de zomer op terug, want het is inderdaad een punt van aandacht," verzekerde Houtenbos.
Ondanks de zorgen over de verlofstuwmeren, leek de raad tevreden met de antwoorden en de voorgestelde plannen. De stukken kunnen nu naar de Raad voor een definitief besluit in juli 2018. Het positieve resultaat van 179.000 euro uit de jaarrekening 2017 zal, vanwege fiscale redenen, worden teruggegeven aan de gemeenten. De conceptbegroting 2019, met een exploitatieomvang van 66.613 euro, is opgesteld binnen de afgesproken kaders en omvat verwachte baten en lasten uit eerdere raadsvoorstellen en het verbeterplan BUCH.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad van Bergen op de voorlopige jaarrekening 2017 en de conceptbegroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) werkorganisatie BUCH. Het college stelt voor om een positieve zienswijze af te geven op beide documenten. De conceptbegroting is opgesteld binnen de afgesproken kaders en de raden van de deelnemende gemeenten hebben de mogelijkheid om hun zienswijze te geven. Er zijn risico's verbonden aan de werkorganisatie, die zijn meegenomen in het risicomanagementsysteem. In 2017 was er een vacaturestop, wat leidde tot onderuitputting van de personeelsbudgetten en een incidentele taakstelling werd gerealiseerd. Een werkgroep is geformeerd om een verbeterplan op te stellen. De voorlopige jaarrekening 2017 toont een positief resultaat van 179.000 euro, maar vanwege fiscale redenen is besloten dit bedrag terug te geven aan de gemeenten. De conceptbegroting 2019 heeft een exploitatieomvang van 66.613 euro, inclusief verwachte baten en lasten uit eerdere raadsvoorstellen en het verbeterplan BUCH. Een definitief besluit over de zienswijze wordt in juli 2018 verwacht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op jaarrekening 2018 en begroting 2019 GR werkorganisatie BUCH". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de voorlopige jaarrekening 2017 en de conceptbegroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) werkorganisatie BUCH. De raad wordt geïnformeerd over de financiële en beleidsmatige effecten van deze stukken en krijgt de kans om een zienswijze in te dienen voordat het bestuur van de werkorganisatie een definitief besluit neemt. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een verbeterplan om de werkdruk te verlagen en de financiële risico's te beheersen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële als beleidsmatige aspecten van de jaarrekening en begroting behandelt. Het biedt inzicht in de risico's en de noodzaak van een verbeterplan. Echter, details over de inhoud van het verbeterplan en de exacte financiële implicaties daarvan ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de jaarrekening en begroting. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke besluitvorming door het bestuur van de werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij akkoord gaat met het opnieuw beschikbaar stellen van niet-benutte budgetten uit 2017. Daarnaast moet de raad overwegen of zij het eens is met de voorgestelde maatregelen om de werkdruk te verlagen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd voor het verbeterplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over het verbeterplan kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de jaarrekening 2017 en de begroting 2019, en of zij instemt met het opnieuw beschikbaar stellen van de niet-benutte budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De communicatie en participatie worden overgelaten aan het bestuur van de werkorganisatie na besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten het opnieuw beschikbaar stellen van niet-benutte budgetten uit 2017 en de risico's die voortvloeien uit de werkdruk en het verbeterplan. Het voorstel geeft aan dat de BUCH geen eigen vermogen heeft om financiële risico's op te vangen, waardoor deze kosten mogelijk doorbelast worden aan de deelnemende gemeenten. De dekking van deze kosten is afhankelijk van de verdeelsleutel tussen de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Zienswijze Jaarrekening 2017 Begroting 2019 Gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Risicomanagement Vacaturestop Weerstandscapaciteit Verdeelsleutel VerbeterplanVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Agendapunt 2.2 GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden: Financiële Zorgen en Kritische Vragen in de Raad
De gemeenteraad heeft zich gebogen over de jaarstukken van 2017 en de begroting van 2019 van de GGD Hollands Noorden. Het negatieve resultaat van € 213.000 in 2017 en de noodzaak voor een plan om de negatieve reserve in te lopen, stonden centraal in het debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werden kritische vragen gesteld over de financiële situatie van de GGD Hollands Noorden (GGD HN). De jaarstukken van 2017 toonden een negatief resultaat van € 213.000, wat ten laste van de algemene reserve komt. De raad drong aan op een plan om deze negatieve reserve in te lopen en benadrukte de noodzaak van een kritische beoordeling van inkomsten en uitgaven.
Solita Groen-Bruschke van GroenLinks uitte haar zorgen over de financiële situatie van Veilig Thuis, een onderdeel van de GGD. "Er zijn zorgen over de indexering en de manier waarop de cijfers worden gelezen," zei Groen-Bruschke. Ze vroeg om meer duidelijkheid in de zienswijze van de raad.
Alexandra Otto-van der Ende van D66 vroeg naar de afwezigheid van financiële kengetallen in de stukken. "Tijdens de presentatie werd gezegd dat ze wel aanwezig waren, dus waarom ontbreken ze in de zienswijze?" vroeg Otto-van der Ende. Ze pleitte ook voor de toevoeging van kwalitatieve kerngetallen in de volgende kaderbegroting.
Danny Zwart van het CDA wees op de terugkerende negatieve resultaten en stelde voor om een financieel deskundig adviseur in te schakelen. "Hoe kan het dat dezelfde problemen elk jaar weer opduiken?" vroeg Zwart zich af.
Wethouder Yolan Koster-Dreese erkende de problemen en gaf aan dat er een nieuwe controller is aangesteld om de financiële situatie te verbeteren. "Het is zoeken naar een betere greep op de situatie," zei Koster-Dreese. Ze kon echter nog geen concrete antwoorden geven op vragen over de risicoanalyse en de timing van voorstellen voor extra budget voor Veilig Thuis.
Klaas Valkering van het CDA vroeg om een update over de risicoanalyse en de timing van het voorstel voor extra budget. "Lukt dat nog voor de raadsvergadering?" vroeg Valkering. Koster-Dreese kon dit niet garanderen en benadrukte dat de focus nu ligt op het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening.
De raad besloot dat het voorstel als een A-stuk naar de volgende vergadering gaat, wat betekent dat er nog moties en amendementen kunnen worden ingediend, maar zonder uitgebreide discussie. Alexandra Otto-van der Ende gaf aan dat er mogelijk een kleine wijziging in de zienswijze nodig is, met een focus op kwalitatieve in plaats van alleen financiële kengetallen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de beoordeling van de jaarstukken 2017 en de begroting 2019 van de GGD Hollands Noorden (GGD HN). De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het negatieve resultaat van € 213.000 in 2017, dat ten laste van de algemene reserve wordt gebracht, en om de GGD op te dragen een plan te maken om de negatieve reserve in te lopen. Daarnaast wordt geadviseerd om normen voor financiële kengetallen te ontwikkelen en een reëlere prognose van het jaarrekeningresultaat te geven. Voor de begroting 2019 wordt onder andere geadviseerd om de bijdrage voor Veilig Thuis niet zonder meer structureel op te nemen en om een plan te maken voor de invulling van taakstellingen. De zienswijzen worden aan het Dagelijks Bestuur van de GGD HN kenbaar gemaakt. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een kritische beoordeling van inkomsten en uitgaven en het belang van een eenduidige methodiek voor indexatie en nacalculatie. De financiële klankbordgroep heeft geadviseerd om meer aandacht te schenken aan de meerjarenraming voor een realistisch perspectief.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Jaarstukken 2017 en Begroting 2019 GGD HN
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze Jaarstukken 2017 en Begroting 2019 GGD HN". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de jaarrekening 2017 van de GGD Hollands Noorden, inclusief de voorgestelde resultaatbestemming, en om een zienswijze te geven op de begroting 2019. Het voorstel bevat aanbevelingen voor de GGD om financiële normen te ontwikkelen en een plan te maken om de negatieve algemene reserve aan te pakken. Daarnaast wordt de GGD geadviseerd om een reëlere prognose van het jaarrekeningresultaat te geven en om de maatschappelijke resultaten voor 2019 te concretiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de financiële als inhoudelijke aspecten van de jaarstukken en de begroting. Het biedt een uitgebreide analyse van de financiële situatie en de uitdagingen waarmee de GGD wordt geconfronteerd.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de jaarstukken en de begroting. Dit houdt in dat de raad advies geeft over de financiële en beleidsmatige keuzes van de GGD, maar geen directe beslissingsbevoegdheid heeft over de begroting zelf.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en aanbevelingen. Dit omvat keuzes over het al dan niet ondersteunen van de voorgestelde financiële maatregelen en de advisering over de begroting van Veilig Thuis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke aanbevelingen zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor verdere concretisering van resultaten wordt benadrukt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze en aanbevelingen aan de GGD HN goedkeurt en deze via een brief aan het Dagelijks Bestuur kenbaar maakt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. De focus ligt op de samenwerking tussen gemeenten en de GGD.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt de negatieve financiële resultaten van de GGD en de noodzaak om de negatieve algemene reserve aan te pakken. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, maar er wordt wel een plan gevraagd om de negatieve reserve in te lopen. De financiële klankbordgroep adviseert over normen voor financiële kengetallen om de situatie beter te kunnen beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Veilig Thuis Jaarrekening 2017 Begroting 2019 Algemene reserve Nacalculatie Financiële kengetallen Jeugdgezondheidszorg Infectieziektebestrijding Kwetsbare burgerVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Danny Zwart - CDA
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Agendapunt 2.3 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD)
Raadsvergadering Bergen: Onzekerheden rond Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord
De gemeenteraad van Bergen boog zich over de ontwerp jaarrekening 2017 en de ontwerp begroting 2019 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD). De stukken tonen zorgwekkende achterstanden en financiële risico's, maar de raad werd gevraagd geen zienswijzen in te dienen. Het debat onthulde echter meerdere vragen en zorgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Bergen werd het voorstel besproken om in te stemmen met de jaarstukken van de RUD zonder zienswijzen in te dienen. De stukken tonen een toename van achterstanden in de uitvoering van wettelijke taken en financiële risico's, waaronder een benodigde weerstandscapaciteit van € 350.000,-, terwijl slechts € 201.582,- beschikbaar is. Het risico voor de gemeente Bergen bedraagt € 5.386,-.
Klaas Valkering van het CDA uitte zijn zorgen over de voortgang van het Masterplan ICT en de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). "Ik vroeg me eigenlijk af of daar al iets van een update te geven is," stelde Valkering. Hij vroeg ook naar de gevolgen van het werken volgens de Omgevingswet, terwijl deze nog niet van kracht is. "Wat voor gevolgen heeft dat voor aanvragers als we nu al beginnen zo te werken zonder dat daar eigenlijk een basis voor is?"
Daarnaast bracht Valkering een opmerkelijke personele kwestie aan het licht. De voormalige directeur van de RUD, die een stap terug heeft gedaan, ontvangt nog steeds hetzelfde salaris als de huidige directeur. "Waarom zit die meneer er nog? Dat zou mijn eerste vraag zijn en de tweede vraag is, is er geen andere oplossing voor?" vroeg Valkering zich af.
Wethouder Yolan Koster-Dreese kon op dat moment geen antwoorden geven. "Ik kan niet anders dan u toezeggen dat u zo snel als mogelijk een antwoord krijgt op de vragen die u hebt gesteld," antwoordde ze, met de belofte om de kwestie verder te onderzoeken.
Het debat eindigde met de beslissing om het voorstel als een B-stuk te behandelen, wat betekent dat er meer discussie en onderzoek nodig is voordat er een definitieve beslissing wordt genomen. De zorgen van Valkering en de toezeggingen van Koster-Dreese benadrukken de complexiteit en de noodzaak van verdere verduidelijking rondom de RUD-stukken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de ontwerp jaarrekening 2017 en de ontwerp begroting 2019 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd in te stemmen met de stukken en geen zienswijzen in te dienen. De jaarstukken tonen een toename van achterstanden in de uitvoering van wettelijke taken, wat zorgwekkend is. Er is een bedrag van € 882.000,- als onderhanden werk gepresenteerd, wat de achterstanden verder vergroot. De begroting 2019 bevat bijdragen aan het Masterplan ICT en toont een dalende trend in bijdragen. De raad kan zienswijzen indienen, maar het voorstel is om dit niet te doen. Er zijn risico's benoemd in de begroting, met een benodigde weerstandscapaciteit van € 350.000,-, waarvan € 201.582,- beschikbaar is. Het risico voor de gemeente Bergen bedraagt € 5.386,-. De stukken worden op 11 juli 2018 vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van de Regionale Uitvoeringsdienst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerp jaarrekening 2017 en ontwerp begroting 2019 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de ontwerp jaarrekening 2017 en de ontwerp begroting 2019 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). Tevens wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen, wat via een brief aan het dagelijks bestuur van de RUD NHN kenbaar wordt gemaakt. De stukken zijn eerder door het dagelijks bestuur van de RUD NHN vastgesteld en aan de gemeenten aangeboden voor eventuele zienswijzen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de financiële en beleidsmatige aspecten van de jaarrekening en begroting. Er zijn echter enkele zorgen over de achterstanden in de uitvoering van wettelijke taken en de risico's die daarmee gepaard gaan.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de stukken en in te stemmen met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. De raad heeft de mogelijkheid om zelf zienswijzen te formuleren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert een keuze om de huidige gang van zaken te accepteren, ondanks de gesignaleerde achterstanden en risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn zorgen over de voortgang van het wegwerken van achterstanden, maar er zijn geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en dit via een brief aan het dagelijks bestuur van de RUD NHN kenbaar te maken.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële risico's geïdentificeerd, met een benodigde weerstandscapaciteit van €350.000,- en een beschikbare capaciteit van €201.582,-. Het risico voor de gemeente Bergen bedraagt €5.386,-. Er is geen specifieke dekking voor deze risico's aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp jaarrekening 2017 Ontwerp begroting 2019 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord Zienswijze Achterstanden Masterplan ICT Risico's Weerstandscapaciteit Gemeenschappelijke Regeling Verbeterpunten accountantVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "AB besluit Jaarrekening 2017". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening 2017 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). De jaarrekening is gecontroleerd door een accountant en toont een positief financieel resultaat. Het jaar 2017 was een transitiejaar met diverse interne ontwikkelingen die de organisatie efficiënter hebben gemaakt. De RUD NHN heeft een taakstellende bezuiniging van 5% gerealiseerd en een positief saldo behaald. Het Algemeen Bestuur wordt geadviseerd de jaarstukken vóór 15 juli 2018 vast te stellen, zodat deze tijdig bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) kunnen worden ingediend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de financiële resultaten, de controleverklaring, en de aanbevelingen voor de vaststelling van de jaarrekening bevat. Er zijn geen duidelijke lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad, in dit geval het Algemeen Bestuur, is om de jaarrekening 2017 vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de stukken bij BZK in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de financiële resultaten en de vaststelling van de jaarrekening. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met de toekomstige wervingsstrategie en het mentorschap, waarvoor middelen uit het generatiepact en de reserve Impuls cultuur & mensontwikkeling worden gebruikt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de financiële resultaten en deadlines voor indiening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2017 vóór 15 juli 2018 vast te stellen, rekening houdend met de reactie van het Dagelijks Bestuur op eventuele zienswijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe stakeholders of het publiek in het proces van de jaarrekening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een positief financieel resultaat is behaald. De bestemming van dit resultaat wordt in een afzonderlijk voorstel behandeld. Er wordt niet specifiek vermeld hoe eventuele tekorten gedekt zouden worden, maar er is sprake van een positief saldo. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbegroting 2019 RUD NHN
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwerpbegroting voor 2019 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN), inclusief de meerjarenbegroting voor 2020-2022. De begroting is opgesteld conform de gemeenschappelijke regeling en bevat een indexatie van 3,54% ten opzichte van 2018. Belangrijke thema's zoals de implementatie van de Omgevingswet en het Masterplan ICT worden genoemd. Het Algemeen Bestuur wordt geadviseerd de begroting vóór 15 juli 2018 vast te stellen, zodat deze tijdig kan worden ingediend bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële gegevens en context biedt voor de besluitvorming. Het bevat de benodigde indexatie en houdt rekening met eerdere besluiten en verschuivingen in de begroting.
Rol van de Raad
De raad, in dit geval het Algemeen Bestuur, heeft de rol om de ontwerpbegroting vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de begroting in te dienen bij het ministerie.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de indexatie en de prioritering van nieuwe thema's zoals de Omgevingswet en het Masterplan ICT. Er moet ook worden besloten over de financieringsvorm en de omvang van de milieutaken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (vaststelling vóór 15 juli). Echter, het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de specifieke impact van de nieuwe thema's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de ontwerpbegroting 2019 vast te stellen, rekening houdend met de reactie van het Dagelijks Bestuur op eventuele zienswijzen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van de begrotingsopstelling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel milieutaken een onderdeel zijn van de RUD NHN's verantwoordelijkheden.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten de budgetmandatering van uitgaven voor 2019. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de indexatie en verschuivingen binnen de begroting zijn verwerkt.
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Agendapunt 2.4 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Gemeente Bergen in Dubio over Bestemming Batig Saldo RHCA
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over de bestemming van het batig saldo van €55.498 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Terwijl sommige raadsleden pleiten voor het terugstorten van het geld naar de deelnemende gemeenten, zien anderen liever dat het bedrag wordt gereserveerd voor toekomstige digitaliseringsprojecten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen werd het voorstel besproken om de jaarstukken 2017 en de programmabegroting 2019 van het RHCA goed te keuren. Een belangrijk punt van discussie was de bestemming van het batig saldo van €55.498. De gemeente Bergen, als deelnemer aan de regeling, moet haar zienswijze uiterlijk 4 juli 2018 indienen.
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal opende het debat met een positieve noot: "Nou, ten eerste een verademing, hè? Geld over, dat is heel mooi, want iedereen vraagt om geld." Ze stelde voor om het bedrag bij het RHCA te houden voor digitalisering, gezien de hoge kosten die daarmee gepaard gaan. "Misschien is er een mogelijkheid om het maximum van die 2,5% van het begrotingstotaal als algemene reserve te verhogen," suggereerde ze.
Solita Groen-Bruschke van GroenLinks sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van digitalisering: "Als je daar reserve voor op zou bouwen, vind ik helemaal geen gek idee. Juist ook omdat zoveel vrijwilligers die digitaliseringswerk doen."
Peter van Huissteden van de PvdA wees op de noodzaak van consensus onder de deelnemende gemeenten: "Het moet straks wel weer dan verdeeld worden over al die andere gemeentes. Dus ik neem aan dat dan ook al die gemeentes dat moeten gaan vinden."
De wethouder verduidelijkte dat het besluit om het geld terug te storten of te reserveren bij meerderheid in de vergadering van het RHCA wordt genomen. "Het is zo dat Castricum, dus één van de boeggemeentes, het voortouw genomen heeft om het terug te laten storten," legde hij uit.
Klaas Valkering van het CDA stelde voor om een zienswijze in te dienen: "We kunnen hier toch ook gewoon een zienswijze indienen in ons cohesie? Vragen om dat te doen, dan hoeft u dat niet te doen, toch?"
De discussie eindigde met de opmerking van Tanny Glas-de Raadt dat ze andere gemeenten zou benaderen om steun te krijgen voor haar voorstel. "Andere partijen, zo simpel is dat. Dus gaan kijken of dat wel lukt," zei ze vastberaden.
De uitkomst van de discussie blijft voorlopig onduidelijk, aangezien de beslissing uiteindelijk in de vergadering van het RHCA zal worden genomen. De gemeente Bergen heeft nog tot begin juli om haar standpunt officieel kenbaar te maken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de jaarstukken 2017 en de programmabegroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De gemeente Bergen, als deelnemer aan deze regeling, wordt gevraagd in te stemmen met de stukken, met enkele opmerkingen. Het resterende batig saldo van € 55.498 moet worden uitgekeerd aan de gemeenten volgens een verdeelsleutel, en er wordt verzocht om een tabel met de standen van reserves in de begroting op te nemen. De gemeente complimenteert het RHCA met de behaalde resultaten in 2017, zoals de lancering van een nieuwe website en succesvolle evenementen. Er zijn echter zorgen over de risico's en kosten van de ontwikkeling van een e-depot. De programmabegroting 2019 zet de huidige beleidslijn voort, maar er is kritiek op het ontbreken van een duidelijke tabel met reserves. De gemeente Bergen moet haar zienswijze uiterlijk 4 juli 2018 indienen bij het dagelijks bestuur van het RHCA.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarstukken Gemeenschappelijke Regeling RHCA
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken Gemeenschappelijke Regeling RHCA". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de jaarstukken 2017 en de programmabegroting 2019 van de Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Het voorstel omvat het uitkeren van een batig saldo aan de gemeenten en het verzoek om meer transparantie in de begroting door middel van een tabel met reserves. De raad wordt gevraagd een zienswijze te geven die meegenomen wordt in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van het RHCA.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten van verbetering, zoals het ontbreken van een duidelijke tabel met reserves en onttrekkingen, en een onduidelijke onderbouwing van bepaalde risico-inschattingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken en programmabegroting beoordelen en een zienswijze geven. Deze zienswijze wordt meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van het RHCA.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde financiële verdeling en de opmerkingen over de begroting. Ze moeten ook overwegen of ze akkoord gaan met de huidige mate van transparantie en risico-inschattingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn inconsistenties, zoals het ontbreken van een duidelijke tabel met financiële gegevens en een onduidelijke risico-inschatting voor het e-depot.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de jaarstukken en de programmabegroting, inclusief de voorgestelde financiële verdeling en de opmerkingen over de begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar benadrukt wel de rol van het RHCA in het toegankelijk maken van informatie voor het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van digitale toegankelijkheid en het langdurig bewaren van digitale gegevens.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, zoals de uitkering van het batig saldo en de verhoging van de bijdrage per inwoner. Er is echter een gebrek aan gedetailleerde financiële informatie, zoals een duidelijke tabel met reserves en onttrekkingen. De dekking van deze kosten wordt niet expliciet vermeld, maar lijkt te zijn opgenomen in de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Jaarstukken 2017 Programmabegroting 2019 E-depot Digitalisering Bestemmingsreserve Archiefbeheer Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Duurzame toegankelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Onbekende spreker
Peter van Huissteden - PvdA
Onbekende spreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Ambtelijke ondersteuning RZ
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Ambtelijke ondersteuning RZ
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Ambtelijke ondersteuning RZ
Onbekende spreker
Peter van Huissteden - PvdA
Klaas Valkering - CDA
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Agendapunt 2.5 Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland (WNK)
Gemeenteraad Bergen worstelt met toekomst WNK Personeelsdiensten
Tijdens een recent debat over de jaarrekening 2017 en de begroting 2019 van WNK Personeelsdiensten, uitten raadsleden hun zorgen over de toekomst van de organisatie en de besteding van het participatiebudget. De discussie draaide om de noodzaak van een duidelijke visie en strategie voor de komende jaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Bergen werd het voorstel besproken om de jaarrekening 2017 van WNK Personeelsdiensten goed te keuren en een positieve zienswijze te geven op de begroting 2019. Het voorstel benadrukte de noodzaak om 60% van het participatiebudget bij WNK te besteden, ondanks de onduidelijkheid over de toekomst van de organisatie. Raadsleden hadden echter veel vragen en zorgen over de huidige gang van zaken.
Klaas Valkering van het CDA uitte zijn bezorgdheid over het gebrek aan visie in de begroting. "Er staat geen plan van aanpak en er zijn geen doelen die we willen behalen," stelde hij. Valkering wees ook op de risico's die niet in de risicoparagraaf waren opgenomen, zoals het verlofstuwmeer en de mogelijke gevolgen van de overgang van loonkostensubsidie naar loondispensatie.
Alexandra Otto van D66 vroeg zich af of Bergen daadwerkelijk de 60% participatiebijdrage haalt. "Dekken wij die 60% of verbruiken we eigenlijk minder?" vroeg ze zich af. Solita Groen-Bruschke van GroenLinks wilde weten wanneer het onderzoek naar de vorming van een participatiebedrijf zou worden afgerond en wanneer de raad hierover geïnformeerd zou worden.
De wethouder erkende de zorgen en beloofde dat er een brief naar de raad zou worden gestuurd over het onderzoek naar het participatiebedrijf. "We kiezen voor zorgvuldigheid," benadrukte hij. Hij gaf ook aan dat de 60% participatiebijdrage door Bergen niet was gehaald en dat er inspanningen nodig zijn om dit te verbeteren.
Valkering drong aan op het opnemen van verschillende punten in de zienswijze, zoals de loondispensatie en de functioneringsgesprekken. "Het lijkt me handig dat we dat opnemen in de zienswijze," stelde hij voor. De wethouder stemde hiermee in en beloofde deze punten mee te nemen.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is voor WNK Personeelsdiensten en de betrokken gemeenten. De raad zal de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen en aandringen op een duidelijke strategie voor de toekomst.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarrekening 2017 en de begroting 2019 van WNK Personeelsdiensten. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarrekening 2017 en een positieve zienswijze af te geven voor de begroting 2019 zonder aanvullende opmerkingen. Het voorstel benadrukt de noodzaak om 60% van het Participatiebudget bij WNK te besteden, ondanks het aflopen van het bedrijfsplan 2014-2018 en de onduidelijkheid over de toekomst van WNK. Er wordt voorgesteld om voor de periode 2018-2021 vast te leggen dat onderschrijding van dit percentage alsnog in rekening wordt gebracht. De transitie van WNK Bedrijven naar WNK Personeelsdiensten heeft geleid tot budget-neutraliteit, hoewel het transitiebudget is overschreden. Er is een onderzoek gaande naar de vorming van een Participatiebedrijf, waarbij WNK en Halte Werk worden omgevormd naar één organisatie. De begroting 2019 bevat risico's ter waarde van €1.175.000, waarvan het risico voor Bergen €33.100 bedraagt. De reguliere exploitatie van WNK sluit met een positief resultaat van €52.000, maar het transitiebudget is overschreden met €962.000. De gemeentelijke bijdrage in het tekort voor Bergen blijkt €65.053 te zijn. Het advies is opgesteld in overleg met de beleidsadviescommissie van WNK. De besluiten moeten voor augustus 2018 aan de Provincie Noord-Holland worden toegezonden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarrekening 2017 en Begroting 2019 WNK Personeelsdiensten
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Jaarrekening 2017 en Begroting 2019 WNK Personeelsdiensten". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de jaarrekening 2017 en een positieve zienswijze te geven op de begroting 2019 van WNK Personeelsdiensten. Er worden geen aanvullende zienswijzen voorgesteld. Het voorstel benadrukt de noodzaak om 60% van het Participatiebudget bij WNK te besteden, ondanks onduidelijkheden over de toekomst van WNK. Er is een onderzoek gaande naar de vorming van een Participatiebedrijf, waarbij WNK en Halte Werk mogelijk worden samengevoegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële situatie, risico’s, en de context van de samenwerking tussen gemeenten en WNK. Echter, er is enige onduidelijkheid over de toekomstige structuur en strategie van WNK.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over het afgeven van een positieve zienswijze op de begroting 2019 en kennisnemen van de jaarrekening 2017. De raad heeft de mogelijkheid om zienswijzen te formuleren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde besteding van het Participatiebudget en de positieve zienswijze op de begroting 2019. Er moet ook worden nagedacht over de toekomstige rol van WNK en de mogelijke vorming van een Participatiebedrijf.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onduidelijkheid over de toekomst van WNK. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de voorgestelde veranderingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven voor de begroting 2019 en kennis te nemen van de jaarrekening 2017.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met de beleidsadviescommissie van WNK, waarin vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten zitten. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De reguliere exploitatie van WNK sluit met een positief resultaat, maar het transitiebudget is overschreden. De financiële risico’s zijn geschat op €1.175.000, met een specifiek risico voor de gemeente Bergen van €33.100. De financiële gevolgen worden deels gedekt door het eigen vermogen en gemeentelijke bijdragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WNK Personeelsdiensten Participatiebudget Gemeenschappelijke Regeling (GR) Participatiebedrijf Wet sociale werkvoorziening (WSW) HAL-gemeenten BUCH-gemeenten Transitie Begroting 2019 Jaarrekening 2017Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Agendapunt 2.6 Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Toekomst Vuilverbrandingsinstallatie
De gemeenteraad van Bergen boog zich onlangs over de jaarstukken 2017 en de conceptbegroting 2019 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De discussie draaide om de financiële gezondheid van de installatie en de toekomst van afvalverwerking in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de jaarstukken 2017 goed te keuren en een positieve zienswijze af te geven over de conceptbegroting 2019 van de VVI. De jaarstukken zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring en tonen aan dat de resultaten aansluiten bij de doelstellingen van de VVI. De begroting voor 2019 is sluitend, ondanks een stijging van de afvalstoffenbelasting.
Solita Groen-Bruschke van GroenLinks vroeg zich af of er een amendement nodig was om de zienswijze aan te passen. "Als de zienswijze moet worden aangepast, dan moeten wij toch amenderen?" vroeg ze. Klaas Valkering van het CDA uitte zijn zorgen over de toenemende afhankelijkheid van afval van buiten de regio. "Hoe lang kunnen we dat blijven doen voordat er op een gegeven moment iemand aan de bel trekt?" vroeg hij zich af.
Laura Hoogendonk van de VVD verduidelijkte dat de juridische afspraken rond inbesteding niet direct gekoppeld zijn aan de hoeveelheid afval die verwerkt wordt. "Dat heeft daar niets mee te maken," stelde ze.
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal bracht de financiën ter sprake en vroeg zich af of de garantstellingsprovisie van 96.000 euro naar de algemene reserve gaat. Wethouder Jan Houtenbos bevestigde dat deze niet wordt meegenomen in de berekening van de afvalstoffenheffing. "Dat betekent wel dat wij dus een hoger tarief moeten gaan in rekening brengen," legde hij uit.
Glas-de Raadt overwoog een motie in te dienen om de garantstellingsprovisie te gebruiken voor de aanschaf van nieuwe vuilnisbakken in de gemeente. "Er blijkt dat er een groot tekort is aan vuilnisbakken," merkte ze op. Houtenbos reageerde dat het wellicht voorbarig is om nu al bedragen te reserveren, maar dat het de raad vrijstaat om een motie in te dienen.
De discussie over de VVI toont aan dat de gemeenteraad van Bergen zich bewust is van de uitdagingen en kansen in de afvalverwerking. Met de stijgende afvalstoffenbelasting en de veranderende afvalstromen blijft het een onderwerp dat de aandacht van de raad vraagt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarstukken 2017 en de conceptbegroting 2019 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarstukken 2017 en een positieve zienswijze af te geven over de conceptbegroting 2019. De jaarstukken 2017 zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring en tonen aan dat de resultaten aansluiten bij de doelstellingen van de VVI. De begroting 2019 is sluitend en houdt rekening met een stijging van de afvalstoffenbelasting. De VVI is een gemeenschappelijke regeling die gemeenten helpt om afvalverwerking efficiënt te organiseren en fungeert als collectief aandeelhouder van de Huisvuilcentrale (HVC). De risico's van de regeling zijn beperkt en betreffen voornamelijk de continuïteit van afvalverwerking en financiële verplichtingen. De raad moet uiterlijk 30 juni 2018 een zienswijze indienen bij het DB van de VVI.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarstukken GR VVI
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken GR VVI" en richt zich op de kennisname van de jaarstukken 2017 en de instemming met de begroting 2019 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De raad wordt gevraagd om een positieve zienswijze af te geven over de conceptbegroting 2019 en deze via een brief aan het Dagelijks Bestuur van de VVI kenbaar te maken. De VVI is een gemeenschappelijke regeling die gemeenten helpt bij de verwerking van afvalstoffen en fungeert als collectief aandeelhouder van de Huisvuilcentrale (HVC).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële en inhoudelijke verantwoordingen. Het bevat echter geen specifieke effectindicatoren voor de begroting 2019, wat een tekortkoming kan zijn in termen van meetbare doelstellingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken 2017 en de begroting 2019 beoordelen en een zienswijze indienen. Dit is een belangrijke stap in het zienswijzentraject voorafgaand aan de vaststelling door het Algemeen Bestuur.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begroting en de financiële verplichtingen die daarmee gepaard gaan, zoals de garantstellingen en de afvalstoffenbelasting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door het ontbreken van effectindicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan de evaluatie bemoeilijken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken 2017 en een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2019.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar is impliciet relevant gezien de aard van afvalverwerking en recycling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de garantstellingen en de kosten voor afvalverwerking. De dekking komt uit de gemeentelijke begroting en de tarieven voor afvalstoffenheffing. De financiële kengetallen geven geen aanleiding tot zorgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) Jaarstukken 2017 Begroting 2019 Huisvuilcentrale (HVC) Gemeenschappelijke regeling Afvalstoffenbelasting Garantstelling Accountantsverklaring Afvalverwerking Financiële kengetallenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Laura Hoogendonk - VVD
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Laura Hoogendonk - VVD
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Agendapunt 2.7 Cocensus
Gemeenteraad Bergen bespreekt financiële toekomst Cocensus
De gemeenteraad van Bergen boog zich onlangs over de jaarstukken 2017 en de ontwerpbegroting 2019 van Cocensus. Ondanks een negatief resultaat van € 14.603, veroorzaakt door versnelde afschrijvingen, kreeg het document een goedkeurende accountantsverklaring. De begroting voor 2019 is sluitend, maar er zijn zorgen over de financiële risico's en toekomstige huisvesting.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werden diverse vragen en zorgen geuit over de financiële situatie en toekomstplannen van Cocensus. Klaas Valkering van het CDA vroeg zich af hoe de mogelijke veranderingen in de toerekeningssystematiek de gemeente Bergen financieel zouden beïnvloeden. "Als die toerekeningssystematiek inderdaad wordt veranderd, per wanneer zou dat dan zijn?" vroeg hij. Daarnaast uitte hij zorgen over de aflopende precariobelasting op kabels en leidingen, en vroeg zich af hoe Cocensus hiermee omgaat.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal bracht de lage solvabiliteitsratio van Cocensus onder de aandacht. "Dat betekent in principe dat er een risicotoename is die uiteindelijk bij de deelnemende gemeente zal gaan liggen," waarschuwde hij. Oudeboon pleitte voor maatregelen om dit risico te beheersen, zoals het verhogen van het weerstandsvermogen. Hij wees ook op het gebrek aan investeringen in nieuwe bedrijfsmiddelen, wat volgens hem een risico vormt voor de toekomst.
Wethouder Jan Houtenbos erkende de zorgen en beloofde deze mee te nemen naar de vergadering van Cocensus. Hij legde uit dat de huur van het huidige pand in Hoofddorp is opgezegd en dat Cocensus op zoek moet naar nieuwe huisvesting. "Dat zou worden meegenomen in het bedrijfsplan," aldus Houtenbos. Hij bevestigde dat de precariorechten nog drie jaar geheven mogen worden en dat de gevolgen daarvan tijdig besproken zullen worden.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met het voorstel, dat als een A-stuk naar de raad gaat. De zorgen over de financiële risico's en de toekomstige huisvesting van Cocensus blijven echter op de agenda staan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarstukken 2017 en de ontwerpbegroting 2019 van de gemeenschappelijke regeling Cocensus. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarstukken 2017 en in te stemmen met de begroting 2019. De jaarstukken zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring, ondanks een negatief resultaat van € 14.603 door versnelde afschrijvingen. Cocensus heeft geen eigen weerstandsvermogen; deelnemende gemeenten staan garant voor tekorten. De begroting 2019 is sluitend en houdt rekening met een loonkostenstijging van 3,5% en een materiële kostenstijging van 2,8%. De bijdrage van Bergen voor 2019 is vastgesteld op € 774.000. Er zijn risico's verbonden aan de WOZ-waardering en toekomstige huisvesting. De raad wordt geïnformeerd via een bijgevoegde brief aan het dagelijks bestuur van Cocensus.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Jaarstukken 2017 en ontwerpbegroting 2019 gemeenschappelijke regeling Cocensus
- Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarstukken 2017 en de ontwerpbegroting 2019 van de gemeenschappelijke regeling Cocensus. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarstukken en in te stemmen met de begroting voor 2019. De begroting is sluitend en er is een meerjarenperspectief gepresenteerd met een oplopend overschot vanaf 2020. De financiële bijdrage van de gemeente Bergen voor 2019 is vastgesteld op € 774.000. Er zijn risico's verbonden aan de WOZ-waardering en toekomstige huisvesting, waarvoor kosten zijn opgenomen in het meerjarenperspectief.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante financiële gegevens, risicoanalyses, en beleidskaders. De bijlagen bieden aanvullende informatie zoals accountantsverklaringen en meerjarenperspectieven.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet kennisnemen van de jaarstukken en instemmen met de ontwerpbegroting. Daarnaast kan de raad een zienswijze indienen bij het dagelijks bestuur van Cocensus.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begroting en of er zienswijzen worden ingediend. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de risico's en financiële verplichtingen die voortvloeien uit de gemeenschappelijke regeling.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het is duidelijk welke financiële bijdragen worden verwacht en welke risico's er zijn. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken 2017 en in te stemmen met de ontwerpbegroting 2019 van Cocensus.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële bijdrage van de gemeente Bergen voor 2019 is vastgesteld op € 774.000. De stijging is gebaseerd op loonkosten, materiële kosten, en areaal toename. De dekking komt uit de gemeentelijke begroting en is gebaseerd op de vastgestelde indexeringspercentages. Risico's zoals de WOZ-waardering en huisvesting zijn financieel ingecalculeerd in het meerjarenperspectief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Jaarstukken 2017 Ontwerpbegroting 2019 Gemeenschappelijke regeling Accountant Weerstandsvermogen Meerjarenperspectief 2020-2023 Belastingen Algemene reserve WOZ waarderingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Onbekende spreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Agendapunt 2.8 Recreatieschap Geestmerambacht
Gemeenteraad Bergen bespreekt toekomst Recreatieschap Geestmerambacht
De gemeenteraad van Bergen heeft zich gebogen over de jaarstukken van het Recreatieschap Geestmerambacht. Ondanks een exploitatietekort van ruim 1,2 miljoen euro in 2017, dat uit de reserves wordt gedekt, wordt een positieve zienswijze gevraagd voor de programmabegroting van 2019. Een transitieplan moet de financiële toekomst veiligstellen na het vertrek van de provincie Noord-Holland en de gemeente Schagen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Bergen stond het Recreatieschap Geestmerambacht centraal. De raad werd gevraagd om de jaarrekening en het jaarverslag van 2017 te beoordelen en een positieve zienswijze af te geven voor de programmabegroting van 2019. Het recreatieschap kampt met een exploitatietekort van € 1.277.412, dat gedekt wordt uit de reserves. De bijdrage van Bergen aan het recreatieschap wordt in 2019 geïndexeerd tot € 6.720.
Klaas Valkering van het CDA uitte zijn zorgen over het late opstellen van een transitieplan. "Waarom zijn we niet eerder begonnen met het schrijven van een transitieplan?" vroeg hij zich af. Het vertrek van de provincie Noord-Holland en de gemeente Schagen was immers al langer bekend.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal reageerde hierop door te benadrukken dat het transitieplan pas kon worden opgesteld nadat het uittredingsbedrag van de provincie bekend was. "De gelden uit het uittreden van Schagen en de provincie zijn in ieder geval genoeg om bij geen veranderd beleid vijf jaar te kunnen doorgaan," legde Oudeboon uit. Toch is het de bedoeling om meer inkomsten te genereren in het Geestmerambacht.
De raad stemde ermee in om het voorstel als een A-stuk naar de Raad te sturen, waarmee het zonder verdere discussie kan worden goedgekeurd. Het Algemeen Bestuur van het Recreatieschap zal op 11 juli 2018 de zienswijzen van de gemeenteraden meenemen in hun besluitvorming.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarstukken van de Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarrekening en het jaarverslag van 2017, en een positieve zienswijze af te geven over de programmabegroting van 2019. Er is een exploitatietekort van € 1.277.412 in 2017, dat gedekt wordt uit de reserves. De begrotingswijziging van 2018 heeft geen invloed op de gemeentebegroting. De bijdrage van Bergen aan het recreatieschap wordt in 2019 geïndexeerd tot € 6.720. Vanwege de uittreding van de provincie Noord-Holland en de gemeente Schagen per 2017, is een transitieplan opgesteld om kosten te besparen en inkomsten te verhogen. De zienswijzen van de gemeenteraden worden meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van het Recreatieschap op 11 juli 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken Gemeenschappelijke Regeling recreatieschap Geestmerambacht". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om kennis te nemen van de jaarrekening en het jaarverslag 2017 van het Recreatieschap Geestmerambacht. Daarnaast wordt gevraagd een positieve zienswijze af te geven over de programmabegroting 2019 en geen opmerkingen te maken over de begrotingswijziging 2018. De raad wordt ook aanbevolen om de risico's in 2018 opnieuw te inventariseren en te kwantificeren voor de programmabegroting 2020.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar de relevante documenten en bijlagen. Het biedt een overzicht van de financiële situatie en de benodigde zienswijzen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de inhoudelijke risico's en de impact van de transitieplannen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven over de jaarstukken en de programmabegroting. Ze kunnen ook besluiten om een andere zienswijze af te geven dan voorgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde positieve zienswijze ondersteunen of dat ze aanvullende opmerkingen of bezwaren willen maken, vooral met betrekking tot de risico-inventarisatie en de financiële implicaties van de transitie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of meetbare resultaten opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbeveling om risico's te inventariseren is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze te ondersteunen of aan te passen en om kennis te nemen van de jaarstukken.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het exploitatietekort van € 1.277.412 wordt gedekt uit de reserves van het recreatieschap, zonder gevolgen voor de gemeentebegroting. De bijdrage van de gemeente Bergen voor 2019 is € 6.720, wat al in de begroting is opgenomen. Er is geen verdere uitleg over hoe toekomstige financiële uitdagingen worden aangepakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Geestmerambacht Jaarrekening 2017 Jaarverslag 2017 Programmabegroting 2019 Exploitatietekort Financiële reserves Transitieplan Gemeenschappelijke regeling Risico-inventarisatie Indexering bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Agendapunt 2.9 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN)
Veiligheidshuis Noord-Holland Noord krijgt groen licht voor nieuwe taken
Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 8 december 2017 werd de financiering van nieuwe taken voor het Veiligheidshuis Noord-Holland Noord besproken. Deze taken, die voortkomen uit het CTER-programma, zijn eerder goedgekeurd door de commissie Jeugd en Sociale Veiligheid. De kosten worden geraamd op € 70.000 en moeten via het bestuur van de veiligheidsregio worden goedgekeurd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) kwamen verschillende zorgen en suggesties naar voren. Solita Groen-Bruschke van GroenLinks vroeg naar de plannen voor campagnes rondom AED's en benadrukte het belang van meer vrijwilligers die AED-cursussen volgen. "Als de aanrijtijden van ambulances soms langer zijn dan gewenst, zou het schelen als meer mensen zo'n AED-cursus volgen," aldus Groen-Bruschke.
Danny Zwart van het CDA uitte zorgen over de achteruitgang van de aanrijtijden van de brandweer. "De normtijd, die vorig jaar nog 40% was, is nu gedaald naar 27%. Dat is toch zorgelijk?" Hij vroeg zich af of er lering te trekken valt uit andere regio's en of er voldoende wordt geïnvesteerd in brandweervrijwilligers.
Klaas Valkering, eveneens van het CDA, was kritisch over het aanpassen van de normtijden. "We zouden graag zien dat we gaan werken naar het halen van de normtijden en niet alleen de cijfertjes gunstiger maken," stelde hij. Valkering pleitte voor concrete verbeteringen en vroeg naar de mogelijkheid om een pilot uit Bergen aan Zee uit te breiden naar de hele gemeente.
Burgemeester Hetty Hafkamp reageerde op de vragen en benadrukte dat het aanpassen van de normtijden een landelijk probleem is. "Het is een illusie om te zeggen dat deze aanrijtijden, als die wettelijk zijn vastgesteld, gerealiseerd kunnen worden," zei Hafkamp. Ze stelde voor om eerst de pilot in Bergen aan Zee af te wachten voordat deze wordt uitgebreid.
De brandweercommandant voegde toe dat er wordt gekeken naar kortere opleidingen voor brandweervrijwilligers en dat er wordt geleerd van andere regio's. "We investeren in woningchecks en maken mensen bewust van brandveiligheid," aldus de commandant.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om de veiligheid in de regio te verbeteren, maar de betrokken partijen zijn vastberaden om samen te werken aan oplossingen. De uiteindelijke besluitvorming over de financiering van de nieuwe taken zal in juli 2018 plaatsvinden.
Samenvatting
De vergadering van het algemeen bestuur op 8 december 2017 besprak de financiering van nieuwe taken in het kader van CTER, die uitgevoerd zullen worden door het Veiligheidshuis Noord-Holland Noord. De commissie Jeugd en Sociale Veiligheid heeft eerder ingestemd met het onderbrengen van deze taken bij het Veiligheidshuis. De kosten voor deze structurele taken worden geraamd op € 70.000. Omdat het Veiligheidshuis deel uitmaakt van de veiligheidsregio, moet de financiering via het bestuur van de veiligheidsregio worden goedgekeurd. Het voorstel is om de kosten voor 2018 op te nemen in een begrotingswijziging en deze samen te laten lopen met de reguliere zienswijzen voor de jaarrekening 2017 en begroting 2019. De uiteindelijke besluitvorming zal plaatsvinden in juli 2018 tijdens de vaststelling van de bestuursrapportage 2018-1. Kosten die in 2017 worden gemaakt, worden verwerkt in de tweede bestuursrapportage van 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering CTER" en richt zich op het onderbrengen van bepaalde taken bij het Veiligheidshuis Noord-Holland Noord. Deze taken, die voortkomen uit de CTER (Counter Terrorism, Extremism and Radicalization) agenda, vereisen een structurele financiering van €70.000. Het voorstel stelt voor om deze kosten via een begrotingswijziging te dekken, waarbij de besluitvorming over de financiering via het bestuur van de veiligheidsregio verloopt. De zienswijzeprocedure voor deze begrotingswijziging wordt gesynchroniseerd met de reguliere zienswijzen voor de jaarrekening 2017 en de begroting 2019.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde stappen voor financiering en besluitvorming duidelijk uiteenzet. Het bevat informatie over de financiële implicaties en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad:
De raad speelt een rol in het goedkeuren van de begrotingswijziging en het geven van zienswijzen. Uiteindelijk moet de raad instemmen met de bestuursrapportage waarin de financiering is opgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de extra financiering voor de CTER-taken en of zij de voorgestelde procedure voor zienswijzen en besluitvorming ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde taken wordt niet geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde financiering en de procedure voor de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de commissie Jeugd en Sociale Veiligheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €70.000 voor de structurele taken. Het voorstel geeft aan dat deze kosten via een begrotingswijziging worden gedekt, waarbij de besluitvorming via het bestuur van de veiligheidsregio verloopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidshuis Noord-Holland Noord CTER Financiering Structurele kosten Begrotingswijziging Bestuursrapportage Zienswijze Gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio Jeugd en Sociale VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarstukken 2017 en begroting 2019 Veiligheidsregio NHN
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Jaarstukken 2017 en begroting 2019 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (NHN)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de jaarstukken en zienswijzen af te geven zoals opgenomen in de zienswijzebrief. De Veiligheidsregio NHN voert taken uit op het gebied van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, meldkamer, risico- en crisisbeheersing en het Veiligheidshuis. Het voorstel bespreekt de prestaties en financiële resultaten van 2017, de begroting voor 2019, en vraagt om specifieke zienswijzen, vooral met betrekking tot de prestaties van de brandweer en ambulancezorg.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de prestaties, financiële resultaten en toekomstige plannen. Het bevat ook bijlagen die verdere onderbouwing bieden. Echter, er zijn zorgen over de prestaties van de brandweer en ambulancezorg die niet volledig worden geadresseerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft een controlerende rol en wordt gevraagd om zienswijzen te geven over de jaarstukken en begroting. Deze zienswijzen worden meegenomen in de besluitvorming door het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van repressieve versus preventieve maatregelen binnen de brandweerzorg en de uitbreiding van taken op het gebied van sociale veiligheid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de financiering van nieuwe taken in het kader van CTER.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral in termen van het verbeteren van de aanrijtijden van de brandweer en ambulance. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen voor verbetering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzen zoals opgenomen in de zienswijzebrief vast te stellen en deze aan het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio te sturen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er regionale bijeenkomsten zijn geweest waarin resultaten, cijfers en ambities zijn gedeeld en besproken. Er is echter weinig detail over directe participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De Veiligheidsregio behaalde in 2017 positieve financiële resultaten. De gemeentelijke bijdrage voor 2019 is vastgesteld op €2.383.835, gedekt door de gemeentelijke bijdrage uit het gemeentefonds. Er zijn zorgen over de financiële risico's verbonden aan de LMO en de kosten van nieuwe taken in het kader van CTER.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Jaarstukken 2017 Begroting 2019 Zienswijzen Brandweer Ambulancezorg GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) Veiligheidshuis Brandweer 360 CTER (Contra Terrorisme, Extremisme en Radicalisering)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken