28-06-2018 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 00. Vergaderlocatie De Blinkerd in Schoorl
Onbekende spreker
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 01. Opening
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Annelies Anema - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 03. Voorstel betreft vertegenwoordigers aan te wijzen in diverse Gemeenschappelijke regelingen en privaatrechtelijke verbonden partijen
Gemeenteraad Bergen Wijst Vertegenwoordigers Aan voor Regionale Samenwerkingen
In een recente raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Bergen ingestemd met het aanwijzen van vertegenwoordigers voor diverse gemeenschappelijke regelingen en privaatrechtelijke verbonden partijen. Dit besluit, dat voortvloeit uit de eerder vastgestelde portefeuilleverdeling, is een belangrijke stap in de regionale samenwerking.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanwijzing van vertegenwoordigers in gemeenschappelijke regelingen en privaatrechtelijke verbonden partijen door de gemeenteraad van Bergen. Het college heeft op 12 juni 2018 de portefeuilleverdeling vastgesteld en op 19 juni 2018 het overzicht van vertegenwoordiging in deze regelingen. Dit voorstel wordt nu ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Het is gebruikelijk dat de raad deze vertegenwoordiging vaststelt. Voor het Recreatieschap Geestmerambacht is gekozen voor een wethouder als vertegenwoordiger, omdat het college betrokken moet zijn bij besluitvorming over zaken als de jaarrekening en begroting. De aanwijzing volgt op de portefeuilleverdeling en is een uitvloeisel daarvan. Na vaststelling worden de betrokken regelingen en partijen geïnformeerd. De vertegenwoordiging wordt ook op de gemeentelijke website vermeld. De raadsvergadering waarin dit wordt besproken, vindt plaats op 28 juni 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Aanwijzing van vertegenwoordigers in Gemeenschappelijke regelingen en privaatrechtelijke verbonden partijen". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om de aanwijzing van vertegenwoordigers in diverse gemeenschappelijke regelingen en privaatrechtelijke verbonden partijen vast te stellen. Dit is een standaardprocedure die volgt op de portefeuilleverdeling binnen het college. Het voorstel benadrukt dat het college een wethouder als vertegenwoordiger heeft gekozen voor het Recreatieschap Geestmerambacht vanwege praktische overwegingen en de noodzaak voor het college om betrokken te zijn bij besluitvorming over jaarrekeningen en begrotingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de context, de reden voor de aanwijzing, en de betrokken partijen. Het biedt echter weinig detail over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de aangewezen vertegenwoordigers.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de aanwijzing van de vertegenwoordigers formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke procedure die voortvloeit uit de portefeuilleverdeling binnen het college.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de beslissing om een wethouder in plaats van een raadslid af te vaardigen naar het Recreatieschap Geestmerambacht. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de voorkeuren en prioriteiten van de raad.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke actie (aanwijzing van vertegenwoordigers) en een specifieke datum (28 juni 2018) bevat. Het is echter niet meetbaar, haalbaar of relevant in termen van bredere beleidsdoelen, aangezien het een administratieve procedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanwijzing van de vertegenwoordigers in de gemeenschappelijke regelingen en privaatrechtelijke verbonden partijen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is, aangezien het een uitvloeisel is van de portefeuilleverdeling binnen het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er wordt geen informatie gegeven over eventuele dekking, aangezien dit niet van toepassing is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vertegenwoordigers Gemeenschappelijke regelingen Privaatrechtelijke verbonden partijen Portefeuilleverdeling Recreatieschap Geestmerambacht Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Regionale samenwerking BUCH Regio Alkmaar Adviserende stemVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 04. Werkorganisatie BUCH: zienswijze op jaarstukken 2017 en begroting 2019
Gemeenteraad Bergen verdeeld over zienswijze werkorganisatie BUCH
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over de zienswijze op de voorlopige jaarrekening 2017 en de conceptbegroting 2019 van de werkorganisatie BUCH. Het college stelde voor om een positieve zienswijze af te geven, maar niet iedereen was het daarmee eens.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad van Bergen op de voorlopige jaarrekening 2017 en de conceptbegroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) werkorganisatie BUCH. Het college stelt voor om een positieve zienswijze af te geven op beide documenten. De conceptbegroting is opgesteld binnen de afgesproken kaders en de raden van de deelnemende gemeenten hebben de mogelijkheid om hun zienswijze te geven. Er zijn risico's verbonden aan de werkorganisatie, die zijn meegenomen in het risicomanagementsysteem. In 2017 was er een vacaturestop, wat leidde tot onderuitputting van de personeelsbudgetten en een incidentele taakstelling werd gerealiseerd. Een werkgroep is geformeerd om een verbeterplan op te stellen. De voorlopige jaarrekening 2017 toont een positief resultaat van 179.000 euro, maar vanwege fiscale redenen is besloten dit bedrag terug te geven aan de gemeenten. De conceptbegroting 2019 heeft een exploitatieomvang van 66.613 euro, inclusief verwachte baten en lasten uit eerdere raadsvoorstellen en het verbeterplan BUCH. Een definitief besluit over de zienswijze wordt in juli 2018 verwacht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op jaarrekening 2018 en begroting 2019 GR werkorganisatie BUCH". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de voorlopige jaarrekening 2017 en de conceptbegroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) werkorganisatie BUCH. De raad wordt geïnformeerd over de financiële en beleidsmatige effecten van deze stukken en krijgt de kans om een zienswijze in te dienen voordat het bestuur van de werkorganisatie een definitief besluit neemt. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een verbeterplan om de werkdruk te verlagen en de financiële risico's te beheersen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële als beleidsmatige aspecten van de jaarrekening en begroting behandelt. Het biedt inzicht in de risico's en de noodzaak van een verbeterplan. Echter, details over de inhoud van het verbeterplan en de exacte financiële implicaties daarvan ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de jaarrekening en begroting. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke besluitvorming door het bestuur van de werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij akkoord gaat met het opnieuw beschikbaar stellen van niet-benutte budgetten uit 2017. Daarnaast moet de raad overwegen of zij het eens is met de voorgestelde maatregelen om de werkdruk te verlagen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd voor het verbeterplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over het verbeterplan kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de jaarrekening 2017 en de begroting 2019, en of zij instemt met het opnieuw beschikbaar stellen van de niet-benutte budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De communicatie en participatie worden overgelaten aan het bestuur van de werkorganisatie na besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten het opnieuw beschikbaar stellen van niet-benutte budgetten uit 2017 en de risico's die voortvloeien uit de werkdruk en het verbeterplan. Het voorstel geeft aan dat de BUCH geen eigen vermogen heeft om financiële risico's op te vangen, waardoor deze kosten mogelijk doorbelast worden aan de deelnemende gemeenten. De dekking van deze kosten is afhankelijk van de verdeelsleutel tussen de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Zienswijze Jaarrekening 2017 Begroting 2019 Gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Risicomanagement Vacaturestop Weerstandscapaciteit Verdeelsleutel VerbeterplanVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 05. GGD Hollands Noorden: zienswijze op jaarstukken 2017 en conceptbegroting 2019
Raad dringt aan op financiële transparantie bij GGD Hollands Noorden
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met een amendement dat de GGD Hollands Noorden (GGD HN) aanspoort om meer inzicht te geven in hun financiële en kwalitatieve prestaties. Dit besluit volgt op de presentatie van de jaarstukken 2017 en de begroting 2019, waarin een negatief resultaat van € 213.000 werd onthuld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er zorgen zijn over de financiële situatie van de GGD HN. Alexandra Otto-van der Ende van D66 diende een amendement in, mede namens KIES Lokaal, waarin werd opgeroepen tot de ontwikkeling van normen voor financiële en kwalitatieve kerngetallen. "We hebben al meerdere jaren een begroting gehad die niet helemaal passend was," verklaarde Otto. "Dit is het eerste jaar dat het ook echt een negatief resultaat heeft gegeven."
Solita Groen-Bruschke van GroenLinks toonde zich ondersteunend en benadrukte het belang van inzicht in zowel financiële als kwalitatieve doelstellingen. "Het gaat erom dat wij kunnen zien welke doelstellingen gesteld zijn en in welke mate die gehaald zijn," aldus Groen-Bruschke.
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal pleitte voor een onafhankelijk onderzoek naar de financiële situatie van de GGD, mocht de situatie niet verbeteren. "We zouden eigenlijk willen vragen aan de wethouder om nadrukkelijk naar de afspraken te kijken die jaarlijks telkens opnieuw worden gemaakt," zei Luttik-Swart.
Wethouder Yolan Koster-Dreese sprak haar steun uit voor het amendement en benadrukte de noodzaak van meer helderheid over de resultaten van de GGD. "Het is nodig dat de GGD meer helderheid verschaft over de resultaten die geboekt worden," verklaarde Koster-Dreese.
Het amendement werd unaniem aangenomen, evenals het geamendeerde voorstel. De raad hoopt dat deze stappen zullen leiden tot een betere financiële verantwoording en een realistischer meerjarenraming van de GGD HN.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de beoordeling van de jaarstukken 2017 en de begroting 2019 van de GGD Hollands Noorden (GGD HN). De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het negatieve resultaat van € 213.000 in 2017, dat ten laste van de algemene reserve wordt gebracht, en om de GGD op te dragen een plan te maken om de negatieve reserve in te lopen. Daarnaast wordt geadviseerd om normen voor financiële kengetallen te ontwikkelen en een reëlere prognose van het jaarrekeningresultaat te geven. Voor de begroting 2019 wordt onder andere geadviseerd om de bijdrage voor Veilig Thuis niet zonder meer structureel op te nemen en om een plan te maken voor de invulling van taakstellingen. De zienswijzen worden aan het Dagelijks Bestuur van de GGD HN kenbaar gemaakt. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een kritische beoordeling van inkomsten en uitgaven en het belang van een eenduidige methodiek voor indexatie en nacalculatie. De financiële klankbordgroep heeft geadviseerd om meer aandacht te schenken aan de meerjarenraming voor een realistisch perspectief.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Jaarstukken 2017 en Begroting 2019 GGD HN
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze Jaarstukken 2017 en Begroting 2019 GGD HN". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de jaarrekening 2017 van de GGD Hollands Noorden, inclusief de voorgestelde resultaatbestemming, en om een zienswijze te geven op de begroting 2019. Het voorstel bevat aanbevelingen voor de GGD om financiële normen te ontwikkelen en een plan te maken om de negatieve algemene reserve aan te pakken. Daarnaast wordt de GGD geadviseerd om een reëlere prognose van het jaarrekeningresultaat te geven en om de maatschappelijke resultaten voor 2019 te concretiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de financiële als inhoudelijke aspecten van de jaarstukken en de begroting. Het biedt een uitgebreide analyse van de financiële situatie en de uitdagingen waarmee de GGD wordt geconfronteerd.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de jaarstukken en de begroting. Dit houdt in dat de raad advies geeft over de financiële en beleidsmatige keuzes van de GGD, maar geen directe beslissingsbevoegdheid heeft over de begroting zelf.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en aanbevelingen. Dit omvat keuzes over het al dan niet ondersteunen van de voorgestelde financiële maatregelen en de advisering over de begroting van Veilig Thuis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er duidelijke aanbevelingen zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor verdere concretisering van resultaten wordt benadrukt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze en aanbevelingen aan de GGD HN goedkeurt en deze via een brief aan het Dagelijks Bestuur kenbaar maakt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. De focus ligt op de samenwerking tussen gemeenten en de GGD.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt de negatieve financiële resultaten van de GGD en de noodzaak om de negatieve algemene reserve aan te pakken. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, maar er wordt wel een plan gevraagd om de negatieve reserve in te lopen. De financiële klankbordgroep adviseert over normen voor financiële kengetallen om de situatie beter te kunnen beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Veilig Thuis Jaarrekening 2017 Begroting 2019 Algemene reserve Nacalculatie Financiële kengetallen Jeugdgezondheidszorg Infectieziektebestrijding Kwetsbare burgerVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 06. Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA): zienswijze op jaarstukken 2017 en begroting 2019
Gemeente Bergen stemt in met jaarstukken RHCA, maar debat over digitalisering laait op
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de jaarstukken 2017 en de programmabegroting 2019 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Hoewel de resultaten van het RHCA werden geprezen, ontstond er een levendig debat over de financiële strategie voor digitalisering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen werd het voorstel om de jaarstukken 2017 en de programmabegroting 2019 van het RHCA goed te keuren, unaniem aangenomen. De gemeente complimenteerde het RHCA met de behaalde resultaten, zoals de lancering van een nieuwe website en succesvolle evenementen. Toch was er ook kritiek, met name over de financiële aanpak van digitalisering.
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal diende een amendement in om een bestemmingsreserve voor digitalisering in te stellen. "De kosten voor digitalisering vallen vaak hoger uit dan geschat, en reservering is daarom zeer gewenst," stelde Glas-de Raadt. Ze benadrukte dat het RHCA, als kleine organisatie, behoefte heeft aan liquide middelen en dat het huidige systeem van overschotten en tekorten onnodig heen en weer schuiven van gelden veroorzaakt.
Kees van Leijen van Gemeentebelangen BES vroeg zich af of de bestemmingsreserve bedoeld was om het tempo van digitalisering te verhogen of puur ter ondersteuning diende. Glas-de Raadt antwoordde dat het vooral om ondersteuning ging, zodat het RHCA niet telkens om extra geld hoeft te vragen.
Odile Rasch van D66 uitte haar zorgen over het afwijken van de bestaande regels. "We wijken erg af van onze eigen regels richting een gemeenschappelijke regeling," zei Rasch. "Ze hebben een begroting en een algemene reserve die op orde is, dus wij zien geen reden om het amendement te steunen."
Wethouder Michiel van den Busken wees erop dat het nieuwe reglement van het RHCA voorschrijft dat overschotten boven de 2,5% aan de gemeenten worden teruggestort. "Het is onwenselijk om dit amendement aan te nemen," aldus Van den Busken. Hij stelde voor dat als het RHCA meer wil investeren in digitalisering, zij een voorstel aan de raden moeten doen.
Solita Groen-Bruschke van GroenLinks sloot zich hierbij aan en waarschuwde voor een "hellend vlak" als er extra reserves worden toegekend. "We zouden eigenlijk het reglement onder de loep moeten nemen als we dat zouden willen," zei Groen-Bruschke.
Het amendement van KIES Lokaal werd uiteindelijk verworpen, maar het oorspronkelijke voorstel werd unaniem aangenomen. De gemeente Bergen zal haar zienswijze uiterlijk 4 juli 2018 indienen bij het dagelijks bestuur van het RHCA.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de jaarstukken 2017 en de programmabegroting 2019 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De gemeente Bergen, als deelnemer aan deze regeling, wordt gevraagd in te stemmen met de stukken, met enkele opmerkingen. Het resterende batig saldo van € 55.498 moet worden uitgekeerd aan de gemeenten volgens een verdeelsleutel, en er wordt verzocht om een tabel met de standen van reserves in de begroting op te nemen. De gemeente complimenteert het RHCA met de behaalde resultaten in 2017, zoals de lancering van een nieuwe website en succesvolle evenementen. Er zijn echter zorgen over de risico's en kosten van de ontwikkeling van een e-depot. De programmabegroting 2019 zet de huidige beleidslijn voort, maar er is kritiek op het ontbreken van een duidelijke tabel met reserves. De gemeente Bergen moet haar zienswijze uiterlijk 4 juli 2018 indienen bij het dagelijks bestuur van het RHCA.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarstukken Gemeenschappelijke Regeling RHCA
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken Gemeenschappelijke Regeling RHCA". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de jaarstukken 2017 en de programmabegroting 2019 van de Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Het voorstel omvat het uitkeren van een batig saldo aan de gemeenten en het verzoek om meer transparantie in de begroting door middel van een tabel met reserves. De raad wordt gevraagd een zienswijze te geven die meegenomen wordt in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van het RHCA.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten van verbetering, zoals het ontbreken van een duidelijke tabel met reserves en onttrekkingen, en een onduidelijke onderbouwing van bepaalde risico-inschattingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken en programmabegroting beoordelen en een zienswijze geven. Deze zienswijze wordt meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van het RHCA.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde financiële verdeling en de opmerkingen over de begroting. Ze moeten ook overwegen of ze akkoord gaan met de huidige mate van transparantie en risico-inschattingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn inconsistenties, zoals het ontbreken van een duidelijke tabel met financiële gegevens en een onduidelijke risico-inschatting voor het e-depot.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de jaarstukken en de programmabegroting, inclusief de voorgestelde financiële verdeling en de opmerkingen over de begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar benadrukt wel de rol van het RHCA in het toegankelijk maken van informatie voor het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van digitale toegankelijkheid en het langdurig bewaren van digitale gegevens.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, zoals de uitkering van het batig saldo en de verhoging van de bijdrage per inwoner. Er is echter een gebrek aan gedetailleerde financiële informatie, zoals een duidelijke tabel met reserves en onttrekkingen. De dekking van deze kosten wordt niet expliciet vermeld, maar lijkt te zijn opgenomen in de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Jaarstukken 2017 Programmabegroting 2019 E-depot Digitalisering Bestemmingsreserve Archiefbeheer Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Duurzame toegankelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Odile Rasch - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Michiel van den Busken - Ons Dorp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Odile Rasch - Wethouder
Agendapunt 07. Openbaar Lichaam Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI): zienswijze op jaarstukken 2017 en begroting 2019
Groen Licht voor Waterstofwagens: Gemeenteraad Bergen Steunt Duurzaam Initiatief
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een amendement dat de overstap naar waterstofvuilniswagens stimuleert. Dit initiatief, ingediend door GroenLinks, CDA, VVD en Gemeentebelangen, beoogt een aanzienlijke vermindering van fijnstof en CO2-uitstoot, wat zowel de arbeidsomstandigheden als de gezondheid van inwoners ten goede komt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de jaarstukken 2017 en de conceptbegroting 2019 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) werd een opvallend duurzaam amendement besproken. Het voorstel, dat de vervanging van de huidige dieselvuilniswagens door waterstofvoertuigen bepleit, kreeg brede steun van de raad. "Deze transitie leidt tot een aanzienlijke reductie van fijnstof, CO2-uitstoot en lawaai," benadrukte Solita Groen-Bruschke van GroenLinks. "Het niet uitstoten van fijnstof door de vuilniswagens levert ook voor de inwoners van de gemeente Bergen en andere gemeenten met een dienstverleningsovereenkomst gezondheidswinst op."
Sympathie en Kritische Vragen
Hoewel het amendement op veel sympathie kon rekenen, waren er ook kritische vragen. Odile Rasch van D66 vroeg zich af of er voorafgaand contact was geweest met de Huisvuilcentrale (HVC) over de haalbaarheid van het plan. Froukje Krijtenburg van GroenLinks bevestigde dat er via een ambtenaar contact was geweest en dat HVC positief tegenover het voorstel stond. "Het is een beetje een kip-ei-verhaal: er komt geen waterstoftankstation als er geen waterstofvuilniswagens zijn, en omgekeerd," legde Krijtenburg uit.
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal uitte haar verbazing over het amendement, aangezien er al plannen bestaan voor een waterstoftankstation in de Boekelermeer. "Moeten wij HVC dan opdragen om iets te maken met een tijdspad, terwijl eigenlijk alles al besloten is?" vroeg ze zich af. Krijtenburg verduidelijkte dat het amendement bedoeld is om de samenwerking tussen HVC en andere partijen te stimuleren en om een signaal af te geven aan subsidiegevers.
College Omarmt Initiatief
Wethouder Jan Houtenbos sprak namens het college zijn steun uit voor het amendement. "Het college staat positief tegenover dit amendement," zei hij. "We zijn er allemaal voorstander van. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor extra subsidie." Het amendement werd uiteindelijk unaniem aangenomen, waarmee de weg vrij is voor verdere stappen richting een duurzamere afvalverwerking in de regio.
Motie Over Openbare Ruimte Aangehouden
Naast het amendement werd er ook een motie ingediend door KIES Lokaal over de verbetering van de openbare ruimte, specifiek gericht op afvalbakken en straatmeubilair. Cees Roem van de VVD stelde voor om deze motie aan te houden en te bespreken tijdens de behandeling van de kadernota. Tanny Glas-de Raadt stemde hiermee in, waarna de motie werd aangehouden.
Met de unanieme steun voor het amendement zet de gemeenteraad van Bergen een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst, waarbij innovatie en samenwerking centraal staan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarstukken 2017 en de conceptbegroting 2019 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarstukken 2017 en een positieve zienswijze af te geven over de conceptbegroting 2019. De jaarstukken 2017 zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring en tonen aan dat de resultaten aansluiten bij de doelstellingen van de VVI. De begroting 2019 is sluitend en houdt rekening met een stijging van de afvalstoffenbelasting. De VVI is een gemeenschappelijke regeling die gemeenten helpt om afvalverwerking efficiënt te organiseren en fungeert als collectief aandeelhouder van de Huisvuilcentrale (HVC). De risico's van de regeling zijn beperkt en betreffen voornamelijk de continuïteit van afvalverwerking en financiële verplichtingen. De raad moet uiterlijk 30 juni 2018 een zienswijze indienen bij het DB van de VVI.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarstukken GR VVI
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken GR VVI" en richt zich op de kennisname van de jaarstukken 2017 en de instemming met de begroting 2019 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De raad wordt gevraagd om een positieve zienswijze af te geven over de conceptbegroting 2019 en deze via een brief aan het Dagelijks Bestuur van de VVI kenbaar te maken. De VVI is een gemeenschappelijke regeling die gemeenten helpt bij de verwerking van afvalstoffen en fungeert als collectief aandeelhouder van de Huisvuilcentrale (HVC).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële en inhoudelijke verantwoordingen. Het bevat echter geen specifieke effectindicatoren voor de begroting 2019, wat een tekortkoming kan zijn in termen van meetbare doelstellingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken 2017 en de begroting 2019 beoordelen en een zienswijze indienen. Dit is een belangrijke stap in het zienswijzentraject voorafgaand aan de vaststelling door het Algemeen Bestuur.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begroting en de financiële verplichtingen die daarmee gepaard gaan, zoals de garantstellingen en de afvalstoffenbelasting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door het ontbreken van effectindicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan de evaluatie bemoeilijken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken 2017 en een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2019.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar is impliciet relevant gezien de aard van afvalverwerking en recycling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de garantstellingen en de kosten voor afvalverwerking. De dekking komt uit de gemeentelijke begroting en de tarieven voor afvalstoffenheffing. De financiële kengetallen geven geen aanleiding tot zorgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) Jaarstukken 2017 Begroting 2019 Huisvuilcentrale (HVC) Gemeenschappelijke regeling Afvalstoffenbelasting Garantstelling Accountantsverklaring Afvalverwerking Financiële kengetallenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Odile Rasch - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Wilma Grooteman - CDA
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Wilma Grooteman - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Odile Rasch - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Agendapunt 08. Cocensus: zienswijze op jaarstukken 2017 en de ontwerpbegroting 2019
Gemeenteraad Bergen stemt in met begroting Cocensus 2019
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de ontwerpbegroting 2019 van Cocensus, ondanks een negatief resultaat in de jaarstukken van 2017. De begroting voor 2019 is sluitend en houdt rekening met stijgende kosten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarstukken 2017 en de ontwerpbegroting 2019 van de gemeenschappelijke regeling Cocensus. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarstukken 2017 en in te stemmen met de begroting 2019. De jaarstukken zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring, ondanks een negatief resultaat van € 14.603 door versnelde afschrijvingen. Cocensus heeft geen eigen weerstandsvermogen; deelnemende gemeenten staan garant voor tekorten. De begroting 2019 is sluitend en houdt rekening met een loonkostenstijging van 3,5% en een materiële kostenstijging van 2,8%. De bijdrage van Bergen voor 2019 is vastgesteld op € 774.000. Er zijn risico's verbonden aan de WOZ-waardering en toekomstige huisvesting. De raad wordt geïnformeerd via een bijgevoegde brief aan het dagelijks bestuur van Cocensus.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Jaarstukken 2017 en ontwerpbegroting 2019 gemeenschappelijke regeling Cocensus
- Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarstukken 2017 en de ontwerpbegroting 2019 van de gemeenschappelijke regeling Cocensus. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarstukken en in te stemmen met de begroting voor 2019. De begroting is sluitend en er is een meerjarenperspectief gepresenteerd met een oplopend overschot vanaf 2020. De financiële bijdrage van de gemeente Bergen voor 2019 is vastgesteld op € 774.000. Er zijn risico's verbonden aan de WOZ-waardering en toekomstige huisvesting, waarvoor kosten zijn opgenomen in het meerjarenperspectief.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante financiële gegevens, risicoanalyses, en beleidskaders. De bijlagen bieden aanvullende informatie zoals accountantsverklaringen en meerjarenperspectieven.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet kennisnemen van de jaarstukken en instemmen met de ontwerpbegroting. Daarnaast kan de raad een zienswijze indienen bij het dagelijks bestuur van Cocensus.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begroting en of er zienswijzen worden ingediend. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de risico's en financiële verplichtingen die voortvloeien uit de gemeenschappelijke regeling.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het is duidelijk welke financiële bijdragen worden verwacht en welke risico's er zijn. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken 2017 en in te stemmen met de ontwerpbegroting 2019 van Cocensus.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële bijdrage van de gemeente Bergen voor 2019 is vastgesteld op € 774.000. De stijging is gebaseerd op loonkosten, materiële kosten, en areaal toename. De dekking komt uit de gemeentelijke begroting en is gebaseerd op de vastgestelde indexeringspercentages. Risico's zoals de WOZ-waardering en huisvesting zijn financieel ingecalculeerd in het meerjarenperspectief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Jaarstukken 2017 Ontwerpbegroting 2019 Gemeenschappelijke regeling Accountant Weerstandsvermogen Meerjarenperspectief 2020-2023 Belastingen Algemene reserve WOZ waarderingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 09. Recreatieschap Geestmerambacht: zienswijze op jaarstukken 2017, begrotingswijziging 2018 en begroting 2019
Gemeenteraad Bergen Stemloos Akkoord met Jaarstukken Recreatieschap Geestmerambacht
De gemeenteraad van Bergen heeft zonder enige tegenstand ingestemd met de jaarstukken van het Recreatieschap Geestmerambacht. Ondanks een exploitatietekort van ruim 1,2 miljoen euro in 2017, dat uit de reserves wordt gedekt, ziet de raad geen reden tot bezorgdheid.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarstukken van de Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarrekening en het jaarverslag van 2017, en een positieve zienswijze af te geven over de programmabegroting van 2019. Er is een exploitatietekort van € 1.277.412 in 2017, dat gedekt wordt uit de reserves. De begrotingswijziging van 2018 heeft geen invloed op de gemeentebegroting. De bijdrage van Bergen aan het recreatieschap wordt in 2019 geïndexeerd tot € 6.720. Vanwege de uittreding van de provincie Noord-Holland en de gemeente Schagen per 2017, is een transitieplan opgesteld om kosten te besparen en inkomsten te verhogen. De zienswijzen van de gemeenteraden worden meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van het Recreatieschap op 11 juli 2018.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken Gemeenschappelijke Regeling recreatieschap Geestmerambacht". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om kennis te nemen van de jaarrekening en het jaarverslag 2017 van het Recreatieschap Geestmerambacht. Daarnaast wordt gevraagd een positieve zienswijze af te geven over de programmabegroting 2019 en geen opmerkingen te maken over de begrotingswijziging 2018. De raad wordt ook aanbevolen om de risico's in 2018 opnieuw te inventariseren en te kwantificeren voor de programmabegroting 2020.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar de relevante documenten en bijlagen. Het biedt een overzicht van de financiële situatie en de benodigde zienswijzen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de inhoudelijke risico's en de impact van de transitieplannen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven over de jaarstukken en de programmabegroting. Ze kunnen ook besluiten om een andere zienswijze af te geven dan voorgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde positieve zienswijze ondersteunen of dat ze aanvullende opmerkingen of bezwaren willen maken, vooral met betrekking tot de risico-inventarisatie en de financiële implicaties van de transitie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of meetbare resultaten opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbeveling om risico's te inventariseren is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze te ondersteunen of aan te passen en om kennis te nemen van de jaarstukken.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het exploitatietekort van € 1.277.412 wordt gedekt uit de reserves van het recreatieschap, zonder gevolgen voor de gemeentebegroting. De bijdrage van de gemeente Bergen voor 2019 is € 6.720, wat al in de begroting is opgenomen. Er is geen verdere uitleg over hoe toekomstige financiële uitdagingen worden aangepakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Geestmerambacht Jaarrekening 2017 Jaarverslag 2017 Programmabegroting 2019 Exploitatietekort Financiële reserves Transitieplan Gemeenschappelijke regeling Risico-inventarisatie Indexering bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 10. Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN): zienswijze op jaarstukken 2017 en ontwerpbegroting 2019
Veiligheidshuis krijgt groen licht voor nieuwe taken: Debat over brandweerzorg laait op
Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 8 december 2017 werd de financiering van nieuwe taken voor het Veiligheidshuis Noord-Holland Noord besproken. Hoewel het voorstel zonder veel tegenstand werd aangenomen, leidde het debat tot een levendige discussie over de brandweerzorg in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Het voorstel om € 70.000 vrij te maken voor nieuwe taken van het Veiligheidshuis Noord-Holland Noord werd tijdens de vergadering van het algemeen bestuur besproken. Deze taken, die in het kader van CTER worden uitgevoerd, zijn eerder al goedgekeurd door de commissie Jeugd en Sociale Veiligheid. De uiteindelijke besluitvorming over de financiering zal in juli 2018 plaatsvinden.
Tijdens de bespreking van de jaarstukken en de ontwerpbegroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, bracht Klaas Valkering van het CDA een amendement in. "We maken ons zorgen over de aanrijtijden van de brandweer," verklaarde Valkering. Hij stelde voor om flexwerkplekken en meer diversiteit binnen de brandweer te overwegen als mogelijke oplossingen. "We weten dat er ook wordt gekeken naar het aanpassen van de normtijden op landelijk niveau," voegde hij toe.
Annemieke Born van de VVD reageerde kritisch op het voorstel van Valkering. "De brandweer heeft al moeite genoeg om goed personeel en vrijwilligers te vinden," zei ze. "Flexplekken lijken me meer iets voor medewerkers die een laptop met zich meedragen."
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen en Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal gaven aan dat de veiligheidsregio al voldoende aandacht heeft voor de kwestie. "Ik vind dat de veiligheidsregio zelf daar voldoende attent voor is om dat te gaan concretiseren en te verbeteren waar mogelijk," aldus Bruin.
Valkering besloot uiteindelijk zijn amendement in te trekken, maar benadrukte dat het belangrijk is om aandacht te blijven vragen voor de kwestie. "Wat ik merk is dat een overgroot deel van deze raadsleden het heel sympathiek vindt," zei hij.
Voorzitter Hetty Hafkamp sloot de discussie af door te benadrukken dat de zorgen serieus worden genomen en dat er gewerkt wordt aan een plan om de brandweerzorg te verbeteren. "Er wordt ook gewerkt aan een plan 360 en dat betekent dat je de brandweerzorg in 360 graden moet gaan bekijken," legde ze uit.
Het voorstel voor de financiering van de nieuwe taken van het Veiligheidshuis werd uiteindelijk zonder tegenstand aangenomen.
Samenvatting
De vergadering van het algemeen bestuur op 8 december 2017 besprak de financiering van nieuwe taken in het kader van CTER, die uitgevoerd zullen worden door het Veiligheidshuis Noord-Holland Noord. De commissie Jeugd en Sociale Veiligheid heeft eerder ingestemd met het onderbrengen van deze taken bij het Veiligheidshuis. De kosten voor deze structurele taken worden geraamd op € 70.000. Omdat het Veiligheidshuis deel uitmaakt van de veiligheidsregio, moet de financiering via het bestuur van de veiligheidsregio worden goedgekeurd. Het voorstel is om de kosten voor 2018 op te nemen in een begrotingswijziging en deze samen te laten lopen met de reguliere zienswijzen voor de jaarrekening 2017 en begroting 2019. De uiteindelijke besluitvorming zal plaatsvinden in juli 2018 tijdens de vaststelling van de bestuursrapportage 2018-1. Kosten die in 2017 worden gemaakt, worden verwerkt in de tweede bestuursrapportage van 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering CTER" en richt zich op het onderbrengen van bepaalde taken bij het Veiligheidshuis Noord-Holland Noord. Deze taken, die voortkomen uit de CTER (Counter Terrorism, Extremism and Radicalization) agenda, vereisen een structurele financiering van €70.000. Het voorstel stelt voor om deze kosten via een begrotingswijziging te dekken, waarbij de besluitvorming over de financiering via het bestuur van de veiligheidsregio verloopt. De zienswijzeprocedure voor deze begrotingswijziging wordt gesynchroniseerd met de reguliere zienswijzen voor de jaarrekening 2017 en de begroting 2019.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde stappen voor financiering en besluitvorming duidelijk uiteenzet. Het bevat informatie over de financiële implicaties en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad:
De raad speelt een rol in het goedkeuren van de begrotingswijziging en het geven van zienswijzen. Uiteindelijk moet de raad instemmen met de bestuursrapportage waarin de financiering is opgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de extra financiering voor de CTER-taken en of zij de voorgestelde procedure voor zienswijzen en besluitvorming ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde taken wordt niet geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde financiering en de procedure voor de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de commissie Jeugd en Sociale Veiligheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €70.000 voor de structurele taken. Het voorstel geeft aan dat deze kosten via een begrotingswijziging worden gedekt, waarbij de besluitvorming via het bestuur van de veiligheidsregio verloopt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidshuis Noord-Holland Noord CTER Financiering Structurele kosten Begrotingswijziging Bestuursrapportage Zienswijze Gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio Jeugd en Sociale VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarstukken 2017 en begroting 2019 Veiligheidsregio NHN
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Jaarstukken 2017 en begroting 2019 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (NHN)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de jaarstukken en zienswijzen af te geven zoals opgenomen in de zienswijzebrief. De Veiligheidsregio NHN voert taken uit op het gebied van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, meldkamer, risico- en crisisbeheersing en het Veiligheidshuis. Het voorstel bespreekt de prestaties en financiële resultaten van 2017, de begroting voor 2019, en vraagt om specifieke zienswijzen, vooral met betrekking tot de prestaties van de brandweer en ambulancezorg.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de prestaties, financiële resultaten en toekomstige plannen. Het bevat ook bijlagen die verdere onderbouwing bieden. Echter, er zijn zorgen over de prestaties van de brandweer en ambulancezorg die niet volledig worden geadresseerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft een controlerende rol en wordt gevraagd om zienswijzen te geven over de jaarstukken en begroting. Deze zienswijzen worden meegenomen in de besluitvorming door het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van repressieve versus preventieve maatregelen binnen de brandweerzorg en de uitbreiding van taken op het gebied van sociale veiligheid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de financiering van nieuwe taken in het kader van CTER.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral in termen van het verbeteren van de aanrijtijden van de brandweer en ambulance. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen voor verbetering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzen zoals opgenomen in de zienswijzebrief vast te stellen en deze aan het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio te sturen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er regionale bijeenkomsten zijn geweest waarin resultaten, cijfers en ambities zijn gedeeld en besproken. Er is echter weinig detail over directe participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De Veiligheidsregio behaalde in 2017 positieve financiële resultaten. De gemeentelijke bijdrage voor 2019 is vastgesteld op €2.383.835, gedekt door de gemeentelijke bijdrage uit het gemeentefonds. Er zijn zorgen over de financiële risico's verbonden aan de LMO en de kosten van nieuwe taken in het kader van CTER.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Jaarstukken 2017 Begroting 2019 Zienswijzen Brandweer Ambulancezorg GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) Veiligheidshuis Brandweer 360 CTER (Contra Terrorisme, Extremisme en Radicalisering)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Annemieke Born - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 11. Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD): zienswijze op jaarstukken 2017 en ontwerpbegroting 2019
Gemeenteraad Bergen stemt in met jaarstukken Regionale Uitvoeringsdienst
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de ontwerp jaarrekening 2017 en de ontwerpbegroting 2019 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD). Ondanks zorgen over achterstanden in de uitvoering van wettelijke taken, besloot de raad geen zienswijzen in te dienen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van de ontwerp jaarrekening 2017 en de ontwerp begroting 2019 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd in te stemmen met de stukken en geen zienswijzen in te dienen. De jaarstukken tonen een toename van achterstanden in de uitvoering van wettelijke taken, wat zorgwekkend is. Er is een bedrag van € 882.000,- als onderhanden werk gepresenteerd, wat de achterstanden verder vergroot. De begroting 2019 bevat bijdragen aan het Masterplan ICT en toont een dalende trend in bijdragen. De raad kan zienswijzen indienen, maar het voorstel is om dit niet te doen. Er zijn risico's benoemd in de begroting, met een benodigde weerstandscapaciteit van € 350.000,-, waarvan € 201.582,- beschikbaar is. Het risico voor de gemeente Bergen bedraagt € 5.386,-. De stukken worden op 11 juli 2018 vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van de Regionale Uitvoeringsdienst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerp jaarrekening 2017 en ontwerp begroting 2019 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de ontwerp jaarrekening 2017 en de ontwerp begroting 2019 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). Tevens wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen, wat via een brief aan het dagelijks bestuur van de RUD NHN kenbaar wordt gemaakt. De stukken zijn eerder door het dagelijks bestuur van de RUD NHN vastgesteld en aan de gemeenten aangeboden voor eventuele zienswijzen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de financiële en beleidsmatige aspecten van de jaarrekening en begroting. Er zijn echter enkele zorgen over de achterstanden in de uitvoering van wettelijke taken en de risico's die daarmee gepaard gaan.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de stukken en in te stemmen met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. De raad heeft de mogelijkheid om zelf zienswijzen te formuleren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert een keuze om de huidige gang van zaken te accepteren, ondanks de gesignaleerde achterstanden en risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn zorgen over de voortgang van het wegwerken van achterstanden, maar er zijn geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en dit via een brief aan het dagelijks bestuur van de RUD NHN kenbaar te maken.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële risico's geïdentificeerd, met een benodigde weerstandscapaciteit van €350.000,- en een beschikbare capaciteit van €201.582,-. Het risico voor de gemeente Bergen bedraagt €5.386,-. Er is geen specifieke dekking voor deze risico's aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp jaarrekening 2017 Ontwerp begroting 2019 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord Zienswijze Achterstanden Masterplan ICT Risico's Weerstandscapaciteit Gemeenschappelijke Regeling Verbeterpunten accountantVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "AB besluit Jaarrekening 2017". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening 2017 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). De jaarrekening is gecontroleerd door een accountant en toont een positief financieel resultaat. Het jaar 2017 was een transitiejaar met diverse interne ontwikkelingen die de organisatie efficiënter hebben gemaakt. De RUD NHN heeft een taakstellende bezuiniging van 5% gerealiseerd en een positief saldo behaald. Het Algemeen Bestuur wordt geadviseerd de jaarstukken vóór 15 juli 2018 vast te stellen, zodat deze tijdig bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) kunnen worden ingediend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de financiële resultaten, de controleverklaring, en de aanbevelingen voor de vaststelling van de jaarrekening bevat. Er zijn geen duidelijke lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad, in dit geval het Algemeen Bestuur, is om de jaarrekening 2017 vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de stukken bij BZK in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de financiële resultaten en de vaststelling van de jaarrekening. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met de toekomstige wervingsstrategie en het mentorschap, waarvoor middelen uit het generatiepact en de reserve Impuls cultuur & mensontwikkeling worden gebruikt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de financiële resultaten en deadlines voor indiening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2017 vóór 15 juli 2018 vast te stellen, rekening houdend met de reactie van het Dagelijks Bestuur op eventuele zienswijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van externe stakeholders of het publiek in het proces van de jaarrekening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een positief financieel resultaat is behaald. De bestemming van dit resultaat wordt in een afzonderlijk voorstel behandeld. Er wordt niet specifiek vermeld hoe eventuele tekorten gedekt zouden worden, maar er is sprake van een positief saldo. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerpbegroting 2019 RUD NHN
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwerpbegroting voor 2019 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN), inclusief de meerjarenbegroting voor 2020-2022. De begroting is opgesteld conform de gemeenschappelijke regeling en bevat een indexatie van 3,54% ten opzichte van 2018. Belangrijke thema's zoals de implementatie van de Omgevingswet en het Masterplan ICT worden genoemd. Het Algemeen Bestuur wordt geadviseerd de begroting vóór 15 juli 2018 vast te stellen, zodat deze tijdig kan worden ingediend bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële gegevens en context biedt voor de besluitvorming. Het bevat de benodigde indexatie en houdt rekening met eerdere besluiten en verschuivingen in de begroting.
Rol van de Raad
De raad, in dit geval het Algemeen Bestuur, heeft de rol om de ontwerpbegroting vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de begroting in te dienen bij het ministerie.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de indexatie en de prioritering van nieuwe thema's zoals de Omgevingswet en het Masterplan ICT. Er moet ook worden besloten over de financieringsvorm en de omvang van de milieutaken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (vaststelling vóór 15 juli). Echter, het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de specifieke impact van de nieuwe thema's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de ontwerpbegroting 2019 vast te stellen, rekening houdend met de reactie van het Dagelijks Bestuur op eventuele zienswijzen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van de begrotingsopstelling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel milieutaken een onderdeel zijn van de RUD NHN's verantwoordelijkheden.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten de budgetmandatering van uitgaven voor 2019. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de indexatie en verschuivingen binnen de begroting zijn verwerkt.
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 12. Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland (WNK): zienswijze op jaarrekening 2017 en begroting 2019
Raad stemt in met begroting WNK Personeelsdiensten: "Een lange verhuisketen als oplossing"
De gemeenteraad heeft ingestemd met de jaarrekening 2017 en de begroting 2019 van WNK Personeelsdiensten. Het debat draaide om de noodzaak van een sluitende begroting en de toekomst van WNK, met aandacht voor kwetsbare medewerkers en de 'private baten strategie'.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de jaarrekening 2017 en de begroting 2019 van WNK Personeelsdiensten goed te keuren, unaniem aangenomen. Het voorstel omvatte ook aanvullende zienswijzen, zoals het wegwerken van het stuwmeer aan vakantiedagen en het voeren van functioneringsgesprekken met alle werknemers.
Klaas Valkering van het CDA vroeg om de toevoeging van een publieke waterstrategie naast de private batenstrategie. "We hadden naast de private batenstrategie ook gevraagd om de publieke waterstrategie onderdeel uit te laten maken van de stukken van volgend jaar," stelde Valkering. Wethouder Yolan Koster-Dreese bevestigde dat deze toevoeging mogelijk was, maar benadrukte dat een zienswijze niet automatisch wordt gehonoreerd.
Naast de bespreking van de WNK-begroting, werd er ook een motie ingediend door Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal over de doorstroomwoningen in Schoorl. Glas-de Raadt uitte zorgen over de toewijzing van de 27 appartementen in Altamira, die volgens haar niet bijdroegen aan de verjonging van de dorpskernen. "Door deze pilot maken jongeren voor deze 27 appartementen geen kans en het experiment voldoet niet aan het beoogde doel van verjonging in de kernen," aldus Glas-de Raadt.
Wethouder Frits Westerkamp legde uit dat de pilot juist bedoeld was om een lange verhuisketen te realiseren. "De eerste stap is de woning in Altamira gericht toe te wijzen aan mensen die een grote of eengezinswoning achterlaten in de gemeente Bergen," verduidelijkte Westerkamp. Hij benadrukte dat het belangrijk was om de pilot af te ronden voordat er conclusies getrokken worden.
Na een uitgebreide discussie besloot Glas-de Raadt haar motie in te trekken, met de toezegging dat de resultaten van de pilot geëvalueerd zullen worden. "Laten we deze pilot nou doen, zoals we toen de spelregels hebben afgesproken," concludeerde Westerkamp.
De vergadering eindigde met de toezegging dat de raad op de hoogte gehouden zal worden van de voortgang en resultaten van de pilot, zodat er op basis daarvan verdere beslissingen genomen kunnen worden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarrekening 2017 en de begroting 2019 van WNK Personeelsdiensten. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarrekening 2017 en een positieve zienswijze af te geven voor de begroting 2019, met enkele aanvullende zienswijzen. Deze zienswijzen omvatten onder andere het opstellen van plannen voor het wegwerken van het stuwmeer aan vakantiedagen, het voeren van functioneringsgesprekken met alle werknemers, en het aanpakken van loondispensatie met aandacht voor kwetsbare medewerkers. Er wordt ook aandacht gevraagd voor de 'private baten strategie' in toekomstige begrotingen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een sluitende begroting ondanks onduidelijkheden over de toekomst van WNK en stelt voor om 60% van het Participatiebudget bij WNK te blijven besteden. Er is een onderzoek gaande naar de vorming van een Participatiebedrijf, waarbij WNK en Halte Werk mogelijk worden samengevoegd. De financiële risico's voor 2019 worden geschat op € 1.175.000, met een specifiek risico voor de gemeente Bergen van € 33.100. De reguliere exploitatie van WNK sluit met een positief resultaat, maar het transitiebudget is overschreden. De gemeentelijke bijdrage in het tekort blijkt lager dan eerder gedacht. Het advies is opgesteld in overleg met vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten en wordt door middel van een brief aan het dagelijks bestuur van de GR WNK aangeboden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2017 en begroting 2019 WNK Personeelsdiensten". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de jaarrekening 2017 en een positieve zienswijze te geven op de begroting 2019 van WNK Personeelsdiensten. Er worden aanvullende zienswijzen voorgesteld, zoals het aanpakken van het stuwmeer aan vakantiedagen, het verbeteren van functioneringsgesprekken, en het ontwikkelen van een plan voor loondispensatie met aandacht voor kwetsbare medewerkers. Ook wordt gevraagd om de 'private baten strategie' in de volgende begroting op te nemen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aandachtspunten en aanbevelingen voor verbetering. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële dekking van de voorgestelde plannen.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de jaarrekening en begroting, en besluiten over de voorgestelde aanvullende zienswijzen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en controle op de uitvoering van de voorgestelde plannen, zoals het aanpakken van vakantiedagen en functioneringsgesprekken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn doelen gesteld, maar zonder concrete meetbare resultaten of tijdlijnen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijzen goed te keuren en deze door te geven aan het dagelijks bestuur van WNK.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van medewerkers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële risico's en overschrijdingen genoemd, zoals het overschreden transitiebudget. Er is echter geen duidelijke dekking voor deze financiële gevolgen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WNK Personeelsdiensten Jaarrekening 2017 Begroting 2019 Participatiebudget Functioneringsgesprekken Loondispensatie Transitie Participatiebedrijf Gemeenschappelijke Regeling Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken