11-12-2018 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01. Opening
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Klaas Valkering - CDA
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Cees Roem - VVD
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 26 november 2018
Michel Smook - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Michel Smook - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie D66 inzake recreatieve verhuur
Marcel Halff - D66
Marcel Halff - D66
Agendapunt 3.6 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie D66 inzake peuteropvang
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Agendapunt 04. Burgercommissielid fractie GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 05. Voorstel betreft het vaststellen van de archiefverordening gemeente Bergen 2018
Bergen Actualiseert Archiefverordening: "Een Stap Vooruit in Regionale Samenwerking"
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de actualisatie van de archiefverordening uit 2013. De nieuwe verordening, die in lijn is gebracht met de Archiefwet 1995, legt de nadruk op digitale ontwikkelingen en regionale samenwerking.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van de Archiefverordening van de gemeente Bergen (NH) uit 2013 naar een nieuwe versie uit 2018. De verordening is aangepast op basis van aanbevelingen van de Archiefinspectie en de Rekenkamercommissie, en is in lijn gebracht met de Archiefwet 1995. De nieuwe verordening is gedereguleerd en ingekort door het schrappen van bepalingen die al in landelijke regelgeving zijn opgenomen of niet in een raadsverordening thuishoren. Er is een nadruk gelegd op de integratie van archiefbeleid met informatiebeleid, vooral met betrekking tot digitale ontwikkelingen en duurzame toegankelijkheid. Ook is er aandacht voor horizontaal toezicht en de mogelijkheid om particuliere archieven van historische waarde op te nemen. De nieuwe verordening zorgt ervoor dat alle BUCH-gemeenten hetzelfde model gebruiken, wat regionale samenwerking bevordert. Het niet actualiseren van de verordening zou leiden tot achterstand in wet- en regelgeving en negatieve beoordelingen in toezichtkaders. De nieuwe verordening brengt geen extra kosten met zich mee en wordt na goedkeuring gepubliceerd op officiële platforms.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Archiefverordening gemeente Bergen (NH) 2018
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Archiefverordening gemeente Bergen (NH) 2018". Het raadsvoorstel beoogt de intrekking van de Archiefverordening uit 2013 en de vaststelling van een nieuwe verordening voor 2018. Deze actualisatie is noodzakelijk vanwege aanbevelingen van de Archiefinspectie en de Rekenkamercommissie. De nieuwe verordening is gedereguleerd en ingekort, met een focus op de integratie van archief- en informatiebeleid, en het belang van digitale toegankelijkheid. Ook introduceert het een nieuw artikel voor het opnemen van particuliere archieven met historische waarde.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, achtergrond en inhoudelijke wijzigingen van de nieuwe verordening duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende context over de wettelijke verplichtingen en de redenen voor actualisatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de oude verordening in te trekken en de nieuwe vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting onder de Archiefwet 1995.
Politieke Keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes te maken, aangezien de actualisatie voornamelijk een wettelijke verplichting is. De raad kan echter overwegen hoe de integratie van archief- en informatiebeleid verder vormgegeven kan worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de implementatie kan niet direct worden gemeten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de Archiefverordening 2013 in te trekken en de nieuwe verordening voor 2018 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, aangezien het een technische en wettelijke actualisatie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in het kader van duurzame bedrijfsvoering en digitale toegankelijkheid, maar is geen centraal thema.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of extra kosten verbonden aan dit voorstel. Het opnemen van particuliere archieven is al verrekend in de bestaande tariefstructuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archiefverordening Archiefwet 1995 Informatiebeleid Digitale archiefbescheiden Duurzame toegankelijkheid Horizontaal toezicht Hotspot-monitor Interbestuurlijk Toezicht (IBT) Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's) Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Model Archiefverordening 2017 en aanhangende modellen
Samenvatting: Het voorstel betreft de introductie van een nieuw model voor de Archiefverordening 2017, inclusief modellen voor Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer en Beheerregeling informatiebeheer. Deze modellen zijn ontwikkeld om te voldoen aan de Archiefwet 1995, die gemeenten verplicht een verordening over archiefbeheer vast te stellen. De nieuwe modellen zijn aangepast aan de huidige wetgevingsleer en gewijzigde wet- en regelgeving. Ze zijn ontworpen om de juridische kwaliteit te verbeteren en een verbinding te leggen met het archiefinnovatiebeleid, rekening houdend met digitalisering en duurzame toegankelijkheid van informatie.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en toelichtingen voor de implementatie van de modellen. Het biedt een gedegen basis voor gemeenten om hun archiefbeheer te moderniseren en aan te passen aan de huidige eisen.
Rol van de raad bij het voorstel
De gemeenteraad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de Archiefverordening. De raad moet keuzes maken over de opname van facultatieve bepalingen en toezicht houden op de uitvoering van het archiefbeheer door het college van B&W.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
Gemeenten moeten beslissen over de opname van facultatieve bepalingen, zoals de benoeming van een gemeentearchivaris of gemeentesecretaris, de frequentie van verslaglegging, en de opname van particuliere archieven. Ook moeten ze bepalen hoe ze het strategisch informatieoverleg willen inrichten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en richtlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt, hoewel de keuzevrijheid voor gemeenten kan leiden tot variatie in implementatie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de nieuwe Archiefverordening en bijbehorende modellen vast te stellen en keuzes maken over de facultatieve bepalingen die het beste passen bij de lokale situatie.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar legt de nadruk op interne gemeentelijke besluitvorming en samenwerking met provincies en andere overheidsorganen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, vooral in de context van digitale archiefbescheiden en de noodzaak voor duurzame toegankelijkheid van informatie.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Gemeenten moeten mogelijk investeren in digitale infrastructuur en personeelstraining om aan de nieuwe eisen te voldoen.
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 06. Voorstel betreft in te stemmen met de zienswijzen op de aangepaste begroting GGD HN en het financieel herstelplan
Bergen wil meer inzicht in GGD-begroting
De gemeenteraad van Bergen heeft besloten om geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijzigingen van 2018 van de GGD Hollands Noorden, maar wel op de aangepaste begroting van 2019. De raad vraagt om meer transparantie en een realistischer financieel herstelplan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad van Bergen op de begrotingswijzigingen van 2018 en de begroting van 2019 van de GGD Hollands Noorden, inclusief een financieel herstelplan. De raad besluit geen zienswijze in te dienen op de begrotingswijzigingen van 2018, maar wel op de aangepaste begroting van 2019. De raad constateert positief dat de GGD een meerjarenbegroting presenteert, maar roept op tot tijdige aanlevering van de begroting en vraagt om meer inzicht in wettelijke en niet-wettelijke taken. Verder wordt de GGD gevraagd een realistischer meerjarenbegroting te maken, het financieel herstelplan aan te passen met een visie op bedrijfsvoering, en de doorbelasting naar Veilig Thuis door te voeren. Het college adviseert de raad om deze zienswijze in te dienen, waarbij regionale samenwerking en financiële risico's worden meegenomen. De zienswijze zal via een gezamenlijke brief aan het dagelijks bestuur van de GGD worden aangeboden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze eerste en tweede begrotingswijziging 2018 en begroting 2019 met financieel herstelplan GGD Hollands Noorden". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om geen zienswijze in te dienen op de eerste en tweede begrotingswijziging van 2018, maar wel op de aangepaste begroting 2019 van de GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd om instemming te geven met de positieve meerjarenbegroting, de GGD aan te sporen tot tijdige aanlevering van begrotingen, en om meer inzicht te vragen in de wettelijke en niet-wettelijke taken van de GGD. Daarnaast wordt de GGD gevraagd om een realistischer meerjarenbegroting en een aangepast financieel herstelplan te presenteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke financiële implicaties voor de gemeente Bergen en de concrete stappen die de GGD moet nemen om de bedrijfsvoering te verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze indienen over de begrotingsstukken van de GGD Hollands Noorden. Dit houdt in dat de raad zijn mening geeft over de voorgestelde begrotingswijzigingen en het financieel herstelplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij de GGD willen aanmoedigen om de bedrijfsvoering efficiënter in te richten. Daarnaast moet de raad bepalen of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiële bijdragen en de herverdeling van kosten tussen de GGD en Veilig Thuis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke tijdslijnen of meetbare doelen opgenomen voor de aanpassingen die de GGD moet doorvoeren. Er zijn ook enkele inconsistenties, zoals het ontbreken van een gedetailleerde financiële analyse van de impact op de gemeente Bergen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze in te dienen en eventueel aanvullende eisen of opmerkingen toe te voegen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er afstemming is geweest met regio gemeenten en financiële experts, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van belanghebbenden of inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Voor Bergen betekent het indexeringsbesluit een verhoging van de bijdrage voor 2018 met €19.150, exclusief extra kosten voor Veilig Thuis. Het voorstel geeft aan dat deze kosten structureel zijn, maar er is geen gedetailleerde uitleg over hoe deze kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Financieel herstelplan Begroting 2019 Indexatie Gemeenschappelijke regeling Veilig Thuis Algemene reserve Bedrijfsvoering Zienswijze Loon/prijscompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 07. Voorstel betreft in te stemmen met risicoverevening jeugdhulp 2018 en het vereveningsmodel vast te stellen
BUCH-gemeenten zetten solidariteit voort met jeugdhulpbudgetten
De BUCH-gemeenten hebben ingestemd met de voortzetting van de risicoverevening voor jeugdhulpbudgetten in 2018. Dit model, dat financiële tekorten tussen de gemeenten vereffent, is eerder succesvol toegepast en benadrukt de solidariteit tussen Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de voortzetting van de risicoverevening voor jeugdhulpbudgetten in 2018 tussen de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). De gemeenteraden worden gevraagd in te stemmen met een vereveningsmodel dat financiële tekorten tussen de gemeenten vereffent, gebaseerd op het Rijksbudget Jeugdhulp en de uitgaven. Dit model is eerder toegepast in 2015-2017. Het voorstel benadrukt solidariteit tussen de gemeenten om onverwachte hoge kosten in de jeugdhulp op te vangen. De verevening heeft invloed op de financiële rapportages van 2019. Na besluitvorming wordt beoordeeld of verevening nodig is, en de resultaten worden verwerkt in de jaarrekening van 2018. Er wordt ook gekeken naar een nieuwe vereveningssystematiek voor de toekomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Risicoverevening Jeugdhulp 2018" en stelt voor om de risicoverevening voor jeugdhulp voort te zetten zoals toegepast in de jaren 2015-2017 tussen de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Dit houdt in dat financiële tekorten van nadeelgemeenten worden verevend op basis van het Rijksbudget Jeugdhulp ten opzichte van de uitgaven, met een verdeelsleutel gebaseerd op de laatste relevante circulaire van het rijk in 2018. Het doel is om financiële risico’s te delen en solidariteit te bevorderen, gezien de onvoorspelbaarheid van zorgkosten in de jeugdhulp.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van het vereveningsmodel en de redenen voor voortzetting. Echter, het mist gedetailleerde financiële cijfers en een diepgaande analyse van de impact op lange termijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of de risicoverevening voor 2018 wordt voortgezet. Dit besluit vereist een afweging van de financiële risico’s en solidariteit tussen de gemeenten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen voortzetting van de risicoverevening of het beëindigen ervan, waarbij individuele gemeenten zelf verantwoordelijk worden voor eventuele tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voortzetting van de risicoverevening voor 2018.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat eventuele tekorten worden verdeeld tussen de gemeenten. De dekking is gebaseerd op het Rijksbudget Jeugdhulp en de verdeelsleutel van de rijksoverheid. Echter, specifieke financiële cijfers en de impact op de lange termijn worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Risicoverevening Jeugdhulp BUCH-gemeenten Rijksbudget Zorg in natura (ZIN) Persoonsgebonden budget (PGB) Solidariteitsprincipe Financiële tekorten Verdeelsleutel Integratie-uitkering Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 08. Voorstel betreft in te stemmen met de overdracht van het wagenpark aan de BUCH werkorganisatie en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
BUCH-gemeenten zetten stap naar duurzamer wagenpark
De gemeenteraad van de BUCH-gemeenten heeft ingestemd met de overdracht van het wagenpark aan de BUCH werkorganisatie. Dit besluit moet leiden tot meer efficiëntie en duurzaamheid, maar niet zonder enige discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de BUCH-gemeenten werd het voorstel om het wagenpark over te dragen aan de BUCH werkorganisatie besproken. Het doel van deze overdracht is om de flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit van het materieelgebruik te vergroten. Dit zou onder andere leiden tot een groter aanbod aan materieel en een vereenvoudiging van inkoop- en aanbestedingstrajecten. De financiële gevolgen en verdeelsleutels per gemeente zijn in detail uitgewerkt, met een geplande uitvoering begin 2019 en een evaluatie in 2021.
Een belangrijk onderdeel van het debat was de motie van GroenLinks, mede ingediend door D66, Behoorlijk Bestuur Bergen, de VVD, Gemeentebelangen en KIES Lokaal, om het gebruik van blauwe diesel te onderzoeken. "Blauwe diesel is fossielvrij en emissiearm," benadrukte Ineke Braak-van Kasteel van GroenLinks. "Het gebruik ervan kan een aanzienlijke verduurzaming van het wagenpark bewerkstelligen zonder grote investeringskosten."
Klaas Valkering van het CDA uitte echter zijn zorgen over de duurzaamheid van het tanken van blauwe diesel in Oudorp, gezien de afstand. "Is het wel duurzaam om helemaal naar Oudorp te rijden voor blauwe diesel?" vroeg hij zich af. Braak-van Kasteel stelde gerust dat dit aspect onderdeel zou zijn van het onderzoek.
Wethouder Jan Houtenbos reageerde positief op de motie en gaf aan dat GP Groot, de huidige brandstofleverancier, voornemens is om blauwe diesel te gaan leveren. "Wij ondersteunen graag de motie," aldus Houtenbos.
Niet iedereen was echter overtuigd van de voordelen van de overdracht. Kees van Leijen van Gemeentebelangen BES gaf een stemverklaring af waarin hij zijn twijfels uitte over de synergievoordelen en de financiële onderbouwing. "We zien de synergievoordelen niet goed genoeg en maken ons zorgen over de beslissingsbevoegdheid," verklaarde hij.
Ondanks de bezwaren van Gemeentebelangen werd het voorstel aangenomen met een meerderheid van stemmen. De motie over blauwe diesel werd unaniem aangenomen, waarmee de BUCH-gemeenten een stap zetten richting een duurzamer wagenpark.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de overdracht van het wagenpark van de vier BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) aan de BUCH werkorganisatie. Het voorstel beoogt de financiële middelen en activa van het wagenpark over te hevelen naar de BUCH-begroting, wat de flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit van het materieelgebruik vergroot. Dit leidt tot voordelen zoals een groter aanbod aan materieel, vereenvoudiging van inkoop- en aanbestedingstrajecten, en een efficiënter financieel-administratief proces. De overdracht moet ook bijdragen aan kostenbesparingen en een betere dienstverlening. De financiële gevolgen en verdeelsleutels per gemeente zijn in detail uitgewerkt, en er is aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord inkopen. De uitvoering van het voorstel is gepland voor begin 2019, met een evaluatie in 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Overdracht Wagenpark aan de BUCH Werkorganisatie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overdracht wagenpark aan de BUCH werkorganisatie". Het doel is om de wagenparken van de vier BUCH-gemeenten samen te voegen en de financiële middelen over te hevelen naar de BUCH-begroting. Dit moet leiden tot efficiëntere inzet van materieel, vereenvoudiging van inkoop- en aanbestedingstrajecten, en een verbeterde dienstverlening. De overdracht moet ook financiële voordelen bieden door een grotere schaal en uniformiteit in materieelgebruik.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de voordelen en de financiële implicaties. Echter, specifieke bedragen voor besparingen en kostenstijgingen worden pas na twee jaar geëvalueerd, wat een gebrek aan directe financiële transparantie kan betekenen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de overdracht van het wagenpark en de bijbehorende financiële middelen aan de BUCH werkorganisatie. Daarnaast moet de raad de voorgestelde begrotingswijziging vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van centralisatie van gemeentelijke middelen en de mogelijke impact op lokale autonomie. Ook moet de raad overwegen hoe duurzaamheid en toekomstige kostenstijgingen, zoals de aanschaf van elektrische voertuigen, worden aangepakt.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een geplande evaluatie in 2021. Echter, het is minder meetbaar en realistisch op het gebied van directe financiële voordelen en duurzaamheid, aangezien deze pas later worden geëvalueerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de overdracht van het wagenpark en de bijbehorende financiële middelen, en de begrotingswijziging goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel is ontwikkeld met input van verschillende gemeentelijke domeinen en controllers, maar er is geen directe vermelding van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, maar de extra kosten hiervoor zijn niet opgenomen in het voorstel. Het wordt genoemd als een deelprogramma binnen het bredere programma voor duurzame bedrijfsvoering.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen door de overdracht van activa en budgetten, maar exacte besparingen en kostenstijgingen worden pas na twee jaar geëvalueerd. De verschillen in begroting per gemeente moeten intern worden gedekt.
In conclusie, het voorstel biedt een strategische benadering voor het efficiënter beheren van gemeentelijke middelen, maar vraagt om vertrouwen in toekomstige evaluaties voor financiële en duurzame voordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUCH werkorganisatie Wagenpark Overheveling Financiële middelen Efficiëntie Uniformiteit Flexibele inzet Materieel Duurzaamheid Inkoop- en aanbestedingstrajectenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Femke Ouendag - GroenLinks
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Femke Ouendag - GroenLinks
Klaas Valkering - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Agendapunt 09. Voorstel betreft het integraal huisvestingsplan onderwijs Bergen 2018-2022 vast te stellen
Gemeente Bergen zet in op duurzame renovatie van scholen
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs 2018-2022. Het plan, dat in samenwerking met schoolbesturen is ontwikkeld, biedt een strategisch overzicht van de onderwijshuisvesting en benadrukt renovatie als een volwaardig alternatief voor nieuwbouw.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijs Bergen 2018-2022, dat de gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd vast te stellen. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met schoolbesturen en biedt een strategisch overzicht van de onderwijshuisvesting in de gemeente. Belangrijke punten zijn de erkenning van renovatie als een volwaardig alternatief voor nieuwbouw en de verhoging van de normvergoeding naar € 2.000 per m² om aan de bouw- en duurzaamheidseisen te voldoen. Het plan houdt rekening met de teruglopende leerlingenaantallen, de ontwikkeling van integrale kindcentra en duurzaamheidseisen. Het IHP is bedoeld om de gemeente te helpen bij het plannen van toekomstige investeringen in onderwijshuisvesting en om financiële consequenties inzichtelijk te maken. Renovatie wordt gezien als een kosteneffectief alternatief voor nieuwbouw, vooral bij karakteristieke gebouwen of wanneer renovatie goedkoper is. Het voorstel benadrukt ook de noodzaak van duurzaamheid en energie-efficiëntie in toekomstige bouwprojecten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Integraal Huisvestings Plan Onderwijs Bergen 2018-2022
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Huisvestings Plan Onderwijs Bergen 2018-2022". Het plan biedt een strategisch overzicht van de onderwijshuisvesting in Bergen, met aandacht voor renovatie als alternatief voor nieuwbouw, en een verhoging van de normvergoeding naar €2.000 per m². Het doel is om de gemeente in staat te stellen adequaat te voorzien in onderwijshuisvesting, rekening houdend met teruglopend leerlingenaanbod en duurzaamheidseisen. Het plan is opgesteld in samenwerking met schoolbesturen en biedt inzicht in de financiële consequenties van toekomstige investeringen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor beleidskaders, financiële implicaties, en participatie van betrokken partijen. Het biedt een gedegen basis voor besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het IHP vast te stellen, renovatie als volwaardig alternatief te erkennen, de normvergoeding te verhogen, en overleg met schoolbesturen te voeren over de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van renovatie als alternatief voor nieuwbouw, de verhoging van de normvergoeding, en de prioritering van projecten binnen het IHP.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en beleidsdoelen. Het is tijdgebonden met een planning tot 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het IHP vast te stellen en de voorgestelde beleidswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel is tot stand gekomen in overleg met schoolbesturen, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk thema, met aandacht voor energie-efficiëntie en toekomstige aanscherpingen van het Bouwbesluit.
Financiële Gevolgen:
De verhoging van de normvergoeding leidt tot hogere investeringskosten, geschat op 2,6 tot 2,7 miljoen euro boven de oude norm. De dekking wordt niet direct gevraagd, maar toekomstige voorstellen zullen aan de raad worden voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Huisvestings Plan (IHP) Onderwijshuisvesting Renovatie Normvergoeding Duurzaamheid Schoolbesturen Nieuwbouw Leerlingenaanbod Bouwbesluit InvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 10. Voorstel betreft de financiële rapportage Bergen 2018 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Raad Bergen Stemt Unaniem In met Financiële Rapportage 2018
Tijdens de raadsvergadering van 11 december 2018 heeft de gemeenteraad van Bergen unaniem ingestemd met de vaststelling van de financiële rapportage FIRAP 2018. Deze rapportage is een cruciaal onderdeel van de voorbereiding op de jaarrekening en heeft als doel de financiële afwijkingen tussen de begroting en de werkelijkheid te minimaliseren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de FIRAP 2018, een financiële rapportage die dient als voorbereiding op de jaarrekening. Het doel is om de financiële afwijkingen tussen de begroting en de werkelijkheid te minimaliseren door begrotingswijzigingen nog in 2018 door te voeren. De raad wordt gevraagd de FIRAP 2018 en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen. Het voorstel is in lijn met het collegeprogramma dat streeft naar een financieel gezonde gemeente en is gebaseerd op de Gemeentewet en de Financiële verordening 2017 van de gemeente Bergen. De besluitvorming vindt plaats tijdens de raadsvergadering op 11 december 2018.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Firap 2018", een financiële rapportage die de gemeenteraad van Bergen moet vaststellen. Het doel is om de financiële afwijkingen tussen de begroting en de werkelijkheid te minimaliseren door begrotingswijzigingen door te voeren. Dit is een voorbereiding op de jaarrekening 2018. De raad wordt gevraagd om de Firap 2018 en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het vaststellen van de financiële rapportage en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Er zijn echter geen details over specifieke beleidskaders of participatieprocessen.
Rol van de Raad:
De raad moet de Firap 2018 en de bijbehorende begrotingswijzigingen vaststellen. Dit is een standaardprocedure binnen de P&C-cyclus van de gemeente.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes vermeld in het voorstel, aangezien het voornamelijk een technische vaststelling betreft van financiële rapportages en begrotingswijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of resultaten geformuleerd die SMART zijn. Er zijn geen inconsistente elementen opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Firap 2018 en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie of samenspel met andere partijen in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bevat financiële gegevens die aangeven dat er een verwachte positieve stand is na de raad van 11 december. Er wordt echter geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, behalve dat de begrotingswijzigingen bedoeld zijn om afwijkingen te minimaliseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FIRAP 2018 Begrotingswijziging Jaarrekening Exploitatiebudgetten Investeringen Financieel gezonde gemeente Gemeentewet Financiële verordening 2017 P&C cyclus BestuursakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 11. Voorstel betreft de belastingverordeningen 2019 vast te stellen
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Belastingverordeningen 2019
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over het voorstel om de belastingverordeningen voor 2019 vast te stellen. Het voorstel omvat onder andere een indexering van 2% voor sommige belastingen en nieuwe maatregelen zoals een rioolheffing voor objecten zonder directe aansluiting. Het debat kende enkele kritische noten, vooral vanuit het CDA.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering stond het voorstel om de belastingverordeningen voor 2019 vast te stellen centraal. Het voorstel omvatte onder andere een indexering van 2% voor bepaalde belastingen, in lijn met de inflatie, en introduceerde nieuwe maatregelen zoals een rioolheffing voor objecten zonder directe aansluiting. Daarnaast werden er legesvrijstellingen voorgesteld voor duurzaamheidsmaatregelen zoals zonnepanelen.
Het debat werd geopend door voorzitter Solita Groen-Bruschke, die het CDA het woord gaf voor een stemverklaring. Danny Zwart van het CDA uitte zijn bezwaren tegen de verhoging van de kosten voor een tweede grijze container. "Het CDA kan zich niet vinden in de motivatie om de kosten voor de tweede grijze container te verhogen," verklaarde Zwart. Hij benadrukte dat het beleid waarop deze verhoging is gebaseerd nog niet door de gemeenteraad is vastgesteld. Daarom kondigde hij aan dat het CDA tegen de verordening afvalstoffenheffing zou stemmen.
Cees Roem van de VVD reageerde op de verklaring van het CDA door te wijzen op de technische aspecten van het voorstel. "Het gaat om één hamerstuk, een A-stuk," legde Roem uit. Hij benadrukte dat de afvalstoffenheffing onderdeel uitmaakt van het gehele belastingverordeningenpakket en dat er niet apart over gestemd kan worden.
De voorzitter, Solita Groen-Bruschke, concludeerde dat het CDA tegen één van de 14 raadsbesluiten binnen het voorstel zou stemmen, maar dat dit geen belemmering vormde voor de overige partijen om met het voorstel in te stemmen.
Het voorstel is in lijn met het collegeprogramma en eerdere beleidskaders en zal na vaststelling bekendgemaakt worden en in werking treden na publicatie. De gemeenteraad zal binnenkort een definitief besluit nemen over het voorstel.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van belastingverordeningen voor 2019 door de gemeenteraad van Bergen. Het voorstel omvat de vaststelling van diverse verordeningen, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en onroerende zaakbelastingen. Er wordt voorgesteld om de tarieven van sommige belastingen met 2% te indexeren, in lijn met de inflatie, terwijl andere tarieven ongewijzigd blijven. De verordening IBA-aansluitrechten 2009 wordt ingetrokken. Er zijn specifieke aanpassingen voorgesteld, zoals het verhogen van tarieven voor extra restafvalcontainers als ontmoedigingsmaatregel en het invoeren van een rioolheffing voor objecten zonder directe aansluiting. Ook worden legesvrijstellingen voorgesteld voor duurzaamheidsmaatregelen zoals zonnepanelen. De verordeningen worden na vaststelling bekendgemaakt en treden in werking na publicatie. Het voorstel is in lijn met het collegeprogramma en eerdere beleidskaders, en er is afstemming geweest met juridische adviseurs en Cocensus.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een erratum bij het raadsvoorstel voor de vaststelling van de belastingverordeningen 2019. Het bevat correcties op de tarieven voor de onroerendezaakbelasting (OZB) en de forensenbelasting, gebaseerd op de definitieve prognose. De wijzigingen betreffen een verlaging van de percentages in de belastingtarieven voor zowel gebruikersbelasting als onroerende zaken die al dan niet als woning dienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het specifieke wijzigingen in de belastingtarieven duidelijk vermeldt. Er is echter geen verdere context of uitleg over de impact van deze wijzigingen op de begroting of de reden voor de aanpassing.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen goedkeuren. Dit is een formele stap om de aangepaste tarieven officieel vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde verlaging van de belastingtarieven. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van belastinginkomsten met de financiële behoeften van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tariefwijzigingen. Het is echter niet duidelijk of het tijdgebonden is, aangezien er geen implementatiedatum wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de context en impact van de wijzigingen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen goed te keuren of af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op belastingtarieven.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt de wijzigingen in de belastingtarieven, maar geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe eventuele tekorten worden gedekt. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van de goedkeuring.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2019 OZB (onroerendezaakbelasting) Forensenbelasting Tarieven Verordening Heffing Invordering Gebruikersbelasting Onroerende zaken WoningVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen 2019" van de gemeente Bergen. Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor 2019, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en toeristenbelasting. Het voorstel omvat een indexering van 2% voor bepaalde belastingen, in lijn met de inflatie, terwijl andere tarieven ongewijzigd blijven. Het voorstel introduceert ook wijzigingen zoals de verhoging van tarieven voor extra restafvalcontainers en de invoering van een rioolheffing voor objecten zonder directe aansluiting. Het doel is om de gemeentelijke inkomsten te structureren en duurzaamheid te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke specificaties van de te wijzigen verordeningen en de bijbehorende tarieven. Er is echter beperkte informatie over de participatie van belanghebbenden en de gedetailleerde financiële impact.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde belastingverordeningen vaststellen en besluiten over de indexering en wijzigingen van de tarieven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de indexering van bepaalde belastingen, de verhoging van tarieven voor extra afvalcontainers als ontmoedigingsmaatregel, en de invoering van een nieuwe rioolheffing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en participatieaspecten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de belastingverordeningen vast te stellen en de voorgestelde wijzigingen en indexeringen goed te keuren.
Participatie:
Er is weinig informatie over participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Communicatie lijkt voornamelijk informatief na besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met maatregelen zoals de verhoging van tarieven voor extra afvalcontainers en legesvrijstellingen voor zonnepanelen, die duurzame initiatieven stimuleren.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de tarieven worden aangepast om de gemeentelijke inkomsten te structureren, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. De herverdeling van lasten door de nieuwe rioolheffing wordt genoemd, maar zonder specifieke financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2019 Tarieven Indexering Inflatiecorrectie Precariobelasting Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Duurzaamheid ForensenbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 12. Voorstel betreft het rapport burgerparticipatie van rekenkamercommissie BUCH voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de genoemde aanbevelingen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Michel Smook - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Michel Smook - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Agendapunt 13. Voorstel betreft bekrachtiging tijdelijke geheimhouding die het college heeft opgelegd op de residuele grondwaardeberekening en de grondexploitatie van het BSV-terrein op grond van artikel 25, derde lid, van de Gemeentewet
Geheimhouding BSV-terrein: Raad Bekrachtigt Besluit
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met het voorstel om de tijdelijke geheimhouding op de residuele grondwaardeberekening en de grondexploitatie van het BSV-terrein te bekrachtigen. Deze maatregel, opgelegd door het college in 2018, is bedoeld om de financiële belangen van de gemeente te beschermen tijdens onderhandelingen met private partijen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het bekrachtigen van de tijdelijke geheimhouding op de residuele grondwaardeberekening en de grondexploitatie van het BSV-terrein, zoals opgelegd door het college op 13 november 2018. Deze geheimhouding is gebaseerd op artikel 25 van de Gemeentewet en is bedoeld om de financiële positie van de gemeente te beschermen. Openbaarmaking van deze documenten kan de gemeente benadelen in onderhandelingen met private partijen. De raad heeft de keuze om de geheimhouding al dan niet te bekrachtigen. Indien de raad de geheimhouding niet bekrachtigt, vervalt deze automatisch en worden de documenten openbaar. Het voorstel benadrukt dat openbaarmaking de onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden. De documenten zijn ter inzage beschikbaar bij de griffie, maar zijn als 'Geheim' aangemerkt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: BSV terrein, tijdelijke geheimhouding op de residuele grondwaardeberekening en de grondexploitatie te bekrachtigen.
- Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om de tijdelijke geheimhouding te bekrachtigen die het college heeft opgelegd op de residuele grondwaardeberekening en de grondexploitatie van het BSV-terrein. Deze geheimhouding is bedoeld om de financiële positie van de gemeente te beschermen in onderhandelingen met private partijen. De stukken bevatten gevoelige financiële informatie die, indien openbaar gemaakt, de onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de geheimhouding. Het biedt een duidelijke uitleg over waarom geheimhouding nodig is en welke risico's er zijn bij openbaarmaking. Echter, het biedt weinig detail over de inhoud van de stukken zelf, wat begrijpelijk is gezien de vertrouwelijkheid.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen of zij de tijdelijke geheimhouding bekrachtigt. Dit is een belangrijke rol omdat het de bescherming van de financiële belangen van de gemeente betreft.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bekrachtigen van de geheimhouding om de financiële belangen van de gemeente te beschermen, of het openbaar maken van de stukken, wat transparantie bevordert maar mogelijk schadelijk kan zijn voor de onderhandelingspositie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van specifieke details over de inhoud van de stukken kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij de tijdelijke geheimhouding bekrachtigt of niet.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, wat logisch is gezien de vertrouwelijkheid van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn indirect; het niet bekrachtigen van de geheimhouding kan de financiële positie van de gemeente schaden. Er is geen directe financiële dekking nodig, maar de bescherming van financiële belangen is cruciaal.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BSV-terrein Tijdelijke geheimhouding Grondexploitatie Residuele grondwaardeberekening Financiële positie Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuur Openbaarmaking Onderhandelingspositie Privaatrechtelijke afsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 14. Voorstel betreft bekrachtiging geheimhouding die het college heeft opgelegd op de juridische en financiele stukken bij de Harmonielocatie op grond van artikel 25, derde lid, van de Gemeentewet
Geheimhouding Harmonielocatie: Raad Bekrachtigt Besluit Ondanks Verwarring
In een tumultueuze raadsvergadering heeft de gemeenteraad besloten de geheimhouding van juridische en financiële documenten over de Harmonielocatie te bekrachtigen. Ondanks verwarring over datums en documenten, stemde een meerderheid voor het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 11 december 2018 stond de bekrachtiging van de geheimhouding van twee cruciale documenten over de Harmonielocatie op de agenda. Deze geheimhouding, opgelegd door het college op 22 november 2018, was bedoeld om de economische belangen van de gemeente te beschermen en de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen te eerbiedigen.
De vergadering verliep echter niet zonder haperingen. Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen uitte zijn zorgen over discrepanties in de datums van de adviezen. "Zijn er soms twee adviezen dat er één weggewaaid is of zo?" vroeg hij zich hardop af, wijzend op een mogelijke fout in de collegebesluiten.
Wethouder Frits Westerkamp erkende de verwarring en gaf toe dat er mogelijk een tikfout in het collegevoorstel zat. "Er is maar één rapport, dat is een rapport van 21 november," verduidelijkte hij. Ondanks deze uitleg bleef de verwarring bestaan, wat leidde tot een tegenstem van zowel Behoorlijk Bestuur Bergen als het CDA.
Klaas Valkering van het CDA verklaarde: "Omdat er nu dusdanig veel onduidelijkheid ontstaat, gaat mijn fractie ook tegen het opleggen van de geheimhouding stemmen."
Uiteindelijk stemden de fracties van Gemeentebelangen, KIES Lokaal, D66, VVD en GroenLinks voor het voorstel, waardoor het werd aangenomen. Na de stemming vroeg Marcel Halff van D66 om een korte schorsing om verdere zaken te bespreken, waarna de vergadering werd hervat.
Het besluit om de geheimhouding te bekrachtigen, ondanks de verwarring, onderstreept de complexiteit en gevoeligheid van de Harmonielocatie-kwestie. De raad blijft verdeeld, maar de meerderheid achtte de bescherming van de gemeentelijke belangen doorslaggevend.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het bekrachtigen van de geheimhouding op twee documenten: een notitie van Houthoff en een advies van PAS B.V., beide met betrekking tot de Harmonielocatie. Deze geheimhouding is opgelegd door het college op 22 november 2018 en moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd in de vergadering van 11 december 2018. De documenten bevatten gevoelige juridische en financiële informatie die de onderhandelingspositie van de gemeente kunnen schaden als ze openbaar worden gemaakt. Het college adviseert de geheimhouding te bekrachtigen om de economische belangen van de gemeente te beschermen en de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen te eerbiedigen. Het niet bekrachtigen van de geheimhouding zou de onderhandelings- en procespositie van de gemeente aanzienlijk verzwakken. Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het bekrachtigen van de geheimhouding.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Opleggen geheimhouding
- Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft het bekrachtigen van de door het college opgelegde geheimhouding op twee documenten: een notitie van Houthoff en een advies van PAS B.V. Deze documenten bevatten gevoelige informatie over de Harmonielocatie, waaronder juridische analyses en financiële gegevens. Het openbaar maken van deze informatie zou de onderhandelingspositie van de gemeente kunnen schaden en de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen aantasten. De raad wordt gevraagd de geheimhouding te bekrachtigen om de belangen van de gemeente te beschermen.
Volledigheid van het Voorstel:
- Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke juridische en strategische overwegingen uiteenzet voor het bekrachtigen van de geheimhouding. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de risico's en de wettelijke basis voor geheimhouding.
Rol van de Raad:
- De raad moet beslissen of de geheimhouding op de documenten wordt bekrachtigd. Dit is een belangrijke stap om de belangen van de gemeente te beschermen in toekomstige onderhandelingen en juridische procedures.
Politieke Keuzes:
- De raad moet kiezen tussen het bekrachtigen van de geheimhouding om de belangen van de gemeente te beschermen of het niet bekrachtigen, wat zou leiden tot openbaarmaking van de documenten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie die van de raad wordt verwacht (bekrachtiging van geheimhouding). Het is relevant en tijdgebonden, gezien de geplande raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
- De raad moet besluiten om de geheimhouding op de notitie van Houthoff en het advies van PAS B.V. te bekrachtigen.
Participatie:
- Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het om vertrouwelijke documenten gaat.
Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële Gevolgen:
- Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het bekrachtigen van de geheimhouding. Een voorstel voor de dekking van advies- en plankosten wordt later gepresenteerd.
In conclusie, het raadsvoorstel is gericht op het beschermen van de belangen van de gemeente door het bekrachtigen van geheimhouding op gevoelige documenten. De raad moet een weloverwogen beslissing nemen, rekening houdend met de juridische en strategische implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Harmonielocatie Houthoff PAS B.V. Onderhandelingspositie Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Juridische analyse Grondexploitatie Financiële informatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Frits Westerkamp - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 15. Voorstel betreft in te stemmen met het onder nadere ruimtelijke voorwaarden medewerking verlenen aan het principeverzoek voor de bouw van een woning op het perceel Buerweg 26 in Westdorp
Groen Licht voor Bouwplannen in Westdorp: Raad Stemmen Verdeeld
De gemeenteraad van Westdorp heeft ingestemd met een principeverzoek voor de bouw van een vrijstaande woning op Buerweg 26, ondanks dat dit in strijd is met het huidige bestemmingsplan. Het voorstel, dat de gemoederen flink bezighield, werd met een meerderheid aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om onder ruimtelijke voorwaarden medewerking te verlenen aan de bouw van een woning op Buerweg 26 uitvoerig besproken. Het bestemmingsplan 'Bergen Dorpskern-zuid' staat nieuwe woningen in de villawijk niet toe om het groene karakter te behouden. Toch suggereert het gemeentelijk stedenbouwkundig advies dat de woning binnen het stedenbouwkundig patroon past en het groene karakter niet onevenredig aantast.
"Het gaat hier puur om een principeverzoek," benadrukte wethouder Frits Westerkamp. "Als u hiermee instemt, dan gaan we verder in de procedure." Hij legde uit dat de verdere stappen, zoals het beoordelen van verkeersbewegingen en het behoud van groen, later in het proces aan bod komen.
De fracties van Gemeentebelangen, KIES Lokaal, CDA, D66 en de VVD stemden voor het voorstel. "Iedere burger heeft het recht om een principeverzoek in te dienen," stelde Cees Roem van de VVD. "Dat is een belangrijk recht en wij als VVD kunnen daar niet aan tornen."
Aan de andere kant van het debat stond Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen, die zich zorgen maakte over de impact op het groene karakter van de wijk. "Ik zie het bestemmingsplan als één grote slagroomtaart, waar nu drie punten uit gehaald worden," zei hij. GroenLinks sloot zich hierbij aan en pleitte voor een bredere discussie binnen de omgevingsvisie. "We maken ons zorgen over het groen in de buurt," aldus Ineke Braak-van Kasteel van GroenLinks.
Ondanks de verdeeldheid binnen de raad, werd het voorstel aangenomen. De discussie over de balans tussen nieuwbouw en behoud van het groene karakter van Westdorp lijkt echter nog niet voorbij.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een principeverzoek voor de bouw van een vrijstaande woning op Buerweg 26 in Westdorp, wat in strijd is met het bestemmingsplan 'Bergen Dorpskern-zuid' dat nieuwe woningen in de villawijk niet toestaat om het groene karakter te behouden. Na overleg met omwonenden, die overwegend positief reageerden, wordt de raad gevraagd om een standpunt in te nemen over het verzoek. Hoewel het huidige beleid extra woningen uitsluit, suggereert het gemeentelijk stedenbouwkundig advies dat de woning binnen het stedenbouwkundig patroon past en het groene karakter niet onevenredig aantast. De raad moet beslissen of ze het beleid willen handhaven of het verzoek onder ruimtelijke voorwaarden willen toestaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Principeverzoek bouw van een woning - Buerweg 26 (Westdorp)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een principeverzoek voor de bouw van een woning op Buerweg 26 in Westdorp. Het verzoek is in strijd met het bestemmingsplan ‘Bergen Dorpskern-zuid’, dat geen nieuwe bouwvlakken toestaat in Westdorp om het groene karakter te behouden. De raad wordt gevraagd om het huidige beleid te heroverwegen en een standpunt in te nemen over het principeverzoek, waarbij de ruimtelijke en stedenbouwkundige merites van de aanvraag worden beoordeeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, beleidskaders en de voorgeschiedenis. Er zijn echter geen specifieke financiële details of duurzaamheidsoverwegingen opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet een oordeel vellen over het principeverzoek en het huidige beleidskader dat nieuwe woningen in Westdorp uitsluit. Dit omvat het heroverwegen van het bestemmingsplan en het bepalen of er ruimte is voor uitzonderingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid dat geen nieuwe woningen toestaat, of het toestaan van een uitzondering op basis van de specifieke ruimtelijke en stedenbouwkundige merites van het verzoek.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken meetbare doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële en duurzaamheidsaspecten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het principeverzoek, wat het college in staat zou stellen om een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van de woning.
Participatie:
Er is overleg geweest met de omwonenden, die overwegend positief hebben gereageerd. Dit duidt op enige mate van participatie, hoewel verdere details hierover ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit aspect is als "NVT" (Niet Van Toepassing) aangeduid, wat vragen kan oproepen over de volledigheid van de financiële overwegingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Principeverzoek Westdorp Bestemmingsplan Bouwvlak Omgevingsvergunning Stedenbouwkundig advies Burenoverleg Villawijk Ruimtelijke ordening PrecedentwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ron Karels - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Frits Westerkamp - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Frits Westerkamp - Wethouder
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Frits Westerkamp - Wethouder
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Frits Westerkamp - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Frits Westerkamp - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ron Karels - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Marcel Halff - D66
Agendapunt 16. Voorstel betreft in te stemmen met het onder nadere ruimtelijke voorwaarden medewerking verlenen aan het principeverzoek voor de bouw van een woning op het perceel Buerweg naast 36 in Westdorp
Groen Licht voor Bouwplan in Westdorp: Gemeenteraad Stemmen Verdeeld
De gemeenteraad heeft ingestemd met een omstreden bouwplan voor een nieuwe woning aan de Buerweg in Westdorp, ondanks bezwaren van omwonenden. Het voorstel, dat afwijkt van het huidige bestemmingsplan, kreeg steun van een meerderheid van de raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om een vrijstaande woning te bouwen naast Buerweg 36 in Westdorp besproken. Het plan stuitte op weerstand van omwonenden, die vrezen dat het groene karakter van hun buurt verloren gaat. Desondanks concludeerde een stedenbouwkundig advies dat de woning binnen het bestaande patroon van het gebied past en het groene karakter niet onevenredig zou aantasten.
De stemming in de raad was verdeeld. Fracties van Gemeentebelangen, KIES Lokaal, CDA, D66 en de voltallige VVD stemden voor het voorstel. Behoorlijk Bestuur Bergen en GroenLinks stemden tegen. "De VVD heeft zich altijd hard gemaakt voor de ontwikkeling van dit perceel," verklaarde Cees Roem van de VVD. "We willen consistent blijven in onze steun."
Danny Zwart van het CDA benadrukte dat veranderingen in een woonomgeving onvermijdelijk zijn. "Je weet wat je hebt, maar je weet niet wat je ervoor terugkrijgt," zei hij. "Veranderingen kunnen en willen wij niet tegenhouden."
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen herhaalde zijn eerdere bezwaren en benadrukte dat elk geval individueel moet worden bekeken. "Ik zeg gewoon, idem dat eerdere wat ik gezegd heb," aldus Bruin.
Het voorstel werd uiteindelijk aangenomen, waarmee de weg vrij is voor het college om een omgevingsvergunning te verlenen. Omwonenden zullen op de hoogte worden gehouden van de voortgang van het project.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een principeverzoek voor de bouw van een vrijstaande woning op een perceel naast Buerweg 36 in Westdorp, wat in strijd is met het huidige bestemmingsplan 'Bergen Dorpskern-zuid'. Dit plan staat geen nieuwe woningen toe om het groene karakter van Westdorp te behouden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een standpunt in te nemen over het huidige beleid dat nieuwe bouwvlakken in Westdorp uitsluit. Hoewel omwonenden negatief zijn over het bouwplan, concludeert een stedenbouwkundig advies dat de woning binnen het patroon van het gebied past en het groene karakter niet onevenredig zou aantasten. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het voorstel, zodat het college een omgevingsvergunning kan verlenen. Er is overleg geweest met omwonenden, en insprekers worden op de hoogte gehouden van de voortgang.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Principeverzoek bouw van een woning - perceel naast Buerweg 36
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft een principeverzoek voor de bouw van een woning op een perceel naast Buerweg 36 in Westdorp. Het verzoek is in strijd met het bestemmingsplan ‘Bergen Dorpskern-zuid’, dat geen nieuwe bouwvlakken toestaat om het groene karakter van Westdorp te behouden. De raad wordt gevraagd om een standpunt in te nemen over het huidige beleid en het specifieke principeverzoek, waarbij het college aangeeft dat onder bepaalde ruimtelijke voorwaarden medewerking verleend kan worden zonder het karakter van Westdorp onevenredig aan te tasten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, het huidige beleid, en de overwegingen van het college. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële gevolgen of duurzaamheidsoverwegingen opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet een oordeel vellen over het huidige beleidskader en het specifieke principeverzoek. Hoewel de uiteindelijke vergunningverlening een collegebevoegdheid is, wordt de raad om een standpunt gevraagd vanwege de beleidsimplicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid dat geen nieuwe woningen toestaat, of het toestaan van de woningbouw onder specifieke voorwaarden. Dit heeft implicaties voor het behoud van het groene karakter van Westdorp en mogelijke precedentwerking.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële en duurzaamheidsanalyses is een tekortkoming.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om onder specifieke ruimtelijke voorwaarden medewerking te verlenen aan het principeverzoek.
Participatie:
Er is overleg geweest met direct omwonenden, die overwegend negatief zijn over het bouwplan. De insprekers worden op de hoogte gehouden van de voortgang.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Eventuele planschade wordt afgedekt middels een overeenkomst met de aanvrager.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Principeverzoek Westdorp Bestemmingsplan Vrijstaande woning Ruimtelijke ordening Omgevingsvergunning Stedenbouwkundig advies Buerweg 36 Groen karakter PrecedentwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt 17. Voorstel betreft in te stemmen met het onder nadere ruimtelijke voorwaarden medewerking verlenen aan het principeverzoek voor de bouw van een woning op het perceel Buerweg naast 48 in Westdorp
Groen Licht voor Nieuwe Woning in Westdorp: Gemeenteraad Stemmen Verdeeld
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een principeverzoek voor de bouw van een vrijstaande woning aan de Buerweg naast nummer 48 in Westdorp. Dit besluit komt ondanks dat het voorstel in strijd is met het huidige bestemmingsplan dat nieuwe woningbouw in de villawijk uitsluit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om onder specifieke ruimtelijke voorwaarden medewerking te verlenen aan de bouw van een nieuwe woning besproken. Het bestemmingsplan 'Bergen Dorpskern-zuid' is erop gericht het groene karakter van Westdorp te behouden, en eerdere bezwaren tegen dit beleid zijn door de Raad van State afgewezen. Toch adviseerde het college om het verzoek te beoordelen op ruimtelijke en stedenbouwkundige merites, met de mogelijkheid om een woning toe te voegen zonder het karakter van Westdorp onevenredig aan te tasten.
Danny Zwart van het CDA benadrukte het belang van een individuele behandeling van het perceel naast nummer 48. "Eigenlijk zien we het als een reparatie van een fout vanuit het verleden," verklaarde hij. Zwart wees erop dat het perceel altijd een onafhankelijk kavel is geweest en dat de structuur van de bebouwing in de omgeving een hoekwoning op deze locatie rechtvaardigt.
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen uitte echter zijn onvrede over het voorstel. "Ik vind dat er helemaal geen goede ruimtelijke onderbouwing is geweest," zei hij. Bruin beschuldigde het college van vooringenomenheid en bekritiseerde het gebrek aan consistentie in de besluitvorming. "De ene keer gaat het zo en de andere keer gaat het zo," voegde hij eraan toe.
Uiteindelijk stemden de fracties van Gemeentebelangen, KIES Lokaal, CDA, D66 en VVD voor het voorstel, terwijl GroenLinks en Behoorlijk Bestuur Bergen tegenstemden. Ondanks de verdeeldheid binnen de raad, werd het voorstel aangenomen, waarmee de weg vrij is voor de bouw van de nieuwe woning aan de Buerweg.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een principeverzoek voor de bouw van een vrijstaande woning op een perceel aan de Buerweg naast nummer 48 in Westdorp. Dit verzoek is in strijd met het bestemmingsplan 'Bergen Dorpskern-zuid', dat nieuwe woningbouw in de villawijk Westdorp uitsluit om het groene karakter te behouden. Eerdere bezwaren tegen dit beleid zijn door de Raad van State afgewezen. Na overleg met omwonenden, waarbij de meeste positief reageerden, wordt het voorstel opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad. Het college adviseert om het verzoek te beoordelen op ruimtelijke en stedenbouwkundige merites, waarbij het toevoegen van een woning mogelijk is zonder het karakter van Westdorp onevenredig aan te tasten. De raad wordt gevraagd om een standpunt in te nemen over het principeverzoek en het huidige beleid, waarbij het risico van precedentwerking wordt erkend.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Principeverzoek bouw van een woning - Buerweg naast 48
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een principeverzoek voor de bouw van een woning op een perceel aan de Buerweg naast nummer 48 in Westdorp. Het verzoek is in strijd met het bestemmingsplan 'Bergen Dorpskern-zuid', dat geen nieuwe bouwvlakken toestaat om het groene karakter van Westdorp te behouden. De raad wordt gevraagd om een oordeel te vellen over het huidige beleid en het specifieke principeverzoek, waarbij het college voorstelt om onder bepaalde ruimtelijke voorwaarden medewerking te verlenen aan de bouw.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, het beleidskader en de voorgeschiedenis. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële gevolgen of duurzaamheidsoverwegingen opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet een standpunt innemen over het principeverzoek en het huidige beleid dat nieuwe woningen in Westdorp uitsluit. Hoewel de uiteindelijke vergunningverlening een collegebevoegdheid is, wordt de raad om advies gevraagd.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid dat geen nieuwe woningen toestaat, of het toestaan van de bouw van een woning op basis van een individuele beoordeling van ruimtelijke en stedenbouwkundige merites.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële en duurzaamheidsaspecten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om onder bepaalde voorwaarden medewerking te verlenen aan het principeverzoek.
Participatie:
Er is overleg geweest met omwonenden, waarbij de meeste positief waren, behalve de directe buren. De insprekers worden op de hoogte gehouden van de voortgang.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Eventuele planschade wordt afgedekt middels een overeenkomst met de aanvrager.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Principeverzoek Westdorp Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Stedenbouwkundig advies Woningbouw Burenoverleg Ruimtelijke ordening Villawijk PrecedentwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Agendapunt . Motie 2: vreemd aan de orde: vergoeding dierenartskosten
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Ron Karels - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Femke Ouendag - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Michel Smook - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Ron Karels - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Femke Ouendag - GroenLinks
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Michel Smook - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie 3: vreemd aan de orde: structureel recreatieve verhuur
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Annemieke Born - VVD
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Femke Ouendag - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Klaas Valkering - CDA
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Annemieke Born - VVD
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Klaas Valkering - CDA
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Frits Westerkamp - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Femke Ouendag - GroenLinks
Frits Westerkamp - Wethouder
Agendapunt . Motie 4: vreemd aan de orde: Subsidie peuteropvang
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Femke Ouendag - GroenLinks
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Voorzitter - Solita Groen-Bruschke
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Femke Ouendag - GroenLinks
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie 5: vreemd aan de orde: de Haaf
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken