14-12-2017 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01. Opening
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Melvin Wals - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Jan Houtenbos - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Melvin Wals - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Jan Houtenbos - VVD
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Marcel Halff - D66
Agendapunt 3.a Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 13 november 2017
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hugo Snabilie - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 3.b Verzamellijst ingekomen stukken week 45 tot en met week 49
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 3.c Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie VVD inzake staatssteun anterieure overeenkomst
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Jan Houtenbos - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 3.d Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie VVD inzake additionele schriftelijke vragen interpellatiedebat Mooi Bergen
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 3.e Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie KIES Lokaal inzake bouwlocatie T&O
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 4. Burgercommissieleden Gemeentebelangen BES en GroenLinks (o.v.b. presidium 12/12)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 05. Voorstel betreft de regionale detailhandelsvisie Regio Alkmaar vast te stellen
Regionale Detailhandelsvisie Alkmaar: Een Stap Vooruit voor Lokale Economie
De gemeenteraad van Alkmaar heeft ingestemd met de nieuwe Regionale Detailhandelsvisie, een plan dat de winkelinfrastructuur in de regio moet versterken en leegstand moet voorkomen. De visie, die positief werd ontvangen door ondernemers en regionale stakeholders, legt de nadruk op het behoud van bestaande winkelgebieden en terughoudendheid bij nieuwe uitbreidingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de Regionale Detailhandelsvisie voor de regio Alkmaar vast te stellen, zonder veel discussie aangenomen. Het voorstel, dat als hamerstuk op de agenda stond, kreeg wel enkele stemverklaringen van raadsleden.
Ineke Braak-van Kasteel van GroenLinks gaf aan dat haar partij instemt met de visie. "We hebben vragen gesteld naar aanleiding van de detailhandelsonderzoeken bij de behandeling van Mooie Bergen, bij de harmonielocatie," zei Braak-van Kasteel. "Die beantwoording zullen we nog krijgen en dan zullen we toetsen of er afstemming is geweest met de regionale visie. En zo nodig komen we dan met aanvullende vragen."
Frits David Zeiler van Fractie Zeiler sloot zich aan bij de woorden van Braak-van Kasteel. "Wij stellen nu iets vast, daar staan bepaalde zaken in die op sommige punten misschien niet helemaal overeenkomen met hoe we erover denken," merkte hij op. "Op die punten zullen wij dus het college en ook onszelf helder en alert moeten houden."
De Regionale Detailhandelsvisie is opgesteld door het bureau RMC en is gebaseerd op objectieve criteria en input van ondernemersbijeenkomsten. Het doel is om de regionale winkelinfrastructuur te versterken en nieuwe winkelinitiatieven te beoordelen volgens de Ladder Duurzame Verstedelijking. De visie is afgestemd met regionale stakeholders en voldoet aan het provinciale detailhandelsbeleid, dat prioriteit geeft aan hoofdwinkelgebieden en het voorkomen van leegstand.
De Regionale Adviescommissie Detailhandel Noord-Holland Noord heeft positief geadviseerd over de visie, met aandacht voor flexibiliteit in ruimtelijke plannen en het belang van identiteit en branding van winkelgebieden. Regionale afspraken zijn gemaakt over nieuwe ontwikkelingen, met een focus op het versterken van bestaande structuren en terughoudendheid bij uitbreidingen.
Met de vaststelling van deze visie zet de regio Alkmaar een belangrijke stap in het versterken van haar lokale economie en het toekomstbestendig maken van haar winkelgebieden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Regionale Detailhandelsvisie voor de regio Alkmaar. Deze visie, opgesteld door het bureau RMC, is gebaseerd op objectieve criteria en input van ondernemersbijeenkomsten. Het doel is om de regionale winkelinfrastructuur te versterken en nieuwe winkelinitiatieven te beoordelen volgens de Ladder Duurzame Verstedelijking. De visie is afgestemd met regionale stakeholders en voldoet aan het provinciale detailhandelsbeleid, dat prioriteit geeft aan hoofdwinkelgebieden en het voorkomen van leegstand. De Regionale Adviescommissie Detailhandel Noord-Holland Noord heeft positief geadviseerd over de visie, met aandacht voor flexibiliteit in ruimtelijke plannen en het belang van identiteit en branding van winkelgebieden. Regionale afspraken zijn gemaakt over nieuwe ontwikkelingen, met een focus op het versterken van bestaande structuren en terughoudendheid bij uitbreidingen. De visie is besproken in regionale bijeenkomsten en positief ontvangen door ondernemers, met nadruk op het belang van controle op de uitvoering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale Detailhandelsvisie regio Alkmaar". Het voorstel betreft de vaststelling van een regionale detailhandelsvisie voor de regio Alkmaar, opgesteld door het bureau RMC. Deze visie is ontwikkeld op basis van objectieve criteria en input van ondernemers, en heeft als doel de regionale winkelinfrastructuur te versterken. De visie is noodzakelijk voor het beoordelen van nieuwe winkelinitiatieven volgens de Ladder Duurzame Verstedelijking en voldoet aan het provinciale detailhandelsbeleid. Het voorstel benadrukt de noodzaak van regionale samenwerking en het maken van afspraken om de detailhandelsstructuur te versterken en leegstand te voorkomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en goed onderbouwd met gedegen analyses en methodieken. Het bevat input van diverse stakeholders en is afgestemd met de Regionale Adviescommissie Detailhandel Noord-Holland Noord, die een positief advies heeft gegeven.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de regionale detailhandelsvisie vast te stellen. Dit is een verplichting op basis van de Provinciale Verordening en noodzakelijk voor de beoordeling van nieuwe winkelinitiatieven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de visie, waarbij keuzes gemaakt moeten worden over de uitbreiding van winkelgebieden, het aanpakken van solitaire detailhandelsvestigingen en het maken van regionale afspraken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen stelt voor de detailhandelsstructuur en meetbare criteria gebruikt voor de beoordeling van winkelinitiatieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Regionale Detailhandelsvisie voor de regio Alkmaar vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van bijeenkomsten met ondernemers en input van de Bedrijvenvereniging Huiswaard/Overstad. Het verslag van deze bijeenkomsten is bijgevoegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de visie is afgestemd op de Ladder Duurzame Verstedelijking, die duurzaam ruimtegebruik bevordert.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op beleidsmatige aspecten en regionale samenwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Detailhandelsvisie Regio Alkmaar RMC (bureau) Koopstromenonderzoek Provinciale Verordening Ladder Duurzame Verstedelijking Werkateliers Detailhandelsstructuur Regionale Adviescommissie Detailhandel Noord-Holland Noord (RAC NHN) Online winkelenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Agendapunt 06. Voorstel betreft de belastingverordeningen 2018 vast te stellen
Gemeente Bergen Stelt Belastingverordeningen 2018 Vast: "Helder en Alert Blijven"
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de belastingverordeningen voor 2018. Het voorstel omvat diverse heffingen en belastingen, waaronder afvalstoffenheffing, onroerendezaakbelasting (OZB), en toeristenbelasting. De tarieven zijn gebaseerd op de programmabegroting 2018 en modelverordeningen van de VNG.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van belastingverordeningen voor 2018 in de gemeente Bergen. De voorgestelde verordeningen omvatten onder andere afvalstoffenheffing, forensenbelasting, kwijtschelding, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgelden, onroerendezaakbelasting (OZB), parkeerbelastingen, precariobelasting, rioolheffing, toeristenbelasting en watertoeristenbelasting. De tarieven zijn gebaseerd op de programmabegroting 2018 en modelverordeningen van de VNG. Voor de OZB wordt voorgesteld de opbrengstenstijging niet door te voeren, terwijl de afvalstoffen- en rioolheffing kostendekkend blijven. De legestarieven worden aangepast vanwege toegenomen bezwaar- en beroepszaken. De tarieven voor toeristenbelasting en watertoeristenbelasting blijven ongewijzigd, terwijl de parkeerbelastingen een lichte aanpassing ondergaan. De precariobelasting voor kabels en leidingen blijft gelijk aan het tarief van 2016. Het voorstel benadrukt de noodzaak van marktconforme tarieven voor lijkbezorgingsrechten om concurrentie met crematoria te voorkomen. De verordeningen worden na vaststelling gepubliceerd op de gemeentelijke website en www.overheid.nl.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Erratum behorende bij het raadsvoorstel tot vaststelling van de belastingverordeningen 2018". Het voorstel betreft correcties op de belastingtarieven voor de onroerendezaakbelasting (OZB) en de forensenbelasting voor het jaar 2018. De wijzigingen zijn doorgevoerd na herberekening op basis van de definitieve prognose. Specifiek zijn de tarieven voor de forensenbelasting en verschillende categorieën van de OZB aangepast. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om te voldoen aan een eerder aangenomen amendement dat een verlaging van het gebruikersdeel van de OZB met 10% voorschrijft ten opzichte van 2017.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen in de belastingtarieven specificeert en de reden voor deze wijzigingen toelicht. Er is echter geen uitgebreide context of achtergrondinformatie over de impact van deze wijzigingen op de begroting of de verwachte inkomsten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het erratum te beoordelen en goed te keuren. Dit houdt in dat de raad de voorgestelde wijzigingen in de belastingtarieven moet evalueren en vaststellen of deze in lijn zijn met de eerder aangenomen beleidsdoelen en amendementen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van de voorgestelde verlagingen van de belastingtarieven. Dit kan invloed hebben op de gemeentelijke inkomsten en de verdeling van de belastingdruk tussen verschillende groepen belastingbetalers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de exacte wijzigingen in de percentages. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid, aangezien er geen informatie wordt gegeven over de financiële impact of hoe eventuele tekorten worden gedekt. Er lijken geen directe inconsistenties in de voorgestelde wijzigingen zelf te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de belastingtarieven zoals gespecificeerd in het erratum.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het vaststellen van deze belastingtarieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op fiscale aanpassingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet in het voorstel besproken. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele veranderingen in de inkomsten door de aangepaste tarieven worden gedekt of welke impact dit heeft op de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB (Onroerendezaakbelasting) Forensenbelasting Belastingtarieven Gebruikersbelasting Onroerende zaken Verordening Amendement Prognose Heffing InvorderingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Belastingverordeningen 2018
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor 2018 in de gemeente Bergen. Het omvat onder andere afvalstoffenheffing, OZB, rioolheffing, en parkeerbelastingen. De tarieven worden aangepast volgens de programmabegroting 2018 en modelverordeningen van de VNG. Er wordt gestreefd naar marktconforme tarieven, vooral bij lijkbezorgingsrechten, om concurrentie met crematoria te voorkomen. De raad wordt gevraagd de belastingverordeningen vast te stellen, met keuzes over tariefwijzigingen en harmonisatie. Het voorstel is gericht op kostendekkendheid en transparantie, met een focus op lokale lasten en wettelijke kaders.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de verschillende belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven. Er zijn echter enkele concepttarieven die nog definitief moeten worden vastgesteld, wat enige onzekerheid met zich meebrengt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen. Dit omvat het maken van keuzes over tariefwijzigingen en het al dan niet harmoniseren van tarieven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet verhogen, handhaven of harmoniseren van de tarieven. Er is ook een keuze om af te wijken van de voorgestelde OZB-opbrengstenstijging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden elementen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van nog te ontvangen prognoses kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen vast te stellen, inclusief eventuele wijzigingen in de tarieven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van vaststelling van de verordeningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels besproken, met een focus op kostendekkendheid voor afvalstoffen- en rioolheffing. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe eventuele tekorten worden gedekt. De tarieven zijn afgestemd op de programmabegroting 2018, maar verdere financiële dekking wordt niet uitgebreid behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Afvalstoffenheffing OZB (Onroerendezaakbelasting) Rioolheffing Leges Forensenbelasting Toeristenbelasting Precariobelasting LijkbezorgingsrechtenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 07. Voorstel betreft de parkeerverordening 2018 vast te stellen
Elektrische Auto's Niet Langer Gratis: Bergen Past Parkeerbeleid aan
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de nieuwe Parkeerverordening 2018, die onder andere bepaalt dat elektrische voertuigen voortaan moeten betalen voor parkeren bij oplaadpalen in betaalde parkeerzones. Deze wijziging markeert een belangrijke stap in het parkeerbeleid van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Parkeerverordening 2018 door de gemeenteraad van Bergen. Deze verordening regelt het fiscaal parkeren, waaronder betaald parkeren en vergunninghoudersgebieden, en vormt de basis voor het heffen van parkeerbelasting en het verstrekken van vergunningen. Het huidige parkeerbeleid, vastgesteld in 2013, is nog steeds actueel, maar er zijn enkele aanpassingen nodig. Een belangrijke wijziging is dat vanaf 2018 ook elektrische voertuigen moeten betalen voor parkeren bij oplaadpalen binnen betaalde parkeerzones, omdat het gratis parkeren voor deze voertuigen niet langer nodig wordt geacht om elektrisch rijden te stimuleren. De verordening treedt in werking op 1 januari 2018 en de financiƫle gevolgen zijn opgenomen in de begroting van dat jaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Parkeerverordening 2018
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Parkeerverordening 2018". Het voorstel betreft de vaststelling van de parkeerverordening voor 2018 door de gemeenteraad van Bergen. Deze verordening regelt het fiscaal parkeren, waaronder betaald parkeren en vergunninghoudersgebieden. Een belangrijke wijziging is dat vanaf 2018 ook elektrische voertuigen moeten betalen voor parkeren bij oplaadpalen binnen betaalde parkeerzones, om het elektrisch rijden niet langer gratis te stimuleren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de wijzigingen in de parkeerverordening en de redenen daarvoor. Het biedt ook inzicht in de financiële implicaties en de planning voor de implementatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de parkeerverordening vast te stellen. Dit is een jaarlijkse procedure waarbij de raad de regels voor parkeren in de gemeente formeel goedkeurt.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet voortzetten van het gratis parkeren voor elektrische voertuigen. De raad moet beslissen of zij het voorstel van het college om deze uitzondering te beëindigen, steunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de parkeerverordening voor 2018 en de implementatie per 1 januari 2018. Het is meetbaar in termen van de financiële impact op de begroting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Parkeerverordening 2018 vast te stellen, inclusief de wijziging dat elektrische voertuigen moeten betalen voor parkeren bij oplaadpalen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie of samenspel met andere partijen in dit voorstel. Het betreft een interne gemeentelijke aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de wijziging betrekking heeft op het stimuleren van elektrisch rijden. De raad heeft geconcludeerd dat verdere stimulering via gratis parkeren niet meer nodig is.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in de begroting van 2018. De parkeerverordening vormt de basis voor het heffen van parkeerbelasting en het verstrekken van vergunningen, wat inkomsten voor de gemeente genereert. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het binnen de bestaande begroting past.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerverordening 2018 Fiscaal parkeren Elektrisch rijden Vergunninghoudersgebieden Parkeerbelasting Gastvrij Parkeerbeleid Oplaadpalen Parkeerinkomsten Betaald parkeren Gemeente BergenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 08. Voorstel betreft in te stemmen met het Ruimte voor Ruimte initiatief Koogerweg 1, Jaagkade 5 en Idenslaan naast nummer 23 (DOORGESCHOVEN NAAR 19-12)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een Ruimte voor Ruimte initiatief in de gemeente Bergen, waarbij bebouwing op de percelen Koogerweg 1 en Jaagkade 5 wordt gesaneerd en vier compensatiewoningen worden gebouwd aan de Idenslaan naast nummer 23. Het voorstel is in lijn met het provinciale en gemeentelijke beleid om bebouwing in de Harger- en Pettemerpolder te minimaliseren en het open landschap te herstellen. De provincie heeft positief gereageerd op het plan. Het initiatief zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van bebouwing en verharding, met een sanering van circa 85% van de illegale bebouwing. Het betreft een particulier initiatief, waarbij alle kosten voor de initiatiefnemer zijn. Er zijn momenteel geen risico's, aangezien het om een principeverzoek gaat. Zodra de raad instemt, zal een bestemmingsplan worden voorbereid en ter visie worden gelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Principebesluit Ruimte voor Ruimte initiatief Koogerweg 1, Jaagkade 5 en Idenslaan naast nummer 23
Samenvatting: Het voorstel betreft een Ruimte voor Ruimte initiatief dat voorziet in de sanering van bebouwing op de percelen Koogerweg 1 en Jaagkade 5, en de bouw van vier compensatiewoningen aan de Idenslaan naast nummer 23. Het doel is om storende bebouwing te verwijderen en het open landschap te herstellen, in lijn met het provinciale en gemeentelijke beleid. De raad wordt gevraagd om in principe in te stemmen met dit initiatief, dat al positief is besproken met de provincie.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van het initiatief, de beleidskaders, en de voordelen van het plan. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen en participatie van andere belanghebbenden.
Rol van de Raad
De raad moet een principebesluit nemen over het initiatief. Dit betekent dat de raad instemt met de richting van het plan, waarna verdere uitwerking en formele procedures kunnen volgen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het belang van het herstellen van het open landschap en het voldoen aan het Ruimte voor Ruimte beleid zwaarder weegt dan eventuele bezwaren tegen de bouw van nieuwe woningen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en participatieaspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in principe in te stemmen met het Ruimte voor Ruimte initiatief, zodat verdere stappen kunnen worden ondernomen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het initiatief is besproken met de provincie, maar er is geen informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op ruimtelijke ordening en landschapsherstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het een particulier initiatief betreft. Alle plankosten zijn voor de initiatiefnemer, en eventuele planschade wordt contractueel bij de initiatiefnemer gelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimte voor Ruimte initiatief Saneren Bebouwing Compensatie woningen Provinciaal beleid Landschap herstel Natuurgebied versterking Illegale bebouwing Binnenduinrand BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 09. Voorstel betreft de zienswijze op de begrotingswijziging op de programmabegroting van de werkorganisatie BUCH vast te stellen (DOORGESCHOVEN NAAR 19-12)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een concept begrotingswijziging voor de programmabegroting 2017-2018 van de Werkorganisatie BUCH. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om de wijziging voor kennisgeving aan te nemen en een zienswijze per brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH te geven. De wijziging is opgesteld binnen de afgesproken kaders van de gemeenschappelijke regeling (GR) en wordt op 20 december 2017 door het bestuur van de Werkorganisatie BUCH vastgesteld. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen tot 15 december 2017 een zienswijze indienen. De wijziging betreft onder andere correcties op budgetten die ten onrechte zijn overgeheveld of achtergebleven. De financiƫle gevolgen voor de gemeente Bergen zijn verwerkt in de Firap, die ook op 14 december 2017 wordt besproken. Het advies is om de wijziging voor kennisgeving aan te nemen, met mogelijke aanvullingen na bespreking in de Algemene Raadscommissie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Concept begrotingswijziging op de programmabegroting 2017-2018 van de Werkorganisatie BUCH". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om de concept begrotingswijziging voor kennisgeving aan te nemen en een zienswijze per brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH te geven. De wijziging betreft correcties op budgetten die ten onrechte zijn overgeheveld of achtergebleven bij de gemeenten. De financiële aanpassingen zijn bedoeld om de begroting van de Werkorganisatie BUCH te corrigeren en te optimaliseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, doelstellingen, financiële implicaties en juridische kaders van de begrotingswijziging behandelt. Het biedt ook een gedetailleerde financiële toelichting.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de begrotingswijziging voor kennisgeving aan te nemen en een zienswijze te geven. De raad heeft geen beslissingsbevoegdheid over de wijziging zelf, maar kan wel zijn mening kenbaar maken.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de raad gebonden is aan het besluit van het bestuur van de Werkorganisatie BUCH. De raad kan echter wel overwegen hoe zij hun zienswijze willen formuleren en welke aspecten zij willen benadrukken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel is meer informatief dan actiegericht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging voor kennisgeving aan te nemen en een zienswijze te formuleren en versturen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten correcties op budgetten die ten onrechte zijn overgeheveld of achtergebleven. Het voorstel geeft aan dat er een saldo van 224.000 euro teruggaat naar de gemeenten. De financiële implicaties zijn gedetailleerd beschreven, maar er wordt niet expliciet vermeld hoe deze worden gedekt, behalve dat ze verwerkt zijn in de Firap.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Programmabegroting Begrotingswijziging Gemeenschappelijke regeling (GR) Zienswijze Coalitieakkoord Tweede Tussenrapportage Risicomanagement Financiën Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 10. Voorstel betreft de mutaties uit de FIRAP 2017 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeenteraad Bergen Stemt Unaniem In met FIRAP 2017
De gemeenteraad van Bergen heeft zonder tegenstand ingestemd met de vaststelling van de FIRAP 2017. Deze financiƫle rapportage is een cruciaal onderdeel van de voorbereiding op de jaarrekening en moet zorgen voor een nauwkeuriger financieel overzicht.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de FIRAP 2017, een financiƫle rapportage die dient als voorbereiding op de jaarrekening. Het doel is om de gemeenteraad van Bergen te informeren over de financiƫle afwijkingen per programmaonderdeel en om deze afwijkingen door middel van begrotingswijzigingen in 2017 te verwerken. Dit moet leiden tot minder verschillen tussen de begroting en de werkelijkheid bij de jaarrekening van 2017. De FIRAP wordt volgens de vastgestelde Planning & Control cyclus in december aan de raad voorgelegd. Er zijn geen specifieke beleidskaders, landelijke wet- en regelgeving, of risico's van toepassing op dit voorstel. De financiƫle gevolgen worden in het bijbehorende boekwerk FIRAP 2017 raadsdeel verder toegelicht. De uitvoering en planning zijn vastgesteld voor de Algemene Raadscommissie op 23 november en de raadsvergadering op 14 december.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "FIRAP 2017 raadsdeel". Het doel van dit voorstel is om de gemeenteraad van Bergen de financiële afwijkingen van het jaar 2017 vast te laten stellen. De FIRAP (FInanciële RAPportage) dient als voorbereiding op de jaarrekening en rapporteert afwijkingen in exploitatiebudgetten en investeringen per programmaonderdeel. Het voorstel beoogt de financiële gevolgen via begrotingswijzigingen in 2017 te verwerken, zodat de jaarrekening minder afwijkingen vertoont. De raad wordt gevraagd om de FIRAP vast te stellen in het kader van hun budgetrecht en kaderstellende verantwoordelijkheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de financiële rapportage en de voorbereiding op de jaarrekening. Het biedt een overzicht van de afwijkingen en de noodzaak voor begrotingswijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de FIRAP vast te stellen, wat onderdeel is van hun budgetrecht en kaderstellende verantwoordelijkheid. Dit houdt in dat zij de financiële afwijkingen moeten goedkeuren en de voorgestelde begrotingswijzigingen moeten beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de vaststelling van de FIRAP. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, vooral als er grote afwijkingen zijn die beleidsmatige implicaties hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële afwijkingen en begrotingswijzigingen. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden doelen en actieplannen voor het oplossen van de afwijkingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de FIRAP 2017 vast te stellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie of samenspel met andere partijen in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd, maar specifieke details over het begrotingssaldo zijn te vinden in het boekwerk FIRAP 2017 raadsdeel. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen vermeld in het voorstel zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FIRAP 2017 Jaarrekening Begrotingswijzigingen Exploitatiebudgetten Investeringen P&C cyclus Budgetrecht Kaderstellende verantwoordelijkheid Financiële gevolgen BegrotingssaldoVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 11. Voorstel betreft het niet opheffen van de geheimhouding van de residuele grondwaardeberekening De 7 Dorpelingen en het taxatierapport, n.a.v. een WOB-verzoek
Geheimhouding blijft: Gemeente Bergen houdt dossiers gesloten
In een verhitte raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Bergen besloten om de geheimhouding op de residuele grondwaardeberekening en het taxatierapport van "De 7 Dorpelingen" te handhaven. Het voorstel, dat voortkwam uit een Wob-verzoek, leidde tot verdeeldheid binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering benadrukte Kees van Leijen van Gemeentebelangen BES zijn teleurstelling over het besluit om de geheimhouding niet op te heffen. "Wij denken dat als u vindt dat het gelijk is, dat wij deze geheimhouding niet nodig hebben en open kaart kunnen spelen," stelde Van Leijen. Hij pleitte voor meer transparantie om de rust in het dossier te herstellen.
Cees Roem van de VVD sloot zich aan bij Van Leijen en gaf aan dat ook zijn fractie zich niet kon vinden in het voorstel. Frits David Zeiler van Fractie Zeiler voegde hieraan toe: "Openbaar bestuur is gebaat bij een zo groot mogelijke openheid en dit dossier gesloten houden is niet wat wij zouden moeten wensen als raad."
Ineke Braak-van Kasteel van GroenLinks benadrukte het belang van openheid voor de democratische rechten van de inwoners. "Wij vinden dat de gemeente optimaal moet meewerken om inwoners van die informatie te voorzien die zij nodig hebben om gebruik te maken van hun democratisch recht," aldus Braak-van Kasteel.
Ondanks de tegenstand van deze fracties, werd het voorstel met 12 stemmen voor en 9 tegen aangenomen. De fracties van KIES Lokaal, twee leden van het CDA en twee leden van de Partij van de Arbeid stemden voor het handhaven van de geheimhouding.
Met het besluit blijft de geheimhouding van de documenten in stand, waarmee de gemeente haar onderhandelingspositie wil beschermen. Het debat over de openbaarheid van bestuur en de balans tussen transparantie en economische belangen blijft daarmee een actueel onderwerp binnen de gemeenteraad van Bergen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het besluit om de geheimhouding op de residuele grondwaardeberekening en het taxatierapport van "De 7 Dorpelingen" te laten voortduren. Dit is gebaseerd op economische en financiƫle belangen van de gemeente Bergen en het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van betrokken partijen. Het college heeft op 31 oktober 2017 geheimhouding opgelegd, die op 2 november 2017 door de gemeenteraad is bekrachtigd. Een verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vraagt om opheffing van deze geheimhouding, maar het college adviseert om deze te handhaven om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen. De gemeenteraad moet hierover beslissen, waarna het college het Wob-verzoek kan afhandelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "opheffen geheimhouding residuele grondwaardeberekening De 7 Dorpelingen". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om de geheimhouding op de residuele grondwaardeberekening en het taxatierapport van De 7 Dorpelingen te laten voortduren. Deze geheimhouding is eerder opgelegd vanwege de economische en financiële belangen van de gemeente en om onevenredige bevoordeling of benadeling van betrokken partijen te voorkomen. Het voorstel is een reactie op een Wob-verzoek dat vraagt om openbaarmaking van deze documenten. De raad moet beslissen of de geheimhouding gehandhaafd blijft, wat de onderhandelingspositie van de gemeente kan beïnvloeden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, juridische kaders en de redenen voor het voortduren van de geheimhouding duidelijk uiteenzet. Het bevat relevante informatie over de juridische en economische overwegingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het voortduren of opheffen van de geheimhouding, zoals vastgelegd in artikel 25 van de Gemeentewet. De raad moet de belangen afwegen en een besluit nemen dat de economische positie van de gemeente beschermt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van de economische belangen van de gemeente door de geheimhouding te handhaven, of transparantie te bevorderen door de geheimhouding op te heffen, wat de onderhandelingspositie kan verzwakken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vraag of de geheimhouding moet voortduren. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de lopende onderhandelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of de geheimhouding op de documenten blijft voortduren of wordt opgeheven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de indiener van het Wob-verzoek op de hoogte wordt gesteld van het besluit. Er is geen bredere participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het document stelt dat de geheimhouding de onderhandelingspositie van de gemeente beschermt, wat indirect financiële implicaties kan hebben. Er is geen specifieke dekking voor eventuele kosten of verliezen beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Wob-verzoek Residuele grondwaardeberekening Taxatierapport Economische belangen Gemeentewet Onderhandelingen Financiële belangen Openbaarheid van bestuur Onafhankelijke deskundigeVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Agendapunt 12. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voetbalcomplex Egmond aan den Hoef en vrijkomende locaties
Voetbalcomplex Egmond aan den Hoef: Gemeenteraad stemt in met bestemmingsplan
Na een intensief debat heeft de gemeenteraad van Bergen ingestemd met het bestemmingsplan voor een nieuw voetbalcomplex in Egmond aan den Hoef. Het plan, dat voorziet in de fusie van drie lokale voetbalclubs, werd met 13 stemmen voor en 9 tegen aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een vergadering die bol stond van emotie en discussie, heeft de gemeenteraad van Bergen een belangrijke stap gezet richting de realisatie van een nieuw voetbalcomplex in Egmond aan den Hoef. Het plan, dat de fusie van de voetbalclubs Egmondia, Zeevogels en Adelbert mogelijk maakt, werd na een lange avond van debat en beraadslagingen aangenomen.
Voorstanders benadrukken sociale cohesie
Ron Karels van KIES Lokaal benadrukte het belang van de fusie voor de sociale samenhang in de regio. "De voetbalfusie in de Egmonden is van essentieel belang voor de leefbaarheid van de kernen," stelde hij. Ook Janina Luttik-Swart van Gemeentebelangen BES sprak zich uit voor het plan, wijzend op de maatschappelijke winst die sport en beweging opleveren. "Meer bewegen draagt bij aan geluk en welbevinden van alle Nederlanders," aldus Luttik-Swart.
Tegenstanders uiten zorgen over kosten en locatie
Niet iedereen was echter overtuigd. Frits David Zeiler van Fractie Zeiler uitte zijn twijfels over de noodzaak van vijf voetbalvelden en stelde dat de berekeningen van de gemeente niet klopten. "Bij de berekening van de behoefte wordt ook gekeken naar de ontwikkelingen, zoals de gestaag afnemende belangstelling voor de sport," zei hij. Cees Roem van de VVD voegde daaraan toe dat de financiƫle impact van het plan te groot is. "Fusie prima, maar niet op deze locatie," aldus Roem.
Wethouder Van Huissteden verdedigt plan
Wethouder Peter van Huissteden verdedigde het plan met verve en benadrukte dat de berekeningen van de veldbehoefte door de KNVB zijn uitgevoerd. "Als de KNVB aangeeft dat er vijf velden nodig zijn, dan is dat ook datgene wat wij accepteren," verklaarde hij. Van Huissteden wees erop dat het plan zorgvuldig is voorbereid en dat de zienswijzen van omwonenden zijn meegenomen in de besluitvorming.
Besluit met gevolgen
Het besluit heeft ook gevolgen voor andere locaties in de regio. Zo wordt het huidige voetbalterrein van Adelbert tegenover Joep groenbestemming, wat woningbouw op die locatie uitsluit. Ook de mogelijkheid om de sporthal te verplaatsen naar een plek die minder overlast zou geven, komt hiermee te vervallen.
Met de goedkeuring van het bestemmingsplan is de weg vrij voor de verdere ontwikkeling van het voetbalcomplex, dat naar verwachting begin 2019 gerealiseerd kan worden. Belanghebbenden hebben nog de mogelijkheid om beroep aan te tekenen bij de Raad van State.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de ontwikkeling van een nieuw voetbalcomplex in Egmond aan den Hoef en de bijbehorende vrijgekomen locaties. De gemeenteraad wordt gevraagd om het bestemmingsplan vast te stellen, inclusief de bijbehorende milieueffectrapportage (planMER) en beeldkwaliteitsplan. Er zijn diverse wijzigingen aangebracht naar aanleiding van zienswijzen en adviezen van de Commissie voor de milieueffectrapportage. De raad moet ook beslissen over de aankoop van de benodigde gronden, met een totale investering van ⬠2.669.800,-. Er zijn drie opties voor de aankoop: nu kopen, uitstellen tot eind 2018, of afzien van aankoop. Het voorstel is om de gronden nu aan te kopen, gezien de vaststelling van het bestemmingsplan. De planning voorziet in de start van de realisatie van het complex begin 2019, mits alle procedures zijn doorlopen. De communicatie over het bestemmingsplan verloopt via de gebruikelijke kanalen, en belanghebbenden kunnen beroep aantekenen bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Voetbalcomplex Egmond aan den Hoef en vrijkomende locaties
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de ontwikkeling van een nieuw voetbalcomplex in Egmond aan den Hoef en de herbestemming van vrijkomende locaties. Het voorstel omvat de vaststelling van het bestemmingsplan, de aankoop van benodigde gronden, en de financiering van het project. Het planMER is opgesteld vanwege de nabijheid van een Natura 2000-gebied. Het voorstel voorziet in tijdelijke verhuur van bestaande gebouwen en de uiteindelijke verkoop na realisatie van het complex. De benodigde investeringskredieten bedragen €2.669.800, met een deel van de financiering afkomstig uit de algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor planologische, financiële en milieutechnische aspecten. Het bevat een uitgebreide toelichting op de zienswijzen en wijzigingen, evenals een planMER en aanvullende onderzoeken.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, besluiten over de aankoop van de gronden, en akkoord gaan met de financiële dekking en begrotingswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vaststellen van het bestemmingsplan en de aankoop van de gronden, of het behouden van de huidige bestemmingsplannen, wat de realisatie van het complex zou verhinderen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële en planologische doelen. Het is tijdgebonden met een geplande start in 2019. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van juridische procedures kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en de gronden aan te kopen, of het plan af te wijzen en de huidige situatie te behouden.
Participatie:
Er is sprake van participatie door omwonenden en belanghebbenden via inspraakprocedures en zienswijzen. Er zijn informatieavonden en schriftelijke communicatie geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant gezien de nabijheid van een Natura 2000-gebied en de noodzaak van een planMER. Er zijn maatregelen om negatieve milieueffecten te beperken.
Financiële Gevolgen:
De totale investeringskosten bedragen €2.669.800, met een deel gedekt door de algemene reserve. Er zijn aanzienlijke plankosten en mogelijke risico's op planschade. De aankoop van gronden kost €1.355.000, met mogelijke verliezen bij doorverkoop als het complex niet gerealiseerd wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voetbalcomplex Egmond aan den Hoef Bestemmingsplan planMER Natura 2000-gebied Zienswijzen Aankoop gronden Beeldkwaliteitsplan Fusielocatie Stikstofdepositie Welstandsnota BergenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Ron Karels - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Jan Houtenbos - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Jan Houtenbos - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Andre van der Leij - PvdA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Andre van der Leij - PvdA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
00:32:17 - 00:32:50 - 00:33:01 - 00:33:07 - 00:47:00 - 00:50:06 - 00:55:04 - 01:00:54 - 01:02:11 - 01:10:17 - 01:10:31 - 01:15:59 - 01:20:35 - 01:35:06 - 01:35:18 - 01:35:31 - 01:36:41 - 01:37:10 - 01:38:43 - 01:39:58 - 01:40:18 - 01:40:42 - 01:40:59 - 01:42:13 - 01:42:26 - 01:42:38 - 01:42:52 - 01:43:57 - 01:44:07 - 01:44:53 - 01:46:50 - 01:50:01 - 01:50:36
Ron Karels - KIES Lokaal
Marcel Halff - D66
Agendapunt 13. Voorstel betreft het beschikbaar stellen van krediet voor de aanleg van een fietspad aan de zuidzijde van de Eeuwigelaan en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Fietspad Eeuwigelaan: Veiligheid of Verkwisting?
In een verhitte raadsvergadering werd het voorstel voor de aanleg van een fietspad aan de zuidzijde van de Eeuwigelaan in Bergen besproken. Het plan, dat ⬠1.375.000 kost, belooft verbeterde verkeersveiligheid, maar stuit op weerstand.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Bergen boog zich over een voorstel om een nieuw fietspad aan te leggen langs de Eeuwigelaan. Het plan, dat ⬠1.000.000 vraagt voor de aanleg en ⬠315.000 voor grondverbetering en extra bomen, heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. De voorkeur gaat uit naar variant 1b, die doorloopt tot de Hoflaan. Het voorstel kan mogelijk rekenen op subsidies van de provincie Noord-Holland.
Verdeelde meningen
De vergadering begon met een amendement van Hans Haring van Gemeentebelangen BES, die pleitte voor uitstel van het besluit. "Er zijn nog vragen over de veiligheid die pas laat zijn toegelicht," aldus Haring. Hij stelde voor om alternatieven, zoals het verbreden van het bestaande fietspad, verder te onderzoeken.
Cees Roem van de VVD was het eens met de noodzaak voor meer onderzoek. "Er zijn ernstigere verkeersonveilige zaken in de gemeente Bergen die kunnen worden aangepakt voor dat bedrag," zei hij, verwijzend naar andere gevaarlijke oversteekplaatsen in de gemeente.
Steun voor het voorstel
Niet alle raadsleden waren tegen het plan. Melvin Wals van D66 benadrukte het belang van symmetrie in de laanstructuur en de noodzaak om fietsen aantrekkelijker te maken. "Het is een deugd dat we nu, 100 jaar na dato, deze lang gekoesterde wens in vervulling kunnen laten gaan," zei hij.
Ook het CDA en KIES Lokaal steunden het voorstel. "De noodzaak dat er iets moet gebeuren met het fietspad is voor ons evident," verklaarde Per Ooijevaar van het CDA, die wees op persoonlijke ervaringen met onveilige situaties op de Eeuwigelaan.
Moties en amendementen
Een motie van KIES Lokaal, D66, CDA en de PvdA om de fietsstraat aan de Hoflaan door te trekken richting de Eeuwigelaan werd aangenomen. "Het zou een aantrekkelijke optie kunnen zijn," gaf wethouder Peter van Huissteden toe.
Het amendement van Gemeentebelangen om het besluit uit te stellen werd echter verworpen. "Dit besluit en daar sta ik volledig achter, is een besluit wat zegt: het gaat om de veiligheid," benadrukte Van Huissteden.
Conclusie
Het voorstel werd uiteindelijk met 13 stemmen voor aangenomen, ondanks de bezwaren van de oppositie. De discussie over de veiligheid en de kosten van het fietspad zal echter nog lang blijven nazinderen in Bergen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanleg van een fietspad aan de zuidzijde van de Eeuwigelaan in Bergen. Het voorstel omvat de aanleg van het fietspad met easy path betonplaten, waarvoor een krediet van ⬠1.000.000 wordt gevraagd. Daarnaast wordt ⬠315.000 gevraagd voor grondverbetering en het planten van 56 extra bomen. Er zijn twee varianten voor het fietspad: variant 1 loopt door tot de Hoflaan en variant 2 eindigt bij het scholierenpad. De voorkeur gaat uit naar variant 1b vanwege de verkeersveiligheid en onderhoudsvriendelijkheid. Het project kan mogelijk in aanmerking komen voor subsidies van de provincie Noord-Holland. De aanleg van het fietspad zal de verkeersveiligheid verbeteren en het laankarakter van de Eeuwigelaan behouden. De uitvoering is gepland voor het vierde kwartaal van 2018, afhankelijk van de besluitvorming en mogelijke bezwaren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Aanleg fietspad Eeuwigelaan
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanleg van een fietspad aan de zuidzijde van de Eeuwigelaan in Bergen. Het plan omvat de aanleg van het fietspad met easy path betonplaten, grondverbetering en de aanplant van extra bomen. Er zijn twee varianten: een fietspad dat doorloopt tot de Hoflaan (variant 1) en een dat eindigt bij het scholieren pad (variant 2). Het voorstel vraagt om een krediet van €1.375.000 voor de aanleg en grondverbetering. De verkeersveiligheid en het behoud van het laankarakter zijn belangrijke overwegingen. De raad moet beslissen over de variantkeuze en de financiering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de varianten, kosten, en betrokken partijen. Er zijn echter geen specifieke details over de exacte planning en uitvoeringstijdlijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het krediet en de keuze tussen de voorgestelde varianten voor het fietspad.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen de twee varianten voor het fietspad en beslissen over de financiering en eventuele extra aanplant van bomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist gedetailleerde informatie over de haalbaarheid en specifieke tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van het krediet en de keuze van de variant voor het fietspad.
Participatie:
Er is een klankbordgroep betrokken bij het project, bestaande uit bewoners en specialisten, die een adviserende rol heeft gehad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, hoewel de aanplant van extra bomen bijdraagt aan het behoud van het laankarakter.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten zijn geraamd op €1.375.000, met mogelijke subsidies van de provincie Noord-Holland die 50% van de uitvoeringskosten kunnen dekken. De kapitaallasten worden gedekt uit het begrotingssaldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Eeuwigelaan Verkeersveiligheid Bomen Oversteekplaatsen Laankarakter Klankbordgroep Variant 1 Variant 2 SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Wilma Grooteman - CDA
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Melvin Wals - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Andre van der Leij - PvdA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Andre van der Leij - PvdA
Cees Roem - VVD
Andre van der Leij - PvdA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Andre van der Leij - PvdA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Per Ooijevaar - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Michel Smook - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Michel Smook - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Melvin Wals - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Per Ooijevaar - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Michel Smook - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Per Ooijevaar - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Michel Smook - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Michel Smook - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Melvin Wals - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Per Ooijevaar - CDA
Melvin Wals - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
01:52:28 - 01:55:48 - 01:58:48 - 01:59:08 - 02:00:27 - 02:00:38 - 02:04:30 - 02:06:18 - 02:06:51 - 02:08:14 - 02:09:22 - 02:10:14 - 02:11:16 - 02:11:47 - 02:12:39 - 02:14:30 - 02:17:47 - 02:19:06 - 02:20:05 - 02:27:21 - 02:28:35 - 02:28:52 - 02:29:38 - 02:30:30 - 02:30:40 - 02:31:04 - 02:31:13 - 02:32:04 - 02:32:15 - 02:33:03 - 02:33:42 - 02:33:51 - 02:35:08 - 02:35:14 - 02:37:36 - 02:37:54 - 02:38:17 - 02:39:15 - 02:39:44 - 02:40:35 - 02:42:45 - 02:43:35 - 02:44:19 - 02:46:19 - 02:46:25 - 02:46:29 - 02:47:45 - 02:48:25 - 02:50:20 - 02:51:28 - 02:52:42 - 02:53:14 - 02:53:34 - 02:53:50 - 02:55:54
Danny Zwart - CDA
Agendapunt 14. Voorstel betreft vaststellen van het beleidsplan openbare verlichting 2018-2027 en de bijbehorende begrotingswijziging
Gemeente Bergen zet in op duurzame verlichting: "Een stap naar een groenere toekomst"
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018-2027. Het plan, dat zich richt op duurzaamheid en kostenefficiƫntie, belooft een aanzienlijke vermindering van het energieverbruik en een modernisering van de openbare verlichting.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het beleidsplan voor openbare verlichting besproken, waarbij de nadruk lag op de overgang naar LED-verlichting en het inlopen van onderhoudsachterstanden. Het plan streeft naar een energiebesparing van 35% in 2035 en 40% in 2040 ten opzichte van 2013. "Dit is een belangrijke stap naar een groenere toekomst," aldus wethouder Peter van Huissteden.
Een belangrijk punt van discussie was het amendement van het CDA, voorgesteld door Danny Zwart, om de zin "De gemeente conformeert zich niet aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen" te schrappen. Zwart benadrukte dat het keurmerk belangrijk is voor wijken zoals de Mossellaan in Egmond aan den Hoef, waar bewoners verzekeringen hebben die aan dit keurmerk zijn gekoppeld. Het amendement werd unaniem aangenomen.
GroenLinks uitte zorgen over de duurzaamheid van het plan. "Hoe verhoudt dit zich tot de klimaatdoelstellingen van 2030?" vroeg Ineke Braak-van Kasteel. Wethouder Van Huissteden verzekerde dat het plan goed aansluit bij de klimaatdoelstellingen en benadrukte de voordelen van een eigen elektriciteitsnetwerk.
De verlichting van fietspaden langs de Herenweg en de Zeeweg was een ander heikel punt. Frits David Zeiler van Fractie Zeiler en Cees Roem van de VVD drongen aan op betere verlichting voor de veiligheid van fietsers. Van Huissteden beloofde de kwestie opnieuw bij de provincie aan te kaarten, hoewel hij waarschuwde voor de "schijnveiligheid" van verlichting op weinig gebruikte paden.
De vergadering eindigde met een oproep van de wethouder aan bewoners om defecte verlichting te melden, aangezien het oude systeem van wijkbrede controles is vervangen door meldingen van burgers. "Een slimme lantaarnpaal zou dit probleem kunnen oplossen," merkte Roem op, verwijzend naar de mogelijkheden van moderne technologie.
Met de goedkeuring van het beleidsplan zet Bergen een belangrijke stap richting een duurzamere en efficiƫntere openbare verlichting, waarbij de balans tussen veiligheid, milieu en kosten centraal staat.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018 t/m 2027 voor de gemeente Bergen. Het plan richt zich op het beheer en onderhoud van openbare verlichting met een focus op duurzaamheid en kostenefficiƫntie. Belangrijke beslispunten zijn onder andere de keuze voor vervangingsstrategie 4, waarbij onderhoudsachterstanden in 10 jaar worden ingelopen en de theoretische levensduur van masten en armaturen wordt verlengd. LED-verlichting wordt de standaard bij vervanging, met een doelstelling om het energieverbruik in 2035 met 35% en in 2040 met 40% te verminderen ten opzichte van 2013. Het plan benadrukt verlichting op maat en terughoudendheid in het aanbrengen van nieuwe verlichting. Er wordt toegewerkt naar een elektriciteitsnet in eigen beheer en er wordt onderscheid gemaakt per gebiedstype voor de toepassing van verlichting. Het beleidsplan draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente en wordt ondersteund door een begrotingswijziging. Het plan is tot stand gekomen na consultatie met diverse interne en externe partijen, die overwegend positief reageerden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling Beleidsplan Openbare Verlichting 2018 t/m 2027
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Beleidsplan Openbare Verlichting 2018 t/m 2027". Het plan richt zich op het verbeteren en verduurzamen van de openbare verlichting in de gemeente Bergen. Belangrijke punten zijn de verlenging van de levensduur van lichtmasten en armaturen, de overstap naar LED-verlichting, en een reductie van het energieverbruik met 35% in 2035 en 40% in 2040 ten opzichte van 2013. Het plan beoogt ook een elektriciteitsnet in eigen beheer en een terughoudende benadering van nieuwe verlichting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelstellingen en strategieën. Het behandelt zowel technische als financiële aspecten en biedt een kader voor de komende jaren.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het beleidsplan en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de voorgestelde vervangingsstrategie en de financiële implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van duurzaamheid en kostenbesparing versus de initiële investeringen en mogelijke risico's van verlengde levensduur van infrastructuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter enkele inconsistenties, zoals de verschillende referentiepunten voor energiebesparing (2010 vs. 2013).
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan en de financiële wijzigingen goed te keuren, inclusief de keuze voor vervangingsstrategie 4.
Participatie:
Er is sprake van participatie met diverse externe partijen, waaronder bewonersverenigingen en de Fietsersbond. Hun feedback is verwerkt in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met een sterke focus op energiebesparing en de overstap naar LED-verlichting.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een jaarlijkse extra investering van €160.000, deels voor exploitatiekosten en deels voor investeringen. Deze kosten worden gedekt uit het begrotingssaldo. De verlenging van de afschrijvingstermijnen voor lichtmasten en armaturen wijkt af van de bestaande nota activabeleid, maar wordt gerechtvaardigd door ervaringscijfers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan Openbare Verlichting Duurzaamheidsbeleid LED-verlichting Vervangingsstrategie Energieverbruik BUCH-verband Theoretische levensduur Verlichting op maat Elektriciteitsnet in eigen beheer InnovatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Marcel Halff - D66
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Danny Zwart - CDA
Cees Roem - VVD
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Karin Kindt - PvdA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Danny Zwart - CDA
Frits David Zeiler - Fractie Zeiler
Danny Zwart - CDA
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Cees Roem - VVD
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Cees Roem - VVD
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Peter van Huissteden - Wethouder
Voorzitter - Mevrouw Hetty Hafkamp
Marcel Halff - D66
Ineke Braak-van Kasteel - GroenLinks
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Karin Kindt - PvdA
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Agendapunt 15. Voorstel betreft het vaststellen van het inrichtingsplan voor landgoed ’t Oude Hof en de bijbehorende begrotingswijziging en de bestemmingsplanprocedure op te starten (DOORGESCHOVEN NAAR 19-12)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van een inrichtingsplan voor landgoed 't Oude Hof in Bergen. Het plan omvat het toekomstige gebruik van het landgoed, een parkeeroplossing, een herstel- en beheerplan, en een herziening van de erfpachtovereenkomst met blooming. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met het plan en een bestemmingsplanprocedure te starten, evenals het vaststellen van een bijbehorende begrotingswijziging. Het plan voorziet in een nieuwe parkeerplaats op de locatie van de huidige paardenbak, die geen Natura 2000-status heeft, en een herziening van de toegangswegen. De financiƫle gevolgen omvatten investeringen in infrastructuur en beheer, met een verhoging van de erfpachtinkomsten. Het voorstel benadrukt het belang van samenwerking met betrokken partijen en het vermijden van toekomstige vergunning- en handhavingsproblemen. Na goedkeuring zal de bestemmingsplanprocedure begin 2018 starten, gevolgd door aanbesteding en uitvoering van de werkzaamheden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: 't Oude Hof
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het inrichtingsplan voor landgoed 't Oude Hof. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het inrichtingsplan vast te stellen, een bestemmingsplanprocedure te starten en een bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren. Het plan omvat het toekomstig gebruik van het landgoed, een nieuwe parkeeroplossing, een herstel- en beheerplan, en een herziening van de erfpachtovereenkomst met blooming. Het doel is om het landgoed op een verantwoorde en toekomstbestendige manier te gebruiken, met aandacht voor de parkeerproblematiek en de integratie van natuur- en cultuurhistorische waarden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de verschillende onderdelen van het plan. Het bevat informatie over de achtergrond, de doelstellingen, de financiële gevolgen en de participatie van betrokken partijen. Het lijkt volledig in de context van de gestelde doelen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het inrichtingsplan, de bestemmingsplanprocedure te starten en de begrotingswijziging vast te stellen. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de plannen en het vrijmaken van financiële middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het inrichtingsplan en de bijbehorende financiële investeringen. Er zijn keuzes te maken over de prioritering van de investeringen en de balans tussen natuurbehoud en ontwikkeling van het landgoed.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven plannen en financiële implicaties. Het is haalbaar en relevant gezien de beschreven noodzaak en context. De tijdsplanning is echter minder concreet, met alleen een startdatum voor de bestemmingsplanprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het inrichtingsplan vast te stellen, de bestemmingsplanprocedure te starten en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie via een projectgroep en klankbordgroep, waarin diverse belanghebbenden en gebruikers van het landgoed vertegenwoordigd waren. Dit wijst op een breed gedragen participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Echter, de aandacht voor natuurbehoud en het gebruik van vleermuisvriendelijke verlichting wijzen op een zekere mate van duurzaamheidsoverwegingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van €194.250,- voor 2018, met verdere investeringen in 2019 en extra beheerkosten vanaf 2020. Erfpachtinkomsten worden verwacht als bijdrage aan de kosten. De aankoop van het appartementsrecht voor de Burcht bedraagt €80.000,-, met een directe afschrijving van €20.000,-. De financiële dekking wordt deels voorzien door de verhoging van de erfpachtcanon.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Landgoed 't Oude Hof Inrichtingsplan Bestemmingsplan Parkeeroplossing Herstel- en beheerplan Erfpachtovereenkomst Blooming Cinebergen Kennemerruiters InfrastructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 16. Voorstel betreft de evaluatie sociaal domein voor kennisgeving aan te nemen en de uitvoeringsagenda sociaal domein 2017-2018 vast te stellen (DOORGESCHOVEN NAAR 19-12)
Samenvatting
Het raadsvoorstel presenteert de evaluatie van het sociaal domein voor 2016-2017 en vraagt de gemeenteraad van Bergen om de Uitvoeringsagenda voor 2017-2018 vast te stellen. De evaluatie toont aan dat er veel initiatieven zijn genomen om de missie en visie van het Integraal beleidskader te realiseren, hoewel het nog te vroeg is om alle resultaten te meten. Er is behoefte aan verbeterde monitoring en harmonisatie binnen de BUCH-gemeenten. De Uitvoeringsagenda 2017-2018 introduceert nieuwe onderwerpen zoals beschermd wonen en een inclusieve samenleving. De samenwerking binnen de BUCH-gemeenten en regionale partners blijft essentieel. Er zijn geen risico's verbonden aan het voorstel, en de financiering komt uit de gemeentelijke budgetten. De adviesraden sociaal domein hebben input geleverd voor de evaluatie en uitvoeringsagenda.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "De raad krijgt de evaluatie sociaal domein 2016-2017 ter kennisname aangeboden en wordt gevraagd de Uitvoeringagenda 2017-2018 vast te stellen." Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om kennis te nemen van de evaluatie van het sociaal domein over 2016-2017 en om de Uitvoeringsagenda voor 2017-2018 vast te stellen. De evaluatie geeft inzicht in de resultaten van het sociaal domein, klanttevredenheid en financiële implicaties. De Uitvoeringsagenda bevat actiepunten voor het komende jaar, waaronder nieuwe onderwerpen zoals beschermd wonen en een inclusieve samenleving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde evaluatie van het sociaal domein en een uitgebreide Uitvoeringsagenda. Er zijn echter enkele aandachtspunten, zoals de behoefte aan meer concrete en geharmoniseerde indicatoren voor monitoring.
Rol van de raad:
De raad moet de evaluatie ter kennisgeving aannemen en de Uitvoeringsagenda vaststellen. Ze kunnen ook besluiten om het beleid bij te stellen of nieuwe onderwerpen toe te voegen aan de agenda.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het huidige beleid moet worden aangepast en welke nieuwe onderwerpen aan de Uitvoeringsagenda moeten worden toegevoegd. Er is ook een keuze om lokale onderwerpen toe te voegen aan de agenda.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn aanbevelingen voor verbeterde monitoring en het gebruik van concrete indicatoren, maar deze zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de evaluatie ter kennisgeving aan te nemen en de Uitvoeringsagenda vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest van de adviesraden sociaal domein, die advies hebben gegeven over de evaluatie en de Uitvoeringsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De uitvoering van de actieplannen wordt gefinancierd vanuit de budgetten die de gemeenten van het Rijk ontvangen. Er zijn geen specifieke financiële risico's verbonden aan het voorstel, en de financiering is opgenomen in de gemeentelijke begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Evaluatie Uitvoeringsagenda BUCH gemeenten Beleidskader Monitoring Actieplannen Inclusieve samenleving Transformatie AdviesradenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt . LIJST INGEDIENDE MOTIES EN AMENDEMENTEN / BESLUITENLIJST
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken