14-02-2019 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0. Vergaderlocatie De Blinkerd in Schoorl
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Klaas Valkering - CDA
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Cees Roem - VVD
Peter van Huissteden - PvdA
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Michel Smook - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Michel Smook - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
00:00:06 - 00:00:33 - 00:01:39 - 00:01:52 - 00:01:58 - 00:02:44 - 00:04:24 - 00:04:37 - 00:04:47 - 00:05:55 - 00:06:18 - 00:06:41 - 00:07:15 - 00:08:20 - 00:08:43 - 00:10:32 - 00:10:54 - 00:13:07 - 00:14:33 - 00:14:47 - 00:15:12 - 00:15:29 - 00:16:12 - 00:17:03 - 00:17:10 - 00:18:08 - 00:19:24 - 00:19:34 - 00:20:51 - 00:21:43 - 00:22:11 - 00:24:19 - 00:26:45 - 00:26:48 - 00:27:27 - 00:28:32 - 00:28:59 - 00:29:48 - 00:29:53 - 00:30:47 - 00:31:45 - 00:31:47 - 00:32:31 - 00:35:16 - 00:35:40 - 00:36:14 - 00:37:05 - 00:37:22 - 00:39:42 - 00:41:22 - 00:42:16 - 00:44:08 - 00:44:27 - 00:44:44 - 00:46:40 - 00:47:23 - 00:48:21 - 00:54:01 - 00:56:59 - 00:57:06 - 00:58:27 - 00:58:37 - 00:58:51 - 01:00:11 - 01:00:37 - 01:02:24 - 01:02:43 - 01:03:22 - 01:05:13 - 01:05:32 - 01:05:42 - 01:06:35 - 01:07:07 - 01:08:36 - 01:10:52 - 01:11:53 - 01:20:02 - 01:20:05 - 01:20:45 - 01:21:20 - 01:21:32 - 01:22:09
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Agendapunt 2. Voorstel betreft het vaststellen van de financiële uitgangspunten Gemeenschappelijke regelingen 2019 en het intrekken van de uitgangspunten 2012
Nieuwe Financiële Uitgangspunten voor Noord-Holland Noord: Een Stap Vooruit of Terug?
De gemeenteraad van Bergen boog zich op 14 februari over de vernieuwde Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) 2019. Deze nieuwe richtlijnen, die de versie uit 2012 vervangen, moeten duidelijkere financiële kaders bieden voor de regio Noord-Holland Noord. Maar niet iedereen is overtuigd van de veranderingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering opende Roel Oudeboon van KIES Lokaal de discussie over de FUGR 2019. "Het kan nog een lange avond worden, maar het kan ook vrij snel afgelopen zijn," merkte hij op, verwijzend naar de volle agenda van de avond.
Klaas Valkering van het CDA had kritische vragen over de wijzigingen. "Waarom is de koppeling aan de gemeentelijke CAO losgelaten voor de loonprijsindexatie?" vroeg hij. Ook uitte hij zijn zorgen over het toestaan van negatieve algemene reserves in de nieuwe regeling, iets wat in de oude versie niet mogelijk was.
Alexandra Otto van D66 vroeg om een mondelinge toelichting op de verhoging per 2023, terwijl Peter van Huissteden van de PvdA zijn steun uitsprak voor de vernieuwde uitgangspunten. "Het is meer dan logisch dat we op deze manier proberen enige duidelijkheid te krijgen in de kadernota's," zei hij.
Wethouder Jan Houtenbos benadrukte dat de nieuwe richtlijnen het resultaat zijn van stevige onderhandelingen tussen verschillende regio's en gemeenschappelijke regelingen. "Dit is een kwestie geweest van geven en nemen," legde hij uit. Hij suggereerde dat de regeling in de toekomst mogelijk nog verder vereenvoudigd kan worden.
Ondanks de zorgen van Valkering, die aangaf "wat te vinden" van de negatieve reserves, leek er voldoende steun te zijn om het voorstel als A-stuk door te geleiden naar de raad. "Ik zie instemming," concludeerde Oudeboon.
De uiteindelijke beslissing over de FUGR 2019 wordt op 7 maart verwacht. Het blijft spannend of alle 18 gemeenteraden in de regio akkoord zullen gaan met de voorgestelde veranderingen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de vernieuwde Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) 2019 voor de regio Noord-Holland Noord. De FUGR 2019 vervangt de versie uit 2012 en is compacter en beter afgestemd op de huidige tijd. De wijzigingen zijn gebaseerd op evaluaties en de notitie informatievoorziening uit 2018. Het doel is om duidelijke financiële kaders te bieden en discussies over loon- en prijsindexatie te minimaliseren. Het voorstel wordt in alle 18 gemeenteraden van de regio voorgelegd, met het risico dat niet alle gemeenten instemmen, wat de communicatie kan bemoeilijken. De FUGR 2019 wordt zonder financiële middelen geïmplementeerd en is een aanvulling op bestaande wet- en regelgeving. De gemeente Bergen behandelt het voorstel op 14 februari 2019, met een besluit gepland voor 7 maart 2019.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen Noord-Holland Noord 2019". Het raadsvoorstel beoogt de intrekking van de FUGR 2012 en de vaststelling van de FUGR 2019. Deze vernieuwde uitgangspunten zijn opgesteld om duidelijkheid te scheppen en financiële kaders te bieden voor gemeenschappelijke regelingen in de regio Noord-Holland Noord. De FUGR 2019 is compacter en aangepast aan de huidige tijd, met verduidelijkingen en verwijderingen van overbodige artikelen. Het doel is om discussies over financiële aspecten te minimaliseren en de focus te leggen op de inhoudelijke taken van de gemeenschappelijke regelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke achtergrond, doelstelling en advies bevat. Het biedt inzicht in de noodzaak van de vernieuwing en de betrokkenheid van verschillende partijen bij de totstandkoming van de FUGR 2019.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de FUGR 2012 in te trekken en de FUGR 2019 vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de financiële kaders voor de gemeenschappelijke regelingen in de regio vastlegt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de vernieuwde FUGR 2019 wil aannemen. Dit houdt in dat zij kiest voor een geactualiseerde en meer gestroomlijnde set van financiële uitgangspunten die zijn afgestemd met andere gemeenten in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen en evaluatiecriteria.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de FUGR 2012 in te trekken en de FUGR 2019 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere externe stakeholders in dit voorstel. Het betreft een interne regeling tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen betrokken bij dit advies. Het voorstel formuleert financiële uitgangspunten, maar er is geen sprake van directe financiële dekking of impact op de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Noord-Holland Noord (NHN) Regietafel Informatievoorziening Gemeenteraden Loon- en prijsindexatie Gemeenschappelijke regelingen (GR-en) Notitie Evaluatie ControllersVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Werkorganisatie BUCH
Gemeenteraad Bergen Steunt Kadernota 2020 van Werkorganisatie BUCH
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH. De nota, die de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor 2020 bevat, richt zich op duurzaamheid, de Omgevingswet en strategisch personeelsbeleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH goed te keuren, uitvoerig besproken. De nota legt de nadruk op belangrijke doelen zoals duurzaamheid, de invoering van de Omgevingswet en strategisch personeelsbeleid. Hoewel de financiële gevolgen voornamelijk beperkt blijven tot indexatie, werden er zorgen geuit over enkele risico's, zoals het beperkte budget voor de Omgevingswet en het ontbreken van eigen vermogen bij de Werkorganisatie BUCH.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie en stelde vast dat er geen opmerkingen waren over de vuilverbrandingscentrale. "Kunnen we dit als A-stuk doorzetten?" vroeg hij, waarmee hij de vergadering op gang bracht.
Alexandra Otto van D66 vroeg om een toelichting op de verhoging per 2023. Solita Groen-Bruschke van GroenLinks sloot zich hierbij aan en uitte haar zorgen over het beperkte budget voor de Omgevingswet. "Het beperkte budget beperkt deze ontwikkelingen en vormt dus een risico op korte termijn," benadrukte ze.
Klaas Valkering van het CDA miste in de kadernota een aanpak voor de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA). "Dat kan extra proceskosten met zich meebrengen," waarschuwde hij.
Wethouder Jan Houtenbos reageerde op de vragen en verduidelijkte dat de kadernota de kaders schetst voor de begroting van 2020. "We hebben nog een aantal weken de tijd om de begroting op te stellen," zei hij. Houtenbos verzekerde dat er geen extra budget nodig is voor het strategisch personeelsbeleid en dat dit uit de bestaande budgetten wordt betaald.
Kees van Leijen van Gemeentebelangen BES had een amendement ingediend, maar besloot dit niet in de commissie te bespreken. "Het amendement ligt er eigenlijk voor de Raad en niet voor deze Commissie," legde hij uit.
Uiteindelijk werd het voorstel met de toezegging dat er aandacht wordt besteed aan de WNRA, als A-stuk doorgeleid naar de Raad. "Het stuk gaat dus als A-stuk door naar de raad vanavond," concludeerde Oudeboon.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH. De gemeenteraad van Bergen wordt geadviseerd deze zienswijze goed te keuren en dit via een brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH kenbaar te maken. De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor 2020. De belangrijkste doelen zijn duurzaamheid, de Omgevingswet, rechtmatigheid, een verbeterplan, strategisch personeelsbeleid, huisvesting en een concernplan. De financiële gevolgen zijn voornamelijk beperkt tot indexatie. Er zijn echter enkele risico's, zoals het beperkte budget voor de invoering van de Omgevingswet en het ontbreken van eigen vermogen bij de Werkorganisatie BUCH, waardoor leningen nodig zijn voor investeringen. De kostenstijgingen worden verdeeld over de vier deelnemende gemeenten. Na goedkeuring wordt het bestuur van de Werkorganisatie BUCH geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2020 Werkorganisatie BUCH
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2020 Werkorganisatie BUCH." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH. Deze kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor het komende jaar. De zienswijze wordt via een brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH kenbaar gemaakt. Het doel is om de gemeenteraad in staat te stellen invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de wettelijke kaders, de financiële implicaties en de risico's duidelijk uiteenzet. Het biedt ook een overzicht van de beleidsdoelen en de financiële gevolgen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde positieve zienswijze ondersteunt of dat zij een andere zienswijze wil vaststellen. Dit kan invloed hebben op de beleidsdoelen en financiële kaders van de Werkorganisatie BUCH.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een van de beleidsdoelen die in de kadernota worden genoemd, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bestaan voornamelijk uit indexatie van kosten, die worden doorbelast aan de deelnemende gemeenten. Er zijn risico's vanwege het ontbreken van eigen vermogen bij de Werkorganisatie BUCH, wat betekent dat vreemd vermogen moet worden aangetrokken voor investeringen. De dekking van eventuele beleidswijzigingen wordt in de begroting 2020-2023 behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Kadernota 2020 Gemeenschappelijke Regelingen Zienswijze Informatievoorziening Omgevingswet Duurzaamheid Strategisch personeelsbeleid Financiële kaders IndexatieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Klaas Valkering - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Solita Groen-Bruschke - GroenLinks
Meis de Jongh - Gemeentebelangen BES
Michel Smook - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN)
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Veiligheidsregio: Zorgen over Omgevingswet en Cyberveiligheid
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het voorstel vraagt om een positieve zienswijze, maar roept vragen op over de Omgevingswet en cyberveiligheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen stond de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord centraal. Het voorstel vraagt de raad om een positieve zienswijze, maar niet zonder zorgen en vragen vanuit de raadsleden. De kadernota legt de focus op het verkleinen van risico's en het beperken van leed bij incidenten, met een nadruk op samenwerking en preventie.
Klaas Valkering van het CDA uitte zijn zorgen over de ambities van de veiligheidsregio met betrekking tot de Omgevingswet. "Als gemeente hebben we gezegd: we gaan voor de basis op orde. Het moet niet zo zijn dat onze gemeenschappelijke regelingen kiezen voor de top van de top met alle kosten die daarbij komen," aldus Valkering. Hij vroeg om regionale afstemming om te voorkomen dat de kosten voor de gemeente Bergen de pan uit rijzen.
Daarnaast vroeg Valkering aandacht voor de aanrijtijden van de brandweer, die volgens hem niet in de kaderbrief stonden. "Kunnen we daar iets mee? Kan dat misschien worden meegenomen in de zienswijze?" vroeg hij zich af. Burgemeester Hetty Hafkamp reageerde hierop door te benadrukken dat er al veel aandacht is voor de aanrijtijden, maar dat verbetering lastig is zonder onrealistische maatregelen zoals het bouwen van een nieuwe brandweerkazerne in Bergen aan Zee.
Cyberveiligheid was een ander belangrijk punt van discussie. Cees Roem van de VVD vroeg zich af of cyberveiligheid niet al voldoende was opgenomen in het integraal veiligheidsbeleid. Ambtelijke ondersteuning Saskia de Groot verduidelijkte dat de veiligheidsregio dit onderwerp als actiepunt heeft opgenomen, aanvullend op het bestaande beleid. "Het is niet zo dat we nu met ons allen op onze handen gaan zitten en afwachten tot 2020," verzekerde De Groot.
Het debat eindigde met de vraag of het voorstel als een A-stuk door kon naar de raad. Ondanks de zorgen en vragen, leek er voldoende vertrouwen te zijn om het voorstel verder te bespreken in de gemeenteraad. "Mag ik vaststellen dat het als een A-stuk door kan naar de raad?" vroeg Roel Oudeboon van KIES Lokaal, waarmee hij de vergadering afsloot.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd een positieve zienswijze af te geven, met de voorwaarde dat het college snel geïnformeerd wordt over de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders voor de veiligheidsregio, met als doel risico's te verkleinen en leed te beperken bij incidenten. Er wordt gestreefd naar samenwerking met gemeenten, ketenpartners, inwoners en ondernemers, en er is een focus op preventie en zelfredzaamheid. Financieel gezien komt de indexatie van de gemeentelijke bijdrage overeen met regionale uitgangspunten, maar niet met de huidige gemeentebegroting. Er zijn zorgen over de aandacht voor repressieve prestaties en de mogelijke afleiding van kerntaken door nieuwe ontwikkelingen. Na besluitvorming wordt de zienswijze per brief aan het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio meegedeeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Kadernota 2020 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kadernota 2020 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven over de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De raad wordt verzocht het college te informeren over de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders voor de veiligheidsregio, met als doel risico's te verkleinen en leed te beperken bij incidenten door samenwerking en het stimuleren van zelfredzaamheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de beleidsmatige en financiële uitgangspunten. Er is echter een risico genoemd dat verbetermaatregelen niet zijn opgenomen in het plan Brandweer 360, wat een aandachtspunt is.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven over de kadernota. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze of dat zij een alternatieve zienswijze willen vaststellen. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de financiële afwijkingen in de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen en de impact van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is een risico dat de kerntaken van de veiligheidsregio uit het oog worden verloren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze afgeven en het college informeren over de Omgevingswet.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De indexatie van de gemeentelijke bijdrage komt overeen met regionale uitgangspunten, maar niet met de huidige gemeentelijke ramingen. Dit vereist aanpassing in de gemeentelijke begrotingen. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor deze financiële afwijkingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Kadernota 2020 Omgevingswet Gemeenschappelijke Regelingen Zienswijze Informatievoorziening Zelfredzaamheid Preventie Brandweer 360 OpkomsttijdenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Klaas Valkering - CDA
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Michel Smook - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Gemeente Bergen wil batig saldo RHCA terug: "Politieke afweging"
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over de kadernota 2020 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De raad staat positief tegenover de nota, mits het batig saldo aan de gemeente wordt uitgekeerd. Dit standpunt verschilt van dat van andere gemeenten in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen werd het voorstel besproken om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2020 van het RHCA. De nota bevat beleidslijnen en financiële kaders voor het komende jaar, met een focus op digitalisering en de ontwikkeling van een e-depot. Hoewel de nota budgetneutraal is opgesteld, stijgt de bijdrage per inwoner met 2,84%.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie met de vraag of het voorstel als een A-stuk naar de raad kon worden doorgeleid. Peter van Huissteden van de PvdA had echter een tekstuele opmerking over de verwijzing naar oude regelingen in het besluit. "Ik neem aan dat we al gebruikmaken van die nieuwe regeling," merkte hij op, verwijzend naar de gemeenschappelijke regeling van 2019.
Klaas Valkering van het CDA uitte zorgen over het terugvorderen van het batig saldo. "Is dan niet het risico dat wij nu gaan vragen om wat er saldo naar ons over te maken, dat het Regionaal Historisch Centrum straks een tekort heeft?" vroeg hij zich af. Hij stelde voor om het RHCA een hogere reserve te laten houden om eventuele toekomstige tekorten op te vangen.
Burgemeester Hetty Hafkamp benadrukte dat het een politieke afweging is om het batig saldo al dan niet terug te laten vloeien naar de gemeente. "Mocht het nodig zijn dat het regionaal historisch archief middelen wel nodig heeft, dan komt het alsnog wel weer terug bij de verschillende raden," legde ze uit.
De ambtelijke ondersteuning verduidelijkte dat de uitgangspunten van de regeling 2012 vrijwel identiek zijn aan die van 2019, wat betreft de voorwaarden voor het terugkeren van het batig saldo. Van Huissteden vond het echter netter om de nieuwe regeling expliciet te noemen in het besluit.
Uiteindelijk werd besloten om het voorstel als een A-stuk door te geleiden naar de raad, zonder dat er amendementen werden ingediend. De discussie over het batig saldo blijft echter een punt van politieke overweging.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De raad wordt geadviseerd een positieve zienswijze af te geven, mits het batig saldo aan de gemeente wordt uitgekeerd. De kadernota bevat de beleidslijnen en financiële kaders voor 2020, waarbij geen grote verschillen worden verwacht ten opzichte van 2019. De begroting omvat onder andere de ontwikkeling van een e-depot en digitalisering van collecties. Het voorstel is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord, maar het standpunt over het batig saldo verschilt van dat van Castricum en Heiloo. De financiële risico’s betreffen onder andere minder opbrengsten uit verhuur en meerkosten voor het e-depot. De kadernota is budgetneutraal opgesteld en de bijdrage per inwoner stijgt met 2,84%. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de GR RHCA geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2020 Gemeenschappelijke Regeling RHCA
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2020 gemeenschappelijke regeling RHCA". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2020 van de Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA), onder de voorwaarde dat het batig saldo aan de gemeente wordt uitgekeerd. De zienswijze moet via een brief aan het bestuur van de GR RHCA worden gecommuniceerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige context, zoals de wettelijke kaders en de afspraken uit eerdere notities. Er is echter een vraag over hoe de GR de derving van huurinkomsten wil aanpakken, wat een punt van onduidelijkheid kan zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR RHCA.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en de voorwaarde dat het batig saldo aan de gemeente wordt uitgekeerd. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met eventuele financiële risico's, zoals de derving van huurinkomsten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er is een inconsistentie met betrekking tot het gebruik van het batig saldo, dat niet volledig strookt met de tekst van de GR RHCA.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze met de gestelde voorwaarde goedkeurt en deze via een brief aan het bestuur van de GR RHCA communiceert.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel is budgetneutraal opgesteld, met indexatie in overeenstemming met het toetsingskader. Er zijn echter risico's genoemd, zoals minder opbrengsten uit aanvullende diensten en meerkosten voor het e-depot. Het voorstel geeft aan dat er reserves zijn om financiële risico's af te dekken, maar er is een discrepantie over het gebruik van het batig saldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2020 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Gemeenschappelijke Regeling Financiële kaders E-depot Digitalisering Batig saldo Indexatie WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Cees Roem - VVD
Peter van Huissteden - PvdA
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Cees Roem - VVD
Agendapunt 3.4 Recreatieschap Geestmerambacht
Gemeente Bergen wil lagere indexatie voor Recreatieschap Geestmerambacht
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de kadernota 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht, maar eist wel een lagere indexatie. De raad wil dat de indexatie wordt aangepast van 3,54% naar 2,8%. Daarnaast moet de kadernota 2021 in lijn zijn met het format van Regio Alkmaar.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht, werd duidelijk dat de raad akkoord gaat met de nota, mits er enkele aanpassingen worden doorgevoerd. Roel Oudeboon van KIES Lokaal vroeg of het voorstel als een A-stuk naar de raad kon worden doorgeleid. "Mag ik er daarmee vanuit gaan dat het als een A-stuk kan worden doorgeleid naar de raad? Ja. Dank u wel," aldus Oudeboon.
Alexandra Otto van D66 bracht een motie vanuit Alkmaar ter sprake, die betrekking heeft op het financiële risico door het mogelijke uitstappen van Schagen. Michel Smook van KIES Lokaal vroeg zich af wat de effecten zijn van het uitstappen van de provincie Noord-Holland uit het Geestmerambacht voor de resterende gemeentedeelnemers.
Saskia Engelhard, lid van de adviescommissie van Geestmerambacht voor de gemeente Bergen, legde uit dat Bergen een aparte positie heeft binnen de gemeenschappelijke regeling. "Als de potjes straks leeg zijn, is de verwachting dat dat over 7 jaar is. Dat probleem moeten de andere gemeenten oplossen," aldus Engelhard. Ze benadrukte dat het gewijzigde beleid van de provincie meer mogelijkheden biedt voor ontwikkelingen in bepaalde gebieden.
Cees Roem van de VVD vroeg zich af of de gemeente Bergen ook uit de regeling kan stappen zonder financiële consequenties, nu de provincie is uitgetreden. Burgemeester Hetty Hafkamp verduidelijkte dat er een afkoopregeling voor 5 jaar geldt. "Rond de 35 à 40.000 euro zou het kosten als de gemeente Bergen uit Geestmerambacht stapt," legde Hafkamp uit.
Het debat eindigde met de conclusie dat de zienswijze als een A-stuk naar de raad kan worden doorgeleid. De raad van Bergen blijft betrokken bij de ontwikkelingen rondom het Recreatieschap Geestmerambacht, maar houdt vast aan de eis van een lagere indexatie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht. De raad wordt voorgesteld akkoord te gaan met de kadernota, mits de indexatie wordt aangepast van 3,54% naar 2,8%. Daarnaast wordt het recreatieschap verzocht om de kadernota 2021 in lijn met het format van Regio Alkmaar aan te leveren. De zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van het Recreatieschap kenbaar gemaakt. Het voorstel is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en specifiek met de gemeente Alkmaar. De zienswijzeprocedure is onderdeel van een bredere regionale samenwerking en is bedoeld om de gemeenteraden meer invloed te geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2020 Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Geestmerambacht
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2020 gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om akkoord te gaan met de kadernota 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht, mits de indexatie wordt aangepast van 3,54% naar 2,8%. Daarnaast wordt het recreatieschap verzocht om de kadernota 2021 in lijn met het door Regio Alkmaar aangereikte format aan te leveren. De zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van het Recreatieschap kenbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele tekortkomingen. Het biedt een duidelijke richting voor de zienswijze, maar mist specifieke details over de financiële implicaties en de gevolgen van de indexatieaanpassing. Ook ontbreekt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de aanpassing van de indexatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpassing van de indexatie en of zij instemt met de eis dat de kadernota 2021 volgens een nieuw format wordt aangeleverd. Dit kan invloed hebben op de financiële bijdragen en de beleidsrichting van het Recreatieschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn niet specifiek en meetbaar geformuleerd, en er is een gebrek aan tijdgebonden acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor de indexatieaanpassing is niet goed onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze, inclusief de aanpassing van de indexatie en het verzoek voor een nieuw format voor de kadernota 2021, wil goedkeuren.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere stakeholders in het proces. Het voorstel richt zich voornamelijk op de samenwerking tussen gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De jaarlijkse participantenbijdrage van de gemeente Bergen is opgenomen in de begroting, maar er is geen gedetailleerde uitleg over hoe de aanpassing van de indexatie financieel wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2020 Recreatieschap Geestmerambacht Gemeenschappelijke Regelingen Indexatie Gebiedsbeheer Toezicht en gastheerschap Inrichting & ontwikkeling Actualisatie Visie 2019 Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Michel Smook - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Ambtelijke ondersteuning RZ
Michel Smook - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Cees Roem - VVD
Agendapunt 3.5 Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Gemeente Bergen geeft groen licht voor kadernota Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de kadernota 2020 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). Het voorstel, dat geen grote veranderingen of nieuwe taken bevat, werd zonder tegenstand aangenomen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2020 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd deze zienswijze goed te keuren en via een brief aan het bestuur van de VVI kenbaar te maken. De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor 2020, waarbij geen grote veranderingen of nieuwe taken worden verwacht. De belangrijkste financiële posten betreffen het transport en de verwerking van afvalstoffen, met wijzigingen voornamelijk door inflatiecorrecties en veranderingen in afvalscheiding. De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en is specifiek opgesteld voor de gemeente Bergen. Na goedkeuring wordt het bestuur van de VVI geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2020 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. Deze zienswijze moet via een brief aan het bestuur van de VVI worden gecommuniceerd. De kadernota bevat de beleidsmatige en financiële kaders voor het komende begrotingsjaar, en de raad krijgt hiermee de kans om invloed uit te oefenen op deze uitgangspunten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de procedurele aspecten en de context van de zienswijze. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de inhoudelijke aspecten van de kadernota zelf, zoals specifieke beleidsdoelen of financiële details.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de VVI voor het komende jaar.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze of dat zij een alternatieve zienswijze wil vaststellen. Dit kan afhangen van lokale prioriteiten en de visie van de raad op afvalverwerking en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële risicoanalyse kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota van de VVI wil afgeven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel afvalverwerking inherent aan duurzaamheid gerelateerd is.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen significante financiële gevolgen of wijzigingen verwacht, aangezien de VVI geen eigen gebouwen of medewerkers heeft en geen vaste jaarlijkse uitgaven. Er is geen specifieke dekking nodig voor financiële wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar Gemeenschappelijke Regelingen Begroting 2020 Informatievoorziening Financiële kaders Huishoudelijk afval Inflatiecorrectie Gescheiden inzamelingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 3.6 Cocensus
Bergen wil meer invloed op regionale samenwerking: "Aandacht voor financiële en beleidsmatige uitgangspunten essentieel"
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Cocensus. Het voorstel is onderdeel van een bredere regionale samenwerking om gemeenteraden meer invloed te geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van gemeenschappelijke regelingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de kadernota van Cocensus volgens het format van de regietafel Noord-Holland Noord (NHN) op te stellen, besproken. Dit format moet gemeenteraden meer invloed geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van gemeenschappelijke regelingen. De kadernota van Cocensus wijkt echter af van het voorgestelde format, omdat Cocensus meerdere gemeenten omvat dan alleen die uit de regio NHN.
Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie zonder amendementen in te dienen, wat betekent dat het voorstel als een A-stuk naar de raad gaat. "Vanavond geen amendement ingediend. Dat begrijp ik van u en het stuk gaat dus een A-stuk door naar de raad vanavond," aldus Oudeboon.
Klaas Valkering van het CDA stelde vragen over de aanpak van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) en de belasting op kabels en leidingen. "We zien eigenlijk in deze kadernota en ook in de vorige begroting geen plan van de organisatie om dat verlies aan inkomsten op een andere manier op te vangen," merkte Valkering op.
Wethouder Jan Houtenbos verduidelijkte dat de inkomsten uit deze belastingen in de algemene reserve worden gestort en niet ten gunste van de exploitatie komen. "Als Consessies die werkzaamheden niet meer hoeft te verrichten, dan worden die ook niet meer in rekening gebracht," legde Houtenbos uit.
Valkering vroeg zich af hoe Cocensus het verlies aan inkomsten zou opvangen, gezien zij voor veel gemeenten deze belasting heffen. Houtenbos antwoordde dat het voor Bergen om een zeer beperkt aantal aanslagen gaat, wat de impact minimaliseert.
Het debat eindigde met de conclusie dat het voorstel als een A-stuk naar de raad kan. De zienswijze vraagt ook om aandacht voor ontwikkelingen op het gebied van huisvesting, de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), en het herwaarderingstraject op basis van vierkante meters. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van Cocensus per brief geïnformeerd over de zienswijze.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De raad van Bergen wordt gevraagd om in te stemmen met het verzoek om de kadernota volgens het format van de regietafel Noord-Holland Noord (NHN) op te stellen. Dit verzoek is onderdeel van een bredere regionale samenwerking om gemeenteraden meer invloed te geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van gemeenschappelijke regelingen. De kadernota van Cocensus wijkt af van het voorgestelde format omdat Cocensus meerdere gemeenten omvat dan alleen die uit de regio NHN. De zienswijze vraagt ook om aandacht voor ontwikkelingen op het gebied van huisvesting, de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), en het herwaarderingstraject op basis van vierkante meters. De financiële bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt in 2020 met 2,92%. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van Cocensus per brief geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2020 Cocensus". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de kadernota 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De raad verzoekt dat de kadernota wordt opgesteld volgens het format van de regietafel Noord-Holland Noord (NHN) en vraagt om op de hoogte te worden gehouden van ontwikkelingen met betrekking tot huisvesting, de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), en het herwaarderingstraject op basis van vierkante meters. Deze zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus kenbaar gemaakt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de wettelijke kaders, en de specifieke verzoeken van de raad duidelijk uiteenzet. Er is echter weinig detail over de inhoudelijke aspecten van de kadernota zelf.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze af te geven op de kadernota van de GR Cocensus. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of zij aanvullende opmerkingen of wijzigingen willen doorvoeren. Er moet ook worden besloten of de kadernota volgens het voorgestelde format moet worden opgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de verzoeken kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze willen vaststellen en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus willen communiceren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de intergemeentelijke samenwerking en afstemming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een stijging van de bijdrage van de gemeente Bergen aan de GR Cocensus met € 22.600 in 2020, wat een totale bijdrage van € 796.600 betekent. Er wordt geen specifieke dekking voor deze stijging genoemd, maar het lijkt binnen de normale indexatie te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2020 Cocensus Gemeenschappelijke Regelingen Informatievoorziening Indexatie Regietafel NHN Huisvesting BAG HerwaarderingstrajectVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 3.7 GGD Hollands Noorden
Gemeente Bergen wil meer grip op GGD Hollands Noorden
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Bergen werd het raadsvoorstel besproken over de zienswijze op de kadernota 2020 van de GGD Hollands Noorden. De raad benadrukte de noodzaak van meer sturing en afstemming met de GGD, vooral in het licht van de aankomende Omgevingswet en de rol van Veilig Thuis.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Bergen werd deze week uitvoerig gedebatteerd over de kadernota 2020 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel, dat de zienswijze van de gemeente op deze nota betreft, riep diverse vragen en zorgen op bij de raadsleden. De belangrijkste punten van discussie waren het ontbreken van maatschappelijke doelen in de kadernota en de noodzaak van een tijdig participatietraject met gemeenten.
Cees Roem van de VVD vroeg zich af in hoeverre de GGD betrokken is bij de voorbereiding en implementatie van de Omgevingswet. "De GGD is een van de ketenpartners," benadrukte hij. Daarnaast uitte hij zorgen over het concept Veilig Thuis, dat volgens hem onvoldoende aandacht krijgt in de zienswijze. "Moet ik hiervoor een amendement indienen om ervoor te zorgen dat Veilig Thuis een plek krijgt bij de GGD Hollands Noorden?" vroeg Roem zich af.
Klaas Valkering van het CDA sloot zich hierbij aan en vroeg om meer duidelijkheid over de bovenwettelijke taken van de GGD. "We vragen hier al jaren om. Wat geeft ons hoop dat het deze keer wel gaat lukken?" vroeg hij zich af.
Wethouder Yolan Koster-Dreese gaf aan dat de GGD en de veiligheidsregio betrokken zijn bij de invulling van de Omgevingswet, maar dat de bijdrage van de GGD relatief klein is. Over Veilig Thuis zei ze: "Het is een dienstverleningsovereenkomst van elke van de 18 gemeentes met de GGD en maakt geen onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling." Ze benadrukte dat er momenteel gewerkt wordt aan een evaluatie en een voorstel voor een betere inbedding en governance van Veilig Thuis.
Peter van Huissteden van de PvdA vroeg om opheldering over de financiële aspecten van Veilig Thuis, waarop de wethouder uitlegde dat er een apart begrotingsvoorstel voor Veilig Thuis komt. "Qua governance is het een monstrum. Het is van iedereen en van niemand," aldus Koster-Dreese.
Het debat eindigde met de vraag of de raad het voorstel als een A-stuk wilde doorleiden, ondanks de complexiteit van de besproken onderwerpen. De raad stemde hiermee in, waarmee de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota van de GGD Hollands Noorden een stap dichterbij is gekomen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van de GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd om een aantal punten te overwegen en een zienswijze af te geven. De belangrijkste punten zijn:
- Er ontbreken maatschappelijke doelen in de kadernota, waardoor de focus ligt op het op orde brengen van de basis van de gemeenschappelijke regeling.
- Er is geen tijdig participatietraject met gemeenten voor beleidsontwikkeling en financiële consequenties. Gemeenten moeten voorafgaand aan de ontwerpbegroting 2020 betrokken worden.
- Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen GR-taken en aanvullende taken, met inzicht in wie welke keuzes kan maken.
- De impact en kosten van de Omgevingswet moeten duidelijk worden gecommuniceerd naar de gemeente.
- De zienswijze moet via een brief aan het bestuur van de GGD Hollands Noorden kenbaar worden gemaakt.
Het voorstel benadrukt het belang van meer grip en sturing op de gemeenschappelijke regeling en het afstemmen van het aanbod op de behoeften van de gemeente en regio. Financieel gezien heeft de kadernota geen nieuwe gevolgen, maar er zijn afwijkingen in indexatie die akkoord zijn bevonden. Na besluitvorming wordt het bestuur geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2020 GGD Hollands Noorden." Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de kadernota 2020 van de GGD Hollands Noorden. De zienswijze benadrukt het ontbreken van maatschappelijke doelen en een tijdig participatietraject met gemeenten voor beleidsontwikkeling. Er wordt gevraagd om een onderscheid te maken tussen GR-taken en aanvullende taken, en om gemeenten voorafgaand aan de ontwerpbegroting te betrekken bij beleidsvorming. Ook wordt aandacht gevraagd voor de impact van de Omgevingswet en de noodzaak van een procesvoorstel voor gemeentelijke betrokkenheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste punten van zorg, zoals het ontbreken van maatschappelijke doelen en de noodzaak van gemeentelijke betrokkenheid. Echter, het mist specifieke details over hoe deze betrokkenheid vormgegeven zal worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GGD Hollands Noorden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid die zij wenst in de beleidsvorming van de GGD en hoe zij de balans wil vinden tussen GR-taken en aanvullende taken. Ook moet de raad bepalen hoe zij de impact van de Omgevingswet wil adresseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn ook geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze wil afgeven en of er aanvullende opmerkingen of wijzigingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door gemeenten in de beleidsvorming, maar biedt geen concrete stappen of methoden voor hoe deze participatie gerealiseerd zal worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen nieuwe financiële gevolgen zijn, aangezien de kadernota is gebaseerd op bestaand beleid. De financiële meerjarenperspectieven zijn uitgewerkt, maar er worden geen nieuwe keuzes voorgesteld. De indexatie van kosten is afgestemd en akkoord bevonden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2020 GGD Hollands Noorden Gemeenschappelijke Regeling Beleidsvorming Financiële consequenties Omgevingswet Beleidskaders Gemeenten Financieel herstelplanVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Michel Smook - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Michel Smook - KIES Lokaal
Agendapunt 3.8 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD)
Gemeente Bergen kritisch op kadernota RUD NHN: "Meer duidelijkheid nodig"
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens een recent debat haar zorgen geuit over de kadernota 2020 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). De raad benadrukt de noodzaak van meer duidelijkheid over de impact van de Omgevingswet, schaalvergroting en de financiële consequenties van verduurzaming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om een zienswijze in te dienen over de kadernota van de RUD NHN. Deze nota bevat de hoofdlijnen van beleid en financiële kaders voor de komende jaren. De gemeente Bergen, samen met andere gemeenten in Noord-Holland Noord, heeft behoefte aan meer duidelijkheid voordat er afspraken worden gemaakt over de overdracht van taken.
Omgevingswet en schaalvergroting
Een van de belangrijkste punten van zorg is de invoering van de Omgevingswet. "Voordat taken worden overgedragen, moet er een duidelijk overzicht zijn van de inhoud en impact van deze taken op beleids- en financieel niveau," aldus de zienswijze. Daarnaast is er bezorgdheid over de schaalvergroting. Hoewel dit kan bijdragen aan goed beleid, vraagt de raad zich af hoe lokaal beleid en voorkeuren gewaarborgd blijven en welke financiële consequenties een regionale aanpak heeft.
Verduurzaming en financiële zorgen
De verduurzaming en energietransitie zijn eveneens belangrijke thema's. Er is onduidelijkheid over de financiële consequenties van autonome ontwikkeling per gemeente versus uitbesteding aan de RUD NHN. "Meer inzicht is nodig voordat een besluit kan worden genomen," luidt het advies van het college.
Daarnaast wijkt de kadernota op enkele punten af van regionale afspraken, zoals het meerjarenperspectief en de begroting. Er is een tekort van 1,6 miljoen euro voor 2020, waarvan de dekking onduidelijk is.
Debat over trainees en ICT
Tijdens het debat kwamen ook andere onderwerpen aan bod. Kees van Leijen van Gemeentebelangen BES uitte zijn zorgen over de kosten voor het aannemen van 11 trainees door de RUD. "Het verbaast mij dat ze daar 3 ton voor aanvragen," zei Van Leijen. Wethouder Yolan Koster-Dreese legde uit dat de trainees onderdeel zijn van een opleidingsprogramma en dat de kosten gedekt worden door de begroting. "Het is een poging om met een frisse blik naar bestaande werkzaamheden te kijken," aldus Koster-Dreese.
Klaas Valkering van het CDA vroeg naar de voortgang van het masterplan ICT en of de RUD inmiddels voldoet aan de AVG. Koster-Dreese verzekerde dat de RUD AVG-proof is, maar benadrukte dat er nog werk aan de winkel is om de ICT-systemen van de RUD en de deelnemende gemeentes beter op elkaar af te stemmen.
Conclusie
Ondanks de zorgen en vragen die tijdens het debat naar voren kwamen, besloot de raad het voorstel als een A-stuk door te leiden naar de volgende vergadering. "Met deze opmerkingen mag ik u beluisteren dat dit door kan als een A-stuk naar de raad?" concludeerde Roel Oudeboon van KIES Lokaal. De zienswijze zal na besluitvorming per brief aan het dagelijks bestuur van de RUD NHN kenbaar worden gemaakt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). De raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen over de kadernota, die de hoofdlijnen van beleid en financiële kaders bevat. De belangrijkste punten van de zienswijze zijn:
- Omgevingswet: Voordat taken worden overgedragen, moet er een duidelijk overzicht zijn van de inhoud en impact van deze taken op beleids- en financieel niveau.
- Schaalvergroting: Hoewel schaalvergroting kan bijdragen aan goed beleid, moet worden vastgelegd hoe lokaal beleid en voorkeuren worden gewaarborgd en welke financiële consequenties een regionale aanpak heeft.
- Verduurzaming en energietransitie: Er is onduidelijkheid over de financiële consequenties van autonome ontwikkeling per gemeente versus uitbesteding aan de RUD NHN. Meer inzicht is nodig voordat een besluit kan worden genomen.
- Financieel: De kadernota wijkt op enkele punten af van regionale afspraken, zoals het meerjarenperspectief en de begroting. Er is een tekort van 1,6 miljoen euro voor 2020, waarvan de dekking onduidelijk is.
De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en benadrukt de noodzaak van duidelijkheid over de omvang en financiering van gedecentraliseerde taken. Het college adviseert om eerst meer duidelijkheid te verkrijgen voordat afspraken over taakoverdracht worden gemaakt. Na besluitvorming wordt de zienswijze per brief aan het dagelijks bestuur van de RUD NHN kenbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2020 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland noord". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de kadernota 2020 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland noord (RUD NHN). De zienswijze richt zich op vier punten: de Omgevingswet, schaalvergroting en lokaal beleid, verduurzaming en energietransitie, en financiële aspecten. De raad vraagt om duidelijkheid over de impact van de Omgevingswet, waarborging van lokaal beleid bij schaalvergroting, inzicht in financiële consequenties van verduurzaming, en correcties in de financiële meerjarenraming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onduidelijkheden, vooral met betrekking tot de financiële dekking en de precieze impact van de Omgevingswet en verduurzamingstaken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota van de RUD NHN. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de kadernota.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regionale samenwerking versus behoud van lokaal beleid, en over de financiële prioriteiten met betrekking tot de Omgevingswet en verduurzaming.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de financiële dekking en de impact van de voorgestelde maatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze al dan niet goed te keuren en eventueel aan te passen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in het kader van de verduurzaming en energietransitie. Er is echter onduidelijkheid over de financiële consequenties van deze onderwerpen.
Financiële gevolgen:
Er zijn aanzienlijke financiële onzekerheden, vooral met betrekking tot de Omgevingswet en verduurzaming. Het voorstel vraagt om meer inzicht in de financiële consequenties voordat er besluiten worden genomen. Het tekort van 1,6 miljoen euro in de meerjarenraming is niet gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Verduurzaming Energietransitie Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland noord Gemeenschappelijke Regelingen Financiële consequenties Decentralisatie Kadernota 2020 Warmtetransitieplannen ProvinciefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Klaas Valkering - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 3.9 Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland (WNK)
Gemeente Bergen stelt kritische vragen over toekomst WNK Personeelsdiensten
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Bergen haar zorgen geuit over de toekomst van WNK Personeelsdiensten. Het raadsvoorstel vraagt om goedkeuring van vier zienswijzen die de dienstverlening en financiële situatie van WNK moeten verbeteren. De discussie draaide vooral om de herpositionering van WNK en de financiële tekorten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de kadernota 2020 van WNK Personeelsdiensten, uitten verschillende raadsleden hun zorgen over de huidige situatie en de toekomstplannen van de organisatie. Roel Oudeboon van KIES Lokaal opende de discussie met de vraag of het voorstel als een A-stuk naar de raad kon. Froukje Krijtenburg van GroenLinks vroeg zich af waarom WNK geen aansluiting zoekt bij het regionaal platform arbeidsmarktbeleid. "Is het zo dat inderdaad 60% van het gemeentelijke participatiebudget wordt ingezet bij de WNK?" vroeg Krijtenburg zich af.
Peter van Huissteden van de PvdA benadrukte de noodzaak om aan de verplichtingen te voldoen als het gaat om het in dienst nemen van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. "Het klinkt teleurstellend," zei hij over het feit dat WNK geen trajecten heeft gevolgd met cliënten van de gemeente.
Alexandra Otto van D66 sprak haar steun uit voor de zienswijze van het college, maar vroeg zich af of er meer gedaan kan worden aan de doorstroming van mensen vanuit sociale teams naar WNK. "WNK heeft aangegeven dat het proces van doorstroming niet goed loopt," aldus Otto.
Meis de Jongh van Gemeentebelangen BES wees op het financiële tekort van 5,5 ton en vroeg zich af hoe dit opgelost kan worden zonder samenwerking met Halte Werk. "Je hebt 5,5 ton tekort, zij zeggen, we kunnen het oplossen als we samen gaan met Halte Werk," merkte de Jongh op.
Wethouder Yolan Koster-Dreese gaf aan dat er al veel is gedaan om de situatie te verbeteren en dat er pilots worden uitgevoerd om te onderzoeken hoe de structuur van WNK verbeterd kan worden. "Het doel is dat je een structuur moet hebben die in staat is om namens de zeven, zes gemeentes dat perspectief te kunnen bieden aan mensen," aldus de wethouder.
Klaas Valkering van het CDA vroeg zich af hoe de 60% van het participatiebudget inzichtelijk blijft wanneer de uitkering minder zichtbaar wordt. De wethouder kon hierop geen direct antwoord geven, maar beloofde dat deze vraag in een nieuwsbrief zou worden behandeld.
Het debat eindigde met de goedkeuring om het voorstel als een A-stuk naar de raad te sturen, zonder aangekondigde amendementen. De raad blijft echter kritisch en zal de ontwikkelingen rondom WNK Personeelsdiensten nauwlettend volgen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van WNK Personeelsdiensten. De raad wordt gevraagd om vier zienswijzen goed te keuren:
- Er moet een herijking van de visie op de dienstverlening van WNK Personeelsdiensten plaatsvinden voordat de herpositionering wordt doorgevoerd.
- Het dienstverleningsmodel van de BUCH-gemeenten moet als uitgangspunt dienen bij regionale samenwerking in het sociale domein.
- De begroting 2020 moet duidelijk maken hoe het negatieve resultaat van € 550.000 is vastgesteld, en er moet een plan komen voor een sluitende meerjarenbegroting.
- Er moeten duidelijke prestatieafspraken worden gemaakt om grip en regie te behouden over de inzet voor inwoners en de besteding van budgetten.
De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en wordt na goedkeuring per brief aan het dagelijks bestuur van WNK Personeelsdiensten kenbaar gemaakt. Er zijn risico's verbonden aan de herpositionering, omdat het niet zeker is dat deze tot stand komt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2020 WNK Personeelsdiensten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2020 WNK Personeelsdiensten". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om zienswijzen te geven op de kadernota 2020 van WNK Personeelsdiensten. De belangrijkste punten zijn de herijking van de visie op dienstverlening, het gebruik van een integraal dienstverleningsmodel, uitleg over het negatieve bedrijfsresultaat van €550.000, en het maken van SMART-prestatieafspraken om grip en regie te behouden. De zienswijzen worden via een brief aan het dagelijks bestuur van WNK Personeelsdiensten kenbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële dekking van het negatieve bedrijfsresultaat en de specifieke SMART-doelstellingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om zienswijzen te geven op de kadernota, waarmee ze invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van WNK Personeelsdiensten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herpositionering van WNK Personeelsdiensten, de mate van regionale samenwerking, en de voorwaarden voor financiële en prestatieafspraken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel vraagt om SMART-prestatieafspraken, maar het is onduidelijk of deze al zijn geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitleg over het negatieve resultaat kan beter.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde zienswijzen goedkeuren en deze via een brief aan WNK Personeelsdiensten communiceren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere stakeholders in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt een negatief bedrijfsresultaat van €550.000, maar geeft geen gedetailleerde uitleg over hoe dit gedekt wordt of welke maatregelen worden genomen om tot een sluitende begroting te komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WNK Personeelsdiensten Herpositionering Zienswijze Dienstverleningsmodel Begroting 2020 Participatie Gemeenschappelijke Regelingen BUCH-gemeenten Sociale domein PrestatieafsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken