13-06-2019 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2. Zienswijzen indienen over Jaarrekening 2018, Kadernota 2020 bij de algemene besturen van de Gemeenschappelijke Regelingen waaraan Bergen deelneemt:
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2.1 Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH
Gemeente Bergen vraagt om meer grip op Werkorganisatie BUCH
Tijdens een recent debat over de jaarstukken en begroting van de Werkorganisatie BUCH, uitten raadsleden van de gemeente Bergen hun zorgen over de ambities en financiële planning van de organisatie. De raad dringt aan op meer betrokkenheid en transparantie, vooral op het gebied van dienstverlening en ruimtelijke ordening.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen werd het voorstel besproken om een positieve zienswijze af te geven op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de Werkorganisatie BUCH. Hoewel er complimenten werden uitgedeeld voor de verbeterde inzichtelijkheid van de stukken, waren er ook kritische noten te horen.
Wilma Grooteman van het CDA prees de transparantie van de stukken, maar stelde vragen over de hoge overheadkosten en de plannen om inkoop en ICT-taken mogelijk uit te besteden. "Worden wij daar ook nog bij betrokken?" vroeg ze zich af.
Kees van Leijen van de VVD uitte zijn zorgen over de uitvoering van het verbeterplan. "Waarom is dat niet gebeurd, omdat daar eigenlijk wel een planning aan ten grondslag ligt die wij met elkaar besloten hebben?" vroeg hij zich af, met name verwijzend naar de versterking van de Front Office.
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal sloot zich aan bij de zorgen van haar collega's en stelde voor om een auditcommissie in te stellen. "We missen toch een beetje de grip op een aantal punten," zei ze. Ze benadrukte het belang van meer controle en betrokkenheid bij de ambities en doelstellingen van de BUCH.
Wethouder Jan Houtenbos reageerde op de zorgen door te wijzen op de bestaande werkgroep financiën BUCH en de periodieke informatieavonden. "We proberen steeds meer uw inzicht te geven in het reilen en zeilen binnen de werkorganisatie BUCH," aldus Houtenbos. Hij erkende dat de uitvoering van het verbeterplan vertraging had opgelopen, maar benadrukte dat er inmiddels positieve ontwikkelingen zijn, zoals de stabilisatie van het ziekteverzuim.
De discussie over de verlofstuwmeren kwam ook aan bod. Luttik-Swart vroeg of er geld gereserveerd was voor de afbouw van deze verlofuren. Houtenbos antwoordde dat er geen geld voor gereserveerd is en dat, indien nodig, de raad hierover geïnformeerd zal worden.
Het debat eindigde met de vraag of het onderwerp als hamerstuk of bespreekstuk op de agenda van de raadsvergadering van 20 juni zou komen. Hoewel er nog overwegingen waren om een motie in te dienen, werd het voorstel voorlopig als A-stuk genoteerd.
De gemeente Bergen blijft aandringen op meer grip en betrokkenheid bij de Werkorganisatie BUCH, vooral op het gebied van dienstverlening en ruimtelijke ordening. De komende maanden zullen uitwijzen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de zorgen van de raad weg te nemen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de jaarstukken 2018, de aanpassing van de begroting 2019, en de begroting 2020 van de Werkorganisatie BUCH. Het voorgestelde besluit omvat het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarstukken 2018, waarbij een bedrag van €800.000 uit het resultaat van 2018 beschikbaar wordt gesteld voor 2019, en op de begroting 2020. De raad maakt zich zorgen over de ambities op het gebied van Ruimtelijke Ordening en Wonen en vraagt het BUCH-bestuur om voorstellen om deze zorgen weg te nemen. Er is ook aandacht gevraagd voor de verlofstuwmeren die nog niet zijn weggewerkt, wat druk legt op de formatie en middelen. De zienswijze wordt per brief aan het BUCH-bestuur kenbaar gemaakt. Het college heeft de overwegingen opgenomen in de toelichting op het advies. Er zijn risico's verbonden aan het uitbetalen van bovenwettelijke verlofsaldi, die bij de fusie zijn overgegaan zonder dat hiervoor middelen zijn overgekomen. De uitvoering en planning omvatten het informeren van het BUCH-bestuur over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op jaarstukken 2018, aanpassing begroting 2019 en begroting 2020 Werkorganisatie BUCH." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze te geven op de jaarstukken van 2018, de aangepaste begroting van 2019, en de begroting van 2020 van de Werkorganisatie BUCH. Het voorstel benadrukt zorgen over de ambities op het gebied van Ruimtelijke Ordening en Wonen en vraagt om aandacht voor verlofstuwmeren die druk leggen op de organisatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie en de redenen voor de voorgestelde zienswijzen. Echter, meer informatie over de specifieke maatregelen om de zorgen over Ruimtelijke Ordening en Wonen weg te nemen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de jaarstukken en begrotingen van de Werkorganisatie BUCH. De raad kan een andere zienswijze vaststellen dan wat door het college wordt voorgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde positieve zienswijzen willen ondersteunen, ondanks de zorgen over Ruimtelijke Ordening en Wonen. Ze moeten ook overwegen hoe ze willen omgaan met de verlofstuwmeren.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke acties of tijdlijnen om de zorgen over Ruimtelijke Ordening en Wonen aan te pakken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van de verlofstuwmeren is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde positieve zienswijzen willen afgeven en of ze aanvullende voorwaarden of verzoeken willen opnemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden hun zienswijzen konden afstemmen. Er is echter weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt kort genoemd in verband met voorstellen voor het verduurzamen van het wagenpark, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, waaronder een herverdeling van €800.000 voor 2019 en stijgende kosten in de komende jaren. De dekking lijkt te komen uit de terugbetaling van niet-uitgegeven budgetten en de herverdeling van middelen binnen de BUCH-organisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Zienswijze Jaarstukken 2018 Begroting 2019 Begroting 2020 Verlofstuwmeren Ruimtelijke Ordening Wonen Gemeenschappelijke Regeling Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Kees van Leijen - VVD
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Kees van Leijen - VVD
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Agendapunt 2.2 Gemeenschappelijke regeling GGD
Gemeente Bergen steunt GGD Hollands Noorden met positieve zienswijze
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de GGD Hollands Noorden. Hoewel er enkele kritische noten werden gekraakt, was de algemene stemming positief over de vooruitgang die de GGD boekt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een positieve zienswijze af te geven op de stukken van de GGD Hollands Noorden besproken. De gemeente Bergen draagt in 2020 € 979.000 bij aan de GGD, wat binnen de gemeentelijke begroting past. De financiële situatie van de GGD is verbeterd, met een positief resultaat in 2018 en een verwachte positieve uitkomst voor 2020.
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal uitte haar zorgen over de meetbaarheid van de resultaten: "Het is kennelijk heel moeilijk om dingen SMART te krijgen. Misschien kan de wethouder daar iets over zeggen." Wethouder Yolan Koster-Dreese reageerde hierop door te benadrukken dat meten niet altijd weten is: "Wat je meet zegt niet altijd alles over wat je wilt weten."
Kees van Leijen van de VVD vroeg zich af of een negatieve zienswijze niet meer kracht zou geven aan de wens om betere monitorinformatie te krijgen. "Zonder de juiste informatie kunnen we niet goed bijsturen," aldus Van Leijen. Echter, na de uitleg van de wethouder, was hij tevreden met het antwoord en zag hij af van een negatieve zienswijze.
Wilma Grooteman van het CDA sprak haar vertrouwen uit in de GGD: "Als we kijken waar de GGD vandaan komt, dan is er nu toch een positieve ontwikkeling. Complimenten voor de GGD en de zienswijze van het college."
Ook Hannie van Schutterhoef van GroenLinks sloot zich hierbij aan: "We zijn blij met de voorstellen en de inhoudelijke beoordelingen. De prioriteit ligt nu op de basis en dat is belangrijk."
De wethouder benadrukte dat een negatieve zienswijze niet het juiste signaal zou zijn: "Als je ziet dat een organisatie succesvol is in het verbeteren van zijn performance, dan moet je zeggen: ga zo door."
Uiteindelijk stemde de raad in met de positieve zienswijze, waarbij de wens werd uitgesproken dat de GGD in de toekomst nog meer inzicht biedt in de behaalde resultaten en maatschappelijke effecten. De zienswijze zal nu worden gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de GGD Hollands Noorden (GGD HN). De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven, met enkele aanvullende verzoeken voor toekomstige verantwoordingen. Deze verzoeken omvatten onder andere het duidelijker rapporteren van behaalde resultaten en maatschappelijke effecten, en het toevoegen van een bijlage met extra taken per gemeente vanaf de jaarstukken 2020. De financiële situatie van de GGD is verbeterd, met een positief resultaat in 2018 en een verwachte positieve uitkomst voor 2020. De begroting 2020 sluit aan bij eerdere zienswijzen en richt zich op het op orde brengen van de basis. De gemeente Bergen draagt in 2020 € 979.000 bij aan de GGD, wat binnen de gemeentelijke begroting past. Na besluitvorming wordt de zienswijze aan het dagelijks bestuur van de GGD HN gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Zienswijze op jaarstukken 2018 en begroting 2020 GGD HN". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze te geven op de jaarstukken van 2018 en de begroting van 2020 van de GGD Hollands Noorden (GGD HN). Er worden aanvullende verzoeken gedaan voor toekomstige verantwoordingen, zoals het duidelijker rapporteren van behaalde resultaten en maatschappelijke effecten, en het specificeren van extra taken per gemeente met bijbehorende kosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele verzoeken voor aanvullende informatie en verbeteringen in toekomstige rapportages, wat suggereert dat er ruimte is voor verbetering in de huidige documentatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de jaarstukken en de begroting van de GGD HN. De raad kan de voorgestelde zienswijze van het college volgen of een alternatieve zienswijze vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijze van het college ondersteunt of dat zij een andere zienswijze wil vaststellen. Dit omvat keuzes over de mate van transparantie en verantwoording die zij van de GGD HN verwachten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat specifieke, meetbare en tijdgebonden verzoeken voor toekomstige rapportages, zoals het toevoegen van bijlagen met specifieke informatie per gemeente. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze met aanvullende verzoeken goedkeurt en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van de GGD HN kenbaar maakt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden in gesprek konden gaan met vertegenwoordigers van gemeenschappelijke regelingen, wat enige mate van participatie en afstemming tussen gemeenten impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De jaarstukken van 2018 hebben geen directe financiële consequenties voor de gemeenten. De programmabegroting 2020 bevat bijdragen van de gemeente Bergen aan de GGD, die binnen de gemeentelijke begroting passen. Er is een positief financieel perspectief voor 2020 en de jaren daarna, met een verwachte groei van de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Jaarstukken 2018 Begroting 2020 GGD HN Gezondheidsonderzoeken Veilig Thuis Financiële verantwoording Weerstandsvermogen Programmabegroting Gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Kees van Leijen - VVD
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Hannie van Schutterhoef - GroenLinks
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Kees van Leijen - VVD
Onbekende spreker
Johanne Hendriks - PvdA
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Hannie van Schutterhoef - GroenLinks
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Johanne Hendriks - PvdA
Agendapunt 2.3 Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord: Positieve Zienswijze op Begroting en Oprichting Brandweerschool
De gemeenteraad van Bergen heeft een positieve zienswijze gegeven op de begroting 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en de oprichting van de Brandweerschool Noord-Holland. De financiële bijdrage van de gemeente stijgt met bijna €65.000, maar blijft binnen de beschikbare middelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de jaarstukken 2018 vast te stellen en het positieve resultaat van de ambulancezorg te verrekenen met een openstaand tekort uit 2016, zonder veel discussie aangenomen. Daarnaast werd voorgesteld om het positieve resultaat van andere programma's te bestemmen voor automatisering, de algemene reserve en een netwerkreserve.
De oprichting van de Brandweerschool Noord-Holland was een belangrijk onderwerp van debat. Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal stelde een technische vraag over de wachttijden voor brandweeropleidingen. "In het verleden moesten mensen die zich hadden opgegeven heel lang wachten. Heeft dit initiatief daar invloed op?" vroeg ze zich af.
Erik Groot, adviseur openbaar horen en veiligheid, verduidelijkte dat de wachttijden niet direct samenhangen met de oprichting van de brandweerschool. "De opleidingen worden nu verzorgd door de veiligheidsregio elk voor zich. De verwachting is dat door de gezamenlijke organisatie van brandweeropleidingen de wachttijden juist zullen afnemen," legde hij uit.
De raad gaf een positieve zienswijze op de begroting 2020, met de nadruk op beheer en uitvoering van basisvoorzieningen. Ook de oprichting van de Brandweerschool kreeg groen licht, hoewel er een negatieve zienswijze was op het benoemen van niet-leden als bestuurders. De school moet kostenneutraal zijn en bijdragen aan efficiëntere opleidingen.
Met de goedkeuring van deze voorstellen zet de gemeente Bergen een stap richting een efficiëntere en beter georganiseerde veiligheidsregio, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de brandweeropleidingen en het optimaliseren van de beschikbare middelen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt drie hoofdonderwerpen: de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, en de oprichting van de Brandweerschool Noord-Holland. Het voorstel is om de jaarstukken 2018 vast te stellen en het positieve resultaat van de ambulancezorg te verrekenen met een openstaand tekort uit 2016. Daarnaast wordt voorgesteld om het positieve resultaat van andere programma's te bestemmen voor automatisering, de algemene reserve en een netwerkreserve. Voor de begroting 2020 wordt een positieve zienswijze voorgesteld, waarbij de focus ligt op beheer en uitvoering van basisvoorzieningen. Ten aanzien van de oprichting van de Brandweerschool wordt een positieve zienswijze voorgesteld, met aandacht voor de benoeming van bestuurders en een evaluatie na drie jaar. Er is echter een negatieve zienswijze op het benoemen van niet-leden als bestuurders. De financiële bijdrage van de gemeente Bergen aan de veiligheidsregio stijgt met bijna €65.000, passend binnen de beschikbare middelen. De oprichting van de Brandweerschool moet kostenneutraal zijn en bijdragen aan efficiëntere opleidingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijzen Jaarstukken 2018 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, Begroting 2020 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en oprichting Brandweerschool Noord-Holland.
- Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, evenals de oprichting van de Brandweerschool Noord-Holland. Het bevat financiële beslissingen over de verdeling van positieve resultaten en de oprichting van een coöperatie voor brandweeronderwijs. De raad wordt gevraagd om zienswijzen te geven, waaronder een negatieve zienswijze over de mogelijkheid om niet-leden als bestuurders te benoemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten, zoals financiële resultaten, governance en samenwerking. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet zienswijzen geven over de jaarstukken, begroting en de oprichting van de Brandweerschool. Dit omvat het goedkeuren van financiële beslissingen en het beoordelen van governance-structuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van financiële overschotten, de governance-structuur van de Brandweerschool en de samenwerking binnen de veiligheidsregio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële beslissingen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de negatieve zienswijze over niet-leden als bestuurders kan tot discussie leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijzen goed te keuren en deze aan het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio kenbaar te maken.
Participatie:
Er is sprake van regionale samenwerking en afstemming met andere gemeenten, maar specifieke participatie van burgers wordt niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de stijging van de gemeentelijke bijdrage en de bestemming van overschotten. De oprichting van de Brandweerschool moet binnen de bestaande begroting passen, zonder extra kosten te veroorzaken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Brandweerschool Noord-Holland Jaarstukken 2018 Begroting 2020 Zienswijze Automatisering en informatiebeveiliging Netwerk gemeenten en ketenpartners Coöperatie Algemene reserve BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Ambtelijke ondersteuning RZ
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Agendapunt 2.4 Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst NHN
Gemeente Bergen geeft groen licht voor jaarstukken Omgevingsdienst
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de jaarstukken 2018 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord. Voor de begroting van 2020 worden nieuwe afspraken voorgesteld om de impact van de Omgevingswet op te vangen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de Omgevingsdienst Noord-Holland noord. De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven voor de jaarstukken 2018. Voor de begroting 2020 worden twee zienswijzen voorgesteld: ten eerste, het ontwikkelen van nieuwe dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) en mogelijk een service level agreement (SLA) en dossier afspraken en procedures (DAP) vanwege de impact van de stelselwijziging door de Omgevingswet. Ten tweede, het onderzoeken van mogelijkheden om binnen de huidige capaciteit slimmer om te gaan met de toename van taken. De begroting 2020 wordt gezien als een overgangsjaar, waarbij de stelselwijziging en decentralisatie van taken in 2021 grote impact zullen hebben. Er zijn risico's verbonden aan de toename van taken, zoals capaciteitsproblemen en een tekort aan weerstandvermogen. De jaarrekening 2018 sluit met een positief resultaat, waarvan een deel wordt gereserveerd en een deel wordt gerestitueerd aan de deelnemers. De gemeente Bergen ontvangt € 5.310. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Zienswijze op jaarstukken 2018 en begroting 2020 van de Omgevingsdienst Noord-Holland noord". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze te geven op de jaarstukken van 2018 en om specifieke zienswijzen te formuleren voor de begroting van 2020. Deze zienswijzen betreffen de noodzaak voor nieuwe dienstverleningsovereenkomsten in het licht van de stelselwijziging door de Omgevingswet en het onderzoeken van mogelijkheden om de toename van taken binnen de huidige capaciteit op te vangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de context en de noodzaak van de zienswijzen. Echter, er is ruimte voor verbetering in de specificatie van de financiële gevolgen en de dekking daarvan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om zienswijzen te formuleren en vast te stellen. Het is aan de raad om de voorgestelde zienswijzen te evalueren en eventueel aan te passen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en de richting van de samenwerking met de Omgevingsdienst, vooral in het licht van de Omgevingswet en energietransitie. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van taken en de financiële implicaties daarvan.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn niet specifiek en meetbaar genoeg, vooral wat betreft de financiële implicaties en de capaciteitsuitbreiding. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare resultaten opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen accepteert en of er aanpassingen nodig zijn. Dit omvat het goedkeuren van de jaarstukken 2018 en het formuleren van zienswijzen voor de begroting 2020.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest, wat enige mate van participatie en afstemming tussen de gemeenteraden impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van de energietransitie en de Omgevingswet. Het voorstel erkent de noodzaak om verduurzamingstaken te integreren.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedeeltelijk besproken, zoals het positieve resultaat van de jaarrekening 2018 en de restitutie aan deelnemers. Echter, de dekking van toekomstige kosten, vooral in het licht van de stelselwijziging, is niet volledig uitgewerkt. De meerjarenraming toont een daling in resultaten, maar er is geen gedetailleerde financiële strategie gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland noord Zienswijze Stelselwijziging Decentralisatie Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) Service Level Agreement (SLA) Dossier afspraken en procedures (DAP) Verduurzaming Energietransitie Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Agendapunt 2.5 Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Gemeente Bergen Steunt Regionaal Historisch Centrum Alkmaar met Positieve Zienswijze
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een positieve zienswijze op de financiële jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Het voorstel omvat onder meer de oprichting van een bestemmingsreserve om financiële tekorten op te vangen na het vertrek van een grote huurder.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de financiële jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven en af te wijken van artikel 27 van de GR RHCA om een bestemmingsreserve voor exploitatie van aanvullende diensten in te stellen. Dit is nodig vanwege het vertrek van een grote huurder, wat leidt tot inkomstenderving. De bestemmingsreserve moet eventuele tekorten tot 2022 opvangen, waarna lagere afschrijvingslasten vanaf 2023 de tekorten kunnen compenseren. De gemeente complimenteert het RHCA met de prestaties in 2018, waaronder de oprichting van een E-depot. De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in de regio en er is consensus over het beleid van de GR. Het voorstel bevat ook een indexering van de gemeentelijke bijdrage en benadrukt het belang van regionale samenwerking. Na goedkeuring wordt het bestuur van de GR RHCA geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op financiële jaarstukken 2018 en begroting 2020 GR Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze af te geven op de jaarstukken van 2018 en de begroting van 2020 van het RHCA. Daarnaast wordt voorgesteld om af te wijken van artikel 27 van de GR RHCA om een bestemmingsreserve voor aanvullende diensten in te stellen. Deze zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van de GR RHCA kenbaar gemaakt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de financiële situatie, de noodzaak van een bestemmingsreserve, en de gevolgen van het vertrek van een grote huurder. Er zijn echter enkele technische details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de exacte impact van de bestemmingsreserve op de lange termijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de jaarstukken en de begroting. Het staat de raad vrij om een andere zienswijze vast te stellen dan wat door het college wordt voorgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het instellen van een bestemmingsreserve, wat afwijkt van de standaardprocedure. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om het beheer van publieke middelen en de prioritering van financiële reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke KPI's of benchmarks opgenomen om het succes van de voorgestelde maatregelen te evalueren. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de lange termijn effecten van de bestemmingsreserve zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze een positieve zienswijze afgeven en akkoord gaan met het afwijken van artikel 27 van de GR RHCA voor het instellen van de bestemmingsreserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar vertegenwoordigers van de gemeenschappelijke regelingen aanwezig waren. Dit biedt enige mate van participatie en afstemming tussen de betrokken partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, met name door het instellen van een bestemmingsreserve om toekomstige tekorten op te vangen. Er is een indexatie van de gemeentelijke bijdrage voorzien, maar de dekking van de bestemmingsreserve en de impact op de lange termijn zijn niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Zienswijze Bestemmingsreserve Jaarstukken 2018 Begroting 2020 Gemeenschappelijke Regeling E-depot Huurinkomstenderving Algemene reserve MeerjarenramingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2.6 Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland
Gemeente Bergen overweegt toekomst WNK Personeelsdiensten: "Er moet iets gebeuren"
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Bergen werd het voorstel besproken om een positieve zienswijze af te geven op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van WNK Personeelsdiensten. De discussie draaide vooral om de noodzaak van een herijking van de visie op de dienstverlening en mogelijke samenwerking met Halte Werk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat vroeg Alexandra Otto van D66 om verduidelijking over de mogelijke integratie van WNK Personeelsdiensten met Halte Werk. "Ik zou toch aan de voorzitter willen vragen of het mogelijk is dat de voorzitter nog wat meer mondeling toelicht rondom het positieve advies om te integreren met Halte Werk?" vroeg Otto. Ze verwees naar eerdere discussies en onduidelijkheden over dit onderwerp.
Wethouder Yolan Koster-Dreese reageerde hierop door te benadrukken dat er momenteel geen sprake is van een directe fusie tussen WNK en Halte Werk. "Wat wel het geval is, is dat momenteel in een drietal pilots wordt verkend hoe de dienstverlening op het gebied van de Participatiewet verbeterd kan worden," legde Koster-Dreese uit. Deze pilots worden uitgevoerd door zeven gemeentes onder leiding van de directeur van WNK, Willem van Eijk. De resultaten van deze pilots zullen bepalen welke stappen er in de toekomst genomen moeten worden.
Koster-Dreese benadrukte dat de huidige uitvoering van de Participatiewet niet optimaal is en dat er veranderingen nodig zijn. "We constateren dat er heel veel mensen heel hard bezig zijn bij de uitvoering van de Participatiewet en dat we tegelijkertijd constateren dat dat niet optimaal is," aldus de wethouder. Ze gaf aan dat de uitkomsten van de pilots mogelijk zullen leiden tot voorstellen die efficiënter werken met minder mensen mogelijk maken.
Hoewel er nog geen concrete beslissingen zijn genomen over de toekomst van WNK en Halte Werk, is het duidelijk dat de betrokken gemeentes openstaan voor veranderingen. "Er moet iets gebeuren," concludeerde Koster-Dreese, zonder vooruit te lopen op specifieke organisatorische veranderingen.
Het debat eindigde zonder verdere vragen of opmerkingen, en het voorstel werd vastgesteld als een A-stuk, waarmee de raad instemt met de positieve zienswijze op de jaarstukken en begroting van WNK Personeelsdiensten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van WNK Personeelsdiensten. De gemeente Bergen, samen met andere regiogemeenten, heeft de mogelijkheid om een zienswijze te geven op de financiële en beleidsmatige uitgangspunten van WNK. De zienswijzen benadrukken onder andere de noodzaak van een herijking van de visie op de dienstverlening van WNK en een mogelijke samenwerking met Halte Werk. De begroting 2020 laat een structureel tekort van € 550.000 zien, veroorzaakt door bezuinigingen op het uitvoeringsbudget WSW. Er zijn plannen voor regionale samenwerking en pilots om de dienstverlening te verbeteren. De jaarrekening 2018 sluit met een positief saldo van € 71.000, mede dankzij de vrijval van een voorziening. Het college stelt voor om de positieve zienswijze aan het dagelijks bestuur van WNK kenbaar te maken. Risico's en financiële bijdragen van de deelnemende gemeenten worden besproken, evenals de noodzaak voor een sluitende meerjarenbegroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op jaarstukken 2018 en begroting 2020 WNK Personeelsdiensten". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze te geven op de jaarstukken van 2018 en de begroting van 2020 van WNK Personeelsdiensten. Dit is onderdeel van de wettelijke verplichting onder de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019 (FUGR). De zienswijzeprocedure biedt de raad de mogelijkheid om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van regionale samenwerking en herpositionering van WNK Personeelsdiensten om de effectiviteit van de Participatiewet en de Wet Sociale Werkvoorzieningen te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar relevante wetgeving en regionale afspraken. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de context en de noodzaak van de zienswijze.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze te geven op de jaarstukken en begroting van WNK Personeelsdiensten. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële koers van de organisatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze. Dit omvat keuzes over regionale samenwerking, herpositionering van WNK Personeelsdiensten, en het omgaan met financiële tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van een budget-neutrale uitvoering wordt in twijfel getrokken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de jaarstukken 2018 en begroting 2020 van WNK Personeelsdiensten goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest, waar raadsleden hun zienswijzen konden afstemmen. Dit wijst op enige mate van participatie en samenspel tussen de betrokken gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een structureel tekort van €550.000 in de begroting 2020, waarvoor een bijdrage van de gemeenten, waaronder €38.824 van Bergen, noodzakelijk is. Het voorstel geeft aan dat de risico's in het weerstandsvermogen van de gemeenten worden opgenomen. De jaarrekening 2018 sluit met een positief saldo van €71.000, mede door de vrijval van een voorziening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WNK Personeelsdiensten Zienswijze Begroting 2020 Jaarstukken 2018 Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Participatiewet Wet Sociale Werkvoorzieningen (WSW) Regionale samenwerking BUCH gemeenten Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR)Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Agendapunt 2.7 Gemeenschappelijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie
Gemeenteraad Bergen Steunt Begroting Vuilverbrandingsinstallatie
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een positieve zienswijze op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de Vuilverbrandingsinstallatie (VVI) Alkmaar e.o. De financiële documenten werden zonder verdere discussie goedgekeurd, wat het vertrouwen in de financiële gezondheid van de VVI onderstreept.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de VVI Alkmaar e.o. De accountant heeft een positieve controleverklaring afgegeven, wat betekent dat de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de financiële situatie van de VVI. De begroting voor 2020 is sluitend en er zijn geen vragen of onduidelijkheden over de financiële verplichtingen en resultaten. De VVI vervult geen wettelijke taken, maar behartigt de belangen van afvalverwerking voor de deelnemende gemeenten. De risico's en het weerstandsvermogen zijn in lijn met de omvang van de regeling en geven geen aanleiding tot vragen. De raad wordt voorgesteld om een positieve zienswijze af te geven op zowel de jaarstukken 2018 als de begroting 2020. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van VVI geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze op jaarstukken 2018 en begroting 2020 VVI Alkmaar e.o." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de jaarstukken van 2018 en de begroting van 2020 van de VVI Alkmaar e.o. De VVI houdt zich bezig met de verwerking van afvalstoffen van deelnemende gemeenten. De accountant heeft een positieve controleverklaring afgegeven, en de begroting voor 2020 is sluitend. De raad wordt gevraagd deze zienswijze via een brief aan het dagelijks bestuur van de VVI kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de financiële en inhoudelijke aspecten van de jaarstukken en de begroting. De risico’s en financiële kengetallen worden duidelijk besproken.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de jaarstukken en de begroting van de VVI. Het staat de raad vrij om een andere zienswijze vast te stellen dan wat door het college wordt voorgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde positieve zienswijze. Dit houdt in dat de raad vertrouwen heeft in de financiële en beleidsmatige koers van de VVI.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de jaarstukken 2018 en de begroting 2020 van de VVI.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden hun zienswijzen konden afstemmen met andere raden in de regio Alkmaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien de VVI zich bezighoudt met afvalverwerking, wat een impact heeft op milieubeheer en recycling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de begroting sluitend is en er geen indexatie van de gemeentelijke bijdrage voor 2020 is. De kosten voor secretariaat en administratie worden naar rato van het afvaltonnage aan de deelnemende gemeenten doorberekend. De financiële risico’s zijn beperkt en worden goed gemonitord.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Jaarstukken 2018 Begroting 2020 VVI Alkmaar Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Accountant Huisvuilcentrale (HVC) Afvalverwerking Gemeenschappelijke regelingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2.8 Gemeenschappelijke regeling Cocensus
Gemeente Bergen Steunt Begroting Cocensus: "Een Positieve Zienswijze"
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de jaarstukken 2018 en de ontwerpbegroting 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Ondanks enkele risico's, zoals de wijziging van de WOZ-waardering en nieuwe huisvesting, ziet de raad voldoende vertrouwen in de financiële plannen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeenteraad van Bergen op de jaarstukken 2018 en de ontwerpbegroting 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De raad wordt voorgesteld om een positieve zienswijze af te geven voor beide documenten en deze via een brief aan het bestuur van GR Cocensus kenbaar te maken. De jaarstukken 2018 tonen een positief resultaat van €5.358, dat wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De begroting 2020 is sluitend en houdt rekening met een loonkostenstijging van 3,4% en een materiële kostenstijging van 2,1%. Er zijn geen aanpassingen gedaan naar aanleiding van eerdere zienswijzen op de Kadernota 2020-2024. De GR Cocensus heeft geen eigen weerstandsvermogen; deelnemende gemeenten staan garant voor eventuele tekorten. Er zijn risico's verbonden aan de wijziging van de WOZ-waardering en de nieuwe huisvesting van Cocensus. De bijdrage van de gemeente Bergen aan Cocensus stijgt in 2020 met 2,92% naar €796.600. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van Cocensus geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze op de jaarstukken 2018 en de ontwerpbegroting 2020 van de GR Cocensus
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op de jaarstukken 2018 en de ontwerpbegroting 2020 van de GR Cocensus." Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op zowel de jaarstukken 2018 als de ontwerpbegroting 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De zienswijze moet worden gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van GR Cocensus. Het voorstel benadrukt de financiële en beleidsmatige aspecten van de stukken en de rol van de raad in het sturen op deze aspecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de jaarstukken en begroting, inclusief financiële verantwoording en beleidsmatige context. Echter, er ontbreekt enige diepgang in de analyse van de gevolgen van de toetreding van nieuwe gemeenten en de toekomstige huisvestingskosten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de jaarstukken en de begroting. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR Cocensus.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze en of er aanvullende opmerkingen of voorwaarden moeten worden toegevoegd. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de financiële risico's en de toetreding van nieuwe gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen concrete doelen of meetbare resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de financiële impact van toekomstige ontwikkelingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze afgeven en of er aanvullende verzoeken of voorwaarden moeten worden toegevoegd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat kan worden gezien als een gemiste kans voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de bijdrage aan Cocensus met 2,92% voor 2020. Er zijn risico's verbonden aan toekomstige huisvestingskosten en de wijziging in WOZ-waardering, maar deze zijn nog niet volledig gekwantificeerd in het meerjarenperspectief. De dekking van deze kosten is niet volledig uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR Cocensus Zienswijze Jaarstukken 2018 Ontwerpbegroting 2020 Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019 (FUGR) Algemeen Bestuur (AB) Dagelijks Bestuur (DB) Weerstandsvermogen MeerjarenperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 2.9 Gemeenschappelijke regeling Geestmerambacht
Gemeente Bergen: Geen Risico's bij Uittreding uit Recreatieschap Geestmerambacht
De gemeenteraad van Bergen heeft een debat gevoerd over de zienswijze op de jaarrekening 2018, de begrotingswijziging 2019 en de programmabegroting 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht. Hoewel de raad positief staat tegenover de jaarrekening en begrotingswijziging, is er kritiek op de programmabegroting 2020 vanwege een onjuiste verdeelsleutel voor risicoverrekening.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om een negatieve zienswijze af te geven voor de programmabegroting 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht. De gemeente Bergen wordt onterecht meegerekend in de verdeelsleutel voor risicoverrekening, wat niet conform de Gemeenschappelijke Regeling is. Daarnaast voldoet de begroting nog niet aan het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Wilma Grooteman van het CDA vroeg zich af of er juridische risico's zijn verbonden aan de uittreding uit het recreatieschap. "Wat ik niet helemaal snap, is waarom wij uittraden per 1-1-2022 en nu al niet meer deelnemen of per 1-1-2020," zei Grooteman. Ze vroeg om verduidelijking over de juridische risico's tijdens de periode dat Bergen officieel nog lid is.
Wethouder Erik Bekkering verwees naar de voorwaarden voor uittreding zoals beschreven in de Gemeenschappelijke Regeling. "Ik hoop dat daarmee die vraag verduidelijkt is dat de eerstkomende termijn dat dat kan ook volgend jaar kan zijn," aldus Bekkering.
Saskia Engelhard, beleidsadviseur recreatie en toerisme, benadrukte dat de gemeente Bergen weinig risico's loopt. "Op dit moment lopen we, zoals de huidige GR de afspraken zijn, weinig risico's als gemeente Bergen, omdat met name de risico's, de financiële risico's, bij de andere gemeente zitten," legde Engelhard uit.
Hans Haring van Gemeentebelangen BES stelde de raad gerust: "Er is gewoon helemaal geen risico. We zitten gewoon helemaal aan de veilige kant." Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal reageerde met een knipoog: "Nou, dan stellen we op dit moment meneer Haring verantwoordelijk voor de risico's en ik hoop dat u een buffertje heeft, meneer Haring, voor mocht het fout gaan."
Het debat werd afgesloten met de conclusie dat de gemeente Bergen geen financieel risico loopt bij de uittreding uit het Recreatieschap Geestmerambacht. De raad besloot het voorstel als een A-stuk vast te stellen, waarmee het dagelijks bestuur van het recreatieschap geïnformeerd zal worden over de zienswijze van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de jaarrekening 2018, de begrotingswijziging 2019 en de programmabegroting 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht. De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven voor de jaarrekening 2018 en de begrotingswijziging 2019, maar een negatieve zienswijze voor de programmabegroting 2020. Dit komt doordat de verdeelsleutel voor risicoverrekening niet conform de Gemeenschappelijke Regeling is, waarbij Bergen onterecht wordt meegerekend. Daarnaast voldoet de begroting 2020 nog niet aan het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Er wordt gewerkt aan een financiële transitie om toekomstige begrotingen beter te laten aansluiten op de BBV en beheerplannen. De gemeente Bergen loopt geen financieel risico, aangezien andere gemeenten verantwoordelijk zijn voor eventuele tekorten. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van het Recreatieschap geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze jaarrekening 2018, begrotingswijziging 2019 en begroting 2020 Recreatieschap Geestmerambacht.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van zienswijzen op de jaarrekening 2018, de begrotingswijziging 2019 en de programmabegroting 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht. De raad wordt gevraagd een positieve zienswijze te geven op de jaarrekening 2018 en de begrotingswijziging 2019, maar een negatieve zienswijze op de programmabegroting 2020 vanwege een onjuiste verdeelsleutel voor risicoverrekening en het niet voldoen aan het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). De raad wordt verzocht om aanpassingen te eisen conform de Gemeenschappelijke Regeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de redenen voor de voorgestelde zienswijzen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de specifieke tekortkomingen ten opzichte van de BBV.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om zienswijzen af te geven op de jaarstukken en begrotingen van gemeenschappelijke regelingen. De raad kan een andere zienswijze vaststellen dan voorgesteld door het college.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijzen volgt of een andere koers kiest. Dit omvat het al dan niet accepteren van de huidige verdeelsleutel en het eisen van aanpassingen aan de begroting om te voldoen aan de BBV.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke maatregelen en deadlines voor het oplossen van de geconstateerde problemen. Er is een inconsistente toepassing van de verdeelsleutel voor risicoverrekening.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen accepteert en deze vaststelt, of dat zij een alternatieve zienswijze wil formuleren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar er is wel regionale afstemming met andere gemeenten binnen de Regio Alkmaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente Bergen, aangezien de risico's en tekorten door andere gemeenten worden gedragen. De jaarlijkse participantenbijdrage is al opgenomen in de meerjarenbegroting van de gemeente. Het voorstel geeft geen gedetailleerde dekking voor eventuele extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Geestmerambacht Zienswijze Begroting 2020 Jaarrekening 2018 Begrotingswijziging 2019 Gemeenschappelijke Regeling Financiële transitie Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) Verdeelsleutel Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Erik Bekkering - Wethouder
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Ambtelijke ondersteuning RZ
Onbekende spreker
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Hans Haring - Gemeentebelangen BES
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Erik Bekkering - Wethouder
Ambtelijke ondersteuning RZ
Agendapunt 3. Voorstel betreft uittreden deelname gemeenschappelijke regeling gemeente Bergen bij recreatieschap Geestmerambacht
Bergen Stapt Uit Recreatieschap: Gemeente Blijft Wel Financieel Steunen
De gemeente Bergen heeft besloten om per 1 januari 2022 uit de Gemeenschappelijke Regeling van het Recreatieschap Geestmerambacht te treden. Ondanks de minimale bestuurlijke betrokkenheid blijft Bergen het recreatieschap financieel ondersteunen met een jaarlijkse bijdrage van € 7.500 tot en met 2030.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het besluit van de gemeente Bergen om per 1 januari 2022 uit te treden uit de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van het Recreatieschap Geestmerambacht. Ondanks de meerwaarde van de recreatiegebieden Geestmerambacht en Park van Luna voor de gemeente, is de bestuurlijke betrokkenheid van Bergen minimaal en kost deelname veel ambtelijke capaciteit. Het voorstel is om uit te treden uit de GR, maar het recreatieschap financieel te blijven steunen met een jaarlijkse bijdrage van € 7.500 tot en met 2030, tenzij het recreatieschap eerder wordt opgeheven. Vanaf 2020 zal Bergen niet meer deelnemen aan vergaderingen en besluitvorming. In 2029 wordt geëvalueerd of de bijdrage na 2030 wordt voortgezet. Het besluit wordt formeel gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van het Recreatieschap Geestmerambacht.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Deelname gemeente Bergen aan Recreatieschap Geestmerambacht
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Deelname gemeente Bergen aan Recreatieschap Geestmerambacht". Het raadsvoorstel stelt voor dat de gemeente Bergen per 1 januari 2022 uittreedt uit de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van het Recreatieschap Geestmerambacht, maar tot en met 2030 een jaarlijkse financiële bijdrage van € 7.500 blijft leveren. Dit besluit is ingegeven door de minimale bestuurlijke betrokkenheid van Bergen en de wens om bestuurlijke druk en ambtelijke inzet te verminderen. De raad moet in 2029 beslissen over verdere financiële bijdragen na 2030.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de redenen voor uittreding, en de financiële implicaties. Er is echter weinig detail over de lange termijn gevolgen voor de recreatiegebieden en de impact op de gemeenschap.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen of de gemeente Bergen uit de GR treedt en de voorgestelde financiële bijdrage tot 2030 goedkeuren. De raad moet ook in 2029 heroverwegen of de bijdrage na 2030 wordt voortgezet.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het uittreden uit de GR met een financiële bijdrage, het betalen van een afkoopsom, of het continueren van de huidige situatie. De keuze heeft implicaties voor de bestuurlijke betrokkenheid en financiële verplichtingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria voor de bijdrage na 2030. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn impact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de gemeente Bergen uit de GR treedt en de financiële bijdrage tot 2030 goedkeurt.
Participatie:
Er is weinig informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. De communicatie lijkt voornamelijk intern gericht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op bestuurlijke en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van € 7.500 per jaar wordt voorgesteld, wat in lijn is met de huidige bijdrage, maar geïndexeerd zal worden. Er zijn geen extra financiële risico's voor Bergen, aangezien andere gemeenten verantwoordelijk zijn voor eventuele tekorten. De bijdrage is opgenomen in de meerjarenbegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Recreatieschap Geestmerambacht Uittreding Financiële bijdrage Bestuurlijke druk Recreatiegebieden Park van Luna Ambtelijke capaciteit Meerwaarde Bestuurlijke betrokkenheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 4. Voorstel betreft evaluatie integraal dienstverleningsmodel sociaal domein
BUCH-gemeenten worstelen met druk op sociaal domein: "We moeten investeren in mensen"
De BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo) staan voor een uitdaging in het sociaal domein. Een recente evaluatie door Nautus toont aan dat de sociaal teams overbelast zijn en dat er dringend behoefte is aan uitbreiding van personeel en middelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over de evaluatie van het integraal dienstverleningsmodel in het sociaal domein, werd duidelijk dat de druk op de sociaal teams van de BUCH-gemeenten toeneemt. Het model, dat sinds 2014 in gebruik is, richt zich op lokale toegang tot zorg, preventie, vroegsignalering en integrale dienstverlening. Echter, de teams zijn voornamelijk bezig met individuele ondersteuningsvragen, waardoor preventieve taken onder druk staan. Er is een tekort van 8,3 FTE om alle taken adequaat uit te voeren.
Kees van Leijen van de VVD gaf aan dat zijn fractie nog niet weet hoe ze met de extra kosten en gevolgen moeten omgaan. "We snappen het stuk. Er moeten meer mensen bij, maar we zijn er nog niet uit wat we daar goed mee moeten," aldus Van Leijen.
Wilma Grooteman van het CDA complimenteerde de transparantie van het rapport, maar uitte haar zorgen over de financiële paragraaf. "Ik vind het jammer dat de financiële middelen niet in het besluit tot uiting komen," zei Grooteman. Ze benadrukte het belang van structurele dekking voor een goede organisatie die kan voorkomen dat mensen naar duurdere zorgtrajecten moeten worden doorverwezen.
Wethouder Yolan Koster-Dreese reageerde op de zorgen over de financiering. "We zijn op zoek naar structurele financiering van de uitbreiding van de formatie. Het is echt noodzakelijk dat we structureel investeren in mensen waar we een langdurige verbintenis mee aangaan," verklaarde Koster-Dreese. Ze benadrukte dat de uitbreiding van de formatie al deels in het verbeterplan is voorzien.
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal prees het rapport en de aanbevelingen. "Het is een behoorlijke klus, maar we zijn positief zoals het voorligt," zei ze. Johanne Hendriks van de PvdA onderschreef het stuk volledig en prees de transparantie en volgorde van de presentatie.
De wethouder benadrukte ook het belang van monitoring en het verminderen van administratieve lasten. "Hoe minder we kwijt zijn aan de administratie, hoe meer we over hebben om mensen in onze gemeente te bedienen," aldus Koster-Dreese.
Het debat eindigde met de beslissing om het voorstel als een A-stuk te bestempelen, wat betekent dat het zonder verdere discussie kan worden aangenomen in de raadsvergadering. De BUCH-gemeenten staan voor de taak om de aanbevelingen uit het rapport om te zetten in concrete acties om de druk op het sociaal domein te verlichten en de dienstverlening te verbeteren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de evaluatie van het integraal dienstverleningsmodel sociaal domein van de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). De evaluatie, uitgevoerd door onderzoeksbureau Nautus, beoordeelt de implementatie en effectiviteit van het model dat sinds 2014 in gebruik is. Het model richt zich op lokale toegang tot zorg, preventie, vroegsignalering en integrale dienstverlening. De evaluatie toont aan dat de sociaal teams voornamelijk bezig zijn met individuele ondersteuningsvragen, waardoor preventieve taken onder druk staan. Er is een tekort van 8,3 FTE om alle taken adequaat uit te voeren. De druk op de teams zal naar verwachting toenemen door demografische en beleidsmatige ontwikkelingen. Aanbevelingen omvatten onder andere het uitbreiden van de formatie, het ontwikkelen van een gemeenschappelijk kader voor uitvoering, en investeren in preventie en professionalisering van medewerkers. De kosten voor uitbreiding worden verdeeld over de vier gemeenten, met structurele en incidentele financieringsoplossingen. Het voorstel benadrukt het belang van uniforme besluitvorming binnen de BUCH-gemeenten om de dienstverlening efficiënt en effectief te houden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Evaluatie integraal dienstverleningsmodel sociaal domein
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Evaluatie integraal dienstverleningsmodel sociaal domein" van de BUCH-gemeenten. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de evaluatie van het dienstverleningsmodel dat sinds 2014 in gebruik is. Het model beoogt een integrale en toegankelijke dienstverlening voor jeugdzorg, werk, inkomen en maatschappelijke ondersteuning. De evaluatie wijst op een tekort aan capaciteit binnen de sociaal teams, waardoor preventie en vroegsignalering onder druk staan. Het voorstel bepleit een uitbreiding van de formatie om de dienstverlening te verbeteren en toekomstige zorgkosten te beheersen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de huidige situatie, de resultaten van de evaluatie, en de aanbevelingen voor verbetering. Het bevat ook financiële overzichten en mogelijke scenario’s, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de evaluatie en het dienstverleningsmodel uit 2014 te bekrachtigen. Daarnaast moet de raad besluiten over de uitbreiding van de formatie van de sociaal teams en de monitoring van de beleidsrapportages.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de uitbreiding van de formatie van de sociaal teams en de financiering daarvan. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van preventie en vroegsignalering binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het bevat specifieke aanbevelingen en meetbare doelen zoals de uitbreiding naar 58,1 FTE. Echter, de lange termijn besparingen zijn nog niet concreet gekwantificeerd, wat een inconsistentie kan zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het dienstverleningsmodel te bekrachtigen, de formatie uit te breiden en de monitoring van de sociaal teams te intensiveren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat medewerkers en adviesraden betrokken zijn geweest bij de evaluatie en dat hun input is meegenomen in de aanbevelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar de focus op preventie en vroegsignalering kan bijdragen aan een duurzamere zorgstructuur.
Financiële Gevolgen:
De uitbreiding van de formatie brengt aanzienlijke kosten met zich mee, die per gemeente zijn gespecificeerd. De dekking varieert per gemeente, met gebruik van stelposten, begrotingssaldo en reserves. Er is een verwachting dat de investering op termijn zal leiden tot lagere zorgkosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein BUCH-gemeenten Integraal dienstverleningsmodel Sociaal teams Preventie en vroegsignalering Evaluatie Formatie Zelfredzaamheid Casusregie BeleidskaderVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Kees van Leijen - VVD
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Wilma Grooteman - CDA
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Johanne Hendriks - PvdA
Onbekende spreker
Yolan Koster - Dreese - Wethouder
Onbekende spreker
Kees van Leijen - VVD
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Johanne Hendriks - PvdA
Agendapunt 5. Voorstel betreft pilot objectgebonden financiering woningverduurzaming met inzet van baatbelasting
Bergen start pilot voor duurzame woningen met innovatieve financiering
De gemeente Bergen zet een belangrijke stap richting verduurzaming van woningen met een nieuw pilotproject. Het project maakt gebruik van objectgebonden financiering en baatbelasting, waarbij de kosten van verduurzamingsmaatregelen zoals zonnepanelen en isolatie over een periode van maximaal 30 jaar worden gespreid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week presenteerde wethouder Jan Houtenbos het ambitieuze plan om tien woningen in de gemeente te verduurzamen. "Ik zie het als een breekijzer richting het Rijk," verklaarde Houtenbos. "We kunnen niet langer wachten op landelijke oplossingen en willen nu al aanpassingen aan woningen financieren."
Het project maakt gebruik van baatbelasting, een belastingvorm die zelden wordt toegepast, maar nu in een nieuw jasje wordt gestoken. "Noem het een baatbelasting 2.0," aldus Houtenbos. De gemeente fungeert als facilitator, terwijl de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) de financiering verzorgt. Een consortium, waaronder TNO en de Erasmus Universiteit, voert de pilot uit.
Tijdens het debat werden verschillende vragen gesteld over de selectie van de woningen en de financiële risico's. Alexandra Otto van D66 stelde voor om huizen te kiezen die als model kunnen dienen voor een hele wijk, om zo een sneeuwbaleffect te creëren. Wethouder Houtenbos reageerde positief op dit idee en gaf aan dat de kaders voor de selectie nog worden vastgesteld.
Harry Burgering van de PvdA vroeg naar de startdatum van het project. Houtenbos antwoordde dat de voorbereidingen in volle gang zijn en dat de pilot direct na de zomer kan beginnen. "We hoeven geen 2-3 jaar te wachten," benadrukte hij.
Janina Luttik-Swart van KIES Lokaal uitte haar zorgen over de complexiteit van het project. "Het komt ingewikkeld over," zei ze. Houtenbos erkende dat het project complex lijkt, maar verzekerde dat de regeling soepel zal verlopen.
Hannie van Schutterhoef van GroenLinks vroeg naar een mogelijk no-go-scenario aan het einde van de pilot. Houtenbos antwoordde dat er alleen een go-scenario is voorzien, gezien de beperkte risico's die zijn afgedekt door een waarborgfonds.
Het voorstel werd uiteindelijk als een A-stuk bestempeld, wat betekent dat het zonder verdere discussie kan worden goedgekeurd. De gemeente Bergen hoopt met deze pilot niet alleen de eigen woningen te verduurzamen, maar ook een voorbeeld te stellen voor andere gemeenten in Nederland. "We zijn er klaar voor en worden er enthousiast van," concludeerde Houtenbos.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een pilotproject in de gemeente Bergen voor de verduurzaming van woningen via objectgebonden financiering met baatbelasting. De pilot richt zich op het verduurzamen van 10 woningen met maatregelen zoals zonnepanelen en isolatie. Baatbelasting wordt gebruikt om de kosten over maximaal 30 jaar te spreiden, waarbij de betalingsverplichting op de woning blijft rusten, zelfs bij verkoop. De gemeente fungeert als facilitator, terwijl de Bank Nederlandse Gemeenten de financiering verzorgt. Een consortium, waaronder TNO en de Erasmus Universiteit, voert de pilot uit. Er is een waarborgfonds om financiële risico's af te dekken. Na evaluatie van de pilot kan de gemeente besluiten om het project uit te breiden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Objectgebonden financiering van woningverduurzaming met inzet van baatbelasting
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Objectgebonden financiering van woningverduurzaming met inzet van baatbelasting". Het raadsvoorstel beoogt een pilot uit te voeren waarbij 10 woningen worden verduurzaamd via objectgebonden financiering met baatbelasting. Dit biedt een financieringsvorm waarbij de kosten van verduurzaming worden uitgesmeerd over maximaal 30 jaar en gekoppeld zijn aan de woning, niet de eigenaar. De gemeente faciliteert dit proces, terwijl de Bank Nederlandse Gemeenten de financiering verzorgt. Het doel is om de energietransitie te versnellen door een toegankelijke financieringsoptie te bieden voor particuliere woningeigenaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de werking van baatbelasting, de juridische aspecten, en de betrokken partijen. Echter, er ontbreekt specifieke informatie over de selectiecriteria voor de pilotwoningen en de exacte evaluatiecriteria voor de pilot.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de uitvoering van de pilot en de bijbehorende bekostigingsbesluiten en verordeningen vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de modelverordening en het model bekostigingsbesluit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financieringsvorm via baatbelasting willen ondersteunen, gezien de mogelijke risico's en de afwijking van reguliere belastingheffing. Er moet ook worden overwogen of de pilot voldoende schaalbaar en effectief is om bij te dragen aan de verduurzamingsdoelstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (pilot voor 10 woningen), maar mist meetbare en realistische doelen, zoals concrete KPI’s voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige wetgeving kan onzekerheid introduceren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de uitvoering van de pilot en de bijbehorende juridische documenten goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat geïnteresseerde woningeigenaren worden uitgenodigd voor informatiesessies. Er is echter weinig detail over bredere participatie van de gemeenschap of hoe feedback van deelnemers wordt geïntegreerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het voorstel gericht is op het verduurzamen van woningen en het bevorderen van de energietransitie.
Financiële Gevolgen:
De financiële risico’s voor de gemeente zijn beperkt doordat de BNG de financiering verzorgt en een waarborgfonds is opgericht om wanbetalingsrisico’s af te dekken. De gemeente fungeert als facilitator, niet als financier, waardoor er geen balansverzwaring optreedt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningverduurzaming Objectgebonden financiering Baatbelasting Pilot Energietransitie Fiscale vaststellingsovereenkomst Zonnepanelen Isolatie Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) WaarborgfondsVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Harry Burgering - PvdA
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Hannie van Schutterhoef - GroenLinks
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Hannie van Schutterhoef - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Hannie van Schutterhoef - GroenLinks
Onbekende spreker
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Onbekende spreker
Kees van Leijen - VVD
Onbekende spreker
Wilma Grooteman - CDA
Onbekende spreker
Harry Burgering - PvdA
Onbekende spreker
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Janina Luttik-Swart - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Agendapunt 6. Voorstel betreft verordening vergoeding raads- en commissieleden
Raadsleden Bergen worstelen met verordening: "Schriftelijke vragen als oplossing"
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Bergen over de vaststelling van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden, bleek dat er nog veel onduidelijkheden waren. De verordening, die de arbeidsvoorwaarden van politieke ambtsdragers moderniseert, leidde tot vragen over onder andere reiskostenvergoedingen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Bergen 2019. Deze verordening volgt op het inwerkingtreden van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers op 1 januari 2019, dat de arbeidsvoorwaarden van politieke ambtsdragers moderniseert en harmoniseert. De verordening biedt beperkte regelruimte op lokaal niveau. Belangrijke keuzes betreffen onder andere de vergoeding voor aanwezigheid bij vergaderingen, aanvullende toelagen voor raadsleden in speciale commissies, en de vergoeding van reis- en verblijfkosten. Er zijn ook bepalingen over ICT-middelen en scholingskosten. De geschatte jaarlijkse kosten van de wijzigingen bedragen € 22.640, met incidentele kosten van € 37.000 per raadsperiode. Na vaststelling worden de wijzigingen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2019 doorgevoerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Bergen 2019
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Bergen 2019". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe verordening die de rechtspositie van raads- en commissieleden in de gemeente Bergen regelt. Dit volgt op de inwerkingtreding van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers op 1 januari 2019, dat de arbeidsvoorwaarden van politieke ambtsdragers moderniseert en harmoniseert. De verordening biedt ruimte voor lokale invulling op enkele punten, zoals vergoedingen voor bijzondere commissies en reiskosten. Het voorstel bevat ook financiële ramingen voor de implementatie van de verordening.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de keuzes die de gemeenteraad kan maken en de financiële implicaties daarvan. Er is echter geen uitgebreide toelichting op de participatie van raadsleden in het proces.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet de verordening vaststellen en keuzes maken over de invulling van bepaalde onderdelen, zoals vergoedingen en reiskosten.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen over de invoering van vergoedingen voor raadsleden in bijzondere commissies, de regeling van reiskosten, en de hoogte van scholingsbudgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke doelen of tijdlijnen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de open einde regelingen kunnen financiële onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten de verordening vast te stellen en keuzes maken over de invulling van de regelingen binnen de verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van raadsleden of andere belanghebbenden in de totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp in dit voorstel opgenomen.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel brengt extra kosten met zich mee, geschat op €22.640 per jaar en €37.000 per raadsperiode. Deze kosten worden deels gedekt door een begrotingswijziging in de tweede firap. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, maar de dekking is nog niet volledig geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rechtspositiebesluit Decentrale politieke ambtsdragers Verordening Arbeidsvoorwaarden Vergoeding Reis- en verblijfkosten Toelage ICT middelen Scholing DeclaratiesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken