17-10-2019 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0. Vergaderlocatie de Blinkerd in Schoorl
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Toezeggingenlijst van de algemene raadscommissie bijgewerkt tot en met 1 oktober 2019
Agendapunt 3.2 Mededelingen uit het college
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mevrouw Hetty Hafkamp - Burgemeester
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Rondvraag commissieleden
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Hans Peter Corbee - CDA
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Cees Roem - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Johanne Hendriks - PvdA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mieke Kauwen - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter de Lange - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Hans Peter Corbee - CDA
Cees Roem - VVD
Johanne Hendriks - PvdA
Mieke Kauwen - KIES Lokaal
Peter de Lange - D66
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Agendapunt 4. Voorstel betreft opdracht te geven tot het opstellen van de Regionale Energie Strategie NHN
Regionale Energie Strategie: Een Stap naar Duurzaamheid of een Gemiste Kans?
De gemeenteraad van Noord-Holland Noord debatteerde over de start van de Regionale Energie Strategie (RES), een cruciaal onderdeel van het Klimaatakkoord. Het voorstel stuitte op zowel enthousiasme als kritische vragen over de invulling en participatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de Regionale Energie Strategie (RES) voor Noord-Holland Noord, een plan dat de weg moet banen voor duurzame energieoplossingen zoals wind- en zonne-energie, kwamen diverse zorgen en vragen naar voren. Het voorstel, dat in lijn is met het nationale Klimaatakkoord, moet leiden tot een aanzienlijke CO2-reductie in de komende decennia.
D66: "Top-down benadering"
Peter de Lange van D66 uitte zijn zorgen over de top-down benadering van het voorstel. "Er is geen vrijheid om niet mee te doen," stelde hij. De Lange vroeg zich af hoe de gemeente aan tafel zou zitten bij regionale gesprekken en of er financiƫle gevolgen zouden zijn als andere regio's hun doelstellingen niet halen. Ook vroeg hij zich af hoe de raad betrokken zou worden bij het proces: "Waar zit de raad eigenlijk aan het stuur?"
GroenLinks: "Visie mist"
Froukje Krijtenburg van GroenLinks sloot zich aan bij de kritiek van D66 en benadrukte dat er een visie ontbreekt in de startnotitie. Ze vergeleek het document met een kleurplaat waarin de complexe realiteit te simplistisch wordt weergegeven. Krijtenburg vroeg zich af waarom er geen integrale benadering van duurzame elektriciteit en warmteopwekking is opgenomen en waarom de zonneladder, die prioriteit geeft aan zonnepanelen op daken, niet wordt genoemd. "93,5% van de daken is nog niet benut voor zonnepanelen," benadrukte ze.
Wethouder Houtenbos: "We zijn al aan de slag"
Wethouder Jan Houtenbos, die de portefeuille recent heeft overgenomen, probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat het proces al in gang is gezet. Hij gaf aan dat de eerste zinsnede in de besluitvorming geschrapt kan worden omdat de regering al akkoord is gegaan met het Klimaatakkoord. "We gaan aan de slag zodra de buitengewone ledenvergadering van de VNG daarin instemt," aldus Houtenbos.
Amendementen en Lokale Eigenaarschap
Het debat leidde tot de aankondiging van een mogelijk amendement door GroenLinks, gesteund door het CDA, om grotere daken expliciet mee te nemen in de startnotitie. Ook werd het belang van lokaal eigenaarschap benadrukt, vooral voor mensen met een kleinere beurs. "Mensen met een kleinere buidel worden wel op kosten gejaagd," waarschuwde De Lange.
Conclusie
Het voorstel werd uiteindelijk als A-stuk aangenomen, met de mogelijkheid tot amendementen. De discussie maakte duidelijk dat er nog veel vragen zijn over de invulling en participatie binnen de RES. De komende maanden zullen uitwijzen hoe de gemeente deze uitdagingen aangaat en of de zorgen van de raad voldoende worden geadresseerd.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de opdracht tot het opstellen van de Regionale Energie Strategie (RES) voor Noord Holland Noord, in lijn met het nationale Klimaatakkoord dat in oktober 2019 is afgesloten. Dit akkoord streeft naar een CO2-reductie van 49% in 2030 en 95% in 2050. De RES is een plan voor de realisatie van duurzame energie, voornamelijk wind- en zonne-energie, in het buitengebied tot 2030. De gemeente heeft de regie over de lokale invulling van de RES, die samen met de Transitie Visie Warmte (TVW) de nationale doelen op lokaal niveau moet realiseren. Het proces verloopt van regionaal naar gemeentelijk niveau, met een concept-RES dat na negen maanden wordt vastgesteld en een definitieve versie na achttien maanden. De RES moet voldoen aan kwantitatieve en kwalitatieve voorwaarden en wordt beoordeeld door het Planbureau voor de Leefomgeving. Het college adviseert de raad in te stemmen met de start van de RES, waarbij regionale samenwerking en participatie van belang zijn. Er is een budget van 500.000 euro beschikbaar voor de RES NHN, en het proces moet zorgvuldig worden uitgevoerd om juridische risico's te beperken. De planning voorziet in besluitvorming op verschillende momenten, met een doorlooptijd tot 2030 en tweejaarlijkse actualisaties van de RES.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Opdracht tot het opstellen van de Regionale Energie Strategie Noord Holland Noord". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om opdracht te geven voor het opstellen van de Regionale Energie Strategie (RES) voor Noord Holland Noord, in lijn met het nationale Klimaatakkoord. De RES moet bijdragen aan de doelstelling van 49% CO2-reductie in 2030 en 95% in 2050, door duurzame energieopwekking, voornamelijk via wind- en zonne-energie. De gemeente heeft de regie over de lokale invulling en participatie, terwijl het managementteam NHN de regionale coördinatie verzorgt. Het proces moet binnen 1,5 jaar na ondertekening van het Klimaatakkoord worden afgerond.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een gestructureerd proces. Het bevat echter weinig concrete details over de exacte invulling van de RES op lokaal niveau.
Rol van de raad:
De raad moet opdracht geven voor het opstellen van de RES en later de definitieve versie goedkeuren. De raad wordt ook betrokken bij informatiebijeenkomsten en besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van ambitie en lokale invulling van de RES, inclusief de keuze van technieken en locaties voor duurzame energieopwekking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen en tijdlijnen, maar mist specifieke meetbare resultaten op lokaal niveau. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om opdracht te geven voor het opstellen van de RES.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie, met plannen voor ruimtelijke en thematische ateliers om maatschappelijk draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met de focus op CO2-reductie en duurzame energieopwekking.
Financiële gevolgen:
Er is een budget van 500.000 euro beschikbaar voor de RES NHN, gedekt door het landelijke programma. Gemeentelijke kosten zijn beperkt en worden binnen het budget opgevangen. Verdere kosten voor uitvoering zijn nog niet voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energie Strategie (RES) Klimaatakkoord CO2-reductie Duurzame energie Wind- en zonne-energie Transitie Visie Warmte (TVW) Participatieproces Omgevingswet Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) Maatschappelijk draagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter de Lange - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Peter de Lange - D66
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Per Ooijevaar - CDA
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter de Lange - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Per Ooijevaar - CDA
Cees Roem - VVD
Agendapunt 5. Voorstel betreft akkoord te gaan met de voorliggende plannen voor de herinrichting Schoorl en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Schoorlse Raad Verdeeld over Herinrichting Centrum: Fietsers en Verkeer in de Spotlight
De gemeenteraad van Schoorl debatteerde fel over de herinrichting van het dorpscentrum. Het voorstel, dat onder meer het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de Heereweg en het verminderen van parkeerplaatsen omvat, stuitte op gemengde reacties. De kosten van het project worden geraamd op ā¬3,2 miljoen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de herinrichting van het centrum van Schoorl een heet hangijzer is. De plannen, die voortkomen uit de in 2017 vastgestelde āVisie Dorpshart Schoorlā, zijn ontwikkeld na een uitgebreid participatietraject. Toch zijn er nog veel vragen en zorgen, vooral over de verkeersveiligheid en de impact op fietsers.
De Fietsersbond, vertegenwoordigd door inspreker De Haan, uitte zijn bezorgdheid over de verkeerssituatie voor fietsers. "De autostructuur uit 2005 lijkt heilig te zijn," stelde De Haan. Hij pleitte voor het behoud van voorrang voor fietsers op belangrijke kruisingen. "In Heerhugowaard en Schagen is de voorrang ten gunste van fietsers omgedraaid. Waarom kan dat hier niet?"
Aan de andere kant uitte Hans Peter Corbee van het CDA zijn zorgen over de veiligheid van fietsers die gewend zijn aan voorrang. "Het zelfoppassend vermogen van de fietser keldert," waarschuwde hij, verwijzend naar ongelukken in Heerhugowaard.
De discussie over het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de Heereweg als pilot was eveneens fel. Inspreker De Lange van de Schoorl Community wees op de mogelijke gevaren van het voorstel. "Er zullen auto's vanaf het Klimduin de Herenweg op willen. Dit is een zeer gevaarlijke situatie," aldus De Lange. Hij pleitte voor een autoluwe Herenweg, toegankelijk voor bestemmingsverkeer en mindervaliden.
De raad was verdeeld over het voorstel. Terwijl sommige leden, zoals Alexandra Otto van D66, aandrongen op voortgang, pleitte Kees van Leijen van de VVD voor uitstel om meer informatie te verzamelen. "We willen een kwalitatief goed stuk en de juiste besluitvorming," benadrukte Van Leijen.
Wethouder Jan Houtenbos verdedigde het voorstel door te wijzen op de uitgebreide participatie die al had plaatsgevonden. "We kunnen het nooit iedereen naar zijn zin maken," zei hij. Toch erkende hij dat er nog gesprekken met de Fietsersbond gepland staan.
Uiteindelijk besloot de raad het voorstel als een B-stuk te behandelen, wat betekent dat het verder besproken zal worden zonder vertraging van de besluitvorming. De raadsvergadering op 7 november zal uitwijzen of de plannen voor de herinrichting van het centrum van Schoorl groen licht krijgen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herinrichting van het centrum van Schoorl, waarbij de raad wordt gevraagd in te stemmen met de plannen voor de openbare ruimte. Belangrijke punten zijn het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de Heereweg als pilot, en het verminderen van parkeerplaatsen, waarbij de overgebleven plekken vooral voor minder validen bestemd zijn. De plannen zijn ontwikkeld na een uitgebreid participatietraject met betrokken partijen en zijn gebaseerd op de in 2017 vastgestelde āVisie Dorpshart Schoorlā. De totale kosten van het project worden geraamd op ā¬3,2 miljoen. De uitvoering is gepland voor het najaar van 2020, met een voorkeur voor het laagseizoen om overlast te minimaliseren. De raad wordt op de hoogte gehouden van de voortgang via nieuwsbrieven.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herinrichting Schoorl Centrum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting Schoorl Centrum". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om goedkeuring voor de plannen voor de herinrichting van de openbare ruimte in het centrum van Schoorl. Het omvat een pilot voor het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de Heereweg, met een evaluatie na een jaar. Het ontwerp krijgt een definitieve status en er wordt ingestemd met de financiële paragraaf en begrotingswijziging. Er is ook een pilot voor betaald parkeren in voorbereiding, gericht op seizoensparkeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen, participatieprocessen en financiële implicaties. Echter, er zijn nog enkele openstaande kwesties, zoals de stedebouwkundige mogelijkheden van het voormalige postkantoor.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de plannen, de pilot voor het omdraaien van het eenrichtingsverkeer, en de financiële paragraaf. Ze moeten ook toezien op de evaluatie van de pilot en de voortgang van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herinrichting van de openbare ruimte, het omdraaien van het eenrichtingsverkeer, en de financiële toewijzing. Er zijn keuzes gemaakt over het verminderen van parkeerplaatsen en het autoluw maken van de Heereweg.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de plannen en evaluaties. Het is haalbaar en relevant, maar de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, vooral met betrekking tot de uitvoeringstijdlijn. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de details over de pilot voor betaald parkeren zijn beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de voorgestelde plannen, de pilot voor het omdraaien van het eenrichtingsverkeer, en de financiële paragraaf.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatietraject geweest met diverse belanghebbenden, waaronder inwoners, ondernemers en jongeren. Er zijn meerdere middelen ingezet om input te verzamelen, zoals enquêtes, interviews en bijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op een autoluwe omgeving en het verbeteren van de openbare ruimte. Het thema 'Duindorp Schoorl' benadrukt de verbinding met de natuurlijke omgeving.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten van het project zijn geraamd op €3.200.000. De dekking is deels opgenomen in de begroting voor 2020 en 2021, met de resterende kosten ten laste van de algemene middelen. Een begrotingswijziging is bijgevoegd om de financiële dekking te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Schoorl centrum Openbare ruimte Heereweg Participatietraject Verblijfs- en ontmoetingsgebied Parkeren Duindorp Schoorl Eenrichtingverkeer Visie Dorpshart Schoorl Pilot betaald parkerenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Hans Peter Corbee - CDA
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Hans Peter Corbee - CDA
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mieke Kauwen - KIES Lokaal
I Inspreker
Mieke Kauwen - KIES Lokaal
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Johanne Hendriks - PvdA
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
I Inspreker
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jantina Bruin - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Cees Roem - VVD
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Cees Roem - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Hans Peter Corbee - CDA
Kees van Leijen - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mieke Kauwen - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mieke Kauwen - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Johanne Hendriks - PvdA
Hans Peter Corbee - CDA
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Jantina Bruin - Gemeentebelangen BES
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
01:01:22 - 01:03:28 - 01:07:05 - 01:08:34 - 01:10:32 - 01:11:28 - 01:11:41 - 01:12:57 - 01:13:41 - 01:15:19 - 01:16:10 - 01:17:28 - 01:18:07 - 01:20:50 - 01:22:52 - 01:26:59 - 01:29:56 - 01:31:18 - 01:31:57 - 01:32:50 - 01:35:32 - 01:37:00 - 01:39:14 - 01:39:30 - 01:40:58 - 01:41:28 - 01:42:14 - 01:43:35 - 01:43:40 - 01:43:45
Agendapunt 6. Voorstel betreft de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) Bergen 2019 vast te stellen
Nieuwe Verordening Ondergrondse Infrastructuren Bergen: Een Stap Vooruit in Uniformiteit en Duurzaamheid
De gemeenteraad van Bergen heeft een belangrijke stap gezet in de modernisering van de ondergrondse infrastructuur met de vaststelling van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) Bergen 2019. Deze verordening, die voldoet aan de eisen van de Telecommunicatiewet, biedt een gestroomlijnd kader voor de aanleg en het onderhoud van elektronische kabels in openbare gronden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de nieuwe AVOI, dat op 7 november in de raadsvergadering werd besproken, spraken verschillende raadsleden hun steun uit voor de verordening. Peter de Lange van D66 prees de uniformiteit en harmonisatie die de nieuwe regels met zich meebrengen. "Het ziet er prachtig uit," zei hij, terwijl hij ook vroeg naar de samenhang tussen externe werkzaamheden en gemeentelijke projecten om te voorkomen dat de grond meerdere keren open moet.
Wethouder Jan Houtenbos reageerde hierop door te benadrukken dat er regelmatig afstemming plaatsvindt tussen de verschillende netbeheerders. "Gedurende verschillende momenten in het jaar vindt er afstemming plaats," verzekerde hij. Houtenbos erkende ook dat er in het verleden problemen zijn geweest met de coƶrdinatie, maar dat er van deze incidenten is geleerd.
Een ander belangrijk punt van zorg kwam van Froukje Krijtenburg van GroenLinks, die de aandacht vestigde op de impact van infrastructuurprojecten op de bomen in de gemeente. Ze verwees naar een specifiek geval in het Oranje Plantsoen, waar bomen werden gekapt en slechts gedeeltelijk herplant. Krijtenburg pleitte ervoor om de afdeling groenvoorziening eerder in het proces te betrekken. Houtenbos antwoordde dat er inmiddels meer afstemming plaatsvindt en dat er nieuwe methoden worden toegepast om schade aan bomen te minimaliseren. "Al doende leren we," voegde hij toe.
Krijtenburg vroeg verder of deze zorg ook expliciet in de verordening kon worden opgenomen. Houtenbos bevestigde dat dergelijke procedurele voorwaarden al in het handboek Kabels en Leidingen Bergen 2019 zijn opgenomen.
Met de toezeggingen van de wethouder en de bevestiging dat de zorgen van GroenLinks in de verordening zijn opgenomen, werd het voorstel zonder verdere vragen aangenomen. De nieuwe AVOI zal nu worden gepubliceerd en treedt binnenkort in werking, waarmee Bergen klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) Bergen 2019. Deze verordening is noodzakelijk volgens de Telecommunicatiewet en regelt de coƶrdinatie en gedoogplicht voor de aanleg en het onderhoud van elektronische kabels in openbare gronden. De herziening van de AVOI is urgent vanwege moderne uitdagingen zoals de energietransitie. De nieuwe AVOI is compacter en beter gestructureerd dan de vorige versie en bevat wijzigingen zoals verduidelijkingen in begripsbepalingen en regels omtrent werkzaamheden. Het college van Bergen zal na vaststelling door de raad nadere regels opstellen, waaronder een handboek en schaderegelingen. De verordening is afgestemd met regionale partners binnen het BUCH-verband en netbeheerders, en biedt uniforme kaders voor toekomstige uitdagingen. Na vaststelling wordt de AVOI gepubliceerd en treedt deze in werking.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) Bergen 2019
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) Bergen 2019". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de aanleg, instandhouding en opruiming van ondergrondse infrastructuren, zoals kabels en leidingen, in de gemeente Bergen. Deze verordening vervangt de bestaande regels en is bedoeld om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en om de coördinatie en instemmingsprocedures te verbeteren. Het doel is om overlast en maatschappelijke kosten te minimaliseren en een efficiënt gebruik van de openbare ruimte te bevorderen, met oog voor de uitdagingen van de energietransitie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de wettelijke verplichtingen en de noodzaak van de verordening duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een vergelijking met de vorige verordening en beschrijft de belangrijkste wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de AVOI vast te stellen. Het is hun taak om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de vaststelling ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de nieuwe verordening. Dit omvat keuzes over hoe de gemeente omgaat met ondergrondse infrastructuren en de balans tussen efficiëntie, kosten en overlast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beschreven wijzigingen en doelen. Het is tijdgebonden met een geplande vaststelling en inwerkingtreding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de AVOI Bergen 2019 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inspraaktraject is geweest met netbeheerders, die tevreden zijn met de aanpak en uniformering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op de energietransitie en efficiënt gebruik van de openbare ruimte.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het financiële aspect wordt als niet van toepassing beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) Telecommunicatiewet (Tw) Kabels en leidingen Energietransitie Netbeheerders BUCH-samenwerking Nadeelcompensatie Handhaving Openbare ruimte InspraaktrajectVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Peter de Lange - D66
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Jan Houtenbos - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 7. Voorstel betreft aanvraag subsidie naar aanleiding van onderzoek niet gesprongen explosieven Oosterdijk
Gemeente Bergen NH Vraagt Subsidie aan voor Opruimen Oorlogsgranaten
De gemeente Bergen NH heeft een subsidieaanvraag ingediend bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om een deel van de kosten te dekken die zijn gemaakt tijdens het opruimen van niet-gesprongen explosieven aan de Oosterdijk. De aanvraag maakt gebruik van de zogenaamde "Bommenregeling".
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een aanvraag voor subsidie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de compensatie van onvoorziene kosten die zijn gemaakt tijdens een onderzoek naar niet-gesprongen explosieven (NGE) aan de Oosterdijk in Bergen NH. Tijdens bodemsaneringswerkzaamheden zijn granaten uit de Tweede Wereldoorlog gevonden en onschadelijk gemaakt. De gemeente Bergen NH wil gebruikmaken van de "Bommenregeling" om 70% van de gemaakte kosten te dekken. De totale kosten bedragen ā¬55.121,10 exclusief btw, waarvan ā¬38.585,00 kan worden gecompenseerd. Het college stelt voor om deze subsidie aan te vragen, wat bijdraagt aan een financieel gezonde bedrijfsvoering. Er zijn geen risico's verbonden aan de aanvraag, en de communicatie met omwonenden is zorgvuldig uitgevoerd. De aanvraagprocedure vereist enkel een gemeenteraadsbesluit met de kostenopgave, zonder verdere onderbouwing.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Aanvraag subsidie naar aanleiding van onderzoek niet gesprongen explosieven Oosterdijk
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een aanvraag voor subsidie naar aanleiding van onderzoek naar niet-gesprongen explosieven aan de Oosterdijk. De gemeente Bergen NH heeft tijdens bodemsaneringswerkzaamheden explosieven uit de Tweede Wereldoorlog ontdekt en onschadelijk gemaakt. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een subsidieaanvraag in te dienen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor compensatie van 70% van de gemaakte kosten onder de "Bommenregeling". Dit draagt bij aan de financiële gezondheid van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de context, noodzaak, en financiële specificaties van de aanvraag beschrijft. Het bevat alle benodigde informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten om de subsidieaanvraag in te dienen. Dit is een formele stap die nodig is om de compensatie te verkrijgen.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het een administratieve handeling betreft om kosten te dekken die al zijn gemaakt voor publieke veiligheid.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de kosten en de procedure voor de subsidieaanvraag beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de subsidieaanvraag in te dienen bij het ministerie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de opsporing en detonatie van explosieven in samenspraak met omwonenden zijn uitgevoerd, wat wijst op enige mate van participatie en communicatie met de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op veiligheid en financiële compensatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief voor de gemeente, aangezien de subsidie 70% van de gemaakte kosten dekt. Dit draagt bij aan een financieel gezonde bedrijfsvoering. De kosten worden gedekt door de suppletie-uitkering van het ministerie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Niet gesprongen explosieven (NGE-CE) Bommenregeling Oosterdijk Suppletie-uitkering Gemeentefonds Explosievenopsporing Tweede Wereldoorlog Saneringsproject Compensatie VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Agendapunt 8. Voorstel betreft in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling van werkorganisatie BUCH
Gemeenteraad Bergen stemt in met nieuwe directiestructuur BUCH
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een wijziging in de Gemeenschappelijke Regeling van de werkorganisatie BUCH. Deze wijziging maakt de aanstelling van een algemeen directeur mogelijk, wat volgens het BUCH-bestuur noodzakelijk is voor een betere structuur en aansturing van de organisatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling van de werkorganisatie BUCH te wijzigen, besproken. Het voorstel, dat al in de begroting van 2020 was opgenomen, vereist goedkeuring van alle vier de betrokken gemeenteraden voordat het kan worden gepubliceerd. De wijziging houdt in dat er een algemeen directeur kan worden aangesteld, wat volgens het BUCH-bestuur essentieel is voor de organisatie.
Alexandra Otto-van der Ende van D66 gaf aan dat het voorstel geen verrassing was en dat haar partij ermee kon instemmen. Ze had echter nog een aanvullende vraag: "Wat gebeurt er met de huidige gemeentesecretarissen en wat wordt hun taak?"
Burgemeester Hetty Hafkamp verduidelijkte dat de huidige gemeentesecretarissen, die momenteel ook als algemeen directeur fungeren, zich na de aanstelling van een algemeen directeur volledig op hun rol als gemeentesecretaris zullen richten. "De gemeentesecretarissen vormen dan samen de Raad van Gemeentesecretarissen en zijn helemaal gefocust op het gemeentesecretariswerk," legde Hafkamp uit.
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen uitte zijn zorgen over de werkdruk en vroeg zich af of de rol van gemeentesecretaris voldoende werkgelegenheid biedt voor een volledige werkweek. "Misschien kun je dan ook iets in de parttime sfeer doen," suggereerde hij, wijzend op de mogelijkheid om de functie flexibeler in te vullen.
Het debat verliep zonder grote tegenstellingen en de raad stemde uiteindelijk in met het voorstel. Er zijn geen financiƫle risico's verbonden aan de wijziging, wat de weg vrijmaakt voor de publicatie van de nieuwe regeling.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de werkorganisatie BUCH. Het college van de gemeente Bergen vraagt de gemeenteraad om toestemming om in te stemmen met deze wijziging. De wijziging houdt in dat er een algemeen directeur kan worden aangesteld, wat volgens het BUCH-bestuur noodzakelijk is voor de structuur en aansturing van de organisatie. De wijziging is al opgenomen in de begroting van 2020. Alle vier de betrokken raden moeten toestemming geven voor de wijziging. Na goedkeuring door de raad zal de regeling worden gepubliceerd. Er zijn geen financiƫle risico's verbonden aan deze wijziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling werkorganisatie BUCH". Het doel is om de structuur en aansturing van de werkorganisatie BUCH te wijzigen door het aanstellen van een algemeen directeur. Het college heeft hiervoor toestemming nodig van de gemeenteraad. De wijziging is gemotiveerd door het BUCH-bestuur en is bedoeld om de efficiëntie en effectiviteit van de organisatie te verbeteren. De wijziging is al opgenomen in de begroting van 2020.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de stappen die moeten worden genomen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming geven aan het college om in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling. De raad kan deze toestemming alleen onthouden als er sprake is van strijd met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de voorgestelde wijziging en of deze in het belang is van de gemeente en de regio. Dit omvat het overwegen van de noodzaak van een algemeen directeur en de impact op de werkorganisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of criteria voor succes gedefinieerd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college toestemming geven om de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er afstemming heeft plaatsgevonden met verschillende interne stakeholders, maar er is geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen het aanstellen van een algemeen directeur tegen een geldend tarief. Dit is al opgenomen in de begroting van 2020, wat aangeeft dat de kosten gedekt zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Gemeenschappelijke Regeling Algemeen directeur Topstructuur Wijzigingsvoorstel College Toestemming Begroting 2020 Regionale samenwerking AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken