- Danny Zwart - CDA
- Jan Houtenbos - KIES Lokaal
- Peter van Huissteden - PvdA
- Ernest Briet - Wethouder
- Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
- Klaas van der Kaaij - D66
- Jan Grondhout - VVD
Gemeenten Rondom Schiphol Streven naar Balans tussen Economie en Leefkwaliteit
In een recent debat over de concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028, opgesteld door negen gemeenten rondom Schiphol, werd de zoektocht naar een evenwicht tussen economische belangen en de leefkwaliteit van omwonenden besproken. De agenda, die geen financiële kosten met zich meebrengt, benadrukt het belang van duidelijke normen voor geluid en uitstoot, en pleit voor meer rust tijdens de nacht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat uitte de heer Zwart van het CDA zijn teleurstelling over het voorstel van het college om geen zienswijze in te dienen. "Ik had liever gezien dat het college een positieve zienswijze had afgegeven als steun voor het vele werk dat is verricht," aldus Zwart. Hij benadrukte het belang van een steuntje in de rug voor de agenda die de belangen van de gemeente goed vertegenwoordigt.De heer Houtappels van Kies Lokaal bracht het economisch belang van Schiphol ter sprake, met name de werkgelegenheid die de luchthaven biedt. Hij vroeg zich af of er cijfers beschikbaar zijn over hoeveel mensen in de regio direct of indirect afhankelijk zijn van Schiphol. "Het economisch belang zou meer aandacht moeten krijgen," stelde Houtappels.
De discussie over het economisch belang werd verder aangescherpt door de heer Houten Bosch, die benadrukte dat Schiphol en vliegen voor veel inwoners problemen opleveren. "Bedenk ook eens wat de financiële lasten zijn van het feit dat we gebieden niet kunnen bebouwen vanwege overschreden geluidsnormen," voegde hij toe.
Wethouder Vliegverkeer nam het woord om te benadrukken dat de agenda niet gericht is op het belemmeren van de economische belangen van Schiphol. "Er zijn maatschappelijke kosten-batenanalyses uitgevoerd, maar specifieke gegevens voor onze gemeente zijn niet beschikbaar," legde hij uit.
GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Katia, uitte tevredenheid over de aandacht voor luchtkwaliteit en gezondheid in de agenda. "GroenLinks vindt het moeilijk te rijmen dat we zowel de hubfunctie behouden als de gezondheid bevorderen, maar we zijn blij met de voordelen die deze agenda biedt," aldus Katia.
De heer Van der Kaaij van D66 wees op de brede participatie van vijftig gemeenten in vier provincies bij het opstellen van de agenda. "Wie zijn wij om daar nog iets aan toe te voegen?" vroeg hij retorisch, en stelde voor het stuk als hamerstuk te behandelen.
De discussie eindigde met de aankondiging van een amendement door het CDA, waardoor het voorstel volgende week opnieuw besproken zal worden. De gemeenten rondom Schiphol blijven zoeken naar een balans tussen economische groei en de leefkwaliteit van hun inwoners, een uitdaging die de komende jaren onverminderd aandacht zal vragen.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsvoorstel van 17 april 2025 betreft de concept Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2025-2028, opgesteld door negen gemeenten rondom Schiphol. Deze agenda streeft naar een betere balans tussen de economische belangen van Schiphol en de leefkwaliteit van omwonenden. De gemeenten willen onder andere dat Schiphol de juiste vergunningen heeft, duidelijke normen voor geluid en uitstoot worden vastgesteld, en dat er meer rust is tijdens de nacht. De regio pleit voor behoud van de hub-functie van Schiphol, maar met aandacht voor gezondheid en duurzaamheid. Het college stelt voor geen zienswijze in te dienen, omdat de thema’s en acties in de agenda de belangen van de gemeente goed vertegenwoordigen. Er zijn geen financiële kosten verbonden aan de uitvoering van de agenda, en de samenwerking met andere gemeenten versterkt de positie binnen het Schipholdossier. De agenda heeft een looptijd van vier jaar en wordt besproken in het Regionale Overleg Vliegverkeer Schiphol.