Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 10-04-2025, Algemene Raadscommissie
Met elkaar in debat zijn
  • Peter van Huissteden - PvdA
  • Klaas van der Kaaij - D66
  • Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
  • Anita van der Stap - D66
  • Jan Grondhout - VVD
  • Paul Korremans - CDA

Verkeersveiligheid en bereikbaarheid centraal in debat over mobiliteitsplan Bergen


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

Zeven insprekers uitten hun zorgen en suggesties over het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente Bergen tijdens een drukbezocht debat. De focus lag op verkeersveiligheid, bereikbaarheid en de impact van het plan op lokale ondernemers en bewoners.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de commissievergadering over het mobiliteitsplan van de gemeente Bergen kwamen zeven insprekers aan het woord. Zij deelden hun zorgen en suggesties over de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in de regio. Het plan, dat de verkeersstromen in goede banen moet leiden, riep uiteenlopende reacties op.

Mevrouw Van Kring beet het spits af met een pleidooi voor het verlagen van de maximumsnelheid op de weg naar de Blaak van 60 naar 30 kilometer per uur. "Het is een smalle weg waar wandelaars, fietsers, auto's en zelfs paarden samenkomen. De huidige snelheid is onveilig," benadrukte ze. Ze riep de gemeente op om de veiligheid voorop te stellen en de snelheid aan te passen.

Ondernemer Michel Heus uitte zijn zorgen over de impact van een autoluw centrum op de lokale economie. "Voor veel ouderen is de auto een noodzaak. Een autoluw centrum zonder goed alternatief betekent omzetverlies voor ondernemers," waarschuwde hij. Hij pleitte voor een parkeergarage onder het plein met rollatorvriendelijke uitgangen.

De Fietsersbond, vertegenwoordigd door de heer De Haan, juichte de focus op fietsers toe, maar drong aan op meer concrete maatregelen. "Meer fietsen betekent meer vrijheid en plezier. Het is tijd voor een hogere versnelling," aldus De Haan. Hij pleitte voor de aanleg van transferia en betere voorrang voor fietsers.

De problematiek van sluipverkeer kwam ook aan bod. De heer Van Hoek van de Bewonersvereniging Negen Nesse wees op de schade aan polderwegen door sluipverkeer. "Het sluipverkeer moet worden gestopt. Deze wegen zijn niet ontworpen voor zoveel verkeer," stelde hij.

Mevrouw Diana Bijl van strandpaviljoen Paal 29 sloot de avond af met een oproep voor betere samenwerking tussen verschillende partijen om zand- en wateroverlast op fietspaden aan te pakken. "Het is niet efficiënt als iedereen alleen zijn eigen stukje schoonmaakt," merkte ze op.

Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om het mobiliteitsplan te verfijnen en aan te passen aan de wensen en zorgen van de inwoners en ondernemers van Bergen. De commissieleden zullen de input van de insprekers meenemen in de verdere besluitvorming.