Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 14-10-2025, Vergadering Openbare informatieavond over houtstook 14-10-2025
Met elkaar in debat zijn
  • Anita van der Stap - D66
  • Voorzitter - Froukje Krijtenburg
  • Karen ten Hove - PvdA
  • Sjaak Swart - KIES Lokaal

Innovatieve oplossingen voor houtrookoverlast: Michiel Franssens pleit voor dialoog en techniek


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

Tijdens een recent debat over houtrookoverlast presenteerde Michiel Franssens van EcoCat zijn visie op het verminderen van emissies door houtstook. Met een innovatieve katalysator en een pleidooi voor gezond verstand, zoekt hij naar een middenweg tussen stoken en overlast.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In een zaal gevuld met geïnteresseerden en beleidsmakers, opende Michiel Franssens zijn presentatie met een duidelijke boodschap: "Ik ben tegen overlast, maar ook niet voor een algeheel verbod op houtstook." Franssens, die samen met zijn vader een katalysator voor houtkachels ontwikkelde, ziet zichzelf als een 'constructieve middenvelder' in het debat over houtrookoverlast.

Franssens benadrukte het belang van kennisdeling en techniek om de emissies van houtkachels te verminderen. "Houtstook hoeft niet gelijk te staan aan overlast," stelde hij. "Er zijn veel mogelijkheden tot verbetering, vooral aan de praktische kant, zoals de bediening van de kachel." Hij pleitte voor het gebruik van de 'top-down' aansteekmethode, waarbij het vuur van bovenaf wordt aangestoken, wat volgens hem leidt tot minder uitstoot.

Een belangrijk onderdeel van zijn betoog was de introductie van de houtrookfilter, een katalysator die in de uitlaat van de kachel wordt geplaatst. "Afhankelijk van de component, kan de emissie meer dan gehalveerd worden," legde Franssens uit. Hij benadrukte dat de katalysator zichzelf schoonbrandt, vergelijkbaar met die in een auto-uitlaat, en dus geen regelmatig onderhoud vereist.

Tijdens de vragenronde werd Franssens bevraagd over de effectiviteit van de katalysator bij het verminderen van ultrafijnstof. Hoewel hij voorzichtig was met zijn uitspraken, vermoedde hij dat de katalysator ook gasvormige verbindingen, waaronder mogelijk ultrafijnstof, zou kunnen afvangen.

Franssens pleitte verder voor het gebruik van gezond verstand bij het stoken. "De stookwijzer kan een leidraad zijn, maar stap ook naar buiten en voel zelf de omstandigheden," adviseerde hij. Hij riep op tot een constructieve dialoog tussen stokers en mensen die overlast ervaren, en benadrukte het belang van kennisdeling om verantwoord stoken te bevorderen.

Het debat werd afgesloten met een oproep van Franssens aan gemeenten om meer betrokken te raken bij het oplossen van overlastsituaties. "Overlast moet gewoon niet bestaan," concludeerde hij. "Laten we samen zoeken naar oplossingen die werken voor iedereen."