Afvalbeheer Bergen: Raad stemt in met HVC-overdracht ondanks verdeeldheid
De gemeente Bergen heeft besloten het huishoudelijk afvalbeheer voor de komende tien jaar over te dragen aan de Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Dit besluit werd genomen na een intensief debat in de gemeenteraad, waarin zorgen over kosten, duurzaamheid en contractduur centraal stonden.
Samenvatting van het voorstel
Het voorstel betreft de overdracht van het huishoudelijk afvalbeheer van de gemeente Bergen aan de Huisvuilcentrale Noord Holland (HVC) voor een periode van minimaal 10 jaar. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de dienstverleningsovereenkomst en de bijbehorende begrotingswijziging voor 2012-2015. De overdracht is gebaseerd op eerdere besluiten en rapportages en heeft als doel de kwaliteit en continuïteit van afvalbeheer te waarborgen tegen de laagst mogelijke kosten. De voordelen van de overdracht zijn onder andere bedrijfseconomisch en kwalitatief voordeel, garanties voor het personeel en een transparante kostenstructuur. De huidige tijdelijke overeenkomst loopt af op 1 januari 2012, waardoor een besluit nu noodzakelijk is. Alternatieven zijn onder andere het verhogen van de afvalstoffenheffing of het aanbesteden van de dienstverlening. De financiële gevolgen van de overdracht zijn opgenomen in de begroting, waarbij een tijdelijke verhoging van de afvalstoffenheffing in 2012 en 2013 wordt voorgesteld. De raad wordt gevraagd het voorstel goed te keuren om de continuïteit en efficiëntie van het afvalbeheer te waarborgen.