Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 25-09-2025, Vergadering Gemeenteraad 25-09-2025
Met elkaar in debat zijn
  • Jaap Bond - burgemeester
  • Danny Zwart - CDA
  • Ernest Briët - Wethouder
  • Michiel van den Busken - Ons Dorp
  • Peter van Huissteden - PvdA
  • Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
  • Froukje Krijtenburg - GroenLinks
  • Liselotte Verwaaijen - VVD
  • Koos Bruin - Fractie Bruin

Nieuwe Parkeernormen Bergen 2025: Gemeenteraad Stemmen in met Wijzigingen


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de nieuwe "Nota Parkeernormen 2025", die is gebaseerd op de meest recente parkeerkencijfers van het CROW. De nota introduceert aangepaste autoparkeernormen voor verschillende functies, nieuwe fietsparkeernormen en herzieningen van acceptabele loopafstanden.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond werd de "Nota Parkeernormen 2025" uitvoerig besproken. De nota, die een betere afstemming op de toekomstige parkeerbehoeften van de gemeente beoogt, werd uiteindelijk met een meerderheid van stemmen aangenomen. De wijzigingen zijn vooral ingegeven door de grote woningbouwopgave waar de gemeente voor staat.

Een belangrijk onderdeel van de discussie was een amendement dat raadsbreed werd ingediend door de heer Zwart. Dit amendement voegde de term "recreatiewoningen" toe aan de parkeernormen, een omissie die eerder was opgemerkt. "Dit was duidelijk een omissie in het voorstel," erkende de wethouder. "Het college omarmt dit amendement."

Een ander amendement, ingediend door het CDA, werd na overleg met het college ingetrokken. De vraag die bleef staan, was hoe het college prioriteit geeft aan woningbouw wanneer parkeren een probleem wordt bij ruimtelijke ontwikkelingen. De wethouder verzekerde dat de nieuwe normen nauwlettend gevolgd zullen worden om te zien wat ze betekenen voor de realiseerbaarheid van projecten.

De discussie over de parkeernormen leidde ook tot een motie, ingebracht door GroenLinks, om te onderzoeken of een parkeerfonds kan worden geïntroduceerd. Dit fonds zou ontwikkelaars de mogelijkheid bieden om parkeerplaatsen af te kopen, waarbij de gemeente het geld zou gebruiken om bijvoorbeeld parkeergarages te realiseren. "Het is een groot succes in Amsterdam," aldus mevrouw Krijdenburg van GroenLinks. De motie werd unaniem aangenomen.

De heer van de Buske van de partij Ons Dorp benadrukte dat de discussie over parkeernormen nuttig is, maar wees erop dat er in de kernen van Egmond aan Zee en Bergen een parkeerprobleem blijft bestaan. "We doen iets bureaucratisch en weinig creatief," stelde hij. "Amsterdam regelt dat beter."

De wethouder sloot de discussie af met de opmerking dat het college positief staat tegenover het onderzoek naar een parkeerfonds, maar dat er nog vraagtekens zijn over de haalbaarheid. "We willen dat nader verkennen met kennis vanuit andere gemeentes," aldus de wethouder.

Met de goedkeuring van de nota en de aangenomen motie zet de gemeente Bergen een stap richting een toekomstbestendig parkeerbeleid, al blijft de praktische uitvoering een uitdaging.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Bergen overweegt om de nieuwe "Nota Parkeernormen 2025" vast te stellen. Deze nota is gebaseerd op de meest recente parkeerkencijfers van het CROW, een kennisinstituut voor infrastructuur en verkeer. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere aangepaste autoparkeernormen voor verschillende functies, nieuwe fietsparkeernormen, en herzieningen van acceptabele loopafstanden. De parkeernormen voor woningen en bezoekers zouden iets lager kunnen worden, terwijl de normen voor sociale huur sterker dalen. Ook worden nieuwe functies zoals "padelhal" toegevoegd aan de autoparkeernormen. De nota beoogt een betere afstemming op de toekomstige parkeerbehoeften van de gemeente, mede door de grote woningbouwopgave. Er is geen participatietraject gepland, omdat de wijzigingen voornamelijk gebaseerd zijn op nieuwe wetenschappelijke cijfers en relatief klein zijn. Na goedkeuring zal de nota door Juridische Zaken worden gepubliceerd.

Documenten