Voorstel betreft het aanschaffen en plaatsen van ondergrondse en bovengrondse containers voor de inzameling van kunststofverpakkingsafval en de financiering ervan
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft het starten met de gescheiden inzameling van kunststof verpakkingsafval per 1 november 2009. Dit initiatief is in lijn met de wettelijke verplichting voor gemeenten om vanaf 1 januari 2010 kunststof verpakkingsafval uit het restafval te verwijderen. Het plan omvat de installatie van ondergrondse en bovengrondse inzamelsystemen, waarvoor een investeringskrediet van € 110.000 wordt gevraagd. De financiering van de kapitaallasten zal in het eerste jaar uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing komen en daarna uit het afvalfonds van het ministerie van VROM. Het gescheiden inzamelen van kunststof verpakkingsafval heeft milieuvoordelen, zoals minder CO2-uitstoot en het leveren van grondstoffen voor nieuwe producten. De gemeente kiest voor ondergrondse inzameling vanwege de voordelen op het gebied van kosten, efficiëntie en maatschappelijk draagvlak. De raad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan de bijgevoegde begrotingswijziging en het communicatieplan.