Financiële Verordening Bergen 2017: Een Stap Richting Harmonisatie
Tijdens de raadsvergadering van 29 september 2016 werd het voorstel om de Financiële Verordening van de gemeente Bergen voor 2017 vast te stellen, zonder veel discussie aangenomen. Dit voorstel maakt deel uit van een bredere harmonisatie van het financieel beleid binnen de BUCH-gemeenten.
Samenvatting van het voorstel
De raadsvergadering van 29 september 2016 bespreekt het voorstel om de Financiële verordening van de gemeente Bergen voor 2017 vast te stellen. Dit voorstel is onderdeel van een bredere harmonisatie van het financieel beleid binnen de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo). De werkgroep Financiële aspecten in BUCH verband heeft de opdracht gegeven om de P&C-cyclus en het financieel beleid te harmoniseren. De nieuwe verordening is grotendeels geharmoniseerd, maar er blijven lokale verschillen in de mandaatbedragen voor het college, zoals voor de aankoop en verkoop van goederen en diensten. Uniformering op dit punt bleek niet haalbaar. De verordening is geactualiseerd naar aanleiding van wijzigingen in de BBV en bevat bepalingen over de toerekening van overheadkosten. De autorisatie van de begroting vindt plaats op programmaonderdeel niveau, met een evaluatie na een jaar. De verordening treedt in werking op 1 januari 2017, na goedkeuring door de raad.