Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 11-09-2025, Vergadering Algemene Raadscommissie sessie A 11-09-2025
Met elkaar in debat zijn
  • Annelies Anema - VVD
  • Danny Zwart - CDA
  • Sjaak Swart - KIES Lokaal
  • Alexandra Otto - van der Ende - D66
  • Dig Istha - PvdA
  • Froukje Krijtenburg - GroenLinks
  • Koos Bruin - Fractie Bruin

Nieuwe Parkeernormen Bergen: Gemeenteraad Debatteert over Toekomstige Mobiliteit


De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over de voorgestelde "Nota Parkeernormen 2025", die is gebaseerd op de nieuwste parkeerkencijfers van het CROW. De nota beoogt een betere afstemming op de toekomstige parkeerbehoeften van de gemeente, mede door de grote woningbouwopgave. De discussie in de raad was levendig, met vragen over de impact van de nieuwe normen op woningbouwprojecten en de rol van duurzaamheid.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering werd de "Nota Parkeernormen 2025" besproken, een document dat de parkeernormen in de gemeente Bergen moet actualiseren. De nota, die de oude parkeernormen uit 2020 moet vervangen, is gebaseerd op de meest recente cijfers van het CROW, een kennisinstituut voor infrastructuur en verkeer. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere aangepaste autoparkeernormen voor verschillende functies, nieuwe fietsparkeernormen, en herzieningen van acceptabele loopafstanden.

De VVD toonde zich tevreden met de aanpassingen. "We zijn heel blij dat de parkeernormen aangepast worden," aldus een VVD-raadslid. De partij stelde echter ook kritische vragen over de effectiviteit van de verlaagde normen voor woningbouwprojecten en de specifieke normen voor recreatiewoningen in het centrum.

Andere partijen, zoals Kies Lokaal en de Partij van de Arbeid, uitten zorgen over mogelijke negatieve effecten van de nieuwe normen, zoals het zogenaamde waterbedeffect, waarbij parkeerdruk zich verplaatst naar andere buurten. "Hoe voorkomt het college dat de lagere normen straks de parkeerdruk verplaatsen naar andere buurten?" vroeg een raadslid van Kies Lokaal.

GroenLinks en D66 benadrukten het belang van duurzaamheid en vroegen zich af waarom de normen niet nog strenger konden zijn. "Waarom niet nog strenger? Het kan ook dan nog duurzamer," stelde een raadslid van D66 voor.

De wethouder benadrukte dat de nota een technische operatie is, gebaseerd op wetenschappelijke cijfers van het CROW. "We hebben geen eigen analyse uitgevoerd, maar de CROW-normen één op één vertaald naar onze situatie," legde de wethouder uit. Hij gaf aan dat de nieuwe normen vooral bedoeld zijn om toekomstige woningbouwprojecten te faciliteren zonder dat parkeerdruk een belemmering vormt.

De discussie leidde tot enkele toezeggingen van de wethouder om schriftelijk terug te komen op specifieke vragen, zoals de parkeernormen voor recreatiewoningen en de mogelijkheid van een parkeerfonds. De gemeenteraad besloot uiteindelijk dat de nota als een a-stuk naar de volgende raadsvergadering gaat, afhankelijk van de beantwoording van de openstaande vragen.

Met de nieuwe parkeernormen hoopt de gemeente Bergen beter voorbereid te zijn op de toekomstige mobiliteitsbehoeften, terwijl tegelijkertijd ruimte wordt geboden voor duurzame ontwikkelingen en woningbouw.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Bergen overweegt om de nieuwe "Nota Parkeernormen 2025" vast te stellen. Deze nota is gebaseerd op de meest recente parkeerkencijfers van het CROW, een kennisinstituut voor infrastructuur en verkeer. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere aangepaste autoparkeernormen voor verschillende functies, nieuwe fietsparkeernormen, en herzieningen van acceptabele loopafstanden. De parkeernormen voor woningen en bezoekers zouden iets lager kunnen worden, terwijl de normen voor sociale huur sterker dalen. Ook worden nieuwe functies zoals "padelhal" toegevoegd aan de autoparkeernormen. De nota beoogt een betere afstemming op de toekomstige parkeerbehoeften van de gemeente, mede door de grote woningbouwopgave. Er is geen participatietraject gepland, omdat de wijzigingen voornamelijk gebaseerd zijn op nieuwe wetenschappelijke cijfers en relatief klein zijn. Na goedkeuring zal de nota door Juridische Zaken worden gepubliceerd.

Documenten