Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 03-02-2022, Algemene Raadscommissie

Voorstel betreft het over hevelen van het benodigde budget voor de dienstverlening op afval naar de werkorganisatie BUCH en bijgaande begrotingswijziging vast te stellen


In de raadsvergadering van de gemeente Bergen op 8 februari 2022 wordt een voorstel besproken om het budget voor afvalinzameling over te hevelen naar de Werkorganisatie BUCH. Dit volgt op een eerder besluit van 4 november 2021, waarbij BUCH werd gekozen als de partij voor afvalinzameling vanaf 1 januari 2023. Het voorstel omvat het vaststellen van een begrotingswijziging en het verzoek aan het college om BUCH de betreffende werkzaamheden te laten uitvoeren. De overheveling van budget is nodig om BUCH in staat te stellen de inzameling en de uitrol van het grondstoffenplan 'Van Afval naar Grondstof' uit te voeren. De gemeente Bergen behoudt de eigendom van inzamelmiddelen zoals containers, terwijl het budget voor personeel en voertuigen naar BUCH gaat. Dit is in lijn met de werkwijze van andere BUCH-partners zoals Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het voorstel houdt ook rekening met indexatie van personeelskosten en flankerende maatregelen. De totale kosten voor de periode 2022-2026 bedragen ruim €15,23 miljoen. Na goedkeuring van het voorstel kan BUCH de voorbereidingen voor de overname van de inzameling voortzetten.

Documenten