- Roel Oudeboon - KIES Lokaal
- Alexandra Otto - van der Ende - D66
- Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
- Danny Zwart - CDA
- Froukje Krijtenburg - GroenLinks
- Peter van Huissteden - PvdA
- Erik Bekkering - Wethouder
Gemeente Bergen neemt regie over laadpalen: "Een voorschot op een duurzame toekomst"
De gemeente Bergen heeft een nieuw beleidsvoorstel aangenomen om de regie over de plaatsing van laadpalen in eigen handen te nemen. Dit initiatief sluit aan bij de landelijke verplichting om voor 2030 maar liefst 1,8 miljoen laadpalen te realiseren. Het plan omvat een plankaart voor een dekkend en toekomstbestendig laadnetwerk, gebaseerd op uitgebreide data-analyse.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel met enthousiasme ontvangen, hoewel er ook kritische vragen werden gesteld. Alexandra Otto-van der Ende van D66 vroeg zich af waarom de gemeente nog steeds €500 per laadpaal moet bijdragen, terwijl er mogelijk een verdienmodel via de elektriciteit bestaat. "Waarom wordt dit niet volledig bij de installateur neergelegd?" vroeg ze zich af.
Koos Bruin van Behoorlijk Bestuur Bergen uitte zijn zorgen over de leesbaarheid van de plankaart. "Als ik inzoom, kom ik geen straat of plein tegen," merkte hij op. Danny Zwart van het CDA beaamde dit en voegde toe dat er kernen missen op de kaart. "Een gemiste kans," noemde hij het.
Jasper Corts van de VVD uitte zorgen over de capaciteit van de laadpalen. "Onze zorgen zitten vooral in de files rond de laadpalen," zei hij. Froukje Krijtenburg van GroenLinks vroeg om een fietslaadpalenstructuur, gezien het belang voor toeristen en dagjesmensen.
Wethouder Erik Bekkering verzekerde de raad dat de communicatie met inwoners een prioriteit is. "We nemen een voorschot op een duurzame toekomst," zei hij. Hij beloofde dat de plankaart online gedetailleerd beschikbaar zal zijn en dat er een plan voor fietslaadpalen komt. Over de variëteit aan laadpalen zei hij: "Dit wordt momenteel al rechtgetrokken."
De gemeenteraad stemde in met het voorstel, dat nu als A-stuk verder zal worden uitgewerkt. De gemeente Bergen zet hiermee een belangrijke stap in de verduurzaming van mobiliteit en het behalen van CO2-reductiedoelstellingen.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft de vaststelling van een beleidsaanpak voor de openbare laadinfrastructuur. Het doel is om de regie over de plaatsing van laadpalen in handen van de gemeente te brengen, in plaats van te wachten op aanvragen van inwoners. Dit sluit aan bij de verplichting vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om landelijk 1,8 miljoen laadpalen voor 2030 te realiseren. De nieuwe aanpak omvat een plankaart voor een dekkend en toekomstbestendig laadnetwerk, gebaseerd op een uitgebreide data-analyse. Na goedkeuring door de raad volgt participatie met inwoners via een online platform. De gemeente wil proactief laadpalen plaatsen, vooral op strategische locaties voor toeristen. De kosten voor proactieve plaatsing zijn begroot, en de aanpak wordt elke twee jaar geëvalueerd. De samenwerking met andere BUCH-gemeenten en de MRA-e concessiebeheerder zorgt voor een regionale afstemming. Risico's betreffen mogelijke aanpassingen in de plankaart en de financiële middelen. Het stimuleren van elektrisch vervoer draagt bij aan de verduurzaming van mobiliteit en het behalen van CO2-reductiedoelstellingen.