Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 15-12-2009, Gemeenteraad

Nieuwe Klachtenregeling Bergen: Een Stap Vooruit in Dienstverlening


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen voor een nieuwe klachtenregeling die aansluit bij de veranderde organisatie en wetgeving. Het doel is om klachten serieus te behandelen en zo de dienstverlening aan burgers te verbeteren. De regeling, die geen extra kosten met zich meebrengt, zal jaarlijks worden geëvalueerd.

Samenvatting van het voorstel


De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om akkoord te gaan met een nieuwe klachtenregeling voor 2009. Deze regeling is aangepast aan de nieuwe organisatie en veranderde wetgeving. Het doel van de regeling is om een interne procedure te bieden voor de formele behandeling van klachten, in lijn met hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Klachten moeten serieus worden behandeld om de dienstverlening aan burgers te verbeteren en om te leren van fouten. De regeling streeft ernaar klachten zo informeel mogelijk af te handelen, hoewel ook informeel afgehandelde klachten worden geregistreerd. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze regeling, die geen extra financiële gevolgen heeft, omdat de kosten al in de bestaande begroting zijn opgenomen. Na goedkeuring zal de regeling worden uitgevoerd en jaarlijks gerapporteerd aan het college en de raad.

Documenten