- Wilma Grooteman - CDA
- I Inspreker
- Marcel Halff - D66
- Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
- Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
- Danny Zwart - CDA
- Harry Burgering - PvdA
- Peter van Huissteden - PvdA
Parkeerbeleid in de Gemeente: Een Balans Tussen Bewoners en Bezoekers
In een recent debat over het parkeerbeleid in de gemeente werd duidelijk dat het onderwerp leeft onder zowel bewoners als politici. De presentatie van de heer Bekius en de heer Van der Meer bracht veel herkenning, maar ook nieuwe vragen en suggesties naar voren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de presentatie werd het huidige parkeerbeleid onder de loep genomen. De inspreker benadrukte dat het beleid, dat twee jaar geleden werd geïnitieerd door een motie van de raad, nu toe is aan actualisatie. "We hebben een hoop informatie opgehaald en willen u op de hoogte brengen van wat we ongeveer hebben verzameld," aldus de inspreker.
Het debat spitste zich toe op vijf thema's: zonering en vergunningssysteem, bezoekersparkeren, kosten, toekomstvisie en de rol van fietsverkeer. Het huidige systeem van betaald parkeren wordt over het algemeen geaccepteerd, maar er zijn verbeterpunten. Zo willen bewoners een vaste verhouding tussen het aantal vergunningen en parkeerplaatsen per zone. "Het is een probleem als je om 7 uur thuiskomt en geen plek kunt vinden," klonk het uit de zaal.
Een ander belangrijk punt was het bezoekersparkeren. Er werden diverse locaties genoemd voor mogelijke opvang, zoals de afrit van de N9 bij Schoorl en het AZ-stadion buiten de gemeente. De balans tussen voldoende bezoekersparkeren en het behoud van voorzieningen in de dorpskernen blijft een uitdaging. "Er staan teveel bezoekers, het evenwicht is een beetje zoeken," werd er opgemerkt.
De discussie over kosten bracht naar voren dat betaald parkeren de gemeente geld oplevert, maar dat dit nu grotendeels terugvloeit naar de algemene begroting. Er werd gesuggereerd om dit anders te organiseren. Ook werd het idee van variabele tarieven besproken, waarbij parkeren in het hoogseizoen duurder zou zijn dan daarbuiten.
De toekomstvisie richtte zich op het stimuleren van fietsverkeer en beter openbaar vervoer. "Het aantal fietsverplaatsingen zou omhoog moeten," stelde de inspreker. Ook werd het idee van transferia genoemd, zoals in Noordwijk, waar bezoekers hun auto kunnen parkeren en verder reizen met de fiets of het openbaar vervoer.
Tijdens de vragenronde herkende Marcel Halff van D66 veel van de besproken punten. "De herkenbaarheid is er, maar pasklare antwoorden vinden zal nog een tour worden," gaf hij aan. Andere raadsleden vroegen naar specifieke cijfers over parkeerplaatsen en vergunningen, en naar de mogelijkheid om bewoners te stimuleren hun auto op eigen terrein te parkeren.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is. De inspreker sloot af met de mededeling dat er tegen de zomer van volgend jaar een conceptnota wordt verwacht. "We moeten keuzes maken over welke groepen we nog willen accommoderen," aldus de inspreker. Het parkeerbeleid blijft een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt, met als doel een balans te vinden tussen de behoeften van bewoners en bezoekers.