Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 14-01-2021, Algemene Raadscommissie
Met elkaar in debat zijn
  • Alexandra Otto - van der Ende - D66
  • I Inspreker
  • Koos Bruin - Behoorlijk Bestuur Bergen
  • Peter van Huissteden - PvdA
  • Rob Bloemkolk - GroenLinks
  • Hans Peter Corbee - CDA
  • Mieke Kauwen - KIES Lokaal
  • Michiel van den Busken - Gemeentebelangen BES
  • Roel Oudeboon - KIES Lokaal
  • Froukje Krijtenburg - GroenLinks
  • Harry Burgering - PvdA
  • Erik Bekkering - Wethouder
  • Kees van Leijen - VVD

Fietsersbond en Gemeente Bergen in de clinch over verkeersveiligheid


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Bergen debatteerde over de verkeerssituatie bij de kruising Sportlaan, Laanweg en Wolphert van Brederodeweg in Schoorl. Het voorstel om fietsers geen voorrang te geven, zoals oorspronkelijk gepland, stuitte op weerstand. De Fietsersbond pleit voor voorrang voor fietsers, maar het college wijst op de kosten en risico's van alternatieven zoals een mini-rotonde.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Bergen werd een vurige discussie gevoerd over de verkeerssituatie bij een belangrijke kruising in Schoorl. Het college stelde voor om vast te houden aan het oorspronkelijke ontwerp waarbij fietsers geen voorrang krijgen, ondanks een eerder aangenomen motie die het tegenovergestelde vroeg. De Fietsersbond, vertegenwoordigd door inspreker Reinout de Haan, drong erop aan om fietsers wel voorrang te geven, zoals oorspronkelijk besloten in 2019.

De Haan schetste een toekomstbeeld waarin de gemeente Bergen in 2040 volledig is ingericht vanuit het perspectief van voetgangers en fietsers. "Dit collegevoorstel getuigt niet van voortschrijdend inzicht, maar van achteruitrijden in een doodlopende steeg," aldus De Haan. Hij benadrukte dat er geen statistieken zijn die wijzen op veel ongevallen met fietsers op de betreffende kruising.

Wethouder Erik Bekkering verdedigde het voorstel door te wijzen op de noodzaak om het verkeer richting het centrum van Schoorl om te leiden via de Sportlaan. "Veiligheid staat boven alles," benadrukte hij. Bekkering gaf aan dat de organisatie na gedegen onderzoek vier opties had overwogen, maar dat de mini-rotonde vanwege kosten en benodigde grondaankoop was afgevallen.

De discussie leidde tot een voorstel van de wethouder om samen met de raad een amendement uit te werken. Dit amendement zou de mogelijkheid bieden om de fietsers toch voorrang te geven, met de belofte om de uitvoering zorgvuldig te monitoren. "We willen de mooiste en de beste fietsrotonde maken in Nederland," aldus Bekkering.

De commissie besloot het voorstel als bespreekstuk naar de raad te sturen, met de intentie om gezamenlijk een amendement op te stellen. KIES Lokaal nam het voortouw in dit proces. De vergadering eindigde met de toezegging dat het advies van het verkeerskundig bureau Goudappel Coffeng aan het raadsstuk zou worden toegevoegd, zodat alle raadsleden goed geïnformeerd een besluit kunnen nemen.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de verkeerssituatie bij de kruising Sportlaan, Laanweg en Wolphert van Brederodeweg in Schoorl. Het oorspronkelijke ontwerp voorziet erin dat fietsers niet in de voorrang de Sportlaan oversteken. Een eerder aangenomen motie en amendement vroegen om fietsers wel in de voorrang te laten oversteken, maar onderzoek door een verkeerskundig bureau toont aan dat de alternatieven, zoals een mini-rotonde of een fietsrotonde, ingrijpend en kostbaar zijn. Het college stelt daarom voor om vast te houden aan het oorspronkelijke ontwerp zonder voorrang voor fietsers. De herinrichting van de kruising maakt deel uit van een groter project voor het centrum van Schoorl, waarvoor al budget beschikbaar is. De Fietsersbond, betrokken bij het participatietraject, is voorstander van voorrang voor fietsers, maar het college ziet vanwege de kosten en risico's af van deze optie.

Documenten