Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord: Een Stap naar Efficiëntie of een Sprong in het Duister?
De oprichting van een Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) in Noord-Holland Noord staat op de agenda als antwoord op problemen met vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het voorstel, dat voortkomt uit landelijke maatregelen na rampen zoals de vuurwerkramp in Enschede, vraagt om een keuze tussen twee scenario's. Scenario B, dat één gemeenschappelijke regeling voorstelt, wordt unaniem aanbevolen door de projectgroep NHN. Maar niet iedereen is overtuigd.
Samenvatting van het voorstel
Het voorstel betreft de oprichting van een Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) in Noord-Holland Noord, als reactie op de problematiek rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving, die onder meer door de vuurwerkramp in Enschede en de cafébrand in Volendam aan het licht kwam. Het kabinet heeft besloten tot de oprichting van 25 RUD's in Nederland, en in Noord-Holland Noord zijn twee scenario's uitgewerkt: Scenario A met drie regionale regelingen en Scenario B met één gemeenschappelijke regeling. De projectgroep NHN adviseert unaniem voor Scenario B, omdat dit scenario robuuster, eenvoudiger te structureren en toekomstbestendiger is. Het biedt ook meer financiële voordelen op de lange termijn, ondanks hogere eenmalige kosten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met Scenario B, wat zou leiden tot een efficiëntere en professionelere uitvoering van milieutaken. De RUD moet per 1 januari 2013 operationeel zijn, en de transitie zal juridische en financiële gevolgen hebben, die in de bouwfase verder worden uitgewerkt. Het college van Bergen ondersteunt het voorstel, ondanks de grotere afstand tot de uitvoeringsdienst, vanwege de verwachte voordelen voor burgers en bedrijven.