Nieuwe Afvalstoffenverordening Bergen 2011: Een Noodzakelijke Update voor de Gemeente
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de vaststelling van de nieuwe Afvalstoffenverordening 2011. Deze herziening vervangt de verouderde versie uit 2004 en zorgt ervoor dat de gemeente voldoet aan de huidige wet- en regelgeving.
Samenvatting van het voorstel
Het voorstel betreft de vaststelling van de Afvalstoffenverordening gemeente Bergen 2011, ter vervanging van de verouderde versie uit 2004. De nieuwe verordening is noodzakelijk om te voldoen aan de huidige wet- en regelgeving, waaronder de Kaderrichtlijn Afvalstoffen, de Wet milieubeheer, het Landelijk afvalbeheerplan (LAP2), en het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (BAO). De herziening is ook belangrijk in het kader van de mogelijke overdracht van de inzameling van huishoudelijk afval aan de HVC. De raad wordt gevraagd de herziene verordening vast te stellen, zodat de gemeente haar wettelijke taak op het gebied van afvalinzameling correct kan blijven uitvoeren. Er zijn geen extra middelen gemoeid met dit voorstel. Na vaststelling zal de uitvoering plaatsvinden en de raad zal hierover worden gerapporteerd.