Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens een raadsinformatieavond in Bergen werd de stand van zaken rondom de omgevingsvisie besproken. De visie, die de opvolger is van de structuurvisie onder de Wet ruimtelijke ordening, biedt een integrale kijk op de fysieke leefomgeving van de gemeente.
De avond begon met een inleiding door wethouder Yvonne Roos-Bakker, die benadrukte dat de omgevingsvisie al door het vorige college was vastgesteld, maar dat er nu een addendum is toegevoegd door het nieuwe college. Edwin Newaard, waterbeleidsmedewerker, gaf vervolgens een uitgebreide presentatie over de omgevingsvisie.
Newaard legde uit dat de omgevingsvisie een breed scala aan onderwerpen omvat, van waterbodem en lucht tot landschappen en gezondheidsbevordering. "Het gaat over de hoofdlijnen van het beleid," zei hij. "U als raad bindt zich op dat stuk dus bij uw besluit, dan houdt u daar rekening mee."
...
De presentatie benadrukte de participatie van de gemeenschap, met maar liefst 1869 participaties gedurende het proces. "Ik kan me er geen eentje herinneren in deze gemeente waar er zoveel mensen hebben meegedaan bij een document," aldus Newaard.
Een belangrijk onderdeel van de visie zijn de vier kernbegrippen: rust, reuring, ruimte en respect. Deze begrippen vormen de basis voor keuzes die de gemeente maakt, zoals het streven naar minder toeristen en meer hoogwaardige accommodaties. "We zoeken naar een versterking van de dagrecreatief aanbod in de centra," legde Newaard uit.
Tijdens de vragenronde uitte Froukje Krijtenburg van GroenLinks haar zorgen over de stabilisering van parkeerplaatsen en de parkeernormen. Newaard antwoordde dat het mobiliteitsbeleid van invloed zal zijn op de omgevingsvisie en dat er ruimte is voor aanpassingen.
Peter van Huissteden van de PvdA vroeg naar de verhouding tussen de omgevingsvisie en het mobiliteitsbeleid. Newaard benadrukte dat de omgevingsvisie als kader dient, maar dat de raad altijd de uiteindelijke beslissingen neemt.
De avond eindigde met een discussie over de actualiteit van de omgevingsvisie. Newaard gaf aan dat er een addendum komt met actuele zaken zoals de oorlog in Oekraïne en de stikstofproblematiek. "We willen dat hoofdstuk trends en ontwikkelingen in ieder geval actueel houden," zei hij.
De omgevingsvisie van Bergen is een levend document dat regelmatig herzien zal worden om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. "De beleidscyclus wordt belangrijker," concludeerde Newaard. "Dat geeft voeding aan de processen die we intern doen met betrekking tot vergunningverlening."
Dorpshuis De Schulp: Het Kloppend Hart van Egmond-Binnen Staat Voor Grote Veranderingen
11-05-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Egmond-Binnen maakt zich op voor een ingrijpende renovatie en uitbreiding van dorpshuis De Schulp. Tijdens een recent debat presenteerden betrokkenen hun plannen voor de toekomst van dit centrale ontmoetingspunt.
Tijdens een levendige vergadering in Egmond-Binnen werden de ambitieuze plannen voor de renovatie en uitbreiding van dorpshuis De Schulp gepresenteerd. Het dorpshuis, dat al sinds 1976 een centrale rol speelt in de gemeenschap, staat voor een grote transformatie. De presentatie werd geleid door wethouder Ernest Briët, Maarten Gooseling, voorzitter van de Stichting Dorpshuis Egmond-Binnen, en projectleider Menno Schermer.
Wethouder Briët benadrukte het belang van het project: "Het gaat om meer dan alleen bouwen; het gaat om het creëren van een plek waar het dorp samenkomt." Gooseling nam de aanwezigen mee op een reis door de tijd, van de oprichting van de stichting in 1967 tot de huidige plannen. "De Schulp is gebouwd door het dorp, voor het dorp," vertelde hij trots. Hij schetste een beeld van een dorpshuis dat uit zijn jasje is gegroeid en dringend behoefte heeft aan modernisering en uitbreiding.
...
De plannen omvatten een investering van bijna 7 miljoen euro, waarbij het dorpshuis deels gesloopt en opnieuw opgebouwd zal worden. De sporthal wordt gerenoveerd en verduurzaamd. "We willen een dorpshuis dat klaar is voor de toekomst, met moderne faciliteiten en een betere klimaatbeheersing," aldus Gooseling.
Projectleider Schermer lichtte de financiële kant van het project toe. De gemeente zal eigenaar worden van het vastgoed, en er is een jaarlijkse bijdrage van de gemeente nodig om de exploitatie rond te krijgen. "De totale jaarlijkse lasten voor de gemeente zullen oplopen tot bijna 5 ton in het jaar van realisatie," legde Schermer uit.
Tijdens het debat werden ook vragen gesteld over de betrokkenheid van mogelijke medegebruikers, zoals een gezondheidscentrum. Schermer gaf aan dat er interesse is, maar dat de financiële haalbaarheid nog onderzocht moet worden. "We moeten zorgen dat het gezondheidscentrum kostendekkend is," benadrukte hij.
De presentatie werd positief ontvangen door de aanwezige raadsleden, die het belang van het dorpshuis voor de gemeenschap onderstreepten. "Het is geweldig om te zien dat er zo'n betrokken bestuur is dat dit project draagt," zei Arend Jan van den Beld van de VVD.
De plannen voor De Schulp zijn ambitieus, maar de betrokkenen zijn vastberaden om van het dorpshuis een modern en duurzaam centrum te maken dat de komende decennia het kloppend hart van Egmond-Binnen blijft. De gemeenteraad zal in juni een besluit nemen over de voortgang van het project, met de hoop dat de renovatie nog voor de zomervakantie kan beginnen.
Dialoog over Duingebied: Balans tussen Natuur en Recreatie
28-03-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat over de toekomst van het duingebied kwamen diverse belanghebbenden samen om hun zorgen en ideeën te delen. Van natuurbehoud tot recreatiedruk, de avond bood een platform voor dialoog en samenwerking.
In een goedbezochte bijeenkomst in Schoorl kwamen bewoners, natuurorganisaties, agrariërs en lokale politici samen om te praten over de toekomst van het duingebied. De avond, georganiseerd door de gemeenteraad, stond in het teken van het vinden van een balans tussen natuurbehoud en recreatie.
Linda van PBN opende de discussie met een schets van de uitdagingen: "We hebben te maken met zeespiegelstijging, ongewenste stoffen zoals PFAS en stikstof, en een toenemende recreatiedruk." Jacqueline Groen van de provincie Noord-Holland benadrukte de urgentie: "Het is twee voor twaalf. We moeten nu echt dingen gaan doen om het goed te krijgen."
...
De avond werd gekenmerkt door een diversiteit aan perspectieven. Agrarisch ondernemer Jan Apeldoorn sprak over de symbiose tussen landbouw en natuur: "Wij hopen in een prachtige symbiose nog generaties te kunnen blijven werken." Aan de andere kant uitte Job Volkers van de Stichting ter Behoud van het Schoorlse Duingebied zijn zorgen over de geplande boskap: "Wij vechten al zes jaar tegen de boskap."
Een belangrijk thema was de recreatiedruk. Martin van der Hoek, toeristisch ondernemer, vroeg zich af: "Hoe kan het dat de gemeenteraad geen stem heeft in de beslissingen over onze achtertuin?" De provincie legde uit dat Natura 2000-regelgeving veel invloed heeft op de besluitvorming.
De avond eindigde met een oproep tot samenwerking en participatie. "We moeten met elkaar in gesprek blijven," benadrukte Linda van PBN. De aanwezigen waren het erover eens dat de dialoog moet doorgaan om tot duurzame oplossingen te komen.
Met een uitnodiging voor een vervolg en een hapje en drankje werd de avond afgesloten. De betrokkenheid van de aanwezigen toont aan dat het duingebied niet alleen een plek van natuurlijke schoonheid is, maar ook een bron van emotie en betrokkenheid voor velen.
Extra steun voor middeninkomens: debat over energietoeslag in Bergen
16-03-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Bergen het voorstel om extra financiële ondersteuning te bieden aan middeninkomens die worstelen met hoge energielasten. Het voorstel, dat een eenmalige uitkering van €190 omvat, leidde tot uiteenlopende meningen en vragen over de effectiviteit en uitvoering.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de inkomensgrens voor energietoeslag te verhogen naar 150% van het wettelijk sociaal minimum positief ontvangen door D66. "Een substantiële bijdrage voor een doelgroep die anders buiten de boot valt," aldus Peter de Lange van D66. Hij benadrukte echter het belang van toegankelijkheid voor ouderen die digitaal minder vaardig zijn.
Thea Leijen-Veldt van het CDA uitte zorgen over de uitvoeringskosten en de hoogte van de toeslag. "Het is een sympathiek gebaar, maar slechts een druppel op de gloeiende plaat," stelde ze. Ook Johanne Hendriks van de PvdA vond het bedrag aan de lage kant en vroeg om meer specifieke informatie om de toeslag gerichter te kunnen verstrekken.
...
Laura Hoogendonk van Ons Dorp complimenteerde de wethouder voor het goed onderbouwde voorstel, maar vroeg zich af hoe het financiële nadeel van de begrotingswijziging gefinancierd zou worden. Rob Bloemkolk van GroenLinks sloot zich aan bij de zorgen over de hoogte van het bedrag en verwees naar recente cijfers van het Centraal Planbureau over de armoedeval in Nederland.
Wethouder Marco Wiesehahn verdedigde het voorstel door te wijzen op de noodzaak om snel te handelen en de doelgroep die tussen wal en schip valt, te ondersteunen. "Het is een blijk van solidariteit voor de groep die overal tussen het net doorvalt," aldus Wiesehahn. Hij benadrukte dat de regeling niet alleen digitaal aangevraagd kan worden, maar ook via sociale teams en schriftelijk.
De VVD, vertegenwoordigd door Annemieke Born, uitte twijfels over de urgentie van de maatregel gezien de recente daling van energieprijzen en de zachte winter. "We vragen ons af in hoeverre dit daadwerkelijk bijdraagt aan een oplossing voor mensen die het echt nodig hebben," stelde Born.
Het debat leidde tot de beslissing om het voorstel als bespreekstuk naar de gemeenteraad te sturen, met de verwachting dat er amendementen zullen worden ingediend om het bedrag te verhogen. "We zijn van plan om een amendement in te dienen om het bedrag iets omhoog te krijgen," kondigde Bloemkolk aan, gesteund door de PvdA.
De discussie over de energietoeslag toont de complexiteit van inkomensondersteuning en de uitdaging om effectief beleid te maken dat aansluit bij de behoeften van de inwoners. De gemeenteraad van Bergen zal zich binnenkort opnieuw over het voorstel buigen.
Monumentaal Schoorl: Debat over Duinweg 21 leidt tot levendige discussie
16-03-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In de gemeenteraad van Schoorl werd het bestemmingsplan voor Duinweg 21 besproken. Het plan, dat voorziet in de restauratie van een rijksmonument en de bouw van twee woningen, leidde tot een levendige discussie over de invulling en het behoud van het karakter van de locatie.
Tijdens de raadsvergadering over het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan voor Duinweg 21 in Schoorl, werd duidelijk dat de meningen verdeeld zijn over de toekomst van het monumentale pand. De VVD, vertegenwoordigd door Liselotte Verwaaijen, opende de discussie en gaf het woord aan Johan Mekken van het CDA, die kritische vragen stelde over de keuze om van acht naar twee woningen te gaan. "Ik ben op zoek naar de inhoudelijke onderbouwing," aldus Mekken, die benadrukte dat er eerder acht wooneenheden waren gepland.
Rob Bloemkolk van GroenLinks toonde zich positief over het plan: "Alles is meegenomen, men heeft echt een zeer serieuze poging gedaan om zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat op deze locatie van plan is." Hij pleitte voor voortvarendheid: "Vooruit met de geit op 21. Laten we er iets moois van maken."
...
Michel Heusy van Ons Dorp sloot zich hierbij aan en prees de voortvarendheid van wethouder Yvonne Roos-Bakker. "Wat ons betreft, vooruitstrevendheid," zei Heusy. Ook Johanne Hendriks van de PvdA toonde zich tevreden, maar vroeg zich af waarom er niet meer dan twee woningen gepland zijn.
Wethouder Yvonne Roos-Bakker legde uit dat de keuze voor twee woningen te maken heeft met het behoud van de monumentale status en de indeling van het pand. "Bij acht was het wel heel ingewikkeld geweest," aldus Roos-Bakker.
De discussie werd afgesloten met de vraag of het plan als A-stuk of B-stuk naar de raad zou gaan. Uiteindelijk werd besloten het als hamerstuk te behandelen, met de mogelijkheid om het in de raad alsnog als B-stuk te bespreken indien nodig.
Het debat over Duinweg 21 toont de balans tussen behoud van cultureel erfgoed en de behoefte aan woningbouw in Schoorl. Terwijl de restauratie van het rijksmonument breed gedragen wordt, blijft de vraag naar de invulling van de locatie onderwerp van discussie.
Raadsleden Debatteren over Implementatie Wet Gemeenschappelijke Regelingen
19-01-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat bespraken raadsleden de aanpak voor de implementatie van de wijzigingen in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen 2022-2024 in Noord-Holland Noord. De discussie draaide vooral om de betrokkenheid van raadsleden en de transparantie van het proces.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de implementatie van de wijzigingen in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen besproken. Michiel van den Busken van Ons Dorp opende de discussie en benadrukte het belang van een goed georganiseerde vergadering, ondanks de volle agenda.
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal gaf aan dat haar partij geen verdere opmerkingen had over het voorstel. "Ik heb het doorgelezen en ik denk dat het allemaal klopt," zei ze.
...
Paul Korremans van het CDA had echter enkele kritische vragen. Hij vroeg zich af waarom er geen vertegenwoordiging vanuit de gemeente Bergen in de regietafel zat en benadrukte het belang van raadsbetrokkenheid. "Zou het niet wat charmanter zijn als er in ieder geval een afvaardiging van de raden mee zou kunnen praten over al dat soort zaken?" vroeg hij.
Alexandra Otto-van der Ende van D66 sloot zich aan bij de zorgen van Korremans en vroeg zich af waarom raadsleden niet betrokken waren bij de regietafel. "Dat zal een afweging zijn, maar daar ben ik wel nieuwsgierig naar," zei ze.
Jan Houtenbos van Ons Dorp benadrukte het belang van raadsbetrokkenheid bij gemeenschappelijke regelingen en riep op tot meer aanwezigheid van raadsleden bij regionale bijeenkomsten. "De opkomst vanuit de Raad is inderdaad toch wel bedroevend," merkte hij op.
Marcel Reining van GroenLinks vroeg om duidelijkheid over de lokale en regionale invloed bij de implementatie van de wet. Hij pleitte voor een gestructureerde aanpak waarbij raadsleden goed geïnformeerd worden over hun rol en invloed.
Johanne Hendriks van de PvdA prees het streven naar meer grip en invloed van de raden op de gemeenschappelijke regelingen, maar vroeg zich af hoe de informatie-uitwisseling tussen de Raad en de regietafels zou verlopen.
Burgemeester Lars Voskuil reageerde op de vragen en benadrukte dat de regietafel namens de regio Alkmaar wordt vertegenwoordigd door burgemeester Toon Mans van Castricum. Hij riep de raadsleden op om aan te geven wat zij nodig hebben om beter betrokken te worden bij het proces.
Na een uitgebreide discussie werd het voorstel als hamerstuk aangenomen, zonder verdere behoefte aan een tweede termijn. De raadsleden waren het erover eens dat de implementatie van de wijzigingen in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen een belangrijke stap is naar meer transparantie en betrokkenheid van de Raad.
Nieuwe Gedragscode voor Gemeenteraad en College: Een Levend Document
19-01-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad heeft een nieuwe gedragscode vastgesteld die integriteit en transparantie moet bevorderen. Het document, dat als een 'startpunt' wordt gezien, zal regelmatig worden geëvalueerd en aangepast aan de hand van praktijkervaringen.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de nieuwe gedragscode besproken. Michiel van den Busken van Ons Dorp leidde de discussie en vroeg of het voorstel als hamerstuk kon worden aangenomen. Er was geen behoefte aan verdere discussie, waardoor het voorstel zonder tegenstand werd aangenomen.
Burgemeester Lars Voskuil benadrukte dat het document een vertrekpunt is voor verdere gesprekken over integriteit. "Dit is een stuk van u," zei hij tegen de raadsleden. "Het gaat erom dat u met elkaar dit gesprek voert en dat het uw document wordt."
...
Wilma Grooteman van het CDA noemde de gedragscode een "startpunt" en benadrukte het belang van een gemeenschappelijk beeld over integriteit. "We willen rustig resultaten bereiken en dat vraagt dat je met elkaar ook een beeld hebt van wat integriteit nu betekent," aldus Grooteman.
Alexandra Otto van D66 en Johanne Hendriks van de PvdA sloten zich hierbij aan en benadrukten het belang van een levend document dat regelmatig moet worden geëvalueerd. "Het is een heel mooi basisdocument," zei Hendriks. "Maar het moet praktijk worden, dus je moet met elkaar oefenen."
Kees van Leijen van de VVD pleitte voor openheid en vertrouwen binnen de raad. "Wij willen wel graag de dialoog aangaan," zei hij. "Als ik een probleem heb met iemand, dan is het mijn taak om op jou af te stappen om dat gesprek aan te gaan."
De raad besloot dat de gedragscode als hamerstuk naar de volgende vergadering gaat, maar benadrukte dat het document regelmatig besproken en aangepast zal worden. "Dit is een startdocument," zei Jan Houtenbos van Ons Dorp. "We gaan ermee aan de slag en we houden elkaar scherp."
De nieuwe gedragscode is een belangrijke stap in het bevorderen van integriteit en transparantie binnen de gemeenteraad en het college. Het document zal dienen als basis voor verdere gesprekken en aanpassingen, zodat het blijft aansluiten bij de praktijk en de behoeften van de gemeente.
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Beleidskader Sociaal Domein: "Preventie als Speerpunt"
19-01-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over het nieuwe integraal beleidskader voor het sociaal domein 2023-2026. Het voorstel, dat zich richt op preventieve maatregelen om de druk op curatieve zorg te verminderen, stuitte op zowel steun als zorgen.
Tijdens de raadsvergadering werd het beleidskader gepresenteerd als een richtinggevend document dat de komende jaren de koers moet bepalen voor het sociaal domein in Bergen. Michiel van den Busken van Ons Dorp leidde de discussie en benadrukte dat het voorstel al uitgebreid was besproken in eerdere bijeenkomsten. "Wie mag ik het woord geven in de eerste termijn?" vroeg hij, waarmee hij de discussie opende.
Alexandra Otto van D66 uitte haar zorgen over de risico's van het investeren in preventie. "Hebben we wel genoeg voor de achterkant?" vroeg ze, verwijzend naar de curatieve zorg. Ze benadrukte dat er een risico bestaat dat de kosten aan de achterkant blijven oplopen, ondanks de investeringen aan de voorkant.
...
Marcel Reining van GroenLinks prees de voorlichting die voorafgaand aan het debat was gegeven, maar merkte op dat het document nog te veel op de organisatie en te weinig op de inwoners gericht is. "Wat betekent dit nu voor onze inwoners concreet?" vroeg hij, en hij drong aan op een betere monitoring van de sociale teams.
Johanne Hendriks van de PvdA miste een analyse van de problematiek binnen de gemeente Bergen. "Hoe stonden we ervoor, hoe staan we ervoor en waar gaan we naartoe?" vroeg ze, terwijl ze wees op de rol van mantelzorgers en de uitdagingen in de jeugdzorg.
Wilma Grooteman van het CDA vroeg naar de betrokkenheid van huisartsen bij het preventiebeleid, gezien de druk waaronder zij al staan. "Is hier ook overleg over geweest met de huisartsen?" vroeg ze.
Wethouder Marco Wiesehahn reageerde op de vragen en benadrukte dat het beleidskader een richtinggevend stuk is dat zich richt op het versterken van sociale netwerken en het verbeteren van de kwaliteit van professionele hulp. "We hebben een cultuur gecreëerd waarin we heel snel willen escaleren en problematiseren," zei hij. "Laten we eerst kijken of we in de eerste lijn van hun netwerk de steun kunnen organiseren."
De discussie leidde tot de vraag of er tussentijdse evaluaties moeten komen om de voortgang te monitoren. Otto stelde voor om halverwege de periode een evaluatie te houden, terwijl Kees van Leijen van de VVD pleitte voor jaarlijkse evaluaties om tijdig te kunnen bijsturen.
Het debat eindigde met de toezegging van de wethouder dat de raad actief betrokken zal worden bij de uitvoering en monitoring van het beleidskader. Het voorstel zal als bespreekstuk worden behandeld in de raadsvergadering van 26 januari, waarbij D66 en het CDA verdere discussie willen over de hoofdlijnen van het beleid.
Fietsersbond pleit voor meer ruimte voor fietsers in beleidsdebat
19-01-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens een levendig debat over de tweede beleidsrapportage van 2022 in de gemeenteraad van Ons Dorp, pleitte de Fietsersbond voor meer aandacht voor fietsers en voetgangers. De discussie draaide om de rol van beleidsrapportages en de noodzaak om verkeersveiligheid en infrastructuur te herzien.
In de gemeenteraad van Ons Dorp werd de tweede beleidsrapportage van 2022 besproken. Het debat, geleid door Michiel van den Busken van Ons Dorp, begon met de vraag of het stuk als bespreekpunt naar de raadsvergadering van 26 januari kon worden gestuurd. D66 en het CDA wilden het als bespreekstuk behandelen.
Jan Houtenbos van Ons Dorp uitte zijn zorgen over de actualiteit van de informatie in de rapportage. "De informatie is niet meer actueel, deels achterhaald," stelde hij. Houtenbos pleitte voor een procesvoorstel om de omgang met beleidsrapportages te verbeteren.
...
Wethouder Marco Wiesehahn benadrukte het belang van de beleidsrapportage binnen de PEC-cyclus. "Het is een moment om te kijken of er geleverd wordt wat beloofd is," zei hij. Hij vond het belangrijk dat de raad serieus naar de rapportage keek.
De Fietsersbond, vertegenwoordigd door Wim Smit, sprak in over de verkeerssituatie in de Egmonden. Smit pleitte voor een herziening van de verkeersinfrastructuur, waarbij meer ruimte wordt gegeven aan fietsers en voetgangers. "Wij gunnen onze inwoners een leefbaar dorp met een menselijke maat," aldus Smit. Hij stelde voor om verkeerslichten te vervangen door rotondes om de doorstroming voor fietsers en voetgangers te verbeteren.
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal uitte haar zorgen over de veiligheid van rotondes. "Zoals het nu is, vind ik het wel heel veilig," zei ze. Smit reageerde door te benadrukken dat de inrichting van wegen anders kan, met meer focus op de veiligheid van fietsers en voetgangers.
Wilma Grooteman van het CDA vroeg naar de verkeersveiligheid en de aanwezigheid van black spots binnen de gemeente. Ze benadrukte het belang van concrete rapportages die de raad in staat stellen om effectief te sturen.
Het debat eindigde met een oproep van Jan Houtenbos om in de toekomst meer waarde te hechten aan de beleidsrapportages. "Laten we in ieder geval naar de toekomst toe dit meer borgen in onze besprekingen," stelde hij. De raad besloot om de discussie over de PNC-cyclus voort te zetten en te evalueren hoe beleidsrapportages effectiever kunnen worden ingezet.
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat over vier nieuwe watergerelateerde verordeningen in Bergen, werd de balans gezocht tussen ambitie en haalbaarheid. De raadsleden discussieerden over de noodzaak van strengere regels voor waterberging en de rol van particulieren en de gemeente hierin.
Tijdens de raadscommissie van afgelopen avond stond het vaststellen van vier watergerelateerde verordeningen centraal. Deze verordeningen, die eerder in september werden gepresenteerd, zijn bedoeld om Bergen beter voor te bereiden op de gevolgen van klimaatverandering, zoals hevige regenval en droogte.
Ambitie versus haalbaarheid
...
De discussie werd geopend door Danny Zwart van het CDA, die voorstelde om de verordeningen stuk voor stuk te behandelen. Dit voorstel werd unaniem aangenomen. Zwart vroeg zich af waarom er geen technische eisen waren opgenomen in de verordening voor eenmalige rioolaansluitingen. "Het is een vereenvoudiging," antwoordde de ambtelijke ondersteuning. "We willen het administratief eenvoudiger maken."
Klaas van der Kaaij van D66 uitte zijn zorgen over het ontbreken van handhavingsmaatregelen in de verordening voor de afvoer van hemel- en grondwater. "Er staat niets over hoe handhaving plaatsvindt," merkte hij op. De ambtelijke ondersteuning legde uit dat de verordening juist de 'stok' biedt die eerder ontbrak.
Waterberging: een kwestie van ambitie
De discussie over de verordening hemelwaterberging was het meest gepassioneerd. Liselotte Verwaaijen van de VVD vroeg waarom er gekozen was voor een minimale waterberging van 40 liter per vierkante meter, terwijl Amsterdam 60 liter hanteert. "We zijn een groene gemeente met hoge ambities," stelde ze. "Het is beter om te voorkomen dan te genezen."
Wethouder Ernest Briet legde uit dat de keuze voor 40 liter gebaseerd is op afspraken binnen de Metropoolregio Amsterdam. "Met 40 liter kunnen we samen met de gemeente de benodigde 70 liter halen," aldus Briet. Hij benadrukte dat de verordening alleen voor nieuwbouw geldt en dat er ook een rol is weggelegd voor particulieren om vrijwillig meer te doen.
Toekomstige stappen
Hoewel de verordeningen als A-stuk naar de raad gaan, blijft de mogelijkheid voor een amendement open. De wethouder heeft toegezegd begin volgende week meer inzicht te geven in de consequenties van een hogere ambitie. "We moeten ook openstaan voor voortschrijdend inzicht," merkte Roel Oudeboon van KIES Lokaal op. "Het is een maatschappelijk vraagstuk dat ons allemaal aangaat."
De raadscommissie heeft hiermee een belangrijke stap gezet richting een klimaatbestendig Bergen, maar de discussie over de juiste balans tussen ambitie en realiteit blijft voorlopig nog open.
Nieuwe Start voor Speelruimtebeleid: Gemeente Bergen Zet In Op Vernieuwing
01-12-2022
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Bergen de startnotitie voor de actualisatie van het speelruimtebeleid besproken. Het doel is om een eigentijds en inclusief speelruimtebeleid te ontwikkelen dat aansluit bij de unieke identiteit van de gemeente.
Tijdens de commissievergadering werd het belang van bewonersparticipatie benadrukt. "Het is belangrijk dat bewoners betrokken worden bij het opstellen van het speelruimteplan," stelde Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal. De wethouder, Ernest Briet, legde uit dat de startnotitie een pilot is in de zoektocht naar een nieuwe werkwijze tussen raad en college. "We willen graag feedback ontvangen op de vorm, maar de focus ligt nu op de inhoud," aldus Briet.
De discussie richtte zich op diverse aspecten van het speelruimtebeleid. Zo vroeg Ineke Braak-van Kasteel van GroenLinks om meer duidelijkheid over de rol van buurtcoaches en pleitte ze voor speelplaatsen die geschikt zijn voor meerdere generaties. Klaas van der Kaaij van D66 vroeg om verduidelijking van de participatieladder en benadrukte het belang van duurzaamheid: "Wellicht kunnen we een neutrale CO2-footprint hanteren."
...
Een ander punt van discussie was de betrokkenheid van externe bureaus. Michiel van den Busken van Ons Dorp vroeg zich af waarom er €30.000 wordt uitgegeven aan een extern bureau, terwijl er al goede input is van andere gemeenten. De wethouder antwoordde dat het belangrijk is om een plan te maken dat specifiek is voor de gemeente Bergen, met haar eigen unieke kenmerken.
De raad was het erover eens dat de startnotitie een goede basis vormt voor het nieuwe speelruimtebeleid. Er werd echter opgeroepen tot duidelijk verwachtingsmanagement richting de inwoners, aangezien de uitvoering van het beleid een lange adem vergt. "Het is goed dat we een uitgangspunt hebben, maar we moeten wel duidelijk maken dat het niet meteen overal uitgevoerd wordt," aldus Van den Busken.
De startnotitie werd uiteindelijk unaniem goedgekeurd als A-stuk, wat betekent dat het als hamerstuk naar de volgende raadsvergadering gaat. De raad kijkt uit naar de verdere ontwikkeling van het speelruimtebeleid en de betrokkenheid van de gemeenschap daarbij.
Adviesraad Sociaal Domein: "Werk vanuit de inwoner, niet het systeem"
27-10-2022
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens een raadsinformatieavond in Bergen werd de Adviesraad Sociaal Domein geïntroduceerd. De raad, bestaande uit inwoners met expertise, adviseert de wethouder over het sociaal domein. Hun boodschap was duidelijk: de focus moet verschuiven van systeemdenken naar de behoeften van de inwoners.
Op de raadsinformatieavond in Bergen stond de kennismaking met de Adviesraad Sociaal Domein centraal. Michiel van den Busken van Ons Dorp opende de avond en benadrukte het belang van sturingsinformatie bij de uitrol van Saffier, de organisatie die onder andere de Participatiewet uitvoert. "Het perspectief van de inwoner is het belangrijkst," aldus Van den Busken.
Fred van Leeuwarden, namens de adviesraad, legde uit dat de raad bestaat uit inwoners met kennis en kunde, die de wethouder adviseren over de voortgang in het sociaal domein. "We vertegenwoordigen niet de inwoners, maar spreken wel vanuit hun kennis en inhoud," verduidelijkte Van Leeuwarden.
...
Alice de Boer, lid van de adviesraad, deelde praktijkvoorbeelden die de uitdagingen binnen het sociaal domein illustreerden. Ze schetste casussen van inwoners die vastliepen in bureaucratische processen. "Waar is de menselijke maat gebleven?" vroeg De Boer zich af. Ze pleitte voor een aanpak waarbij de vraag "Wat heeft u nodig?" centraal staat.
De raad benadrukte dat er te veel vanuit systemen wordt gewerkt, in plaats van vanuit de inwoner. "Het systeem moet niet leidend zijn," stelde Van Leeuwarden. Hij verwees naar andere gemeenten waar een centraal intakepunt succesvol werkt. "Start bij de persoon, niet bij het systeem."
De raadsleden reageerden betrokken. Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal vroeg zich af of de gemeente genoeg doet om inwoners te stimuleren naar elkaar om te kijken. Arend Jan van den Beld van de VVD prees de adviesraad voor hun analyse en stelde voor om hun inzichten te delen met de ambtelijke organisatie en de wethouder.
De avond eindigde met een oproep van de adviesraad om anders te denken en te werken. "Het kost tijd, maar die energie willen wij er graag in steken," besloot Van Leeuwarden. De raad hoopt dat hun adviezen leiden tot een meer inwonergerichte aanpak in het sociaal domein van Bergen.
Commissie van Advies Bezwaarschriften: "Meer dialoog, minder klachten"
27-10-2022
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens een levendig debat met de Commissie van Advies Bezwaarschriften werd duidelijk dat er nog veel te winnen valt in de communicatie tussen gemeente en burgers. De commissie pleit voor meer gesprekken vooraf om klachten te voorkomen.
In een drukbezocht debat met de Commissie van Advies Bezwaarschriften werd het jaarverslag besproken. Michiel van den Busken van Ons Dorp opende de discussie en gaf de raadsleden de kans om vragen te stellen over de bevindingen van de commissie. Machiel Pouw van D66 beet het spits af met vragen over terugkerende klachten en de verschillen in aanpak tussen de sociale en algemene kamers.
De inspreker van de commissie legde uit dat het lastig is om patronen te ontdekken in de diverse bezwaren. "Soms komen er veel bezwaren binnen als de gemeente beleid wijzigt," aldus de inspreker. Hij benadrukte dat de sociale kamer vaak een andere benadering hanteert, waarbij de focus ligt op de eerste levensbehoeften van mensen. "De ambtenaren hebben daar een goed oog voor en gaan vaak al in gesprek voordat een klacht officieel wordt."
...
Pouw vroeg zich af of deze aanpak niet breder toegepast kon worden. "Begrijp ik goed dat u eigenlijk zegt: 'Ga in gesprek met de klagers om juridificering te voorkomen'?" De inspreker bevestigde dit en stelde voor om het zogenaamde keukentafelgesprek, bekend uit de WMO, ook in andere domeinen toe te passen.
Johan Mekken van het CDA vroeg naar de impact van de nieuwe Omgevingswet op de bezwaarschriften. De inspreker verwacht dat de wet participatie vooraf belangrijker maakt, wat kan leiden tot minder klachten. "Ik hoop dat we ons dan kunnen beperken tot de toets van waar het echt om gaat, zonder ruis in de procedure."
Bob van der Wal van KIES Lokaal vroeg naar de stijging van het aantal bezwaarschriften. De inspreker kon hier geen eenduidige oorzaak voor geven, maar benadrukte dat het belangrijk is om vroeg in het proces met bewoners in gesprek te gaan.
Kees van Leijen van de VVD vroeg naar de structuur van het proces en of er meer vanuit de inwoner gekeken kan worden. De inspreker gaf aan dat de ideale situatie is om in iedere zaak in gesprek te gaan met de klant, maar dat dit afhankelijk is van de keuzes en middelen van het college.
Laura Hoogendonk van Ons Dorp vroeg naar de samenstelling van dossiers en verweerschriften. De inspreker zag verbetering in de dossiers, maar merkte op dat de tijdigheid en inhoud van verweerschriften nog achterblijven.
Tot slot vroeg Machiel Pouw naar de tevredenheid van burgers over de klachtenafhandeling. De inspreker gaf aan dat mensen het fijn vinden om hun verhaal te doen bij de commissie en dat de behandeling over het algemeen naar tevredenheid verloopt.
Het debat eindigde met een oproep van de commissie om meer aandacht te besteden aan de dialoog met burgers, zodat klachten in de toekomst kunnen worden voorkomen.
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een recent debat werd de voortgang van het Ecodorp Bergen besproken, een ambitieus project dat duurzaamheid, gemeenschap en innovatie combineert. Het ecodorp, dat sinds 2010 in ontwikkeling is, heeft al aanzienlijke stappen gezet, maar wacht nog op de goedkeuring van het bestemmingsplan.
Tijdens het debat gaf Jan Kuperus, vertegenwoordiger van het Ecodorp, een uitgebreide presentatie over de ontwikkelingen en uitdagingen van het project. "In 2013 hebben we een prachtig terrein gekocht, en sindsdien hebben we hard gewerkt om onze ecologische visie te realiseren," vertelde Kuperus. Het terrein, ooit een militair complex, is inmiddels getransformeerd met behulp van vrijwilligers die beton hebben verwijderd en hergebruikt voor wegenbouw.
Het ecodorp streeft naar zelfvoorziening op het gebied van voedsel en energie. "Inmiddels wekken we 80% van onze elektriciteit op met eigen zonnepanelen," aldus Kuperus. Het plan is om 27 woningen te bouwen, waarvan er 25 nieuw zijn. Deze woningen zijn bedoeld voor mensen die de visie van het ecodorp delen. "Net als bij een voetbalvereniging, willen we dat mensen begrijpen waarom ze hier willen wonen," legde Kuperus uit.
...
Een belangrijk discussiepunt was de beplanting rondom het terrein. Klaas van der Kaaij van D66 vroeg naar de afspraken met de provincie over het westelijke deel van het terrein. Kuperus antwoordde dat de hoge populieren aan de zuidkant zullen verdwijnen en dat er een hakhoutbos en voedselbos zullen komen.
De ambtelijke presentatie, verzorgd door Edwin Zoon, belichtte de ruimtelijke vertaling van het publiek programma van eisen. Zoon benadrukte dat er maximaal 2000 m² bebouwing is toegestaan en dat er ruimte is voor diverse functies zoals wonen, zorg, kunst en cultuur. "We willen geen pretpark worden," stelde Zoon, verwijzend naar de beperkingen op evenementen.
De discussie over de openheid van het terrein en de impact op weidevogels leidde tot vragen over mogelijke compensaties. Cor Kraakman van Ons Dorp uitte zorgen over de natuurwaarden en vroeg naar de compensatieverplichtingen. Zoon legde uit dat er geen afspraken over compensatie zijn gemaakt, maar dat de beplanting wordt teruggebracht tot een hoogte van 6 meter om de impact te minimaliseren.
Het debat eindigde met vragen over de toegankelijkheid van het terrein en de toekomstige plannen. Het ecodorp blijft open voor bezoekers, en er zijn rondleidingen op de eerste zondag van de maand. De verwachting is dat het bestemmingsplan in het eerste kwartaal van volgend jaar wordt gepubliceerd.
Het Ecodorp Bergen belooft een innovatieve en duurzame toevoeging te worden aan de gemeente, met een sterke focus op ecologie, gemeenschap en zelfvoorziening. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de verdere ontwikkeling en goedkeuring van het project.
Gemeente Bergen zet eerste stap naar woonzorgvisie
25-01-2024 - Ruimtelijke ordening
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de startnotitie voor de ontwikkeling van een woonzorgvisie. Deze visie is een wettelijke vereiste en moet regionaal afgestemd worden. Het eerste concrete resultaat zal een lokale factsheet zijn, waarvoor een budget van € 13.310 is gereserveerd.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor de startnotitie van de woonzorgvisie zonder tegenstemmen aangenomen. De visie is een verplichting onder de wet 'Versterking regie volkshuisvesting' en moet dienen als basis voor afspraken over de huisvesting van aandachtsgroepen. De eerste stap in dit proces is het ontwikkelen van een lokale factsheet die inzicht moet geven in de huidige situatie en toekomstige behoeften op het gebied van woonzorg.
De vergadering verliep soepel, zonder dat er behoefte was aan stemverklaringen of aantekeningen. "Mag ik de tegenstanders vragen hun hand op te steken? Dat is niemand, aldus besloten," klonk het resoluut vanuit de voorzittershamer.
...
Naast de woonzorgvisie stond ook een motie over watertappunten op speelplaatsen op de agenda. Deze motie, ingediend door de CDA-fractie, GroenLinks en Ons Dorp, was bedoeld om de kinderburgemeester te ondersteunen in zijn initiatief om watertappunten bij speelplaatsen te realiseren. "In tijden van klimaatverandering is het belangrijk om het belang van watertappunten te onderkennen," aldus mevrouw Groteman van het CDA.
De wethouder reageerde positief op de motie, maar benadrukte dat het belangrijk is de kinderburgemeester zelf het podium te geven. "De indieners van deze motie maaien eigenlijk een klein beetje het gras voor de voeten van de kinderburgemeester weg," merkte de wethouder op. Na een korte schorsing werd besloten de motie in te trekken, zodat de kinderburgemeester zijn plannen zelf kan presenteren.
De vergadering eindigde met een korte schorsing voor een wisseling van de voorzitter, waarna de raad verderging met de volgende agendapunten. De betrokkenheid van de gemeenteraad en de samenwerking met regionale partners blijven cruciaal in het verdere proces van de woonzorgvisie.
Gemeente Bergen Actualiseert APV: Kortere Termijn voor Demonstraties en Nieuwe Regels voor Slijterijen
25-01-2024 - Vergunningen, toezicht en handhaving
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft op 25 januari 2024 ingestemd met de actualisering van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Bergen 2023. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard, maar er zijn ook enkele belangrijke aanpassingen doorgevoerd, zoals een kortere kennisgevingstermijn voor demonstraties en nieuwe regels voor proeverijen in slijterijen.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de APV te actualiseren uitgebreid besproken. De wijzigingen zijn gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en zijn noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Hoewel de meeste aanpassingen redactioneel van aard zijn, zijn er enkele opvallende wijzigingen doorgevoerd.
Een van de belangrijkste aanpassingen betreft de termijn voor het aanvragen van een demonstratie. De Partij van de Arbeid diende een amendement in om de kennisgevingstermijn te verkorten van zeven dagen naar 48 uur. "In een democratie is het van groot belang dat je gebruik kunt maken van het recht om te demonstreren, en daar moet je niet te lang op hoeven wachten," aldus de indiener van het amendement. Dit amendement werd unaniem aangenomen.
...
Een ander punt van discussie was het toestaan van proeverijen in slijterijen. De VVD diende een amendement in om betaalde proeverijen mogelijk te maken, met als doel de lokale ondernemers te ondersteunen en voor meer reuring in het dorp te zorgen. Hoewel er enige verwarring was over de bestaande regelgeving, werd het amendement uiteindelijk unaniem aangenomen.
Daarnaast werd er gesproken over het parkeren in groenstroken. De Partij van de Arbeid stelde voor om een artikel toe te voegen aan de APV dat het parkeren in groenvoorzieningen verbiedt. Dit voorstel leidde tot enige discussie, maar werd uiteindelijk met een meerderheid van stemmen aangenomen.
Een voorstel om niet-gemotoriseerde vaartuigen op bepaalde stranden te verbieden, werd daarentegen verworpen. De discussie hierover draaide vooral om de handhaafbaarheid van de regels en de impact op strandgebruikers.
Tot slot werd er een motie aangenomen die het college oproept om in gesprek te gaan met recreatieparkbeheerders over het gebruik van vuurkorven en terrasverwarmers. Deze motie werd unaniem gesteund en wordt gezien als een stap richting een duurzamere en gezondere leefomgeving.
Met de vaststelling van de geactualiseerde APV zet de gemeente Bergen een belangrijke stap in het up-to-date houden van haar lokale regelgeving, waarbij zowel de belangen van de inwoners als die van de ondernemers in acht worden genomen.
Schoorl-centrum krijgt nieuw gezicht: Raadsleden unaniem akkoord met beeldkwaliteitsplan
25-01-2024 - Ruimtelijke ordening
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het beeldkwaliteitsplan voor het centrum van Schoorl. Het plan, dat de identiteit van Schoorl als Duindorp benadrukt, dient als toetsingskader voor toekomstige bouwplannen. Daarnaast wordt de haalbaarheid van een parkeergarage onderzocht, hoewel de kosten hoog blijken.
In een levendig debat op 25 januari 2024 besprak de gemeenteraad van Bergen het raadsvoorstel voor het beeldkwaliteitsplan van Schoorl-centrum. Het plan, ontwikkeld in samenwerking met Studio Vinke en een klankbordgroep van bewoners, legt de basis voor de toekomstige ontwikkeling van het centrum. Het benadrukt de unieke identiteit van Schoorl als Duindorp en biedt richtlijnen voor nieuwbouw en aanpassingen aan bestaande gebouwen.
Een belangrijk onderdeel van het debat was de mogelijke komst van een parkeergarage. Het onderzoek, uitgevoerd met RHDHV, wijst op hoge kosten, wat de noodzaak onderstreept voor een breder onderzoek naar mobiliteitsoplossingen, waaronder een transferium. Een nieuw mobiliteitsplan, in samenwerking met adviesbureau Goudappel, wordt verwacht in juni 2024.
...
Tijdens de vergadering diende de heer Van der Kaa een motie in namens Ons Dorp, Kies Lokaal, Fractie Bruin, PvdA en CDA. De motie riep op tot een spoedige duidelijkheid over de parkeergarage, zonder te wachten op de bredere mobiliteitsvisie. "We willen van tevoren weten: wat zijn de mogelijkheden om dit te doen," benadrukte Van der Kaa. De motie werd na een korte schorsing unaniem aangenomen, met enkele aanpassingen om de planning realistischer te maken.
GroenLinks-raadslid GAE Hoogland sprak zijn steun uit voor het plan, maar benadrukte het belang van een integrale benadering van de parkeergarage en het mobiliteitsvraagstuk. "Wij willen namelijk ook een autoluw Schoorl," aldus Hoogland. Hij pleitte tevens voor een harmonisatie van de plannen voor de oude Rabobank-locatie met het centrumplan.
De wethouder toonde zich tevreden met de uitkomst van het debat en de unanieme steun voor het plan. Hij beloofde voortvarend aan de slag te gaan met de verdere uitwerking van de parkeergarage en het mobiliteitsplan. "We gaan ons best doen om zoveel mogelijk inzichten met u te delen voor de zomer," aldus de wethouder.
Met de unanieme goedkeuring van het beeldkwaliteitsplan en de motie over de parkeergarage, lijkt de weg vrij voor een vernieuwd en vitaal centrum van Schoorl. De participatie van bewoners en ondernemers heeft positieve reacties opgeleverd, hoewel er zorgen blijven over het aantal parkeerplaatsen. De verkoop van grond voor nieuwbouwprojecten kan nu in het eerste kwartaal van 2024 worden voorbereid.
Routekaart naar Duurzaam Gemeentelijk Vastgoed: Ambitieus Plan voor de BUCH-gemeenten
07-12-2023 - Ruimtelijke ordening
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo) hebben een ambitieuze routekaart gepresenteerd om hun gemeentelijk vastgoed tegen 2050 CO2-arm en aardgasvrij te maken. Het plan, dat in lijn is met het Klimaatakkoord en de richtlijnen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), richt zich op de verduurzaming van 160 gebouwen, met een specifieke focus op 71 panden in Bergen.
Tijdens de raadsvergadering van 14 december 2023 werd het voorstel voor de "Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed" uitgebreid besproken. Het plan omvat een strategie voor de korte termijn (2024-2027) en streeft naar een 55% CO2-reductie in 2030. De focus ligt op kostenefficiënte maatregelen zoals zonnepanelen, vooral voor panden die langdurig in gebruik blijven.
Financiële en Capacitaire Uitdagingen
...
De verduurzaming wordt geschat op bijna 11 miljoen euro voor Bergen, exclusief opslagen. Er zijn subsidies beschikbaar, zoals de DUMAVA-subsidie, die 30% van de kosten kan dekken. Echter, de uitvoering vraagt om extra capaciteit, waarvoor klimaatgelden (CDOKE-gelden) kunnen worden ingezet.
Mevrouw Green Berg van GroenLinks uitte haar zorgen over de capaciteit voor het verduurzamen van jongerencentrum De Wal. "Het lijkt ingewikkeld om aan meer capaciteit te komen," stelde ze. De wethouder verzekerde dat de benodigde capaciteit kan worden georganiseerd, mede dankzij de CDOKE-gelden.
Strategische Overwegingen
De discussie richtte zich ook op de strategische vastgoedportefeuille. De heer Van Huissteden vroeg naar het proces voor het vaststellen van de kernportefeuille vastgoed. "Het is logisch om eerst te kijken wat we over 20, 25 jaar nog aan vastgoed hebben," zei hij. De wethouder gaf aan dat er een nulmeting wordt uitgevoerd om inzicht te krijgen in het huidige vastgoedbezit, waarna een startnotitie zal worden voorgelegd aan de raad.
Versnelling en Scenario's
Er was ook discussie over de mogelijkheid om de verduurzaming te versnellen. De heer Pauw vroeg of er een amendement nodig is om een snellere uitvoering mogelijk te maken. De wethouder bevestigde dat een amendement nodig zou zijn om budgetten eerder beschikbaar te stellen.
De heer Houtens vroeg naar de scenario's voor CO2-reductie en gasloosheid. De wethouder legde uit dat het doel is om in 2030 een 55% CO2-reductie te bereiken, met volledige energie-neutraliteit in 2050. "Hoe je daar komt, kan per pand verschillen," aldus de wethouder.
Conclusie
De raad lijkt positief over de routekaart, maar er zijn nog vragen over de financiële consequenties en de strategische keuzes. Er wordt verwacht dat er een amendement komt om de verduurzaming te versnellen. De wethouder benadrukte het belang van tempo maken om de klimaatdoelen te halen en wees op de risico's van uitstel. De routekaart zal elke vier jaar worden geactualiseerd om de voortgang te waarborgen.
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen debatteerde fel over de derde begrotingswijziging van de Werkorganisatie BUCH. De voorgestelde investeringen zijn bedoeld om de organisatie te versterken, maar leiden tot een structurele stijging van de gemeentelijke bijdrage. De raad worstelt met de vraag of deze investeringen voldoende grip en resultaat zullen opleveren.
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen werd er uitvoerig gediscussieerd over de derde begrotingswijziging van de Werkorganisatie BUCH. Het voorstel vraagt om een positieve zienswijze van de raad, maar stuitte op kritische vragen en zorgen over de financiële consequenties en de toekomst van de organisatie.
Meneer Van Huissteden van de Partij van de Arbeid verwoordde het gevoel van urgentie: "We moeten de berg organisatie extra geld geven om de tent overeind te houden. Laat ik het maar heel cru zeggen." Hij benadrukte dat de investeringen noodzakelijk zijn om de organisatie door de winter te helpen, maar vroeg zich af of er voldoende grip is op de lange termijn.
...
Mevrouw Groteman van het CDA uitte haar zorgen over de controle op de kosten, vooral op het gebied van ICT. "Voor mij is het in ieder geval een puinzooi waar ik helemaal niet meer uitkom," zei ze. Ze vroeg zich af hoe de raad kan zien dat de investeringen daadwerkelijk resultaten opleveren.
De wethouder probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat de investeringen noodzakelijk zijn om de basis van de organisatie te versterken. "We hebben een duidelijke visie op de bestuurlijke samenwerking nodig," legde hij uit. "Deze investeringen zijn bedoeld om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren."
Toch bleef er scepsis bestaan. Meneer Blom Kok van GroenLinks stelde voor om een motie in te dienen die de gemeenschappelijke regeling zou veranderen, zodat de raad meer grip krijgt op de gang van zaken. "Het voelt een beetje als een windmolen, maar ik ga het proberen," zei hij.
De discussie eindigde met een oproep tot meer transparantie en betere communicatie tussen de raden van de deelnemende gemeenten. Er werd voorgesteld om periodiek alle raden te informeren over de ontwikkelingen binnen de BUCH, zodat er meer rust en vertrouwen kan ontstaan.
De raad zal binnenkort een definitieve beslissing nemen over de zienswijze, maar het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen en zorgen leven over de toekomst van de Werkorganisatie BUCH.
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Nieuwe Legesverordening: "Een Avontuur voor Alle Gemeentes"
07-12-2023 - Vergunningen, toezicht en handhaving
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Op 14 december 2023 staat de gemeenteraad van Bergen voor een belangrijke beslissing: de vaststelling van de nieuwe legesverordening voor 2024. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijzigingen in de verordening hebben aanzienlijke gevolgen voor de tarieven en vergunningen.
Tijdens de raadsvergadering werd er flink gedebatteerd over de nieuwe legesverordening. De aanpassingen zijn nodig om de invoering van de Omgevingswet te faciliteren, maar niet iedereen is het eens met de voorgestelde wijzigingen. Mevrouw Groteman van de fractie Ons Dorp uitte haar zorgen over de nieuwe milieubelastende activiteiten die voortvloeien uit de wet. "Het wordt een aardig avontuur voor alle gemeentes in Nederland," merkte ze op.
Groteman kondigde aan dat haar fractie met een amendement en twee moties zal komen. Het amendement beoogt vrijstellingen voor burgerinitiatieven die monumentale zaken opzetten. "Het is schrijnend om voor dit soort initiatieven leges te vragen," aldus Groteman. De moties richten zich op het terugbetalen van leges aan verenigingen die in de afgelopen vijf jaar monumenten hebben opgericht en op het onderzoeken van mogelijkheden om minder leges te heffen voor duurzame voorzieningen.
...
Meneer Van Huissteden vroeg om verduidelijking over de termijn van vijf jaar voor de terugbetaling van leges. Groteman bevestigde dat dit de periode is die zij voorstelt. GroenLinks toonde zich benieuwd naar de uitkomst van de motie over verduurzaming. "Het lijkt me een goed plan," zei een raadslid van GroenLinks.
Wethouder Houtenbosch benadrukte het belang van de kostendekkendheid van de leges. "De basiscalculaties zijn nu spik en span," verzekerde hij de raad. Hij moedigde de raad aan om de voorgestelde vrijstellingen goed te overwegen en benadrukte dat de knoppen nu werken, zodat de raad zelf kan bepalen waar tarieven hoger of lager moeten zijn.
De discussie over de legesverordening is nog niet ten einde. Er is een erratum aangekondigd dat enkele tekstuele wijzigingen bevat. De raad moet nog beslissen of het voorstel een hamerstuk blijft of dat het verder besproken moet worden. "Het lijkt me heel praktisch om er een bespreekstuk van te maken," concludeerde een raadslid, waarmee de vergadering werd afgesloten.
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Nieuwe Belastingverordeningen: "Elk Jaar Weer een Vraagteken"
07-12-2023 - Ruimtelijke ordening
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen kwam op 14 december 2023 bijeen om het voorstel voor de belastingverordeningen van 2024 te bespreken. Het voorstel omvatte onder andere een algemene indexering van 2% voor de meeste belastingen, met specifieke verhogingen voor de onroerende-zaakbelastingen en de toeristenbelasting. De discussie was levendig, met vragen over communicatie, handhaving en de rechtvaardigheid van bepaalde belastingen.
Tijdens de vergadering uitte mevrouw Groteman van het CDA haar zorgen over de communicatie van de toeristenbelasting. "We hebben enige jaren geleden afgesproken om de toeristenbelasting duidelijk vooraf te communiceren," stelde ze. Ze benadrukte dat ondernemers in de problemen komen door het gebrek aan tijdige informatie. De wethouder erkende het probleem en beloofde het uit te zoeken.
...
Een ander punt van discussie was de precariobelasting, specifiek voor evenementen zoals het reuzenrad in Egmond aan Zee. De heer Paul van Ja stelde vragen over de mogelijke presidentwerking van de belastingverlaging voor langdurige evenementen. De wethouder verzekerde dat er geen evenementen zijn die langer dan twee weken duren en dat de regeling niet zal leiden tot een significante toename van dergelijke evenementen.
De forensenbelasting bleek een jaarlijks terugkerend discussiepunt. De heer Smok van LIS Lokaal vroeg zich af waarom er belasting wordt geheven op tweede huizen, terwijl deze officieel niet zijn toegestaan. "Het hebben van tweede huizen buiten Bergen en Egmond aan Zee is niet toegestaan, dus dan vraag ik me af: heffen wij forensenbelasting buiten Bergen en Egmond aan Zee en hoe werkt dat?" vroeg hij. De wethouder gaf toe dat er geen direct antwoord was en beloofde schriftelijke opheldering.
De discussie over de handhaving van tweede huizen leidde tot een voorstel van mevrouw Groteman om de handhaving en prioriteitstelling opnieuw te agenderen. "Is het een idee dat wij een keertje weer uitleg krijgen over de handhaving en de prioriteitstelling?" stelde ze voor.
Tot slot werd er gesproken over de watertoeristenbelasting. De heer Smok vroeg zich af of het heffen en invorderen van deze belasting niet duurder is dan de baten. Ook hierop kon de wethouder geen direct antwoord geven en beloofde hij schriftelijke terugkoppeling.
Het debat eindigde met de mogelijkheid van een amendement op de forensenbelasting, afhankelijk van de schriftelijke beantwoording van de vragen. De gemeenteraad zal de verordeningen verder bespreken en mogelijk aanpassen voordat ze voor 1 januari 2024 worden gepubliceerd.
Raadsvergadering over Firap 2023: Kunst en controle centraal
07-12-2023 - Financiën
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens de raadsvergadering van 14 december 2023 stond de vaststelling van de Firap 2023 centraal. Deze financiële rapportage dient ter voorbereiding op de jaarrekening en heeft als doel grote afwijkingen per programmaonderdeel te rapporteren. De discussie spitste zich toe op de financiering van de Kunstdien Daagse en de controle op vergunningverlening.
In de raadsvergadering van 14 december werd het raadsvoorstel voor de Firap 2023 besproken. Deze rapportage is een belangrijk onderdeel van de financiële planning en controlecyclus van de gemeente. Het doel is om grote afwijkingen in de begroting te signaleren en indien nodig bij te sturen. Een belangrijk discussiepunt was de financiering van de Kunstdien Daagse, waarvoor €15.000 beschikbaar wordt gesteld vanuit het sociaal domein.
Raadslid Paul Van Ja uitte zijn zorgen over de herkomst van deze middelen: "Hebben we nou nergens anders een geldpotje van €15.000?" De wethouder legde uit dat het bedrag vrijkomt uit de aanpak en versterking van de sociale basis. "De intentie is om binnen het sociaal domein een faciliteit te creëren waarin we evenementen kunnen subsidiëren die bijdragen aan de gemeenschapszin," aldus de wethouder.
...
Ook de controle op vergunningverlening kwam aan bod. De CDA-fractie toonde zich verheugd over de middelen die beschikbaar worden gesteld om te voorkomen dat vergunningen van rechtswege worden verleend. "Waarom komt dit nu wel uit de gemeentebegroting?" vroeg een CDA-lid. De wethouder legde uit dat directe sturing op de betrokken medewerkers gewenst is, wat via de gemeentebegroting beter te realiseren is.
Daarnaast werden vragen gesteld over de beschikbaarheid van beleidsstukken zoals het speelruimtebeleid en de kerkenvisie. De wethouder verzekerde dat het speelruimtebeleid binnenkort op de agenda komt, terwijl de kerkenvisie nog wat langer op zich laat wachten vanwege capaciteitsproblemen.
De vergadering werd afgesloten met een rondvraag, waarbij de heer Bloemkool het woord kreeg. De raadsleden kijken nu uit naar de verdere uitwerking van de Firap 2023 en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Gemeente Bergen worstelt met verouderde data in minimabeleid
09-11-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens een raadsinformatieavond in Bergen werd het theoretisch kader en de analyse van het minimabeleid besproken. De presentatie, gegeven door mevrouw Buis van Saffier, legde de nadruk op de uitdagingen die de gemeente ondervindt bij het verzamelen van actuele data over armoede.
Op de raadsinformatieavond in Bergen stond het minimabeleid centraal. Mevrouw Buis van Saffier presenteerde de bevindingen van de tweede fase van de analyse van het minimabeleid. "We hebben een uitgebreide analyse gemaakt waarin we gekeken hebben naar de omvang van de problematiek binnen Bergen," aldus Buis. De presentatie onthulde dat de gemeente Bergen kampt met verouderde data, wat het moeilijk maakt om een actueel beeld te krijgen van de armoedesituatie.
Een van de grootste uitdagingen is het gebrek aan recente cijfers. "CBS werkt met cijfers van 2020 of 2021," legde Buis uit. "We hebben natuurlijk een coronacrisis gehad, daar overheen nog een energiecrisis, dus het is wel fijn om te werken met recentere cijfers." Daarnaast bleek het lastig om verschillende datasets met elkaar te vergelijken, omdat er verschillende duidingen zijn, zoals het verschil tussen inwoners en huishoudens.
...
De presentatie bracht ook aan het licht dat er in Bergen ongeveer 600 minima-gezinnen zijn op een inkomensgrens van 100% van het wettelijk sociaal minimum. Dit aantal stijgt naar 1300 gezinnen bij een grens van 120%. "Het is belangrijk om deze duiding te doen, omdat de meeste minimaregelingen ophouden bij 120% van het bestaansminimum," aldus Buis.
Een ander belangrijk punt dat werd besproken, was het lage gebruik van maatschappelijke participatieregelingen. "Als je kijkt naar deelname aan een vereniging of activiteiten, zijn dat 142 huishoudens die daar gebruik van hebben gemaakt van de 600 minima huishoudens," merkte Buis op. Dit lage gebruik kan te maken hebben met de hoge drempel om aanvragen in te dienen, zoals het invullen van uitgebreide formulieren.
De wethouder, Marco Wiesehahn, benadrukte het belang van actuele data: "De huidige data die we beschikbaar hebben, zijn eigenlijk verouderd. Als we een serieuze actuele foto willen hebben, is het verstandig om de armoedemonitor af te wachten." Deze monitor, die in het tweede kwartaal van 2024 wordt verwacht, moet een helder beeld geven van de armoedesituatie in Bergen.
De raadsleden stelden diverse vragen over de presentatie. Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal vroeg naar de herkomst van de minima-gezinnen, waarop Buis antwoordde dat dit nog niet goed inzichtelijk is. Tristan Noordhoff van Ons Dorp vroeg naar de verhouding van minima ten opzichte van het landelijk niveau, waarop Buis aangaf dat Bergen iets onder het landelijk gemiddelde ligt.
De avond eindigde met de toezegging dat de presentatie gedeeld zal worden met de raadsleden en dat er schriftelijke vragen gesteld kunnen worden voor verdere verduidelijking. De gemeente Bergen blijft werken aan het verbeteren van het minimabeleid, met de hoop dat de armoedemonitor in 2024 meer inzicht zal bieden.
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De presentatie van de jaarcijfers Jeugd Wmo 2022 benadrukt het belang van preventie en samenwerking om de zorgkosten te beheersen. Met een focus op het versterken van de sociale basis en het monitoren van preventieve maatregelen, streeft de gemeente naar een efficiëntere en effectievere zorgverlening.
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers Jeugd Wmo 2022 werd duidelijk dat de gemeente zich richt op het versterken van de sociale basis en het monitoren van preventieve maatregelen. "We willen problemen oplossen wanneer die nog klein zijn," aldus een van de sprekers. De bijeenkomst, geleid door voorzitter Michiel van den Busken, bood inzicht in de huidige stand van zaken en de plannen voor de toekomst.
Preventie als Prioriteit
...
De presentatie begon met een toelichting op de preventieve aanpak. "Het is belangrijk om helder te hebben wat de opgaven en doelen zijn die we willen bereiken met preventief werken," legde een van de projectleiders uit. De gemeente heeft ambitieuze doelen gesteld, zoals een vermindering van 25% tot 30% in gezondheidsproblemen. Deze doelen zijn deels bepaald door het Rijk en worden als ambitieus gezien, gezien de huidige maatschappelijke uitdagingen.
Dashboard en KPI's
Een belangrijk onderdeel van de presentatie was de introductie van een nieuw dashboard met Key Performance Indicators (KPI's). Dit dashboard moet inzicht geven in de voortgang van de preventieve maatregelen. "Het is aan de politiek om een normering aan deze KPI's te hangen," werd benadrukt. Dit biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om op vaste momenten over dezelfde onderwerpen in gesprek te gaan en de effectiviteit van de maatregelen te evalueren.
Vragen uit de Raad
De presentatie riep diverse vragen op vanuit de gemeenteraad. Tristan Noordhoff van Ons Dorp vroeg zich af hoe realistisch de gestelde doelen zijn, gezien de huidige economische situatie. Een andere vraag betrof de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de sociale teams. "Het sociaal team is heel zichtbaar en vindbaar," werd geantwoord, met verwijzing naar de diverse toegangsmogelijkheden voor inwoners.
Samenwerking met Maatschappelijke Partners
De samenwerking met maatschappelijke partners werd ook besproken. Marcel Reining van GroenLinks benadrukte het belang van verbinders, zoals kerken en verenigingen, in het bereiken van inwoners. "Dit is niet een opgave van alleen de gemeente, maar juist ook in samenspel met al die mensen die in contact staan op een hele andere manier dan de gemeente," werd bevestigd.
Toekomstige Stappen
De gemeente staat aan het begin van een traject om preventie beter te monitoren en te integreren in de P&C-cyclus. "We hopen volgend jaar de eerste resultaten te kunnen laten zien," aldus een van de sprekers. Het uiteindelijke doel is om de zorgkosten te beheersen door vroegtijdig in te grijpen en problemen te voorkomen.
Met de presentatie van de jaarcijfers Jeugd Wmo 2022 heeft de gemeente een belangrijke stap gezet in het transparant maken van haar inspanningen op het gebied van preventie en zorg. De komende jaren zullen uitwijzen of de gestelde doelen haalbaar zijn en welke impact de preventieve maatregelen daadwerkelijk hebben.
Nieuwe Verordening Wmo en Jeugdhulp Bergen: Meer Samenwerking en Duidelijkheid
09-11-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Bergen heeft de verordening voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en jeugdhulp herzien. Tijdens een raadsinformatieavond werden de wijzigingen gepresenteerd, met als doel de zorg voor inwoners te verbeteren en de regelgeving duidelijker te maken.
Tijdens de raadsinformatieavond in Bergen werd de herziene verordening voor de Wmo 2015 en jeugdhulp 2023 besproken. Mevrouw Wijngaarden gaf een uitgebreide toelichting op de aanpassingen die zijn doorgevoerd. "We hebben de verordening aangepast op wettelijke taken, landelijke ontwikkelingen en regionale en lokale ontwikkelingen," legde ze uit. Een belangrijk onderdeel van de wijzigingen is de verbetering van toezicht en handhaving om de kwaliteit en veiligheid van de zorg te waarborgen.
Een opvallende wijziging betreft de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, die invloed heeft op de tariefstelling voor informele PGB-hulp. "Gemeentes mogen geen minimumtarief meer toepassen," aldus Wijngaarden. Dit betekent dat de tarieven voor informele hulpverleners omhoog gaan, wat gevolgen kan hebben voor de begroting van de gemeente.
...
Tijdens de presentatie ontstond er enige verwarring over de planning van de besluitvorming. Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal vroeg zich af waarom het onderwerp nu werd besproken, terwijl het geagendeerd stond voor 16 november. Voorzitter Michiel van den Busken verduidelijkte dat dit een raadsinformatieavond betrof en dat de besluitvorming later zou plaatsvinden.
Machiel Pouw van D66 complimenteerde de gemeente met de verbeterde leesbaarheid van de verordening, maar drong aan op een publieksvriendelijkere versie. "Het is een kluif om hier doorheen te worstelen," zei hij. Wijngaarden zegde toe dat er een publieksvriendelijk voorblad zou komen en dat de verordening beter vindbaar zou worden op de gemeentesite.
Een ander punt van discussie was de zorg voor Oekraïense ontheemden met onbegrepen gedrag. Pouw vroeg zich af of deze groep onder de nieuwe verordening valt. Wethouder Marco Wiesehahn beloofde dit te onderzoeken en met een antwoord te komen.
Marcel Reining van GroenLinks uitte zijn zorgen over de verschuiving van informele naar professionele PGB-hulp. Wijngaarden verzekerde dat er geen intentie is om informele hulp te ontmoedigen. "Het tarief voor informele PGB-hulp is door de Centrale Raad van Beroep nu gewoon besloten," voegde ze toe.
De presentatie werd afgesloten met de toezegging dat de verordening en bijbehorende documenten beschikbaar worden gesteld aan de raadsleden ter voorbereiding op de besluitvorming. De gemeente Bergen zet hiermee een stap richting een duidelijker en effectiever zorgbeleid.
Buitengebied in Beeld: Omgevingsvisie Onder de Loep
05-10-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat spraken belanghebbenden over de toekomst van het buitengebied, met de omgevingsvisie als leidraad. Van energietransitie tot landbouw en mobiliteit, de avond bood een podium voor uiteenlopende visies en zorgen.
In een poging om de omgevingsvisie voor het buitengebied van de gemeente Bergen te vertalen naar concrete plannen, kwamen diverse belanghebbenden bijeen voor een debat. Onder leiding van voorzitter Alexandra Otto - van der Ende, werden thema's als energietransitie, mobiliteit, landbouwtransitie en wonen besproken. De avond was bedoeld om raadsleden een beter beeld te geven van de praktische implicaties van de omgevingsvisie.
Energietransitie: Ruimte voor Duurzaamheid
...
Diederik Apotheker van de energiecoöperatie Bergenergie benadrukte het belang van participatie in de energietransitie. "Je zoekt naar manieren om samen met burgers duurzame energie te ontwikkelen," aldus Apotheker. Hij pleitte voor meer specifieke kaders in de omgevingsvisie, zoals natuurinclusieve zonneparken en betrokkenheid van omwonenden. Inspreker vanuit de natuurorganisaties waarschuwde echter voor de impact op het landschap: "Bergen moet zeer terughoudend zijn gezien het grote aandeel natuurgebied."
Mobiliteit: Balans tussen Rust en Bereikbaarheid
Reina te Haan van de Fietsersbond pleitte voor meer fietsvriendelijke routes en het weren van auto's op smalle wegen. "We zoeken vooral rust in het buitengebied," zei Te Haan. Tammo Meedendorp van de VVD wees op de druk van dagtoerisme en de noodzaak van betere transferia. "De druk op de wegen door dagtoerisme is ontzettend groot," aldus Meedendorp. De discussie maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om mobiliteit en rust in balans te brengen.
Landbouwtransitie: Toekomstbestendig en Duurzaam
Mevrouw Pepping van LTO benadrukte de noodzaak van maatwerk in de landbouwtransitie. "De druk op de gronden is enorm," stelde ze. Cordel Verschagen, een lokale kweker, pleitte voor compensatie van verloren landbouwgrond en benadrukte de noodzaak van een vitale agrarische sector. De discussie maakte duidelijk dat er nog veel uitdagingen liggen in het verenigen van landbouw met natuur- en recreatiebelangen.
Wonen en Toerisme: Ruimte voor Groei?
De discussie over wonen en toerisme draaide om de vraag waar nieuwe woningen moeten komen zonder het landschap aan te tasten. "We willen niet in het buitenstedelijk gebied bouwen omdat juist het attractieve is dat mensen komen omdat we dat proberen te behouden," zei raadslid Klaas van der Kaaij (D66). De omgevingsvisie biedt ruimte voor verdere uitwerking, maar de uitdaging blijft groot.
De avond eindigde met de conclusie dat de omgevingsvisie een goed startpunt biedt, maar dat er nog veel werk te verzetten is om de uiteenlopende belangen in het buitengebied te verenigen. De komende jaren zullen cruciaal zijn voor de verdere uitwerking en implementatie van de plannen.
Zorgen over wijkagenten en cybercrime domineren debat over veiligheidsplan
21-09-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens de raadscommissie van 21 september 2023 werd het Integraal Meerjaren Veiligheidsplan (IMV) 2024-2027 van de politie-eenheid Noord-Holland besproken. De commissieleden uitten hun zorgen over de onderbezetting van wijkagenten en de toenemende dreiging van cybercrime.
In de raadscommissie, voorgezeten door Sjaak Swart, werd het IMV 2024-2027 besproken. Het plan, dat door het regionaal bestuurlijk overleg wordt vastgesteld, biedt de Raad de mogelijkheid om een zienswijze te geven. De discussie richtte zich vooral op de bezetting van wijkagenten en de aanpak van cybercrime.
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal uitte haar zorgen over het tekort aan wijkagenten. "Artikel 38a van de politie schrijft voor dat wij recht zouden hebben op één wijkagent per 5000 inwoners. Daar komen wij niet aan," stelde ze. Glas-de Raadt benadrukte het belang van de zichtbaarheid van wijkagenten in de gemeenschap en vroeg zich af hoe de gemeente aan zes wijkagenten kan komen die hun taken effectief kunnen uitvoeren.
...
Peter de Lange van D66 sloot zich aan bij de zorgen over de onderbezetting en vroeg zich af of alle thema's in het plan daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden. "Kunt u garantie geven of borg geven dat alle thema's die staan vermeld daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd?" vroeg hij. De Lange benadrukte ook de noodzaak van voldoende instrumenten van de landelijke wetgever om criminaliteit aan te pakken.
Burgemeester Lars Voskuil erkende de zorgen over de wijkagenten en de onderbezetting bij de politie. "Het is onwenselijk dat de 80-20% verdeling voor wijkagenten bij lange na niet gehaald wordt," gaf hij toe. Voskuil legde uit dat de verdeling van wijkagenten op eenheidsniveau plaatsvindt en dat Bergen het in die verdeling niet slecht doet. Hij benadrukte dat er hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de situatie.
Cybercrime kwam ook aan bod tijdens het debat. De Lange wees op de gevaren van phishingmails, waarbij zelfs de naam van de burgemeester werd misbruikt. "Zeer perverse prikkel," noemde hij het. Voskuil erkende het probleem en benadrukte het belang van preventie. "In die preventie zit echt in voorlichting, voorlichting, voorlichting," aldus de burgemeester.
Het debat werd afgesloten met instemming om het stuk als een A-stuk door te laten gaan, waarmee het zonder verdere discussie naar de Raad kan worden gestuurd. De zorgen over de wijkagenten en cybercrime blijven echter bovenaan de agenda staan.
Gemeenteraad worstelt met BUCH-begroting: "Hoe krijgen we grip op de kosten?"
21-09-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over de tweede begrotingswijziging van de BUCH-werkorganisatie voor 2023. De discussie draaide vooral om de stijgende kosten en de vraag hoe de organisatie efficiënter kan worden.
Tijdens de raadsvergadering in Bergen stond de tweede begrotingswijziging van de BUCH-werkorganisatie centraal. De BUCH, een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo, kampt met stijgende kosten. De raad werd gevraagd in te stemmen met een verhoging van de bijdrage, maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Ambassadeurs in de spotlight
...
Peter van Huissteden (PvdA) opende het debat door te wijzen op de rol van de BUCH-ambassadeurs, waaronder hijzelf en Paul Korremans (CDA). "We worden netjes geïnformeerd, maar het blijft lastig," aldus Van Huissteden. Hij wees op de stijgende lasten en de noodzaak van een bestuursopdracht om structurele oplossingen te vinden. "De gemeente Bergen neemt 65% van de plus taken af, terwijl Castricum nog geen 5% afneemt. Dat roept vragen op over de verdeling van kosten."
CDA vraagt om meer grip
Wilma Grooteman (CDA) uitte haar zorgen over de stijgende kosten en de beperkte grip die de gemeente lijkt te hebben. "We zien dat de kosten stijgen, terwijl de klachten over de dienstverlening toenemen. Wat zijn de risico's en kunnen we die nog aan?" Grooteman riep het college op om concrete acties te ondernemen om meer grip te krijgen.
Technische vragen en zorgen over de toekomst
Laura Hoogendonk (Ons Dorp) stelde vragen over de financiële toekomst van de BUCH. "De begroting stijgt naar ruim 93 miljoen euro in 2027. Klopt mijn conclusie?" Bob van der Wal (KIES Lokaal) vroeg zich af hoe de stijgende loonkosten zich verhouden tot het totale budget. "Het lijkt een groot bedrag, maar hoe rechtvaardigen we dat?"
Wethouder Wiesehahn reageert
Wethouder Marco Wiesehahn benadrukte de uitdagingen waar de BUCH mee kampt, zoals de krappe arbeidsmarkt en de beperkte financiële middelen. "We moeten met vier besturen tot overeenstemming komen over de toekomst van de BUCH. De huidige begrotingswijziging is noodzakelijk om de basisvoorzieningen op peil te houden."
Een signaal naar de BUCH
Uiteindelijk besloot de raad het voorstel als een B-stuk door te sturen naar de volgende vergadering. Grooteman benadrukte dat het CDA een signaal wil afgeven richting de BUCH-organisatie. "We willen maatregelen op korte termijn en niet alleen wachten op nader onderzoek."
De discussie over de BUCH-begroting laat zien dat de gemeenteraad worstelt met de balans tussen kostenbeheersing en het waarborgen van een goede dienstverlening. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor het bepalen van de toekomst van de BUCH-samenwerking.
Gemeente maakt financieel gebaar voor maatschappelijke organisaties: "Doet het wat het moet doen?"
21-09-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad debatteerde over een financieel steunpakket voor maatschappelijke organisaties die worstelen met stijgende energiekosten. Het voorstel, dat eerder in de raad werd besproken, roept gemengde reacties op.
Tijdens de raadsvergadering stond een voorstel centraal om maatschappelijke organisaties financieel te ondersteunen bij hun energiekosten. Het plan, dat voorziet in een eenmalige compensatie van 60% van de extra energiekosten boven een bepaald prijsplafond, werd kritisch onder de loep genomen door verschillende raadsleden.
Peter van Huissteden van de PvdA opende het debat met twijfels over de effectiviteit van het voorstel. "Ik vraag me af, doet hij wat hij moet doen?" zei hij, wijzend op de complexiteit van de regeling en de vraag of deze daadwerkelijk de beoogde organisaties bereikt. Hij benadrukte dat sommige organisaties, ondanks stijgende kosten, mogelijk buiten de boot vallen omdat hun energietarieven nog onder het prijsplafond liggen.
...
Machiel Pouw van D66 sloot zich aan bij de zorgen van Van Huissteden en vroeg zich af hoe de gemeente organisaties kan stimuleren om hun panden te verduurzamen. "Wat kunnen we doen als gemeente om te zorgen dat ze huiseigenaren worden geënthousiasmeerd om hun panden te verduurzamen?" vroeg hij.
Wilma Grooteman van het CDA en Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal deelden de zorgen over de duidelijkheid en effectiviteit van de regeling. Grooteman vroeg zich af of het beschikbare budget wel voldoende benut wordt, gezien het lage aantal aanvragen van inwoners voor een vergelijkbare regeling.
Wethouder Marco Wiesehahn - Vrijman verdedigde het voorstel door te benadrukken dat het gericht is op het compenseren van excessieve energiekosten. "Het gaat om die excessieve kostenstijging die daarna is gekomen," legde hij uit. Hij erkende dat de regeling technisch is, maar benadrukte dat het belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen hulp bieden en organisaties stimuleren om zelf ook maatregelen te nemen.
Annemieke Born van de VVD stelde voor om het beschikbare budget in te zetten voor subsidies op energiebesparende maatregelen. "Wij missen eigenlijk een beetje dan toch de stimulans om te verduurzamen," zei ze. Echter, Van Huissteden en Grooteman benadrukten dat het huidige voorstel bedoeld is als een eenmalig gebaar om acute problemen aan te pakken.
Het debat eindigde met de toezegging van de wethouder om de aanvraagprocedure te verduidelijken. Het voorstel werd als A-stuk naar de raad gestuurd, met de verwachting dat het financiële gebaar maatschappelijke organisaties enige verlichting zal bieden in deze uitdagende tijden.
Gemeente Bergen in de ban van de ja-ja-sticker: afvalstoffenverordening 2023 zorgt voor debat
21-09-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In de gemeenteraad van Bergen werd afgelopen week druk gedebatteerd over de nieuwe afvalstoffenverordening. Het voorstel om de ja-ja-sticker niet direct in te voeren, leidde tot een levendige discussie.
Tijdens de raadsvergadering over de afvalstoffenverordening 2023 van de gemeente Bergen, stond één onderwerp centraal: de ja-ja-sticker. Deze sticker, die ervoor zorgt dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen bezorgd wordt bij huishoudens die daar expliciet voor kiezen, was een heet hangijzer. De Partij van de Arbeid (PvdA), D66, GroenLinks en KIES Lokaal spraken zich uit voor de invoering ervan.
Peter van Huissteden van de PvdA opende de discussie: "Waarom zetten we niet de stap naar de ja-ja-sticker? Veel mensen gooien ongeadresseerde reclame direct bij het oud papier." Hij kondigde aan een amendement te overwegen om de sticker alsnog in te voeren.
...
Anita van der Stap van D66 herinnerde de raad eraan dat er in 2019 al een motie was aangenomen voor de ja-ja-sticker. "Het lijkt ons niet helemaal democratisch om dit nu te negeren," stelde ze.
Wethouder Ernest Briet reageerde begripvol, maar wees op de praktische uitdagingen. "We willen het zorgvuldig doen. Er komt veel op ons af, en we moeten het goed communiceren met alle betrokkenen," legde hij uit. Hij stelde voor om de invoering van de sticker na de zomer van 2024 te overwegen.
Ondanks de uitleg van de wethouder, bleef de raad verdeeld. Van Huissteden benadrukte: "Het is aan de raad om richting te geven. We willen dat het college de ja-ja-sticker invoert."
Naast de discussie over de ja-ja-sticker, kwamen ook andere onderwerpen aan bod, zoals de plaatsing van luier- en incontinentiebakken en de regeling voor medisch afval. Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal uitte haar zorgen over de beperkte beschikbaarheid van deze bakken. "Per 1 januari komen er zeven bakken bij," verzekerde wethouder Briet.
Het debat eindigde met de conclusie dat er een amendement komt om de ja-ja-sticker alsnog in te voeren. De raad gaf hiermee een duidelijk signaal af aan het college: de ja-ja-sticker moet er komen, en wel op een zorgvuldige manier.
Dorpshuis De Schulp: Een Broodnodige Investering voor Egmond-Binnen
22-06-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Egmond-Binnen debatteerde over de toekomst van dorpshuis De Schulp. Het voorstel om middelen beschikbaar te stellen voor nieuwbouw, renovatie en uitbreiding kreeg brede steun, maar niet zonder kritische kanttekeningen.
Tijdens de algemene raadscommissie van Egmond-Binnen stond het dorpshuis De Schulp centraal. Het voorstel om bijna 7 miljoen euro te investeren in de vernieuwing van deze essentiële voorziening voor de gemeenschap, werd met enthousiasme ontvangen. "Het is een investering voor de vitaliteit," aldus Liselotte Verwaaijen van de VVD. "Het bestuur van De Schulp is ontzettend goed bezig."
Toch waren er ook zorgen. Jan Houtenbos van Ons Dorp benadrukte het belang van nader onderzoek naar de financiële en juridische aspecten. "Er zijn nog een aantal open eindjes waar we op dit moment geen zicht op hebben," waarschuwde hij. Ook Machiel Pouw van D66 deelde deze zorg en pleitte voor een B-stuk, zodat de fracties nog even kunnen nadenken over de details.
...
De wethouder, Ernest Briet, erkende de complexiteit van het project en benadrukte dat verdere onderzoeken essentieel zijn. "We willen graag weten of de Raad bereid is om die investering te doen, onder de voorwaarde dat die onderzoeken goed gedaan worden," legde hij uit.
Ondanks de kritische noten, was er een duidelijke consensus over het belang van De Schulp voor de gemeenschap. "Het is niet alleen een investering in vastgoed, maar ook een sociale investering," benadrukte Philip Garcia Hoogland van GroenLinks. "We investeren in een kloppend hart van de gemeenschap."
Het voorstel gaat als B-stuk naar de gemeenteraad, waar verdere discussie en mogelijke amendementen worden verwacht. De meerderheid van de fracties lijkt echter al overtuigd van de noodzaak en het potentieel van deze investering. "Wat ons betreft staan alle lichten op groen," concludeerde Sjaak Swart van KIES Lokaal.
Water en Riolering: Gemeente Bergen Stelt Ambitieuze Plannen Vast
22-06-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Bergen het programma voor water en riolering 2023-2026 besproken. Het voorstel, dat als A-stuk naar de Raad gaat, belooft een duurzame toekomst voor de watervoorziening en riolering in de gemeente.
Tijdens de vergadering werd het belang van klimaatadaptieve maatregelen benadrukt. Michiel van den Busken van Ons Dorp leidde de discussie en stelde vast dat het voorstel brede steun geniet. "We zijn keurig binnen de tijd gebleven, ondanks het kwartier storing dat we gehad hebben, dus hulde voor iedereen," merkte hij op.
Liselotte Verwaaijen van de VVD vroeg naar de urgentie van regenwateropvang, ook wel wadies genoemd. "Gezien we nu steeds meer te maken hebben met droogte, dacht ik dat het creëren van die wadies steeds meer urgentie krijgt," zei ze. Wethouder Ernest Briet bevestigde het belang van deze maatregelen en benadrukte dat Bergen al enkele wadies heeft en dat er meer zullen volgen.
...
Een ander punt van discussie was de financiering van de plannen. Wilma Grooteman van het CDA uitte zorgen over de financiële druk op inwoners. "Het legt nogal een extra druk op de lasten voor de inwoners van Bergen," stelde ze. Wethouder Briet verdedigde de duurzame financieringsvariant als de beste keuze, ondanks de iets hogere kosten. "Het betekent dat uw klein, klein kleinkinderen in 2097 er ook goed voor staan," aldus Briet.
D66 en GroenLinks spraken hun steun uit voor het voorstel. Klaas van der Kaaij van D66 vroeg om verduidelijking over de rol van externe communicatie bij de uitvoering van de plannen, terwijl Marcel Reining van GroenLinks pleitte voor een collectieve inkoop van klimaatadaptieve maatregelen om bewoners te betrekken.
Het debat eindigde met een consensus om het voorstel als A-stuk naar de Raad te sturen. "Wij gaan ook uit van rentmeesterschap en vinden het belangrijk dat voor de toekomst dit goed geregeld wordt," concludeerde Grooteman van het CDA. Het programma belooft een duurzame en toekomstbestendige aanpak van water en riolering in Bergen, met oog voor zowel de huidige als toekomstige generaties.
Gemeente Bergen zet in op versterkte aanpak ondermijning
22-06-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Bergen heeft een nieuw plan van aanpak gepresenteerd om ondermijning tegen te gaan. Het plan, dat een begrotingswijziging van €75.967 met zich meebrengt, richt zich op het versterken van de integrale aanpak binnen de BUCH-gemeenten.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om kennis te nemen van het plan van aanpak ondermijning en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Michiel van den Busken van Ons Dorp leidde de discussie in goede banen. "We liggen een kleine 4 minuten voor op schema," merkte hij op, voordat hij het debat opende.
Marcel Reining van GroenLinks uitte zijn zorgen over het huidige niveau van bewustzijn en aanpak binnen de gemeente. "We hebben toch al best wel wat dingen meegemaakt in de gemeente," zei hij. Reining benadrukte het belang van een snelle start: "Laten we alsjeblieft wel maar gewoon zo snel mogelijk aan de slag gaan."
...
Peter van Huissteden van de PvdA vroeg zich af waarom het maatwerkplan niet in de Raad besproken werd. "Normaal gesproken worden toch echt bijna alle plannen die er zijn en die ook aan ons voorgelegd worden, even uitgelegd," stelde hij. Hij vroeg ook om meer duidelijkheid over de financiële aspecten van het plan.
Klaas van der Kaaij van D66 toonde begrip voor de geheimhouding van het plan. "Op onderwijs en op veiligheid staat geen prijs," zei hij. Van der Kaaij vroeg echter wel naar de zwakke plekken die de weerbaarheidsscan voor Bergen had blootgelegd en of er voldoende slagkracht was bij de uitvoeringsorganen.
Burgemeester Lars Voskuil reageerde op de vragen en benadrukte dat de geheimhouding noodzakelijk is om de effectiviteit van de aanpak te waarborgen. Hij bood aan om het maatwerkplan onder geheimhouding ter inzage te leggen voor raadsleden. "De overeenkomst tussen ondermijning en de aanpak van ondermijning is dat ze allebei het beste gebeuren buiten het blikveld van de rest van de wereld," legde hij uit.
Wilma Grooteman van het CDA en Liselotte Verwaaijen van de VVD benadrukten het belang van evaluatie en betrokkenheid van de Raad. Grooteman stelde voor om maatschappelijke betrokkenheid te vergroten en inwoners te laten participeren.
Het debat eindigde met de toezegging van burgemeester Voskuil dat er een informatietechnische sessie zal worden georganiseerd om de Raad verder te informeren. Het voorstel werd uiteindelijk als een A-stuk naar de Raad gestuurd, waarmee de weg vrij is voor de uitvoering van het plan.
Armoedebeleid: Een Nieuwe Start met Ruimte voor Verbetering
17-05-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad debatteerde over de startnotitie voor een breed armoedebeleid. De discussie draaide om inclusiviteit, duurzaamheid en de rol van de gemeente in het aanpakken van armoede.
Tijdens de commissievergadering werd de startnotitie voor een breed armoedebeleid besproken. De avond stond in het teken van het vormen van oordelen en het stellen van vragen over de voorgestelde aanpak. Solita Groen-Bruschke van GroenLinks opende de vergadering en benadrukte het belang van een constructief debat.
Philip Garcia Hoogland van GroenLinks miste de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen in het proces. "Vergeet geen groep," waarschuwde hij, terwijl hij ook aandacht vroeg voor ouderen met alleen AOW of een klein pensioen. Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal vroeg zich af hoe flexibel het beleid kan zijn in tijden van snelle veranderingen, zoals de nasleep van de coronapandemie.
...
Koos Bruin van Fractie Bruin pleitte voor de betrokkenheid van kerken, gezien hun rol in het signaleren van nood. Arend Jan van den Beld van de VVD benadrukte het belang van een menselijk gezicht in het beleid: "Over wie hebben we het, hoeveel mensen hebben we het, wat hebben zij nodig?"
Thea Leijen-Veldt van het CDA zag het voorstel als een procesvoorstel en benadrukte de noodzaak van gemeentelijke regie. Machiel Pouw van D66 complimenteerde de bondigheid van de notitie, maar miste de betrokkenheid van de adviesraad sociaal domein en de aandacht voor kinderen en scholieren.
Wethouder Marco Wiesehahn-Vrijman reageerde op de vragen en benadrukte dat het procesvoorstel een neutrale start is om tot een geactualiseerd armoedebeleid te komen. Hij verzekerde dat alle genoemde groepen betrokken zullen worden en dat duurzaamheid een rol zal spelen in de uiteindelijke beleidsvorming.
De discussie eindigde met een oproep van Koos Bruin om het belang van het onderwerp te onderstrepen door het als bespreekstuk te behandelen in de raad. De vergadering sloot af met de toezegging dat er na de analysefase opnieuw overleg zal plaatsvinden, zodat de raad betrokken blijft bij de verdere ontwikkeling van het armoedebeleid.
Groen licht voor mobiliteitsplan: "Veiligheid gaat voor alles"
17-05-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft groen licht gegeven voor de startnotitie van het nieuwe mobiliteitsplan. Het plan, dat de komende twee jaar verder wordt uitgewerkt, moet de verkeersveiligheid verbeteren en de mobiliteit in de gemeente toekomstbestendig maken.
Tijdens het debat over de startnotitie van het mobiliteitsplan werd duidelijk dat de noodzaak voor een actueel mobiliteitsbeleid breed wordt gedragen. Anita van der Stap van D66 benadrukte: "We zijn heel erg blij met deze startnotitie. Het is heel erg nodig dat we op het gebied van mobiliteit beleid gaan actualiseren." Ze wees op de vele initiatieven van bewoners om de verkeersveiligheid te verbeteren en vroeg om een duidelijke inventarisatie van de huidige knelpunten.
Frank van der Pol van het CDA uitte zijn zorgen over de duidelijkheid van het plan: "Het resultaat is niet SMART omschreven en multi-interpretabel. Wat is het mobiliteitsplan precies?" Hij pleitte voor een heldere afbakening van de scope en vroeg aandacht voor de verkeersproblematiek op de Herenweg.
...
Wethouder Ernest Briet verzekerde dat de eerste stap van het plan juist is om de huidige knelpunten in kaart te brengen. "We gaan alle mogelijke bronnen benutten om een adequate analyse te maken van de vraagstukken," aldus Briet. Hij benadrukte dat het participatietraject een belangrijke rol speelt in het proces.
Arend Jan van den Beld van de VVD complimenteerde de wethouder met de snelle oplevering van de startnotitie en hoopte dat het mobiliteitsplan eerder dan gepland kan worden afgerond. "Als het eerder klaar kan zijn, dan zullen wij dat hard toejuichen," zei hij.
Een belangrijk discussiepunt was de invoering van 30 km-zones binnen de gemeente. Koos Bruin van Fractie Bruin stelde voor om 30 km als standaardnorm te hanteren, terwijl Van der Pol benadrukte dat handhaving cruciaal is: "Zonder handhaving helpt het niet, het moet gehandhaafd worden."
De gemeenteraad stemde in met de startnotitie als A-stuk voor de raadsvergadering van 25 mei. Het mobiliteitsplan zal de komende twee jaar verder worden uitgewerkt, waarbij de raad op verschillende momenten wordt betrokken. "Veiligheid gaat voor alles," concludeerde Philip Garcia Hoogland van GroenLinks tevreden.
Grondexploitaties 2023: Gemeenteraad Stemt in met Actuele Nota
17-05-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad heeft ingestemd met de nota actualisaties Grondexploitaties 2023. Tijdens het debat werden vragen gesteld over de financiële details en de voortgang van diverse projecten. De nota wordt als A-stuk behandeld in de komende raadsvergadering.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel om de nota actualisaties Grondexploitaties 2023 vast te stellen, uitgebreid besproken. Solita Groen-Bruschke van GroenLinks leidde het debat en vroeg om politieke vragen over het document. Machiel Pouw van D66 uitte zijn zorgen over de bestemmingsreserve: "Er wordt niet gezegd hoe groot die bestemmingsreserve is. Is er nog ergens een bedrag onder de hoge hoed?"
Wethouder Ernest Briet legde uit dat de bestemmingsreserve bedoeld is om fluctuaties in de grondexploitaties op te vangen zonder directe invloed op de gemeentelijke resultaten. "Het is niet zo dat wij hiermee onszelf een budget toe-eigenen," verduidelijkte de ambtelijke ondersteuning. "De dotaties en het vullen van het potje komen uit de resultaten van de grondexploitatie."
...
Johan Mekken van het CDA vroeg om meer inzicht in de verschillen tussen de huidige en vorige rapportages. "Ik zou graag willen pleiten voor een vergelijker van wat we vorige keer gerapporteerd hebben en wat er nu voorligt," stelde hij. Ook Arend Jan van den Beld van de VVD vroeg om duidelijkheid over de rapportage van schommelingen in de reserve.
De wethouder benadrukte dat de rapportage zich beperkt tot de financiële aspecten en dat inhoudelijke vragen over projecten bij andere portefeuillehouders thuishoren. "Het is aan de raad om te bepalen of er aanleiding is om andere gesprekken te voeren," aldus Briet.
Philip Garcia Hoogland van GroenLinks gaf aan tevreden te zijn met de stand van zaken, maar benadrukte dat eventuele achterliggende stukken aanleiding kunnen geven om kaders aan te scherpen. Jan Houtenbos van Ons Dorp vroeg naar de geheimhouding van bepaalde stukken en hoe deze in de toekomst beheerd worden.
Uiteindelijk stemden alle fracties in met het voorstel, dat als hamerstuk naar de gemeenteraadsvergadering gaat. "Het is een prima stuk," concludeerde Roel Oudeboon van KIES Lokaal. "Het beantwoordt goed het verzoek dat wij destijds hebben opgesteld."
Breed Armoedebeleid in Bergen: Een Nieuwe Aanpak voor een Oud Probleem
11-05-2023
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Bergen heeft de startnotitie voor een breed armoedebeleid besproken. Het doel: een integrale aanpak die aansluit bij de behoeften van de inwoners. De presentatie van de werkwijze en uitgangspunten leidde tot een levendig debat over de betrokkenheid van verschillende groepen en de rol van de gemeente.
Tijdens de raadsvergadering werd de startnotitie voor het nieuwe armoedebeleid gepresenteerd door wethouder Marco Wiesehahn-Vrijman en vertegenwoordigers van de werkorganisatie Saffier. "In het raadsbreed akkoord is opgenomen dat jullie graag een actualisering willen op het armoedebeleid," aldus Wiesehahn-Vrijman. De notitie markeert het beginpunt van een proces dat moet leiden tot een beleid dat beter aansluit bij de huidige maatschappelijke ontwikkelingen.
Betrokkenheid van Jongeren en Kinderen
...
Rob Bloemkolk van GroenLinks vroeg zich af of jongeren en kinderen voldoende betrokken worden bij het samenstellen van het beleid. "Dat is ook nogal een groep waar armoede speelt," merkte hij op. De insprekers van Saffier bevestigden dat het jongerenplatform regio Alkmaar betrokken is bij het proces.
Concrete Cijfers en Maatwerk
Tanny Glas-de Raadt van KIES Lokaal pleitte voor meer concrete cijfers in plaats van percentages. "Als ik naar de winkel ga om iets te kopen, dan denk ik niet in procenten. Dan denk ik in euro's," zei ze. Ze benadrukte ook het belang van maatwerk, omdat "de ene is namelijk de ander niet."
Persoonsgerichte Aanpak
Kees van Leijen van de VVD vroeg naar de mogelijkheden voor een persoonsgerichte aanpak. "Je probeert iemand weer op weg te helpen op de juiste manier," zei hij. De insprekers benadrukten dat er binnen de bijzondere bijstand ruimte is voor persoonlijke interventies.
Stigmatisering en Terminologie
Koos Bruin van Fractie Bruin stelde voor om de titel van het beleid te heroverwegen vanwege de stigmatiserende werking van het woord 'armoede'. "Kunnen we niet een andere titel krijgen, zoals 'Iedereen kan meedoen'?" vroeg hij. Thea Leijen-Veldt van het CDA sloot zich hierbij aan en stelde voor om het woord 'bestaansonzekerheid' te gebruiken.
Projectmanagement en Verantwoordelijkheden
Paul Korremans van het CDA uitte zijn zorgen over het projectmanagement. "Is het nou wel handig om de organisatie die dit onderzoek gaat doen ook de projectverantwoordelijkheid te geven?" vroeg hij. Wethouder Wiesehahn-Vrijman benadrukte dat de gemeente de volle verantwoordelijkheid heeft voor de beleidsontwikkeling, maar dat de uitvoering bij Saffier ligt.
Conclusie
De startnotitie voor het armoedebeleid in Bergen heeft geleid tot een constructief debat over de aanpak van armoede in de gemeente. De betrokkenheid van verschillende groepen, de behoefte aan concrete cijfers en maatwerk, en de rol van de gemeente waren centrale thema's. De komende maanden zullen in het teken staan van verdere analyse en visievorming, met als doel een beleid dat daadwerkelijk bijdraagt aan het verlichten van armoede in Bergen.